دیجیتال مارکتینگ چیست؟ همه چیز درباره بازاریابی دیجیتال

05 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 11 بهمن 1402
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ چیست و دلیل این همه هیاهو حول و حوش این موضوع چیست؟ با انقلاب دیجیتال و استفاده از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال، بازاریابی نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر توسعه پیدا کرد. دیجیتال مارکتینگ را می توان انطباق مارکتینگ با فراگیری تحول دیجیتال دانست. در مفهومی ساده می توان دیجیتال مارکتینگ را مجموعه ای از فعالیت های مارکتینگ و بازاریابی در فضای دیجیتال دانست. امروزه به علت توسعه تجارت الکترونیک و اینترنتی شدن کسب وکارها، دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی پیدا کرده است.

برای آشنایی با دیجیتال مارکتینگ بایستی یک سری اطلاعات در مورد فضای کاری این نوع بازاریابی کسب کنیم که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر آنلاین شاپ ها بوده ایم، به طوری که دیگر اکثر مردم کالاهایی مانند پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن و … را با اطمینان خاطر به صورت آنلاین خریداری می کنند. این اشتیاق به خرید آنلاین دو دلیل واضح دارد: اول آنکه با آمدن فضای مجازی، اکثر مردم زمان استراحت خودشان را در اینترنت می گذرانند. دلیل دوم دسترسی ساده ای است که مردم می توانند با خرید آنلاین داشته باشند. شما می توانید هر آن چیزی را که بهش نیاز دارید را با یک کلیک خریداری کنید و بعد از چند روز درب منزلتان تحویل بگیرید.

اما چه چیزی باعث می شود که آنلاین شاپ ها بیشتر دیده شوند؟ به طور خلاصه دیجیتال مارکتینگ باعث می شود تا یک آنلاین شاپ بیشتر از سایر رقبای خود دیده شود. در ادامه بیشتر با آنلاین شاپ و فضای درآمدی آن آشنا خواهیم شد پس به شما توصیه می کنیم. حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، به بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از دستگاه های الکترونیکی و کانال‌های دیجیتال گفته می‌شود. این یعنی این که این نوع بازاریابی از قبل از اینترنت وجود داشته است. تبلیغات در رادیو و تلویزیون مثال بارزی از دیجیتال مارکتینگ است که قبل از شکل گیری اینترنت نیز از این روش ها استفاده میشده است. دیجیتال مارکتینگ به کاربرد تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال برای تبلیغات، تبلیغات و فروش محصولات و خدمات اشاره دارد. این شامل استفاده از وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات نمایشی و دیگر روش های دیجیتال برای جذب مشتریان و افزایش فروش است. هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ، جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی و افزایش درآمد شرکت ها است.

بازاریابی دیجیتال اشکال و روش های مختلفی دارد. در واقع از طریق کانالهای مختلفی می توان اقدام به دیجیتال مارکتینگ کردو برخی از آنها از قرار زیر است:

  • گوگل و موتورهای جستجو
  • وب سایت‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • پست الکترونیک (ایمیل)
  • اپلیکیشن‌های موبایل
  • تبلیغات پیامکی
  • تبلیغات مبتنی بر وب

 دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

حالا که دیجیتال مارکتینگ را شناختیم، باید بدانیم که این نوع از بازاریابی چه مزایایی نسبت به بازاریابی آفلاین دارد. اول از اینکه بازاریابی سنتی روشی است که به بودجه بیشتری نیاز دارد. برای مثال اگر قرار باشد شما یک بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر نصب کنید، بایستی هزینه زیادی را ماهانه به شهرداری پرداخت کنید تا اجازه این کار را داشته باشید. جدا از آن هزینه طراحی آگهی تبلیغاتی مثل طراحی بیلبورد، بنر یا تراکت را هم بایستی اضافه کنید. همچنین به خاطر وجود داشتن برندهای بسیار بزرگ در این فضا دیده شدن شما بسیار سخت تر خواهد بود .

حالا در فضای آنلاین و با کمک گرفتن از علم دیجیتال مارکتینگ داستان متفاوت است. در واقع شما می توانید در این فضا با یک بودجه بسیار کم، کارتان را شروع کنید و جامعه مخاطب هدف را برای کسب و کار خودتان جذب کنید . شما می توانید با استفاده از تولید محتوا، سئو، تبلیغات کلیکی و یا تبلیغات در موتورهای جستجو برند خودتان را توسعه دهید. البته دیجیتال مارکتینگ فضایی را برای شما فراهم می کند که بتوانید افراد خاصی را که مخاطب هدف شما هستند را جذب کنید و برای سایر افرادی که مخاطب یا مشتری شما نیستند، هزینه اضافی نکنید. پس نتیجه می‌گیریم این نوع بازاریابی برای شروع یک کسب و کار بسیار مناسب است اما می توانید با توسعه کارتان بر روی بازاریابی آفلاین هم سرمایه گذاری کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی چریکی چیست؟

 

استراتژی مارکتینگ

روش های دیجیتال مارکتینگ

روش های دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و ما سعی می کنیم در این قسمت شما را با مهمترین روش های دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید. 

1) سئو

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، فرایندیست که در آن وب سایت‌ها برای بهبود رتبه خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یا یاهو، بهینه می شوند. این بهینه سازی شامل تولید محتوا با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه سازی محتوا، ساختار صفحه، لینک سازی و دیگر فاکتورهایی است که موثر بر رتبه یک وب سایت در نتایج جستجو هستند. هدف اصلی سئو، جذب ترافیک آگاهانه و عالی به وبسایت است.

تولید محتوا مهمترین و پایه ای ترین قسمت سئو است. در واقع یک محتوا می تواند به صورت متنی، صوتی و یا ویدیویی باشد و نوع محتوا می‌تواند نسبت به فضای کاری شما متفاوت باشد. اما مهم‌ترین قسمت تولید محتواريال جامع بودن و سادگی بیان برای مخاطب است. شما بایستی با شیوه ای آسان به نیاز های مخاطب اشاره کنید و همچنین توضیحات کاملی را به مخاطب دهید تا بتوانید محصولات و یا خدمات خودتان را معرفی کنید. از این نظر ستون اصلی سئو تولید محتوای درست با توجه به نکاتی مانند تحقیق کلمه کلیدی، لینک سازی داخلی بین محتوا و توجه به الگوریتم های گوگل و استانداردهایی مانند الگوریتم EAT گوگل است.

 سئو روش ها و تکنیک های مختلفی دارد. مهمترین مسایل سئو به طور خلاصه از قرار زیر است:

    1. کیفیت محتوا
    2. سئو تکنیکال مانند افزایش سرعت لود سایت
    3. لینکسازی داخلی و خارجی [بخوانید: آموزش ساخت بک لینک]
    4. درگیر شدن مخاطب هدف با محتوای صفحه

 

مطالب پیشنهادی مرتبط:

سئو داخلی چیست؟

سئو خارجی چیست؟

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟

تفاوت سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری چیست؟

 

2) بازاریابی محتوایی

 کیفیت محتوا یکی از مولفه های اصلی یک صفحه یا سایت بهینه شده است. در نتیجه سئو یک فاکتور اصلی در بازاریابی محتواست. مانند هر استراتژی بازاریابی، هدف بازاریابی محتوا، جذب سرنخ هایی است که در نهایت به مشتریان تبدیل می شوند. بازاریابی محتوایی این کار را متفاوت از تبلیغات سنتی انجام می دهد.

بازاریابی محتوا یک روش تبلیغاتی است که در آن محتوای ارزشمند و جذاب برای جذب مخاطبان و تبدیل آنها به مشتریان استفاده می شود. این روش، شامل ایجاد محتوای مناسب برای هدف بازار، انتشار آن در کانال های مختلف از جمله وب سایت، شبکه های اجتماعی، بلاگ و پادکست ها، و همچنین فعالیت در جامعه آنلاین مرتبط با برند است. بازاریابی محتوا به عنوان یک روش موثر در جذب توجه و تعامل با مخاطبان، بهبود رتبه در موتورهای جستجو، افزایش ترافیک و نهایتاً افزایش فروش شناخته شده است. برای استفاده از این روش، باید به مخاطبان خود ارزش بدهید، نگرش خود را به عنوان یک منبع اطلاعاتی و الهام بخش برای آنها نشان دهید و از محتوای اختصاصی و جذاب استفاده کنید. طراحی تقویم محتوایی را نیز فراموش نکنید. مهمترین روش های بازاریابی محتوایی از قرار زیر است:

    1. بلاگ نویسی
    2. کتاب‌های الکترونیکی
    3. روزنامه و خبرنامه آنلاین
    4. طراحی اینفوگرافیک

بازاریابی محتوا

3) ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به روشی می گویند که در آن، شما با ارسال ایمیل به جامعه مخاطب هدف خودتان آنها را جذب به محصولات خودتان می کنید و یا اطلاعات جدیدی را برای آنها ارسال می کنید. با این روش می توانید هم با مخاطبین قدیمی خود تعامل داشته باشید و هم این که مخاطبین جدیدی را به سمت محصولات خودتان بکشید. ایمیل مارکتینگ یکی از مهمترین روش های بازاریابی آنلاین است که نیاز به کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارد.

اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند Mailchimp, MailerLite و است. همچنین ابزارهای مشابه ایرانی مانند نجوا، پاکت و…با قیمت خیلی پایین‌تر هم گزینه‌های مناسبی هستند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید ایمیل‌های تبلیغاتی خودتان را در یک لحظه به هزاران نفر ارسال کنید. در کنار آن شما می توانید با کمک گرفتن از این ابزار، جامعه مخاطب خودتان را دسته بندی کنید تا به شکل بهینه ایمیل های خودتان را هر دوره ارسال کنید.

 

مطلب پیشنهادی: نکات ایمیل مارکتینگ

 

 4) تبلیغات کلیکی (PPC)

 تبلیغات کلیکی یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که در آن هزینه تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک است. معروف ترین روش تبلیغات کلیکی، استفاده از گوگل ادز است که کمک می کند سایت شما بیشتر دیده شود و به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات سایت شما انجام می شود مبلغی را از شما کم خواهد کرد. تبلیغات کلیکی برای شروع کار در حوزه هایی که در آنها برند معتبر و سایت های سئو شده زیاد است بسیار می تواند کمک کننده باشد.

بازایابی شبکه های اجتماعی

 5) بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ، یکی از روشهای قدرتمند و بسیار پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان یک کانال تبلیغاتی برای جذب مخاطبان و تبدیل آنها به مشتریان است. در این روش، محتوای مناسب برای هدف بازار ایجاد می شود و در شبکه های اجتماعی مختلف، مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین، تلگرام و… منتشر می شود. با استفاده از استراتژی های بازاریابی در شبکه های اجتماعی، می توان به جذب توجه و تعامل با مخاطبان، افزایش ترافیک و نهایتاً افزایش فروش دست یافت. برای استفاده از این روش، باید به نحو مناسب با مخاطبان در شبکه های اجتماعی تعامل داشته و محتوای مناسب و جذاب را منتشر کرد.

سوشیال مدیا مارکتینگ یک مبحث بسیار گسترده و دارای زیر شاخه های متفاوتیست. برای بازاریابی در هر کدام از شبکه های اجتماعی باید اهداف و استراتژی بازاریابی خود را بر اساس قابلیت های آن پلتفرم تعیین و مشخص کنید.

 

مطالب پیشنهادی: 

نکات بازاریابی در لینکدین

نکات بازاریابی در توییتر

 

6) بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یا SMS marketing، استفاده از پیامک برای تبلیغات و تبادل اطلاعات با مخاطبان است. در این روش، پیامک های تبلیغاتی به شماره‌های مخاطبان ارسال می شود تا آنها را به خرید یا استفاده از خدمات مورد نظر تشویق کند. این روش به دلیل سادگی و کارآمدی آن، بسیار محبوب در بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. با استفاده از بازاریابی پیامکی، می توان به جذب توجه و تعامل با مخاطبان، افزایش فروش و حتی افزایش شناخت برند دست یافت. برای استفاده از این روش، باید به نحو مناسب با مخاطبان در ارسال پیامک ها تعامل داشته و محتوای مناسب و جذاب را منتشر کرد

 7) افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

این روش جزو سودآور ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است که هم برای تولید کننده بسیار مفید است و هم برای کسی که کار دیجیتال مارکتینگ را انجام می‌دهد. در این روش، مشتریان فعلی با دعوت دوستان خود از طریق لینک یا کد دعوت (و پس از ثبت نام یا خرید توسط دعوت شونده)، هدیه یا پاداشی دریافت می‌کنند. برای مثال فرد یا سایتی که بازدیدکننده و مخاطب هدف یکسانی با کار شما دارد، محصول شما را تبلیغ می کند. بعد از این که محصول شما به فروش رفت، درصدی از فروش را به عنوان پورسانت دریافت می کند. اگر قصد دارید به طور کامل با همکاری در فروش آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مطلب افیلیت مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

این پنج روش، جزو مهمترین روش های دیجیتال مارکتینگ بودند و قطعا فضای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده تر از مواردی است که ذکر شده است. اگر قصد دارید تا از خدمات دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید به شما پیشنهاد می کنیم تا پرفورمنس مارکتینگ را هم در دستور کارتان قرار دهید تا نتیجه ای که دریافت می کنید، دلخواه خودتان باشد.

دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای انواع کسب و کار ها

دیجیتال مارکتینگ برای تمام کسب و کار ها مفید است. در واقع مهم نیست که بیزینس شما از نوع B2B  است یا B2C است. چیزی که اهمیت دارد، استراتژی شما در هنگام استفاده از روش دیجیتال مارکتینگ می باشد. اگر نمی دانید که کسب و کارهای B2B و به B2C چیست، در ادامه به طور خلاصه آنها را برای شما توضیح می دهیم.

کسب وکار B2B به معنای این است که شما محصول و یا خدماتی را ارئه می کنید که نیاز یک کسب و کار دیگری است. در واقع مشتریان شما کسب و کارها هستند و نه مردم عادی. برای همین شما باید یکسری از پارامتر ها را برای فروش بیشتر رعایت کنید. اول این که شما در تبلیغات خود، باید به کسب و کارهایی که مشتری های شما هستند یادآوری کنید که بعد از گذشت چند ماه به سودآوری می رسند. یا این که محصول شما چقدر کار آنها را سریع تر و دقیق تر می تواند انجام دهد. بهترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای کسب وکار های B2B، استفاده از ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و فضاهایی مثل لینکدین است.

کسب و کار B2C به معنای این است که شما محصول و یا خدماتی را ارائه می کنید که نیاز مردم عادی است. در این نوع کسب و کارها، شما باید سعی کنید با شیوه های تبلیغاتی مختلف مردم را با نام برند و همچنین کیفیت کالای خودتان آشنا کنید. دیگر برای مشتریان و مردم عادی، بازگشت سرمایه اولیه اهمیتی ندارد. برای همین مهم‌ترین نکته در بازاریابی B2C، شناساندن محصول و برند خودتان است. بهترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای این کار، کمک گرفتن از سئو، گوگل ادز و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است. با استفاده از این روش ها، جذب مشتری شما افزایش پیدا می کند و در کنار آن فروش شما هم بیشتر خواهد شد.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی عصبی چیست؟

 

اجازه دهید خلاصه کلام را درباره اهمیت و مزایای دیجیتال مارکتینگ برای انواع کسب و کارها بگویم. مهم نیست که شما چه کار می کنید. دیجیتال مارکتینگ دست شما را باز گذاشته تا در هر زمینه ای که فعالیت دارید بتوانید از این روش استفاده کنید. برای همین برای شروع بازاریابی دیجیتالی بهانه نیاورید و کارتان را از همین امروز شروع کنید. چه کسب و کار شما B2B  باشد چه B2C، دیجیتال مارکتینگ جان دوباره ای می تواند برای کسب و کارتان باشد.

 

digital marketing

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی شبکه های اجتماعیست که مخصوصا در ایران، نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی، اهمیت بسیار بالایی دارد. با توجه به نفوذ و گستردگی استفاده از اینستاگرام در سالیان اخیر، بازار کار خوبی برای شغل هایی مانند ادمین اینستاگرام، متخصص تولید محتوای اینستاگرام (طراحی پست و استوری) و ادمین پاسخگویی به دایرکت ایجاد شده است. فضای اینستاگرام فقط برای سرگرمی نیست. قطعا شما هم بارها آنلاین شاپ هایی را در این پلتفرم دیده اید. باید بدانید که در حال حاضر اینستاگرام شبیه بازاری می باشد که خریداران بسیار زیادی در آن وجود دارد و هرگز خالی نمی شود حتی روز های تعطیل نیز باز است.

این بازار مجازی، جای بسیار مناسبی برای تبلیغات کار شما است تا یا به صورت آنلاین و یا حضوری محصولات خودتان را به فروش برسانید. اما برای این کار نیاز به تخصص دیجیتال مارکتینگ مخصوصا در حوزه تولید محتوا دارید و باید سعی کنید طبق الگوریتم اینستاگرام که هر سال بروز می شوند فعالیت کنید.

 

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با سایر روش های بازاریابی

از آنجایی که مهارت ها و روش های بازاریابی آنلاین زیادی وجود دارد شاید تا به حال تفاوت درست هر یک از این روش ها را ندانسته باشید. در این قسمت سعی داریم تا شما را نسبت به تفاوت دیجیتال مارکتینگ با سایر روش های بازاریابی و کسب و کار آشنا کنیم. قرار است در این قسمت با تفاوت هایی که در زیر نام برده شده است آشنا شویم .

  • تفاوت دیجیتال مارکتینگ و نتورک مارکتینگ
  • تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک
  • تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو
  • تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

 

مطلب پیشنهادی: KPI‌های در دیجیتال مارکتینگ

 

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و نتورک مارکتینگ

تا به اینجا با تعریف و روش های دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، اما می خواهیم در این قسمت با تفاوت دیجیتال مارکتینگ و نتورک مارکتینگ آشنا شویم. ما می دانیم که دیجیتال مارکتینگ روشی است که در آن سعی می شود در فضای آنلاین تبلیغات و تولید محتوا کرد تا به فروش رسید. اما نتورک مارکتینگ چیست ؟ این نوع از روش بازاریابی در ایران با نام بازاریابی شبکه‌ای (و به اشتباه هرمی) بیشتر شناخته می شود. در واقع در این روش، تبلیغات و فروش محصول، به صورت فرد به فرد و با جذب زیرمجموعه صورت می‌گیرد. برای درک بهتر می توانید یک هرم را تصور کنید. در راس این هرم، شخصی قرار دارد و هر چقدر به سمت پایین تر میایم افرادی حضور دارند که به تبلیغ یا فروش محصول بیشتر هستند. حال خود این افراد هم زیر مجموعه هایی دارند که همش در حال افزایش است. زیرمجموعه بیشتر، به معنای سود بیشتر است. به این روش بازاریابی نتورک مارکتینگ می گویند و همانطور که متوجه شدید، تفاوت دیجیتال مارکتینگ و نتورک مارکتینگ بسیار زیاد است.

 دیجیتال مارکتینگ

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک مانند تفاوت توپ فوتبال و زمین فوتبال است. در واقع تجارت الکترونیک به معنای این است که کسب و کار شما به وسیله ابزار الکترونیکی مانند رادیو، تلویزیو ، موبایل و اینترنت گردانده شود. به زبان دیگر تجارت الکترونیک زمین فوتبال بزرگی است که به تنهایی کاری از پیش نمی برد و برای هیجان و سودآوری نیاز به دیجیتال مارکتینگ یا همان توپ فوتبال دارد. پس تا به حال متوجه شدید که تجارت الکترونیک وسیع تر از دیجیتال مارکتینگ است و هر کسب و کاری که با استفاده از وسایل الکترونیکی فعالیت می کند زیر مجموعه تجارت الکترونیک محسوب می شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ با ابزارها و ترفند هایی که دارد، باعث سودآوری تجارت الکترونیک می شود.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم، سئو و یا بهینه سازی موتور جستجوگر یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است در واقع عمده ترین تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو، در دسته بندی آن ها است. واژه دیجیتال مارکتینگ به فضای بسیار بزرگی اختصاص پیدا می کند. در واقع متخصص دیجیتال مارکتینگ، فردی است که  دارای مهارت های مختلفی باشد؛ از جمله تولید محتوا، کمپین سازی، دانستن الگوریتم‌های گوگل، آشنایی با ابزارهای سنجش بازاریابی آنلاین، سئو و… ، اما کارشناس سئو تنها لازم است به محتوا نویسی، دانستن الگوریتم‌های موتورهای جستجو و یک سری ابزار برای سنجش کار آشنا باشد. بنابراین مهارت سئو یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ است، ولی کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارای تمامی مهارت های لازم برای بازاریابی در فضای آنلاین است.

 

مطلب پیشنهادی: الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

 

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا دقیقا مانند تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو است. به زبان ساده محتوا یکی از ابزارهای بسیار مهم در بازاریابی آنلاین است. می توان گفت تا زمانی که محتوای غنی و درست وجود نداشته باشد، دیجیتال مارکتینگ کاری از پیش نمی تواند ببرد. تولید محتوا اساسی ترین و اصلی ترین پایه کسب و کارهای آنلاین است. اگر هنوز از اهمیت تولید محتوا آگاه نیستید، می توانید مطلب چرا باید کارشناس تولید محتوای خوب استخدام کنیم؟ را مطالعه کنید، تا بیشتر متوجه اهمیت این بخش از بازاریابی آنلاین شوید.

 اهمیت تولید محتوا فقط به این موارد ختم نمی شود، چرا که بخش بسیار وسیعی از سئو را محتوا تشکیل داده است، اگر یک محتوا کپی باشد و یا اطلاعات مفیدی را به کاربران و مخاطبین شما اضافه نکند، ممکن است نه تنها باعث شود سودی نکنید، بلکه ضرر هم کنید. چون موتورهای جستجو، بی‌کیفیت بودن یا کپی بودن محتوا را تشخیص می دهند و قطعا برای این کار شما جرایمی را در نظر خواهند گرفت که باعث می شود سایت شما آسیب ببیند. اگر می خواهید از اهمیت محتوا در سئو سایت آگاه شوید، پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را نیز مطالعه کنید. 

دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ

حالا که با دیجیتال مارکتینگ و تفاوت آن با سایر مهارت ها آشنا شدید، می توانید در دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید تا بتوانید بعد از گذراندن دوره ها یا وارد بازار کار شوید و یا اینکه برای کسب و کار خودتان شخصا کار دیجیتال مارکتینگ را انجام دهید تا در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ

رای یافتن یک مدرس دیجیتال مارکتینگ بایستی زمان بسیار زیادی را صرف کنید. باید هم از سوابق و رزومه مدرس آگاه شوید و هم دوره آموزشی را انتخاب کنید که با بودجه شما همخوانی داشته باشد. اما کارلنسر کار را برای شما ساده کرده است، به این صورت که شما می توانید از طریق صفحه آموزش دیجیتال مارکتینگ، دوره های مختلف دیجیتال مارکتینگ را مشاهده کنید و مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید در آن شرکت کنید.

از جمله مزایایی که کارلنسر به شما ارائه می کند، بررسی پروفایل مدرسین است. به این طریق شما می توانید با توجه به رزومه و نظرات سایر کارآموزان، از انتخاب خود مطمئن شوید و در کلاس های خصوصی آموزش دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید.

همچنین شما می توانید نسبت به بودجه ای که در نظر دارید و با توجه به هزینه ای که مدرس از شما دریافت می‌کند، مناسب ترین دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ را برای خودتان تهیه کنید.

یکی دیگر از مزایای کارلنسر، سیستم پرداخت امن است. در واقع شما بعد از این که در کلاس آموزشی دیجیتال مارکتینگ شرکت کردید، هزینه دوره را به صندوق کارلنسر واریز می کنید و بعد از اینکه کلاس آموزشی برگزار شد و شما از کلاس رضایت داشتید، هزینه کلاس دیجیتال مارکتینگ به حساب مدرس واریز خواهد شد.

همچنین شما می توانید بعد از گذراندن کلاس‌های آموزشی بالا، به عنوان فریلنسر در سایت ثبت نام کنید و با انجام پروژه های دیجیتال مارکتینگ به صورت دورکاری، کسب درآمد داشته باشید.

کلاس‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ

در کنار کلاس‌های آموزشی کارلنسر، دوره‌ها و کورس‌های مربوط به Google Digital Garage (Skillshop)، Udemy, Coursera، Hubspot و… هم منابع بسیار خوبی برای یادگیری این حرفه هستند. دانشگاه بزرگی به نام یوتیوب را هم فراموش نکنید!

 

مطلب پیشنهادی: نرخ تبدیل چیست؟

 

استخدام دیجیتال مارکتینگ

اگر کارشناس بازاریابی آنلاین هستید و میخواهید کار پیدا کنید، و یا اینکه یک تیم حرفه ای دارید و به دنبال پروژه های بیشتری هستید می توانید از کارلنسر استفاده کنید. قبل از هر چیزی، شما در کارلنسر به عنوان فریلنسر ثبت نام می کنید و بعد از آن مهارت هایی که دارید را مشخص می کنید. سپس کارلنسر برای شما پروژه هایی را نشان می دهد که مطابق مهارت های شماست و شما می توانید بر روی پروژه ها، پیشنهاد همکاری خود را بفرستید. بعد از آن کارفرما با توجه به مهارت و رزومه و همچنین دستمزد شما می تواند پیشنهاد شما را بپذیرد و به این شکل شما شروع به درآمدزایی به شیوه فریلنسری و یا همان دورکاری خواهید کرد.

استخدام دیجیتال مارکتینگ در کارلنسر دارای مزایای بسیاری است که مهمترین آن پرداخت امن است. در واقع زمانی که کارفرما، پیشنهاد شما را می پذیرد مبلغ درخواستی شما را به صندوق امن کارلنسر واریز می کند و کارلنسر بعد از اتمام پروژه، هزینه کار شما را برای شما واریز می کند. بنابراین دیگر نیازی نیست نگران دریافت دستمزد خودتان از سمت کارفرما باشید. 

پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ

 

بهترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ

اگر می خواهید بیشتر در مورد دیجیتال مارکتینگ اطلاعات کسب کنید و نیاز دارید که از کتاب هایی که در این حوزه نوشته شده است استفاده کنید، در این قسمت سعی می کنیم تا چند کتاب دیجیتال مارکتینگ را برای شما نام ببریم .

  1. کتاب مدیریت بازاریابی: این کتاب نوشته فیلیپ کاتلر است و برای شروع بازاریابی بسیار پر اهمیت است، اگر در حوزه بازاریابی اطلاعاتی ندارید، توصیه می کنیم حتما از مطالعه این کتاب شروع کنید چرا که کاتلر اصول اولیه بازاریابی را در این کتاب مفصل شهر داده است.
  2. کتاب چوب دستی ات را بساز: از آنجایی که یکی از ارکان اصلی بازاریابی به ویژه دیجیتال مارکتینگ داشتن خلاقیت و ایده است، شما می توانید از این کتاب بهره زیادی ببرید چرا که نویسندگان این کتاب به صورت کامل توضیح دادند که به چه صورتی می توانید ایده های خودتان را به مرحله انجام برسانید.
  3. کتاب بازاریابی دیجیتال: در این کتاب راه و رسم دیجیتال مارکتینگ کاملا توضیح داده شده است و شما می توانید با خواندن این کتاب اطلاعات بسیار مفیدی را به اندوخته های خودتان در زمینه بازاریابی دیجیتال اضافه کنید.

دیجیتال مارکتینگ

بهترین پادکست های دیجیتال مارکتینگ

در این قسمت به شما بهترین پادکست های دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم تا بتوانید اطلاعات بسیار مفیدی را از طریق گوش دادن به این پادکست ها کسب کنید.

  1. دیجیتالینگ: همان طور که از اسم این پادکست مشخص است، سوژه اصلی آن فضای دیجیتال مارکتینگ است. در پادکست دیجیتالینگ، علیرضا ابراهیمیان نکات بسیار پر اهمیتی را برای شما بیان می کند. اگر به فضای دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید حتما دیجیتالینگ را دنبال کنید.
  2. رادیو صدای بازاریابی: در این پادکست سعی می شود از تجارب بزرگان حوزه بازاریابی و اساتید دانشگاه علوم بازاریابی استفاده شود. این پادکست از سال 1396 فعالیت می کند و می توانیم از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین پادکست های حوزه دیجیتال مارکتینگ نام ببریم.
  3.  آماطوری: میزبان این پادکست امیررضا نعماوی زاده است. این پادکست در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی فعالیت می کند و مهمان های آن اساتید مطرح این حوزه هستند. قطعا در این پادکست نکات بسیار مهمی را نسبت به علم بازاریابی خواهید آموخت شنیدن این پادکست را به علاقه مندان حوزه بازاریابی توصیه می کنیم.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • رضا حسینی
    23 آذر 1402

    واقعا دیجیتال مارکتینگ را خیلی خوب توضیح دادید ممنون از محتوای خوبتون.