نرخ تبدیل چیست و چرا اهمیت دارد؟

28 مرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
نرخ تبدیل
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

نرخ تبدیل به درصدی از بازدیدکنندگان وبسایت یا اپلیکیشن اشاره دارد که یک اقدام یا هدف مورد نظر را انجام می‌دهند؛ مانند خرید، پر کردن فرم یا گرفتن اشتراک در یک سرویس. نرخ تبدیل، موفقیت یک وبسایت یا کمپین بازاریابی را در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری یا دستیابی به اهداف خاص اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت ساده‌تر، نرخ تبدیل، درصد کاربرانی را که هدف مورد نظر شما را انجام داده‌اند، ثبت می‌کند. 

 

طرز محاسبه نرخ تبدیل

Conversion Rate یا همان نرخ تبدیل، در واقع نسبت دو داده‌ی مختلف نسبت به هم (نسبت تعداد تبدیل سایت به تعداد کل بازدیدکنندگان) است که با درصد نشان داده می‌شود. نرخ تبدیل با در نظر گرفتن تعداد کل کاربرانی که بازدیدشان را «تبدیل» به کاری پول‌ساز می‌کنند (به عنوان مثال، با کلیک بر روی یک تبلیغ)، تقسیم بر تعداد کل مخاطبان (بازدیدکنندگان) و در نهایت تبدیل رقم به دست آمده به درصد محاسبه و اندازه‌گیری می‌شود.

محاسبه نرخ تبدیل به شرح زیر است: 

100 X [ تعداد کل بازدیدکنندگان ÷ تقسیم تعداد تبدیل (اقدامات مورد نظر) ]

نماد درصد

حال بیایید محاسبه نرخ تبدیل را با دو مثال بهتر درک کنیم:

  • اگر یک وبسایت ۱۰۰۰ بازدیدکننده داشته باشد و ۱۰۰ نفر از آنها از سایت خرید کنند، محاسبه‌ی نرخ تبدیل به شرح زیر است:

 (۱۰۰ / ۱۰۰۰) x ۱۰۰ = ۱۰%

این بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰ بازدیدکننده، ۱۰ نفر از آنها به مشتری تبدیل می شوند.

(۸۰۰ / ۲۰۰۰۰) x ۱۰۰ = ۴%

این بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰ بازدیدکننده، ۴ نفر از آن‌ها روی تبلیغ کلیک می‌کنند.

برنامه ریزی کسب و کار

 

چرا نرخ تبدیل مهم است؟

نرخ تبدیل یک شاخص کلیدی عملکرد موثر برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده توسط کسب‌وکارهاست. به این ترتیب که شرکت‌ها با مقایسه‌ی نرخ تبدیل در کانال‌ها یا کمپین‌های مختلف، می‌توانند مؤثرترین کانال‌های بازاریابی را شناسایی کرده و منابع را بر اساس آن تخصیص دهند. این به شناسایی تاکتیک های موفق و بهبود تاکتیک‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند کمک می‌کند و در نتیجه نرخ تبدیلِ بالاتر و رشد کلی کسب‌وکار را به همراه دارد.

 

مطلب پیشنهادی: PPC چیست؟

 

نرخ تبدیل به کسب‌وکارها کمک می کند تا عملکرد قیف فروش، کمپین‌های تبلیغاتی و تجربه‌ی کاربری خود را ارزیابی کنند. با ردیابی و تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل، شرکت‌ها می توانند زمینه‌های بهبود را برای بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی خود و بهبود عملکرد وبسایت یا اپلیکیشن خود هموار کنند. به عنوان مثال، اگر نرخ تبدیل پایین باشد، ممکن است مشکلاتی در رابطه با طراحی UX، فرآیند پرداخت یا مرتبط بودن محتوا وجود داشته باشد. از طرفی افزایش نرخ تبدیل می تواند منجر به درآمد بیشتر، جذب مشتری و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شود.

اگر بخواهیم اهمیت نرخ تبدیل در حیطه‌ی کسب و کار را لیست کنیم، می‌توانیم لیست زیر را در نظر بگیریم:

  • محاسبه‌ی میزان موفقیت بازاریابی
  • شناسایی فرصت‌های بهبود
  • به حداکثر رساندن استفاده‌ی مفید از بودجه
  • درک نقشه سفر مشتری
  • ردیابی حرفه‌ای پیشرفت عملکرد سایت
  • ایجاد اعتماد مشتری نسبت به برند شما

 

فواید نرخ تبدیل

حال که از اهمیت نرخ تبدیل به خوبی آگاه شدیم، بیایید تا بیشتر از فواید و نکات مثبتی که استفاده درست و خوب از نرخ تبدیل می‌تواند برای کسب‌وکارها به ارمغان بیاورد، مطلع شویم! ۶ تا از مهم‌ترین فواید نرخ تبدیل به شرح زیر است:

  • افزایش فروش: هرچه نرخ تبدیل بالاتر باشد، به طور مستقیم منجر به خرید بیشتر مشتریان و در نتیجه افزایش درآمد می‌شود.
  • مقرون به صرفه بودن: با بهینه‌ سازی نرخ تبدیل خود (که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم)، می‌توانید هزینه‌های بازاریابی خود را بهینه کنید و اطمینان حاصل کنید که بدون هدر دادن منابع برای استراتژی های بی‌اثر، فروش بیشتری ایجاد می‌کنید.
  • نرخ بازگشت سرمایه بیشتر (ROI): با بهبود نرخ تبدیل، تلاش‌های بازاریابی شما ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و در نتیجه ROI و سودآوری بالاتری را به همراه خواهید داشت.
  • مزیت رقابتی: نرخ تبدیل بالاتر به این معنی است که می‌توانید از رقبای خود بهتر عمل کنید، مشتریان بیشتری جذب کنید و موقعیت قوی‌تری در بازار کسب کنید.
  • رشد پایدار: با بهینه‌سازی مداوم تلاش‌های بازاریابی، بهبود مستمر نرخ تبدیل به دستیابی به رشد بلندمدت شما کمک می‌کند.
  • بهتر شدن تجربه مشتری: تمرکز بر نرخ تبدیل، کسب‌وکارها را تشویق می‌کند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند، که این امر منجر به بهبود طراحی سایت، تجربه‌ی کاربر و رضایت کلی مشتریان می‌شود.

 

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) به زبان ساده فرآیند بهبود درصد بازدیدکنندگان وب سایت یا کاربرانی است که اقدام دلخواه را انجام می دهند. CRO می تواند شامل اقداماتی مانند خرید، پر کردن فرم، اشتراک در خبرنامه یا هر هدف دیگری باشد که توسط کسب‌وکار تعریف شده است. هدف اصلی CRO به حداکثر رساندن اثربخشی و کارایی یک وبسایت یا صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل و در نهایت افزایش درآمد و سود کسب‌وکار است.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارهای سئو

 

بهینه سازی نرخ تبدیل معمولاً شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها، انجام آزمایش‌ها و ایجاد بهبود در یک وبسایت، اپلیکیشن یا… است که برای تشویق بازدیدکنندگان بیشتر برای تکمیل یک هدف خاص انجام می‌شود. تمرکز CRO بر شناسایی و رفع مانع یا موانعی است که ممکن است بازدیدکنندگان را از انجام اقدامات دلخواه بازدارد و در نهایت می‌خواهد که با هدف بهبود عملکرد کلی وب سایت و سودآوری آن، باعث رشد کسب‌وکار شود.

بالا رفتن سود کسب و کار

 

۷ روش موثر برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

۱) تست A/B

این تکنیک شامل ایجاد دو یا چند تغییر از یک صفحه وب یا عنصر و تقسیم کردن ترافیک به طور مساوی بین آنها، برای اندازه‌گیری این که کدام نسخه منجر به تبدیل بالاتری می‌شود، است. با مقایسه عملکرد هر یک از این تغییرات، کسب‌وکارها می توانند مؤثرترین عناصر طراحی یا محتوا را شناسایی کنند و در راستای بهبود آن تلاش کنند.

۲) بهبود تجربه کاربری (UX)

تجزیه و تحلیل و بهبود تجربه کاربر در یک وب سایت می تواند تأثیر قابل توجهی بر نرخ تبدیل داشته باشد. این را می‌توان از طریق روش‌های مختلف، از جمله ساده کردن فرآیند هدایت کاربر (navigation)، کاهش زمان بارگذاری صفحه، بهبود استفاده از وبسایت یا اپ در تلفن همراه، ایجاد فرم های بصری، و اطمینان از وجو ثابت اسم برند در سراسر وب سایت به دست آورد.

۳) بهینه سازی صفحه فرود (landing page)

تمرکز بر بهبود اثربخشی صفحات فرود خاص می تواند باعث افزایش تبدیل شود. این شامل بهینه‌سازی سرفصل‌ها (هدینگ‌ها)، کپی رایتینگ، تنظیم کال-تو-اکشن‌های مرتبط، طراحی عناصر بصری برای همسویی با انتظارات کاربر و ارائه ارزش پیشنهادی واضح و قانع‌کننده است. در کل یعنی شما باید اطمینان حاصل کنید که کاربر یا بازدیدکننده موقع مواجه شدن با صفحه‌ی وبسایت شما، بداند شما چه می‌کنید، خرید کالا یا خدمات شما چه فوایدی برایش دارد و راغب شود تا مدت زمانی را در سایت شما صرف کند تا کاری انجام دهد.

۴) تجزیه و تحلیل سفر مشتری

درک سفر مشتری از بازدید اولیه تا تبدیل نهایی می تواند کلید مهم بهینه سازی نرخ تبدیل باشد. بررسی نقاط تماس و مراحل مختلف نقشه سفر مشتری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا مناطق بالقوه اصطکاک یا افت را که در آن تبدیل‌ها از دست می‌رود، شناسایی کنند. با پرداختن به این مسائل و ارائه‌ی یک تجربه مشتری بدون مشکل، نرخ تبدیل را می توان بهبود بخشید.

۵) شخصی‌ سازی و هدف‌گذاری

تطبیق تجربه وب‌سایت برای تک تک کاربران بر اساس ترجیحات، رفتارها یا جمعیت‌شناسی آنها می‌تواند تعامل آنها و در نتیجه تبدیل‌ها را افزایش دهد. پیاده‌سازی توصیه‌های شخصی، محتوای پویا و پیام‌های هدفمند، به ایجاد تجربه مرتبط‌تر و جذاب‌تر برای هر کاربر کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر خریداران محصول A شما بیشتر نوجوانان هستند، می‌توانید صفحه را طوری طراحی کنید که برای آن‌ها جذاب‌تر باشد.

۶) اثبات اجتماعی و ایجاد اعتماد

افزودن بخش‌های اثبات اجتماعی (social proof) مانند توصیفات مشتری، نظرات، امتیازها و نشان‌های امنیتی و اعتماد مانند اینماد می تواند اعتماد و اعتبار بازدیدکننده را افزایش دهد و در نهایت منجر به نرخ تبدیل بالاتر شود. برجسته کردن بازخورد مثبت و نشان دادن گواهینامه‌ها یا نشان‌هایی که دریافت کرده‌اید، می‌تواند نگرانی‌های کاربران را کاهش دهد و آنها را تشویق به تبدیل کند.

۷) کال-تو-اکشن‌ (CTA)های واضح و متقاعدکننده 

بهینه‌سازی طراحی، قرار دادن و ارسال پیام‌های CTA می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر نرخ تبدیل داشته باشد. CTAها باید از نظر بصری برجسته باشند، از زبان متقاعدکننده استفاده کنند و گام‌هایی را که کاربران برای دستیابی به نتیجه‌ی دلخواه خود باید طی کنند، به وضوح و مرحله به مرحله بیان کنند.

 

مطلب پیشنهادی: روش‌های افزایش CTR در گوگل ادز

 

نتیجه گیری

به طور کلی، بهینه سازی نرخ تبدیل نیازمند یک رویکرد مبتنی بر داده، تجزیه و تحلیل مستمر، آزمایش، و درک عمیق رفتار کاربر برای اجرای استراتژی‌های موثری است که کاربر را تشویق به «تبدیل شدن به مشتری» می‌کند و باعث رشد کسب‌وکار می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سما مهدوی
عاشق علوم انسانی هستم و می‌نویسم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه