سئو کلاه خاکستری چیست؟ تکنیک‌های کاربردی (2024)

22 خرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 13 دی 1402
سئو کلاه خاکستری چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

سئو کلاه خاکستری چیست؟ آیا این تکنیک سئو به ارتقای سایت شما کمک می‌کند؟ این روش ترکیبی از دستورالعمل‌های سئو کلاه سفید به همراه روش‌های کلاه سیاه است. برای مثال: ایجاد محتوای کاربردی و باکیفیت (تکنیک سئو کلاه سفید) همراه با بک لینک‌های پولی یا ساختگی (تکنیک سئوی کلاه سیاه)
این تکنیک در حال حاضر محبوبیت خاصی پیدا کرده است. اما باید در نظر داشته باشید در صورت متوجه شدن موتورهای جستجوگر، سئو سایت شما به شدت ضربه می‌خورد و باید منتظر جریمه‌های گوگل باشید.
این روش سئو برای مدت زمان کوتاهی شما را به مسیر موفقیت هدایت می‌کند. اما اگر قصد سرمایه گذاری بر روی یک کسب و کار بزرگ با چشم انداز بلند مدت دارید، سئو خاکستری برای شما گزینه مناسبی نیست.

 

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئوی کلاه خاکستری از اوایل سال 2000 رایج شده است. تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری، نه تکنیک‌های کلاه سیاه هستند و نه کلاه سفید. متخصصان سئو برای استفاده از این تکنیک نتایج موتورهای جستجو را دستکاری نمی‌کنند، اما از روش‌های آن پیروی هم نمی‌کنند. 
تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری از طریق استراتژی‌هایی برای بهبود رتبه بندی سایت، الگوریتم موتورهای جستجوگر را دستکاری می‌کنند. این تکنیک‌ها لزوماً توسط موتورهای جستجوگر ممنوع نیستند اما تاثیری مصنوعی بر روی رتبه بندی در صفحات نتایج (SERP) می‌گذارد.

اما قبل از اینکه خدمات سئو سایت خود به شخصی بسپارید از موارد زیر اطمینان حاصل نمایید.

  • مطمئن شوید وبمسترها از سئو خاکستری برای کسب رتبه استفاده نمی‌کنند و نمونه‌ کارهای موفق در رابطه با سئو این افراد را بررسی کنید.
  • تکنیک‌های این روش سئو که رقیبان حوزه کار شما از آن‌ها استفاده می‌کنند را شناسایی کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارهای سئو

 

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

در حال حاضر از تکنیک‌های سئو خاکستری و سفید به صورت گسترده استفاده می‌شود. اما توصیه می‌شود از روش‌های سئو کلاه سفید برای توسعه سئو سایت خود استفاده کنید تا در طولانی مدت کسب و کار شما لطمه نبیند. اما تکنیک‌های سئو خاکستری چیست؟ 

خرید دامنه قدیمی

خرید لینک

یکی از تکنیک‌های سئو خاکستری، خرید دامنه‌های منقضی شده که با کلمات کلیدی کسب و کار مرتبط است، می‌باشد. در واقع خرید دامنه‌های منقضی شده یکی از پرطرفدارترین روش‌های بهبود سئو سایت است و با انجام این کار می‌توان رتبه وبسایت را در صفحه نتایج افزایش داد.

انواع روش‌های خرید دامنه:

  • خرید دامنه‌های جدید
  • خرید دامنه‌های منقضی شده

نکاتی که باید قبل از خرید دامنه بدانید

  • برای اطلاع از میزان محبوبیت دامنه، DA و یا Domain Authority (اعتبار دامنه) آن را بررسی کنید.
  • بک لینک‌های دامنه را با دقت بررسی کنید. اگر دامنه‌ایی با Broken Link و یا لینک‌های دارای مشکل همراه باشد، گزینه مناسبی برای ارتقای رتبه سایت نیست.
  • سن دامنه را با جستجوی WhoIs Domain بررسی کنید. دامنه‌هایی که بیشتر از 3 سال از زمان منقضی شدن آن‌ها گذشته باشد، تاثیر مثبت روی سئو سایت خواهد داشت.
  • دامنه‌های منقضی شده زیادی با زبان‌های روسی و یا چینی وجود دارند که برای بهینه سازی سایت شما فایده‌ای ندارند.
  • برای تجزیه و تحلیل دقیق هر دامنه‌ای از ماشین Wayback استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش کار با گوگل ترندز

 

استفاده از PBN

خرید دامنه

    PBN و یا Private Blog Network یکی از استراتژی‌های محبوب برای ساخت بک لینک در گذشته بوده است. اما در سال‌های بعد با بروزرسانی الگوریتم پنگوئن استفاده از  PBN متوقف شد.

    آیا PBN  تکنیکی برای سئو کلاه خاکستری است و یا یک تکنیک برای سئو کلاه سیاه؟

    اگر با استفاده از محتوای تکراری و یا بک لینک‌های غیر مرتبط شبکه‌ای برای وبلاگ خصوصی ایجاد می‌کنید، این روش سئو کلاه سیاه است. اما اگر تولید محتوای سایت مرتبط با موضوعات مرتبط باشد از تکنیک سئو خاکستری استفاده شده است.

     

    مطلب پیشنهادی: بک لینک PBN چیست؟

     

    تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)

    با رعایت چگالی استفاده از کلمات کلیدی و در نظر داشتن اصول سئو می‌توانید به بهترین جایگاه برسید. برای مثال اگر مقاله‌ی شما شامل 1000 کلمه است، حداقل 3 تا 4 بار از یک کلمه کلیدی برای افزایش رتبه بندی ارگانیک سایت خود استفاده کنید. افزونه یوست  Yoast SEO  به شما این امکان را می‌دهد تا کلمه کلیدی‌های مدنظر محتوای خود را بهینه سازی کنید. بهترین حالت برای رعایت چگالی کلمه کلیدی این است در هر 100 کلمه یکبار کلمه کلیدی را تکرار کنید. این به این معنی است که 1% چگالی کلمه کلیدی شامل 10 کلمه کلیدی برای هر مقاله‌ی 1000 کلمه‌ای است.

    استفاده از کلمه کلیدی در قسمت‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    • URL
    • برچسب عنوان
    • تگ های H2 و h3
    • تگ جایگزین تصویر
    • متن‌های شروع و پایان مطالب

     

    مطلب پیشنهادی: مزرعه لینک چیست؟

     

    تبادل لینک

    تبادل لینک

      بیشتر افراد فکر می‌کنند تبادل لینک جزء تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است، در حالی که اینطور نیست و تبادل لینک جزء تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری است. تبادل خودکار لینک جزء تکنیک‌های سئو  کلاه سیاه بوده و تبادل لینک به صورت دستی در دسته بندی تکنیک‌های سئو خاکستری قرار می‌گیرد.

      چگونه بدون جریمه شدن می‌توان تبادل لینک انجام داد؟

      •  تبادل لینک و ارتباط با وبلاگ‌های مرتبط با صنعت شما یکی از راه‌های بهبود سئو سایت است. برای شروع این کار نیاز به تعداد زیادی از افراد نیست و در ابتدا 10 تا 20 نفر از وبلاگ نویسان در حوزه مرتبط شما کافی هستند.
      • روش دیگر، پیوند دادن محتوای خود به وبسایت‌های دیگر است. زمانی که وب سایت دیگری را پیوند می‌دهید، حتماً از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل با افراد ارتباط برقرار کنید تا متوجه پیوند دادن سایت خود شوند. اگر این کار را انجام دادید از آن‌ها تقاضا کنید ریتوییت و یا پیوندی به محتوای سایت شما بازگردانند.

       

      مطلب پیشنهادی: دلایل ایندکس نشدن سایت

       

      ساخت حساب در شبکه‌های اجتماعی

      سوشیال

        تکنیک دیگری که در سئو خاکستری کاربرد دارد، ساخت چند حساب جعلی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و … است و افراد سایت خود را در این شبکه‌ها لینک می‌دهند تا فعالیتی واقعی به نظر برسد.

        کامنت گذاری

        گذاشتن کامنت در سایت خود و سایت‌های دیگر و بک لینک دادن به قسمت‌های مختلف سایت یکی از تکنیک‌های سئو خاکستری است. این روش ممکن است طی مدت زمان کوتاهی موثر به نظر بیاید اما پس از مدتی گوگل لینک‌هایی را که در بخش کامنت قرار می‌گیرد را جریمه می‌کند.

        محتوای کپی شده

        استفاده از چند سایت برای تولید محتوا با واژگان کاملاً مشابه یکی از تکنیک‌های سئو خاکستری است. برای غیر تکراری بودن متن محتوا می‌توان با اضافه کردن نکات جدید و ایجاد تغییرات می‌توان موتورهای جستجوگر را وادار به این کرد که محتوای شما متنی با ارزش و منحصر به فرد است.

         

        مطلب پیشنهادی: اهمیت استخدام کارشناس تولید محتوای خوب

         

        سوالات متداول

        سئو کلاه خاکستری چیست؟

        تکنیک سئو خاکستری در واقع ترکیبی از تکنیک‌های سئو کلاه سفید و سیاه است. در واقع می‌توان گفت اگر این روش به درستی به کار گرفته شود بهترین نوع سئو سایت محسوب می‌شود.

        تفاوت سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سفید و سیاه چیست؟

        تفاوت سئو کلاه خاکستری، سفید و سیاه

        از تفاوت‌های سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و خاکستری می‌توان به موراد زیر اشاره نمود.

        سئو کلاه سیاه: سئو کلاه سیاه از روش ‌های غیر قانونی با هدف بهبود جایگاه رتبه در صفحه نتایج گوگل استفاده می‌کند. این موضوع در واقع تفاوت عمده بین سئو کلاه سفید و سیاه است.

        سئو کلاه سفید: سئو کلاه سفید بر اساس قوانین گوگل با توجه‌های به تمامی روش‌های مجاز برای بهینه سازی سئو سایت تلاش می‌کند.

        سئو خاکستری: تکنیک سئو خاکستری با استفاده از روش‌های کلاه سفید و سیاه بر روی استراتژی سئو برنامه ریزی می‌کند.

        سئو کلاه خاکستری از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کند؟

        روش سئو خاکستری به استفاده از تکنیک‌های مانند محتوای تکراری، ساخت حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، تبادل لینک و … می‌پردازد.

        آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
        بلهخیر
        نویسنده مطلب ژاله برومند
        توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

        دیدگاه شما

        بدون دیدگاه