تفاوت سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری چیست؟ (2024)

22 خرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 13 دی 1402
تفاوت سئو کلاه سیاه، خاکستری و سفید چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

سئوی کلاه خاکستری، سئوی کلاه سفید و سیاه چیست؟ صاحبین کسب و کارها از تکنیک های سئو چه کمکی می‌گیرند؟

سئو  از لحاظ تکنیک اجرا به سه روش سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم بندی می‌شود. سئو سفید با پیروی از تمامی دستور العمل‌های گوگل بر روی ارائه محتوای ارزشمند و باکیفیت تمرکز دارد. سئو کلاه سیاه تماماً بر خلاف کلاه سفید عمل می‌کند. سئو کلاه خاکستری تکنیکی ما بین این دو روش است که در ادامه به آموزش تکنیک های سئو می‌پردازیم.

 

تفاوت سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سفید و سیاه چیست؟

سئو کلاه سفید مجموعه تکنیک‌هایی هستند که با قوانین موتورهای جستجوگر مطابقت دارند. اما سئو سیاه شامل تکنیک‌هایی بر خلاف قوانین و شرایط موتورهای جستجوگر عمل می‌کند. در واقع این روش پایدار نیست و پس از متوجه شدن گوگل رتبه سایت خود را در مدت کوتاهی از دست خواهید داد.
سئو کلاه خاکستری بخش‌هایی از تکنیک سئو کلاه سیاه و سفید را با یکدیگر ترکیب می‌کند. سئوی خاکستری مانند سئو سفید دقیقاً از قوانین پیروی نمی‌کند اما مانند کلاه سیاه نیز موقعیت سایت شما را به خطر نمی‌اندازد.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید

سئوی کلاه سفید و یا محبوب‌ترین تکنیک سئو! سئو کلاه سفید از مجموعه تکنیک‌های مجاز، طبق الگوریتم گوگل پیروی می‌کند. استراتژی سئو کلاه سفید از بهترین و امن‌ترین روش‌های بهینه سازی سایت استفاده می‌کند و از پنالتی شدن سایت شما جلوگیری می‌کند.
در این تکنیک همه چیز به خوبی پیش می‌رود، ولی نسبت به روش‌های دیگر زمان‌بر تر است و نگران از دست دادن رتبه سایت خود در گوگل نخواهید بود.

تکنیک‌های سئو کلاه سفید

تکنیک‌های سئو کلاه سفید بدون زیر پا گذاشتن الگوریتم و قوانین گوگل پیش می‌رود و هیچ ریسکی در این تکنیک وجود ندارد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا و یا Content Marketing از تکنیک‌های مهم برای کسب جایگاه بهتر در صفحه جستجو نتایج است. شما با استفاده از روش بازاریابی محتوا باید در تلاش باشید بهترین مطالب را در اختیار مخاطبین قرار دهید و ارتباطی عالی با افرادی که مخاطب هدفتان هستند ایجاد کنید. در واقع بازاریابی محتوایی خوب، در پی ایجاد یک رابطه‌ی دوستانه با مخاطبان است که در آینده باعث می‌شود با شما طولانی مدت همکاری داشته باشند.

 

مطلب پیشنهادی: استراتژی محتوا چیست؟

 

تولید محتوای باکیفیت

تولید محتوای باکیفیت باعث جذب مخاطبان بیشتر و همچنین سپری کردن زمان بیشتر توسط کاربران می‌شود. در نتیجه با محتوای باکیفیت می‌توان ترافیک بیشتری را در سایت ایجاد کرد. محتوای با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • جذاب و مفید بودن محــتوا
  • نگارش و دستور زبان صحیح
  • در نظر داشتن نیاز مخاطبان
  • تولید محتوای یونیک و غیر کپی
  • درج تصاویر متناسب و باکیفیت
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب
سازگاری سایت با موبایل

موتورهای جستجو به دلیل استفاده بیشتر کاربران از موبایل، رتبه بندی سایت را بر این اساس انجام می‌دهند. در واقع می‌توان گفت 60 درصد از آمار منتشر شده برای جستجو در گوگل با موبایل است. پس باید سازگاری سایت با موبایل یکی از گزینه‌های در الویت باشد. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی چک لیست طراحی ریسپانسیو سایت را مطالعه کنید.

سرعت و عملکرد سایت

سرعت لود سایت

سرعت و عملکرد سایت یعنی همان سرعت بارگذاری و سرعت رسیدن کاربر به هدف خود. اگر صفحه اصلی سایت شما زود باز شود اما گالری تصاویر حدود 10 ثانیه طول بکشد یعنی سایت شما سرعت بالایی ندارد.

ابزارهای تست سرعت سایت

 

مطلب پیشنهادی: متریک‌های سرعت سایت در جی تی متریکس

 

ایجاد بک لینک‌های معتبر

دریافت بک لینک مرتبط با حوزه کاری شما و کلمه‌های مرتبط یکی از موارد حساس سئو خارجی و از مواردیست که گوگل بر روی آن حساس است. دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر، اعتبار سایت شما را بالا می‌برد و این جزء تکنیک‌هایی از سئو کلاه سفید است که گوگل به آن توجه ویژه‌ای می‌کند.

فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید جایگاه خود را همواره در گوگل حفظ کنید، فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید. با انجام این کار شما افرادی را از شبکه‌های اجتماعی به سمت سایت هدایت می‌کنید و با نتیجه‌ای مثبت در آینده مواجه خواهید شد.

بروزرسانی محتوا و مطالب قدیمی سایت

در صورتی که مطالب جدیدی در مورد محتوای قدیمی سایت شما منتشر شد، حتماً نسبت به بروزرسانی آن اقدام کنید که به رتبه بهتری در گوگل برسید. در این رابطه خواندن مطلب محتوای همیشه سبز چیست را مطالعه بفرمایید.

استفاده نام مناسب برای URL و متناسب با صفحات سایت

آدرس‌های اینترنتی کوتاه و مرتبط یکی از تکنیک‌های سئو محسوب می‌شود که در انتخاب آن به چند گزینه آن توجه کنید.

  • در قســمت URL از کلـــمات کلیــدی اسـتــفاده کنــید.
  • برای جدا کردن کلمات در URL از خط تیره – استفاده کنید.
  • آدرس‌هــای اینترنتی باید کوتاه و متناسب با محتوا باشد.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو

 

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه چیست و چه تاثیری بر روی رتبه سایت می‌گذارد؟ سئو کلاه سیاه یا بازار گرمی برای کلاهبرداران؟ این تکنیک کاملاً بر عکس سئو سفید است. سئوی کلاه سیاه برای کسب رنکینگ بالاتر و صعود به صفحه اول گوکل از روش‌هایی بر خلاف قوانین موتورهای جستجوگر استفاده می‌کند. هدف این تکنیک فریب دادن موتورهای جستجوگر برای کسب رتبه بالاتر است. اما در نظر داشته باشید ممکن است این روش طی مدت زمان کوتاهی جواب بدهد، اما باید آمادگی حذف شدن سایت خود در صفحه نتایج گوگل و یا Serp  باشید.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

ترفندهای سئوی کلاه سیاه معمولاً توسط کلاهبرداران و یا هکرها برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شود. اما موتورهای جستجوگر به راحتی می‌توانند این تکنیک‌ها را شناسایی کرده و موجب پنالتی شدن سایت شما شود.

مزرعه لینک Link Farms

مزرعه لینک شامل وبسایت‌هایی با هدف پیوند دادن به یکدیگر است. سئوکاران معمولاً برای فروش لینک در محتواهای موجود و انتشار پست‌های مهمان، مزرعه لینک ایجاد می‌کنند. در این رابطه می‌توانید مطلب تاثیر پست مهمان در سئو سایت را مطالعه بفرمایید.

پنهان کردن متن Cloaking 

در تکنیک Cloaking دو حالت HTML متفاوت برای بازدیدکنندگان و ربات‌های گوگل در نظر گرفته می‌شود. این یعنی یک نسخه نمایشی برای بازدیدکنندگان و یک نسخه نمایشی برای موتورهای جستجوگر.

سرقت محتوا

محتوای کپی شده و محتوای تکراری هیچ ارزشی برای موتورهای جستجوگر نخواهد داشت. پس اگر محتوایی در سایتی خواندید هرگز تصمیم به کپی آن در سایت خود نگیرید. چرا که با انجام این کار پیشرفتی در صفحه نتایج گوگل نخواهید داشت.

 

مطلب پیشنهادی: اهمیت محتوا در سئو سایت

 

لینک‌های پولی

خرید بک لینک بر خلاف قوانین و دستورالعمل موتورهای جستجوگر است. انجام این کار منجر به جریمه توسط گوگل می‌شود که می‌تواند بر روی تمامی صفحات سایت تاثیری منفی بگذارد. گوگل لینک‌های پولی را ردیابی کرده و پس از شناسایی این موضوع، خریدار و فروشنده را همزمان جریمه می‌کند.

Keyword Stuffing پر کردن کلمات کلیدی

پر کردن محتوا با کلمات کلیدی غیر مرتبط و یا Keyword Stuffing برای دستکاری صفحات نتایج جستجو یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است. استفاده بیش از حد و تکرار کلمات کلیدی هیچ کمکی برای کسب جایگاه بهتر نمی‌کند و ممکن است صفحه شما در دسته بندی صفحات نامرتبط قرار بگیرد.

شبکه‌های وبلاگ خصوصی

شبکه وبلاگ خصوصی و یا (PBN) مجموعه‌ای از وبسایت‌های معتبر است که فقط برای ایجاد لینک استفاده می‌شود. شبکه‌های وبلاگ خصوصی شبیه به Link Farms هستند.

 

مطلب پیشنهادی: گوگل ترندز چیست؟

 

تغییر مسیرهای مخفی Sneaky Redirects

تغییر مسیرهای یواشکی و یا Sneaky Redirects تکنیکی است که یک محتوا به موتورهای جستجو و نسخه کاملاً متفاوتی به کاربران ارائه می‌دهد. یکی دیگر از روش‌های تغییر مسیرهای مخفی ارائه یک صفحه به کاربران دسکتاپ و یک صفحه اسپم متفاوت به کاربران تلفن همراه است.

اسپم در نظرات

تا به حال هنگام مطالعه وبلاگ در سایت و یا شبکه‌های اجتماعی با کامنت‌های تکراری مواجه شده‌اید؟ انجام این کار در سئو کلاه سیاه به تولید بک لینک به صورت خودکار کرده اما به ایجاد اعتبار برای یک صفحه کمک خاصی نمی‌کند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از روش‌های سئو که با دستورالعمل‌های گوگل (سئو کلاه سفید) و مواردی که آن‌ها را نقض می‌کند (تکنیک‌های سئو کلاه سیاه) همراه است.
سئو کلاه خاکستری در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این روش نسبت به سئو کلاه سیاه ریسک کمتری دارد اما ممکن است گوگل سایت شما را به جرم استفاده از این روش جریمه کند.

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و خاکستری به دلیل پاسخ دادن در مدت زمان کوتاه بیشتر مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. اما همچنان پیشنهاد می‌کنیم برای کسب و کارهایی با چشم انداز بلند مدت، سئو کلاه سفید را انتخاب کنید. اما تکنیک‌های سئو خاکستری شامل چه مواردی هستند؟

استفاده از دامنه‌های منقضی شده

استفاده از دامنه‌های منقضی شده یک استراتژی رایج در سئو کلاه خاکستری است. قطعاً خرید دامنه‌های منقضی شده برای رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیرگذار خواهند بود. اما خرید تعداد بالای این دامنه‌ها را برای بهبود سئو را توصیه نمی‌کنیم. اما اگر قصد خرید دامنه‌های منقضی شده را دارید، به نکات زیر توجه کنید.

  • از خرید دامنه‌های دارای لینک‌های سمی دوری کنید.
  • به وسیله DA (دامین آتوریتی) محبوبیت دامنه را بررسی کنید.
  • دامنه‌هایی که بالای 3 سال سن دارند را انتخاب کنید. سن دامنه را می‌توانید در سایت Whois Domain lookup  بررسی کنید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب نام دامنه سایت

 

محتوای چرخشی

از روش‌های رایج دیگر سئو کلاه خاکستری محتوای چرخشی است. محتوای چرخشی یعنی از سایت دیگری محتوا را به صورت جمله به جمله بازنویسی می‌کنند تا سرقت ادبی محسوب نشود. انجام این کار از جریمه محتوای تکراری، سایت شما را دور می‌کند.

افزایش چگالی کلمات کلیدی با محتوای مخفی

استفاده از متن مخفی یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است. اما با این حال سئو کلاه خاکستری با پنهان کردن کلمات کلیدی برای کاربران مخفی کرده و اجازه می‌دهد تا موتورهای جستجو این کلمات را بررسی کند.

 

مطلب پیشنهادی: سختی کلمه کلیدی چیست و چطور اندازه‌گیری می‌شود؟

 

پنهان کردن متن Cloaking

Cloaking و یا مخفی کردن متن در دسته بندی تکنیک‌های سئوی سیاه قرار می‌گیرد. اما این روش یک تکنیک فریبنده سئوی خاکستری است که با فریب دادن موتورهای جستجو و ایجاد تغییرات در الگوریتم‌ها، سعی بر کسب رتبه دلخواه را دارند. این تکنیک نسخه متفاوتی به کاربران و موتورهای جستجو ارائه می‌دهد.

ایجاد چند حساب در شبکه‌های اجتماعی

داشتن یک حساب در شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن لینک برای بازدید بیشتر از تکنیک‌های سئو کلاه سفید است. با این حال ساخت چند حساب برای اشتراک گذاشتن لینک و بازدید بیشتر به صورت مصنوعی از روش‌های سئو کلاه خاکستری است.

 

سوالات متداول

تفاوت سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری چیست؟

تفاوت سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری

سئو کلاه سفید: سئو کلاه سفید شامل تکنیک‌هایی است که رتبه سایت شما را مطابق با قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجوگر بهبود می‌بخشد.

سئو کلاه سیاه: سئو کلاه سیاه شامل تکنیک‌های خطرناک است که قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجوگر را نقض می‌کند. استفاده از این تکنیک در ابتدا ممکن است وضعیت سایت شما را بهبود ببخشد اما در نهایت موجب پنالتی شدن آن می‌شود.

سئو کلاه خاکستری: تکنیک سئوی کلاه خاکستری ترکیبی از سئوی کلاه سفید و سیاه است. برای مثال: ایجاد محتوای با کیفیت(سئوی کلاه سفید) و خرید بک لینک‌ها (کلاه سیاه)

خطرات سئوی کلاه سفید، خاکستری و سیاه چیست؟

سئو کلاه خاکستری: خطر جریمه شدن در آیـنده

سئو کلاه سفید: خطر کار نکردن و پاسخ دادن طولانی مدت

سئو کلاه سیاه: خطر جریمه و پنالتی شدن سایت در کوتاه مدت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • nadi.rezaee
    01 بهمن 1402

    eyval baba zhale fek nemikardam in blog ke tu google rank dare bara to bashe. afarin

    • ژاله برومند
      01 بهمن 1402

      ممنونم نادیا جان 😍