پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ بازاریابی عملکردی به زبان ساده

17 آبان 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
پرفورمنس مارکتینگ چیست
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

چه کارفرما یا نیروی یک کسب و کار هستید، به هر حال با بازاریابی سرو کار دارید. طرح بازاریابی کسب و کارتان هم به عوامل مختلفی از جمله اهداف بلندمدت، محصولات یا خدمات، مخاطبان هدف و سایر موارد بستگی دارد. یکی از انواع جدید بازاریابی که بسیاری از شرکت‌ها در آن موفق بوده‌اند، پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی است.

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی، روشی از بازاریابی است که در آن هدف اصلی، به دست آوردن نتایج قابل اندازه‌گیری و قابل تحلیل است. در این روش، برای تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی از روش‌هایی استفاده می‌شود که باعث افزایش فروش، ترافیک و یا هر نوع اهداف دیگری که تعیین شده‌اند، می‌شوند.

البته همه کسب و کارها از این نوع بازاریابی سود نمی‌برند. راه‌های زیادی برای اطمینان از موفقیت کمپین شما وجود دارد. اول از همه، باید مخاطب خودتان را شناسایی کنید. چون مخاطبان هدف هر شرکتی متفاوت است.

برای موفقیت در کمپین پرفورمنس مارکتینگ، باید همه چیز از اصول اولیه گرفته تا کانال‌های مختلف بازاریابی و شاخص‌ها را بشناسید. پس این مقاله را دنبال کنید تا همه چیز را یاد بگیرید.

اجرای بازاریابی عملکردی

اجرای پرفورمنس مارکتینگ

استراتژی پرفورمنس مارکتینگ را می‌توان به روش‌های مختلفی اجرا کرد و انتخاب روش خاص کسب و کارتان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. تبلیغات دیجیتال، جنبه مهمی‌ از بازاریابی در پرفورمنس مارکتینگ است.

هر زمان که مشتریان بالقوه، تبلیغات را مشاهده کرده و روی آن کلیک کنند، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهند؛ چیزی که هر کسب و کاری به دنبالش است.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی درونگرا چیست؟

 

انواع کانال‌های پرفورمنس مارکتینگ

پرفورمنس مارکتینگ یک اصطلاح کلی برای توصیف چتری از کانال‌های بازاریابی مختلف است. کانال‌های بازاریابی، ابزارهایی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف هستند. شرکت‌های بازاریابی هم بسته به کسب‌وکاری که تبلیغ می‌کنند، اغلب از ترکیبی از این کانال‌های مختلف استفاده می‌کنند. در ادامه کانال‌های مورد استفاده در کمپین پرفورمنس مارکتینگ و نحوه عملکرد هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

شش کانال پرفورمنس مارکتینگ

نقش شبکه‌های اجتماعی در پرفورمنس مارکتینگ

بازاریابان حرفه‌ای از شبکه‌های اجتماعی برای دستیابی به مخاطبان هدف شرکت‌های کارفرما استفاده می‌کنند. کمپین‌های بازاریابی با تمرکز بر این کانال‌های خاص، به موفقیت بیشتری می‌رسند، چون برقراری ارتباط با مخاطبان هدف از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر است.

کانال‌های شبکه‌های اجتماعی اغلب همراه با یک استراتژی بازاریابی ایمیلی مناسب استفاده می‌شوند، اما این استراتژی به تیم بازاریابی شما بستگی دارد.

تبلیغات نمایشی (Display ads)

تبلیغات نمایشی در همه جا از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و غیره ظاهر می‌شوند. این تبلیغات اغلب بسیار خلاقانه هستند و ترکیبی از فیلم‌ها، تصاویر و متن را به عنوان ابزاری برای جلب توجه مشتریان احتمالی به کار می‌گیرند.

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی یکی از بهترین راه‌ها برای شناخته شدن برندتان و گامی در مسیر موفقیت است.

بازاریابی محتوا (Content marketing)

کانال‌های بازاریابی محتوا پلتفرم‌هایی برای انتشار محتوا هستند. برخی از کانال‌های محبوب بازاریابی محتوا عبارت از یوتیوب، پادکست‌ها، اینستاگرام، تیک تاک، فیس بوک و وب سایت‌های شخصی هستند. محتوایی خاص و جذاب را منتشر ‌کنید تا مخاطبان هدف برای تعامل با شما ترغیب شوند.

تبلیغات بومی (Native advertising)

این نوع از تبلیغات در جهت تقلید از ظاهر و احساس سایتی که در آن نمایان می‌شوند، طراحی می‌شوند. تبلیغات بومی در ظاهر، تبلیغ واقعی محسوب نمی‌شوند چون آنقدر خوب درون سایت گنجانده شده‌اند که به نظر می‌رسد بخشی از سایت هستند.

بازاریابی بومی

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتورهای جستجو مستلزم بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتینگ است. کسب‌وکارها با کمک این کانال بازاریابی، بابت جستجوی عبارات مختلف در موتورهای جستجو به بالاترین رتبه ممکن می‌رسند. به عنوان مثال، کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو یعنی زمانی که مشتریان بالقوه، محصولات یا خدمات شما را جستجو می‌کنند، وب‌سایت شما باید در 3 نتیجه اول ظاهر شود.

اکثر افرادی که جستجوهای اینترنتی را انجام می‌دهند، بر روی یکی از 3 وب سایت اولی که پس از انجام جستجوی اینترنتی نمایش داده می‌شوند، کلیک می‌کنند. هر چه مشتریان بیشتری روی سایت شما کلیک کنند و آن را بررسی کنند، احتمالاً سود بیشتری دریافت خواهید کرد.

این وظیفه تیم بازاریابی شما است که این کانال بازاریابی را در برنامه بازاریابی شما قرار دهد.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی عصبی چیست؟

 

بازاریابی وابسته (Affiliate marketing) یا محتوای حمایت شده (sponsored content)

دو مفهوم بازاریابی وابسته و محتوای حمایت شده اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. هر دو به قدری شبیه هستند که استفاده از آنها به جای یکدیگر چندان اشکالی ندارد.

محتوای حمایت شده در لینکدین

محتوای «حمایت‌شده» به این معنی است که توافقی برای مبادله پولی بین یک شرکت و یک تولیدکننده محتوا وجود دارد. هر شرکتی می‌تواند حمایت مالی شود. اگر شرکت شما توسط یک شرکت معروف حمایت مالی می‌شود، احتمالاً کسب و کار شما به سرعت به طور تصاعدی رشد خواهد کرد.

 

KPIها یا شاخص‌های پرفورمنس مارکتینگ که باید بررسی کنید

شاخص‌های کلیدی عملکرد، ابزارهایی برای کمک به تعیین نحوه عملکرد استراتژی‌های بازاریابی هستند. به راحتی می‌توانید عملکرد را اندازه گیری کنید و انتخاب KPI مناسب می‌تواند به شما در جمع آوری این اطلاعات مهم کمک کند. پیگیری عملکرد کمپین‌های بازاریابی، مهم است زیرا به شما امکان تغییر و بهبود کمپین و شناسایی نقاط مثبت و منفی را می‌دهد.

شاخص‌های بازاریابی عملکردی

KPIهای مفید زیادی وجود دارد. در ادامه برخی از این شاخص‌های مهم را بررسی خواهیم کرد.

هزینه به ازای هر کلیک (Cost Per Click)

به این نوع KPI پرداخت به ازای کلیک یا PPC نیز گفته می‌شود. هر بار که تعداد معینی از مشتریان احتمالی روی لینک‌های منتهی به صفحه وب شما کلیک می‌کنند، به بازاریاب خودتان پول پرداخت می‌کنید.

این لینک‌ها می‌توانند در هر نقطه از وب ظاهر شوند و بسته به نحوه اجرای طرح بازاریابی، برایتان بسیار سودآور هستند. با استفاده از این KPI، می‌توانید دقیقاً مشخص کنید که چند نفر روی تبلیغات شما در چه جایی کلیک می‌کنند.

هزینه هر کلیک در بازاریابی دیجیتال

هزینه به ازای هر نمایش (Cost Per Impression)

کسب‌وکارها از هزینه به ازای هر نمایش، برای مشخص کردن اثربخشی یک تبلیغ خاص یا کمپین بازاریابی استفاده می‌کنند. این روش برای بهبود کسب و کار، بسیار مناسب است. بسیاری از پلتفرم‌ها به دلیل تقاضای بالا، فرآیند مناقصه بابت نمایش را ایجاد کرده‌اند.

با هزینه به ازای هر نمایش، مانند هزینه به ازای هر کلیک، می‌توان تعداد نمایش و مکانشان را مشخص کرد.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی ویروسی چیست؟

 

هزینه هر اکتساب (Cost Per Acquisition) در پرفورمنس مارکتینگ

در این شکل از بازاریابی تا زمانی که خریدی صورت نگیرد، پولی پرداخت نمی‌کنید. شرکت بابت هر خرید، مقدار پول از پیش تعیین شده‌ای را پرداخت می‌کند. با این شاخص، مقدار دقیق پرداختی بابت خریدها و عملکرد تبلیغات را بررسی می‌کنید.

پرفورمنس مارکتینگ

هزینه هر لید (Cost per lead)

همان هزینه به ازای جذب مشتری است و تنها زمانی که لیدهای مربوطه ارائه می‌شوند، شرکت شما ملزم به پرداخت است. مبلغ از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که باید پس از دریافت لید‌ها پرداخت شود. شاید بازاریاب از قیف بازاریابی استفاده کند، که می‌تواند داده‌های خاصی در مورد تجربه‌های یک مشتری بالقوه را در هنگام مواجهه با تبلیغات شما ارائه دهد.

هزینه هر فروش (Cost per sale)

هر بار که فروش انجام می‌شود، شرکت باید مقدار مشخصی از پول را به بازاریاب خودش بپردازد که از قبل روی آن توافق شده است. هزینه هر فروش می‌تواند به طور قابل توجهی هزینه‌های بازاریابی کلی را برای یک شرکت کاهش دهد که برای هر شرکت بزرگی بسیار عالی است، اما برای مشاغل کوچک و جدیدی که هنوز سرمایه زیادی ندارند هم کارآمد است.

سرمایه گذاری در پرفورمنس مارکتینگ

چرا باید روی پرفورمنس مارکتینگ سرمایه گذاری کنید؟

پرفورمنس مارکتینگ مزایای زیادی دارد، بنابراین باید به طور جدی روی آن سرمایه گذاری کنید.

بزرگترین مزیت مطلق این شکل از بازاریابی این است که در برخی روش‌های آن، تا زمانی که تراکنش‌های موفق اتفاق نیفتد، نیازی به پرداخت هزینه بابت بازاریابی نیست. این امر برای کسب و کارهای کوچکی که تازه شروع به کار کرده‌اند، مفید است. زیرا پرفورمنس مارکتینگ به آنها کمک می‌کند تا برخی از نتایج را ببینند و احتمالاً قبل از نیاز به پرداخت، مقداری پول به دست آورند.

یکی دیگر از مزایای پرفورمنس مارکتینگ این است که ردیابی و اندازه گیری عملکردش، آسان است. این یک مزیت بزرگ است، زیرا ردیابی و اندازه گیری برخی از انواع بازاریابی دشوار است. توانایی ردیابی و اندازه گیری میزان عملکرد طرح بازاریابی مهم است. چون تشخیص این که چه چیزی باید تغییر کند، آسان تر است.

علاوه بر این، شرکت‌های بازاریابی به صورت رایگان کار نمی‌کنند، بنابراین آنها سخت تلاش خواهند کرد تا مطمئن شوند که کمپین‌هایشان موفقیت آمیز است. وقتی کمپین‌ها به موفقیت‌ می‌رسند، برای شما و بازاریاب‌تان هم یک معامله برد-برد است، زیرا هر دو  شما به پول می‌رسید.

 

مطلب پیشنهادی: نرخ کلیک چیست؟

 

در نهایت…

بنابراین، اگر پرفورمنس مارکتینگ جذاب به نظر می‌رسد و فکر می‌کنید که می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف تجاری کمک کند، پس به یک تیم بازاریابی عالی نیاز دارید. کارشناسان بازاریابی می‌توانند هر گونه استراتژی بازاریابی را برای شما سفارشی کنند. یک طرح بازاریابی سفارشی شده، می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

 

منبع

https://mailchimp.com/resources/what-is-performance-marketing

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه