سئو کلاه سفید چیست؟ (10 تکنیک سئو کلاه سفید در سال 2024)

11 خرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 13 دی 1402
10 تکنیک سئو کلاه خاکستری در 2023
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

آیا هنگام جستجو در اینترنت با عبارت سئو کلاه سفید و یا white hat seo مواجه شده‌اید؟ اگر به فکر آموزش سئو بوده باشید یا قصد ارتقای رتبه و بهینه سازی سئو سایت خود را داشته باشید به احتمال زیاد عبارت سئو کلاه سفید به گوشتان خورده است. برای رسیدن به بهترین جایگاه در گوگل توسط سئو کلاه سفید چه کارهایی باید انجام داد؟
سئو نیز هر ساله مانند تمامی زمینه‌های دیگر دستخوش تغییراتی می‌شود و افراد به دنبال موثرترین راه‌ها به منظور ارتقای کیفیت و بهبود رتبه بندی سایت خود هستند. دانستن اطلاعات پایه در این زمینه هر کسب و کار نوپایی را به مسیری درست هدایت می‌کند. در یک تعریف ساده روش سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از راهکارهای معرفی شده توسط گوگل برای ارتقای رتبه و بهینه سازی کلمات هدف سایت بر طبق  دستورالعمل‌های گوگل بوده و تمرکز آن بر روی جذب کاربران هدفمند و واقعی از طریق تکنیک‌های استاندارد گوگل است.  شما با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید سایتی با رضایت موتورهای جستجو از جمله گوگل و رضایت کاربران را در اختیار خواهید داشت. 

 

مطلب پیشنهادی: مزرعه لینک چیست؟

 

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید و یا white hat SEO بی خطرترین تکنیک‌ برای ارتقای رتبه بندی سایت است. تمرکز اصلی سئو کلاه سفید بر روی جذب مخاطبان هدف به صورت واقعی است. در نتیجه این روش باعث کسب رضایت مشتریان و موتورهای جستجو از طریق سایت همراه با ورودی ارگانیک می‌شود.
از بهترین روش‌های سئو کلاه سفید می‌توان به استفاده از کلمات کلیدی، تولید و بازاریابی محتوا، لینک سازی‌ داخلی و لینک‌های خارجی که به صورت طبیعی (غیر سفارشی) به سایت شما داده شده اشاره نمود. اگر شما هم نمی‌خواهید رتبه سایت خود را به صورت ناگهانی از دست بدهید و یا شامل جرایم موتورهای جستجو شوید، استفاده از تکنیک سئوی کلاه سفید با کمترین میزان ریسک، بهترین گزینه است. در ادامه به بررسی تکنیک‌های کلاه سفید می‌پردازیم.

 

بهترین تکنیک‌های سئو کلاه سفید

 اگرچه سئو کلاه سفید دیرتر به نتیجه می‌رسد، اما زمانی که به نتیجه برسد با رشدی تضمین شده مواجه خواهید شد. اگر به دنبال آموزش سئو کلاه سفید هستید، تکنیک‌های زیر را در نظر داشته باشید.

انتخاب موثر کلمات کلیدی

اگر می‌خواهید سایت شما به درستی به مخاطبان معرفی شود و با استفاده از تکنیک سئو کلاه سفید ماندگاری بیشتری در گوگل پیدا کنید، بهتر است از کلمات کلیدی تاثیرگذار، مرتبط و تحقیق شده استفاده کنید و ترجیحا از استفاده مکرر یک کلمه کلیدی خاص پرهیز کنید. در واقع اگر بخواهیم اهمیت کلمه کلیدی را بیان کنیم، باید گفت از طریق کلمات کلیدی مرتبط متوجه می‌شوید افراد به چه موضوعاتی علاقه مند هستند و با چه چیزهایی می‌توان نیازهای آن‌ها را برطرف نمود. با استفاده از این تکنیک می‌توانید افراد زیادی را به سمت سایت خود هدایت کنید و استراتژی بازاریابی دیجیتال دقیقی را در نظر بگیرید. 

 

مطلب پیشنهادی: گوگل ترندز چیست؟

 

روش‌های تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

  •  سرچ گوگل
  •  ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
  • بررسی کلمات کلیدی که رقیب‌های شما توسط آن‌ها رتبه کسب کرده‌اند.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی (کیورد ریسرچ)

بهترین کلمه کلیدی

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو

 

تمرکز بر روی SEO On-Page و SEO Off-Page

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سفید تمرکز بر روی سئو داخلی است که در واقع روندی برای کسب ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو ایجاد می‌کند.

SEO On-Page یا سئو داخلی مجموعه راهکارهایی است که بر روی بهینه سازی اصولی یک سایت به منظور حضور در رتبه‌های بهتر در گوگل تمرکز دارد. سئوی داخلی شامل مواردی مانند یافتن کلمات کلیدی مرتبط، کیفیت و بهینه سازی صفحات سایت، متون جایگزین برای عکس‌ها (Alt Text)، توضیحات متا، لینکدهی‌های داخلی و ساختار آدرس صفحات (URL) است.
SEO Off-Page یا سئو خارجی به منظور بهبود و افزایش شهرت و اعتبار نام تجاری تاکید دارد و شامل مواردی مانند اعتبار دامنه، لینکدهی‌های خارجی، بک لینک‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

 

مطلب پیشنهادی: تگ Alt چیست؟ آشنایی با متن جایگزین تصاویر

 

استفاده از صفحات (URL) کوتاه و خوانا

ممکن است در نگاه اول (URL) و یا آدرس صفحات سایت خیلی موثر به نظر نرسند، اما قطعاً این مورد تاثیر بسزایی در سئو سایت شما خواهد داشت. پس بهتر است از آدرس‌های کوتاه و خوانا برای دسترسی به رتبه بهتر در گوگل استفاده کنید. در نظر داشته باشید انجام نکات زیر برای انتخاب (URL) مناسب مهم است.

  • بهتر است از کلمات و حروف فارسی در قسمت (URL) استفاده نکنید.
  • از (Space) برای درج فاصله بین کلمات استفاده نکنید و به جای (Space) از خط فاصله و یا (-) استفاده کنید.
  • از کلمات کلیدی در (URL) استفاده کنید.
  • تا جایی که امکان پذیر است آدرس صفحات را ساده و مختصر بنویسید.

افزایش سرعت بارگذاری سایت

یکی دیگر از تکنیک‌های سئوی کلاه سفید سرعت بارگذاری سایت است و جزء فاکتورهای اصلی رتبه بندی محسوب می‌شود. از روش‌های تخصصی برای بهینه سازی و افزایش سرعت سایت، استفاده از سیستم CDN است. اما CDN چیست و چگونه کار می‌کند؟ CDN (شبکه تحویل محتوا) مجموعه‌ای از سرورها و شبکه‌های متصل به هم می‌باشد. این سیستم مانند یک شبکه به یکدیگر متصل شده و محتوای موجود در سایت‌های مختلف در این سرورها به چرخش در می‌آیند و سئو سایت را بهبود می‌بخشند.

حذف لینک‌های خراب (Broken Links)

از راه‌های دیگر برای بهبود رتبه در گوگل، چک کردن و بررسی لینک‌های قدیمی است. اگرچه این موضوع ظاهراً اهمیت چندانی ندارد و معمولاً وبمسترها به آن توجه نمی‌کنند، اما در صورتی که لینک‌های سایت شما مشکل داشته باشند، ممکن است توسط موتورهای جستجو به استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه متهم شوید و کسب و کار شما با افت قابل توجهی مواجه شود.

لینک‌های خراب

بهینه سازی موبایل

داشتن یک سایت ریسپانسیو و قابل دسترس برای کاربران موبایل همان چیزی است که امروزه هر وبسایت اینترنتی یا  یک فروشگاه آنلاین  نیاز دارد. موبایل مارکتینگ، فاکتوری مهم بوده که سئو سایت شما را بهبود بخشیده و این مورد را گوگل نیز کاملاً تایید می‌کند. هدف از موبایل مارکتینگ دستیابی مخاطبان در تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها به ایمیل، پیامک، بازدید سایت، MMS و سایر شبکه‌های اجتماعی است. از طرفی حدوداً 80% از مخاطبان تلفن همراه دارند و از سال 2015 میزان جستجو با گوشی‌های هوشمند نسبت به رایانه‌ها نیز افزایش چشمگیری یافته است. به همین علت گوگل توجه ویژه‌ای به (mobile friendly) بودن سایت‌ها دارد. در این لینک می‌توانید ریسپانسیو بودن سایت خود را چک کنید.

بروزرسانی محتوای قدیمی سایت

از آنجایی که ممکن است پس از مدتی اطلاعات و محتوای سایت‌ها از لحاظ علمی دچار تغییراتی شوند، بهتر است با اضافه کردن چند تصویر جدید و یا آپدیت کلمه کلیدی‌های موجود در محتواهای منتشر شده نسبت به بروزرسانی اقدام کنید. گوگل در الگوریتم freshness content صریحا به اهمیت به روز رسانی محتواهای قدیمی به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل اشاره کرده است. بروزرسانی مطالب موجود در سایت از روش‌های موثر در سئوی کلاه سفید است که در طولانی مدت به نتایج شگفت انگیزی خواهید رسید. 

 

مطلب پیشنهادی: محتوای همیشه سبز

 

لینک سازی معتبر و واقعی 

از دیگر روش‌های بهینه سازی سایت که در تکنیک سئو کلاه سفید کاربرد دارد، لینک سازی و ایجاد بک لینک‌ها است. لینک سازی در واقع به معنی اضافه کردن لینک‌های داخلی و پیوند دادن مطالب به منابع خارجی است. هدف از لینک سازی، نگاهی بلند مدت بوده که علاوه بر افزایش رتبه، باعث اعتبار سایت شما و دریافت لینک از سایت‌های دیگر (به صورت طبیعی و غیر سفارشی) خواهد شد. فقط باید در نظر داشته باشید که هدف از لینک سازی در سئو کلاه سفید ایجاد بک لینک‌های واقعی به سایت شما است. گوگل خرید لینک را ممنوع و جز تکنیک‌های سئو کلاه سیاه طبقه بندی می‌کند. روش لینک سازی در سئو کلاه سفید انتشار محتوای اصولی، مفید و کاربردی در سایت است. این محتواها باعث افزایش رضایت کاربران در طولانی مدت می‌شود. اشتراک لینک سایت شما و لینک دهی به آن توسط سایر کاربران اینترنت، باعث افزایش اعتبار سایت شما نزد گوگل می‌شود. 

تولید محتوای با کیفیت

برای ایجاد ترافیک در سایت و افزایش رضایتمندی کاربران باید از محتوای باکیفیت، ارزشمند و ترغیب کننده استفاده کنید. شما می‌توانید با تولید محتوای با کیفیت، اعتبار و رتبه سایت خود را ارتقا دهید. از طرفی دیگر، بازاریابی محتوا یکی از استراتژی‌های کاربردی در روش سئو کلاه سفید بوده که می‌تواند به راحتی در اختیار کاربران مناسب (جامعه هدف) قرار بگیرد.

تولید محتوای باکیفیت

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکدین و فیسبوک از دیگر تکنیک‌های سئو کلاه سفید است. سوشیال سیگنال یا سیگنال‌هایی که از جانب شبکه های شبکه های اجتماعی به سایت شما ارسال می‌شود، موجب بهبود سئوی سایت شما می‌گردد. با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نه تنها بازدید بیشتری برای سایت انجام می‌شود، بلکه برند شما در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد.  

 

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره تفاوت‌های سئو کلاه سیاه، خاکستری و سفید

 

سوالات متداول

سئو کلاه سفید و دلیل نام گذاری آن چیست؟

سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از روش‌های تایید شده توسط گوگل بوده که به منظور بهبود رتبه در صفحه نتایج جستجو (SERP) است. روش سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه قرار دارد، چرا که سئو کلاه سیاه از روش‌های منفی برای کسب جایگاه موقتی در گوگل استفاده می‌کند.

تکنیک‌های کاربردی برای سئو کلاه سفید شامل چه مواردی هستند؟

استفاده از کلمات کلیدی موثر، لینک سازی‌های صحیح، تولید محتوای با کیفیت، بروزرسانی محتوای قدیمی، افزایش سرعت بارگذاری سایت و … جزء تکنیک‌های کاربردی برای سئو کلاه سفید هستند.

تفاوت سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری چیست؟

تفاوت سئو کلاه سیاه و خاکستری

تفاوت‌ سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو خاکستری چیست؟ سئو کلاه سیاه دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را نقض کرده و به مرور باید نگران از دست دادن رتبه سایت خود باشید. سئو کلاه خاکستری نیز به استفاده از تکنیک‌های کلاه سفید می‌پردازد اما برای کاهش هزینه‌ها و زمان به صورت محدود از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید اگر گوگل متوجه تکنیک‌های بهینه سازی توسط سئو خاکستری شود، باعث افت رتبه سایت می‌گردد.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه