راهنمای کامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

01 اردیبهشت 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
زمان تقریبی مطالعه: 16 دقیقه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، روشی قدرتمند در اختیار کسب و کارها در هر اندازه، برای دستیابی به مشتریان احتمالی است. مردم برندها را در شبکه‌های اجتماعی کشف می‌کنند، درباره آن‌ها می‌آموزند، دنبالشان می‌کنند و از آنها خرید می‌کنند. بنابراین اگر در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین فعال نیستید، فرصت خوبی را از دست می‌دهید! بازاریابی عالی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موفقیت قابل توجهی را برای کسب و کار شما به ارمغان آورد، طرفداران برند متعهدی ایجاد کند و حتی منجر به لید و فروش شود.

در این راهنمای کامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، موارد زیر را یاد می‌گیرید:

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست به همراه مزایا، آمار و نکات.
  • نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌ای برای اجرای آن.
  • هفت نمونه از بهترین پلتفرم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و نحوه استفاده از آنها.

پلتفرم‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکه‌های اجتماعی محبوب، برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی شما استفاده می‌کند. اما این کار فقط شامل ایجاد اکانت‌های تجاری و ارسال پست در زمان مدنظرتان نیست. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمند یک استراتژی در حال تحول با اهداف قابل اندازه گیری است که شامل موارد زیر است:

  • حفظ و بهینه سازی پروفایل شما
  • ارسال تصاویر، ویدئوها، داستان‌ها و ویدئوهای زنده که نشان دهنده برند شما هستند و مخاطبان مرتبط را جذب می‌کنند.
  • پاسخگویی به نظرات، اشتراک گذاری‌ها و لایک‌ها و نظارت بر شهرت خودتان.
  • دنبال کردن و تعامل با فالوئرها، مشتریان و اینفلوئنسرها برای ایجاد یک جامعه حول برندتان.

همچنین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در این حالت می‌توانید بابت نشان دادن کسب‌وکارتان به تعداد زیادی از کاربران بسیار هدفمند، پول بپردازید.

اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی با استفاده گسترده و سازگاری عالی، یکی از موثرترین کانال‌های رایگان برای بازاریابی کسب و کار شما هستند. در اینجا برخی از مزایای خاص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آورده شده است:

  • به کسب و کارتان ماهیت انسانی بدهید: شبکه‌های اجتماعی شما را قادر می‌سازد تا کسب و کارتان را به یک شرکت کننده فعال در بازار تبدیل کنید. پروفایل، پست‌ها و تعاملات شما با کاربران، شخصیتی قابل دسترسی را تشکیل می‌دهد که مخاطبان شما می‌توانند با آن آشنا شوند؛ با آن ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند.
  • ترافیک سایت را افزایش دهید: شبکه‌های اجتماعی در بین لینک درون پروفایل شما، لینک‌های پست وبلاگ و تبلیغات شما، یک کانال برتر برای افزایش ترافیک وب سایت شما است که می‌توانید با آن، بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. [بخوانید: سوشیال سیگنال چیست؟]
  • ایجاد لید و مشتریان: همچنین می‌توانید از طریق ویژگی‌هایی مانند فروشگاه‌های اینستاگرامی یا فیسبوکی، پیام‌های مستقیم، دکمه‌های فراخوان برای اقدام (CTA) در پروفایل و قابلیت‌های رزرو قرار، لیدها و تبدیل‌ها را مستقیماً در این پلتفرم‌ها ایجاد کنید.
  • افزایش آگاهی از برند: ماهیت بصری پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که هویت بصری خودتان را در بین مخاطبان گسترده بسازید و آگاهی از برند را بهبود بخشید. آگاهی بهتر از برند هم به معنای کسب نتایج بهتر در همه کمپین‌های شماست.
  • ایجاد روابط: این پلتفرم‌ها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم را با فالوئرهای شما ایجاد می‌کنند که از طریق آن می‌توانید شبکه سازی کنید، بازخورد جمع آوری کنید، گفتگو کنید و مستقیماً با افراد ارتباط برقرار کنید.

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

هرچه مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر و درگیرتر باشند، دستیابی به اهداف بازاریابی برای شما آسان تر خواهد بود.

 

آمار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

با توجه به مزایای بالا، فقط به حرف ما را بسنده نکنید. بیایید به برخی از آمارهای حاکی از قدرت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، نگاهی بیندازیم:

  • به طور متوسط یک بزرگسال آمریکایی هر روز 2.25 ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند.
  • بیش از 70 درصد از افرادی که تجربه مثبتی از یک کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی دارند، آن کسب و کار را به شبکه‌های تعاملی خودشان، توصیه می‌کنند.
  • کاربران فیسبوک به طور متوسط هر ماه بر روی ۱۲ تبلیغ فیسبوکی کلیک می‌کنند.
  • 81 درصد از مردم از اینستاگرام برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.
  • تقریباً 80 درصد از کاربران توییتر وقتی پاسخی به توییت خودشان دریافت می‌کنند، نسبت به آن کسب و کار احساس مثبت بیشتری پیدا می‌کنند.
  • 4 نفر از هر 5 نفر در لینکدین، تصمیمات تجاری را هدایت می‌کنند.
  • 46 درصد از کاربران تیک تاک بدون هیچ گونه مزاحمتی با این برنامه همکاری می‌کنند.

  آمار استفاده از شبکه های اجتماعی

 

ملزومات استراتژی موفق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

استراتژی موفق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای هر کسب و کاری متفاوت به نظر می‌رسد، اما در اینجا موارد مشترک همه آنها را مطرح می‌کنیم:

  • شناخت مخاطبان‌تان: از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند، چه زمانی به آن‌ها مراجعه می‌کنند و چرا، چه محتوایی را دوست دارند، چه کسانی را دنبال می‌کنند و سایر موارد.
  • هویت برند: چه پیامی‌ را می‌خواهید به مخاطبان خودتان منتقل کنید؟ می‌خواهید هنگام مشاهده محتوای شما، چه احساسی پیدا کنند؟
  • استراتژی محتوا: در حالی که سطحی از خودانگیختگی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، ولی باز هم شما به یک استراتژی محتوای ساختاریافته نیاز دارید تا بتوانید صدایی ثابت داشته و به طور منظم، محتوای با کیفیت تولید کنید.
  • تجزیه و تحلیل: عوامل قابل اندازه گیری در استراتژی خودتان از جمله افراد در دسترس، محتوای مناسب برای به اشتراک گذاری، بهترین زمان برای ارسال و موارد دیگر را مشخص می‌کند.
  • فعالیت منظم: شبکه‌های اجتماعی یک پلتفرم بی وقفه هستند. اگر می‌خواهید از آن برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید، باید به‌ طور منظم پست بگذارید، از تعاملات با کسب‌وکار خودتان مطلع شوید، دوباره با آن تعامل کنید، با روندها همراه شوید، و پروفایل‌های دقیقی را تهیه کنید.
  • رویکرد درونگرا (Inbound): از شبکه‌های اجتماعی زیاد و مستیما برای معرفی کسب و کار خودتان استفاده نکنید، بلکه روی ارزش افزایی از طریق محتوای مفید و جالب متمرکز شوید و اطلاعات جانبی را تقویت کنید. این کار به نوبه خود باعث ارتقای ترافیک ارگانیک کسب و کار می‌شود، به طوری که دیگران برای شما تبلیغ می‌کنند.

نکات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 

برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خودتان را تهیه کنید

اکنون که نکات اساسی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را می‌دانید، زمان آن رسیده تا آن را عملی کنید. برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما نقشه راهی برای اجرای استراتژی شما است. این برنامه، به تلاش‌های شما ساختار می‌دهد تا بتوانید موفقیت خودتان را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید که منابع را عاقلانه مصرف می‌کنید. در اینجا نحوه تهیه برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آورده شده است:

  1. .پلتفرم‌های خودتان را انتخاب کنید: بر اساس مخاطبان هدف، پلتفرم‌های محبوب برای موضوع کسب و کار و همچنین پهنای باند خودتان را انتخاب کنید. فقط پلتفرم‌هایی را که قادر به فعالیت فعالانه در آن‌ها هستید را بپذیرید. همیشه می‌توانید کارتان را با یکی شروع کنید و بعد از اینکه به اهداف‌تان دست یافتید، آهسته‌تر به تعداد پلتفرمها اضافه کنید.
  2. اهداف و مقاصد را تعیین کنید: برای شروع باید ساده عمل کنید، مانند پست کردن روزانه به مدت یک ماه، تنظیم پروفایل‌های خودتان یا تحلیل رقابتی را انجام دهید. هنگامی‌که به یک ریتم و بینش رسیدید، می‌توانید اهداف استراتژیک‌تر و مشخص‌تری مانند افزایش فالوئرهای خودتان تا X%  یا انتشار ماهیانه X ] نوع محتوای مورد علاقه مخاطبانتان] را تعیین کنید.
  3. به طور منظم گزارش تهیه کنید و با تغییرات سازگار شوید: از تجزیه و تحلیل هر پلتفرم برای مشخص کردن اینکه کدام پست بیشترین تعامل را ایجاد می‌کند، آیا دنبال کننده‌های بیشتری دریافت می‌کنید و همچنین برای مشاهده اطلاعات جمعیت شناسی خاطبانتان استفاده کنید. هر چیز کارآمدی را مهار کنید و توسعه دهید و هر چیز ناکارآمدی را حذف کنید.

نکات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

نکات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

حالا برای شروع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی آماده‌اید؟ در اینجا چند نکته بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را برای شروع کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی آورده شده است.

محتوای متنوع ایجاد کنید

مطابق با سایر حوزه‌های بازاریابی آنلاین، محتوا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم اولویت دارد. مطمئن شوید که به طور منظم پست می‌کنید و اطلاعات واقعاً ارزشمندی و مفیدی را برای مشتریان ایده آلتان ارائه می‌دهید. این محتوا شامل موارد زیر است:

  • روش‌ها، نکات سریع
  • اخبار محلی و صنعتی
  • داده‌ها و بینش‌ها
  • نظرسنجی، سوال، مسابقه
  • به روز رسانی‌ها و اطلاعیه‌ها

همچنین باید از فرمت‌های متنوع شبکه‌های اجتماعی، از جمله تصاویر، فیلم‌ها، داستان‌ها، پخش زنده، فروشگاه‌های آنلاین و سایر موارد استفاده کنید.

محتوای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

ثابت قدم باشید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی، کسب و کار شما را قادر می‌سازد تا تصویر برندتان را در انواع مختلف پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی منعکس کنید. در عین حالی که هر پلتفرم، محیط و صدای منحصر به فردی دارد، ولی هویت اصلی کسب و کار شما، خواه دوستانه، سرگرم کننده یا قابل اعتماد، باید ثابت بماند.

فقط پست نکنید، مشارکت هم کنید

به عبارت دیگر، فقط یک بار در ماه وارد سیستم نشوید تا همه پست‌های خودتان را برنامه ریزی کنید. کانال‌های شبکه‌های اجتماعی در حکم جوامع انسانی هستند. باید توجه داشته باشید که چه کسی با محتوای شما درگیر است و پاسخ دهید. به نظرات پاسخ دهید، پست‌های آنها را لایک کنید، به اشتراک بگذارید و نظر دهید، لایو بگیرید، نظرسنجی‌ها و سؤالات را در زمان مناسب ارسال کنید تا گفتگو ایجاد کرده و محتوای دیگران را بازنشر دهید.

مشارکت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

از ابزارهای تولید محتوا استفاده کنید

اجازه ندهید کسی به شما بگوید که اینستاگرام، بصری ترین پلتفرم شبکه اجتماعی است. همه آنها همین طور هستند! اگر می‌خواهید در فید یک شخص، متمایز شوید، باید پست‌های خودتان را با تصاویر جذاب (عکس‌ها، تصاویر، متن تبدیل شده به اثر هنری) همراه کنید. ابزارهای تولید محتوا مانند Canva دارای قالب‌ها و ویژگی‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند تا به سرعت تصاویری حرفه‌ای بسازید و لوگوی هماهنگ با برند خودتان را روی آن‌ها قرار دهید.

هدفگذاری مجدد، بازنشر، بازیافت

شبکه‌های  اجتماعی مکانی شلوغ هستند، بنابراین اگر می‌خواهید مخاطبان خودتان را جذب کنید، باید به طور مرتب، محتوای عالی پست کنید. رمز انجام این کار سه مورد زیر هستند:

  • هدفگذاری مجدد (Repurpose): ساخت یک پست فیسبوکی از فیدبک مشتری، ترکیب یک بلاگ پست با مجموعه‌ای از توییت‌ها، تبدیل مطالعه موردی به کانون توجه مشتریان در اینستاگرام و تبدیل یک وبینار به پستی در لینکدین، از جمله امکانات بی پایان این روش هستند.
  • بازنشر (Repost): بازنشر باید در حد اعتدال انجام شود، اما راهی عالی برای پر کردن شکاف‌های موجود در تقویم محتوای شما است. در اینستاگرام بازنشر کنید و محتوای تولید شده توسط کاربران و اینفلوئنسرها را ریتوییت کنید. همچنین می‌توانید محتوا را از منابع معتبر مدیریت کنید و آن لینک‌ها را در پست‌های خودتان به اشتراک بگذارید.
  • بازیافت (Recycle): ویدئوهای تیک تاک و ریل‌های اینستاگرام خودتان را در یوتیوب آپلود کنید. هر ماه پست‌های وبلاگی دارای بهترین عملکرد را به اشتراک بگذارید تا در معرض دید فالوئرهای جدید قرار بگیرید. لایوهای فیسبوکی خودتان را به کانال یوتیوب خودتان اضافه کنید.

ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

فید خودتان را تنظیم کنید

ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای دیده شدن در فیدهای دیگران هستیم، اما فراموش می‌کنیم که خودمان باید ارزش آفرینی کنیم. رقبای خودتان را دنبال کنید تا بتوانید آنها را زیر نظر داشته ، ایده‌هایی سازگار با استراتژی خودتان به دست آورید و شکاف‌ها را شناسایی کنید. اینفلوئنسرها را دنبال کنید تا در جریان روندها بمانید و آموزش ببینید. برند‌هایی را دنبال کنید که ارزش‌های شما را به اشتراک می‌گذارند یا استراتژی‌های محتوایی عالی برای الهام گرفتن و ایده‌های خاص دارند.

موفقیت را با تجزیه و تحلیل اندازه گیری کنید

شما نمی‌توانید موفقیت استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خودتان را بدون ردیابی داده‌ها تعیین کنید. گوگل آنالیتیکس می‌تواند به عنوان یک ابزار عالی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده شود که به شما کمک می‌کند تا موفق‌ترین تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خودتان را اندازه‌گیری کنید و همچنین استراتژی نامناسب را پیدا کنید. تگ‌های ردیابی را به کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خودتان بچسبانید تا بتوانید به درستی آنها را مورد نظارت قرار دهید. از تجزیه و تحلیل موجود در هر پلتفرم اجتماعی برای شناخت بیشتر محتواهایی اجتماعی دارای بهترین عملکرد در بین مخاطبانتان، استفاده کنید.

تبلیغات

از جمله دلایل تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی این است که روشی بسیار مقرون به صرفه برای گسترش دامنه دسترسی شماست. اگر درست عمل کنید، می‌توانید با هزینه بسیار کم، محتوا و پیشنهادات خود را در معرض دید مخاطبان زیادی قرار دهید. اکثر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی قابلیت‌های هدف‌گیری فوق‌العاده‌ای دارند که به شما امکان می‌دهد تا بودجه خودتان را دقیقاً روی افراد علاقمند به کسب و کارتان سرمایه گذاری کنید.

تبلیغات در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 

بهترین پلتفرم‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار

بهترین پلتفرم‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای تجارت عبارتند از فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تیک تاک و اسنپ چت. سایت‌های بازاریابی شبکه‌های  اجتماعی مختلف به رویکردهای متفاوتی نیاز دارند، بنابراین در اینجا مروری مختصری (پایگاه کاربر، حالات اصلی، مزایا، معایب و انواع محتوا) از هر کدام را ارائه خواهیم داد.

فیسبوک

با آن که فیسبوک در ایران خیلی کمرنگ شده، ولی این سایت، بزرگترین پلتفرم شبکه اجتماعی در سطح جهان و همچنین یکی از بزرگترین دایرکتوری‌های کسب و کار محلی است. افراد در طیف متنوعی از گروه‌های سنی از آن برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، شرکت در گروه‌ها و انجمن‌ها، یافتن و بازدید از مشاغل نزدیکشان و دنبال کردن برندها استفاده می‌کنند. فیسبوک یک پلتفرم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی عالی برای موارد زیر است:

  • ایجاد روابط با مشتریان فعلی
  • اعلام تغییرات ساعت، رویدادها و نقاط عطف
  • برگزاری بحث و گفتگو و پخش زنده
  • بازاریابی برای نسل انفجار جمعیت

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با فیسبوک

دسترسی ارگانیک در فیسبوک محدود است، بنابراین اگر به دنبال ایجاد لید یا یافتن مخاطبان جدید هستید، تبلیغات فیسبوک بهترین گزینه برای شماست.

یوتیوب

شاید یوتیوب را به عنوان یک کانال بازاریابی شبکه‌ اجتماعی تصور نکنید، اما با این شرایط مطابقت دارد. می‌توانید ویدئوها را در کانال خودتان پست کنید. ویدئوهای دیگر را به اشتراک بگذارید، نظر دهید، و آنها را لایک کنید و همچنین سایر اکانت‌های مورد علاقه را دنبال کنید. بعلاوه، در صفحه اصلی خودتان یک فید انتخاب شده با ویدئوهای توصیه شده دارید. کلید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در یوتیوب، تلاش برای «ویروسی شدن» نیست، بلکه ارزش آفرینی است.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی ویروسی چیست؟

 

این پلتفرم برای موارد زیر، بهترین است:

  • ویدئوهای آموزشی، نحوه کار (How to) و توضیحی
  • پخش‌های زنده یوتیوب که قابل خرید است
  • تبلیغات (تبلیغات ویدئویی و تبلیغات نمایشی روی پلتفرم)
  • سئو (ویدئوهای «نحوه کار یا how to » بر محیط SERP تسلط دارد!)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با یوتیوب

اینستاگرام

اگرچه اینستاگرام سال‌ها پس از لینکدین و توییتر وارد صحنه شد، اما به سرعت از آن پلتفرم‌ها پیشی گرفت و در سال ۲۰۱۸ به یک میلیارد کاربر فعال ماهیانه رسید. این اینستاگرام به دلیل قالب‌های محتوایی متنوع از جمله پست‌های فید، استوری، لایو، ریل‌ها و IGTV محبوب است. مردم از اینستاگرام برای دنبال کردن اینفلوئنسرها و برندهایی استفاده می‌کنند که از آنها خرید می‌کنند و از ارزش‌های شخصی آنها حمایت می‌نمایند. بایوی اینستاگرام خودتان را بسازید و سپس از آن برای موارد زیر استفاده کنید:

 

مطالب پیشنهادی:

ایده های طراحی پست اینستاگرام

روش های افزایش فالوئر اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام

توسعه کسب و کار با اینستاگرام

 

هزینه تبلیغات اینستاگرام به طور کلی بالاتر از فیسبوک است، اما خبر خوب این است که دسترسی ارگانیک آن نیز بالاتر است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با اینستاگرام

لینکدین

اگر چه لینکدین یک شبکه شغلی است، اما یک جامعه الهام بخش است که رهبری، یادگیری و ارزش‌های اصلی را تحسین می‌کند. بنابراین علاوه بر استفاده از آن برای شبکه‌سازی، یافتن مشتریان بالقوه و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صنعتی، مکانی عالی برای بیان فرهنگ شرکت و ساختن برند شخصی شما به موازات برند تجاری شما است. هزاران ویژگی در صفحه شرکت لینکدین وجود دارد که باید از آنها استفاده کنید، بنابراین هنگام ساخت صفحه خودتان مراقب باشید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای بازاریابی در لینکدین

 

لینکدین یک پلتفرم عالی برای موارد زیر است:

  • جذب استعدادهای برتر
  • شبکه سازی با شرکا، همتایان و مشتریان
  • اشتراک گذاری نقاط عطف و فرهنگ شرکت
  • ارسال اخبار و اطلاعات صنعتی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با لینکداین

توییتر

توییتر یک شبکه درهم پیچیده از افکار، نکات مفید و بحث‌های پر انرژی است. شما باید به طور منظم در هر پلتفرم شبکه‌ اجتماعی فعال باشید، اما این مورد، اهمیت ویژه‌ای دارد. بسیاری از مردم از توییتر برای دریافت اخبار، دنبال کردن برندها و دریافت خدمات مشتری استفاده می‌کنند. هنگامی‌که مشتری چیز خوبی برای گفتن در مورد شما دارد، حتما ریتوییت کنید و فراموش نکنید که در صورت امکان به سوالات مردم پاسخ دهید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای بازاریابی در توییتر

 

برای بازاریابی موثر شبکه‌های اجتماعی در توییتر، شاید بخواهید:

  • اینفلوئنسرها را دنبال کنید تا از اخبار و روندها مطلع شوید.
  • یک داستان را از طریق یک سری توییت درباره یک موضوع به اشتراک بگذارید.
  • خودتان را برای ارائه خدمات مشتری و پاسخ به سوالات متداول، در دسترس قرار دهید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با توییتر

اسنپ چت

اسنپ چت فقط برای نوجوانان نیست. بزرگترین گروه سنی آن (75٪) بین 13 تا 34 ساله است و با اسنپ مپ، ژئوفیلترها و مشارکت آن با Gannett، بسیار محلی عمل می‌کند. در حالی که نمی‌توانید روی پلتفرم، روابط ایجاد کنید، ولی می‌توانید از طریق تصاویر سرگرم‌کننده و ویدئوهای کوتاه، مخاطب جذب کنید. از Snapchat برای موارد زیر استفاده کنید:

  • بازاریابی مبتنی بر مکان
  • بازاریابی اپلیکیشن
  • تولید محتوای نشاط آور

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با اسنپ چت

تیک تاک

تیک تاک سریعترین پلتفرم شبکه اجتماعی در حال رشد در تمام دوران است که تنها پنج سال طول کشید تا به یک میلیارد کاربر فعال ماهیانه برسد. در حالی که برای محتوای رقص، معروف شده است، ولی دسته‌های محبوب بیشماری در این پلتفرم وجود دارند که همچنان در حال رشد هستند. کسب‌وکارها در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده از این پلتفرم به ‌عنوان یک کانال بازاریابی هستند. اما فقط به یاد داشته باشید، هدف اصلی استفاده مردم از تیک تاک، برای سرگرمی‌ است. بنابراین مطمئن شوید که ویدئوهای شما با این هدف هماهنگ هستند. از تیک تاک برای موارد زیر استفاده کنید:

  • در چالش‌های پرطرفدار شرکت کنید
  • ویدئوهای خنده دار و الهام بخش ارسال کنید
  • محتوای مرتبط تولید کنید

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با تیک تاک

خدمات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شاید کار با هر پلتفرم، رایگان و آسان باشد، ولی یک استراتژی مستحکم برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به پلتفرم‌های متعدد و اغلب ترکیبی از روش‌های ارگانیک و پولی نیاز دارد. این کار می‌تواند منابع مالی سنگینی را بطلبد. هرچه بیشتر مخاطبان را با کمک شبکه‌های اجتماعی، افزایش دهید، ادامه دادن مسیر بازاریابی هم سخت تر خواهد بود. خدمات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در انواع، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند تا به کسب و کارها در جهت کسب بیشترین بهره وری از شبکه‌های اجتماعی کمک کنند. مثلا:

خدمات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • نرم‌افزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی: پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند HootSuite و Sprout Social از فناوری اختصاصی استفاده می‌کنند تا به بازاریابان باتجربه‌تر شبکه‌های اجتماعی در جهت ساده تر کردن فرایندها و تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته کمک کنند.
  • آژانس‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: برخی از آژانس‌ها فقط در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تخصص دارند، مانند Akvertise یا حتی فقط تبلیغات اجتماعی پولی را انجام می‌دهند.
  • آژانس‌های بازاریابی دیجیتال: یک پلتفرم یا کانال به خودی خود، کار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انجام نمی‌دهد. بلکه آژانس‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند به شما کمک کنند تا بازاریابی شبکه‌ اجتماعی را در استراتژی گسترده‌تر خودتان که شامل ایمیل مارکتینگ، طراحی وب‌سایت، سئو و موارد دیگر می‌شود، بگنجانید.
  • خدمات ترکیبی: برخی از شرکتها هم ترکیبی از موارد فوق را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، پیشنهادات تبلیغات اجتماعی LOCALiQ از فناوری اختصاصی برای مدیریت استراتژی شما استفاده می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر بر روی مسائل اجتماعی تمرکز کنید.

 

در نهایت…

اولویت بندی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خودتان را شروع کنید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی، چیزی بیش از بهبود ترافیک سایت و افزایش دسترسی به شماست.  این شبکه‌ها کسب و کارتان را به شخصیتی تبدیل می‌کنند که مخاطبان می‌توانند در سطح عمیق تری با آن ارتباط برقرار کنند.

صرف نظر از این که از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنید یا چگونه از آنها استفاده می‌کنید، باید به خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی، اغلب بستری برای معرفی کسب و کار شما نیستند. در این پلتفرمها می‌توانید شخصیت خودتان را بیان کنید، ارزش‌های خودتان را نشان دهید، اطلاعات مفیدی را به اشتراک بگذارید و اطرافیان خودتان را مشخص کنید. با توجه به این که مردم به طور طبیعی شما را دنبال می‌کنند و محتوای شما را تبلیغ می‌کنند، دیگر نیازی به آب و آتش زدن نیست.  با این رویکرد، نه تنها به اهداف تجاری، بلکه به همه چیزهای نامشهود دیگری که به رضایت و تکمیل کار منجر می‌شوند هم دست خواهید یافت.

 

منبع

https://www.wordstream.com/social-media-marketing

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه