13 نکته کاربردی برای ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

18 تیر 1399 - آخرین بروزرسانی: 03 اسفند 1399
نکات ایمیل مارکتینگ
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

آیا تا به حال برای مشتریان ایمیل ارسال نموده‌اید؟ آیا ایمیل شما بی پاسخ مانده؟ آیا آن را باز کرده‌اند؟ یا فقط پاکش کرده‌اند؟ شاید هنوز نمی‌دانید که کجای کار بازاریابی شما می‌لنگد. در این مقاله نکات مربوط به ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تا به حال شده که ایمیل تبلیغاتی دریافت کنیم و آن را به سرعت پاک نموده؛ اسپم کرده یا اصلاً توجهی به آن نکنیم؟ اگر همین اتفاق برای ایمیل‌های ارسالی شما بیافتد باید دلیلش را بدانید. شاید به طور کارآمد قادر به جلب توجه مخاطب نیستید. شاید هم موضوعتان آنقدر جذاب نیست تا مخاطب برای باز کردن ایمیل وسوسه شود. شاید هم تقاضای اقدام مطرح شده در داخل ایمیل، مخاطب را برای کلیک کردن تشویق نمی‌کند!

اگر فهرست مخاطبان را نادیده نگیرید؛ بازاریابی ایمیلی به ابزاری قدرتمند برای ارسال پیام به مخاطبان و مشتریان احتمالی تبدیل می‌شود. این ابزار روابط با مشتری را تقویت کرده و مشتریان احتمالی را به یاد شما می‌اندازد. حالا به تقویت این ابزار می‌پردازیم. در ابتدا انواع ایمیل‌های ارسالی در این روش را مرور می‌کنیم:

سفارش یا انجام ایمیل مارکتینگ

 

ایمیل‌های بازاریابی (Marketing Emails)

این ایمیل‌ها حاوی پیام‌های آگاهی دهنده یا تبلیغاتی هستند که برای به روز رسانی اطلاعات مشتریان فعلی، مشتریان آتی، گزارشگران، فروشندگان، شرکت‌های وابسته و غیره ارسال می‌شوند. ایمیل‌های بازاریابی، محتواهای مختلفی را در بر می‌گیرند. ولی غالباً برای ارسال خبرنامه‌ها، تبلیغات فروش، اطلاعیه‌ها، محتوای چاپی، پیگیری‌ها و نظرسنجی‌ها ارسال می‌شوند.

 

ایمیل‌های تعاملی(Transnational Emails)

این ایمیل به طور خودکار حاصل از فعالیت‌های مشتریان هستند. ایمیل خوشامدگویی، پیگیری سفارش، پرداخت‌های وصول شده، تأیید ثبت نام و غیره نمونه‌هایی از ایمیل‌های تعاملی هستند.

این ایمیل‌ها را دست کم نگیرید. ارسال این ایمیل یعنی مشتری حداقل یک عمل مثبت در جهت برقراری تعامل‌های بعدی را انجام داده است. این ایمیل‌ها قابل اعتماد هستند و نشان دهنده نرخ تعامل بیشتر است؛ پس فرصت‌های زیادی را برای فروش و تعامل فراهم می‌کنند.

 

ایمیل‌های عملیاتی (Operational Emails)

این ایمیل‌ها حاوی اطلاعات مهم مثل افتتاحیه‌ها، طرح‌های نگهداری و تعمیر یا تغییرات در دسترسی به خدمات کسب و کار هستند. اگر فکر می‌کنید که این ایمیل‌ها تأثیری روی فروش ندارند؛ شاید آنها را کنار بگذارید. ولی سخت در اشتباه هستید. این ایمیل‌ها در جلب اعتماد، تعامل با مشتری و توجه به مخاطب بسیار مفید هستند. این ایمیل‌ها در طراحی تصویر برند و تقویت فروش هم اهمیت دارند. برای مثال خدمات پس از فروش در حوزه نگهداری محصول و به روزرسانی آن، ارزش افزوده حاصل از خرید را به مشتریان گوشزد می‌کند.

باید ساختار پیام و راهبرد بازاریابی را در هر ایمیلی لحاظ کنید. تیم کارلنسر در این مقاله 13 نکته کاربردی در این زمینه را مطرح می‌کند. در ابتدا فهرست نکات و بعد توضیح هر کدام مطرح می‌شود.

1.فهرست مشترکین را تهیه کنید.

2.خوانندگان را برای پاسخگویی به ایمیل تشویق کنید.

3.محتوای ایمیل را شخصی سازی کنید.

4.ایمیل‌ها را دور از پوشه‌های اسپم نگه دارید.

5.ایمیل‌های مرتب و واضحی تهیه کنید.

6.لینک‌ها و اقدام‌های عملی جالبی را لحاظ کنید.

7.لغو اشتراک را ساده کنید.

8.ایمیل‌های سازگار با گوشی‌های هوشمند تهیه کنید.

9.آزمودن، آزمودن، آزمودن

10.آزمودن بیشتر در فرایند ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی!

11.ردیابی داده‌ها

12.مشترکین را سردرگم نکنید.

13.ارزش آفرینی کنید.

 

1.فهرست مشترکین را تهیه کنید

شاید در حال حاضر فهرست طویلی از مشتریان دارید ولی نباید از تکمیل این فهرست دست بردارید. فهرست شما همواره باید با توجه به ثبت نام مشترکین در وب سایت، به روزرسانی شود. فرم های اشتراک را در Home page، وبلاگ و هر جای دیگری که محتوای مهم‌تری در آن قرار گرفته، قرار دهید. برای مثال شرکت Digital Fire برای جمع آوری مشترکین ایمیلی کار جالبی انجام داده و کادر ثبت اشتراکش را به صورت شناور روی صفحه قرار داده که با مرور  کاربر در صفحه به سمت پایین حرکت می‌کند.

فهرست مشترکین در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

به روش‌های سنتی و دستی هم می‌توان فهرست مشترکین ایمیلی را تکمیل کرد. برای مثال اگر در کنفرانس صنعتی شرکت کردید؛ از افراد بخواهید تا برای دریافت خبرنامه، مشترک سایت شوند. حتی اگر در کنفرانس یا رویداد کسب و کاری به فروش مستقیم نمی‌پردازید؛ باز هم می‌توانید ایمیل افراد جدید حاضر در آنجا را دریافت کرده و به فهرست خودتان اضافه کنید.

 

2.خوانندگان را برای پاسخگویی به ایمیل تشویق کنید

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به دنبال گفتگو با مخاطب علاقمند به کسب و کار است. تنها ارسال اطلاعات برای پیشگامان صنعتی و مشتریان، نوعی اتلاف وقت است. پس روی سه متغیر زیر متمرکز شوید:

  • موضوعی تأثیرگذار بنویسید: خواننده را به طور مستقیم، مخاطب قرار دهید و به آنها قول دهید که محتوای ایمیل شما برتر از سایر ایمیل‌های موجود در اینباکس‌شان است. شخصی سازی ایمیل‌ها بهترین روش برای این منظور است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.
  • لحن مخاطب پسند و متمایز را لحاظ کنید: باز کردن یک ایمیل به معنای پاک نکردن آن نیست. همواره ایمیل را طوری طراحی کنید که انگار شخصی واقعی آن را ارسال کرده است. نه اینکه یک دستگاه بازاریابی آنرا نوشته است.
  • محتوای هدفمند: مشترکین را بر اساس منطقه جغرافیایی آنها دسته بندی کنید تا تهیه پیام متناسب با نیازها و علایق آنها ساده شود. با این کار احتمال برقراری تعاملی، قبول پیشنهاد یا تبدیل شدن آنها به مشتری احتمالی، افزایش می‌یابد.

نکات فوق روی تشویق مخاطب برای پاسخگویی به ایمیل متمرکز هستند. این پاسخگویی گاهی اوقات به معنای کلیک کردن روی لینک قرار گرفته درون ایمیل است. به هر حال باید آنها را در جهت اقدام مفید تشویق کرد. با این روش به علایق و دغدغه‌های مشترکین اهمیت می‌دهید.

 

3.محتوای ایمیل را شخصی سازی کنید

در صورت امکان، مؤلفه‌های شخصی را به ایمیل اضافه کنید. اغلب ابزارهای ایمیلی دارای کدهایی برای جایگزین کردن نام گیرنده ایمیل هستند. برای مثال ایمیل‌های ارسالی رایان مؤسس Treehouse همواره جالب و شخصی سازی شده است. موضوع ایمیل‌های او خلاقانه است و از آدرس ایمیلی خود رایان ارسالی می‌شوند. محتوای ایمیل‌ها هم کاملاً شخصی سازی شده هستند. اگر به این ایمیل‌ها پاسخ دهید باز هم پاسخی در جواب دریافت می‌کنید که انگار خود رایان آن را ارسال کرده است!

شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ

 

البته می‌توانید پیام‌ها را برای تعداد خاصی از مخاطبان ارسال کنید. اگر کسب و کارتان در چند صنعت فعال است؛ می‌توانید نسخه‌های مختلفی از یک ایمیل را حاوی اطلاعات مربوط به هر صنعت تهیه کنید.

 

4. ایمیل‌ها را دور از پوشه‌های اسپم نگه دارید

اگر ایمیل‌های ارسالی شما اسپم شوند، دیگر فایده‌ای برای کسب و کارتان ندارند. برای اطمینان از دیده شدن ایمیل‌هایتان نباید از قوانینی مثلCAN-SPAM Act تخطی کنید. از نگارش با حروف درشت، علامت‌های تعجب متوالی و عبارت‌های بسیار برجسته اجتناب کنید. قالب بندی ضعیف  HTML در ایمیل‌ها هم به کارتان لطمه می‌زند. هر فیلتر اسپمی به طور متفاوت عمل می‌کند. پس شاید یک ایمیل از یک فیلتر عبور کرده و از دیگری عبور نکند.

 

5.ایمیل‌های مرتب و واضحی تهیه کنید

نگارش مرتب و واضح، امری روشن است. با این وجود باز هم ایمیل‌های مشابه ایمیل‌های سایت‌های تازه کار دهه 90، در فضای اینترنت مشاهده می‌شوند. اگر فردی به خاطر موضوع جذاب ایمیل، آن را باز کرد؛ پس باید توجه او را به ادامه متن جلب کنید؛ یعنی:

  • از پارگراف‌های کوتاه و حاوی کلیدواژه‌ها و عبارت‌های مرتبط با خوانندگان استفاده کنید.
  • برای کمک به درک محتوا از نشانه گذاری‌ها و تفکیک‌های مناسب در طول متن استفاده کنید.
  • تصاویر را به طور مجزا وارد کنید. تصاویر نباید جای محتوای متنی را بگیرند. تصاویر به ارائه محتوا کمک می‌کنند. برخی از ارائه دهندگان خدمات ایمیلی، نمایش تصاویر را بلوکه کرده یا آنرا معیاری برای اسپم شدن ایمیل در نظر می‌گیرند.

مثالی از چیدمان خبرنامه در تصویر زیر ارائه شده است.

خبرنامه در ایمیل مارکتینگ

 

6.لینک‌ها و اقدام‌های عملی جالبی را لحاظ کنید

هدف از کمپین‌های بازاریابی، افزایش ترافیک به سمت سایت یا صفحه خاصی است و فقدان کلیک به معنای فقدان مشتری است. پس همواره باید دکمه‌های جذابی (CTA) را در اختیار کاربر قرار دهید تا فرصت برقراری تعامل افزایش یابد. به ایمیل تبلیغاتی زیر از Airbnb توجه کنید:

تقاضای اقدام عملی در بازاریابی ایمیلی

 

به طور کلی باید تقاضای اقدام عملی را در ایمیل جای دهید. هر چقدر توصیف جذاب‌تری از اقدام مدنظر را ارائه دهید، احتمال جلب نظر مخاطب هم افزایش می‌یابد.

 

7.لغو اشتراک را ساده کنید

این امر به معنای پایان دادن به تعامل با مشتری به نظر می‌رسد ولی اگر کاربر نتواند از فهرست مشترکین شما خارج شود؛ ایمیلتان را اسپم می‌کند که در آینده برایتان مشکل ساز خواهد شد.

 

لغو اشتراک در بازاریابی ایمیلی

 

8.ایمیل‌های سازگار با گوشی‌های هوشمند تهیه کنید

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، چه می‌کنید؟ بسیاری از افراد در ابتدا گوشی‌های هوشمندشان را چک می‌کنند. در واقع 66 درصد از ایمیل‌ها روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت باز می‌شوند. اگر ایمیل برای مشاهده در این ابزارها بهینه سازی نشود، کلیک‌های زیادی را از دست می‌دهید.

ایمیل سازگار با گوشی هوشمند در ایمیل مارکتینگ

9.آزمودن، آزمودن، آزمودن

هیچ ایمیلی را قبل از اطمینان یافتن از عملکرد درست آن، ارسال نکنید. فکر کنید که می‌خواهید ایمیل را برای اکانت های کارمندی ارسال کنید؛ پس آنها را دو مرتبه چک کنید. آن‌ها را روی Outlook.com، جی میل و یاهو و روی ابزارهای مختلف موبایل، تبلت و دسکتاپ مشاهده کنید و پیش نویس هایتان را نهایی کنید. ابزار Litmus هم ایمیل شما را در ده‌ها ابزار ایمیلی مختلف نمایش می‌دهد.

آزمودن در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

از سالم بودن تمامی لینک‌ها و شخصی سازی ایمیل اطمینان پیدا کنید. ارسال هزاران ایمیل کنترل نشده مثل انتخاب لباس مصاحبه شغلی در اتاقی تاریک است. اگر اشتباه کنید، غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسید.

 

10.آزمودن بیشتر در فرایند ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی!

علاوه بر آزمودن محتوا در پلتفرم‌های مختلف، باید موضوعات، اقدام‌های عملی و متون اصلی متفاوتی را مورد بررسی قرار دهید تا به محتوایی با نرخ بالای تعامل برسید. برخی از ابزارهای ارسال ایمیل دارای امکان آزمودن هستند. یعنی میتوانید نتایج حاصل از نسخه‌های مختلف را بررسی کنید. اگر به چنین قابلیتی دسترسی ندارید، خودتان به طور دستی بررسی کنید. ایمیل‌ها را در روزهای مختلف هفته یا اوقات مختلف روز ارسال کنید تا زمان دریافت بهترین نرخ پاسخ را پیدا کنید.

 

11.ردیابی داده‌ها

برخی از داده‌ها ربطی به پلتفرم‌ها یا محتوا ندارند. این داده‌ها را با دقت بررسی کنید. برای مثال چه تعداد از نشانی‌های ایمیلی از دسترس خارج شده‌اند یا ایمیل به دستشان نرسیده یا اینکه در چه ساعاتی ایمیل‌هایتان باز شده است. این جزئیات کوچک، اطلاعات زیادی را در مورد عملکرد ایمیل در اختیارتان قرار می‌دهد.

اگر از گوگل آنلیتیکس در وب سایت خودتان استفاده می‌کنید؛ ایمیل‌ها را با Custom Campaign tracking تگ کنید تا جذب ترافیک از طریق ایمیل‌ها و رفتار بازدیدکنندگانی که از این طریق وارد سایت شده‌اند را به شما نشان دهد. با این اطلاعات می‌توانید پیام بازاریابی متناسب با نیاز مخاطب را تولید کنید.

 

12.مشترکین را سردرگم نکنید

با به کارگیری نکات فوق می‌توانید ایمیل‌های فراوانی را ارسال کنید. اما مراقب باشید که هر چند وقت به ارسال ایمیل می‌پردازید؟ نباید سیل ایمیل‌هایتان به سمت مشترکین سرازیر شود. این کار حتی منزجر کننده بوده و باعث لغو اشتراک می‌شود.

 

13.ارزش آفرینی کنید

هنر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، اطلاع رسانی به مخاطب در مورد کسب و کارتان است. با این روش در ذهن مخاطب هک می‌شوید. حالا این اطلاعات در قالب محتوای آموزشی، پیام‌های عملیاتی یا فروش محصولات هستند. این پیام باید ارزش خوانده شدن را داشته باشد و اگر نه پاک می‌شود.

 

در نهایت . . .

موفقیت در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هم مثل هر فعالیت بازاریابی دیگری وابسته به همکاری تیم بازاریابی در طول فرایند فروش است. ترکیب برنامه ریزی خوب و تحلیل داده‌ها باعث تقویت کمپین‌های تبلیغاتی می‌شود. تنها راه یادگیری و تقویت در این حوزه به کارگیری نکات قید شده در این مقاله است. آیا تا کنون از نکات ذکر شده در این مقاله استفاده کرده‌اید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

سفارش یا انجام ایمیل مارکتینگ

 

منبع

https://www.prontomarketing.com/blog/email-marketing-tips/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • نازنین پویان
    19 تیر 1399

    سلام و تشکر از مقاله خوبتون
    برای ارسال ایمیل انبوه و تبلیغاتی، باید از چه ابراز یا نرم افزاری استفاده کنیم که رایگان باشه و spam هم نشه؟ یا باید شرکت خاصی بدیم واسمون انجام بدن؟

    • کارلنسر
      19 تیر 1399

      سلام
      برای ارسال ایمیل انبوه از ابزارهایی مثل mailerlite, mailchimp و… میشه استفاده کرد (ابزارهای ایرانی هم اومده البته)
      همه شون تا یه تعداد ایمیل در ماه، رایگان هستند و بیشترش پولی
      این که اسپم هم نشه، طبق همین مقاله ای که خوندید، باید خود مخاطب با علاقه و رضایت خودش، در لیست ایمیل شما باشه، وگرنه ممکنه اسپم کنه
      برای ارسال ایمیل تبلیغاتی، هم میتونید خودتون انجام بدید و هم بدید شرکت های مختلف و یا سایت ما، سئوکاران و دیجیتال مارکترهای فریلنسر، براتون با هزینه مناسب انجام بدن. موفق باشید