بازاریابی چریکی چیست؟ مثال های واقعی موفق و ناموفق

10 خرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بازاریابی چریکی
زمان تقریبی مطالعه: 35 دقیقه

در این مطلب قصد داریم تا در مورد یکی از جذاب ترین شیوه های بازاریابی یعنی بازاریابی چریکی حرف بزنیم.

قبل از اینکه با بازاریابی چریکی آشنا شویم باید یک سری اطلاعات در مورد تغییرات بازاریابی و فروش در چند سال گذشته کسب کنیم. اگر علاقه مند به شیوه های مختلف بازاریابی از جمله بازاریابی پارتیزانی و یا چریکی هستید حتما در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

در دنیای امروز همه چیز خیلی سریع تر از قبل در حال حرکت کردن است. تقریبا چیزی حدود 70 الی 80 سال پیش شما به عنوان تولید کننده یک کالا و یا فروشنده آن فرصت های محدودی برای فروش داشتید. تنها راه پیشرفت شما بالا بودن کیفیت نسبت به قیمت خدمات و یا اجناسی بود که ارائه می کردید. به این شکل فقط می توانستید در بهترین شرایط کالای خودتان را داخل یک استان و یا یک شهر به فروش برسانید تا زمانی که آوازه کیفیت کارتان همه جا بپیچد. که قطعا این روش از فروش بسیار زمان بر بوده است. اما حالا روش فروش و پیشرفت کسب و کارها متفاوت شده است.

امروزه ما کلی ابزار در اختیار خودمان داریم که می تواند به ما در برندسازی و فروش بیشتر کمک کند. یکی از این ابزار ها بازاریابی چریکی است که در سال های اخیر توجه بسیار زیادی بر روی آن شده و نتایج بسیار خوبی هم فروشندگان از این نوع بازاریابی کسب کرده اند. بازاریابی چریکی و یا بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچک مثل یک معجزه عمل می کند و باعث می شود که کسب و کارهای کوچک خیلی سریع تر از رقبای خود به موفقیت برسند و جامعه مخاطب بزرگی را برای فروش محصولات و یا ارائه خدماتشان ایجاد کنند. 

 

بازاریابی چریکی چیست؟

احتمالا نام جنگ های چریکی و یا نامنظم به گوش شما خورده است. در این روش از جنگیدن سعی میشود با استفاده از روش های  غیرقابل پیش بینی مانند کمین کردن و یا عقب نشینی از قبل برنامه ریزی شده دشمن را گیج کنند. و از این طریق به دشمن نفوذ کرده و آنها را با کمترین تلفات از سمت خود از بین ببرند. روش بازاریابی چریکی و یا بازاریابی پارتیزانی هم به همین شکل است. در واقع در این نوع از بازاریابی سعی می شود با استفاده از تکنیک هایی که در مخاطب باعث ایجاد غافلگیری می شود و به همراه روش های غیر متعارف صورت می گیرد استفاده کرد. مهمترین نکته در بازاریابی چریکی این است که باید تمامی این مراحل با کمترین هزینه و بیشترین بازخورد انجام شود.

برای این که بیشتر بدانید بازاریابی چریکی چیست باید با پیشینه آن آشنا شوید. جی کنراد لویسون یک متخصص بازاریابی بود که در سال 1984 میلادی ایده خود در مورد بازاریابی را با کتابی به نام guerilla marketing و یا همان بازاریابی پارتیزانی منتشر کرد. این کتاب سرآغاز بازاریابی چریکی است و جی کنراد لویسون را هم به عنوان پدر علم بازاریابی پارتیزانی و یا بازاریابی چریکی می دانند.

برای درک بهتر بازاریابی چریکی می توانیم مثال گوریل را برای شما بزنیم. گوریل مثال خوبی است که به ما می گوید بازاریابی چریکی چیست. گوریل حیوانی است با اندام بسیار بزرگ و همچنین عضلاتی درشت تر از حیوانات مشابه خود، این حیوان با صدا و اندامی که دارد خیلی سریع می تواند مخاطبین را جذب خودش کند و برای مردم حیوانی بسیار جالب است. اما جذابیتی که گوریل برای مردم دارد از روی زیبایی نیست، بلکه به خاطر متفاوت بودن و مقداری ترسناک بودن آن است دقیقا احساساتی که باید در یک تبلیغات به مخاطب انتقال پیدا کند. در واقع یک تبلیغات خوب باید با احساسات مخاطب بازی کند و حتی کمی مخاطب را بترساند، که اگر این محصول را تهیه نکند قطعا ضرر خواهد کرد. برای همین جی کنراد لویسون نام روش و کتاب خودش را گوریلا مارکتینگ گذاشته است.

بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی و یا بازاریابی چریکی بعد از کتابی که کنراد لویسون نوشت به عنوان یکی از جذاب ترین و البته تاثیر گذارترین بازاریابی ها به جهان معرفی شد. خیلی زود این روش بازاریابی متخصصان زیادی را به خودش جذب کرد .

در ادامه به تاثیر گذاری و مزایای بازاریابی چریکی خواهیم پرداخت.

روش تاثیر گذاری بازاریابی چریکی 

در ادامه آشنایی ما به اینکه بازاریابی چریکی چیست باید با نوع تاثیر گذاری این روش هم آشنا شویم. در بازاریابی پارتیزانی سعی می شود واکنش های عاطفی در مشتریان ایجاد کرد و مشتریان را از طریق احساساتی مثل همدردی ، ترس از عقب افتادن و یا شکست خوردن و نیاز جذب کرد. همچنین در این نوع بازاریابی سعی می شود مردم نام کالا ها و یا برند ها را با روشی متفاوت به آنچه عادت دارند به خاطر بسپارند.

 

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ ‌ها در تبلیغات

 

انواع بازاریابی چریکی 

ویژگی مهمی که گوریلا مارکتینگ و یا همان بازاریابی چریکی را از سایر روش های بازاریابی متمایز می کند غیر منتظره بودن آن است. خلاقیت و داشتن ایده هایی که باعث تاثیرگذاری بر روی احساسات مخاطب شود مهمترین ویژگی است که بایستی آژانس های تبلیغاتی به آن توجه کنند. این روش به شکل فوق العاده ای بر روی برند سازی تاثیر می گذارد به شکلی که باعث می شود مخاطب نام برند شما را هر وقت که بشنود یاد حسی که از تبلیغات برند شما گرفته است بیفتد. 

نکته مهم دیگر این است که بازاریابی پارتیزانی کمک می کند تا بتوانید یک محصول را به عنوان یک کالای روزمره برای مخاطب خودتان تبدیل کنید. برای مثال محصول کورن فلکس که در حال حاضر به عنوان یکی از پرطرفدارترین صبحانه های جهان شناخته می شود، در تبلیغات چریکی محصول خود به این نکته تاکید داشت که صبحانه مهمترین وعده غذایی است. و برای همین شما می توانید با خوردن کورن فلکس در صبح ویتامین های بسیار مهمی را جذب کنید. در حالی که هیچ تحقیق علمی این موضوع را ثابت نمی کند اما تاکید این کارخانه باعث شده که اکثرا مردم جهان فکر کنند صبحانه مهمترین وعده غذایی است و برای همین این کارخانه توانست به طور مداوم محصولات خودش را بفروشد.

کاری که تولیدکنندگان کورن فلکس انجام دادند باعث شد که مردم بیشتر از قبل به صبحانه خودشان اهمیت دهند و از این رو تقاضا برای مصرف کورن فلکس هم بیشتر از قبل شد. در واقع آن ها محصول خودشان را تبدیل به یک کالای روزمره کردند. آن هم فقط با استفاده از یک ایده بازاریابی که در آن تقلب هم وجود داشت.

پایین تر به انواع بازاریابی چریکی اشاره کردیم و برای هر روش مثال هایی را زدیم تا کاملا با مزایا و روش هر کدام از آنها آشنا شوید.

بازاریابی چریکی محیطی 

روش بازاریابی چریکی محیطی برای آگاه سازی از برند بسیار مفید است. در این روش از تبلیغات چریکی بایستی با شناسایی مکان های عمومی که مناسب فعالیت شما هستند از جمله ایستگاه های مترو و اتوبوس همراه با یک بنر و یک تابلو تبلیغاتی جذاب مخاطبین را با برند و یا محصول خود آشنا کنید. در واقع بایستی مردم با شنیدن نام برند شما یاد کالایی که ارائه می کنید بیافتند و همین کافی است. در بازاریابی چریکی محیطی این موضوع که از دید مخاطبین محصول و یا برند شما با چه کیفیت و یا چه کمیت دیده می شود مهم نیست صرفا شناخته شدن محصول و برند شما دارای اهمیت است.

بازاریابی چریکی محیطی

اما این معرفی باید به گونه ای جذاب و متفاوت صورت بگیرد تا مخاطب همیشه آن را در حافظه خودش ثبت کند.

بازاریابی چریکی مردمی

بازاریابی چریکی مردمی کاملا متضاد بازاریابی چریکی محیطی است. در این نوع از بازاریابی همان طور که از اسمش مشخص است نظر مردم بسیار مهم است. در واقع باید به گونه ای تبلیغات صورت بگیرد که مردم حس محبوبیت و علاقه مندی به محصول شما داشته باشند. حالا این علاقه مندی می تواند به خاطر کیفیت و یا کمیتی که ارائه میکند باشد. برای مثال شما می توانید صاحب رستورانی باشید که اولویت خودتان را کیفیت قرار دادید. برای همین باید تبلیغات را به صورتی انجام دهید که مردم حس کنند رستوران شما قیمتی نسبتا بالا خواهد داشت، اما به همان مقدار جایی لوکس و با کیفیت غذایی بالا به مشتریان ارائه خواهید کرد. در صورتی که اگر شما اولویت رستوران خودتان را کمیت قرار دادید مردم بایستی حس کنند که رستوران شما دارای کیفیت معمولی اما با قیمتی مناسب و همراه با حجم غذایی زیادی است. در واقع هر دو این رستوران ها به یک اندازه می توانند درآمد کسب کنند، اما بایستی مخاطبین خودشان را به درستی شناسایی کنند.  

بازاریابی چریکی ویروسی 

بازاریابی چریکی ویروسی یکی از شیوه های بسیار خلاقانه در بازاریابی چریکی است. تبلیغاتی که از نوع بازاریابی ویروسی است به هیچ عنوان نباید پیش بینی شود. به همین دلیل خلاقیت و ایده پردازی در این نوع از بازاریابی بسیار اهمیت دارد. در واقع پست هایی که در اینستاگرام حاوی یک آموزش و خدمات هستند و در آخر آنها تبلیغاتی از یک محصول دیده می شود، بهترین مثال برای تبلیغات ویروسی است. این پست ها دست به دست بین افراد مختلف می چرخد و برند و محصول شما توسط افراد زیادی حتی مدت ها بعد از انتشار نیز دیده می شود. در واقع این دست به دست شدن بین افراد مانند یک ویروس می باشد با این تفاوت که محتوای این ویروس تبلیغات یک برند است.

بازاریابی پارتیزانی پوستری 

هر نوع تبلیغاتی که با استفاده از پوسترها با شیوه ای خلاقانه ایجاد شود را می توان جزو این دسته از تبلیغات چریکی دانست. ولی به طور کلی بازاریابی پارتیزانی پوستری در حال حاضر از بین رفته است و یا این که بسیار کمرنگ تر از سابق شده است. با این وجود بهترین مثال ها برای این نوع از تبلیغات چریکی، بنرهای کنسرت ها است که باید یک تابلوی متفاوت با سایرین باشد تا جزو تبلیغات چریکی حساب شود. یک مثال بسیار خوب برای این نوع از تبلیغات در ایران ماکت‌هایی سه بعدی به شکل ابزار آلات برند رونیکس است.

ماکت سه بعدی رونیکس

بازاریابی پارتیزانی ساختگی 

این نوع از بازاریابی تقریبا مشابه بازاریابی مردمی است با این تفاوت که از ابزاری مانند وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی برای معرفی برند استفاده می شود. اگر برند شما در فضای مجازی وایرال شود می توانید بعد از آن از بازاریابی محیطی هم استفاده کنید تا دیده شدن شما چند برابر از قبل شود. البته خیلی از افراد با استفاده از روش های غیر قانونی مانند استفاده از ربات های شبکه اجتماعی اقدام به انجام این کار می دهند که در کشور هایی که دارای قانون سخت هستند، این اعمال جرم به حساب می آید. بنابراین حتما به شکل درست و قانونی از بازاریابی پارتیزانی ساختگی استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: مارکتینگ پلن چیست؟

 

بازاریابی چریکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

بازاریابی پارتیزانی مناسب کسب و کارهای کوچکی است که قصد دارند با هزینه ای کم به بالاترین بازدهی برسند و بتوانند در مدت زمان کم به مخاطبین زیادی دست پیدا کنند. مهمترین موضوع برای کسب و کارهای کوچک برندسازی و کسب مخاطبین جدید است که برای این هدف نیاز به یک بازاریابی قوی دارند، ولی بیشتر کسب و کارهای کوچک در این مرحله با پرداخت هزینه های زیاد و نتیجه نگرفتن شکست می خورند.

در این زمان است که بازاریابی چریکی به کمک کسب و کارهای کوچک میاید، اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که برای بازاریابی چریکی نیاز به یک متخصص دارید. البته بازاریابی پارتیزانی و یا گوریلا مارکتینگ فقط مختص کسب و کارهای کوچک نیست. حتی کسب و کارهای بزرگ هم برای زنده نگه داشتن نام برند خود نیاز به استفاده از بازاریابی چریکی دارند با این تفاوت که با خلاقیت و ایده سازی بسیار بیشتری باید از این بازاریابی استفاده کنند.

کسب و کارهای بزرگ باید با احتیاط بیشتری از این نوع بازاریابی استفاده کنند، چرا که برندشان ساخته شده است و در صورت بد بودن کمپین تبلیغاتی که ایجاد می کنند به کسب و کارشان صدمه خواهند زد. بنابراین ریسک بیشتری برای تبلیغات چریکی باید بپذیرند.

 

مزایای بازاریابی چریکی 

مزایای بازاریابی چریکی بسیار بیشتر از مواردی است که تا به حال در این متن در مورد آن صحبت کرده ایم. در این قسمت سعی می کنیم تا مهمترین مزایای بازاریابی چریکی را برای شما علاقه مندان به این حوزه شرح بدهیم.

  • روش بازاریابی چریکی به دلیل پویایی و جذابیتی که برای کارشناسان بازاریابی دارد موجب شده است که بازاریابان بیشتری حاضر باشند تا این دسته از کمپین های تبلیغاتی را انجام دهند.
  • یکی دیگر از مزایای بازاریابی چریکی کم هزینه بودن آن برای کسب و کارها است به صورتی که حتی کسب و کارهای کوچک با بودجه کم هم می توانند از این نوع از بازاریابی استفاده کنند.
  • گوریلا مارکتینگ به عنوان یکی از جدید ترین شیوه های بازاریابی شناخته می شود. برای همین پیشرفت و ایده های جدید در این نوع از بازاریابی جایگاه بسیار مهمی دارد.

اگر قرار باشد به شکل خلاصه وار مهمترین مزایای بازاریابی چریکی را معرفی کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • بازاریابی چریکی در مقایسه با سایر بازاریابی ها هزینه کمی دارد
  • این نوع از بازاریابی مناسب کسب و کارهای کوچک و بزرگ است
  • تاثیر گذاری بازاریابی پارتیزانی و ثبت آن در حافظه مخاطبین بسیار بالا است
  • به عنوان یکی از بهترین بازاریابی ها برای برند سازی شناخته می شود
  • به دلیل خلاقیت و ایده پردازی در این شیوه مخاطبین زیادی به آن جذب می شوند.

استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ

 

تاثیر بازاریابی چریکی در دیجیتال مارکتینگ

از جذاب ترین ویژگی هایی که در بازاریابی چریکی وجود دارد قابلیت تطبیق پذیری این روش در سایر روش های بازاریابی از جمله دیجیتال مارکتینگ است. شما می توانید با کمک گرفتن از گوریلا مارکتینگ و استفاده از آن در فضای آنلاین نام خودتان را به عنوان یک فروشگاه آنلاین در ذهن مخاطبان حک کنید. برندسازی در فضای آنلاین هم بسیار پر اهمیت است که می توان با استفاده از بازاریابی پارتیزانی این اتفاق را رقم زد. 

اگر شما بتوانید به عنوان یک فروشگاه اینترنتی نام برند خودتان را با استفاده از روش های مختلف بازاریابی مخصوصا بازاریابی چریکی در حافظه مخاطبان ثبت کنید، قطعا از سایر رقبای خود جلو تر خواهید افتاد. چرا که برند های بسیار کمی در فضای دیجیتال مارکتینگ به برند سازی کار خودشان اهمیت می دهند و این موضوع می تواند برگ برنده شما باشد. تا بتوانید با گوریلا مارکتینگ برند خودتان را برای مخاطبین هدف خود معرفی کنید. 

 

10 نمونه موفق بازاریابی چریکی 

در این قسمت می خواهیم 10 تا از موفق ترین نمونه های بازاریابی چریکی را که در سراسر جهان از جمله ایران انجام شده را برای شما شرح دهیم تا بتوانید بیشتر با این نوع از بازاریابی آشنایی پیدا کنید.

گوشی دزدی بزرگ 

یکی از جالب ترین نمونه موفق بازاریابی چریکی را یک شرکت رومانیایی به نام وودافون پیاده سازی کرده است. چندین سال قبل یکی از مشکلات جدی جامعه رومانی وجود سارقان تلفن همراه بود . سرقت تلفن همراه به حدی زیاد شده بود که طبق آمار هر دو دقیقه یک بار یک تلفن همراه به سرقت میرفت. 

بازاریابی چریکی وودافون

برای همین شرکت وودافون بیمه تلفن همراه را ایجاد کرد اما به خاطر اینکه در آن زمان در دنیا این نوع بیمه رایج نبود خیلی از افراد تن به این کار نمی دادند. اینجا بود که وودافون با استفاده از بازاریابی پارتیزانی یکی از موفق ترین نمونه بازاریابی چریکی را به وجود آورد.

این شرکت بیمه یک سری از باسابقه ترین و حرفه ای ترین سارقین تلفن همراه را استخدام کرد تا بدون این که افراد متوجه شوند تراکت هایی را کنار جیب و یا کیف آنها قرار دهند، دقیقا جایی که تلفن همراه آنها وجود دارد.

تراکت هایی که وودافون طراحی کرده بود دقیقا به اندازه یک گوشی بود که در کنار تلفن همراه مردم قرار می گرفت. روی صفحه این تلفن همراه نوشته شده بود: دزدیدن تلفن همراه شما آسان است پس آن را بیمه کنید. وودافون توانست با این ایده بسیار جذاب و کمک گرفتن از گوریلا مارکتینگ مخاطبین زیادی را جذب خدماتش کند و کار بیمه آنها را انجام دهد.

چیزی که باعث شد از این کمپین به عنوان یک نمونه موفق بازاریابی چریکی یاد شود، درک درست نیاز مخاطب به همراه یک راهکار مناسب به وسیله یک شیوه تبلیغاتی منحصر به فرد بود. 

قبل از اتمام کتاب فُوت نکنید!

تبلیغات ترک سیگار

آژانس تبلیغاتی آیریس لندن سعی کرد که یک کمپین را راه اندازی کند که در آن افراد سیگاری را تشویق به ترک سیگار کند. این شرکت توانست با یک ایده بسیار خلاقانه، افراد سیگاری را هنگام مطالعه کتاب مخاطب قرار دهد تا به نحوی آن ها مجاب به ترک سیگار شوند. از آن جایی که سرانه مطالعه کتاب در انگلستان بسیار زیاد است و همواره در حال رشد می باشد این شرکت تبلیغاتی سعی کرد کمپین ترک سیگار خودش را با کمک گرفتن از مطالعه کتاب انجام دهد. زمانی که افراد کتاب را مطالعه می کردن در صفحات پایانی کتاب و یا در بخش هایی از کتاب که اوج داستان بود، پیغام THE END و یا پایان برای افراد سیگاری ظاهر میشد. و پایین آن نوشته شده بود اگر سیگار می کشید 15 درصد زودتر از سایر افراد عمرتان به پایان خواهد رسید. برای ترک کتاب به شماره تلفنی که پایین این صفحه نوشته شده است تماس بگیرید.

با این روش فوق العاده حس ترس و دلهره به افراد سیگاری داده میشد . آنها حس می کردند که اگر سیگار را ترک نکنند نمی توانند کتاب یا سایر کارهای روزمره خودشان را به پایان برسانند و یک زندگی طولانی داشته باشند. در واقع این کمپین یکی از مهمترین ارکان بازاریابی چریکی را که مربوط به ایجاد احساسات در افراد است را به نحو احسنت انجام داده بود و موفق شده بود که افراد زیادی را به فکر ترک سیگار بیندازد.

 

مانند نی منعطف شوید

تبلیغ یوگا

یک آژانس تبلیغاتی در شانگهای برای اینکه افراد را به ورزش یوگا علاقه مند کند تا مخاطبینش در کلاس های آموزشی باشگاه یوگا Y+ ثبت نام کنند، یک بازاریابی پارتیزانی محیطی را به شکل بسیار خلاقانه ای انجام داد.

 آنها در کنار نی هایی که در فروشگاه ها و یا رستوران ها ارائه میشد یک طرح تبلیغاتی بسیار جذاب و ساده را درست کردند. در این طرح یک خانمی در حال ورزش یوگا و حرکت کششی پل وجود داشت که هنگام کج کردن نی کشش این خانم هم بیشتر میشد. 

با انجام این ایده تبلیغاتی جذاب، هم برند خودشان و هم سایتی که از طریق آن افراد می توانستند در کلاس های یوگا ثبت نام کنند را معرفی کردند. در کنار همه اینها هزینه بسیار کمی را هم برای تبلیغات صرف کردند و بدون اینکه بیلبورد هایی را با هزینه های بسیار گران قیمت اجاره کنند توانستن صرفا با تبلیغات خودشان بر روی یک نی به موفقیتی که می خواستند برسند.

وجود ایده تبلیغاتی جذاب و گیرا بودن نوع تبلیغات باعث برندسازی این آموزشگاه شد. اما اگر بر روی نی ها تبلیغات هایی بلند نوشته شده بود قطعا گیرایی آن هم کم میشد، ولی با یک تصویر و همین طور نام سایت این آموزشگاه توانست برند خودش را در میان مردم شانگهای جای بیاندازد.

در واقع شاید بتوان گفت این کمپین با کم هزینه ترین شکل ممکن بالاترین سودآوری که می توانست یک تبلیغات برای آموزشگاه یوگا داشته باشد را به وجود آورد.

بعد از شام، دندانت را سفید کن!

تبلیغ خمیر دندان

شرکت تولید کننده خمیر دندان کلگیت برای معرفی جدید ترین خمیر دندان خودش موسوم به Colgate Max Night که وارد بازار کرده بود از بازاریابی پارتیزانی بسیار جالبی کمک گرفت. این شرکت خمیر دندان با پیتزافروشی های محلی که در شب‌ها هم فعالیت داشتن به توافق رسید تا هنگام شب پیتزافروشی ها، پیتزا را در جعبه های مخصوصی که کلگیت طراحی کرده بود به دست مشتریان برسانند.

داخل جعبه ای که کلگیت طراحی کرده بود یک ایده بسیار جذاب وجود داشت. شما هنگام باز کردن جعبه پیتزا با فضای دهان همراه دندان ها رو به رو می شدید.

این طراحی جعبه به مردم یادآوری می کرد که می توانند با استفاده از محصول جدید کلگیت هنگام شب بوی غذای و باکتری هایی که در دهان آنها باقی  مانده را نابود کنند و به این طریق صبح با دهانی تمیز و خوشبو از خواب بیدار شوند.

وجود داشتن مخاطب هدف در این کمپین و تبلیغات فقط برای مخاطبین هدف باعث شد که این کمپین کلگیت به هدفی که می خواست برسد. البته نقش ایده جالب و منحصر به فرد را هم نباید فراموش کرد. نکته ای که باز در این کمپین بازاریابی چریکی تکرار شده بود، کم بودن هزینه تبلیغات است.

آب معدنی فیجی مختص افراد مشهور

آب معدنی فیجی 

بین نمونه هایی که تا الان برای بازاریابی چریکی نام بردیم قدرت رسانه را در آنها کمتر مشاهده کردیم. حالا قصد داریم یکی از خلاقانه ترین نمونه های بازاریابی چریکی را به شما معرفی کنیم که دلیل به موفقیت رسیدن این ایده قدرت رسانه و توجه اخبار و مجلات به سلبریتی ها بوده است.

در مراسم سال 2019 گلدن گلوب یک سری مدل با لباس آبی رنگ در کنار فرش قرمز حضور داشتند که وظیفه آنها پخش بطری های آب برند فیجی بین بازیگران بود. این کار باعث شده بود تا زمانی که سوپر استار ها احساس تشنگی می کردند و قصد داشتند در مسیر فرش قرمز قدم بزنند از بطری های آب این برند استفاده کنند.

همین اتفاق به ظاهر ساده و توجه رسانه ها به این مسئله یک تصویر لاکچری از آب معدنی فیجی بین مردم به وجود آورد. در واقع  استفاده بازیگران متعدد از این برند در ذهن مردم این کالا را به یک کالای با ارزش تبدیل کرده بود.

در یک اقدام جالب تر یکی از مدل ها به نام کلت کاتبرات سعی کرد در هنگام تصویربرداری از بازیگران پشت صحنه عکس برداری خودش را جای دهد، که اتفاقا این کار نتیجه هم داد. مردم در فضای مجازی از آن به اسم دختر فیجی نام بردند و همین موضوع باعث شد دیده شدن برند فیجی بیشتر از قبل شود.

این ایده به ظاهر ساده بازاریابی چریکی انقدر برای مردم جالب بود که هشتگ دختر فیجی از خیلی بازیگران و فیلم هایی که در مراسم گلدن گلوب حاضر شده بودند بیشتر تکرار شده بود.

تا همین امروز هم خیلی از مردم فکر می کنند که این برند آب معدنی از کیفیت بالاتری برخوردار است، که البته این موضوع هیچ وقت تایید و یا تکذیب نشده است.

ویژگی که باعث شد این کمپین تبلیغاتی به سود آوری برسد، غافلگیرانه بودن و همین طور عجیب بودن آن بود. در واقع هیچ کس انتظار این را نداشت که پشت عکس یک بازیگر مشهور دختری بطری به دست حضور داشته باشد. اگر کار کلت کاتبرات نبود شاید این برند هیچ وقت به این حد دیده نمیشد. هنگام برگزاری کمپین هم بیشتر مردم به دختر فیجی و عکس العمل های آن در هنگام عکس برداری از بازیگران توجه می کردند نه خود برند فیجی، اما بالاخره حرکتی که کلت انجام داده بود باعث تبلیغات این برند هم شده بود.

 

مطلب پیشنهادی: پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

 

با مستر کلین، خیابان هم برق میزند

تبلیغات مستر کلین

مستر کلین یک برند لوازم شستشو و تمیز کننده است. این کمپانی مواد تمیز کننده مختلفی اعم از شیشه پاک کن، پودر لباس شویی و قرص های ظرفشویی را تولید می کند. کمپانی مستر کلین همیشه بهترین کمپین های بازاریابی را برای محصولات خودش ایجاد میکند. در واقع این برند می تواند یک الگو مناسب برای تبلیغات باشد. از شخصیت مستر کلین گرفته تا انواع روش های بازاریابی چریکی و گوریلا مارکتینگ که تا به حال انجام داده اند اکثر آنها به موفقیت تجاری رسیده است.

در این بخش سعی داریم تا یکی از کمپین های بازاریابی چریکی محیطی را که ایجاد کردند، برای شما معرفی کنیم.

از آنجایی که هدف کالا های تولیدی این برند، سفید کردن سطوح لباس، و وسایل است، در یک اقدام جالب این برند در مکان های پرتردد شهرها خطوط عابر پیاده را با رنگ سفید براق رنگ آمیزی کرد. و در پایین خطوط عابر نام برند و شخصیت مستر کلین را هم درج کردند. با این کار هنگامی که مردم در حال عبور از خطوط عابر پیاده بودند ناگهان متوجه میشدند که یکی از خط ها از سایرین سفید تر است و وقتی پایین خط را نگاه می کردند متوجه لوگو مستر کلین می شدند. 

این تبلیغات به سادگی و بدون اینکه نوع کار و کالاهایی که کمپانی بفروش میرساند را معرفی کند، توانست عابرین را متوجه نوع فعالیت این برند کند. همچنین مردم در حافظه خوشان نام مستر کلین را با قدرت تمیز کنندگی حفظ می کردند.

کار از این هم فراتر رفت در واقع این ایده انقدر برای مردم بامزه بود که خیلی از آنها در کنار تبلیغات عکس می گرفتند و در فضای مجازی به اشتراک می گذاشتند. همه اینها باعث شد تا این کمپین خلاقانه مستر کلین به یکی از موفق ترین نمونه های گوریلا مارکتینگ تبدیل شود.

وجود ایده خلاقانه و البته مهمترین نکته بازاریابی چریکی یعنی غافلگیرانه بودن این کمپین بود که باعث شد به موفقیت برسد.

چیزی که باید در این نمونه با آن توجه کنید و از آن درس بگیرید دقیقا همان نکته ای است که برای بازاریابی محیطی به آن اشاره کردیم. زمانی که شما سعی دارید یک کمپین تبلیغات محیطی را با روش بازاریابی چریکی ایجاد کنید نباید در آن متن های طولانی قرار دهید بلکه باید سعی کنید تا جای ممکن خلاقانه نام برند و کالای خودتان را معرفی کنید. دقیقا کاری که مستر کلین در این مثال انجام داد.

فقط بنشینید از آن نخورید!

تبلیغات کیت کت

اگر علاقه مند به شکلات باشید قطعا نام برند کیت کت به گوشتان خورده است. این کمپانی شکلات سازی بیشتر با محصول شکلات های چند قسمتی خود شناخته می شود. 

کیت کت برای اینکه نام برند خودش را بیشتر بر روی زبان ها بیاندازد از یک سری بازاریاب خلاق کمک گرفت. ایده ای که بازاریاب ها برای این برند داشتند این بود که نیمکت هایی را در پارک هایی که شعبه های فروشگاهی برند کیت کت نزدیک آنها  هستند درست کنند.

اما نه نیمکت های معمولی بلکه نیمکت های سفارشی شده به طرح شکلات های چهار قسمتی خوشمزه ای که کیت کت می فروشد. این ایده برای مردم انقدر جذاب بود که خیلی از افراد با این نیمکت ها عکس می گرفتند و در فضای مجازی به اشتراک می گذاشتند. 

در واقع کمپانی کیت کت یک نمونه بسیار خوب برای نشان دادن اهمیت بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای بزرگ است.

بازاریابی چریکی به کیت کت کمک کرد تا برای مدت نسبتا طولانی مردم از ایده تبلیغاتی آن ها حرف بزنند و در نهایت این کمپانی بیشتر از سابق دیده شود. باز هم در این نمونه از بازاریابی چریکی تعجب مردم از شیوه تبلیغ و متفاوت بودن ایده بود که باعث موفقیت شد.

نکته مهمی که کیت کت انجام داده بود نزدیک بودن نیمکت ها به شعبه های فروش محصولات این برند بود. در واقع مردم بعد از دیدن این ایده با اشتیاق بیشتری از محصولات کیت کت خرید می کردند.

ایستگاه اتوبوس باربی

تبلیغ باربی

تا به حال خواستید که در خانه باربی زندگی کنید؟!

تا به اینجا قطعا متوجه شدید که بازاریابی چریکی محیطی یک بخش بزرگی از گوریلا مارکتینگ است. شرکت سازنده اسباب بازی باربی برای جلب توجه بیشتر نسبت به محصولات خود یک ایده جالب را پیاده سازی کرد.

آنها یک ایستگاه اتوبوس را مانند یک خانه باربی از با تمامی تجهیزات و جزئیاتی که در مدل عروسکی آن است طراحی کردند.

رنگ های این ایستگاه اتوبوس صورتی بود و نیمکت آن هم به صورت مبلمان باربی در آمده بود.

این ایستگاه اتوبوس در یک مکان پر تردد شهری واقع شده بود و نه تنها افرادی که از اتوبوس استفاده می کردند آن را می دیدند بلکه، سایر افراد هم که با ماشین شخصی خودشان در آن قسمت از شهر تردد داشتن با دیدن این ایستگاه اتوبوس بامزه غافلگیر می شدند.

این بازسازی ایستگاه اتوبوس نه تنها برای مردم محلی جالب بود، بلکه با اشتراک گذاشتن این ایده از سمت خود کمپانی سازنده باربی در فضای مجازی سایر مردم هم در سراسر دنیا از آن استقبال کردند.

این کمپانی با متوسل شدن به بازاریابی چریکی و ایجاد حسی خاص در مردم توانست یک کمپین تبلیغاتی مثبت را ایجاد کند.

فراموش نکنید که کمک گرفتن از فضای مجازی برای این تبلیغ بسیار مهم بود. اگر که این تبلیغ فقط به همان محلی که ایستگاه اتوبوس قرار داشت محدود میشد، به هیچ عنوان همچین بازدهی نداشت.

اینترنت 3 دلاری با پاداش 50 دلاری!

بازاریابی در سنگاپور

اگر قرار باشد که 3 دلار پرداخت کنید تا اینترنت تهیه کنید، ولی به جای آن 50 دلار پول نقد دریافت کنید این کار را می کردید؟

یک شرکت ارائه دهنده اینترنت سنگاپوری به نام circles life یک ایده بسیار جالب را به کار میبره تا فروش خودش را بیشتر کند.

این شرکت خدماتی در سراسر شهر دستگاه های فروش خودکاری را قرار داده بود. نحوه کار به این صورت بود که  افراد برای خرید اینترنت باید به شکل حضوری با استفاده از این دستگاه اینترنت خودشان را تهیه و فعال می کردند. 

اما ایده ای که این شرکت برای فروش بیشتر و البته جلب مشتریان جدید به کار برده بود بسیار جالب است. دستگاه ها طوری برنامه ریزی شده بودند که وقتی اولین فرد از آنها خدماتی بیش از 3 دلار تهیه می کرد به آن فرد 50 دلار پول نقد هدیه می داد.

به همین صورت مردم برای اینکه اولین نفر باشند که از دستگاه ها اینترنت تهیه می کنند، صف های طولانی جلوی دستگاه ها در سراسر کشور سنگاپور تشکیل داده بودند. همه مردم سعی می کردند که شانس خودشان را امتحان کنند تا ببینند اولین نفری خواهند بود که از این دستگاه ها خدمات تهیه می کنند و یا خیر. تشکیل صف های طولانی و البته درگیری بین مردم در این صف ها باعث شده بود تا پلیس همیشه در کنار این دستگاه ها حاضر باشد. همچنین به دلیل ازدحام جمعیت و اشتیاق مردم روزنامه های زیادی در سنگاپور و خارج از مرز های این کشور در مورد این شرکت خدماتی و ایده تبلیغاتی آن نوشتند. همین کمپین تبلیغاتی که یک نوع از گوریلا مارکتینگ بود باعث شد که فروش این محصول بیشتر شود. 

همچنین این برند محصولات خودش را نه تنها در کشور سنگاپور معرفی کرد بلکه به خاطر حاشیه ای که ایجاد کرده بود سراسر جهان نیز آن را می شناختند.

تبلیغات نرم کننده در ایران 

یکی از بهترین نمونه های بازاریابی چریکی که در ایران اتفاق افتاده است، کمپین نرم کننده شرکت هنکل بود. هدف شرکت هنکل رونمایی از برند جدید خود در ایران بود و قصد داشتند که از طریق این کمپین جای خود را در میان برندهایی که در میان مردم آشنا هستند باز کنند.

این شرکت تصمیم گرفت نمادی از طراوت را ایجاد کنند و آن را بر روی یک کامیون نصب کنند تا ببین شهر های مختلف حرکت کنند. و در کنار آن در فضای مجازی هم تبلیغات صورت بگیرد.نماد بزرگ شده محصول نرم کننده در میان شهر های مختلف ایران به وسیله دو کامیون در طی چند روز حمل شد.

برای اینکه هنگام تردد این کامیون ها جمعیت زیادی حضور داشته باشد تا نماد شرکت هنکل بیشتر دیده شود، در فضای مجازی از قبل اطلاع رسانی میشد و در کنار آن هم خود کامیون ها بیشتر در مکان های پرتردد شهر گشت می زدند تا افراد بیشتری این تبلیغات جالب را ببینند.

شرکت هنکل با یک خلاقیت جالب توانست نام خودش را در ذهن مردم بیاندازد، داشتن یک ایده مناسب باعث شد تا این شرکت بتواند برند خودش را در ایران نیز معرفی کند. در واقع این تبلیغات نوعی از بازاریابی چریکی محیطی است که باعث برند سازی شده است.

نمونه های دیگری هم برای گوریلا مارکتینگ در ایران وجود دارد و فقط این یکی از نمونه هایی است که ما برای شما توضیح دادیم. اگر دوست دارید تا با بازاریابی چریکی در ایران آشنا شوید حتما در ادامه همراه ما باشید چرا که قصد داریم تا به طور ویژه ای در مورد بازاریابی چریکی در ایران حرف بزنیم.

 

مطلب پیشنهادی: افیلیت مارکتینگ چیست؟

 

5 نمونه ناموفق بازاریابی چریکی 

یکی از دلایلی که به شما توصیه می کنیم از مشاورین و یا بازاریاب های متخصص برای کسب و کارتان و کمپین بازاریابی چریکی خود استفاده کنید، این است که قرار نیست همیشه نتیجه بازاریابی ها مثبت و سودآور باشد، بلکه حتی در مواردی باعث ضرر و خراب شدن چهره برند می‌شوند! در این قسمت 5 تا از نمونه های ناموفق بازاریابی چریکی را برای شما معرفی میکنیم که به نوع خودش جالب است.

جعبه های بمب موزیکال 

بازاریابی چریکی ناموفق

در سال 2006 شرکت مطرح فیلم سازی پارامونت پیکچر، برای تبلیغ یکی از پرطرفدار ترین فیلم های خودش یعنی عملیات غیر ممکن 3 از یک ایده بازاریابی چریکی عجیب استفاده کرد. این شرکت در جعبه های 4500 روزنامه تایمز که خوانندگان زیادی داشت یک باکس موزیکال قرار داده بود.

این باکس ها به شکلی طراحی شده بودند که با باز کردن جعبه های روزنامه موزیک آشنا فیلم عملیات غیر ممکن پخش میشد. شاید این طرح جالب به نظر برسد، اما در واقع به خاطر وضعیت امنیتی آن سال های آمریکا و اتفاقات تروریستی که القاعده مسئول آنها خوانده شده بود، مردم نه تنها از این ایده استقبال نکردند بلکه فکر می کردند در جعبه ها بمب قرار گرفته است.

حتی خیلی از مردم با نیروی ویژه پلیس برای خنثی کردن بمب هایی که فکر میکردند در جعبه های روزنامه  قرار گرفته است تماس گرفتند.

جان اولافین مسئول طراحی کمپین های تبلیغاتی روزنامه تایمز در مورد این اتفاق گفت : این بدترین نتیجه ای بود که ما می توانستیم کسب کنیم ، در واقع ما انتظار همچین چیزی را اصلا نداشتیم.

جوی بستنی در نیویورک

بازاریابی چریکی ناموفق - جوی بستنی در نیویورک

شرکت اسنپل، یک شرکت تولید کننده نوشیدنی های الکلی ، غیر الکلی  و بستنی است. این شرکت در سال 2005 تصمیم گرفت که بزرگترین بستنی یخی جهان را در میان نیویورک تایمز نصب کند تا با این روش، از گوریلا مارکتینگ برای محصول تازه ای که  قصد عرضه آن به بازار را داشت مخاطبینی را جذب کند.

اما نه تنها این ایده کارساز نبود بلکه مخرب هم بود. در واقع هنگامی که کامیون حامل این بستنی سعی در نصب این بستنی داشت به دلیل شلوغی های خیابان های نیویورک و البته نبود یخ به اندازه در کامیون قسمتی از بستنی آب شده بود.

و وقتی کامیون سعی داشت بستنی را به صورت عمودی نصب کند، جویی از بستنی آب شده در خیابان حرکت کرد. این اتفاق باعث شد ساعت ها خیابان های اطراف میدان تایمز بسته شود و آتش نشان ها سعی کردند بستنی آب شده را از خیابان به فاضلاب انتقال بدهند. در واقع این حادثه نشان داد که همیشه بزرگترین بودن چیز مفیدی نیست.

محصول جدید بستنی این کارخانه بزرگ نه تنها نتوانست با این کار دیده شود بلکه از حادثه ای که ایجاد کرد هنوز هم یاد می شود. در واقع می توانیم بگوییم که این ایده بازاریابی چریکی بدترین روش تبلیغاتی در تاریخ کارخانه اسنپل است.

تو به‌درد نخوری سارا مارشال!

در سال 2008 هنگامی که تبلیغات بیلبوردی برای آماده سازی فیلم کمدی فراموش کردن سارا مارشال درست شد، یک بازخورد عجیبی بین مردم به خاطر غیر متعارف بودن تبلیغات که نوعی بازاریابی چریکی بود ایجاد شد.

برای تبلیغات این فیلم هزاران بیلبورد و پوستر ساخته شد که بر روی آن یک سری جملات به صورت پیامکی درج شده بود. این پیام ها که بر روی آنها خط کشیده شده بود شامل جملاتی مانند: تو بدرد نخوری سارا مارشال! تو با آن شلوار جین همیشه چاق به نظر میرسی سارا مارشال! و مادرم همیشه از تو متنفر بود سارا مارشال! میشد.

اتفاقی که افتاد این بود که عده زیادی خانم که نام واقعی آن ها سارا مارشال بود از شرکت تبلیغات کننده به خاطر توهین به نامشون شکایت کردن و حتی یک کمپین اینترنتی راه انداختند که در کنار یکی از پوستر ها قرار می گرفتند و با یک قیافه درهم آن عکس را منتشر می کردند.

اما یک اتفاق مثبتی این بازاریابی پارتیزانی داشت ولی نه برای تهیه کننده فیلم بلکه برای یکی از سارا مارشال های واقعی، در واقع یکی از خانم هایی که نامش سارا مارشال بود سال ها قبل یک سایت به نام اسم خود یعنی با دامنه ای به آدرس sarahmarshall.com ساخته بود. و توانسته بود در مدتی که روش تبلیغاتی این فیلم در میان مردم پیچیده بود چیزی حدود 20000 هزار بازدید روزانه کسب کند.

در کل برای سازندگان فیلم فراموش کردن سارا مارشال این تبلیغ سودی نداشت، که هیچ بلکه  یک سری شکایات از سمت افراد به دلیل توهین صورت گرفته به نامشان هم به وجود آورد.

 

موقع غذا خوردن سکته کن! 

بازاریابی چریکی Heart Attack Grill

یک رستوران به نام restaurant Heart Attack Grill در لاس وگاس برای تبلیغات برند خود از یک روش بازاریابی چریکی عجیب استفاده کرد. این رستوران در تبلیغات خود در تلاش بود که به مخاطبان این پیام را برساند که با خوردن غذا های آن به دلیل داشتن حجم و کلسترول زیاد سکته قلبی خواهند کرد.

این رستوران تم خود را شبیه یک بیمارستان در آورده بود به صورتی که رنگ بیشتر فضای رستوران سفید بود و خدمات هم لباس های پرستاران و دکتر ها را می پوشیدند. به مشتریان هم یک دستبند با نام اطلاعات خود میدادند. دقیقا انگار خدمات نیروی بیمارستان بودند و مشتریان هم بیمار به حساب می آمدند. اگر مشتری می توانست چالش این رستوران را از سر بگذارند، به آنها بن و جوایز نقدی تعلق می گرفت.

در واقع در همان زمانی که این تبلیغات را انجام دادند نرخ بازدید کنندگان از این رستوران چند برابر شد. تا اینجای کار همه چیز برای رستوران خوب بود به جز زمانی که واقعا یک فرد در این رستوران هنگام خوردن برگر سه تکه مخصوص مورد حمله قلبی قرار گرفت.

زمانی که این اتفاق در سال 2012 افتاد مردم فکر میکردند که این هم جزوی از برنامه تبلیغاتی این رستوران است در صورتی که آن فرد به صورت جدی مورد حمله قلبی قرار گرفته بود. این اتفاق و البته حادثه ای که سال بعد از آن برای یکی دیگر از مشتریان این رستوران افتاد که باعث فوت آن فرد شد، رفته رفته چهره این رستوران را در میان مردم بد جلوه داد. با این حال هنوز هم این رستوران مورد استقبال برخی از مردم قرار می گیرد. 

از شهر من گمشو بیرون

بازاریابی چریکی

یکی دیگر از نمونه های ناموفق بازاریابی چریکی، تبلیغات غول فناوری یعنی سونی برای آخرین کنسول بازی خودش در سال 2005 یعنی PSP بود. این شرکت یک سری از هنرمندان خیابانی که طراحی گرافیتی انجام می دادند را استخدام کرد تا در شهر هایی مثل نیویورک، شیکاگو، سانفرانسیسکو، آتلانتا، فیلادلفیا و غیره طرح هایی را از یک سری شخصیت کودک در حال بازی کردن با این کنسول بکشند.

اتفاقی که افتاد این بود که یک سری از افراد از این اقدام به عنوان یک روش بازاریابی چریکی نوین و جالب نام می بردند در حالی که یک سری دیگر از مردم که اکثرا سن بیشتری داشتند این اقدام را نمونه ای از خرابکاری در سطح شهر می دانستند.

با این که کمپانی سونی به صاحبان ساختمان هایی که بر روی آنها طراحی صورت می گرفت، مبلغی را می داد، ولی با این حال خیلی از مردم از این روش تبلیغاتی استقبال نکردند و حتی شکایاتی را هم از کمپانی سونی کردند مبنی بر تخریب چهره شهر که البته موفقیت آمیز هم بود. در نهایت کمپانی سونی خساراتی را به شهر ها پرداخت کرد تا دیوارهای گرافیتی شده را ترمیم کنند.

مردم برای نشان دادن مخالفت خود با طرح های گرافیتی در کنار شخصیت ها، جمله ی: “از شهر من گمشو بیرون” را می نوشتند تا زمانی که کمپانی  سونی جریمه را پرداخت کرد و از این روش تبلیغاتی دست برداشت.

این هم یکی از نمونه های ناموفق بازاریابی چریکی بود که برای شرکت سونی با مخالفت مردم پیش آمده است.

 

مطلب پیشنهادی: گام های طرح بازاریابی مطلوب

 

بازاریابی چریکی در ایران 

خیلی از تولید کنندگان ایرانی به خاطر نداشتن بازاریابی صحیح کسب و کار خودشان را از دست داده اند، در عوض نیز خیلی از کسب و کارها به خاطر داشتن یک برنامه ریزی درست و تبلیغات صحیح توانستند به موفقیت برسند.

درسته که تنها چیزی که یک کسب و کار را به موفقیت می‌‌رساند بازاریابی و تبلیغات نیست، اما غیرممکن است که یک تولیدکننده بتواند بدون این موارد به موفقیت های بزرگ تجاری برسد.

در واقع برندسازی نیاز به بازاریابی درست دارد. اما در ایران با اینکه بازاریاب‌های بسیار حرفه ای داریم که در زمینه بازاریابی چریکی و یا پارتیزانی هم فعالیت می کنند، خیلی کم برندسازی های درست و خلاقانه ای را مشاهده کردیم. 

در واقع بازاریابی چریکی در ایران می تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد، چرا که نمونه های آن در ایران بسیار کم اتفاق افتاده و همین موضوع باعث می شود برای مردم ایران بازاریابی پارتیزانی خلاقانه و جذاب تر باشد .

دلیل بد بودن برندسازی و تبلیغات در ایران کمبود بودجه کسب و کارها نیست، دلیل اصلی آن مشورت نکردن و کمک نگرفتن از بازاریاب ها است. 

خیلی از کسب و کارهای تازه تاسیس در ایران برای هزینه های سنگین تبلیغاتی می کنند تا محصولشان و یا خدماتشان را معرفی کنند. همین موضوع باعث می شود که این کسب و کارها خیلی زود ورشکسته شون،د چرا که اولین قدم برای معرفی کردن یک تولید کننده، برندسازی و جمع آوری مخاطبین هدف است.

الزاما این کار نیاز به هزینه های سنگین ندارد. برای مثال نمونه باشگاه یوگا را که در بالاتر به آن اشاره کردیم را به یاد بیاورید. هزینه ای که آن باشگاه برای تبلیغات کسب و کار خودش انجام داد، خیلی کمتر از سودی بود که به دست آورد. دقیقا این روشی می‌تواند باشد که یک کسب و کار تازه تاسیس پیش بگیرد. نه این که تبلیغات تلویزیونی و یا سایر تبلیغات های گران قیمت را انجام دهد، چرا که نتیجه عکس خواهد داد.

 البته به جز در مواردی خاص که تولید کننده مجبور به تبلیغات تلویزیونی است، ولی باز هم باید آن تبلیغات تلویزیونی خلاقانه باشد. در واقع یک کسب و کار کوچک خیلی بیشتر از یک تولید کننده که جای خودش را در سفره مردم باز کرده است، نیاز به بازاریابی چریکی دارد.

توصیه آخر در مورد بازاریابی چریکی در ایران این است اگر قصد دارید کسب و کارتان را ارتقا دهید، شما نیاز به یک مشاور حرفه ای در این زمینه دارید. مطمئن باشید هزینه ای که قصد دارید به مشاورین و بازاریاب ها بدهید، خیلی مناسب تر است تا تبلیغات‌های گران قیمتی که در نهایت ممکن است سود زیادی برای شما نداشته باشد.

شما می‌توانید برای پیدا کردن مشاور یا بازاریاب، از کارلنسر کمک بگیرید. کافیست در صفحه فریلنسرها، به دنبال متخصص مد نظر خود بگردید. سفارش نوشتن مارکتینگ پلن، تحقیقات بازار، ویدئو مارکتینگ، کارشناس فروش و…از خدماتی هستند که در کارلنسر ارائه می‌شوند.

 

سخن آخر 

بازاریابی یکی از ارکان مهم در پیشرفت کسب و کار است، اما هر بازاریابی شیوه و راه روش خودش را دارد. بازاریابی چریکی هم یک از پر طرفدار ترین شیوه های بازاریابی است که نسبت به سایر بازاریابی ها عمر کمی دارد. حرف اول و آخر و در گوریلا مارکتینگ خلاقیت و ایده پردازی میزند. اگر می خواهید یک تبلیغات انجام دهید که از روش های بازاریابی چریکی در آن استفاده کنید حتما خلاقیت را چاشنی کار خودتان کنید، حتی بهتون توصیه می کنیم که از مشاورین و بازاریاب ها کمک بگیرید تا بتوانید یک تبلیغات مناسب را انجام دهید.

بازاریابی چریکی در سراسر جهان به خاطر کم بودن هزینه آن و همچنین سودآوری زیادی که دارد شناخته می شود. در واقع بازاریابی چریکی یک وسیله بسیار ارزان قیمت اما حرفه ای برای کسب و کارهایی است که تازه تاسیس شده اند. این کسب و کارها با کمک گرفتن از بازاریابی پارتیزانی می توانند برند سازی بسیار قدرتمندی را انجام دهند آن هم با هزینه بسیار اندک ، البته این نوع از بازاریابی صرفا برای کسب و کارهای کوچک نیست و حتی کسب وکارهای بزرگ هم از ایده پردازی و بازاریابی پارتیزانی کمک می گیرند. نمونه آن کارخانه هایی مثل کوکاکولا ، پپسی ، کلگیت ، ام وی ام و … هستند که با کمک گرفتن از بازاریابی چریکی توانسته اند برند خودشان را در میان مردم جا بیاندازند و حتی فروش محصولات خودشان را چند برابر کنند.

در مورد بازاریابی چریکی در ایران نیز به طور کامل صحبت کردیم اما باید بدانید که اگر بتوانید یک تبلیغات اصولی با استفاده از 

گوریلا مارکتینگ را در ایران پیاده سازی کنید به دلیل کم بودن این نوع تبلیغات و جالب بودن آن برای مردم قطعا به هدفی که می خواهید می رسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • مهدی غلامی
    25 آبان 1402

    توضیحاتتون کامل و جامع بود