راهنمای کامل پرداخت به ازای کلیک (PPC)

29 آذر 1399 - آخرین بروزرسانی: 02 اسفند 1399
پرداخت به ازای کلیک

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 19 دقیقه

هر بازاریابی باید با مهارت پرداخت به ازای کلیک (Pay-Per-click) آشنا شود. 45 درصد از کسب و کارهای کوچک از تبلیغات پولی استفاده می‌کنند، ولی همچنان مفهوم PPC برایمان غریب است. در این مقاله با این مفهوم آشنا خواهیم شد. اول به اهمیت تبلیغات پولی اشاره کرده و بعد به تعریف آن می‌پردازیم.

 

عملکرد پرداخت به ازای کلیک چگونه است؟

پرداخت به ازای کلیک (PPC) نوعی مدل تبلیغات پولی است که در زیر مجموعه بازاریابی موتور جستجو (SEM) قرار می‌گیرد. کارفرما تنها در صورتی که افراد با تبلیغ، تعامل برقرار کرده و کلیک کنند، پول پرداخت می‌کند. با PPC مناسب به لیدها یا مشتریان راغب می‌رسید.  در نهایت با ترسیم تجربه کاربری مناسب برای مخاطبان به نرخ بازگشت سرمایه مطلوبی برای فعالیت‌های PPC می‌رسید.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) مثل گوگل یا بینگ بسیار متداول است. البته از PPC در شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌شود (در آنها CPM متداول تر است). برای یافتن تبلیغات پرداخت به ازای کلیک باید بدانید که آنها را در ابتدای نتایج جستجو و در قسمت راست نتایج می‌بینید. برای مثال تبلیغات پولی مربوط به واژه «Cards» را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

پرداخت به ازای کلیک در نتایج جستجو

 

فواید PPC

اگر بتوانید با محتوای فوق العاده و کلید واژه‌های راهبردی (SEO) به مخاطبان مدنظرتان برسید، پس چه نیازی به تبلیغات پولی دارید؟ فعالیت در زمینه کلید واژه‌ها به عرصه‌ای بسیار رقابتی تبدیل شده است. بنابراین کسب و کارها برای رسیدن به رتبه‌های بالا در موتور جستجو، قدرت کامل را در اختیار ندارند. کسب و کارها هنگامی که در پایین صفحات جستجو قرار دارند، از تبلیغات پولی برای رسیدن به نتایج مطلوب استفاده می‌کنند.

سفارش این تبلیغات به معنای کنار گذاشتن فعالیت‌های سئو نیست. تبلیغات پولی باید به صورت مکمل راهبرد سئو عمل کند و جایگزینش نمی‌شود. هنگامی که مخاطبان، کلیدواژه‌های شما را جستجو می‌کنند از هدف جستجوی آنها مطلع می‌شوید. پس می‌توانید اطلاعات مرتبط را به آنها نشان دهید. پس به کلیک‌های بیشتری رسیده و شانس تبدیل مخاطب به مشتری هم افزایش می‌یابد.

با تبلیغات پولی به صدر بازار رقابتی می‌رسید و مشتریانی که از وجودشان آگاهی نداشتید، شما را می‌بینند. تبلیغات پولی به ترویج برنامه‌های بازاریابی بعدی کمک کرده، آگاهی از برند را افزایش داده و بابت کلیدواژه‌های دشوار به رتبه مطلوبی می‌رسید. به عبارت دیگر، پرداخت به ازای کلیک، میانبری برای رسیدن به صدر بازار است. اگر PPC به صورت پاسخگو اجرا شود، به پایه ثابت راهبرد بازاریابی داخلی تبدیل خواهد شد.

 

سفارش تبلیغات کلیکی و گوگل ادز

 

عبارات مرتبط با PPC

کانال بازاریابی بدون حضور عبارات اختصاری و چند اصطلاح تخصصی، معنایی ندارد. برای حضور در فضای تبلیغات پولی باید با چند عبارت آشنا شوید. در ادامه عناصر اصلی کمپین PPC را از مفاهیم گسترده تا اختصاصی مورد بررسی قرا می‌دهیم:

 

بازاریابی موتور جستجو (SEM)

هدف تمامی تبلیغ‌های دیجیتالی، رسیدن به رتبه مناسب برای کلید واژه مدنظر است. این کار به چند روش انجام می‌شود. بازاریابی موتور جستجو به هر گونه بازاریابی دیجیتالی (پولی یا غیرپولی) در موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو یا بینگ اشاره دارد. بازاریابی موتور جستجو مثل چتری تبلیغات پولی و بهینه سازی موتور جستجو را در بر می‌گیرد که همان رسیدن به رتبه بندی مطلوب بابت کلیدواژه‌های مدنظر است. بعلاوه PPC علاوه بر موتورهای جستجو روی شبکه‌های اجتماعی (مثل تبلیغات فیسبوک) هم قابل اجرا است.

 

هزینه به ازای کلیک CPC

هزینه به ازای کلیک یا Cost-Per-Click که به اختصار CPC است، مقدار پول پرداختی از جانب تبلیغ کننده بابت هر کلیک روی تبلیغات شما است. هزینه بالاتر معادل جایگاه تبلیغاتی بهتر است. اگر CPC را روی بالاترین قیمت قرار دهید، مقدار پرداختی شما با فرمول زیر قابل محاسبه است.

CPC واقعی = 0.01 + (نمره کیفی شما/ رتبه تبلیغاتی رقبا)

اجزای این معادله را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

رتبه تبلیغاتی

این رتبه همان رتبه تبلیغ روی صفحه نتایج موتور جستجو را نشان می دهد. این رتبه معادل با حاصلضرب حداکثر هزینه در نمره کیفی است.

نمره کیفی

نمره‌ای که موتورهای جستجو بر اساس نرخ کلیک شدن (CTR) به تبلیغ شما می‌دهد. این نمره به کلید واژه‌ها، کیفیت صفحه ورودی سایت و عملکرد قبلی در زمینه SERP وابسته است.

حداکثر هزینه

حداکثر مبلغی که تمایل به پرداختش بابت هر کلیک روی تبلیغ دارید. در تصویر زیر این مقادیر را مشاهده می‌کنید.

 

حداکثر قیمت پیشنهادی در پرداخت به ازای کلیک

 

اگر CPC را روی تنظیمات Manual قرار دهید، می‌توانید حداکثر هزینه تبلیغاتی را خودتان مشخص کنید. اگر هم تنظیمات enhanced را تعیین کنید، موتورهای جستجو، هزینه را براساس اهدافتان مشخص می‌کنند. یکی از گزینه‌های Enhanced شامل راهبردهای هزینه‌ای است که هزینه‌ها را مبتنی بر نرخ کلیک‌ها و تعامل‌ها مشخص می‌کند.

 

PPC در برابر CPC

این دو مفهوم به لحاظ فنی یکی نیستند. PPC به سبک بازاریابی تبلیغات پولی اشاره دارد. ولی CPC به مقدار پول پرداختی به ازای هر کلیک روی تبلیغ اشاره دارد.

 

CPM (Cost Per Mille)

هزینه به ازای هر هزار مشاهده است. بیشتر در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و نمایشی کاربرد دارد. سایر انواع هزینه به صورت هزینه به ازای تعامل، هزینه به ازای جذب مشتری و غیره است ولی ما به CPM اکتفا می‌کنیم.

 

کمپین

گام اول در اجرای تبلیغات PPC، تعیین کمپین تبلیغاتی است. کمپین را در قالب پیام کلیدی تبلیغات مشخص کنید. در واقع به دنبال انتشار چه پیامی در تبلیغات هستید؟

 

کمپین بازاریابی پرداخت به ازای کلیک

 

گروه تبلیغاتی

یک اندازه مشخص برای تعداد گروه تبلیغاتی در همه کسب و کارها وجود ندارد. در کمپین خودتان بر اساس کلید واژه‌ها، مجموعه‌ای از گروه‌های تبلیغاتی را می‌سازید. باید CPC هر گروه تبلیغاتی ساخته شده را مشخص کنید.

 

کلید واژه‌ها

هر تبلیغ در گروه تبلیغاتی، مجموعه‌ای از کلید واژه‌های مرتبط یا عبارات کلیدی را هدف قرار خواهد داد. موتورهای جستجو با توجه به این کلیدواژه‌ها می‌فهمند که قصد تبلیغ کدام عبارت تبلیغاتی را در SERP‌ها دارید. هنگامیکه کلیدواژه‌های دارای بهترین عملکرد شناسایی می‌شود؛ می‌توانید کم‌ترین هزینه را بابت این کلیدواژه‌ها در تبلیغات پولی لحاظ کنید.

 

متن تبلیغاتی

کلید واژه‌ها باید درون تبلیغات لحاظ شوند. نمره کیفی شما بر اساس انتشار تبلیغات مرتبط با کلید واژه تعیین می‌شود. پس متن شما درون تبلیغ ( و صفحه ورودی سایت) باید با کلید واژه‌های هدف در ارتباط قرار گیرد.

 

صفحه ورودی سایت

صفحه ورودی، بخش حیاتی راهبرد تبلیغات پولی است. هنگامی که کاربران روی تبلیغ PPC کلیک می‌کنند، در نهایت وارد صفحه ورودی خواهند شد. برای رسیدن به بالاترین نرخ تبدیل باید به بهترین عملکرد در صفحه ورودی سایت برسید.

 

بهترین پلتفرم‌های پرداخت به ازای کلیک

حالا که با اصول PPC آشنا شدید، باید بدانید که در کجا تبلیغ کنید. ده‌ها فضای آنلاین برای تبلیغات پولی وجود دارند. با توجه به نرخ بازگشت سرمایه (ROI) روی هر پلتفرم می‌توانید بهترین بستر تبلیغات پولی را پیدا کنید.

محبوب ترین پلتفرم‌های تبلیغاتی، عملکرد اثر بخشی دارند. چون کاربری ساده و ترافیک بسیار بالایی دارند. اگر هم بودجه پایین تری دارید می‌توانید از پلتفرم‌های نه چندان معروفی که مخاطبان هدفتان در آن حضور دارند؛ استفاده کنید. در ادامه فهرستی از پلتفرم‌های PPC برتر ارائه می‌شود.

 

تبلیغات گوگل (Google Ads)

پرداخت به ازای کلیک در گوگل

 

باید Google Ads را پادشاه تبلیغات پولی دانست. گوگل به طور متوسط بیش از 40 هزار عبارت جستجو شده را در هر ثانیه پردازش می‌کند. بنابراین به حجم بالایی از کلید واژه‌ها برای رسیدن به مخاطبان هدف، دسترسی دارید. البته رقابت بالایی بر سر کلید واژه‌ها در این پلتفرم وجود دارد که به معنای نیاز به صرف هزینه بالاتر است.

 

تبلیغات بینگ (Bing Ads)

پرداخت به ازای کلیک در بینگ

 

مزیت به کارگیری تبلیغات بینگ نسبت به گوگل داشتن CPC کمتر، در عین داشتن مخاطبان بیشتر است.

 

تبلیغات فیسبوک

 

پرداخت به ازای کلیک در فیسبوک

 

فیسبوک پلتفرمی محبوب و کارآمد برای تبلیغات پولی است (بیشتر به عنوان CPM به کار می‌رود تا CPC). این پلتفرم‌ گزینه‌های هدفمند خاصی دارد. با فیسبوک می‌توانید مخاطبان را بر اساس علایق، اطلاعات جمعیت شناختی، موقعیت مکانی و رفتارهایشان هدف قرار دهید. با فیسبوک به تبلیغات بومی هم دسترسی دارید که به معنای قرار گیری تبلیغات در فید رسانه اجتماعی محلی است. از فیسبوک می‌توانید برای تبلیغات در اینستاگرام هم استفاده کنید.

AdRoll

پرداخت به ازای کلیک در ادرول

 

پلتفرم AdRoll بری هدف قرار دادن افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده اند، مناسب است. برای مثال از کسی بخواهید تا مقاله شما در مورد تهیه پنیر را مطالعه کند. شما می‌توانید آنها را رد سایر سایتهایی که تبلیغات شما در مورد کلاسهای آشپزی را نشان می‌دهند، هدف قرار دهید. با اینکه هدفگذاری مجدد کاربران با تبلیغات گوگل هم میسر است ولی در AdRoll می‌توانید تبلیغات را روی گوگل و بینگ هم نمایش دهید. پس فرصت‌های بیشتری برای کلیک و دیده شدن پیدا‌کنید.

 

RevContent

پلتفرم RevContent به طور تخصصی روی تبلیغ با PPC متمرکز است. عملکرد این پلتفرم مانند پست میهمان (نمایش محتوا روی سایت بیرونی) است. با این تفاوت که تبلیغات را پوشش می‌دهد. تبلیغات شما در کنار کلید واژه‌های مرتبط و محتوای حاوی این کلید واژه‌ها به نمایش در می‌آید. با این پلتفرم به CPC کمتر و ترافیک بالاتر دسترسی دارید.

 

آغاز تبلیغات PPC

حالا که با PPC و پلتفرم‌هایش آشنا شدید، باید کمپین PPC با کیفیتی راه اندازی کنید. برای رسیدن به کمپین کارآمد باید مراحل زیر را طی کنید.

 

تعیین پارامترها

اول از همه پارامترها را مشخص کنید. بدون آنها به تبلیغات بی هدف و ناکارآمد می‌رسید. باید کمپین‌های تبلیغاتی در بستر اهداف کسب و کارتان شکل بگیرند. نقض تبلیغات پولی در تأمین این اهداف را مشخص کنید. با تبلیغات به دنبال تأمین کدام اهداف (آگاهی از برند، فروش و غیره) هستید؟ چقدر بابت این تبلیغات هزینه خواهید کرد. تبلیغات باید موارد زیر را پوشش دهد:

  • چه کسی را هدف قرار می دهید؟
  • موضوع کمپین شما چیست؟
  • موفقیت تبلیغ را چگونه ارزیابی خواهید کرد؟
  • چه نوع کمپینی راه اندازی خواهید کرد؟

 

تعیین اهداف و معیارهای دستیابی به آنها

اهداف کمپین و نحوه ارزیابی آنها منجر به تعیین هزینه تبلیغاتی می‌شود. معیارهای دستیابی به هدف را با معیارهای کمپین اشتباه نگیرید. برخی از اهداف متداول PPC و نحوه دستیابی به آنها به شرح زیر است.

 

مطلب پیشنهادی: شاخص‌های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ

 

آگاهی از برند

نحوه آشنایی مخاطب هدف با شرکت شما را آگاهی از برند می‌دانیم. برای مثال در تبلیغات نمایشی می‌توانید تصویری جذاب از برندتان را لحاظ کنید. آگاهی از برند را با میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی و ترافیک سایت مورد ارزیابی قرار دهید.

 

 

آگاهی از برند

 

تولید لید

اگر مخاطب بعد از فالو کردن تبلیغات پولی به صفحه ورودی تعاملی و مطلوب برسد به لیدها (مشتریان راغب) رسیده اید. از آنجا صفحه ورودی جداگانه‌ای برای هر گروه تبلیغاتی خواهید ساخت. پس به راحتی می‌توانید تبدیل لیدها در  Google Ads را از طریق ردیابی پیکسل (tracking pixel) یا پارامترهای UTM بررسی کنید.

پیشنهادها

اگر تخفیف محصول، خدمت یا مدت زمان خرید محدودی را ارائه کنید، بسیار مطلوب است. باید صفحه ثبت نامی یا کد تخفیف خاصی را برای کاربرانی که با کلیک روی تبلیغات وارد سایت شده‌اند، در نظر بگیرید.

فروش

با توجه به میزان فروش محصولات و خدمات فروخته شده بر اساس تبلیغات پولی می‌توانید نرخ فروش را محاسبه کنید. با کمک نرم افزار  CMS یا attribution قادر به این کار هستید.

ترافیک سایت

اگر محتوای با کیفیتی را در وب سایت خودتان منشتر کرده اید، پس ترافیک سایت هدف فوق العاده‌ای برای تبلیغات پولی است. باید حس اعتماد را در مخاطب ایجاد کنید تا در سایت بماند و در نهایت به لید تبدیل شود.

 

سفارش تولید محتوا

 

انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی

مکان و نوع تبلیغات را باید مشخص کنید. انواع متفاوتی از کمپین‌های تبلیغاتی پولی وجود دارند. نوع کمپین انتخابی شما وابسته به محل دستیابی به مخاطبان است. باید ترکیبی از کمپین‌ها در کنار ارزیابی و اصلاح مستمر آنها را هدف قرار دهید.

  • تبلیغات موتور جستجو: متداول ترین نوع PPC هستند و تبلیغات متنی ظاهر شده در نتایج جستجو را در بر می‌گیرند.
  • تبلیغات نمایشی: تبلیغات را روی وب سایت‌های دیگر از جمله شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید. چند روش برای خرید تبلیغات نمایشی شامل Google Display Network (GDN) و سایر شبکه‌های تبلیغاتی است.
  • تبلیغات اجتماعی: هر گونه تبلیغات روی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، لینکدین، توئیتر و اینستاگرام را در بر می‌گیرد. می‌توانید بر اساس پلتفرم مدنظرتان بابت نمایش تبلیغات در فیدهای اجتماعی، هزینه کنید.
  • ریمارکتینگ: از کوکی‌ها و فهرست مخاطبان برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده کنید. این اقدامات شامل تکمیل فرم، خواندن بلاگ یا مشاهده صفحه‌ای روی وب سایت است.
  • Google Shopping: برای سایت‌های تجارت الکترونیک مناسب است. تبلیغ شما (حاوی عکس، قیمت و توصیف محصول) روی کروسل صفحه جستجو بر اساس کلیدواژه‌های هدفتان به نمایش در می‌آید.

 

جستجوی کلید واژه

هر گروه تبلیغاتی باید به مجموعه کلیدواژه‌های خاصی اختصاص یابد. در نتیجه موتورهای جستجو می‌فهمند که در کجا و در چه زمانی تبلیغ شما را نمایش دهند. طبق یک قاعده کلی برای هر گروه تبلیغاتی یک تا 5 کلیدواژه در نظر بگیرید. این کلید واژه‌ها باید با کسب و کارتان مرتبط باشند. چون نمره کیفی سایت به آن وابسته است.

 

تبلیغات در موتورهای جست و جو

 

کلید واژه‌های هماهنگ با موضوع خاصی را در گروه تبلیغاتی مشخص کنید. اگر کلیدواژه‌های دیگری خارج از این موضوع را پیدا کردید. باید برایشان گروه تبلیغاتی متفاوتی را تشکیل دهید. نباید به همان کلید واژه‌های اولیه کفایت کنید. باید فهرست کلید واژه‌هایتان را مورد وارسی دقیق قرار دهید. در نتیجه موارد ناکارآمدی که بازدیدکنندگان خاصی را به سمت سایت نمی‌کشانند؛ حذف کنید. مرتبط ترین کلیدواژه‌ها را انتخاب کنید. ولی در ابتدای کار به کارایی صد درصدی نمی‌رسید.

 

راه اندازی گوگل آنالیتیکس و ردیابی داده‌ها

گوگل آنالیکتیس رایگان است پس دلیلی برای عدم نصب آن روی سایت وجود ندارد. با این ابزار از عملکرد سایت، نحوه تعامل کاربران با سایت و محتواهای جذاب برای بازدیدکنندگان اطلاع پیدا می‌کنید. اطلاعات حاصل از گوگل آنالایتیکس برای PPC و سایر اهداف بازاریابی قابل استفاده است.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

 

بهترین راهبردهای پرداخت به ازای کلیک

نباید درآمدی که به سختی به دست آمده را صرف راهبردهای تبلیغاتی ناکارآمد کنید. در ادامه بهترین راهبردهای PPC را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

نسخه تبلیغاتی PPC

سرمایه گذاری روی کلید واژه‌های هدف، آنها را در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌دهد. پس نسخه تبلیغاتی هم باید در معرض دید افراد مناسب قرار گیرد تا روی تبلیغات کلیک کنند. نسخه تبلیغاتی هم باید مثل کلیدواژه‌ها، فرد جستجو کننده را به هدفش برساند. باید با کمک کلمات قرار گرفته درون نسخه تبلیغاتی، افراد را به محتوای مدنظرشان برسانید. نسخه‌های تبلیغاتی حاوی هدلاین، URL و توصیف کوتاهی هستند. تعداد کاراکترهای درون آنها هم محدود است. نسخه تبلیغاتی باید موارد زیر را در بر بگیرد:

  • به طور مستقیم با پرسونای هدف صحبت کنید.
  • کلیدواژه‌های اصلی را در آن قید کنید.
  • CTA یا اقدام عملی را در آن لحاظ کنید.
  • پیشنهاد خوشایندی را عرضه کنید.
  • زبانی هماهنگ با محتوای صفحه ورودی را قید کنید.
  • تست‌های A/B را روی نسخه تبلیغاتی اعمال کنید.

 

طراحی صفحه ورودی با بهترین عملکرد

بعد از نسخه تبلیغاتی باید به صفحه‌ای که مخاطب بعد از کلیک روی تبلیغ واردش می‌شود، توجه کنید. این صفحه باید به صورت هدفمند و مرتبط با تبلیغ طراحی شود. در نتیجه تجربه کاربری مطلوبی را برای مخاطب رقم خواهد زد. این صفحه می‌تواند بازدید کننده را به لید یا مشتری تبدیل کند. صفحه ورودی با نرخ تبدیل بالا، نمره کیفی شما را افزایش داده و شما را به جایگاه بالاتری در نتایج جستجو می‌رساند. صفحه ورودی PPC باید موارد زیر را در بر گیرد.

  • هدلاین قدرتمندی که تبلیغ جستجو شده را منعکس می‌کند.
  • طراحی و چیدمان ساده دارد.
  • دارای کاربری ساده با دکمه CTA مشخص است.
  • دارای متنی با کلید واژه‌های هدف است.
  • پیشنهاد مطرح شده در تبلیغ را منعکس میکند.
  • به صورت A/B تست شده است.

 

تست A/B تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

گاهی اوقات بازاریابان بدون تست کردن تبلیغات، آنها را در معرض دید قرار می‌دهند. کمپین‌های PPC هم از این قاعده مستثنی نیستند. هدف از این تست، افزایش نرخ کلیک و تبدیل است. چهار قسمت از تبلیغات شامل هدلاین، توضیحات، صفحه ورودی و کلید واژه‌های هدف باید تست شوند. تنها تغییر یکی از این اجزاء، نتایج شما را به طور چشمگیری تغییر می‌دهد.

 

تست a/b

 

اول تمامی تست‌های ممکن را فهرست کنید و بعد آنها را بر اساس اثربخشی، اولویت گذاری نمایید. در نهایت هم تبلیغات را با اعمال هر تغییر برای مدت زمان مشخص نمایش دهید و اطلاعاتش را جمع آوری کنید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید، تا پولتان را صرف تبلیغات ضعیف نکنید.

 

به حداکثر رساندن ROI

برای به حداکثر رساندن ROI باید ارزش طول عمر مشتری و هزینه‌های جذب مشتری را در نظر بگیرید. با این روش مقدار پول مورد نیاز برای جذب لیدهای جدید و درآمد حاصل از تبلیغات پولی مشخص می‌شود.

در اینجا در مورد درونداد و برونداد صحبت می‌کنیم. یعنی باید درونداد (هزینه به ازای هر لید یا CPL) و برونداد (درآمد) را افزایش دهید. عوامل موثر بر درونداد و برونداد به شرح زیر هستند.

 

روش‌های کاهش درونداد

  • بودجه تبلیغاتی را از قبل مشخص کنید.
  • تبلیغات مرتبط تری بسازید تا هزینه CPC کاهش یابد.
  • نمره کیفی را افزایش دهید تا هزینه کمتری بابت کلیک در موتورهای جستجو پرداخت کنید.

روش‌های افزایش برونداد یا درآمد

  • صفحه ورودی را بهینه سازی کنید تا نرخ تبدیل افزایش یابد.
  • به دنبال لیدهای با کیفیت و متناسب با تبلیغات خودتان بروید.
  • لیدهای متناسب تر، نرخ تبدیل بالاتری داشته و در نهایت تبدیل به مشتری می‌شوند.

 

سایر نکات پرداخت به ازای کلیک

برای رسیدن به حداکثر بازگشت سرمایه از تبلیغات پولی به نکات زیر هم توجه کنید.

 

مخاطبان

گوگل به شما اجازه می‌دهد تا مخاطبانتان را مشخص کنید و پول کمتری را بابت بازاریابی هزینه کنید. فهرست مشتریان را آپلود کنید تا بابت افرادی که قبلاً هزینه کرده اید، دوباره پول خرج نکنید. گوگل گزینه‌هایی برای مخاطبان احتمالی دارد. برای مثال In-Market Audiences به ردیابی رفتار کاربران می‌پردازد تا شما را در معرض دید کاربرانی که مخاطب محصولات و خدمات شما هستند؛ قرار دهد. با لایه بندی مخاطبان (Layering audiences) می‌توانید پیشنهادتان را در معرض دید زیر گروه‌های مرتبط قرار دهید.

 

تنظیمات قیمت پیشنهادی

می‌توانید قیمت پیشنهادی تبلیغ را طبق عملکردتان تغییر دهید. این تنظیمات را بر اساس طبقه بندی‌های مختلف محصول، اطلاعات جمعیت شناسی، زبان و غیره انجام می‌دهید. برای مثال اگر کلید واژه‌ای روی موبایل عملکرد خوبی در مقایسه با دسکتاپ ندارد، می‌توانید تنظیمات موبایل را حذف کنید. در این صورت اگر فردی کلید واژه شما را روی موبایل جستجو کند، X درصد کمتر از قیمت اصلی تبلیغ هزینه خواهید کرد.

 

فواید پرداخت به ازای کلیک

 

برنامه تبلیغاتی سفارشی

برای نمایش در طول روزها و زمانهای خاصی می‌توانید Ad scheduling in Google Ads را فعال کنید. این برنامه می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و تبلیغ را در اختیار مخاطبان هدف و مرتبط قرار دهد.

 

افزونه‌های SiteLink

با افزونه‌های SiteLink می‌توانید تبلیغتان را با اطلاعات جانبی همراه کنید. برای مثال، اگر برای فروش فصلی در فروشگاه محلی تبلیغ می‌کنید، می‌توانید افزونه SiteLink را اضافه کنید تا ساعات کار و مکان فروشگاه را نمایش دهد. این افزونه‌ها اطلاعات مکانی را بر اساس SERP‌ها اضافه کرده و تبلیغتان را برجسته می‌کنند. این افزونه‌ها باعث تقویت Ad Rank هم می‌شوند.

 

ردیابی نرخ تبدیل

با کد ردیابی که روی صفحه سایت قرار می‌دهید، صفحه‌ای که افراد بعد از تکمیل فرم واردش می‌شوند را پیدا خواهید کرد. با فعال کردن این ویژگی به راحتی می‌توانید تنظیمات مدنظرتان در جهت افزایش نرخ تبدیل را مشخص کنید.

 

نظارت بر کلیدواژه‌ها

عملکرد کلیدواژه‌ها را وارسی کنید. روی کلید وا‌ژه‌های بهتر، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید و سایر موارد ناکارآمد را حذف کنید.

 

Match Types

با فعال کردن Match Types in Google Ads میزان ارتباط نزدیک گروه تبلیغاتی با تیم جستجو را مشخص می‌کنید. چهار نوع مچ شدن به صورت broad، modified broad، phrase و exact match است. گوگل طبق انتخاب شما، تبلیغ را در نتایج جستجو نمایش خواهد داد. برای مثال، اگر گزینه «broad match» را انتخاب کنید، پس گوگل بابت عبارت کلیدی «چگونه غاز پرورش دهم»، تبلیغ شما را بابت هرگونه ترتیبی از این عبارت نمایش می‌دهد که «پرورش غاز» و «پرورش غاز چگونه» را هم در بر می‌گیرد.

 

کلید واژه‌های منفی

فهرست کلید واژه‌های منفی به موتور جستجو اطلاع می‌دهد که نمی‌خواهید بابت کدام کلید واژه‌ها رتبه بندی شوید. با توجه به کلید واژه‌های ناکارآمد در کمیپن تبلیغاتی می‌توان کلید واژه‌های منفی را پیدا کرد.

 

پرداخت با ازای کلیک در تبلیغات پولی

 

تبلیغات شبکه اجتماعی

با اینکه در شبکه‌های اجتماعی، CPM بیشتر متداول است ولی PPC هم در آنها متداول است. با سرمایه گذاری روی این تبلیغات هم می‌توانید به نتیجه مشابه تبلیغ در موتورهای جستجو برسید. این تبلیغات درون فید شبکهاجتماعی به نمایش در می‌آید که کارآمدی  Ad blocker‌ها را کاهش می‌دهد. پلتفرم‌هایی مثل فیسبوک، امکان تبلیغات هدفمند و متناسب با افراد هدف را افزایش می‌دهد.

 

مدیریت و ردیابی PPC

نباید PPC را راه اندازی کرده و رها کنید. باید به طور مداوم آنها را وارسی کنید تا به نتایج مطلوب برسید. مدیریت، تحلیل و ردیابی در کمپین PPC اهمیت حیاتی دارد چون دیدگاه‌های مفیدی را فراهم نموده و به شما برای راه اندازی کمپین‌های کارآمدتر کمک می‌کنند.

 

مدیریت پرداخت به ازای کلیک یا PPC چیست؟

مدیریت پرداخت به ازای کلیک طیف زیادی از تکنیک‌ها از جمله تولید و تنظیم اهداف، تست کردن، تولید کلید واژه‌های جدید، بهینه سازی تبدیل و تغییر برنامه‌ها در جهت رسیدن به اهداف را در بر می‌گیرد.

مدیریت PPC به معنای توجه به راهبرد و پول خرج شده است. از یک طرف باید برنامه بازاریابی را در جهت بهینه سازی کلیدواژه‌ها تکرار کنید. از طرف دیگر هم باید به تخصیص منابع به کلید واژه‌های اصلی و افزایش ROI  دقت کنید. راهبرد مدیریتی خوب با توجه به پلتفرم‌های تبلیغاتی و بررسی تغییرات و آپدیت‌های آنها اجرا  می‌شود.

 

ابزارها و نرم افزار PPC

ابزارهای مدیریت پرداخت به ازای کلیک تمام فرایند وارسی متغیرها را ساده می‌کنند. برای یادگیری کار با این ابزارها باید به محتوای آموزشی آنها مراجعه کنید. در ادامه فهرستی از نرم افزارها و منابع برتر PPC ارائه می‌شود.

نرم افزارهای پرداخت به ازای کلیک

  • Word Stream بخش‌هایی از راه اندازی و مدیریت کمپین PPC را به طور خودکار انجام می‌دهد.
  • NinjaCat تمامی تحلیل‌ها از چند پلتفرم را در قالب یک گزارش ترکیب می‌کند؛ بنابراین می‌توانید تمام کمپین را یکجا بررسی کنید.
  • نرم افزار Optmyzr پشتیبانی کامل از تولید تا گزارش گیری PPC به همراه نصب آزمایشی و رایگان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.
  • با SEMRush مهم ترین قسمت کمپین پرداخت به ازای کلیک یعنی کلید واژه‌ها را مدیریت می‌کنید. با این ابزار قادر به یافتن، مدیریت و بهینه سازی فهرست کلید واژه‌ها و تعیین کلید واژه‌های منفی هستید.

 

معیارهای قابل ردیابی در پرداخت به ازای کلیک

معیارهای ارزیابی حرف اول را می‌زنند. برخی از معیارهای اصلی کمپین PPC به شرح زیر است:

  • کلیک‌ها به تعداد کل کلیک‌های حاصل از تبلیغ اشاره دارد. این معیار تحت تأثیر انتخاب کلیدواژه و مرتبط بودن نسخه تبلیغاتی قرار دارد.
  • هزینه به ازای هر کلیک (CPC) قیمت پرداختی بابت هر کلیک روی تبلیغ را مشخص می‌کند.
  • نرخ کلیک یا Click through rate(CTR) درصد بازدیدهای حاصل از کلیک روی تبلیغ است. با این معیار می‌توانید مقدار هزینه (CPC) را مشخص کنید. معیارهای CTR در صنایع مختلف، متفاوت است.
  • Impressions به تعداد دفعات بازدید تبلیغ اشاره دارد. هزینه به ازای نمایش (CPM) بابت هر هزار بازدید محاسبه می‌شود. این معیار برای کمپین‌های آگاهی از برند مناسب است.
  • مخارج تبلیغ مقدار پول صرف شده بابت تبلیغات است. با تقویت نمره کیفی، این مخارج کاهش می‌یابند.
  • بازده تبلیغات پولی (ROAS) همان ROI حاصل از کمپین تبلیغاتی است. این معیار، درآمد از هر ریال هزینه شده بابت تبلیغات را مشخص می‌کند.
  • نرخ تبدیل به درصد افرادی که اقدام به خرید نموده و به لید یا مشتری تبدیل شده‌اند، اشاره دارد.
  • هزینه به ازای تبدیل هم به هزینه تولید لید اشاره دارد. این معیار به صورت هزینه کل تقسیم بر تعداد تبدیل‌ها محاسبه می‌شود.
  • نمره کیفی (QS) به ارزیابی مکان تبلیغ در نتایج جستجو می‌پردازد.

با بررسی دقیق هر کدام از این معیارها می‌توانید بازده کمپین‌های پولی را افزایش داده و هزینه کمتری را بابت رسیدن به نتایج بهتر، متقبل شوید.

 

به جمع دیجیتال مارکترهای کارلنسر بپیوندید!

 

در نهایت…

تبلیغات پولی ابزاری اثربخش در راهبرد بازاریابی درون سازمانی است. در هر کسب و کاری می‌توانید از پرداخت به ازای کلیک یا PPC برای تقویت جایگاهتان در بازار رقابتی استفاده کنید. حداقل با تبلیغات پولی در صدر صفحات جستجو قرار می‌گیرید. آیا تاکنون با PPC به نتایج مطلوب رسیده‌اید؟ لطفاً نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://blog.hubspot.com/marketing/ppc

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • سید مهدی
    01 مهر 1401

    با سلام سید مهدی رزقی هستم مجری تایپ و نویسندگی و در عرصه گویندگی و دوبله هم مهارت دارم