کیورد ریسرچ چیست؟ بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

30 مهر 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
کلیدواژه های مهم در سئو و تولید محتوا
زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

امروزه اهمیت موتورهای جستجو که در راس آنها گوگل می‌درخشد، در بالاترین حد خود قرار دارد. با داشتن رتبه‌های بالا در نتایج موتور جستجو یا SERP (مخفف Search Engine Results Page)، محصولات یا مطالب سایت شما در بیشترین اندازه دیده می‌شوند. در نتیجه، درک اصول اولیه نحوه عملکرد موتورهای جستجو و نحوه کیورد ریسرچ (تحقیق کلمات کلیدی) بسیار مهم است. درک دقیق ارزش کلید واژه های مهم سئو و تولید محتوا و آگاهی از عملکرد آنها در الگوریتم‌های گوگل، کمک زیادی به رتبه‌بندی شما می‌کند. در این بلاگ، ما به شرح کلید واژه ها، اهمیت آنها، نحوه تحقیق کلمات کلیدی و معرفی چند ابزار می پردازیم.

 

کلیدواژه چیست؟

کلمه کلیدی یا کلید واژه‌های هدف، اسکلت محتوای شما را تشکیل می‌دهند. کلیدواژه می تواند صرفا یک کلمه یا یک عبارت (شامل چند کلمه) باشد که توسط کاربران در موتورهای جستجو (عمدتا گوگل) مورد پرسش قرار می گیرد. برای تولیدکنندگان انواع محتوا، ارتباط محتوا با نیاز کاربر بسیار مهم است. این به آن معناست که محتوا باید بر اساس قصد جستجوی کاربر (User intent) تنظیم شود تا به نیاز مخاطب پاسخ داده شود. توجه به این قضیه باعث محبوبیت محتوا و دستیابی به رتبه های بالا در گوگل می شود.

 

کیورد ریسرچ (تحقیق کلمات کلیدی) چیست؟

کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی، فرآیند شناسایی و ارزیابی کلمات و عبارت‌هایی است که کاربران در موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات یا محصولات مرتبط با یک موضوع خاص استفاده می‌کنند. این تحقیق به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مناسب برای محتوای خود را انتخاب کنید تا بتوانید در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کنید.

اهمیت کیورد ریسرچ در سئو

کلیدواژه ها یکی از مهم‌ترین راه‌های وصل کردن مخاطبان به آنچه جستجو می کنند هستند. این به آن معناست که مخاطب شما به دنبال هرچیزی که باشد، آن را با کلید واژه هایی جستجو می کند که بیشترین ارتباط را با هدفش دارد و می داند که او را سریع تر به نتیجه دلخواه می رساند. هدف رتبه گرفتن در موتور جستجو، دریافت ترافیک از صفحه نتایج جستجو یا SERP (مخفف Search Engine Results Page) به سایت هاست. در اینجا کلید واژه های شما تعیین می کنند که چه نوع ترافیکی را دریافت خواهید کرد. و میزان ترافیکی که دریافت می کنید به این بستگی دارد که محتوای شما در برابر سایر رقبا شامل چه کلیدواژه هایی می شود. بنابراین به دلایلی که نام بردیم، اهمیت کیورد ریسرچ در سئو را باید جدی بگیریم.

 

مطلب پیشنهادی: هدایت ترافیک به سمت وب سایت

 

شما باید نیاز مخاطب، گویشی که استفاده می کنند، و محتوایی که جستجو می کنند را درک کنید تا محتوای شما به صورت کاملا طبیعی و هدفمند، کاربرها را جذب کند. در مسیر کیورد ریسرچ، ممکن است از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای بررسی مسیر کلید واژه‌های پرسرچ کاربران، بررسی فروم‌ها و مسائل رایج بین کامیونیتی‌های خاص استفاده کنید.

از این رو، کلمات کلیدی نقشی اساسی برای هر فرد دارنده وبسایت، سئوکار، نویسنده محتوا، یا هرکس دیگری دارد که می خواهد محتوا یا محصولش با کمک موتور جستجو دیده شود.

مرورگر گوگل

کلید واژه مناسب، چه ویژگی‌هایی دارد؟

همواره درباره اینکه معیارهای تشخیص مناسب‌ترین کلید واژه ها چه چیزهایی هستند، بین نویسندگان سئو و متخصصان سئو اختلاف وجود داشته است. با این حال می‌توانیم سه معیار مهم را درباره مناسب بودن کلیدواژه، مورد ارزیابی قرار دهیم:

  • اختصاصی بودن
  • طولانی بودن کلمه کلیدی (Long-term keywords)
  • عبارات جستجوی واقعی (واقع گرایانه)

حال به توضیح این موارد در قالب مثال می‌پردازیم. برای مثال تصور کنید که یک نمایشگاه ماشین در تهران دارید و عمدتا خدمات اجاره دادن ماشین‌های لوکس را ارائه می‌دهید. حال، به نظر شما تمرکز بر کلمه کلیدی «ماشین» برای دیده شدن این کسب و کار در نتایج موتور جستجو کار درستی است؟ این کلیدواژه بسیار کلی است و می تواند موضوعات مختلفی را درباره ماشین پوشش دهد. بنابراین رتبه گرفتن با این کلمه کلیدیِ کلی، اولا (و مخصوصا برای سایت‌های تازه تاسیس)، بسیار دشوار و هم در موارد زیادی هم بی‌فایده است. [در مثال فوق، بسیاری از افرادی که “ماشین” سرچ می‌کنند، هدف جستجوی متفاوتی دارند و الزاما به دنبال خدمات کرایه ماشین نیستند، پس نرخ تبدیل هم بسیار پایین است]

برای حل این مشکل، به جای کلمه کلیدی کوتاه و ساده ای مانند «ماشین» یا «ماشین لاکچری» جزییات بیشتری در کلمه کلیدی هدف لازم است. برای مثال با انتخاب کلمه کلیدی «کرایه ماشین لاکچری در تهران» می توانید به صورت هدفمند و با محتوای سئو شده در نتایج جستجو رتبه به دست بیاورید. این کلمه کلیدی، تلفیقی است از دقیق و هدفمند بودن. به علاوه، یک کلمه کلیدی طولانی محسوب می‌شود. از طرف دیگر هرچه جزییات کلمه کلیدی بیشتر و طولانی تر باشد، رقابت و سختی کلمه کلیدی نیز کمتر می شود.

عبارات لانگ تیل در سئو

اختصاصی بودن در کلمه کلیدی‌ای که مثال زدیم، با اضافه کردن منطقه جغرافیایی ایجاد شد که به موتور جستجو کمک می کند مکان کسب و کار شما را مشخص کند و همچنین به مشتریان محلی کمک می کند شما را پیدا کنند. از این رو، عبارت کلیدی «کرایه ماشین لوکس در تهران» یک کلمه کلیدی طولانی است.

به زبان ساده، کلمات کلیدی دم بلند به معنای افزودن نوعی توضیحات یا اطلاعات اضافی به کلمه کلیدی هسته‌ای است. این جزییات می‌توانند اطلاعات مبتنی بر مکان یا نوعی توصیف کوتاه باشند که اشاره مستقیم تری به کسب‌وکار یا محتوای شما دارند تا موتور جستجو محتوای شما را راحت‌تر و به صورت هدفمند و اختصاصی فیلتر کند.

معیار سوم، کلمات کلیدی واقع بینانه است که در نظر گرفتن آن بخش مهم کار شماست. شما باید عباراتی را هدف قرار دهید که مصرف کنندگان بالقوه جستجو می کنند زیرا در غیر این صورت، وب سایت شما هرگز در بین رتبه های اول ظاهر نمی شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه سوالاتی ممکن است بپرسند و اگر خودتان به دنبال آن مطلب یا آن محصول باشید، چگونه محتوای مفید خود را پیدا می‌کنید.

بنابراین، بسیار مهم است که درک بسیار خوبی از محدوده تجارت خود داشته باشید. در نظر گرفتن این معیار فناوری جستجوی معنامحور را تحت تاثیر قرار می دهد. این فناوری نوآورانه با تشخیص هدف جستجو و معنای متنی کلمات جستجو برای ارائه نتایج مرتبط‌تر، دقت را افزایش می‌دهد. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی واقع بینانه به معنای درک منطق زیربنایی سئو است.

مردم اغلب در عباراتی که سرچ می کنند سؤال می پرسند. بنابراین کلمات کلیدی شما باید کلمات درون این سؤالات جستجو را در قالب کلمات کلیدی طولانی دربرگیرند تا بیشتر دیده شوید و ترافیک ورودی بیشتری نیز داشته باشید.

سرچ کلمات کلیدی

روش های کلیدی برای تصمیم گیری در مورد کلید واژه‌های مناسب

هرچند هیچ روشی به طور قطعی وجود ندارد که بتوان از طریق آن به بهترین کلیدواژه‌ها دست یابیم. با این حال چند تکنیک برای آن که کلمات کلیدی خوبی را پیدا کنید، وجود دارد. برخی از این روش ها را در ادامه نام می‌بریم:

تحقیق کلمات کلیدی (کیورد ریسرچ)

تحقیق کردن کلمات کلیدی اگرچه ساده به نظر می رسد، می تواند نتایج خوشایندی را در مورد کلید واژه های مهم سئو و تولید محتوا ایجاد کند. تحقیق کردن کلمات کلیدی با آن شروع می شود که شما خود را به جای مخاطبان می گذارید و عباراتی که ممکن است در حول محور یک موضوع مشخص سرچ شوند را دربیارید. ساده ترین شکل تحقیق، سرچ کردن عبارات احتمالی حول محور یک کلیدواژه در موتور جستجو است. در حین سرچ کردن، عبارات پیشنهادی برای شما نمایش داده می شوند و این به آن معناست که این عبارات توسط کاربران به میزان قابل توجهی سرچ می شوند. به این شکل به کلمات کلیدی کاربردی‌ای می‌رسید. 

روش بعدی این است که خود را به جای یک کاربر که موضوعی را در گوگل سرچ می‌کند بگذارید. عبارات احتمالی از دید یک کاربر را درباره یک کلید واژه در گوگل سرچ کنید و بررسی کنید که سایت های صفحه نتایج اغلب از چه کلمات کلیدی‌ای در محتوا، متاتایتل، متادسکریپشن، تگ‌ها و… استفاده کرده‌اند.

در پایین هر صفحه نتایج جستجو نیز گزینه های دیگری را می توانید مشاهده کنید که بر اساس موارد مربوطه و سرچ شده توسط کاربران نمایش داده می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی: کیورد گپ چیست؟

 

ابزارهای کیورد ریسرچ (بررسی کلمات کلیدی به دست آمده به صورت تخصصی)

گام بعدی این است که کلمات کلیدی به دست آمده را در ابزارهای تخصصی سئو به طور خاص بررسی کنید. ابزارهایی مانند Keywordtool، KWFinder ،Semrush ،Word tracker و Google Keyword Planner به شما در رسیدن به بهترین کلمات کلیدی کمک می کنند. این ابزارها از عبارات فارسی نیز پشتیبانی می‌کنند.

یکی از بهترین وب سایت هایی که می توان برای تحقیق کلمات کلیدی (غیر فارسی) از آن استفاده کرد، Answer the Public است. این وبسایت عمدتاً کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربران گوگل را معرفی می‌کند.

نمونه مشابه ایرانی ابزار بالا در تحقیق کلمات کلیدی، کیوردچی است که به عنوان یک ابزار ایرانی مسلط به عبارات جستجوی فارسی گزینه مناسبی است.

در این زمینه، معیارهایی مانند میزان سرچ ماهانه، سختی کلمه یا رقابت کلمات کلیدی و… تاثیرگذار هستند. برای مثال استفاده از کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارند، باعث رتبه گرفتن سریع تر محتوا می شود.

سرچ اینترنتی

جایگذاری کلید واژه ها

بعد از پیدا کردن مناسب ترین کلمات کلیدی، جایگذاری کلمات کلیدی و میزان تراکم کلمات در کسب رتبه در گوگل تاثیرگذار است. جایگذاری کلمات کلیدی در دل متن باید به گونه ای طبیعی باشد و اینطور به نظر نرسد که به زور گنجانده شده است. گنجاندن کلمات کلیدی به زور، باعث رتبه نگرفتن یا پنالتی شدن از طرف موتور جستجو می شود که متعاقبا در رتبه تاثیر منفی می گذارد.

در ادامه بخشی‌های کلیدی که باید از کلمات کلیدی در آنها استفاده کنیم را نام می بریم.

متادیتا

متادیتا یا متاتگ در طراحی سایت برای توصیف محتوای صفحات وبسایت استفاده می شود. متادیتا در صفحه توسط کاربران قابل دیدن نیست اما در سورس کدهای سایت وجود دارد تا محتوای صفحه را برای کرالرهای موتور جستجو توصیف کند و رتبه دادن به صفحه را برای موتور جستجو آسان تر کند. متاتگ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تگ عنوان (Title Tag)
  • تگ متادسکریپشن (Meta Description Tag)
  • تگ متا روبوت (Meta Robots Tag)
  • تگ اوپن گراف (Open Graph Tag)
  • تگ متاکیورد (Meta Keyword Tag) – البته لازم به ذکر است که متاکیورد سال‌هاست که توسط اکثر موتورهای جستجو پشتیبانی نمی‌شود.

متادیتا راحت ترین روش استفاده از کلیدواژه های مهم است که اکثر اوقات نادیده گرفته می شود. متادیتا حداکثر شامل 160 کاراکتر می شود. وقتی کاربران یک موضوع را جستجو می کنند، بر حسب متادیتا و اطلاعات موجود در هر صفحه، گوگل نتایجی را نشان می دهد.

 

مطلب پیشنهادی: تگ کنونیکال چیست؟

 

عنوان اصلی (Title)

کلمات کلیدی مناسب می بایست در عنوان اصلی یا تایتل صفحه استفاده شوند؛ به شرطی به نوعی به زور گنجاندن محسوب نشود! گوگل از تیترها برای شناسایی محتوای هر صفحه و ایجاد یک تصویر کلی استفاده می کند. در نتیجه استفاده از کلید واژه ها در تیتر اصلی محتوا، در صورتی که طبیعی و کمک کننده باشند، از مهم‌ترین کارهاست.

اگر به صورت طبیعی از کلمات کلیدی در عنوان اصلی نمی توانید استفاده کنید، از شکل دیگری از نوشتار استفاده کنید که همان پیام را منتقل کند و برخی کلمات مهم در عبارت کلیدی شما را شامل شود.

همچنین، یک متخصص سئو قطعا این را می داند که پاراگراف اول نقشی اساسی در رتبه بندی شما در گوگل دارد. زیرا گوگل بر اساس کراول باجت یا بودجه خزش خود تا تعداد کلمه مشخصی از ابتدای متن را کراول می کند و باقی متن را احتمالا به آن قوت کراول نمی کند. دلیلش هم این است که 100 تا 200 کلمه اول متن، خلاصه ای کلی از آنچه محتوا شامل آن می شود را دربردارد. و دلیل دیگر این است که اغلب مخاطبان متن را در صورتی کامل می خوانند که یک شروع قوی‌ داشته باشد.

ساختار محتوا

بدنه متن

همانطور که پیش تر گفتیم، 100 الی 200 کلمه اول محتوای هر صفحه بسیار مهم است. در نتیجه استفاده از کلمات کلیدی اصلی در آن ضروری است. این کلمات کلیدی باید کاملا طبیعی در ابتدای محتوا گنجانده شوند. 

گوگل سعی بر این دارد که یک دید کلی از محتوای هر صفحه پیدا کند. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی به گونه ای استفاده کنید که گوگل گیج نشود و آنها را لحاظ مفهومی به سمتی که می‌خواهید سوق دهید.

در نتیجه کلمات کلیدی اصلی می بایست در قسمت های ضروری استفاده شوند، کلمات کلیدی با اولویت درجه دو در بدنه محتوا و بعد کلمات کلیدی فرعی در محتوا استفاده شوند. 

یکی از مواردی که در نوشتن محتوای سئو شده بسیار مهم و اساسی است، جایگذاری درست کلمات کلیدی است. نحوه جایگذاری تمامی کلمات کلیدی باید برنامه ریزی شده و با هدف باشد. جایگذاری کلمات کلیدی در جاهایی که معنا یا هدف خاصی ندارند، باعث ناخوشایند شدن محتوا از دید مخاطب شما می شود. این کار همچنین باعث کاهش بانس ریت یا نرخ پرش می‌شود.

یک راه برای آنکه کلمات کلیدی به صورت طبیعی و در عین خوانایی در دل محتوای شما قرار بگیرند، استفاده از ایست واژه ها است. ایست واژه ها Stop words کلمات کوچکی مانند در، نیز و امّا هستند که اجزای کلمات کلیدی را به هم متصل می‌کنند تا به زبان معیار نزدیک تر شوند و خوانایی متن بیشتر شود.

تعداد کلیدواژه ها

در هیچ منبعی عدد مشخصی برای تعداد کلمات کلیدی ذکر نشده است. تراکم کلمات کلیدی باید به گونه ای باشد که 0.5% تعداد کل کلمات هر محتوا را در برگیرد. برای مثال در یک محتوای 3000 کلمه ای، تعداد کلمات کلیدی تکرار شده نباید حداقل کمتر از 15 تا باشد. همچنین میزان پخش شدن کلمات کلیدی در همه بخش ها مهم است.

کلمات کلیدی در تیترها

تیترها یا هدینگ ها، در دسته بندی موضوعی هر متن بسیار موثر هستند. تصور کنید یه محتوای متنی طولانی بدون هیچ دسته بندی موضوعی بخوانید که مانند یک پاراگراف تمام نشدنی به نظر می رسد. قطعا چنین محتوایی از لحاظ اصول نگارشی صحیح نیست و مخاطب خواندن آن را دوست ندارد.

با بخش بندی کردن محتوا در هدینگ یا تیترهای مجزا و مشخص، مخاطب می تواند صرفا بخش مورد علاقه خود را بخواند.مهم‌تر از همه، هدینگ ها در سئو نقش بسیار مهمی دارند و به اصطلاح به آنها H1، H2، H3، H4 و.. بر اساس اولویت هر هدینگ و زیرمجموعه های آن می گویند. این هدینگ ها و سایر المان های HTML، از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ ها از ضروریات است و تکنیکی اساسی برای رتبه گرفتن با آن کلمات کلیدی محسوب می شود. 

کلمات کلیدی سئو

جایگذاری پیشرفته کلمات کلیدی

هایپرلینک ها

ایجاد لینک داخلی به صورت گردشی در صفحات، یکی از تکینک های سئو داخلی است که به قوی شدن صفحات بسیار کمک می کند. وقتی شما از کلمه کلیدی اصلی به عنوان انکر تکست در لینک دادن به آن صفحه استفاده می کنید، به این معناست که در این سایت می توانید درباره آن کلمه کلیدی اصلی اطلاعات بیشتری کسب کنید. این کمک می کند که بر اهمیت کلمه کلیدی برای مطالب مرتبط با آن تاکید شود.

به طور کلی، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط به عنوان انکر تکست در لینک دادن برای صفحات سایت شما بسیار مفید است. این تکنیک، به ایجاد ساختار لینک داخلی (Creating an internal link structure) شناخته می شود و این به گوگل می گوید که برای این کلمه کلیدی، مطلب لینک شده مفید است.

یک تکنیک دیگر، هدف گرفتن کلمات کلیدی مناسب در تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است. استفاده از این روش باعث افزایش CTR به طور چشمگیری می شود در محاسبات بازخوردهای تبلیغات PPC به کار می‌رود.

استفاده از تصاویر به عنوان بخشی از محتوا

یکی از مواردی که در نوشتن محتوا نادیده گرفته می شود، استفاده نکردن از تصاویر برای ارائه محتوای بصری برای خوانندگان است. تصاویر به خواننده کمک می کنند و می توانند به توضیح برخی از بخش های انتزاعی تر محتوا کمک کنند. همچنین متن جایگزین عکس (Alt Tag) بخشی از هر محتوا محسوب می شود که توسط گوگل خوانده می شود و در سئو نقش مهمی دارد.

استفاده از کلمات کلیدی محتوا در URL

مهم ترین و آخرین نکته که بر آن تاکید داریم، آن است که کلمه کلیدی اصلی شما می بایست بخشی از URL صفحه اصلی باشد. اگرچه وجود کلمات کلیدی اصلی در URL موضوع مورد بحث بوده است، اما کارشناسان سئو همچنان بر این باورند که وجود کلمات کلیدی در URL در رتبه بندی نقش دارد.

نظرتان را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه