سئو کلاه سیاه چیست؟ عواقب کلاهبرداری از گوگل!

13 خرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
تکنیک‌های سئو کلاه سیاه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

سئو کلاه سیاه چیست؟ آیا سئو کلاه سیاه کسب و کار شما را در معرض خطر قرار می‌دهد؟ 
سئو کلاه سیاه از اقداماتی بر خلاف دستورالعمل‌های موتورهای جستجوی گوگل تشکیل شده و می‌تواند در زمان کوتاه باعث کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو شود. استفاده از تکنیک سئوی کلاه سیاه با توجه به جدیدترین الگوریتم‌های گوگل اغلب منجر به جریمه سایت توسط موتورهای جستجوگر می‌شود. این تکنیک‌ شامل مواردی مانند تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، محتوای بی کیفیت، لینک‌های پولی و… است. سئو سیاه کمی وسوسه برانگیز است اما چرا نباید برای سئو سایت از آن استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا به این سوال مهم پاسخ دهیم.

 

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه بر خلاف دستورالعمل‌های گوگل عمل می‌کند و برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر الگوریتم‌ها را دستکاری می‌کند. اگر انتخاب شما استفاده از این روش باشد، باید مطمئن باشید پس از مدتی جایگاه سایت خود را در صفحه نتایج از دست خواهید داد.
با توجه به این موضوع سئو کلاه سفید روشی مطمئن‌تر با تجربه کاربری بهتر خواهد بود.
تکنیک‌های قابل استفاده در این روش به منظور رتبه بندی بهتر سایت، دستورالعمل‌های موتورهای جستجوگر گوگل را نقض کرده و سعی بر دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو در SERP دارند. استفاده از سئوی کلاه سیاه فارغ از اینکه به صورت الگوریتمی یا به صورت دستی باشد، می‌تواند منجر به جریمه شدن سایت شما شود. تکنیک‌ها و روش‌های سئو کلاه سیاه در طولانی مدت به کاهش ترافیک سایت و کسب رتبه‌های پایین‌تر در صفحه نتایج گوگل منجر می‌شود.

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کنید؟

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توانند به ضرر رتبه سایت شما تمام شوند. اگرچه ممکن است طی مدت زمان کوتاهی از طریق کسب رتبه در گوگل موفقیت حاصل شود. اما این تازه شروع ماجرا است و ممکن است با جریمه‌های پیچیده و عجیب موتورهای جستجوگر مواجه شوید و اثرات مخربی را بر روی ترافیک سایت و رتبه بندی احساس کنید. با توجه به این موضوع استفاده این از تکنیک تماماً به ضرر کسب و کار شما است. با توجه به آخرین آپدیت های گوگل که منجر به هوشمندتر شدن ربات های گوگل شده، پیشنهاد استفاده از روش های سئو کلاه سیاه عمدتا از سمت کلاهبرداران یا افرادی که دانش کمی درباره اصول سئو دارند داده می شود. 

تفاوت سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

تفاوت سئو کلاه سیاه و سفید

تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه چیست و به چه دلیل سئو کلاه سفید پیشنهاد می‌شود؟ سئو کلاه سیاه کاملاً بر خلاف قوانین موتورهای جستجوگر عمل می‌کند و به همین علت امکان سقوط رتبه سایت شما بالا می‌رود.
سئو کلاه سفید از قوانین تعیین شده توسط گوگل از طریق تولید محتوای باکیفیت و کاربر پسند، رعایت میزان چگالی کلمات کلیدی‌، بک لینک‌ها و … برای سئو سایت استفاده می‌‌کند. به همین علت روش سئو کلاه سفید ریسک کمتری دارد و در این روش نیاز به نگرانی برای از دست دادن ناگهانی جایگاه خود در گوگل نخواهید داشت. 

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو سایت

 

8 تکنیک ‌خطرناک سئو کلاه سیاه

تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)

keyword stuffing یا تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی روشی قدیمی برای کسب جایگاه بهتر در گوگل است. تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی خاص نه تنها به سایت شما برای کسب جایگاه بهتر کمکی نمی‌کند بلکه این روش نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

(Cloaking) پنهان کردن متن

پنهان کردن متن

تکنیک پنهان کردن و یا Cloaking به معنی نشان دادن نسخه‌ای از محتوا به کاربران سایت و نسخه متفاوتی به موتورهای جستجو است. دلیل استفاده از این روش این است که کلاهبرداران سئو سیاه بتوانند یک محتوا را به حوزه‌هایی نامرتبط برای کسب رتبه وصل کنند. برای نمونه در روش Cloaking از یک صفحه متحرک استفاده می‌شود تا قسمتی از اطلاعات به کاربران نمایش داده نشود ولی برای گوگل در HTML نشان داده شود.
صفحات درگاهی و یا (door way pages) از دیگر تکنیک‌های کلاه سیاه است که از یک کلمه کلیدی به عنوان لینک استفاده می‌کنند، اما بازدیدکنندگان را به صفحات دیگری منتقل می‌کنند.

ریدایرکت مخفیانه (Sneaky redirect)

در روش ریدایرکت مخفیانه کاربران با کلیک بر روی یک URL به URL غیر مرتبط با موضوعی که جستجو کردند انتقال پیدا می‌کنند. سئو کلاه سیاه با این تکنیک نتایج جستجو در گوگل را دستکاری کرده تا لینک سازی بیشتری انجام شود و به رتبه‌های بالاتری برسد. تنها زمانی ریدایرکت و تغییر مسیر url ها قابل قبول هستند که با اهدافی مانند اطلاع رسانی از تغییرات دامنه یا یکی کردن دو محتوا استفاده شوند.

محتوای بی کیفیت

محتوای بی کیفیت و کپی شده هیچ ارزشی برای موتورهای جستجوگر نخواهد داشت. اگرچه در سال‌های قبل موتورهای جستجوگر در تشخیص محتوای کپی خیلی دقیق نبودند، اما در سال 2011 آپدیت گوگل پاندا این مشکل را برطرف نمود. در همان سال‌ها بسیاری از سایت‌ها به دلیل وجود محتوای کپی شده و بی کیفیت ضربه خوردند.

تولید محتوای با کیفیت

 

مطلب پیشنهادی: پلاگین‌های وردپرس برای سئو

 

لینک‌های پولی

موتورهای جستجوی گوگل تماماً با خرید و فروش لینک‌های پولی مخالف هستند و در وبسایت گوگل به این موضوع کاملاً اشاره شده است. “هر لینکی که برای رتبه بندی یک سایت در صفحه نتایج گوگل و یا دستکاری رتبه صفحه استفاده شده باشد، قوانین دستورالعمل‌های وبمستر گوگل را نقض می‌کند.”

اما لینک سازی‌های شناخته شده غیر طبیعی توسط گوگل شامل چه مواردی هستند؟

  • تبادل لینک بین دو سایت
  • قرار دادن لینک در سایت‌هایی که آگهی رایگان انتشار می‌دهند.
  • استفاده از نرم افزارهایی اتوماتیک برای ایجاد لینک در سایت‌های دیگر
  • انتشار بیش از حد رپورتاژ آگهی و یا پست مهمان که بر روی کلمات مشخصی لینک سازی ایجاد می‌شود.

مزرعه لینک Link Farm

مزرعه لینک

مزرعه لینک از یک و یا چند سایت با هدف بک لینک سازی ساخته شده است. هر کدام از بک لینک‌ها به سایت‌هایی که می‌خواهند رتبه بالاتری در گوگل داشته باشند اختصاص داده می‌شود.
مزرعه‌های لینک دارای تعداد زیادی لینک و محتواهای بی کیفیت هستند. اما این لینک‌ها دارای کلمه کلیدی‌هایی هستند که سایت شما می‌خواهد با آن رتبه بگیرد. از آنجایی که موتورهای جستجوگر این لینک‌ها را به راحتی شناسایی می‌کنند، بهتر است به هیچ وجه به سراغ این لینک‌ها نروید.

استفاده نادرست از داده های ساختاریافته (structured data)

داده‌های ساختار یافته و یا structured data شامل اطلاعاتی هستند که باعث بهتر دیده شدن ایمیل و یا یک سایت می‌شود. برای درک بهتر این موضوع می‌توان گفت: ممکن است شخصی به سایت خود پنج ستاره امتیاز دهد تا در (SERP) به نتایج بهتری برسد. با انجام این کار امکان شناسایی توسط گوگل وجود دارد که باید منتظر عواقب آن باشید.

هرزنامه در قسمت کامنت وبسایت

این روش در سئو سیاه شامل قرار دادن پیوند به وبسایت شما در قسمت نظرات وبلاگ است. در حال حاضر از این روش کمتر استفاده می‌شود چرا که موتورهای جستجو الگوریتم خود را بروزرسانی کرده‌اند تا پیوندهای موجود در نظرات وبلاگ کاهش پیدا کند. به همین علت بسیاری از وبلاگ‌های معتبر لینک‌ها در قسمت نظرات وبلاگ به صورت پیشفرض nofollow می‌کنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید اگر به کاربران اجازه ثبت نظرات را می‌دهید، توسط ربات‌ها و یا افراد هرزنامه‌ای ارسال نشود.

 

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع سئو و الگوریتم های گوگل

 

سوالات متداول

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه بازار کلاهبرداران

سئو کلاه سیاه مجموعه تکنیک‌های غیر قانونی برای دستیابی به رتبه‌های بهتر در گوگل است که ممکن است سایت شما با جریمه‌های سنگینی مواجه شود. این روش ممکن است معکوس عمل کند و به رتبه‌های پایین‌تر نزول کند.

 

مطلب پیشنهادی: الگوریتم گورخر چیست؟ کلاهبرداری ممنوع!

 

استراتژی سئو کلاه سیاه شامل چه مواردی است؟

استراتژی سئو کلاه سیاه بر اساس استفاده از روش‌های غیر قانونی موتورهای جستجوگر است. این روش‌ها شامل مواردی مانند استفاده نادرست از لینک‌ها و محتوای بی کیفیت است. برای مثال سئوی کلاه سیاه با استفاده از لینک‌های پنهانی و پولی به دنبال افزایش رتبه در صفحه نتایج جستجو است. اگر می‌خواهید با سئو سیاه زودتر به نتیجه برسید، باید مراقب عواقب کلاهبرداری از گوگل باشید.

تفاوت سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری در چیست؟

تفاوت سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری چیست و کدام روش بهتر است؟ سئو کلاه خاکستری شباهت‌های زیادی به سئو کلاه سیاه دارد. این در حالی است که قوانین این روش تماماً بر خلاف قوانین موتورهای جستجو هستند. اما تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری قوانین خاصی را نقض نمی‌کنند ولی به طور کلی روش‌های تضمین شده و قانونی نیستند. سئو کلاه سفید نیز بر اساس تمامی قوانین و الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر عمل می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه