استارتاپ چیست؟ انواع مختلف استارتاپ

02 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 18 آذر 1402
استارت آپ چیست؟

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه

استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر به یک عامل مهم در رشد اقتصاد کشورها تبدیل شده‌اند. استارتاپ‌ها، شرکت‌های نوپایی هستند که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارند و توسط کارآفرینان در جهت ارائه محصولات و خدمات پرتقاضا راه اندازی می‌شوند. استارتاپ‌ها سعی بر این دارند تا محصولات و خدمات خود را با شیوه‌هایی نوین در اختیار مشتریان قرار دهند و حتی در زمینه‌های مختلفی ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل می‌کنند. این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات، خدمات، تجارت الکترونیک و… فعالیت می‌کنند. اما این سوال برای هر فردی پیش می‌آید که آیا در ایران این نوع سرمایه گذاری و فعالیت پاسخگو است؟ استارتاپ‌‌های موفق چه راهی را سپری کرده‌اند و یا چطور می‌توان در این مسیر موفق شد؟ این مقاله دقیقاً برای پاسخ به این سوالات گردآوری شده است.

 

تعریف استارتاپ به زبان ساده

استارتاپ (به انگلیسی Start-up  یا Startup) شرکت‌هایی هستند که بر روی یک محصول یا خدمات خاصی متمرکز شده‌اند که بنیانگذاران قصد عرضه آن‌ها را به بازار دارند. این شرکت‌ها معمولاً یک مدل تجاری کاملاً توسعه‌ یافته ندارند و مهم‌تر از آن، فاقد سرمایه کافی برای حرکت به مرحله بعدی کسب‌وکار هستند. بیشتر این شرکت‌ها در ابتدا توسط بنیانگذارانشان تامین مالی می‌شوند و در صورتی که این ایده‌ها، گزینه جالب و پر سودی در آینده باشند، امکان کمک گرفتن از شتابدهنده‌ را دارند. استارتاپ‌ها (startup) شرکت‌های نوپا و نوآفرین مبتنی بر ایده‌های ریسک پذیر هستند، رشد سریعی دارند و معمولاً در حوزه تکنولوژی و فناوری ایده‌های خود را به مرحله اجرا می‌رسانند.
در پاسخ به این سوال که آیا در ایران این نوع سرمایه گذاری و فعالیت پاسخگو است؟ باید بگوییم تنها زمانی ایده‌های شرکت‌های استارتاپی پاسخگو نیستند که افراد از تکنولوژی خسته شوند. مثلا فکر کنید که مشتریان وفادار آمازون ترجیح دهند خرید تمامی وسایل مورد نیاز خود را به صورت فیزیکی انجام دهند و ساعت‌ها در ترافیک و شلوغی گرفتار شوند. از ویژگی‌های شاخص شرکت‌های استارتاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژگی استارتاپ ها

نوآوری: استارت‌آپ‌ها اغلب بر روی محصولات و خدمات جدید یا نوآورانه تمرکز می‌کنند. به همین علت، این شرکت‌ها با ارائه محصولات یا خدمات جدید، سعی بر برآورده کردن نیازهای مشتریان به شیوه‌ای خاص دارند.

رشد سریع: استارت‌آپ‌ها معمولاً رشد سریعی دارند. در صورت خاص بودن ایده‌های ارائه شده توسط این شرکت‌ها در مدت زمان کوتاهی، به اندازه قابل توجهی رشد می‌کنند و به یک شرکت بزرگ تبدیل می‌شوند.

خلاقیت و تنوع: هر کدام از شرکت‌های استارتاپی ایده‌ای ناب و خلاقانه دارند و این موضوع نشان دهنده میزان بالای خلاقیت در این کسب و کارهاست.

تمرکز بر روی مشتری: شرکت‌های استارتاپی معمولاً بر روی نیازهای مشتری متمرکز هستند. این شرکت‌ها سعی می‌کنند محصولات یا خدماتی ارائه دهند که نیازها و دغدغه‌های مشتریان را برطرف کند.

 

مطلب پیشنهادی: پلتفرم چیست؟

 

تعریف استارتاپ توسط بنیانگذار Startups.com

بیایید نگاهی به تعریف خاص ویل شروتر، بنیانگذار و مدیر عامل Startups.com از چیستی این شرکت‌ها بیاندازیم. ویل تعریف خود را از استارتاپ اینگونه بیان می‌کند: استارت آپ، تجسم زنده رویای یک بنیانگذار است و این موضوع نشان دهنده سفر از مفهوم به واقعیت یک رویا می‌باشد. استارتاپ یک رویاست که باید آن را به واقعیت تبدیل کنید، نه فقط برای خودتان، بلکه برای کل جهان. بنابراین، بیشتر بنیانگذاران در این حوزه به فکر اجرایی کردن ایده‌های خود برای تغییر چیزی بزرگ در جهان قدم بر می‌دارند.

 

تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA)

استارتاپ یک کسب و کار نوپا است که برای رشد سریع و مقیاس پذیری برنامه ریزی شده است. استارتاپ‌ها معمولاً با یک ایده جدید یا نوآورانه شروع به کار می‌کنند و به دنبال ایجاد یک محصول یا خدمات جدید هستند که می‌تواند نیازهای یک بازار جدید و حتی نادیده گرفته شده را برآورده کند. استارتاپ‌ها اغلب از فناوری‌های جدید برای نوآوری و ارائه محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. همچنین این مرکز سه ویژگی کلیدی نوآوری، رشد و مقیاس پذیری را برای پیشرفت استارتاپ‌ها مهم می‌داند.

 

تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک (Steve Blank)

 استارت آپ

بلنک یکی از نخستین نسل کارآفرینان سیلیکون ولی است و استارتاپ را اینگونه تعریف می‌کند: استارتاپ یک سازمان موقتی است و برای جستجوی مدل کسب و کار خود که مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر می‌باشد، تشکیل شده‌ است. این تعریف سه ویژگی اصلی استارتاپ‌ها را برجسته می‌کند.

مقیاس‌پذیری (Scalable Business Model): یک مدل کسب و کار کارآمد باید مقیاس‌پذیر باشد. به این معنی که باید بتوان این کسب و کار را بدون سرمایه‌گذاری زیاد و قابل توجهی گسترش داد. کسب و کار باید همان خدمات رسانی را که برای 20 نفر از مشتریان در ابتدا انجام می‌دهد، در آینده برای 20 هزار نفر از مشتریان انجام دهد.

تکرارپذیر بودن (Repeatable Business Model): استارتاپ‌ها باید تکرارپذیر باشند. به این معنی که ایده اجرایی آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که در آینده بتوان از یک محصول آن را به محصولی دیگر توسعه داد. مانند فروشگاه‌های لوازم جانبی موبایل که در ابتدا با یک ایده کوچکتر شروع می‌کنند و در آینده به فکر توسعه کسب و کار خود و اضافه کردن محصولات دیجیتالی دیگر هستند. مثال بارز برای تکرار پذیر بودن استارت آپ‌، فروشگاه دیجی کالا است.

موقتی بودن: استارتاپ‌ها در یک وضعیت ابهام قرار دارند و مدل کسب و کار خود را کشف نکرده‌اند. این کسب و کارها در حال آزمایش و یادگیری هستند و ممکن است در نهایت شکست بخورند.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای کاهش هزینه‌ استارتاپ

 

تعریف استارت آپ توسط اریک ریس

اریک ریس، نویسنده کتاب «نوپای ناب»، استارتاپ را اینگونه تعریف می‌کند: «استارتاپ یک نهاد انسانی می‌باشد و برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید، در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد تشکیل شده است.» این بدان معناست که استارتاپ‌ها قبل از اینکه یک محصول یا خدمت باشند، یک سازمان هستند. استارتاپ‌ها نیاز به تیم‌های ماهر و با انگیزه دارند که بتوانند با یکدیگر همکاری کنند و در شرایط عدم قطعیت، بهترین تصمیم‌ را بگیرند.

 

انواع استارتاپ

استارت آپ

  • استارت آپ‌های مقیاس پذیر
  • استارت آپ‌های کسب و کار کوچک
  • استارت آپ‌های سبک زندگی
  • استارت آپ‌های قابل خرید
  • استارت آپ‌های کسب و کار بزرگ
  • استارت آپ‌های اجتماعی

استارت آپ‌های مقیاس پذیر

شرکت‌هایی که در حوزه فناوری قرار دارند، اغلب به گروه استارتاپ‌های مقیاس پذیر تعلق دارند. از آنجایی که شرکت‌های فناوری، اغلب پتانسیل بالایی دارند، می‌توانند به راحتی به بازار جهانی دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، کسب و کارهای فنی می‌توانند از طرف سرمایه گذاران، مورد حمایت مالی قرار بگیرند و به شرکت‌های بین المللی تبدیل شوند. نمونه‌هایی از این استارتاپ‌ها عبارتند از گوگل، اوبر، فیس بوک و توییتر. این استارت‌آپ‌ها بهترین افراد را استخدام می‌کنند و به دنبال سرمایه‌گذاران می‌گردند تا ایده‌های خود را توسعه دهند.

استارت آپ‌های کسب و کار کوچک

این کسب‌ و کارها توسط افراد عادی راه اندازی می‌شوند و افراد شخصاً بر روی کسب و کارشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. این کسب و کارها با سرعت به رشد خود ادامه می‌دهند و معمولاً سایت و فضای آنلاین خوبی دارند اما استراتژی و پلن مارکتینگ خوبی ندارند. فروشگاه‌های مواد غذایی، آرایشگاه‌ها، نانوایی‌ها و آژانس‌های مسافرتی نمونه‌هایی از استارتاپ‌های کوچک هستند.

استارت آپ‌های سبک زندگی

افرادی که سرگرمی‌هایی خاص در زندگی خود دارند و مشتاق هستند بر روی علاقه خود کار کنند، می‌توانند یک استارت آپ سبک زندگی ایجاد کنند و از این علاقه به کسب درآمد بپردازند. نمونه‌های زیادی از استارت آپ‌های سبک زندگی وجو دارند که از علاقه خود درآمد خوبی کسب می‌کنند و دنبال کنندگان زیادی دارند.

استارت آپ‌های قابل خرید

در صنعت فناوری و نرم افزار، افرادی فعال هستند که یک استارتاپ را از ابتدا طراحی می‌کنند تا در آینده آن را به یک شرکت بزرگتر بفروشند. غول‌هایی مانند آمازون، اوبر، ایرانسل، همراه اول و غیره استارت ‌آپ‌های کوچکی را می‌خرند تا در طول زمان آن‌ها را توسعه دهند و از مزایای آن برخوردار شوند.

استارت آپ‌های کسب و کار بزرگ

سازمان‌های بزرگ معمولاً طول عمر محدودی دارند، زیرا ترجیحات مشتریان، فناوری‌ها و رقبا در طول زمان تغییر می کنند و با شرایط جدید جامعه و تکنولوژی مطابقت پبدا می‌کنند. به همین علت، مشاغل باید آماده سازگاری با شرایط جدید باشند. در نتیجه، این شرکت‌ها محصولات نوآورانه‌ای طراحی می‌کنند که می‌تواند نیازهای مشتریان مدرن را کاملاً برآورده کند.

استارت آپ‌های اجتماعی

این استارت آپ‌ها برخلاف این باور عمومی که هدف اصلی همه استارتاپ‌ها کسب درآمد است، فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال؛ می‌توان به موسسات خیریه و سازمان‌های غیرانتفاعی اشاره کرد که به لطف کمک‌های مالی وجود دارند. برای نمونه، Code.org، یک سازمان غیرانتفاعی است که دانش‌آموزان مدارس ایالات متحده را تشویق می‌کند تا کامپیوتر را یاد بگیرند.

 

مطلب پیشنهادی: مهارت‌ های پول‌ ساز

 

7 مرحله برای ایجاد یک استارتاپ

راه اندازی استارتاپ

  1. یک ایده خوب بیابید
  2. یک طرح تجاری را توسعه دهید
  3. اطمینان حاصل کنید که سرمایه کافی دارید
  4. افراد مناسب را انتخاب کنید
  5. یک مکان فیزیکی را انتخاب کنید.
  6. یاد بگیرید که چگونه از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. احتمالا به طراحی سایت، ساخت اپلیکیشن و یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز خواهید داشت.
  7. پایگاه مشتری خود را ایجاد کنید

یک ایده خوب بیابید

برای موفقیت یک شرکت استارتاپی، کارآفرینان محصولات و خدماتی را جستجو می کنند که تقاضای زیادی در بین مشتریان دارند. در ابتدا باید تقاضا، نیازها و خواسته‌های مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید و مطمئن شوید که افراد زیادی واقعاً به محصول شما نیاز دارند. همچنین باید متوجه شوید که آیا محصول شما می‌تواند حداقل ده مشتری را جذب کند یا خیر. با این حال، قبل از اجرای ایده خود، باید تحقیقات بازار حوزه کاری خود را انجام دهید و رقبای خود را  به درستی تجزیه و تحلیل کنید.

یک طرح تجاری را توسعه دهید

در نظر داشته باشید، تنها داشتن یک ایده کافی نیست. چرا که این فرآیند به یک طرح تجاری کلی نیز نیاز دارد. طرح کسب و کار، سندی است که شامل اهداف شرکت و راه های دستیابی به اهداف آن است. در واقع، آمارها نشان می‌دهد افرادی که دارای برنامه مشخصی برای کسب و کار خود هستند، با رشد استارت آپ خود مواجه بوده‌اند.

اطمینان حاصل کنید که سرمایه کافی دارید

برای راه اندازی یک استارتاپ به مقدار مشخصی پول نیاز ندارید. زیرا هزینه‌های یک استارت آپ در صنایع مختلف متفاوت است. در واقع، با توجه  به نوع کسب و کار و موقعیت خود، به بودجه بیشتر یا کمتری نیاز خواهید داشت. منبع اصلی تامین مالی معمولاً پس انداز کارآفرین و سرمایه گذار استارتاپ است.

افراد مناسب را انتخاب کنید

برای شروع یک استارتاپ باید افرادی را انتخاب کنید که به آن‌ها اعتماد دارید. البته، تعداد کارمندان به صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید و وسعت کسب و کار شما بستگی دارد. بر اساس آمار، استارت آپ‌ها شرکت‌های کوچکی هستند و حداقل برای شروع به کمک ده کارمند نیاز دارند.

یک مکان فیزیکی را انتخاب کنید و سپس طراحی سایت انجام دهید

شما باید یک آدرس فیزیکی و یک سایت برای کسب و کار خود داشته باشید تا مشتریان بتوانند به راحتی شرکت شما را پیدا کنند.
برای تبلیغ استارتاپ خود باید یک سایت حرفه‌ای طراحی کنید و قرار ملاقات‌های احتمالی را برنامه ریزی کنید. حضور آنلاین یک امر ضروری است زیرا کمک می‌کند تا سریعتر به مخاطبان هدف خود برسید، محصولاتتان را تبلیغ کنید و به سوددهی برسید.

یاد بگیرید که چگونه از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید

ممکن است شما یک محصول عالی داشته باشید، اما بدون تکنیک‌های بازاریابی مختلف نمی‌توانید آن را تبلیغ کنید. استراتژی‌های بازاریابی معرفی شده را برای تبلیغ کسب و کار خود در نظر بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید از روش‌های سنتی مانند طراحی تراکت، تبلیغات تلویزیونی و رادیو استفاده کنید.

پایگاه مشتری خود را ایجاد کنید

پس از توسعه و بهبود سایتتان، زمان ایجاد یک پایگاه مشتری عالی فرا رسیده است. شما باید وب‌سایتی ایجاد کنید که تجربه‌ای بی‌نظیر را برای مصرف‌کنندگان خود فراهم کنید و آن‌ها را تشویق کنید که مجدداً به سمت کسب و کار شما بازگردند. برای به دست آوردن مشتریان، باید محصولاتی با کیفیت بالا و خدمات عالی به آن‌ها ارائه دهید. در واقع، مشتریان اولویت اصلی شما هستند و باید مطابق با خواسته‌های آن‌ها رفتار کنید.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه پولدار شویم؟

 

دلایل عدم موفقیت استارت آپ

دلایل عدم موفقیت استارتاپ

شرکت‌های استارتاپی ذاتاً ریسک‌پذیر هستند و احتمال شکست آن‌ها نسبت به کسب‌وکارهای دیگر بیشتر است. به گفته موسسه تحقیقاتی CB Insights، حدود 70 درصد از استارتاپ‌ها در عرض 1 سال و نیم پس از تأمین مالی اولیه شکست می‌خورند. اما دلایل زیادی برای شکست استارتارپ‌ها وجود دارد که در ادامه به تفکیک هر کدام را بررسی می‌کنیم.

ایده ضعیف یا نامناسب استارتاپ

ایده یک استارتاپ باید مشکلی را حل کند و یا نیازی را برطرف کند. اگر ایده استارتاپ شما ضعیف و کارا نباشد، احتمال شکست آن بسیار زیاد است.

عدم تحقیق بازار

قبل از راه‌اندازی یک استارتاپ، ضروری است که تحقیقات بازار انجام دهید تا مطمئن شوید که بازاری مناسب برای محصول و یا خدمات شما وجود دارد و افرادی هستند که خواهان این محصولات باشند. اگر تحقیقات بازار را به درستی انجام ندهید، ممکن است در این راه متوجه شوید که محصول یا خدمات شما نیازی را برطرف نمی‌کند و نبودن آن مشکلی برای مشتریان ایجاد نمی‌کند.

عدم اجرای صحیح ایده‌ها

حتی اگر ایده و بازاریابی شما عالی باشد، اما نتوانید آن را به درستی اجرا کنید، باز هم با شکست مواجه خواهید بود. اجرای صحیح ایده‌ها شامل داشتن تیم مناسب، مدیریت منابع بهینه و سازگاری با تغییرات جامعه است.

عدم جذب سرمایه کافی

سرمایه کافی برای رشد و توسعه استارتاپ شما بسیار حائز اهمیت است. اگر نتوانید سرمایه کافی جذب کنید، ممکن است محصول شما به مرحله عرضه در بازار نرسد.

عدم توانایی رقابت

اگر نتوانید با رقبای خود رقابت کنید و تحلیل درستی از رقبا و بازار خود نداشته باشید، احتمال شکست شما بسیار زیاد است.

 

مطلب پیشنهادی: شرکت مسئولیت محدود چیست؟

 

لین استارتاپ (Lean Startup) چیست؟

لین استارتاپ توسط اریک ریس در کتاب «استارت آپ ناب» معرفی شد. این مدل استارتاپ، چارچوبی برای توسعه محصولات و خدمات جدید است که بر تکرار سریع، آزمایش علمی و یادگیری از مشتریان خود تمرکز دارد. لین استارتاپ شامل چند مرحله تصور، ساخت و اندازه گیری و یادگیری و تکرار است.

اولین مرحله؛ تصور

در مرحله اول، تیم استارتاپ، فرضیات کلیدی را برای کسب و کار مشخص می‌کند. این فرضیات جزئیاتی مانند بازار هدف، نیازهای مشتری و راه حل‌های ارائه شده توسط محصولات را ارائه می‌دهد.

دومین مرحله؛ ساخت و اندازه گیری

در مرحله دوم استارتاپ یک نسخه آزمایشی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا بازخورد آن‌ها را دریافت کند. این بازخورد به اندازه گیری عملکرد فرضیات کلیدی کسب و کار کمک می‌کند.

سومین مرحله؛ یادگیری و تکرار

در مرحله آخر تیم استارتاپ از بازخورد و نظرات مشتریان کمک می‌گیرد. سپس فرضیات کلیدی خود را بر اساس این یادگیری به‌روز می‌کند. این فرآیند تا حدی تکرار می‌شود که تیم استارتاپ محصولاتی را توسعه دهد که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند.

 

استارتاپ یونیکورن (Unicorn Startup) چیست؟

استارتاپ‌های یونیکورن، شرکت‌هایی هستند که ارزش بازار آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار است. اصطلاح استارتاپ یونیکورن برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط آیلین لی، سرمایه‌دار خطرپذیر آمریکایی، ابداع شد. همچنین، آیلین لی در مقاله‌ای در مجله «تک کرانچ» عنوان کرد که تنها ۰.۰۷ درصد از استارتاپ‌هایی که از سال ۲۰۰۳ به بعد ایجاد شده‌اند، به این ارزش رسیده‌اند. به همین علت، لی از اصطلاح «یونیکورن» استفاده کرد تا نشان دهد این شرکت‌ها به چه میزان ارزشمند و خاص هستند.

 

مطلب پیشنهادی: برای کسب و کار سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟

 

بهترین ایده‌ها برای راه‌اندازی استارتاپ

بهترین ایده‌ها برای راه‌اندازی استارتاپ، ایده‌هایی هستند که نیاز یا مشکلی را حل می‌کنند و برای مشتریان ارزش آفرینی می‌کنند. همچنین، این ایده‌ها باید قابل اجرا و مقیاس‌پذیر باشند. در این قسمت چند نمونه از بهترین ایده‌های استارتاپ در سال ۲۰۲۳ مشخص شده است.

دوره‌های آموزش آنلاین

آیا به یک زبان خارجی مسلط هستید؟ آیا رزومه خوبی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارید؟ آیا یک عکاس با استعداد هستید؟ آیا در یک زمینه خاص، دانش بالایی دارید؟ اگر از مهارت و استعدادهای خود با خبر هستید، آن را دست کم نگیرید و از این مهارت‌ها در جهت راه‌اندازی یک کسب و کار استارتاپی کمک بگیرید. دقیقاً همان کاری که اپلیکیشن Duolingo برای آموزش زبان به روش گیمیفیکیشن انجام داده است. دولینگو در ابتدا فقط به زبان اسپانیایی آموزش می‌داد، اما به سرعت به سایر زبان‌ها نیز گسترش یافت. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۳ به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های آموزشی در جهان تبدیل شد و تا امروز بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

ساخت پادکست

ساخت پادکست یک ایده عالی برای افرادی است که به یک موضوع خاص علاقه دارند و می‌خواهند اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. با توجه به اینکه هر روزه افراد بیشتری به این حوزه افزوده می‌شوند، اکنون زمان این فرا رسیده که میان رقبا در این حوزه خوش بدرخشید.

ارائه محصولات ارگانیک زیبایی

امروزه محبوبیت محصولات زیبایی ارگانیک در سراسر ایالات متحده بیش از پیش شده است. استارت آپ محصولات زیبایی ارگانیک و سازگار با محیط زیست جایگزین بهتری برای محصولات شیمیایی هستند.

راه اندازی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده‌ای با واقعیت زندگی ما در هم تنیده شده است. راه اندازی یک شرکت استارتاپ در زمینه هوش مصنوعی می‌تواند شما در مسیر رو به رشدی قرار دهد.

 

مطلب پیشنهادی: ابزارهای هوش مصنوعی

 

بهترین استارتاپ‌های دنیا

بهترین استارتاپ‌های دنیا

بهترین استارتاپ‌های دنیا را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف مانند ارزش مالی، میزان رشد و تاثیرگذاری ارزیابی کرد.

استارتاپ Uber

استارتاپ Uber یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه حمل و نقل مسافران است و در سال‌های اخیر به رشد بالایی دست یافته است. این استارتاپ حمل و نقل آمریکایی در سال 2009 تاسیس شد و در بیش از 100 کشور و 700 شهر در سراسر جهان فعالیت دارد. Uber در سال 2010، تنها 500 راننده داشت. اما امروزه، اوبر بیش از 3 میلیون راننده در سراسر جهان دارد و تعداد مسافران اوبر نیز از 1 میلیون در سال 2010 به 1.7 میلیارد افزایش یافته است. عوامل زیادی در رشد اوبر نقش داشته اند. از دلایل اصلی رشد اوبر، راحتی و مقرون به صرفه بودن خدمات است. اوبر یک اپلیکیشن با تجربه کاربری عالی به کاربران امکان می‌دهد در عرض چند دقیقه یک سواری پیدا کنند. اوبر همچنین هزینه‌های سواری را به طور قابل توجهی نسبت به تاکسی‌های سنتی کاهش داده است.

استارتاپ InVideo

InVideo یک استارتاپ ادیت ویدیو است که در سال 2019 توسط راجیو مینک و راجیو سینگار در هند تأسیس شد. این اپلیکیشن به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به دانش فنی، ویدیوهای حرفه‌ای ایجاد کنند. استارتاپ InVideo به سرعت رشد کرده است و اکنون بیش از 100 میلیون کاربر فعال سراسر جهان دارد. در سال 2022، درآمد این استارتاپ به 100 میلیون دلار رسید.

استارتاپ SpaceMaker

استارتاپ SpaceMaker در زمینه افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز فعالیت می‌کند. ایده اصلی این استارتاپ بر اساس هوش مصنوعی اجرا شده است.

استارتاپ Cazoo

استارتاپ Cazoo در زمینه فروش آنلاین خودرو فعالیت می‌کند و در سال 2019 توسط Alex Chesterman و Jason Thompson در انگلستان تأسیس شد. این شرکت در ابتدا با تمرکز بر بازار انگلستان فعالیت خود را آغاز کرد و به سرعت به یکی از بزرگترین شرکت‌های فروش آنلاین خودرو در این کشور تبدیل شد. این استارتاپ در سال 2020 وارد بازار آلمان و فرانسه شد  و در سال 2021 به بازار اسپانیا و ایتالیا نیز ورود پیدا کرد. این شرکت در حال حاضر در شش کشور اروپایی فعالیت می‌کند و قصد دارد در آینده به بازارهای بیشتری نیز دست یابد.

استارتاپ Tado

استارتاپ Tado یکی از رهبران بازار خانه‌های هوشمند در اروپا است. این شرکت در سال۲۰۱۰ در هلند تاسیس شد و محصولاتی را برای کنترل دمای خانه، مانند ترموستات‌های هوشمند و نمایشگرهای رادیاتور، روانه بازار می‌کند. عوامل مختلفی در رشد استارتاپ Tado نقش داشته‌اند که یکی از این عوامل، افزایش محبوبیت خانه‌های هوشمند در سال‌های اخیر است. با افزایش آگاهی مردم از مزایای خانه‌های هوشمند، تقاضا برای محصولاتی مانند ترموستات‌های هوشمند نیز به مراتب افزایش یافته است.

 

مطلب پیشنهادی: روانشناسی کار چیست؟

 

6 دلیل برای کار کردن در یک استارتاپ

دلایل کار کردن در یک استات آپ

با کار کردن در شرکت‌های استارتاپی فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برایتان به وجود می‌آید که به شما امکان می‌دهد همراه با آن‌ها رشد کنید. در ادامه به دلایل اصلی برای پیوستن به یک استارتاپ می‌پردازیم.

زمانبندی انعطاف پذیر: مطمئناً شما هم در روزهای هفته، کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. اما می‌توانید با انتخاب یک شرکت استارتاپی خوب، وظایفتان را مطابق با برنامه ریزی خود انجام دهید و مدیریت زمان بهتری خواهید داشت. مزیت دیگری که شرکت‌های استارتاپی دارند، این است که می‌توانید از هر نقطه‌‌ای از جهان دورکاری کنید.

تنوع وظایف: فرصت‌ها و چالش‌هایی که در حین کار خود در یک استارتاپ با آن مواجه خواهید شد دائماً تغییر می کند. این بدان معنی است که شما فرصتی برای تطبیق با شرایط و تسلط بر مهارت‌های جدید را در اختیار خواهید داشت.

محیط خلاقانه: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ریسک می کنند و کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کنند، ایده‌های زیادی دارند و معمولاً از خلاقیت و ایده‌های جدید نیز استقبال می کنند.

رشد و پیشرفت: پیوستن به یک استارتاپ از همان ابتدا به شما این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های خود را ارتقا دهید، در زمینه‌های مختلف تجربیات  زیادی کسب کنید و مسئولیت چندین کار را همزمان بر عهده بگیرید.

تیم دوستانه: از آنجایی که اکثر استارتاپ‌ها کوچک هستند، می‌توانید راحت‌تر ایده‌های خود را با تیم به اشتراک بگذارید تا در موفقیت شرکت نقش مهمی ایفا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه