8 راهکار استارتاپ‌ها برای کاهش هزینه‌های کسب و کار

19 آبان 1399 - آخرین بروزرسانی: 12 شهریور 1402
کاهش هزینه استارتاپ
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

راه اندازی یک کسب و کار جدید، ساده نیست. با این حال افراد زیادی ایده‌هایشان را در قالب استارتاپ‌ها اجرایی می‌کنند. آنها به جای کار کردن برای کارفرمای دیگر، به دنبال راه اندازی کسب و کار مورد علاقه خودشان هستند.

امروزه کارآفرینان در مسیر راه اندازی کسب و کارهای موفق با چالش‌های زیادی مواجه هستند. یکی از این چالش‌ها، مدیریت جریان نقدینگی است. اغلب شرکت‌های نوپا به خاطر صرف پول بابت امورات نه چندان مهم دچار مشکل می‌شوند. برخی از هزینه‌ها کاملا غیرضروری هستند و باید بابت امورات مهم تر هزینه کنید. یعنی تنها برخی از هزینه‌ها ضرورت دارند. به عنوان یک کارآفرین باید تفاوت میان هزینه‌های ضروری و غیرضروری را به خوبی بشناسید.

 

کاهش هزینه استارتاپ‌ها

 

به طور معمول، هزینه‌های استارتاپ‌ها بالاتر از سود حاصل از این کسب و کارها است. چون در ابتدا برای راه اندازی روال کاری و سرپا شدن کسب و کارتان، هزینه می‌کنید. به طور کلی در ابتدا برای دفترکار، تجهیزات، نیروی کار و غیره هزینه می‌کنید. در این مقاله هشت راهکار برای کاهش هزینه‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

1.کاغذ بازی را کنار بگذارید

دفتر کار بدون کاغذ، بهره وری بالاتری دارد و تا حدی هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود. به طور عادی اغلب کسب و کارها تا حد زیادی به برگه‌های فاکتور، گزارش‌ها، دستورالعمل‌ها و اسناد وابسته هستند. به مقدار کاغذ و جوهر مصرفی پرینتر در طول هفته کاری فکر کنید. 

از طرفی خرید پرینتر هم چندان ارزان نیست. پس به جای کاغذ و پرینتر تمامی کارها را به صورت دیجیتالی انجام دهید. فعالیت دیجیتالی علاوه بر صرفه جویی مالی باعث صرفه جویی در فضای کار هم می‌شود. تراکنش‌های بدون کاغذ به صورت دیجیتالی و سریعتر انجام می‌شوند و کارکنان هم به راحتی از اطلاعات مربوط  به آنها مطلع می‌شوند. در این زمینه برای کاهش هزینه‌ها میتوانید از نرم افزارهای مدیریت پروژه و حسابداری استفاده کنید. البته نرم افزارهای دیگری نیز مانند نرم افزار Power BI که یک بستر هوش تجاری است با مصور سازی داده ها که برای مدیریت کسب و کار شما کمک زیادی به شما در این روند می‌کند. علاوه بر این، برون سپاری و انجام پروژه پاور بی آی (power bi) در کسب و کارتان به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مفید و واضحی از آنچه در تجارتتان اتفاق می‌افتد را کاملاً درک کنید. 

 

استخدام حسابدار دورکار

 

2.برون سپاری

استخدام کارکنان هم یکی از مخارج بزرگ در استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. خب در این باره چه باید کرد؟ برون سپاری، روشی برای کاهش هزینه‌ها و انجام مسئولیت‌های مورد نیاز در کسب و کارتان است.

برای برون سپاری کارها و مسئولیتها، در ابتدا به سابقه کاری فریلنسرهای شاغل در پلتفرم‌های فریلنسینگ و دورکاری مثل کارلنسر توجه کنید. فریلنسرها در مشاغل مختلف از منشی و دستیار مجازی گرفته تا حسابداران و نویسندگان در این پلتفرم‌ها به صورت آنلاین مشغول به فعالیت هستند. یکی از مزایای برونسپاری، امکان استخدام افراد حرفه‌ای با هزینه‌ای کمتر از استخدام کارکنان تمام وقت است.

برای این کار باید به عنوان کارفرما، اکانتی را در پلتفرم‌های فریلنسینگ ثبت کنید. سپس نیازمندی‌های کاری را در قالب پروژه‌های مجزا یا مرحله‌ای ثبت می‌کنید تا فریلنسرها هم پیشنهادشان را برایتان ارسال کنند. بعد با توجه به مهارتها و سوابق کاری فریلنسر، بهترین افراد را انتخاب می‌کنید. حتماً قبل از شروع کار، نمونه کارها را بررسی کنید تا بهترین فرد را انتخاب نمایید.

 

شروع برون سپاری کارها با کارلنسر

 

3.برندینگ را مدنظر قرار دهید

اگر به دنبال کسب و کاری بسیار موفق هستید، پس برندینگ را نادیده نگیرید. البته در این مسیر نباید حساب بانکی خودتان را صفر کنید. خدمات برندینگ علاوه بر شرکت‌های بزرگ برای استارتاپ‌ها هم در دسترس قرار دارند.

فناوری هر روز در حال رشد است و بر جهان حاکم شده پس ابزارهای برندینگ بسیار مناسبی از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار دارد. برای مثال ابزارهای زیادی برای طراحی لوگوی باکیفیت وجود دارند. خودتان به راحتی در عرض چند دقیقه قادر به استفاده از این ابزارها هستید. از طرفی دستیابی به لوگوی حرفه‌ای به وسیله ابن ابزارها بیشتر از 5 دلار هزینه ندارد. کل فرایند طراحی لوگو با این ابزارها بسیار ساده است. اگر هم فرصت این کار را ندارید با هزینه‌ای مناسب می‌توانید وظیفه برندینگ را به طراحان کارلنسر واگذار کنید.

 

استخدام طراح گرافیک

 

4.هوشمندانه پول خرج کنید

شاید این نکته خیلی بدیهی به نظر برسد، ولی اهمیت زیادی دارد. استارتاپ‌ها برای موفقیت باید به برنامه ریزی و اولویت بندی مخارجشان بپردازند. کسب و کارهای کوچک به محض ورود به بازار کار، نباید ریخت و پاش کنند. این کار به شما اعتبار نمی‌دهد.

 

راهکارهای استارتاپ ها برای کاهش هزینه های کسب و کار

 

پس نیازی به خرید تجهیزات و مبلمان نو ندارید. با هزینه کمتر قادر به خرید لوازم در حد نو و دست دوم هستید. به جای اجاره دفتر کار در مرکز تجاری می‌توان جای دورتر را با هزینه کمتر تهیه کرد. از طرف دیگر به کارگیری آدرس مجازی بسیار ارزان تر است. بعد از اینکه شرکت به سوددهی رسید می‌توانید مکانی واقعی را اجاره کنید.

 

5.با بازاریابی دیجیتال به خوبی آشنا شوید

استارتاپ‌ها با کمک ابزارهای دیجیتال به راحتی رشد می‌کنند. برای به کارگیری این ابزارها نیازمند آشنایی با فنون بازاریابی دیجیتال هستید. با جنبه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال مثل وبلاگ نویسی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیل و غیره آشنا شوید. بنابراین به رشد سریعتر و بهتر شرکت کمک خواهید کرد. با این روش تا حد زیادی در هزینه‌های تبلیغاتی صرفه جویی خواهید کرد.

اگر به خوبی با این نوع بازاریابی آشنا شوید، به صورت ارزان با حتی رایگان به آن دسترسی پیدا می‌کنید. می‌توانید برند خودتان را روی پلتفرم‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام یا فیسبوک تبلیغ کنید که کمک زیادی به شناخته شدنتان نموده و هزینه‌ای هم ندارد. ارسال خبرنامه برای ایمیل کاربران با کمک ابزارهای بازاریابی ایمیلی هم هزینه کمی برایتان دارد.

اطلاعات زیادی در قالب کتاب الکترونیک و ویدئوهای آموزشی در مورد بازاریابی دیجیتال وجود دارند که با کمک آنها به خوبی با این حوزه آشنا می‌شوید. اگر باز هم فردی پر مشغله هستید، می‌توانید از فریلنسرهای کارلنسر به عنوان ادمین‌های شبکه اجتماعی کمک بگیرید و تولید و انتشار محتوا در مورد برندتان را به آنها واگذار کنید.

 

استخدام ادمین شبکه‌های اجتماعی

 

6.جریان نقدینگی را مدیریت کنید

مدیریت جریان نقدینگی مسائل مهمی را به همراه دارد. در اغلب مواقع فقدان پول، مسأله نیست. بلکه باز پرداخت پول از مشتریانی که از خدمات یا محصولات شما استفاده کرده‌اند، اهمیت دارد. البته هیچ شرکتی در برابر مشتریان بدحساب امنیت ندارد. اگر تمهیداتی برای این شرایط ندارید، پس دچار بحران مالی خواهید شد.

برای تقویت نقدینگی و اجتناب از کسری درآمد، نیازمند سیاست فاکتور نویسی بسیار دقیق هستید. با این روش، مشتریان می‌دانند که شما هیچگونه تأخیری را در پرداخت‌ها نمی‌پذیرید. در این سیاست باید بندی به عنوان جریمه مشتری در صورت تأخیر در پرداخت، لحاظ شود. با این شروط، پرداخت‌ها به موقع و مدیریت جریان نقدینگی به سادگی انجام می‌شود.

 

هزینه های استارتاپ‌ها

 

از طرفی می‌توانید کمی تخفیف دهید تا پرداخت‌ها سریعتر انجام شوند. سیستم‌های باز پرداخت خودکار هم زمان پرداخت را به مشتریان یادآوری می‌کنند. این سیستم، ایمیل‌هایی را برای خریداران ارسال نموده و مهلت پرداخت را مشخص می‌کند. با این گام به راحتی قادر به مدیریت جریان نقدینگی و اجتناب از بحران مالی می‌شوید.

 

7.تأمین کنندگان مناسبی پیدا کنید

اگر خدمات یکی از تأمین کنندگان مناسب نیست، پس به راحتی، تأمین کننده دیگری پیدا کنید. تأمین کنندگان برای خدماتی مثل تعمیرات، تأسیسات، مواد اولیه، پاکسازی و غیره وجود دارند. اگر تأمین کننده با نرخ بهتر پیدا نکردید، پس با تأمین کننده فعلی برای گرفتن تخفیف مذاکره کنید. البته این تخفیف نباید باعث کاهش کیفیت کار و خدشه به برند شود.

 

8.هرکاری که از عهده خودتان ساخته است، انجام دهید

در آخر باید کار را شروع کنید و تا حد امکان صرفه جویی کنید. پس مالکان استارتاپ‌ها باید وظایفی را که از عهده آنها بر می‌آید؛ انجام دهند. به جای استخدام منشی، خودتان کارها را مدیریت کنید. با انجام کارهایی که در حوزه تخصص خودتان است تا حد امکان می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

 

در نهایت . . .

آغاز کسب و کار بسیار جذاب است. رسیدن به موفقیت هم خیلی دشوار نیست. برای این منظور روی جریان نقدینگی و برنامه ریزی فعالیتهای کاری متمرکز شوید. هنگامیکه جریان نقدینگی آغاز شد، غالب پول به دست آمده را صرف توسعه شرکت کنید. خرج کردن پول بابت امورات بی فایده یا ذخیره کردنش، وسوسه کننده است. ولی با این کار در شرایط دشوارتری قرار خواهید گرفت. آیا علاوه بر راهکارهای قید شده در این مقاله، راهکار دیگری به نظرتان می‌رسد؟ لطفاً نظرات خودتان را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

 

منبع

https://medium.com/swlh/reducing-your-startup-cost-8-things-you-can-try-bc42fae8cdb4

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه