بهترین ابزارهای سئو

04 بهمن 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بهترین ابزارهای سئو
زمان تقریبی مطالعه: 26 دقیقه

به نظر شما هم موتورهای جستجویی مانند گوگل منتظر می‌مانند تا شما تمام تیله‌هایتان را دور هم جمع کنید و بعد ناگهان با انتشار به روز رسانی جدید، همه آنها را پخش و پلا کنند؟ شاید هیچ چیزی بیشتر از به روز رسانی ناگهانی الگوریتم‌های گوگل، شما را دچار سردرگمی ‌و نگرانی نکند. خوشبختانه بهترین ابزارهای سئو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تا حدی شما را از این سردرگمی ‌نجات می‌دهند.

هنوز نحوه دقیق ارزیابی وب‌سایت‌ها توسط گوگل و نمایش سایت‌ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs) مشخص نیست، ولی می‌توانید با بهبود روشی که گوگل سایت شما را می‌بیند، باعث تقویت رتبه سایت درون سرپ‌ها شوید. ابزارهای سئو (رایگان و پولی) به هر چه بهتر دیده شدن سایت شما کمک می‌کنند.

در این مقاله 28 نمونه از بهترین ابزارهای رایگان و پولی سئو برای بررسی و نظارت بر وب سایت را در اختیارتان قرار می‌دهیم. برخی از ابزارهای رایگان زیر، دارای نسخه پولی هم هستند. بنابراین، توصیه می‌کنیم تا صفحات قیمت‌گذاری ابزارهایی مورد علاقه خودتان را بررسی کنید تا طرح  و نسخه متناسب با نیازها و اهدافتان را انتخاب کنید.

 

ابزارهای سئو رایگان

استفاده از برخی ابزارهای سئو رایگان است. شاید گزینه پولی و دارای ویژگی‌های بیشتری را هم پیدا کنید. در اینجا برخی از بهترین ویژگی‌های این ابزار و نحوه استفاده از آنها برای استراتژی سئوی خودتان را توضیح می‌دهیم.

1.هاب اسپات وب سایت گریدر (HubSpot Website Grader)

وب سایت گریدر از جمله ابزارهای سئو

هدف از بازاریابی، ایجاد ترافیک و لیدهای مناسب از طریق وب سایت شرکت است. پس یک بازاریاب باید بداند که دقیقاً چه کاری برای بهبود سئوی وب سایت انجام دهد.

به سادگی URL وب سایت خودتان را  در HubSpot Website Grader وارد کنید تا به طور خودکار یک گزارش دریافت کرده و تلاش‌های سئوی خودتان را بر اساس اطلاعات آن گزارش، سر و سامان دهید.

با ابزار HubSpot Website Grader ، قادر به انجام کارهای زیر هستید:

  • عملکرد وب سایت: در عرض چند ثانیه از عملکرد وب سایت خودتان مطلع شده، مشکلات عملکردی خاص را شناسایی کرده و بازخورد واضح و عملی در مورد نحوه رفع آنها را دریافت می‌کنید.
  • پشتیبانی درخواستی: در مورد نحوه بهبود وب سایت خودتان آموزش می‌بینید.
  • مشکلات خاص وب سایت را بهبود می‌دهید: به دوره آموزشی پنج درسی آکادمی‌ HubSpot درباره بهینه سازی وب سایت دسترسی پیدا می‌کنید تا مشکلات خاص وب سایت خودتان را به خوبی درک کنید.
  • بهینه سازی برای موبایل: نحوه بهینه سازی وب سایت خودتان برای موبایل را یاد می‌گیرید.
  • افزایش امنیت وب: نحوه اجرای بهترین فعالیت‌های امنیتی وب سایت را یاد می‌گیرید.
  • ارتقای تجربه کاربری: UX وب سایت خودتان را شخصی سازی می‌کنید تا تجربه‌ای لذت بخش را برای کاربران رقم بزنید.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو سایت در سال 2022

 

2.سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)

سرچ کنسول گوگل از جمله ابزارهای سئو

سرچ کنسول گوگل یکی از ابزارهای سئو رایگان برای کمک به سایت شما در جهت ظاهر شدن در سرپ‌ها از نظر کلمات کلیدی و عبارات مد نظر مخاطبان است.

اگر صاحب کسب‌ وکار یا مسئول SEO در تیم بازاریابی هستید، با سرچ کنسول می‌تواند تحلیل اولیه سئو را از انجام دهید یا استراتژی سئو موجود را با توجه به کلمات کلیدی جدید به‌روزرسانی کنید. سرچ کنسول گوگل، وب سایت شما را کنترل، اشکال زدایی و بهینه سازی می‌کند. بعلاوه بهره مندی از این ابزار، نیازی به دانستن کدنویسی ندارد.

عناصر وب سایت

در اینجا چند نمونه از عناصر وب سایت مطرح شده‌اند که سرچ کنسول گوگل در مورد آنها به شما آموزش داده و به شما در بهینه سازی آنها کمک می‌کند:

  • کلمات کلیدی (Keywords): از کلمات کلیدی که صفحات وب شما در حال حاضر برای آنها رتبه گرفته‌اند، مطلع می‌شوید.
  • خطاهای کراول (Crawl Errors): هر گونه خطای کراول موجود در وب سایت خودتان را شناسایی کنید.
  • موبایل ریسپانسیو (Mobile Responsiveness): از مناسب بودن وب سایت برای موبایل مطلع شده و فرصت‌هایی را برای بهبود تجربه موبایلی کاربران پیدا می‌کنید. [بخوانید: چک لیست طراحی ریسپانسیو سایت]
  • گوگل ایندکس (Google Index): از تعداد صفحات وب قرار گرفته در ایندکس گوگل مطلع می‌شوید (اگر در ایندکس گوگل نیستند، می‌توانید از URL Inspection Tool برای ارسال صفحه جهت ایندکس شدن، استفاده کنید).
  • تحلیل‌ها و معیارها: معیارهای مرتبط با وب سایت و مهم برای خودتان، مانند کلیک‌ها، نمایش‌ها، میانگین نرخ کلیک (CTR) و میانگین رتبه را می‌شناسید.

 

مطلب پیشنهادی: مزرعه لینک و تاثیر آن بر سئو

 

3.گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالایتیکس از جمله ابزارهای سئو

اگرچه Google Analytics یک نسخه پولی دارد، ولی نسخه رایگان آن هم می‌تواند به شما در مدیریت سئوی وب‌سایتتان کمک کند. این امر مخصوصاً در صورت اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول گوگل، صادق است. با این کار، تمام داده‌های سئوی وب‌سایت شما در یک جا جمع‌ می‌شوند و می‌توانید از کوئری‌ها برای شناسایی زمینه‌های نیازمند بهبود از نظر کلمات کلیدی و عباراتی استفاده کنید که می‌خواهید وب‌سایت و صفحات وب شما از نظر آنها رتبه‌بندی شوند.

سایر روش‌های استفاده از نسخه رایگان گوگل آنالیتیکس برای درک و بهبود سئوی سایت خودتان عبارت هستند از:

  • فیلتر کردن ترافیک ارجاعی: از شر ترافیکی که پتانسیل خراب کردن گزارش‌های سئو را دارد، مانند ترافیک جعلی خلاص می‌شوید.
  • مقایسه ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک وب سایت: می‌فهمید که بازدیدکنندگان از کجا می‌آیند و آن کانال‌ها را برای افزایش ترافیک، بهینه سازی می‌کنید.
  • تعیین معیارهای تعامل: از قسمت گزارش‌های محتوای سایت (Site Content Reports) برای تعیین معیارهای تعامل در هر صفحه وب، تعامل برای دایرکتوری‌ها و صفحات روی وب سایت ، معیارهای خروج از صفحه و همچنین اکتساب، رفتار و تبدیل در پیج‌های فرود استفاده کنید.
  • ویژگی تبدیل‌های کمکی گزارش چند کانالی (Multi-Channel Report’s Assisted Conversions) را مرور کنید: مشخص کنید کدام یک از کانال‌های شما، بیشترین نرخ تبدیل و ارزش را برای کسب و کارتان به ارمغان می‌آورند.

4.کارت گزارش رایگان سئو UpCity

آپ سیتی از جمله ابزارهای سئو

کارت گزارش رایگان SEO از شرکت UpCity یکی از ابزارهای سئو رایگان با قابلیت تجزیه و تحلیل موقعیت سایت در مقابل رقبا است.

در ازای آدرس ایمیل و چند داده مختصر، SEO Report Card گزارشی حاوی موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  • تحلیل رتبه: تصویری از رتبه بندی وب سایت شما در محبوب ترین موتورهای جستجو.
  • لینک سازی: تعداد دقیق وب سایت‌هایی که به سایت شما لینک شده‌اند.
  • تحلیل داخلی (On-Site): نگاهی به اینکه چقدر در گنجاندن کلمه کلیدی اصلی در سراسر سایت خود موفق بوده اید.
  • دسترسی به وب سایت: اطلاعاتی در مورد زمان لود شدن و دسترسی به سایت را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • معیارهای اعتماد: مروری بر سطح اعتماد یا اعتبار سایت دارد.
  • ایندکس شدن فعلی: نشان دهنده تعداد صفحات ایندکس شده سایت است.

 

مطلب پیشنهادی: روش های ساخت بک لینک

 

5.نینجاهای بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing Ninjas)

نینجاها از جمله ابزارهای سئو

نینجاهای بازاریابی اینترنتی یک شرکت متمرکز بر ابزارهای سئو رایگان و متنوع است که می‌توانید از آنها برای مقایسه وب سایت خودتان با رقبا، بهینه سازی صفحات وب از نظر کلمات کلیدی خاص، تولید متا تگ‌ها و افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت استفاده کنید.

در اینجا چند نمونه از ابزارهای سئو رایگان بازاریابی اینترنتی نینجا وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

  • ابزار لینک های شکسته (Broken links): لینک‌های شکسته و ریدایرکت‌ها را شناسایی کنید و از ویژگی کراول سایت برای تهیه سایت مپ XML از وب سایت خودتان استفاده کنید.
  • تجسم متادیتا: همه لینکهای پیج خودتان (خارجی، داخلی و غیره) را روی وب پیجهای خودتان مشاهده کنید تا از عملکرد مناسب، معیوب یا نیاز برای به روز رسانی مطلع شوید.
  • ابزار بهینه سازی سئو داخلی (On-page): از این ابزار برای ارزیابی محتوای صفحه وب، اطلاعات متا و لینکهای داخلی خودتان استفاده کنید.
  • مقایسه: سئوی صفحات وب خودتان را با صفحات وب رقبا مقایسه کنید.
  • زمان بارگذاری صفحه: زمان بارگذاری صفحه و مدت زمان لازم برای نمایش کامل هر جزء از یک صفحه را تجزیه و تحلیل کنید.

 

6.بینگ وب مستر (Bing Webmaster)

بینگ از جمله ابزارهای سئو

ابزار Bing Webmaster شرکت مایکروسافت، امکان دسترسی به ابزارهای زیادی، مانند ابزارهای گزارش دهی، تشخیصی و ابزارهای سئو را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد. با کمک این ابزارها، وب سایت خودتان را تجزیه و تحلیل کرده، بک لینک‌ها را مدیریت کنید و کلمات کلیدی را بررسی کنید تا از بهینه سازی سایت برای جستجوی ارگانیک مطمئن شوید.

برخی از سایر کارهای قابل اجرا با ابزارهای SEO Bing Webmaster به شرح زیر هستند:

  • بک لینک‌های پروفایلی را ببینید: برای شناخت صفحات ارجاع دهنده، دامنه‌ها و لینک‌های انکر، با پروفایل بک لینک خودتان آشنا شوید.
  • انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی: تعیین کنید که مخاطب شما چه کلمات و عباراتی را جستجو می‌کند و همچنین حجم جستجوی آن کلمات و عبارات کلیدی چقدر است.
  • از ویژگی site scanning استفاده کنید: در وب سایت خودتان، کراول کنید و خطاهای فنی سئو را بشناسید.
  • دریافت گزارش‌های سئو: وجود هر گونه خطا روی وب سایت و صفحاتش را بررسی کنید.

 

مطلب پیشنهادی: افزونه‌های گوگل کروم برای سئو

 

7.گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز از جمله ابزارهای سئو

ابزارهای سئو سنتی مانند مواردی که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم برای انجام تحقیقات و بررسی سایت در زمانی که کسب و کاری پا برجا دارید، عالی هستند. اما اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید و می‌خواهید بدانید که صنایع، موضوعات و ایده‌های محبوب مخاطبانتان کدامند، چه باید کرد؟ گوگل ترندز مکانی عالی برای کشف پتانسیل‌های بکر است که می‌تواند چشم انداز کلمه کلیدی اصلی وب سایت را مشخص کند.

ریز داده‌ها از Google Trends به دست نمی‌آید. این ابزار زمانی بهترین عملکرد را دارد که از آن به عنوان قطب نمایی برای تعیین جهت استراتژی سئوی استفاده کنید و سپس بینش‌های حاصل از آن را با نرم افزار قوی‌تری مانند ابزار بازاریابی سئو HubSpot جفت کنید.

در Google Trends باید به دنبال موارد زیر بروید:

  • ترندها: به دنبال ترندها در کشورها یا مناطق خاصی از جهان بگردید.
  • موضوعات محبوب: افراد محبوب و کلمات کلیدی لانگ تیل مرتبط با آنها را پیدا کنید.
  • مقایسه‌ها: در طول زمان روی ترندها متمرکز شده و آنها را با هم مقایسه کنید.

8. سئولایزر (Seolyzer)

سئو لایزر از جمله ابزارهای سئو

ابزار رایگان Seolyzer  از جمله ابزارهای سئو برای کراول سایت، تحلیل لاگ و بهینه سازی سایت است. با کمک این ابزار می‌فهمید که موتورهای جستجو مانند گوگل چگونه وب سایت شما را مشاهده می‌کنند. Seolyzer اطلاعاتی را استخراج می‌کند که ربات‌های کراول در حین پیمایش سایت، در فایل‌های لاگ سرور باقی می‌گذارند. با کمک این اطلاعات قادر به شناسایی و ایجاد شاخص کلیدی عملکرد یا همان KPIهای SEO خودتان هستید. همچنین این ابزار کدهای خطا، ریدایرکت‌ها و عملکرد سرعت صفحه را شناسایی می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: شاخص‌های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ

 

بعلاوه Seolyzer در زمینه‌های زیر هم به شما کمک می‌کند:

  • نظارت بر مسائل سئو: زمان پاسخگویی ضعیف، پیام‌های خطا و حجم خزیکراولدن را شناسایی کنید تا بتوانید قبل از آسیب جدی، آنها را حل کنید.
  • KPIهای منحصر به فرد خودتان را مدیریت کنید: عملکرد صفحه، حجم کراول، کدهای وضعیت HTTP، صفحات فعال و جدید و ریسپانسیو بودن دسکتاپ در مقابل تلفن همراه را تجزیه و تحلیل کنید.
  • صفحات وب را بخش بندی کنید: مشخص کنید که کدام صفحات، بیشتر کراول میشوند.
  • صفحات وب را با هم مقایسه کنید: مهم ترین فاکتورهای مد نظر گوگل در رتبه بندی صفحات مهم کسب و کارتان کدامند.
  • اندازه گیری تاثیر سئو: تاثیر فعالیت‌های سئوی خودتان را به صورت پیج به پیج یا بر اساس دسته بندی پیج، بررسی کنید.

 

9.سئو کوئیک (SEOquake)

سئو کوئیک از جمله ابزارهای سئو

ابزارSEOquake یک افزونه در گوگل کروم است که به طور خودکار، پارامترهای سئو صفحه وب را به سرعت و رایگان بررسی می‌کند. این پارامترها شامل بررسی سئو داخلی، بررسی لینک‌های داخلی و خارجی، مقایسه URL و دامنه در لحظه و انتقال فایل داده می‌شود.

سایر مواردی که می‌توانید از SEOquake برای آنها استفاده کنید؛ عبارتند از:

  • تحلیل لینک: با استفاده از ویژگی Link Examiner شرح مفصلی از نحوه عملکرد همه لینکها از جمله URL‌ها، انکرتکست و سایر انواع لینکها دریافت کنید.
  • بر معیارهای مهم تمرکز کنید: گزارش‌های دریافتی SEOquake را طوری تنظیم کنید تا فقط پارامترها و معیارهای مهم را برایتان نمایش دهد.
  • سئوی وب سایت خودتان را بررسی کنید: هر گونه مشکل مرتبط با سئو و قابل شناسایی از طرف توسط موتورهای جستجو را شناسایی کنید.
  • یافته‌های خود را با ذینفعان در میان بگذارید: نتایج تجزیه و تحلیل SEO خود را به یک گزارش قابل تغییر دادن و قابل ارسال، تبدیل کنید.

 

10.سئوبلیتی (Seobility)

سئوبلیتی از جمله ابزارهای سئو

Seobility یکی از ابزارهای سئو رایگان است. با استفاده از آن، سطح هماهنگی وب سایت خودتان با دستورالعمل‌های امروزی سئو را بررسی کنید. به سادگی با وارد کردن URL خودتان، سایت شما تجزیه و تحلیل می‌شود و نکاتی در مورد بهینه سازی هر چه بهتر وب سایت خودتان دریافت خواهید کرد.

علاوه بر بازرسی دقیق سئوی وب سایت خودتان، به 1000 نمونه بررسی صفحه فرعی، گزارش دهی در مورد ایمیل و هشدارها و نظارت بر کلمات کلیدی دسترسی خواهید داشت.

برخی از مزایای استفاده از Seobility به شرح زیر است:

  • خطاهای فنی را پیدا کنید: برای بازیابی ترافیک از دست رفته و جلوگیری از کاهش ترافیک در آینده، مشکلات سئوی صفحه را به سرعت حل کنید.
  • امتیازدهی دقیق سئو: نمره SEO با توجه به فاکتورهای مختلف وب سایت از جمله اطلاعات متا، کیفیت پیج، ساختار لینک و سایر موارد مشخص می‌شود.
  • تحلیل اطلاعات متا: مسائل خاص سئو در رابطه با اطلاعات متا خود مانند عناوین یا توضیحات متا، متا تگ‌ها و نام‌های دامنه یا URL‌های نامعتبر یا نادرست را شناسایی کنید.
  • فرصت‌های بهینه‌سازی محتوا: حوزه‌های بهبود سرعت و کیفیت صفحه (مرتبط با متن، محتوای تکراری، طراحی ریسپانسیو و ویژگی‌های alt برای محتوا) را شناسایی کنید.
  • پیشنهادات مربوط به ساختار لینک: باید بدانید که چگونه پیج و ساختار لینک شما می‌تواند با دریافت داده‌های مربوط به هیدرها، لینک‌های داخلی و انکر تکست نادرست، بهبود یابد.
  • رفع خطاهای سرور: خطاهای خاص سرور مربوط به انواع ریدایرکت، هیدرهای HTTP یا فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت را شناسایی کنید.

 

11.چک مای لینکز (Check My Links)

چک مای لینکز از جمله ابزارهای سئو

ابزار Check My Links هم یک افزونه در گوگل کروم برای اطمینان از کارکرد مناسب لینکها در صفحات وب داخلی یا خارجی است. به عنوان مثال، اگر عبارتی را در ویکی‌پدیا جستجو کنید، ابزار Check My Links می‌تواند تعداد کل لینکهای آن پیج ویکی‌پدیا و تعداد لینکهای معیوب را نشان دهد.

این قابلیت، مفید است چون بلافاصله می‌توانید لینکهای شکسته را (قبل از انتشار پیج) اصلاح کنید. به گفته سازندگان Check My Links، این ابزار برای توسعه دهندگان، ویرایشگران محتوا و طراحان وب آن ایده آل است.

در اینجا چند نمونه دیگر از قابلیتهای Check My Links آورده شده است:

  • شناسایی لینک‌های شکسته: هر لینک را روی وب پیج‌های خودتان بررسی کنید و همه لینک‌های نامعتبر را شناسایی کنید.
  • برجسته سازی خودکار: به سرعت لینک‌های خوب را به رنگ سبز و لینک‌های شکسته را به رنگ قرمز ببینید.
  • لینک‌های شکسته را برای تجزیه و تحلیل بیشتر ارسال کنید: همه لینک‌های بد خودتان را تنها با یک کلیک در کلیپ بورد خودتان کپی کنید.

 

12.BROWSEO

بروز از جمله ابزارهای سئو

ابزار BROWSEO یک مرورگر سئو است که به شما امکان می‌دهد تا صفحه وب خودتان را در قالبی محدود بررسی کنید. با کمک این ابزار می‌توانید UX و محتوای آن را تجزیه و تحلیل کنید و در مورد سئوی آن، آگاهی کسب کنید. هنگامی‌ که URL را وارد کردید، خروجی روی HTML شما تأثیر می‌گذارد تا بتوانید ساختار صفحه، عبارات جستجوی بهینه شده و سایر عوامل مرتبط با سئو را درک کنید.

نمونه‌ کارهای قابل انجام با BROWSEO عبارتند از:

  • مشاهده تعداد کلمات روی پیج: طول مناسب برای متن روی پیج را پیدا می‌کنید
  • تعیین تعداد لینک‌های داخلی و خارجی روی پیج: عملکرداستراتژی لینک روی هر پیج را بررسی می‌کنید.
  • مشاهده تمامی اطلاعات متا: تگهای تایتل، متن جایگزین و توضیحات متا را مرور کنید.

 

مطلب پیشنهادی: پلاگین‌های وردپرس برای سئو

 

ابزارهای سئو پولی

در ادامه، نگاهی به برخی از ابزارهای سئو پولی می‌اندازیم (توجه کنید که برخی از این ابزارها دارای دوره نصب آزمایشی و رایگان هستند. برخی نیز طرح‌های کاملاً رایگانی را با محدودیت‌هایی از نظر انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی ارائه می‌دهند).

1.نرم افزار بازاریابی سئو HubSpot

سئو هاب اسپات از جمله ابزارهای سئو

قیمت: 45 دلار در ماه برای طرح ابتدایی، 800 دلار برای طرح حرفه‌ای و 3200 دلار برای طرح شرکتی.

هاب مارکتینگ  HubSpot شامل ابزار نرم افزار بازاریابی SEO است که در حد عالی به شما در ایجاد آتوریتی در وب سایت کمک می‌کند. از آنجایی که این نرم افزار با صفحات فرود، صفحات وب و پست‌های وبلاگ HubSpot یکپارچه شده است، هیچ فرصتی را برای بهینه سازی محتوا در جهت جذب ترافیک و افزایش نرخ تبدیل را از دست نخواهید داد.

مهم نیست که اولین استراتژی محتوای شما چیست یا در سئو متخصص هستید، نرم افزار بازاریابی سئو HubSpot ، ابزارهای سئو و اعتماد به نفس لازم برای رتبه بندی در SERP و تهیه گزارش عملکرد را می‌دهد.

نرم افزار بازاریابی HubSpot سئو را محدود نمی‌داند. این ابزار در ارتباط با موارد زیر قرار دارد:

  • ایمیل: ایمیل‌های حرفه‌ای را با استفاده از طرح‌های برند خودتان ارسال کنید.
  • اتوماسیون بازاریابی: کمپین‌های پویا را برای مخاطبان مختلف ایجاد کنید.
  • مدیریت لید: لیدها را در هر مرحله از فرآیند فروش دنبال کنید.
  • تجزیه و تحلیل: موفقیت و امکان بهبود کمپین را بررسی کنید.

 

2. Ahrefs

آرف از جمله ابزارهای سئو

قیمت: 7 دلار برای نسخه آزمایشی هفت روزه ، 99 دلار در ماه برای نسخه ساده، 179 دلار در ماه برای استاندارد، 399 دلار در ماه برای پیشرفته، 999 دلار در ماه برای نسخه سازمانی

Ahrefs یک منبع سئو پیشرفته با امکان بررسی ویژگی‌های وب سایت است که کلمات کلیدی پروفایلی، لینک‌ها و رتبه بندی را مشخص می‌کند تا به شما در جهت اتخاذ تصمیمات محتوایی بهتر کمک کند.

برخی از ویژگی‌های اصلی Ahrefs عبارتند از:

  • Site Explorer: عملکرد پیجهای خاصی در وب سایت را به شما نشان می‌دهد.
  • Content Explorer: امکان جستجوی پیجهای سایت با عملکرد بالا را از نظر کلمات کلیدی و موضوعات خاص فراهم می‌کند.
  • Keywords Explorer: حجم جستجوی ماهانه و نرخ کلیک کلمات کلیدی خاص را مشخص می‌کند.
  • بررسی سایت: کراول سایت از نظر جستجوهای عمودی در دامنه و تعیین تعدادی از مسائل فنی در سطح پیج را انجام می‌دهد.

 

3.SEMrush

semrush از جمله ابزارهای سئو

قیمت: 119.95 دلار در ماه برای نسخه Pro،ماهیانه 229.95 دلار برای نسخه Guru، یا 449.95 دلار در ماه برای نسخه Business

SEMrush یک داشبورد استادانه برای تهیه گزارش از عملکرد دامنه‌ها و صفحات خاص آنها است. SEMrush امکانات متعددی دارد که یکی از آنها جعبه ابزار سئو است.

ویژگی Toolkit به شما امکان می‌دهد تا بهبود دیده شدن وب سایت را در طول زمان ردیابی کنید و بفهمید که برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شده ، رتبه پیج از نظر یک کلمه کلیدی چقدر است، حجم جستجوی ماهانه کلمه کلیدی و موارد دیگر را مشخص کنید.

همچنین SEMrush به شما اجازه می‌دهد تا:

  • لینک سازی: بک لینک‌های وب سایت‌های دیگر به سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • ازKeyword Magic tool استفاده کنید: همه کلمات کلیدی مورد نیاز برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی سئو را شناسایی کنید.
  • استراتژی‌های رقبای خودتان را ببینید: کلمات کلیدی پولی یا نسخه تبلیغاتی مورد استفاده در تبلیغات PPC رقبا را شناسایی کنید.
  • دریافت توصیه‌ها: می‌فهمید که چگونه با بهینه‌سازی محتوای خودتان قادر به افزایش ترافیک ارگانیک هستید.

 

مطلب پیشنهادی: اسپم اسکور چیست؟

 

4.KWFinder

KWfinder از جمله ابزارهای سئو

قیمت: استفاده 10 روزه از نسخه آزمایشی رایگان است; 29 دلار در ماه

اگر فقط به تحقیق در مورد کلمات کلیدی نیاز دارید، پس نیازی به ابزارهای سئو کامل با همه زنگ‌ها و هشدارها ندارید. KWFinder یک نرم افزار عالی است که شکاف بین فعالیت سئو و کپی رایتینگ را پر می‌کند. با این ابزار، کلمات کلیدی با رتبه بندی نه چندان دشوار را پیدا خواهید کرد که همچنان پتانسیل ایجاد ترافیک را دارند.

چیزی که KWFinder را منحصر به فرد می‌کند این است که به طور یکپارچه بین زبان‌ها و مناطق مختلف جابجا می‌شود تا بتوانید به مخاطبان خودتان بدون توجه به اینکه کجای دنیا هستند؛ خدمات ارائه دهید.

برخی از ویژگی‌های برتر KWFinder شامل موارد زیر است:

  • شناخت کلمه کلیدی لانگ تیل پنهان: کلمات کلیدی لانگ تیلی را پیدا کنید که فرصت‌های بیشتری برای کسب ترافیک به شما می‌دهند.
  • شناخت کلمات کلیدی رقیب: راهبرد کلمات کلیدی رقیب را با راهبرد خودتان مقایسه کرده و فرصت‌های بیشتری برای کلمات کلیدی پیدا می‌کنید.
  • ابزار تجزیه و تحلیل سرپ: رقابت در SERP را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید که خوانندگان به دنبال چه عناصری در پیج‌های شما هستند.
  • ابزار تحقیق در مورد کلمات کلیدی محلی: ببینید جستجوگران به صورت محلی به دنبال چه چیزی هستند و برای ترافیک خاص بیشتر به بازارهای محلی مراجعه کنید.

 

5. GrowthBar

گرو بار از جمله ابزارهای سئو

قیمت: نسخه آزمایشی رایگان پنج روزه، 29.90 دلار در ماه برای نسخه Basic،ماهیانه 39.90 دلار برای نسخه Premium و 79.90 دلار برای سازمانی.

ابزار GrowthBar یک افزونه کروم است که می‌تواند به شما برای انجام تحقیقات در زمینه کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقابتی و ردیابی رتبه بندی SEO کمک کند. با GrowthBar، مستقیماً از صفحات نتایج موتور جستجو به نقاط داده مربوط به هر وب سایتی دسترسی پیدا می‌کنید. تحت این شرایط، عملکرد رقبای خودتان را ارزیابی کنید و مسیرهای توسعه، کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و تبلیغات کارامد برای آنها را مشاهده کنید.

در اینجا برخی از ویژگی‌های کلیدی GrowthBar آورده شده است:

  • از ویژگی Top Keywords and Backlinks استفاده کنید: ببینید کدام کلمات کلیدی پولی و ارگانیک بیشترین ترافیک را برای وب سایت شما به همراه دارند و لیستی از معتبرترین بک لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند را دریافت کنید.
  • نمره دشواری کلمه کلیدی خودتان را مشخص کنید: به سرعت دشواری رتبه بندی از نظر یک کلمه کلیدی خاص را بر اساس قدرت دامنه رتبه بندی URL‌ها در صفحه اول را مشخص کنید.
  • از ابزار Word Count استفاده کنید: تعداد کلمات هر صفحه را مستقیماً از SERP مشاهده کنید.
  • تبلیغات فیسبوک را اجرا کنید: تصویری از ظاهر آنها را از منظر نحوه نمایش در موتور جستجو دریافت کنید.
  • از ابزارKeyword Suggestions استفاده کنید: فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را که می‌خواهید برای آنها رتبه بگیرید را به همراه حجم جستجو و CPC آنها دریافت کنید.

 

مطلب پیشنهادی: CPC چیست؟ توضیح کامل با فرمول محاسبه

 

6. Woorank

ورنک از جمله ابزارهای سئو

قیمت: نسخه آزمایشی رایگان 14 روزه، ماهیانه 79.99 دلار برای نسخه Pro،ماهیانه 199.99 دلار برای Premium یا برای اطلاع از قیمت نسخه Enterprise با شرکت تماس بگیرید.

تجزیه و تحلیل عمیق سایت با ابزار Woorank به بازاریابان کمک می‌کند تا فرصت‌های بهینه سازی و بهبود سایت را بشناسند. این تجزیه و تحلیل، عملکرد برنامه‌های ابتکاری موجود در مورد سئو ، شبکه‌های اجتماعی، قابلیت کاربری و سایر موارد را در نظر می‌گیرد.

هر گزارش به بخش‌هایی تقسیم می‌شود تا به شما کمک کند به راحتی سایت خودتان را تجزیه و تحلیل کنید و اهداف بهینه سازی را شناسایی کنید. در اینجا به چند ویژگی از این گزارش اشاره می‌شود:

  • چک لیست بازاریابی: مرور وظایف رایج بازاریابی که می‌توانید به عنوان بخشی از اجرای استراتژی سئو انجام دهید.
  • سئو: معیارهای سئوی را از نظر اهدافتان تجزیه و تحلیل کنید.
  • موبایل: در مورد به کارگیری تاکتیک‌های بهینه سازی موبایل بر اساس داده‌های تلفن همراه تصمیم گیری کنید.
  • اجتماعی: در مورد اینکه شبکه‌های اجتماعی چگونه در ترافیک و اهداف سئوی شما نقش دارند، آگاهی پیدا کنید. [بیشتر بخوانید: سوشال سیگنال چیست؟]

 

7.BuzzStream

باز استریم از جمله ابزارهای سئو

قیمت: نسخه آزمایشی رایگان 30 روزه، 24 دلار در ماه برای نسخه اولیه، 124 دلار در ماه برای نسخه گروهی، 299 دلار در ماه برای نسخه حرفه‌ای، بیش از 999 دلار برای نسخه سفارشی

اگرچه بک لینک‌ها به وب‌سایت شما برای کسب رتبه‌بندی خوب در گوگل حیاتی هستند، اما ارتباطی که در حین لینک سازی برقرار می‌کنید می‌تواند بسیار شبیه به تماس سرد به نظر برسد. ابزار BuzzStream تحقیق در مورد افراد مناسب، یافتن پیام‌های ایمیلی مؤثر و ردیابی افراد پذیرنده درخواست لینک را آسان می‌کند.

همچنین BuzzStream به شما کمک می‌کند تا:

  • صاحبان سایت را شناسایی کنید: آنها را بر اساس صنعت و میزان مشارکتشان در شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا کنید.
  • کاندیدهای بک لینک را شناسایی کنید: این افراد احتمالاً به دلایل دیگر و منحصر به بخش تخصصی کسب و کارتان، درخواست بک لینک شما را می‌پذیرند.

 

8.Moz Pro

موز پرو از جمله ابزارهای سئو

قیمت: نسخه آزمایشی رایگان 30 روزه، 99 دلار در ماه برای نسخه استاندارد، 149 دلار در ماه برای نسخه مدیوم، 249 دلار در ماه برای نسخه لارج، 599 دلار در ماه برای نسخه پریمیوم

داشتن حق اشتراک Moz Pro در حکم ابزاری همه کاره برای افزایش رتبه جستجوی کسب و کارتان است. مجموعه ابزارهای تحقیقاتی Moz منابعی را در اختیار مشترکین قرار می‌دهند که برای شناسایی فرصت‌های سئو، ردیابی رشد، تهیه گزارش‌ها و بهینه سازی تلاش‌هایشان نیاز دارند.

 

مطلب پیشنهادی: پیج آتوریتی چیست؟

 

همچنین Moz Pro شامل موارد زیر است:

  • کراولر وب سایت: حداکثر 3000 لینک را در یک URL مشخص تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • گزارش ایمیل: جزئیات داده‌های کراول را برای پیجهایی که سایت شما به آن‌ها لینک خورده، ارائه می‌کند.
  • آگاهی از عوامل مختلف کراول شدن: این عوامل شامل محتوای تکراری و ریدایرکت‌هایی است که می‌تواند بر عملکرد SEO شما تأثیر بگذارد.

 

9.Linkody

لینکودی از جمله ابزارهای سئو

قیمت: نسخه آزمایشی رایگان 30 روزه; 14.90 دلار در ماه برای نسخه وب مستر، 24.90 دلار در ماه برای نسخه پیشرفته، 49.90 دلار در ماه برای نسخه حرفه‌ای، 99.90 دلار در ماه برای نسخه سازمانی و 153.90 دلار در ماه برای نسخه سازمانی XL

بهترین راه برای درک عملکرد سئوی خارجی، داشتن دید کلی از بک لینک‌های خودتان است. ابزار Linkody از جمله ابزارهای سئو پولی است که با داشتن رابط کاربری آسان به شما امکان کشف، ردیابی، تجزیه و تحلیل یا رد بک لینک‌ها را می‌دهد.

جدای از آن، این ابزار به طور 24 ساعته لینک‌های شما را بررسی می‌کند و هر گونه تغییر را به شما اطلاع می‌دهد تا در صورت گم شدن یا شکستن لینک، فوراً اقدام کنید.

سایر ویژگی‌های Linkody عبارتند از:

  • جاسوسی از بک لینک‌های رقبای شما: به سادگی URL رقیب خود را وارد کنید و به ابزار اجازه دهید تا همه لینکها و معیارها را استخراج کند. این اطلاعات ب به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های بک لینک مرتبط و با کیفیت را برای برند خودتان پیدا کنید.
  • آگاهی خوبی به دست آورید: مهمترین معیارهای مدنظرتان در مورد ردیابی بک لینک، مانند ویژگی«rel»، وضعیت ایندکس کردن گوگل، اعتبار دامنه وب سایت، نمره اسپم، رتبه الکسا و موارد دیگر را مشاهده کنید.
  • تهیه گزارش‌های white-label: گزارش‌هایی را دانلود کنید که می‌توانند با تیم و یا مشتریان خودتان به اشتراک بگذارید تا به ایده بهتری درباره توزیع بک لینک و پیشرفت لینک برسید.

 

10.Screaming Frog SEO Spider

سئو اسپایدر از جمله ابزارهای سئو

قیمت: رایگان یا 149 یورو در سال

این برنامه از جمله ابزارهای سئو و خاص افراد علاقمند به سئو است. با سئو اسپایدر وب سایت‌های مشخص شده را کراول کرده و URL‌ها را از نظر مسائل رایج سئو بررسی می‌کنید. این برنامه، یک فرآیند وقت گیر را به ویژه در وب سایت‌های بزرگتر، ساده و تسریع می‌کند (فرایندی که شاید  انجام دستی آن ساعت‌ها یا روزها طول بکشد).

سایر ویژگی‌های قابل توجه Screaming Frog SEO Spider عبارتند از:

  • برنامه جاوا: ابزار Screaming Frog شامل یک برنامه جاوای بصری با زبانه‌های دارای قابلیت جابجایی آسان است.
  • ارسال آسان به اکسل: داده‌های سئو خودتان را بیشتر تجزیه و تحلیل کنید.

 

11. Remove’em

ریمووم از جمله ابزارهای سئو

قیمت: پرداخت یکباره249 دلار برای طرح Life-Time، نود و نه دلار برای حق اشتراک ماهیانه (یک وب سایت)، یا 899 دلار در ماه برای نسخه سازمانی (بیش از 10 وب سایت)

اگر دامنه وب سایتی را خریداری می‌کنید [بخوانید: راهنمای خرید دامنه] که در گذشته از آن استفاده شده است، یا در حال بازسازی یک استراتژی سئو ضعیف هستید، ممکن است در حین بررسی، برخی از بک لینک‌های مشکل ساز را پیدا کنید. لینکهای مصنوعی یا غیرطبیعی می‌توانند به رتبه بندی جستجوی شما آسیب جدی وارد کنند. با Remove’em از شر این لینک‌ها خلاص شوید.

این ابزار این قابلیت را دارد که:

  • لینک های پروفایلی خودتان را اسکن کنید: لیستی از اطلاعات تماس پیوندها و دامنه‌هایی را که برای حذف باید به آنها مراجعه کنید، پیدا کنید.
  • لیستی از بک لینک‌ها را تهیه کنید: در صورت تمایل، می‌توانید به گوگل بگویید که در حین کراول در سایت شما، لینک‌های «بد» را در نظر نگیرد، یعنی disavow backlinks را اجرا کنید.

 

12.AnswerThePublic

انسر د پابلیک از جمله ابزارهای سئو

قیمت: 99 دلار برای طرح ماهیانه، 79 دلار در ماه برای طرح سالیانه، 199 دلار در ماه برای طرح Expert

AnswerThePublic از جمله ابزارهای سئو برای سرچ کلمات کلیدی است. این ابزار به داده‌های تکمیل خودکار گوگل و سایر موتورهای جستجو توجه کرده و بعد لیستی از عبارات و سوالاتی که مردم در مورد کلمه کلیدی شما جستجو می‌کنند را در اختیارتان قرار می‌دهد. با کمک این ابزار، وب سایت و محتوای خودتان را مناسب مخاطبان تهیه می‌کنید تا نرخ ترافیک و تبدیل را افزایش دهید.

همچنین با AnswerThePublic، می‌توانید کارهای زیر را هم انجام دهید:

  • دریافت به روز رسانی: ببینید چه زمانی مردم در مورد مرتبط ترین کلمات کلیدی شما صحبت می‌کنند.
  • نظارت بر ترندهای کلمات کلیدی: رفتار تحقیق کلمات کلیدی را در بین مخاطبان و مشتریان هدف خودتان بررسی کنید.
  • بررسی سرچ در لحظه: در لحظه،کلمات کلیدی و عبارات مورد جستجوی مخاطبان را بررسی کنید.
  • برای وب سایت و وبلاگ خودتان ایده بگیرید: ایده‌های محتوایی جدید را بر اساس تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی پیدا کنید.

 

13. Keyword Hero

کیورد هرو از جمله ابزارهای سئو

قیمت: نسخه آزمایشی رایگان 14 روزه برای تمامی طرح‌ها، رایگان برای نسخه Little Hero، نه دلار در ماه برای نسخه Big Hero، چهل و نه دلار در ماه برای نسخه Giant Hero و 149 دلار در ماه برای نسخه Ultimate Hero

ابزار Keyword Hero  جلسات بازدیدکنندگان سایت را با کلمات کلیدی که برای رسیدن به پیج استفاده کردند جفت می‌کند که همگی در اکانت گوگل آنالیتیکس شما قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، این ابزار درک درستی از هدف جستجوی ترافیک ارگانیک را در اختیارتان قرار می‌دهد.

سایر کارهای قابل اجرا با این ابزار به شرح زیر هستند:

  • نرخ ترافیک و تبدیل‌های ارگانیک را شناسایی کنید: موفقیت حاصل از کلمات کلیدی مد نظرتان را بشناسید.
  • ترافیک مجزا: شناسایی ترافیک سرچ حاصل از نام برند در مقابل ترافیک سرچ متفرقه.
  • بهینه سازی موقعیت خودتان در سرپها: وب سایت خودتان را از نظر کلمات کلیدی خاصی بهینه سازی کنید.
  • جزئیات کوئری را مشاهده کنید: می‌فهمید که آیا بازدیدکنندگان از کوئری‌های اطلاعاتی یا اجرایی برای جستجو در وب سایت شما استفاده کرده‌اند یا نه.

 

مطلب پیشنهادی: سختی کلمه کلیدی چیست؟

 

14.SpyFu

اسپای فو از جمله ابزارهای سئو

قیمت: 39 دلار در ماه برای نسخه پایه، 69 دلار در ماه برای نسخه حرفه‌ای، 129 دلار در ماه برای نسخه نامحدود.

ابزار SpyFu  برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی رقیب برای گوگل ادز است. علاوه بر تحقیقات در مورد کلمات کلیدی، به تحقیقات رقابتی PPC، تحقیقات رقابتی SEO و ایجاد لیست‌ها و دامنه‌های سفارشی هم کمک می‌کند.

با کمک این ابزار، ترافیک را به سمت کمپین‌های گوگل ادز و وب سایت خودتان هدایت کنید، رتبه بندی‌های پولی و ارگانیک را در گوگل، یاهو، بینگ و… تحت نظارت قرار دهید و اطلاعات تماس قابل اعتماد و دقیقی در مورد لیدها به دست آورید.

همچنین با SpyFu، می‌توانید:

  • کلمات کلیدی PPC رقیبتان را دانلود کنید: از این داده برای ایجاد استراتژی‌های رقابتی PPC و قادر به رقابت در فضای تبلیغاتی، استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی SEO رقبا را دانلود کنید: از این داده برای تهیه استراتژی‌های کلمه کلیدی ارگانیک و قادر به رقابت در SERP، استفاده کنید.
  • بررسی ترندهای رتبه بندی: رتبه بندی یک پیج یا وب سایت از نظر یک کلمه کلیدی را در طول زمان بررسی کنید.
  • ایده‌ پردازی در مورد کلمه کلیدی: کلمات کلیدی توصیه شده برای Google Ads، شانس تبدیل را افزایش می‌دهد.

 

15.Seomater

سئومتر از جمله ابزارهای سئو

قیمت: طرح Pay as You Go (از 5 دلار شروع می‌شود)، ماهیانه 19 دلار برای مشاغل کوچک، ماهیانه 49 دلار برای حرفه‌ای‌ها، و ماهیانه 179 دلار برای طرح نامحدود.

ابزارSeomater از جمله ابزارهای سئو پولی برای بررسی شرایط سئو و کراول وب سایت است. این ابزار به تجزیه و تحلیل فنی سئو و تست بهینه سازی سئو داخلی کمک می‌کند. هنگامی‌که این ابزار سایت شما را کراول کرد، یک گزارش SEO دریافت خواهید کرد که عناصر مختلف و مرتبط با سئوی وب سایت از جمله لینک‌های داخلی و خارجی، بک لینک‌ها، کیفیت و سرعت صفحه، شبکه‌های اجتماعی، حضور ارگانیک و غیره را توضیح می‌دهد.

همچنین تجزیه و تحلیل شما با نکاتی در مورد چگونگی بهبود هر یک از این عناصر سئو همراه است. علاوه بر این، شما می‌توانید:

  • از ویژگی SEO Monitoring Alerts استفاده کنید: وب سایت شما به طور خودکار کراول می‌شود و اگر مشکلی از نظر سئو وجود داشت، فورا مطلع خواهید شد.
  • گزارش‌های دقیق دریافت کنید: از عناصر سئو داخلی و خارجی مطلع می‌شوید.
  • از ابزار مقایسه دامنه (Domain Comparison) استفاده کنید: دو وب سایت‌ رقیب را از نظر شناسایی نقاط قوت و ضعف SEO (مانند لینک‌های شکسته، کیفیت محتوا، تگ‌های HTML و سایر موارد) مقایسه کنید.

 

مطلب پیشنهادی: فایل Robots.txt چیست؟

 

16.ContentKing

کانتنت کینگ از جمله ابزارهای سئو

قیمت: ماهیانه 139 دلار برای نسخه Basic، ماهیانه 319 دلار برای نسخه Standard ، ماهیانه 449 دلار برای نسخه Pro، یا 1279 دلار برای نسخه Enterprise

ContentKing یک ابزار بررسی سئو و ردیابی محتوا در لحظه است. وب سایت شما را به صورت 24 ساعته ردیابی می‌کند تا مشکلات مربوط به سئو برای مدت طولانی نادیده گرفته نشوند. این ابزار مبتنی بر کلود است، به این معنی که نیازی به نصب آن نیست و داده‌ها و گزارش‌های شما هر زمان که به آنها نیاز دارید؛ در دسترس هستند.

همچنین با ContentKing، می‌توانید:

  • سئوی سایت را بهبود ببخشید: از قابلیت‌ها (و الگوریتم‌های) 24 ساعته ContentKing برای آگاهی از وضعیت سئو و شناخت فعالیتهای مربوط به بهینه سازی صفحات وب خودتان استفاده کنید.
  • دریافت هشدار: هر زمان که چیزی در وب‌سایت شما خراب شد یا دیگر به خوبی بهینه‌سازی نشد، مطلع می‌شوید تا بتوانید به طور موثر مشکل را برطرف کنید.
  • پیگیری تغییرات: تاریخچه همه تغییرات محتوای سایت را دنبال کنید (مانند تغییرات در صفحات وب جداگانه و تغییرات در فایل txt) و در سابقه تغییرات، جستجو کنید.
  • تجسم بصری داده‌ها: داشبوردها و گزارش‌ها را در لحظه مشاهده کنید.

 

در نهایت…

اکنون که با برخی از بهترین ابزارهای سئو رایگان و پولی موجود در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، مشخص کنید که کدام گزینه  بهتر می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. هر چه زودتر بررسی، بهینه سازی و نظارت بر وب سایت، پیج‌ها و محتوای خودتان را شروع کنید.

 

منبع

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-analysis-tools

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه