دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) به چه معنا هستند؟

20 آذر 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
دامین آتوریتی و پیج آتوریتی
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

دامین آتوریتی (اعتبار دامنه – DA) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه – PA) توسط شرکت Moz معرفی شده ند و به ترتیب امتیازهایی برای پیش بینی رتبه‌بندی وب‌سایت  و پیج در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) هستند. این امتیازات از یک تا 100 متغیر است و امتیازات بالاتر مربوط به احتمال کسب  رتبه بالاتر است.

دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) بر اساس داده‌های وب ایندکس Link Explorer سایت محاسبه شده و از ده‌ها عامل در محاسبات خود استفاده می‌کنند. هر دو از مدل یادگیری ماشین برای یافتن الگوریتمی استفاده می‌کنند که لینک مدنظرمان را به رتبه‌ها در هزاران SERP استاندارد، پیوند می‌دهد.

دامین آتوریتی خوب

 

نحوه محاسبه دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) چگونه است؟

با ارزیابی عوامل متعددی از جمله تعداد دامنه های لینک شده (linking root) و تعداد کل لینک‌ها، می‌توان به نمره واحد دامین آتوریتی (DA) رسید. سپس می‌توان این نمره را با نمره سایر وب سایت‌ها مقایسه کرد یا «قدرت رتبه بندی» یک وب سایت را با گذشت زمان ارزیابی کرد. دامین اتوریتی عاملی در رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری روی سرپ‌ها ندارد.

از زمان به‌روزرسانی نسخه 2.0 Domain Authority در اوایل سال 2019، محاسبه نمره DA، از پیش‌بینی‌های الگوریتم یادگیری ماشین حاصل می‌شود که نشان می‌دهد گوگل چقدر از آن دامنه در نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند. اگر احتمال ظاهر شدن دامنه A در Google SERP بیشتر از دامنه B باشد، پس انتظار داریم نمره DA دامنه A بالاتر از DA دامنه B به دست آید.

نحوه محاسبه دامین آتوریتی

از آنجا که DA مبتنی بر محاسبات یادگیری ماشین است، نمره سایت شما هم با دسترسی به نقاط داده‌ای بیشتر، کمتر یا متفاوت و وارد شدنشان به محاسبات، دچار نوسان می‌شود. به عنوان مثال، اگر سایت facebook.com یک میلیارد لینک جدید به دست آورد، DA سایت‌های دیگر در مقایسه با فیسبوک کاهش می‌یابد. دامنه‌های معتبرتر و قدرتمندتری مانند فیسبوک با داشتن پروفایل‌های لینک بزرگ‌تر و DA بالاترشان، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و فضای کمتری را برای دامنه‌های دیگر با پروفایل‌های لینک نه چندان  قوی‌ باقی می‌گذارند. بنابراین، افزایش امتیاز سایت از 20 به 30 بسیار ساده‌تر از افزایش آن از 70 به 80 است. به همین دلیل، هم بهتر است از Domain Authority به عنوان معیار مقایسه‌ای به جای یک معیار مطلق استفاده کنید.

دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه

محاسبه پیج آتوریتی هم روی مقیاس الگوریتمی 100 درجه‌ای انجام می‌شود. این نمره هم معیار مقایسه‌ای خوبی در حین سرچ کردن است. این معیار نشان دهنده پیج‌های دارای پروفایل‌های لینک قدرتمند و مهم در مقایسه با سایر پیج‌ها است. بنابراین از آن برای پیش‌بینی قدرت رتبه بندی یک پیج استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: اسپم اسکور (Spam Score) چیست؟

 

دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) چه فرقی با هم دارند؟

نمره دامین آتوریتی، قدرت رتبه بندی کل دامنه‌های اصلی یا فرعی را ارزیابی می‌کند. در مقابل، پیج آتوریتی قدرت رتبه بندی پیج‌های مجزا را ارزیابی می‌کند. با این وجود هر دو معیار به روش‌های مشابهی ارزیابی می‌شوند. پس بیشتر از متفاوت بودن، بسیار مشابه یکدیگر هستند.

 

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت را چگونه چک کنیم؟

مشاهده دامین اتوریتی و پیج آتوریتی برای هر سایتی با کمک ابزار سئو شرکت Moz در قسمت Link Explorer  امکان پذیر است. یا می‌توانید به قسمت تحلیل سرپ در Keyword Explorer مراجعه کنید. این معیارها در تمامی کمپین‌های Moz Pro، Moz API و ده‌ها پلتفرم بازاریابی آنلاین و سئو در سراسر وب گنجانده شده‌اند. برای روش ساده تر و سریع‌تر، می‌توانید افزونه Mozbar را روی مرورگر خود نصب کنید.

چک کردن دامین آتوریتی

نمرات خوب و بد دامین اتوریتی و پیج آتوریتی کدامند؟

به طور کلی، سایت‌های دارای  تعداد زیاد لینک خروجی و با کیفیت (مانند wikipedia.com یا google.com) در بالای مقیاس دامین آتوریتی قرار دارند. در حالی که کسب و کارها و وب سایت‌های کوچکی که لینک های ورودی کمتر دارند، احتمالاً نمره DA بسیار پایین تری هم دارند. بررسی لیست 500 سایت برتر سایت Moz به شما در شناخت تأثیر اعتبار دامنه و سایر معیارهای مبتنی بر لینک، روی رتبه بندی و محبوبیت یک سایت کمک می‌کند. یک وب‌سایت کاملاً جدید، همیشه کارش را با نمره دامین آتوریتی برابر با یک، شروع می‌کند. این امتیاز با افزایش بک لینک‌های معتبرتر و بیشتر در طول زمان، افزایش می‌یابد.

نمرات خوب و بد دامین آتوریتی

از آنجایی که دامین آتوریتی پیش بینی کننده توانایی سایت برای رتبه بندی در بازه رقابتی خودش است، پس نباید DA هدف خودتان را در خلاء انتخاب کنید. به نمرات DA سایت‌هایی نگاه کنید که در SERP ها با آنها رقابت دارید و به دنبال امتیازات بالاتری نسبت به رقبای خودتان بروید. نمره DA بهترین معیار مقایسه‌ای هنگام بررسی سایت ها درون SERPهای هدف شما است و می‌تواند پروفایل‌های دارای لینک‌های قدرتمند نسبت به شما را نشان دهد. از آنجایی که این معیار، نسبی است، چیزی به نام نمره دامین آتوریتی کاملاً «خوب»، «متوسط» یا «بد» وجود ندارد. فقط نمرات «خوب»، «متوسط» یا «بد» در چهارچوب یک چشم انداز رقابتی خاص مطرح هستند. درست همین شرایط برای پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) هم برقرار است.

 

مطلب پبشنهادی: روش ها ساخت بک لینک

 

چگونه می‌توانم این دو معیار را افزایش دهم؟

دامین اتوریتی و پیج آتوریتی هر دو نمراتی کلی هستند و به سختی می‌توان تأثیر مستقیمی رویشان گذاشت. عوامل مختلفی در محاسبه این نمرات دخیل است که دلیل خوبی هم دارد. چون گوگل در حین رتبه بندی سایت و پیج، عوامل زیادی را در نظر می‌گیرد، پس معیار اندازه‌گیری رتبه احتمالی هم باید عوامل زیادی را مد نظر قرار دهد. [بخوانید: فاکتورهای رتبه بندی گوگل]

افزایش اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی

بهترین راه برای تأثیرگذاری روی این دو معیار، بهبود سلامت کلی سئو سایت است. بهتر است به طور ویژه روی کیفیت و کمیت لینک‌های خروجی که به سایت شما اشاره دارند، متمرکز شوید. لینک‌های بیشتر نشان دهنده اعتماد بیشتر به سایت و صفحه شماست. که در نهایت هم باعث افزایش رتبه درون سرپ‌ها می‌شود.

 

چرا نمرات دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) تغییر می‌کنند؟

از آنجایی که این نمرات شامل معیارهای محاسباتی متعددی هستند، مشخص کردن علت دقیق تغییر نمرات، دشوار است. اگر نمرات شما بالا یا پایین رفته است، عوامل موثر زیادی از جمله موارد زیر مطرح است:

  • پروفایل لینک شما رشد کرده ولی هنوز در ایندکس وب، ثبت نشده است.
  • سایت‌هایی که دارای بالاترین اعتبار هستند، رشد لینک قابل توجهی را تجربه می‌کنند که همین امر، فرآیند مقیاس‌بندی کلی را تغییر می‌دهد.
  • شما از جاهایی لینک دریافت کرده‌اید که نقشی در رتبه‌بندی گوگل ندارند.
  • دامنه‌های لینک شده به سایت و پیج، کمتر یا بیشتر از قبل کراول و ایندکس شده‌اند.
  • نمرات دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) شما در انتهای پایینی طیف نمرات قرار دارند. بنابراین بیشتر تحت تأثیر نوسانات مقیاس بندی قرار می‌گیرند.
  • سایت شما تحت تأثیر اجرای نسخه 2.0 Domain Authority در سال 2019 قرار گرفته که به دلیل بازسازی و بهبود روش محاسبه DA باعث کاهش میانگین 6 درصدی DA برای تمام وب سایت‌ها شده است.

تغییر نمرات دامین آتوریتی

مثال دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

در واقع این نمرات وابسته به مقایسه سایت‌ها درون سرپ‌های هدف هستند. پس اگر سایتی، به لحاظ سئو بهبود پیدا کند، کل محاسبات عددی اعتبار دامنه و صفحه را تغییر می‌دهد. به مثالی در این زمینه توجه کنید:

فرض کنید سنگاپور بهترین کیفیت هوا را در سال 2020 داشته و در سال 2021 هم آن را بهبود بخشیده است. آیا تضمینی وجود دارد که آنها همچنان در رتبه اول لیست بهترین کیفیت هوا باقی بمانند؟ اگر دانمارک نیز کیفیت هوای خود را بهبود ببخشد، یا اگر نیوزلند هم پس از حذف از رتبه بندی در سال 2020، در سال 2021 به سیستم رتبه بندی با کیفیت هوای بسیار بالا بپیوندد، چه می‌شود؟ شاید وضعیت هوایی کشورهایی که رتبه‌های 2 تا 10 را دارند، به طرز چشمگیری بهبود پیدا کند. ولی سنگاپور با وجود بهبود کیفیت هوا باز هم به رتبه 11 سقوط کند. از آنجایی که کل مقیاس تغییر کرده است، رتبه‌بندی سنگاپور هم مستقل از هرگونه اقدام (یا عدم اقدامی) تغییر می‌کند.

نمرات دامین آتوریتی و پیج آتوریتی هم به همین شکل تغییر می‌کنند. این نمرات مبتنی بر یادگیری ماشین، مدام با نمرات سایر وب سایت‌های قرار گرفته روی مقیاس، مقایسه می‌شوند. محاسبه مجدد بعد از هر به روز رسانی، می‌تواند باعث افت رتبه سایت و پیج با وجود ارتقای پروفایل لینکش شود.

 

مطلب پیشنهادی: تاثیر تکنیک آسمان خراش بر بهبود رتبه سایت

 

در نهایت…

نمرات دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) و پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) را در حکم معیارهای پیش بینی کننده رتبه در سرپ‌های هدف بدانید. این نمرات، معیاری برای مقایسه اعتبار دامنه و صفحه با سایر رقبا هستند و معیار مطلق و ثابت محسوب نمی‌شوند.

 

منابع

https://moz.com/learn/seo/domain-authority

https://moz.com/learn/seo/page-authority

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه