رتبه الکسا چیست؟ چگونه رتبه الکسا سایت مان را بهبود دهیم؟

15 شهریور 1399 - آخرین بروزرسانی: 07 بهمن 1400
رتبه بندی الکسا
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

رتبه الکسا یکی از استانداردهای شناخته شده برای وب مسترها و مدیران سایت هاست. بشر همواره سرگرم اعداد است. اعداد، امکان مقایسه و ارزیابی را فراهم می‌کنند. در نتیجه مالکان کسب و کار هم به دنبال رتبه بندی سایت خودشان در موتورهای جستجو و مقایسه آن با رقبا هستند. رتبه الکسا به عنوان یک عدد، این رتبه بندی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر سایت شما در موتور جستجو پیدا نشود؛ پس مشتریان هم به راحتی قادر به یافتن شما نیستند.

رتبه الکسا در غیاب گوگل رنک یکی از پرکاربردترین معیارهای سنجش محبوبیت و بازدید وبسایت هاست. امروزه شرکت‌های زیادی روی نوع خاصی از داده‌های رتبه بندی متمرکز هستند. این داده بسیار مرموز عمل کرده و بسیاری از افراد، اطلاع چندانی از محتوای آن ندارند. رتبه الکسا به بیان ساده، محبوبیت یک وب سایت را ارزیابی می‌کند. ولی معنای دقیق این محبوبیت چیست؟ به گفته تیم الکسا، رویکرد رتبه بندی آنها به بررسی ترافیک و مشارکت بازدیدکنندگان در سه ماه اخیر می‌پردازد. این رتبه اهمیت دارد چون داده‌های مهمی در مورد ترافیک و مشارکت مخاطبان در سایت را فراهم می‌کند. با این داده به شناخت بهتری از عملکرد سایت رسیده و برای تقویت محبوبیت آن برنامه ریزی می‌کنید.

 

توجه: الکسا در تاریخ 1 مه 2022 (برابر با 1 اردیبهشت 1401) به کار خود پایان خواهد داد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله “بهترین جایگزین‌های الکسا” را بخوانید.

 

تاریخچه کوتاهی از شرکت الکسا

الکسا به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به آمازون در سال 1996 در کالیفرنیا تأسیس شد و در سال 1999 تحت مالکیت شرکت آمازون درآمد. این شرکت داده‌های ترافیک تجاری را با ابزارهای مختلف مرورگر وب جمع آوری می‌کرد.

یکی از فعالیت‌های قبلی الکسا، تهیه پایگاه داده برای Wayback Machine و تهیه تأسیسات جستجوی مختلف بود که در حال حاضر دیگر تداوم ندارد. اما این شرکت در زمینه افزونه رتبه الکسا «Alexa Rank» شهرت دارد که به خوبی محبوبیت وب سایت‌ها را رتبه بندی می‌نماید.

 

بهبود سئو سایت

 

اندازه گیری رتبه الکسا چگونه است؟

طبق اطلاعات مندرج در صفحه Our Data در وب سایت الکسا، رتبه بندی الکسا حاصل ترکیبی از متوسط تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد از سایت در طول روز و تعداد بازدیدهای صفحات سایت در سه ماه اخیر است. سایتی که بالاترین بازدید کننده منحصر به فرد و بازدید از صفحات سایت را دارد؛ رتبه یا شماره یک را می‌گیرد.

اندازه گیری رتبه الکسا

داده‌های کاربران اینترنت با یکی از 25 هزار افزونه‌های مرورگرهای گوگل کروم، فایرفاکس یا اینترنت اکسپلور جمع آوری می‌شود. سپس خطاهای احتمالی الگوریتم، اصلاح شده و داده عددی بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده‌ها به دست می‌آید. الکسا با این روشT اطلاعات مرورگری میلیون‌ها کاربر اینترنت را در قالب «Global Traffic Panel» جمع آوری می‌کند. بعلاوه الکسا برای افزایش دقت رتبه بندی، داده‌ها را به طور مستقیم از سایر منابع هم دریافت می‌کند.

البته الکسا رتبه بندی‌های متمایز را برای نام دامنه‌های فرعی و صفحات وب سایت فراهم نمی‌کند. البته این قاعده استثنا هم دارد. الکسا این قاعد را برای شبکه‌های بلاگ بزرگ مثل WordPress.com اجرا نمی‌کند.

 

چگونه می توانم رتبه الکسا وب سایت را مشاهده کنم؟

کاری بسیار ساده است اول به این صفحه در سایت الکسا می روید و نام دامنه کامل را تایپ می‌کنید. الکسا گزارشی را تحت عنوان «Website Traffic Analysis» در اختیارتان قرار می‌دهد.

معیارهای جالبی از جمله نرخ پرش، بازدیدهای روزانه برای هر کاربر، مدت زمان صرف شده در سایت و درصد بازدید از طریق جستجو در اختیارتان قرار می‌گرد. همچنین اطلاعات جمعیت شناختی مختلف، فهرستی از سایت‌های لینک شده به سایت مدنظر و حتی سرعت و زمان بارگذاری صفحه هم در اختیارتان قرار می‌گیرد. البته نمایش بیشتر این اطلاعات، پولی است.

رتبه الکسا کارلنسر

 

همچنین می‌توانید با نصب افزونه Alexa Traffic Rank روی مرورگر کروم تان، رتبه هر سایتی که واردش می‌شوید را مشاهده کنید.

الکسا در کسری از ثانیه اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • کلید واژه‌های اصلی که بابت آنها رتبه گرفته‌اید
  • سایت‌های مشابهی که مخاطبانتان با مخاطبان آنها همپوشانی دارند
  • فرصت‌های بهره برداری از کلیدواژه
  • معیارهای مقایسه از نظر تحلیل رقابتی
  • زمان صرف شده در وب سایت به طور روزانه

با این که بهبود رتبه، هدف خوبی در راهبرد محتوا است، ولی نیازی نیست که بیش از حد روی آن متمرکز شوید. با ترفندهای سئو و تولید محتوای تعاملی روی وب سایت، می‌توانید این رتبه را بهبود دهید.

 

رتبه الکسا چه مفهومی دارد؟

الکسا، وب سایت‌ها را از شماره یک تا بی نهایت رتبه بندی می‌کند. هم اکنون  یک ونیم میلیون وب سایت با الگوریتم الکسا رتبه بندی می‌شوند. گوگل، وب سایتی با رتبه یک الکسا در جهان است. هر چقدر رتبه الکسا پایین تر بیاید، بهتر است. به طور کلی رتبه‌های زیر 30 هزار، خوب محسوب می‌شوند. در واقع رابطه معکوسی میان رتبه الکسا و ترافیک سایت وجود دارد. یعنی هر چه ترافیک افزایش یابد، رتبه کاهش می‌یابد.

 

مقایسه با رقبا

می‌توانید رتبه‌های الکسای خودتان و رقبای نزدیک را با هم مقایسه کنید تا به درک بهتری از شرایط سایت برسید. هنگامی که از رتبه‌های رقبا مطلق می‌شوید به جستجو در زمینه سئو می پردازید تا بدانید که آنها چه کارهایی انجام می‌دهند که شما از آنها غافل شده اید. عملکرد صفحات رقبای برتر را بررسی کنید و ترافیک و مشارکت بازدید کنندگانشان را مشاهده نمایید. از این طریق قادر به تقویت شرایط خودتان هستید.

مقایسه رتبه الکسا با رقبا

 

نسخه‌های کاربردی الکسا

با توجه به تأثیر این رتبه روی سئوی سایت می‌توانید به شناخت بهتری از عملکرد وب سایت رسیده و از داده‌های به دست آمده برای تقویت رتبه و سئو استفاده کنید. با دسترسی به نسخه پولی الکسا می‌توانید به معیارهای دقیق‌تری در مورد خودتان و رقبا برسید. نسخه‌های پولی، گزارش کاملی از سایت را به همراه ابزارهای SEO Audit در اختیارتان قرار می‌دهند. این نسخه‌ها از ماهیانه 79 دلار برای تحلیل پایه ترافیک وب سایت تا 299 دلار بابت ارائه اطلاعات کامل بازاریابی متغییر هستند. با توجه به نیازهای وب سایت خودتان باید ابزار سئوی مناسب را خریداری کنید.

 

چگونه رتبه الکسا را افزایش دهیم؟

در ادامه به نکاتی در مورد تقویت رتبه بندی سایت در سال جاری اشاره خواهیم کرد.

1.محتوای باکیفیت منتشر کنید

یکی از مهم ترین معیارها برای رسیدن به رتبه بندی بهتر، تولید محتوای باکیفیت است. هنگامی که محتوای خاص و مفیدی را هماهنگ با عملکرد کاری خودتان منتشر می‌کنید؛ مخاطبان هم تمایل بیشتری برای مطالعه آن دارند. این کار باعث آفزایش اعتماد مخاطب به کسب و کارتان شده و مدت زمان بیشتری در سایت شما می‌مانند.

بعلاوه هر چقدر اطلاعات و دانش بیشتری را در اختیار مخاطب و مشتری قرار دهید، از نظر آنها ارزشمند ترید. پس بیشتر با شما تعامل برقرار کرده و محتوای شما را با سایر دوستان و آشنایان در فضای آنلاین در میان می‌گذارند.

 

2.دریافت بک لینک‌ها

هر چقدر لینک‌های بیشتری دریافت کنید، یعنی سایت معتبرتر و قوی تری دارید. البته ارزش تمامی لینک‌ها برابر نیست. شما به لینک شدن با سایت‌های با کیفیت نیاز دارید. هر چقدر تعداد لینک‌های معتبری که به شما متصل شده اند؛ افزایش یابد، احتمال دیده شدن و ترافیک سایت هم افزایش می‌یابد.

 

3.خرید مجوز رتبه الکسا

اگر به دنبال تقویت رتبه بندی الکسا هستید؛ می‌توانید عضویت Certified Alexa Rank را به قیمت 19 دلار در ماه بخرید. الکسا با وجود این عضویت به طور مستقیم ترافیک سایت و صفحات AMP را بررسی می‌کند. با نصب کد الکسا در وب سایت خودتان به نرم افزار الکسا اجازه می دهید تا کل وب سایت را بررسی کند. با این روش به داده‌های دقیق تری می‌رسید.

 

بهبود رتبه بندی و سئو سایت

تقویت رتبه بندی، فوق العاده است ولی باید پویایی این رتبه را در نظر بگیرید. این رتبه تا حد زیادی روی ترافیک و مشارکت مخاطبان متمرکز است. این شرایط در طول زمان تغییر می‌کند. شاید در یک بازه زمانی اوضاع به کام شما باشد ولی در زمان دیگری رتبه بندی تغییر کند. اگر کسب و کار فصلی دارید، پس بهترین رتبه در زمان اوج کارتان کسب می‌کنید.

افت این رتبه الزاماً به معنای عملکرد نامناسب وب سایت نیست. این ابزار فقط از ترافیک و نرخ تعامل مخاطب به عنوان دو قطعه از پازلی بزرگ بهره می برد. اطلاع از این دو معیار از نظر سئوی سایت اهمیت دارد چون می‌توانید برنامه و راهبرد محتوا را در جهت بهبود سئو و در نهایت بهبود رتبه بندی الکسا طراحی کنید. پس همواره ارزش آفرینی برای مخاطب را در اولویت قرار داده و تمام تلاشتان را برای تقویت سئو انجام دهید تا متعاقب آن به رتبه بهتری برسید.

 

در نهایت . . .

شرکت الکسا در سال‌های اخیر به دنبال افزایش دقت سیستم رتبه بندی بوده و در این جهت اطلاعات میلیون‌ها کاربر دیگر را جمع آوری نموده است. ولی همچنان در این صنعت جای رشد زیادی دارد.آیا تاکنون با افزونه الکسا سر و کار داشته‌اید؟ چقدر این رتبه برایتان اهمیت داشته است؟ آیا ارزش و اعتبار سایت‌هایی را که واردشان می‌شوید؛ با این رتبه می سنجید؟ آیا قصد نصب این افزونه را دارید؟ نظرات خودتان درمورد رتبه الکسا را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

 

بهبود سئو سایت

منابع

https://www.winningwp.com/alexa-traffic-rank

https://www.brandastic.com/blog/what-is-alexa-rank

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه