اسپم اسکور (Spam Score) چیست؟ چگونه محاسبه می‌شود؟

27 آبان 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
اسپم اسکور
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

اسپم اسکور (امتیاز اسپم) در ابزار لینک اکسپلورر سایت ماز (moz.com)، درصد سایت‌هایی با ویژگی‌های مشابه سایت مدنظرتان را نشان می‌دهد که ممکن است از نظر گوگل، اسپمی باشند و یا جریمه (پنالتی) شده باشند. اسپم اسکور مبتنی بر مدل یادگیری ماشین است که 27 سیگنال مشترک را میان میلیون‌ها سایت جریمه شده بررسی می‌کند. نمرات اسپم اسکور به شرح زیر تفسیر می‌شوند:

  • نمره یک تا 30 درصد، نمره پایین،
  • نمره 31 تا 60 درصد، نمره متوسط
  • و نمره 61 تا 100 هم نمره‌ای بالا لحاظ می‌شود.

نمره بالای اسپم اسکور سایتی که بررسی کرده‌اید، الزاما به معنای اسپمی بودن آن سایت نیست. بلکه باید بررسی‌های بیشتری را برای افزایش کیفیت سایت انجام دهید.

از طریق ابزار لینک اسکپلورر (Link Explorer) و بخش Moz Pro Campaign به اسپم اسکور دسترسی دارید.

مثال اسپم اسکور

تقسیم بندی اسپم اسکور

در ابتدا برای سایتی که وارد کرده‌اید، نمره اسپم اسکور در سمت راست قابل مشاهده است. همچنین تقسیم بندی یا جزییات اسپم اسکور (Spam Score Breakdown) را هم به صورت Linking Domains (دامنه‌هایی که موجب بالا رفتن اسپم اسکور سایت مورد نظر شما شده اند) مشاهده می‌کنید که موقعیت سایت مدنظر را در سه رتبه بندی مختلف نشان می‌دهد.

در مثال زیر، 86.7 درصد از دامنه‌های لینک شده به سایت مورد بررسی دارای نمره پایین اسپم اسکور (1 تا 30 درصد) هستند و نمره خود سایت هم چهار درصد است.

تقسیم بندی اسپم اسکور

در زیر این تقسیم بندی، نموداری از تمامی لینک‌های ورودی به سایت مورد بررسی را مشاهده خواهید کرد. برای بررسی بیشتر می‌توانید با زدن Export CSV، از نتایج، خروجی اکسل بگیرید و یا روی inbound Link کلیک کنید.

لینکهای ورودی در اسپم اسکور

نحوه استفاده از اسپم اسکور

اسپم اسکور خودتان

این نمره به معنای اسپم شدن قطعی سایت نیست. درصد ارائه شده طیف وسیعی از نشانه‌های بالقوه از مشکلات محتوایی گرفته تا معیارهای اعتبار اندک را نشان می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو سایت

 

این نمره با جریمه شدن در ارتباط است، ولی علت آن نیست. برای حل این مشکل هم الزاماً نیازی به تغییر عوامل روی سایت ندارید. اگر خطایی مرتکب نشده‌اید، پس نگران نمره کم یا متوسط نباشید. بهتر است از این نمره برای قضاوت در مورد کیفیت لینک‌های ورودی به سایت خودتان استفاده کنید. چون به شما می‌گوید که برخی از این لینک‌ها نیازمند بررسی بیشتر و یا حتی حذف شدن هستند.

اسپم اسکور سایتی دیگر

باز هم این نمره، به معنای اسپم شدن سایتهای دیگر نیست. این نمره فقط با جریمه شدن همبستگی دارد و عامل جریمه شدن نیست. راه حلش هم نادیده گرفتن یا حذف لینک‌های دار‌ای اسپم اسکورهای بالا نیست، در عوض از این نمرات برای انجام بررسی‌های بیشتر استفاده کنید. از بررسی محتوای سایت و مرتبط بودنش برای بک لینک زدن مطمئن شوید تا بعداً نیازی به رد کردن و حذف بک لینک پیدا نکنید.

 

انتقال داده‌هایتان

با کمک دکمه‌ای که در گوشه سمت راست قرار دارد می‌توانید از داده‌هایتان به صورت فایل CSV اکسل خروجی بگیرید. هنگامی که گزارشتان آماده است می‌توانید آن را از قسمت Export Notifications در گوشه بالایی و سمت راست صفحه دانلود کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بک لینک چیست؟ انواع بک لینک و روش های ساخت آن

 

سیگنال‌های اسپم اسکور

از یادگیری ماشین و مجموعه بزرگی از داده‌های آموزشی شامل دامنه‌های جریمه شده، به این سیگنال‌های کلیدی رسیده‌ایم. این سیگنال‌ها با سایت‌هایی که احتمال جریمه شدن و طرد شدنشان وجود دارد، در ارتباط هستند.

کاهش اسپم اسکور

27 سیگنالی که نشان می‌دهد ممکن است سایت اسپم باشد

(سیگنال‌های تاثیرگذار روی اسپم اسکور)

1.تعداد صفحات پیدا شده: کراولرها تنها تعداد صفحات کمی را روی دامنه مورد بررسی پیدا کرده‌اند. این یک شکل طبیعی نیست، ولی بسیاری از سایتهای اسپم، تعداد صفحات کمی دارند.

2.TLD وابسته به دامنه‌های اسپم: دامنه‌های سطح بالای خاصی (مثل download .stream .win .biz.) به طور معمول، بیشتر با سایت‌های اسپمی در ارتباط هستند.

3.طول نام دامنه: طول دامنه root وSubdomain مشابه سایتهای اسپم شده است.

4.نام دامنه حاوی عدد است. کاراکترهای عددی در نام دامنه بیشتر در سایتهای اسپمی متداول هستند.

5.به کارگیری Google Font API: دامنه‌هایی که از فونت های اختصاصی (مثل Google Font API) استفاده نمی‌کنند، احتمال اسپمی بودنشان بیشتر است. نداشتن این ویژگی فونت اختصاصی در میان سایتهای اسپمی، متداول است.

6.گوگل تگ منیجر: تقریباً هیچگاه گوگل تک منیجر روی سایت‌های اسپم قرار نمی‌گیرد.

7.وجود Double Click: تگ تبلیغاتی دابل کلیک هیچگاه روی سایتهای اسپم وجود ندارد.

8.وجود شماره تماس: سایت‌های اسپم به ندرت دارای شماره تماس هستند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین افزونه‌های گوگل کروم برای سئو

 

9.لینک شدن به لینکدین: تقریباً تمامی سایتهای غیر اسپمی دارای ارتباط با پیج لینکدین هستند؛ از این رو فقدان این ویژگی با اسپم در ارتباط است.

10.وجود نشانی ایمیل: نشانی ایمیل روی سایتهای اسپم وجود ندارد.

11.تنظیمات HTTPS: سایت‌های اسپم اندکی دارای مجوز SSL هستند، وجود HTTPS غالباً نشانه مورد اعتمادی است.

12.به کارگیری متا کیوورد: صفحاتی که از تگ Meta Keywords استفاده می‌کنند، احتمال اسپم شدنشان بیشتر است.

13.رتبه بازدید: سایت‌هایی که بازدیدهای کمی در پنل‌های Clickstream دارند، احتمال اسپم شدنشان بیشتر از مواردی است که نمرات بازدید بالایی دارند.

14.تگ Rel Canonical: به کارگیری تگ غیر محلی rel=canonical در اغلب موارد با اسپم در ارتباط است.

سیگنالهای اسپم اسکور

15.طول عنوان یا تایتل: صفحاتی که تایتل های بسیار بلند یا بسیار کوتاهی دارند با سایتهای اسپم در ارتباط هستند.

16.طول متادیسکریپشن یا توضیحات متا: صفحاتی که تگ‌های متادیسکریپشن بلند یا بسیار کوتاه دارند هم با سایتهای اسپم در ارتباط هستند.

17.طول متا کیوورد: صفحات دارای تگ‌های متاکیوورد بسیار بلند هم در اغلب موارد روی سایت‌های اسپم پیدا می‌شوند.

18.آیکون مرورگر: سایت‌های اسپم به ندرت از آیکون محبوب (favicon) استفاده می‌کنند. و سایتهای غیر اسپم در اغلب اوقات از آیکون محبوب برای مرورگرشان استفاده می‌کنند.

19.پیکسل فیسبوک: تقریباً هیچگاه پیکسل ردیابی فیسبوک را روی سایتهای اسپم، مشاهده نمی‌کنید.

20.تعداد لینکهای خروجی: سایت‌های اسپم به احتمال زیادی دارای لینکهای خروجی بسیار زیاد یا بسیار اندک هستند.

21.تعداد دامنه‌های لینک شده: سایت‌های اسپم به طور ناهجاری به تعداد بسیار زیاد یا اندک دامنه‌های منحصر به فرد لینک شده‌اند.

 

مطلب پیشنهادی: اهمیت محتوا در سئو سایت

 

22.نسبت لینکهای بیرونی به محتوا: به احتمال بیشتری در سایتهای اسپم نسبت‌های لینک به محتوا بسیار نامتناسب است.

23.حروف صامت در نام دامنه: سایت اسپمی در اغلب موارد در نام دامنه دارای ردیفی طولانی از حروف صامت است.

24.خط فاصله در نام دامنه: سایت‌های اسپم به احتمال بیشتری از چند خط فاصله در نام دامنه استفاده می‌کنند.

25.طول URL اسپم: صفحات اسپم در اغلب موارد به طور غیرعادی دارای طول URL کوتاه یا بلند هستند.

26.وجود کلمات سمی: سایت‌های اسپم در اغلب موارد از کلمات مرتبط با Web spam مثل داروها، محتوای مخصوص بزرگسالان، بازی‌ها و غیره استفاده می‌کنند.

27.به کارکیری انکرتکست با قابلیت CPC بالا: سایت‌های اسپم در اغلب موارد از کلمات خاصی در انکر تکست لینک‌های خروجی استفاده می‌کنند که با محتوای Web spam مثل داروها، محتوای مخصوص بزرگسالان، بازی‌ها و غیره در ارتباط است.

 

مطلب پیشنهادی: CPC چیست؟ توضیح کامل با فرمول محاسبه

 

نکات مهم کارلنسری 🙂

1- بالا بودن اسپم اسکور، الزاما به معنای اسپمی بودن سایت نیست.

2- اسپم اسکور از معیارهای سایت Moz است و ارتباطی به گوگل ندارد.

3- دیساوو (Disavow) کردن سایت های با اسپم اسکور بالا در گوگل سرچ کنسول (وبمسترز)، اسپم اسکور شما را کاهش نمی‌دهد!

4- دو راه پیشنهادی برای کاهش اسپم اسکور: 1- جبران عدد آن، با گرفتن بک لینک ها از سایت های معتبر و دارای اسپم اسکور پایین 2- حذف یا نوفالو کردن بک لینک ها (توسط لاگین در آن سایت و یا تماس با آن سایت و درخواست)

 

آشنایی با واژگان تخصصی Link Explorer

اسپم اسکور در لینک اکسپلورر

 

اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (DA): یکی از معیارهای اختصاصی Moz و معیاری از یک تا صد است که بر اساس الگوریتم یادگیری ماشین و معیارهای لینک، رتبه احتمالی دامنه را در گوگل مشخص خواهد کرد.

اعتبار پیج یا پیج آتوریتی (PA): یکی از معیارهای اختصاصی  Moz و عددی از یک تا صد است که بر اساس الگوریتم یادگیری ماشین و معیارهای لینک، رتبه احتمالی پیج را در گوگل مشخص خواهد کرد.

تاریخ کراول شدن: تاریخی که در آن، این پیج برای سنجش اسپم اسکور، کراول شده بود.

لینک‌های ورودی (بک لینکها): لینک ورودی از صفحه‌ای روی وب سایت دیگر که به سایت خودتان باز می‌گردد.

اسپم اسکور: درصد سایتهایی که ویژگیهایی مشابه سایت ما دارند و از جانب گوگل، جریمه شده‌اند. این امر به معنای اسپمی بودن سایت نیست. بلکه این نمره راهنمایی برای بررسی سایتهایی است که احتمال اسپم شدنشان وجود دارد.

دامنه‌های لینک دهنده( کل دامنه‌های ریشه‌ای لینک دهند): تعداد دامنه‌های ریشه‌ای و منحصر به فردی است که به یک هدف لینک شده‌اند. دو لینک از یک وب سایت را می‌توان به عنوان یک دامنه ریشه‌ای لینک دهنده در نظر گرفت.

لینک از طریق ریدایرکت: لینک‌های ورودی به URL ای اشاره دارند که به سایت مورد بررسی شما ریدایرکت شده است. اگر پیج X به پیج Y لینک شود و پیج Y به پیج Z ریدایرکت شود. لینک از پیج X به صورت لینک از طریق ریدایرکت به پیج Z در خواهد آمد.

 

منبع

https://moz.com/help/link-explorer/link-building/spam-score

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • شایان
    05 اردیبهشت 1402

    سلام
    ایا خریدن دامنه با اسپم اسکور بالا، نمره SS را حذف میکند؟ یا همچنان باقی میماند؟