بهترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های گوگل کروم برای سئو

13 تیر 1399 - آخرین بروزرسانی: 22 مرداد 1402
افزونه های سئو
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

بیشتر مردم در فضای آنلاین با کسب و کارهای محلی آشنا می‌شوند. موتور جستجوی گوگل هم در اغلب موارد برای جستجوی کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به فکر طراحی سایت فروش آنلاین هستید یا مایلید سایت شما برای کلمات کلیدی مورد نظرتان به مشتریان نشان داده شود مسلما شما نیاز به بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل دارید. پس هر روز باید به فکر بهینه سازی این موتور جستجو بروید. این امر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه بازاریابی می‌شود. افزونه‌های گوگل کروم بسیاری در حوزه سئو وجود دارند که در این مقاله برخی از آنها معرفی خواهند شد.

فهرستی از بیست افزونه (Extension) گوگل کروم در این مقاله تهیه شده که هر کدامشان داده‌های تحلیلی خاصی را در اختیارتان قرار می‌دهند. افزونه‌های کروم برای بهبود راهبرد سئو سایت و مشاهده همزمان داده‌های رقبا بسیار مفید هستند. اگر هم ادمین شبکه‌های اجتماعی و طراح سایت هستید؛ به خوبی می‌توانید از نمودارهای جذاب برخی از این افزونه‌ها برای ارائه گزارش به کارفرما و صاحبان کسب و کار استفاده کنید.

 

سئو سایت خود را به سئوکاران حرفه‌ای بسپارید

 

20 نمونه از بهترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های گوگل کروم برای سئو

1) MozBar

افزونه Mozbar در گوگل کروم

 

کاربران با کمک این افزونه تنها با یک کلیک می‌توانند وضعیت سئوی صفحات وب‌سایت‌های مختلف را در مروگر کروم بررسی کنند. در حین مشاهده هر صفحه، معیارهایی در اختیار کاربران قرار گرفته و می‌توانند فایل‌های SERP را به CRV تبدیل نموده و به تحلیل ها دسترسی پیدا کنند. در نسخه Premium این افزونه به تحلیل دشواری کلید واژه، بهینه سازی صفحه و سایر معیارهای SERP دسترسی پیدا خواهید کرد. با Moabzr معیارهایی همچون Domain Authority، Page Authority و Spam Score در کنار آنالیز وضعیت بک لینک های صفحات سایت قابل بررسی است. بررسی مشکلات سایت، نوع لینک های صفحه و… نیز با افزونه ممکن است. نسخه عادی این افزونه رایگان است.

برای آشنایی با این اصطلاحات، پیشنهاد می‌کنیم که مقالات تخصصی سئو را در سایت های معتبر مطالعه کنید.

 

2) Keywords Everywhere

افزونه keywordseverywhere در گوگل کروم

این افزونه سه نمونه اطلاعات در مورد کلیدواژه در گوگل را ارائه می‌دهد: حجم جستجوی ماهیانه، هزینه به ازای هر کلیک و شدت رقابت یک کلمه کلیدی در Google Ads. با این افزونه دیگر نیازی برای مراجعه به پنل گوگل ادز برای مشاهده این اطلاعات نیست. توجه کنید که این افزونه ممکن است زبان فارسی و آمار مربوط به کلمات کلیدی آن را به خوبی پشتیبانی نکند.

 

3) Ahrefs SEO Toolbar

افزونه ahrefs در گوگل کروم

 

اگر به دنبال شناسایی و ساخت بک لینک به صورت ارگانیک و موثر هستید AHREF یکی از بهترین ابزارهای مورد استفاده شماست. این افزونه گزارش کاملی از سئوی صفحه، ردیابی لینک های ریدایرکت شکسته، فالو و نوفالو را ارائه می‌دهد. همچنین معیارهای مربوط به صفحه، دامنه و کلید  واژه را هم برای URL های بازدید شده و نتایج جستجو ارائه می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: انواع لینک ها در سئو

 

4) SEO Minion

افزونه minion گوگل کروم برای سئو

 

تحلیل سئو در صفحه، بررسی وضعیت لینک‌های شکسته (Broken Links)، پیش نمایش SERP و شبیه سازی لوکیشن گوگل را انجام می‌دهد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این افزونه که به صرفه جویی در وقت شما کمک می‌کند؛ مقایسه SERP های گوگل مربوط به دو کشور مختلف است. یعنی رتبه بندی وب سایت خودتان را در چند مکان مختلف مشاهده می‌کنید. این افزونه، رایگان است.

 

5) SEOInfo

 

افزونه seoinfo در گوگل کروم برای سئو

 

این افزونه، وضعیت سئو در یک صفحه را بررسی می‌کند. تعداد افراد حاضر در صفحه، متاتگ‌ها، تگ‌های کنونیکال، قابلیت بازدید راحت صفحه در گوگل، تگ‌های اوپن گراف، داده‌های ساختار یافته، Hreflangها، سرعت صفحه و غیره را مشخص می‌کند. همچنین دارای ماژول Audit برای استفاده از Page Speed Insights API گوگل است.

 

مطلب پیشنهادی: تگ کنونیکال rel=canonical چیست؟

 

6) Free Backlink Checker

 

افزونه free backlonk cheker

 

این افزونه به بررسی لینک‌های خروجی در صفحه می‌پردازد. تمامی لینک‌های شکسته و فعال را مشخص می‌کند. همچنین می‌تواند تمامی لینک‌های موجود در صفحه را به فایل CSV یا XLSX منتقل کند تا تحلیل‌های مورد نیاز کاربر، رویشان انجام شود.

 

7) Hreflang Tag Checker

افزونه hreflang cheker nv گوگل کروم برای سئو

این افزونه داده‌های Hreflang را نشان داده و پیشرفته‌ترین افزونه در نوع خودش است. اطلاعات Hreflang به گوگل می‌گوید که صفحه شما به چه زبانی است تا آن را برای مخاطبان همان زبان به نمایش در آورد. این افزونه در میان تگ‌های Hreflang می‌خزد تا لینک‌های برگشتی از آنها را بررسی کند.

 

8) SEOStak Keyword Tool

 

افزونه SEOStak Keyword Tool

این افزونه با بررسی پیشنهادهای خودکار موتورهای جستجوی گوگل، یوتیوب، بینگ، یاهو، آمازون و ایبی، ایده‌های زیادی در مورد کلیدواژه مدنظر را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر قبلاً از Keyword Sheeter استفاده کرده‌ باشید؛ پس به خوبی با این مفهوم آشنایی دارید. تمامی داده‌های به دست آمده را می‌توان به فرمت CSV تبدیل کرد.

 

9) TextOptimizer

 

 

افزونه textoptimizer در گوگل کروم

 

ابزار کمک نگارشی محسوب می‌شود. این افزونه، نتایج جستجو را از نظر وجود عبارات مرتبط بررسی نموده و سایر کلمات متناسب با پیش فرض‌های موتورهای جستجو را به شما پیشنهاد می‌کند. با استفاده از کلمات پیشنهادی این افزونه در داخل متن به محتوای جذاب از نظر موتورهای جستجو و مخاطب می‌رسید.

 

10) Keyword Surfer

 

افزونه surfer برای سئو

این افزونه کروم ابزاری برای جستجوی کلیدواژه و تحلیل SERP است. با این افزونه دیگر نیازی به مراجعه به سایت دیگری ندارید. در همان مرورگر گوگل، اطلاعات مربوط به کلید واژه و تعداد بک لینک ها در اختیارتان قرار می‌گیرد. این ابزار رایگان، معیارهای ترافیکی سطح دامنه در نتایج جستجو، حجم کلیدواژه (محلی و جهانی) در حین جستجوی گوگل، پیشنهاد کلید واژه و تعداد بک لینک در سطح دامنه را مشخص می‌کند. فهرستی از پیشنهادات و حجم جستجو در نوار جانبی این افزونه قابل مشاهده است. همچنین با توجه به تعداد بک لینک‌ها در هرنتیجه جستجو متوجه می شوید که برای قرار گیری در ده رتبه برتر به چه تعداد لینک نیاز دارید.

مطلب پیشنهادی: بک لینک چیست؟

 

کسب درآمد با انجام پروژه های سئو

 

11) Nightwatch

 

افزونه nightwatch

 

جستجوهای گوگل در هر نقطه‌ای از جهان را شبیه سازی کرده و رتبه (رنک) URL مورد نظر را در میان صد نتیجه مشخص می‌کند. با این ابزار می‌فهمید که یک یک آدرس (URL) مشخص، در هر کشور جهان، دارای چه رتبه ای در نتایج جست و جوی گوگل است.

 

12) Link Redirect Trace

 

افزونه link redirect trace

 

تمامی URL ها درون زنجیره ریدایرکت را مشخص می‌کند. این افزونه ریدایرکت های 301، 302 و جاوا اسکریپت را هم پوشش می‌دهد. بعلاوه ابزار مفیدی برای یافتن لینک‌های از دست رفته است.

 

13) Lighthouse

 

افزونه lighthouse

 

این افزونه رایگان به بررسی صفحه شما پرداخته و پیشنهادهایی را در جهت بهبود عملکرد، دسترسی پذیری و سئو سایت در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایلی ارائه می‌دهد.

 

14) Similar Web

 

افزونه similarweb در گوگل کروم

محبوبیت در وب، حرف اول و آخر را می‌زند. در بازاریابی محتوا به دنبال کسب ترافیک و بازدید بیشتر هستیم. اگر چه همواره ترافیک بالاتر به درآمد بیشتر نمی‌رسد ولی تمامی تلاشمان را در این جهت انجام می‌دهیم. افزونه Similar Web ارزیابی‌های دقیقی از ترافیک صفحه را در اختیارتان قرار می‌دهد. با وجود این افزونه دیگر نیازی نیست که برای کسب داده‌های ترافیکی به سایت Similar Web مراجعه کنید.

این افزونه؛ داده‌های ترافیکی 6 ماه اخیر را به شما نشان می‌دهد. همچنین نرخ پرش (Bounce Rate)، میانگین تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید و مدت زمان هر بازدید را ارائه می‌دهد. موقعیت مکانی بازدیدگنندگان هم در اختیارتان قرار می‌گیرد. بعلاوه ترافیک حاصل از موتورهای جستجو، منابع ارجاعی، شبکه‌های اجتماعی و حتی ترافیک مستقیم به سمت سایت را هم مشخص می‌کند.

 

15) Meta SEO Inspector

 

افزونه meta inspector در گوگل کروم

 

خطاها و عدم توجه به آن ها، موجب کاهش ترافیک سایت می‌گردند. متا تگ ها تأثیر زیادی روی رتبه بندی شما دارند. پس باید از بهینه سازی کامل آنها اطمینان پیدا کنید. این افزونه به سرعت متاتگ ها و چیدمان درست آنها را بررسی می‌کند. برای مثال اگر متاتگ مناسب در صفحه به کار نرود، در صورت به اشتراک گذاری آن، صفحه به خوبی به نمایش در نمی‌آید و ترافیک از دست می‌رود.

 

16) Page Speed Insights

 

افزونه pagespeed

 

زمان بارگذاری صفحه روی نرخ تبدیل مشتری و رتبه بندی سایت اثر دارد. تقریباً 60 درصد از جستجوها در گوگل با کمک گوشی‌های هوشمند انجام می‌شوند. پس زمان بارگذاری بیش از پیش اهمیت دارد. این افزونه کارهای مورد نیاز برای بهبود زمان بارگذاری هر صفحه از سایت را مشخص می‌کند. اگر به ارقام خوبی نرسیدید؛ روی «need more» کلیک کنید تا جزئیات و بازخورد بیشتری دریافت کنید. با اصلاح خطاها در گذر زمان، رتبه بندی صفحه ارتقا پیدا خواهد کرد.

 

بهینه سازی سرعت سایت با بهترین هزینه

17)SEOquake

 

افزونه seoquake در گوگل کروم برای سئو

 

این افزونه بهترین ابزار برای مرور جزئیات کلی سایت است. جزئیاتی مثل رتبه الکسا، ایندکس کردن اطلاعات برای گوگل و بینگ و رتبه SEMrush را نمایش می‌دهد. این افزونه، دو گزارش چگالی و گزارش تشخیصی را در اختیار شما قرار می‌دهد: گزارش چگالی، توزیع کلید واژه در هر صفحه را مشخص می‌کند که اگر از کلید واژه‌ای در یک صفحه استفاده نکرده‌اید، بتوانید برای کسب رتبه بهتر از آن استفاده کنید. گزارش تشخیصی هم عناصر سئو را در هر صفحه مشخص می‌کند. یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های SEOquake، در حین انجام جستجو در گوگل (بدون نیاز به باز کردن سایت) به کارتان می‌آید. اطلاعات مربوط به هر سایت ظاهر شده در نتایج جستجو، زیر آن قید می‌شود.

18) Ninjaoutreach

 

افزونه ninja

 

هر تلاشی که در جهت بهبود سئو در صفحه انجام دهید؛ بدون لینک سازی کمکی به رتبه بندی سایت نخواهدکرد. دریافت لینک از طریق تماس با سایت مورد نظر، یکی از روش ها است. برای سهولت در لینک سازی، از افزونه Ninjaoutreach استفاده کنید. این افزونه تمامی آدرس های ایمیل مرتبط با یک دامنه را مشخص می‌کند. هنگامی که سایت مرتبط برای بک لینک زدن را پیدا کردید، با آنها از طریق ایمیل، برای دریافت لینک از سایت آن ها تماس بگیرید.

 

سفارش ساخت بک لینک

 

19) Fatrank

 

افزونه fatrank در گوگل کروم

 

اگر می‌خواهید به راحتی و به طور رایگان، رتبه بندی‌های سایت ها، با کلمات کلیدی مختلف و در کشورهای مختلف را بررسی کنید؛ از افزونه Fatrank استفاده کنید. روی این افزونه در بالای سایت کلیک کرده و کلید واژه مدنظرتان را تایپ کنید تا رتبه سایت شما برای آن کلیدواژه مشخص شود. اگر در 100 رتبه برتر قرار بگیرید؛ رتبه دقیق را به شما نشان می‌دهد. بعد از به روزرسانی الگوریتم گوگل می‌توانید از این افزونه برای اطمینان از رتبه مناسب سایت استفاده کنید.

 

20) Observe Point Tag Debugger

 

افزونه observe point در گوگل کروم برای سئو

 

با داده‌های تحلیلی و تگ‌های مورد استفاده در ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (مانند گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و…) حاصل از این افزونه می‌توان به بررسی و رفع باگ‌های وب سایت پرداخت. این افزونه به بررسی متغیرها و فعالیت‌های مبتنی بر کلیک می‌پردازد.

 

سفارش بهینه سازی سایت

 

راهنمایی: برای دانلود و نصب افزونه های فوق روی مرورگر کروم خود، نام افزونه مورد نظر را Chrome Web Store سرچ کنید. اگر مایل هستید روی گوشی این افزونه ها رو استفاده کنید، کافیست که مرورگر chrome روی گوشی خود نصب و این افزونه ها را به آن اضافه کنید.

 

در نهایت . . .

افزونه‌های زیادی در حوزه سئو به کار می‌روند. باید مناسب‌ترین افزونه برای کسب و کار خودتان را پیدا کنید. این مقاله به معرفی کاربردی‌ترین افزونه‌های گوگل کروم پرداخته است. دقت کنید که نمی‌توانید به طور همزمان از همه آنها استفاده کنید، زیرا هم مرورگر شما را سنگین و کند می‌کنند و هم گاهی باهم به تلاقی می‌خورند. باید به ترکیب مناسبی از چند افزونه برسید. در حال حاضر از کدام افزونه‌ها استفاده می‌کنید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

منابع

https://www.99signals.com/chrome-extensions-seo/

https://neilpatel.com/blog/seo-chrome-extensions/

https://ahrefs.com/blog/seo-chrome-extensions/

https://blog.hubspot.com/marketing/google-chrome-extensions-seo

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

2 دیدگاه