ریدایرکت چیست؟ انوع ریدایرکت و کاربردهای آن‌ها

08 آبان 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

هنگامی که نشانی خانه یا محل کارتان تغییر می‌کند، چگونه به آشنایان اطلاع می‌دهید؟ روش‌های مختلفی وجود دارد. حالا اگر نشانی سایت یا صفحات آن تغییر کند، چگونه به بازدید کنندگان و موتورهای جستجو خبر می‌دهید؟ برای این کار از ریدایرکت استفاده می‌کنیم.

ریدایرکت به معنای انتقال یک URL به URL دیگر است. ریدایرکت انواع مختلفی دارد که در این مقاله شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

ریدایرکت زدن

 

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت فرایند انتقال کاربران و موتورهای جستجو به URL جدید از مسیر ‌URLای است که جستجو کرده‌اند. سه ریدایرکت رایج شامل 301، 302 و Meta Refresh است.

 

انواع ریدایرکت

  • 301 (انتقال کامل): مناسب برای سئو
  • 302 (Found یا انتقال موقت)
  • Meta Refresh

 

ریدایرکت 301 برای انتقال کامل

ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی است که لینک کامل (قدرت رتبه‌بندی) را به صفحه ریدایرکت شده می‌دهد. کد 301 به کد وضعیت HTTP برای این نوع ریدایرکت اشاره دارد. در بیشتر موارد، ریدایرکت 301 بهترین روش برای اجرای ریدایرکت‌ها در یک وب سایت است. یکی از چالش هایی که ممکن است با آن روبرو شوید، تشخیص بین ریدایرکت 301 و کنونیکال است که در بلاگ کارلنسر درباره تگ کنونیکال می توانید درباره آن بخوانید.

ریدایرکت 301

ریدایرکت  found302  

هنگامی که URL اصلی به طور موقت تغییر می‌کند، از ریدایرکت‌های 302 استفاده می‌شود. به اعتقاد کارکنان گوگل، در برخی موارد ریدایرکت‌های 301 و 302 کارکرد مشابهی دارند. ولی طبق تجارب به دست آمده، بهتر است که از 301 در صورت تغییر دائم آدرس استفاده شود. با این که ریدایرکت‌های 301 و 302 قابلیت‌های انتقالی مشابهی دارند ولی 301، سیگنال کنونیکال شدن (canonicalization signal) قوی‌تری را به گوگل ارسال می‌کند. در مواردی هم که انتقال به صورت موقت است، به کارگیری 302 مناسب است.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو

 

انتقال موقت 307

ریدایرکشن 307 نوعی HTTP 1.1 successor برای ریدایرکت 302 است. با این که کراول‌های اصلی در برخی موارد با 307 مثل 302 رفتار می‌کنند، ولی بازهم بهتر است تا برای تمامی این موارد از 301 استفاده شود. استثنا تنها در زمانی است که محتوا فقط به طور موقت جابجا شده (برای مثال در هنگام تعمیر و نگهداری) و سرور قبلاً توسط موتورهای جستجو به صورت سازگار با نسخه 1.1 شناسایی شده است. از آنجایی که در اصل تعیین این که “آیا موتورهای جستجو، یک صفحه را سازگار تشخیص داده‌اند یا خیر” غیرممکن است؛ به طور کلی بهتر است از ریدایرکتهای 302 برای محتوایی که به طور موقت منتقل شده، استفاده کنید.

Meta refresh

این ریدایرکت ها به جای سطح سرور، در سطح پیج انجام می‌شود.آن‌ها معمولاً کندتر عمل می‌کنند و به عنوان تکنیک سئو پیشنهاد نمی‌شوند. این ریدایرکتها معمولاً با یک وقفه 5 ثانیه‌ای و با این پیام همراه هستند که:« If you are not redirected in five seconds, click here. » یعنی اگر در عرض پنج ثانیه، ریدایرکت نشدید، اینجا را کلیک کنید. متا رفرشها تا حدی با لینک، هم ارزش هستند، ولی به عنوان تاکتیک سئو مناسب نیستند؛ چون کارایی و ارزش لینک انتقالی کمتری دارند.

متا رفرش به صورت زیر است:

ریدایرکت متا رفرش

سفارش یا انجام پروژه های سئو

بهترین روش‌های سئو

ریدایرکت یک URL به دیگری کار متداولی است. در حین این کار باید بهترین روشها جهت حفظ ارزش سئو را بشناسید.

اولین سناریوی ساده در این زمینه بدین صورت است: یک URL دارید که باید به طور دائمی به نشانی دیگری ریدایرکت شود.

ریدایرکت پیج

چند روش برای این کار وجود دارد. به طورکلی ریدایرکت 301 را برای کاربران و موتورهای جستجو ترجیح می‌دهیم. کد 301 انتقال موقت نشانی را به مرورگرها و ربات‌های موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد. این کد برای موتورهای جستجو بدین معناست که موقعیت مکانی صفحه، تغییر کرده است و محتوای آن (نسخه به روز رسانی شده از صفحه) هم در نشانی جدید قرار دارد. موتورهای جستجو هم هر گونه ارزش لینک قبلی را به نشانی جدید منتقل می‌کنند(درست مثل تصویر زیر).

ریدایرکت و موتور جستجو

باید بدانید که در هنگام انتقال یک پیج از یک URL به URL دیگر، مدتی طول می‌کشد تا موتورهای جستجو کد 301 را متوجه شوند، آن را بشناسند و همان رتبه و اعتبار قبلی را به صفحه جدید بدهند. اگر اسپایدرهای(عنکبوت‌های) موتورهای جستجو به ندرت از صفحه وب مورد نظر بازدید کنند یا URL جدید به درستی کار نکند، امکان طولانی‌تر شدن این فرایند هم وجود دارد.

سایر ریدایرکت‌ها مثل متا رفرش‌ها هم در صورتیکه به درستی جاگذاری نشوند، نمی‌توانند همانند 301 ارزش و اعتبار موتور جستجو را انتقال دهند.

هنگامی که کل سایت، دامنه خودش را تغییر می‌دهد یا زمانی که محتوا از یک دامنه به دامنه دیگر منتقل می‌شود، انتقال محتوا بسیار پیچیده‌تر می‌شود. گاهی اوقات برقراری 301 ها در بین دامنه‌ها به خاطر سوء استفاده اسپمرها و مشکوک شدن موتورهای جستجو به زمان بیشتری برای اسپایدر شدن و به حساب آمدن، نیاز دارند.

 

مطلب پیشنهادی: پلاگین‌های وردپرس برای سئو

 

نحوه اجرای ریدایرکت

امروزه اکثر پلتفرم‌های سیستم مدیریت محتوا (CMS) روش‌ها یا افزونه‌هایی(پلاگین) برای سهولت در برقراری ریدایرکت‌های 301 و 302 دارند. برای مثال RankMath یکی از افزونه‌های پایگاه وردپرس است که ویژگی ریدایرکت زدن را دارد. بسیاری از پلتفرم‌های هاستینگ و شبکه تحویل محتوا (CDN) هم مدیریت آسان ریدایرکت را در پنل‌های ادمینشان فراهم کرده‌اند.

 

ریدایرکت‌های 301 در htaccess.

یکی از روش‌های رایج اجرای ریدایرکت‌ها از طریق فایل htaccess. است که روی سرورهای آپاچی اجرا می‌شود. در ادامه برخی از دایرکتیوهای .htaccess رایج برای ریدایرکشن را معرفی می‌کنیم.

1.ریدایرکت کردن یک دامنه کامل به سایت جدید

ریدایرکت کل دامنه

مقصد جدید را جایگزین نام دامنه کنید. با این کار هر صفحه روی سایت به URL مرتبط روی دامنه هدف، ریدایرکت 301 می‌شود.

2.ریدایرکت کردن یک پیج واحد

ریدایرکت پیج

از این ریدایرکت می‌توانید بین دامنه‌های مختلف یا روی سایت خودتان استفاده کنید.

3.به کارگیری mod_rewrite آپاچی

برای ریدایرکشن انعطاف پذیرتر می‌توانید از mod_rewrite آپاچی در فایل htaccess. خودتان استفاده کنید. برای مثال در اینجا از این کد برای ریدایرکت از دامنه غیر www به زیر دامنه www استفاده کرده‌ایم.

ریدایرکت آپاچی

 

ریدایرکت PHP

در اینجا مثالی از به کارگیری ریدایرکت 301 با استفاده از PHP را مشاهده می‌کنید.

ریدایرکت PHP

 

ریدایرکت‌های جاوا اسکریپت

با این که به لحاظ فنی می‌توانید ریدایرکشن را با استفاده از جاوا اسکریپت انجام دهید، ولی این روش به منظور سئو توصیه نمی‌شود. با این که تستها، خبر از تشخیص ریدایرکتهای جاوا اسکریپت از طرف گوگل به عنوان ریدایرکت 301 می‌دهد، ولی هیچ تضمینی در این مورد وجود ندارد. از آنجایی که جاوا اسکریپت در کلاینت ساید (client-side) اجرا می‌شود و سرور ساید(server-side) نیست؛،ولی باز هم هیچ تضمینی برای ایندکس شدن مناسب ریدایرکشن از جانب گوگل وجود ندارد. در نهایت، هیچ راهی برای شناسایی کد وضعیت HTTP در هنگام استفاده از جاوا اسکریپت برای تغییر مسیر، وجود ندارد.

 

مطلب پیشنهادی: کاربردهای جاوا اسکریپت

 

با این که پیشنهاد نمی‌شود، ولی روش اجرای ریدایرکت در جاوا اسکریپت به شکل زیر است:

ریدایرکت جاوا اسکریپت

 

منبع

https://moz.com/learn/seo/redirection

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه