CPC چیست؟ توضیح کامل با فرمول محاسبه

30 مرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
تبلیغات
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

در دنیای بازاریابیِ امروز، روش های تبلیغات به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. اگر شما یک ایده پرداز کمپین تبلیغاتی یا به دنبال سفارش طراحی کمپین تبلیغاتی هستید، یا باید خود را با ایده‌های بازاریابی مدرن وفق دهید یا باخت را بپذیرید. یکی از اصطلاحات رایج در تبلیغات تحت وب، Cost Per Click یا به اختصار CPC است. CPC یا هزینه به ازای هر کلیک در دیجیتال مارکتینگ، به معنای هزینه ای است که شما برای دریافت هر کلیک، در تبلیغات گوگل یا سایر موتورهای جستجو، مصرف می کنید.

در این مقاله، می آموزیم که تبلیغات کلیکی چطور کار می‌کنند، هزینه تبلیغات کلیکی چطور محاسبه می شود و چگونه با کمترین هزینه، کمپین تبلیغات کلیکی با بهترین نتیجه را شروع کنیم.

در ادامه، به بررسی این موضوعات درباره CPC می پردازیم:

  • CPC یا Cost Per Click چیست؟
  • تفاوت CPC و PPC
  • هزینه هر کلیک چقدر است؟
  • هزینه هر کلیک چگونه محاسبه می شود؟
  • چگونه هزینه هر کلیک را کاهش دهیم؟
  • چرا تبلیغات CPC اهمیت دارد؟

 

CPC یا Cost Per Click چیست؟

 CPC یا هزینه به ازای هر کلیک به معنای تبلیغاتی است که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، آن را اجرا می کند تا بعد از اجرای تبلیغ مورد نظر، به ازای هر بار کلیک روی آن، هزینه‌ای پرداخت کنید. هر کلیک به معنای جذب مشتری بالقوه و ایجاد تعامل با کاربران جدید است. بنابراین برای هر بار که به واسطه‌ی آن تبلیغ، یک کاربر جذب می کنید، باید هزینه پرداخت کنید. حداکثر مبلغ برای هر کلیک را سفارش دهنده یا اجرا کننده ی تبلیغ مشخص می کند. مبلغ دقیقی که به ازای هر کلیک کم می شود، تا سقف حداکثر مبلغ، تعیین شده است. این هزینه بر اساس امتیاز کیفی (Quality score) و رتبه دیگر تبلیغ کنندگان (Ad rank) متغیر است. 

مهم ترین جایگزین هزینه بابت هر کلیک، مدل هزینه بابت هر هزار بازدید یا CPM (Cost Per Mille) است که به معنای دریافت هزینه از آگهی دهنده به ازای هر 1000 نمایش آگهی یا بازدید از آگهی است؛ صرف نظر از این که بیننده روی تبلیغ کلیک کند یا خیر. هزینه CPM از CPC به مراتب کمتر است.

فرق cpc و cpm

افرادی که از تبلیغات هزینه به ازای هر کلیک استفاده می‌کنند، معمولاً بودجه روزانه خود یا حداکثر هزینه ای که از بودجه روزانه به ازای هر کلیک کسر می شود را مشخص می کنند. وقتی تبلیغ به اندازه ای کلیک خورد که کل بودجه روزانه به پایان رسید، نمایش آگهی به‌طور خودکار حذف می‌شود و روز بعد، دوباره نمایش داده می شود و این چرخه ادامه دارد. به عنوان مثال، یک وب سایت با نرخ هزینه به ازای هر کلیک 0.10 دلار، به تبلیغ کننده، 100 دلار برای دریافت 1000 کلیک در روز پرداخت می کند.

 

مطلب پیشنهادی: نرخ تبدیل چیست؟

 

تفاوت CPC و PPC

ممکن است اسم Pay Per Click یا به اختصار PPC را به معنای پرداخت به ازای هر کلیک شنیده باشید. PPC و CPC یک چیز را توصیف می کنند: PPC سیستمی است که در آن برندها یا شرکت‌ها به ازای هر کلیک روی تبلیغ خود، به منتشرکننده‌ی تبلیغ هزینه پرداخت می کنند. CPC معیاری است که برای اندازه گیری هزینه هر کدام از این کلیک ها استفاده می شود.

 

چرا تبلیغات CPC اهمیت دارد؟

تبلیغات یکی از مهم ترین روش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. تبلیغات CPC علاوه بر هدایت ترافیک به وبسایت شما، مزایای متعدد دیگری را برای کمپین‌های تبلیغاتی شما به همراه می‌آورد، از جمله:

  • مقرون به صرفه بودن: برخلاف مدل CPM، که شما مبلغی را برای بازدید می‌پردازید و جذب مشتری تضمینی نیست. با مدل تبلیغات CPC، شما فقط برای کلیک‌هایی که به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند، هزینه می‌کنید و از تعامل مشتری با خود مطمئن هستید.
  • سفارشی‌ سازی: با اجرای کمپین‌ها بر حسب آزمون و خطا در هر کمپین، می‌توانید تغییراتی را بر حسب تجربه اعمال کنید. در نهایت با آزمون و خطای روش های متعدد، به بهترین روش اجرای کمپین با کمترین هزینه و ضرر دست خواهید یافت.
  • انعطاف‌پذیری: این‌که سقف هزینه‌ی هر کلیک را خودتان مشخص می‌کنید، به شما کمک می‌کند که هرچند زیاد یا کم، برای تعداد کلیکی که مناسبتان است، هزینه کنید.
  • قابل سنجش: با تبلیغات CPC می‌توانید برگشت دقیق سرمایه‌ای را که از طریق کمپین‌ها به ‌دست می‌آید، اندازه بگیرید و هم‌چنین مشتریانی را که جذب کرده‌اید، دنبال کنید.
  • در لحظه بودن: در انجام یا سفارش سئو سایت، از ابتدا می دانید که حداقل 3 ماه برای مشاهده تاثیرات سئو بر سایت خود باید صبوری کنید. با تبلیغات CPC تأثیر کمپین خود را به‌سرعت مشاهده خواهید کرد.
  • هدف‌مندسازی: اجرای کمپین تبلیغات کلیکی، بهترین فرصت برای تقسیم‌بندی مخاطبان هدف شما با معیارهایی است که برای کسب‌وکار شما اهمیت دارند. شما می توانید با در نظر گرفتن معیارهای متعدد، گروه خاصی از مخاطبین را مورد هدف قرار دهید. برای مثال جنسیت، گروه سنی خاص، وابستگی های سیاسی و چه بسا معیارهای جزئی تر.

تبلیغات کلیکی

هزینه هر کلیک چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه هزینه هر کلیک (CPC) در پلتفرم های مختلف تبلیغاتی متفاوت است، اما مهم ترین و معروف‌ترین پلتفرم تبلیغات CPC، گوگل ادز است. در زیر، به مواردی که در محاسبه‌ی هزینه به ازای هر کلیک تاثیرگذار است می پردازیم و در آخر فرمول نهایی را معرفی خواهیم کرد.

  • حداکثر مبلغ پیشنهادی شما برای هر کلیک
  • امتیاز کیفی
  • رتبه رقابتی تبلیغ

حداکثر مبلغ پیشنهادی شما برای هر کلیک (Max CPC)

Google Ads از فرآیندی برای تعیین نرخ‌های خود استفاده می‌کند که از شما می‌خواهد حداکثر مبلغی را که مایل به پرداخت به ازای هر کلیک هستید، انتخاب کنید. هزینه شما تا حداکثر قیمت تعیین شده توسط شما متفاوت و شناور است، زیرا پلتفرم، هزینه هر کلیک را بر حسب رتبه بندی کیفیت آگهی، موقعیت، فیدبک کاربران، موضوعات جستجو و حراج های مرتبط تعیین می کند. حتی می‌توانید با تعیین استراتژی تبلیغات، از گوگل بخواهید قیمت‌ها را برای شما خودکار کند تا تعداد کلیک‌هایتان را افزایش دهید.

امتیاز کیفی (Quality Score)

گوگل ادز به تبلیغ شما یک امتیاز مشخص بر اساس CTR یا نرخ کلیک تبلیغ شما (Click-Through Rate)، کیفیت و مرتبط بودن محتوای لندینگ پیج (Landing page experience) و میزان ارتباط جست و جوی کاربران با متن تبلیغ شما (Keyword Relevancy) مشخص می‌شود. با بررسی و انتخاب بهترین کلمات کلیدی و برای هر کدام صفحه فرود کارآمدی را در نظر بگیرید تا امتیاز کیفی شما نزد گوگل بیشتر شود.

 

مطلب پیشنهادی: افزایش CTR در گوگل ادز

 

رتبه رقابتی تبلیغ (Ad Rank)

رتبه تبلیغات یا Ad rank معیاری است که کیفیت و جایگاه تبلیغ شما را در مقایسه با رقیب‌هایتان تعیین می‌کند. این رتبه به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند مبلغ پیشنهادی شما، موضوع جست و جوی افراد و… .

 

برای محاسبه هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، باید رتبه تبلیغ (Ad Rank) رقیب خود را بر امتیاز کیفی (Quality Score) تقسیم کرده و عدد حاصله را با 0.01 جمع کنید.

 

در تصویر زیر، این فرمول محاسبه رتبه رقابتی و فرمول محاسبه CPC قابل مشاهده است:

فرمول هزینه به ازای هر کلیک

چگونه هزینه تبلیغات کلیکی (CPC) را کاهش دهیم؟

گاهی تبلیغات کلیکی، حتی با وجود تعیین کردن ماکزیموم هزینه هر کلیک (Max CPC) و سقف بودجه روزانه، بسیار گران می شود. باید برنامه ای داشته باشید تا از هدر رفتن هزینه تبلیغات و نتیجه نامطلوب جلوگیری کنید. این به معنای بررسی و ایجاد یک استراتژی با کلمات کلیدی مناسب برای بالا بردن امتیاز کیفی شماست. بالا رفتن امتیاز کیفی، معیار بزرگی در رقابت تنگاتنگ تبلیغات شما با دیگران است.

افزایش امتیاز کیفیت

امتیاز کیفیت شما برای افزایش کلیک ها و کاهش هزینه های شما بسیار مهم است. می‌توانید امتیاز کیفیت خود را با انجام تنظیمات زیر بهبود بخشید:

  • نرخ کلیک مورد انتظار: می‌توانید آگهی را ویرایش کنید تا برای مشتریان هدف‌تان جذاب‌تر شود. برای این کار می توانید ویژگی‌ها و مزایا را برجسته کنید. مهم‌تر از همه، اطمینان حاصل کنید که جزئیات آگهی شما با کلمات کلیدی به کار رفته مطابقت دارد.
  • ارتباط آگهی: تبلیغ شما باید با مخاطبان و هدف جستجوی آنها ارتباط داشته باشد. به نتایج جستجو برای عبارات مختلف نگاه کنید و نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. با این روش متوجه می شوید که مخاطبان، هر عبارت را برای رسیدن به چه نتایجی جستجو می کنند.
  • تجربه لیندینگ پیج: لندینگ پیج صفحه‌ای است که مخاطب به واسطه‌ی کلیک بر تبلیغ شما با آن روبرو می شود و باید با کلمات کلیدی شما مرتبط باشد. سرعت لود صفحه فرود شما باید در دستگاه های مختلف مانند تلفن همراه و کامپیوتر به اندازه کافی سریع باشد تا افرادی که کلیک می کنند نیازی به انتظار نداشته باشند.

 

مطلب پیشنهادی: لندینگ پیج چیست؟

 

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی و هدف مخاطب در استفاده از هر کلمه کلیدی (قصد جستجوی کاربر) باعث جستجوهای اینترنتی می شوند. بنابراین مطمئن شوید که کلمات کلیدی مناسب را در تبلیغات خود دارید که افراد با هدف مرتبط را به وبسایت شما هدایت می کند.

برخی از تکنیک هایی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • هدف گیری: شما باید سعی کنید گروه مخاطبین مناسب را با تطبیق کلمات کلیدی با آنچه که آنها جستجو می کنند، هدف قرار دهید.
  • جداسازی: می توانید تبلیغات خود را به گروه هایی با کلمات کلیدی مختلف تقسیم کنید و آنها را با سایر کلمات کلیدی و عبارات جستجو تطبیق دهید.
  • گروه بندی: گروه بندی شامل ایجاد گروه‌بندی‌های جزئی‌تر برای محصولات و خدمات شما است. به این شکل نام گروه را برای این گروه های جزئی انتخاب کنید. از کلمات کلیدی مطابق با جستجوها در تبلیغات کلیکی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر تبلیغات هدفون می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را به دو دسته هدفون‌های باسیم و بی سیم دسته‌بندی کنید و مخاطبان خود را با کلمات کلیدی مشابه هدف قرار دهید.

 

مطالب پیشنهادی:

کیورد گپ چیست؟

سختی کلمه کلیدی چیست؟

 

در نتیجه‌ی انجام کارهای بالا، شما به کنترل هزینه و بهبود امتیاز کیفیت دست خواهید یافت. همچنین می توانید با استخدام کارشناس گوگل ادز در کارلنسر، سفارش تبلیغات کلیکی خود را برون‌سپاری کنید تا به صورت اصولی انجام شود.

عبارات جستجو

در نهایت…

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک، یک معیار حیاتی در تبلیغات دیجیتال برای اندازه گیری اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی است. با درک مفهوم CPC و نظارت دقیق بر آن، می‌توانید همزمان با به حداقل رساندن بودجه تبلیغات خود، کمپین بازاریابی خود را بهینه کرده و ترافیک زیادی را به سوی وبسایت‌تان هدایت کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه