شاخص و الگوریتم گوگل Google E-E-A-T چیست؟

27 دی 1402 - آخرین بروزرسانی: 27 دی 1402
شاخص Google E-E-A-T چیست؟

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 31 دقیقه

گوگل در سال 2022، دستورالعمل‌های E-A-T خودش را به روز کرد و یک «E» به عنوان علامت اختصاری «Experience» یا تجربه را به آن اضافه کرد. حالا مفهوم جدید Google E-E-A-T در سئو چه معنایی دارد؟ برای فهمیدنش با دقت این مقاله را بخوانید.

 

تعریف Google E-E-A-T

قبل از این که در مورد E-E-A-T صحبت کنیم، باید نگاهی به E-A-T بیندازیم.

مفهوم E-A-T اولین بار در سال 2014 در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل (Google’s Quality Rater Guidelines) ظاهر شد.

دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که به ارزیابی‌کنندگان معروف به ارزیابان کیفیت (Quality Raters) داده می‌شود. این ارزیابان، از دستورالعمل‌ها برای ارزیابی کیفیت نتایج جستجوی گوگل استفاده می‌کنند.

همچنین این دستورالعمل‌ها به الگوریتم گوگل کمک می‌کند تا بفهمد که محتوای خوب و مرتبط چیست.

مفهوم E-A-T درگوگل

عبارت E-A-T مخفف تخصص (expertise)، اعتبار (authoritativeness) و اعتماد (trustworthiness) است. گوگل، این معیارها را برای ارزیابی کیفیت و اعتبار محتواها و سایت‌ها استفاده می‌کند.

بنابراین، تخصص، اعتبار و اعتماد به چه معناست؟ بیایید آنها را تجزیه تحلیل کنیم:

  • تخصص: همان سطح مهارت و دانش تولیدکننده محتوا است. گوگل انتظار دارد تا محتوا از جانب افراد دارای تخصص واقعی در موضوع مورد بحث، ارائه شود.
  • اعتبار: به اعتبار تولیدکنندگان محتوا یا خود سایت اشاره دارد. برای این که یک سایت یا تولیدکننده محتوا، معتبر تلقی شود، باید در حوزه کاری خودش تثبیت شده و مورد احترام باشد.
  • اعتماد: به قابلیت اطمینان اطلاعات ارائه شده، اشاره دارد. اگر محتوا دقیق، دارای منبع خوب و شفاف باشد، احتمال اعتماد کردن کاربران و موتورهای جستجو بیشتر می‌شود.

به زبان ساده، E-A-T طراحی شده تا اطمینان حاصل کند که کاربران حین استفاده از گوگل، اطلاعات قابل اعتماد و ارزشمندی را در اختیار دارند. گوگل در دسامبر 2022، یک «E» اضافه کرد و به نام اختصاری E-E-A-T رسید. این «E» مخفف تجربه است.

تجربه (Experience) به چه معنی است؟

حالا گوگل بیش از هر زمان دیگری به مشارکت واقعی و شخصی یا آشنایی عملی با موضوع محتوا، اهمیت می‌دهد. چون کاربران اغلب به دنبال کسب اطلاعات از جانب افراد با تجربه هستند.

این امر به ویژه در زمانی اهمیت دارد که کاربر، قصد خریداری محصول یا خدمات را دارد یا به دنبال مشاوره گرفتن در مورد یک موضوع تخصصی است.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید انجام درست حرکات پیشرفته یوگا را یاد بگیرید. پس به احتمال زیاد به دنبال محتوای تولید شده از جانب یک مربی معتبر یوگا می‌روید.

به همین دلیل، گوگل هم به صفحات تولید شده از جانب تولیدکننده محتوای باتجربه در مورد موضوع، رتبه بالاتری می‌دهد.

اگر محتوای شما با اصول E-E-A-T هماهنگ شود، شانسش برای به دست آوردن رتبه‌های برتر در SERP‌ها هم افزایش می‌یابد.

عناصر تشکیل دهنده EEAT

عناصر اصلی E-E-A-T

تا اینجا به طور خلاصه معنای حروف مختلف در E-E-A-T را توضیح دادیم.

به خاطر بسپارید که گوگل، شاخص اعتماد (T) را مهم ترین عامل می‌داند. در واقع، از تجربه، تخصص و اعتبار برای تعیین قابل اعتماد بودن یک سایت استفاده می‌کند. در ادامه، هر یک از چهار عنصر تشکیل دهنده E-E-A-T را دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

 

مطلب پیشنهادی: اعتبار دامنه چیست؟

 

تجربه (Experience)

وقتی گوگل به تجربه اشاره می‌کند، به معنای سرو کار داشتن با موضوع محتوا در دنیای واقعی است.

در چشم انداز دیجیتال فعلی، که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی در حال عادی شدن است، ارزش تجربه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل، گوگل تجربه را به دستورالعمل‌های خود اضافه کرده است.

در حال حاضر داشتن تجربه واقعی در مورد یک موضوع، خارج از محدوده قابلیت‌های هوش مصنوعی است. شاید هوش مصنوعی بتواند جنبه‌هایی از تجربه انسانی را تقلید کند، اما محتوایی که تولید می‌کند، منحصر به فرد و واقعی نیست.

بنابراین، گوگل هم عامل تجربه را به عنوان عاملی کلیدی برای تشخیص میان محتوای تولید شده توسط انسان و هوش مصنوعی می‌داند. به همین دلیل، گوگل به نویسندگان با تجربه و متخصص در نگارش صفحات YMYL توجه دارد.

صفحات YMYL موضوعاتی را پوشش می‌دهند که در صورت نادرست بودن اطلاعاتشان، به طور بالقوه می‌توانند بر سلامت، ایمنی، شادی یا امنیت مالی فرد تأثیر بگذارند.

در اینجا چند نمونه از دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل آورده شده تا مسأله روشن شود:

دستورالعمل گوگل در مورد محتوای YMYL

  • توجه: YMYL مخفف عبارت «Your Money or Your Life» است. یعنی گوگل به پول و زندگی مخاطبان اهمیت می‌دهد؛ پس نسبت به محتوایی که احتمال لطمه زدن به مخاطب در آن مطرح است، حساسیت به خرج می‌دهد.

بنابراین ، تجربه از نظر گوگل بسیار مهم است. اما چگونه این تجربه را در هنگام تولید محتوا به گوگل نشان می‌دهید؟

نحوه نشان دادن تجربه در تولید محتوا

با روش‌های مختلفی، تجربه خودتان را به گوگل نشان دهید. یکی از موثرترین راه‌ها، ارائه شواهدی از تجربه خودتان در مورد یک موضوع خاص است.

فرض کنید که یک سایت در مورد ابزار نجاری راه اندازی می‌کنید. مخاطبان شما از نجارهای تازه کار گرفته تا حرفه‌ای، همگی به دنبال بهبود مهارت‌های خودشان هستند. پس برای نشان دادن تجربه در زمینه کاری خودتان، ویدیوهایی را برای آموزش تکنیک‌های مختلف نجاری به مخاطبان، می‌سازید.

به عنوان مثال، سایت زیر به خوبی در این زمینه عمل کرده است:

مثال تجربه در eeat گوگل

تولیدکننده محتوا در این سایت، تجربه عملی با این ابزارها را دارد و کاربران هم این را به خوبی می‌ببینند.

ارزیابان‌ کیفیت گوگل هم این محتوا را به ‌عنوان یک تجربه خوب در نظر می‌گیرند و به احتمال بیشتری این سایت را قابل اعتماد می‌ببینند.

 

مطلب پیشنهادی: آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین نویسنده‌ها شود؟

 

تخصص (Expertise)

روش تفسیر تخصص از نظر گوگل، ارتباط نزدیکی با تولیدکننده محتوا دارد. ارزیابان کیفیت گوگل، میزان زمان گذاشتن، کار و مهارت صرف شده برای تولید محتوای خاص را در نظر می‌گیرند.

آنها سوالاتی از این قبیل را می‌پرسند:

  • نیروی محرکه محتوا کیست؟
  • آیا تولیدکننده محتوا به خوبی بر موضوع تسلط دارد؟
  • تولیدکننده محتوا چه جایگاهی در این حوزه دارد؟

اهمیت تخصص هم مانند تجربه، به نوع محتوا وابسته است. نشان دادن تخصص در موضوعات YMYL مانند امور مالی و پزشکی، بسیار مهم است. در این موارد، از نویسنده انتظار می‌رود تا اطلاعاتی را در چارچوب پزشکی یا مالی فعلی ارائه دهد.

صلاحیت نویسنده، دستاوردهای تحصیلی و جایگاه او در رشته خودش هم در هنگام تولید چنین محتوایی بسیار مهم است. با این حال، در برخی از موضوعات و انواع محتوا، مهارت‌های روزمره هم می‌تواند به عنوان تخصص طبقه بندی شود.

نمونه‌های تخصص در Google E-E-A-T

برای روشن تر شدن این موضوع، به چند نمونه نگاه می‌کنیم:

مثال 1: به دنبال مقالاتی در مورد پخت غذای کلاسیک مانند پاستای ایتالیایی هستید.

مقاله‌ای به قلم یک متخصص مشهور آشپزی را پیدا می‌کنید. او زندگی خود را صرف مطالعه غذاهای ایتالیایی کرده است. در رستوران‌های ستاره دار میشلین کار کرده و حتی کتابی درباره آشپزی ایتالیایی نوشته است.

این مقاله به طور گسترده در مورد تاریخچه پاستا، اهمیت فرهنگی مواد اولیه و تکنیک‌های سنتی پخت است.

تخصص و تجربه در پخت پاستا

مثال 2: مقاله دیگری نوشته یک آشپز خانگی پرشور که سالها عمرش را صرف تکمیل دستور آشپزی خودش کرده را پیدا می‌کنید.

او هیچ آموزش آشپزی رسمی ندیده، اما در طول سال‌ها، تکنیک‌ها، مواد تشکیل دهنده و طعم‌های زیادی را تست کرده است. محتوا جذاب و مرتبط است و نویسنده، حکایت‌های شخصی در مورد پختن پاستا برای خانواده خودش را به شما می‌گوید.

در مثال اول، سطح بالایی از تخصص و دانش معتبر را در مقاله می‌بینید. این مقاله برای کاربرانی که به دنبال شناخت تاریخچه غذا و زمینه فرهنگی آن هستند، مناسب است.

مثال دوم هم نوعی تخصص را بر اساس تجربه عملی و آزمون و خطا نشان می‌دهد. شاید این مقاله برای آشپزهای خانگی که به دنبال توصیه‌های عملی و مرتبط هستند، جذاب تر به نظر برسد.

احتمالا ارزیابان‌ کیفیت گوگل، ارزش تخصص در هر دو مقاله را درک می‌کنند و زمینه را در نظر می‌گیرند. البته اگر این مقالات به موضوعات YMYL می‌پرداختند، این موضوع متفاوت بود. به عنوان مثال، اگر به دنبال مقاله‌ای در مورد مقررات ایمنی و بهداشت بودید، بیشتر به مقاله یک متخصص تحصیل کرده توجه می‌کردید.

نحوه نشان دادن تخصص

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نشان دادن تخصص خودتان به ارزیابان کیفیت گوگل، افزودن اطلاعاتی درباره خودتان یا سایر تولیدکنندگان محتوا در سایتتان است. باید جزئیات مربوط به نویسنده مانند مدارک تحصیلی، اطلاعات شغلی و وضعیت آنها در یک رشته خاص را در نظر بگیرید.

اگر کسی به دنبال مشاوره پزشکی است، یک نویسنده با مدرک پزشکی را به عنوان یک منبع متخصص در نظر می‌گیرد.

به مقاله زیر از Healthline نگاهی بیندازید. اول از همه، به ما نشان داده شده که مقاله توسط متخصص پزشکی بررسی شده است.

مقاله Healthline که از جانب یک پزشک بررسی شده

فهرست صلاحیت‌های این فرد، نشانه روشنی از تخصص او در این زمینه است. بعلاوه، در پایین صفحه، اطلاعات زیادی در مورد نویسنده قید شده است.

اطلاعات نویسنده مقاله

همچنین می‌توانید منابعی را به محتوای خودتان اضافه کنید تا نشان دهید که نظرات شما از جانب کارشناسان، پشتیبانی می‌شود. این کار به ویژه برای صفحات YMYL مهم است. باید نشان دهید که برای تهیه این محتوا، به خوبی تحقیق کرده‌اید و بر اساس آخرین پیشرفت‌ها، به روز شده است.

در مورد موضوعاتی بنویسید که در موردشان آگاهی دارید. به عنوان مثال، اگر زمان زیادی را صرف کار روی موتور خودرو می‌کنید، پس باید در مورد آنها تخصص داشته باشید. یعنی باید بتوانید بلاگی پر از محتوای مفید در مورد مشکلات رایج موتورها و غیره بسازید.

از طرف دیگر، اگر هرگز در زندگی خودتان کیک نپخته‌اید و یک بلاگ کیک پزی راه اندازی کرده‌اید، کاربران و گوگل به سرعت می‌فهمند که در این زمینه تخصص ندارید!

 

مطلب پیشنهادی: سرچ والیوم چیست؟

 

اعتبار (Authoritativeness )

این عامل، به میزان قدرت تولیدکننده محتوا یا سایت اشاره دارد. یعنی تا چه اندازه منبع معتبری برای کسب دانش در مورد یک موضوع هستید. به عنوان مثال، فایننشال تایمز به عنوان یکی از معتبرترین منابع جهان در مورد امور مالی در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب، ESPN دارای قدرت زیادی در زمینه ورزش است.

هر مقاله‌ در این سایت‌ها حاوی مقدار زیادی دانش و تخصص است. همچنین این سایت‌ها دارای موارد زیر هستند:

  • بک لینک از سایر سایت‌های معتبر
  • نویسندگانی با برندهای شخصی قوی یا پروفایل‌های دیجیتال به عنوان متخصص در موضوعات خاص
  • معماری محتوای قوی که تمام جنبه‌های یک موضوع خاص را پوشش می‌دهد.

به خاطر بسپارید که همیشه اعتبار، با تخصص و تجربه همراه است. اگر هیچ تخصص یا تجربه‌ای در مورد موضوعی ندارید، نمی‌توانید در آن موضوع مرجع شوید.

چگونه می‌توان اعتبار را نشان داد؟

همانطور که گفته شد، کسب بک لینک از سایر سایت‌های معتبر بسیار مفید است. یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از ابزار Backlink Gap Semrush برای مشاهده سایت‌های لینک خورده به صفحات رقبای شما هستند.

  • توجه: در این مقاله، روش استفاده از ابزارهای Semrush جهت بررسی سایت خود و رقبا برای بهبود E-E-A-T سایتتان، گفته شده است. پینشهاد می‌کنیم اکانت اشتراکی این ابزار را که در سایت‌های ایرانی با هزینه پایین به فروش می‌رسد را تهیه و استفاده کنید.

برای استفاده از ابزار Backlink Gap ابتدا دامنه خودتان و سپس دامنه رقیب خودتان را وارد کنید. بعد، روی «Find prospects» یعنی یافتن مشتریان احتمالی کلیک کنید.

ابزار backlink gap برای نشان دادن اعتبار سایت

سپس لیستی از دامنه‌های ارجاعی که به صفحات رقیب شما لینک می‌دهند، به شما نشان داده می‌شود. با این حال، فقط به دنبال دامنه‌های معتبر هستیم. بنابراین، باید از فیلتر « Authority Score» استفاده کنید. روی کادر کشویی «Authority Score» کلیک کنید و یک محدوده سفارشی از 50 تا 100 را تایپ کنید و بعد روی «Apply» کلیک کنید.

فیلتر Authority Score

در اینجا، فقط دامنه‌های ارجاعی با امتیازی در محدوده مذکور را خواهید دید. سپس می‌توانید لیست را بررسی کنید و روی عدد موجود در ستون زیر دامنه رقیب خودتان کلیک کنید. وقتی این کار را انجام دادید، در زیر قسمت «Anchor and Target URL» می‌توانید ببینید که به کدام صفحه لینک داده شده است.

Anchor and Target URL در ابزار بک لینک گپ

اکنون، اگر صفحه‌ای در سایت خودتان دارید که همان موضوع را پوشش می‌دهد، آن را با صفحه رقیب خودتان مقایسه کنید. باید شکاف‌های محتوایی را شناسایی کنید و با ارتقای محتوای خودتان، از محتوای رقیب جلو بزنید.

در مرحله بعد، به دامنه ارجاعی که به صفحه رقیب شما لینک داده بروید و سعی کنید تا لینک به پیج خودتان را بدست آورید. وقتی دامنه‌های ارجاعی هدف را انتخاب کردید، کادرهای کنار آنها را انتخاب کنید و روی «Start Outreach» کلیک کنید.

انتخاب دامنه های ارجاعی در بک لینک گپ

اکنون، لیست دامنه‌های ارجاعی انتخاب شده را مشاهده خواهید کرد. سپس، انتخاب کنید که می‌خواهید آنها را در کدام پروژه ذخیره کنید و روی «Send Prospects» کلیک کنید. حالا این دامنه‌های ارجاعی در ابزار Link Building ذخیره می‌شوند که در هر لحظه به آنها دسترسی دارید.

ذخیره پروژه بک لینک سازی

مثال اول در مورد اعتبار سایت

لینک زدن به سایت‌هایی که در حوزه کاری شما قرار دارند، روشی عالی در زمینه ایجاد اعتبار برای سایت است.

به عنوان مثال، اگر یک بلاگ پست در مورد بسکتبال، لینکی از سایتی مانند ESPN گرفته، به ایجاد شهرت و اعتبار سایت کمک می‌کند.

کاربران به ESPN به عنوان مرجعی معتبر در حوزه ورزشی اعتماد دارند و وقتی لینکی را دنبال می‌کنند که به صفحه شما منتهی می‌شود، شما به عنوان یک منبع معتبر دیده می‌شوید که اعتبارتان را افزایش می‌دهد.

گرفتن بک لینک از سایت معتبر ورزشی

باید ایجاد اعتبار موضعی در سایت را به عنوان هدف در نظر بگیرید. این کار به معنای تولید محتوای باکیفیت است که با تمام جنبه‌های موضوع شما سروکار دارد.

مثال دوم در مورد اعتبار سایت

برای مثال به دنبال استخدام مربی تناسب اندام برای رسیدن به اهداف سلامتی خودتان هستید. اولین مربی، از روال‌های اولیه تناسب اندام آگاهی دارد. دومی‌ دارای دانش در مورد روتین‌های اولیه تناسب اندام و تکنیک‌های آموزشی پیشرفته، روش‌های پیشگیری از آسیب و برنامه ریزی وعده‌های غذایی است.

مربی سوم، اطلاعات دو مربی قبلی را دارد. با این حال، مراجعانی دارد که در زندگی واقعی با موفقیت به تناسب اندام رسیده‌اند که تأییدی بر تخصص اوست. واضح است که شما مربی سوم را معتبرترین گزینه می‌دانید.

همین امر در مورد سایت هم صادق است. به یک استراتژی محتوایی نیاز دارید تا قدرت خودتان را در مورد موضوع سایت نشان دهید. باید تا حد امکان محتوای مفید تولید کنید که تمام جنبه‌های موضوع را پوشش دهد.

به عنوان مثال، اگر فقط یک مقاله در مورد دوچرخه سواری در سایت خودتان منتشر کنید، گوگل شما را به عنوان یک مرجع در حوزه دوچرخه سواری نمی‌بیند. با این حال، اگر تعداد زیادی مقاله در مورد تمام جنبه‌های دوچرخه سواری (تجهیزات ایمنی، روال تمرین، آموزش تعمیر دوچرخه و غیره) پست کنید، گوگل شما را به عنوان یک منبع خبره و معتبر می‌بیند.

محتوا باید مفید بوده و به پرسش‌های کاربران پاسخ دهد. حالا، چگونه در این مورد اقدام می‌کنید؟ خب، ابتدا باید تحقیقاتی در مورد کلمات کلیدی انجام دهید و در مورد تولید محتوا، ایده پردازی کنید. یکی از ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ، ابزار Keyword Magic در Semrush  است.

در ادامه نحوه استفاده از آن آمده است.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی سایت

به ابزار Keyword Magic بروید.

در مرحله بعد، کلمه کلیدی اصلی (seed) خودتان را تایپ کنید، به عنوان مثال، «cycling» و روی «Search» کلیک کنید.

ابزار تحقیق در مورد کلمات کلیدی

سپس لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خودتان را به همراه حجم جستجوی ماهیانه و نمرات دشواری کلمه کلیدی دریافت خواهید کرد.

دریافت لیست کلمات کلیدی

در سمت چپ، گروه‌های مختلفی از کلمات کلیدی وجود دارد. اینها موضوعات فرعی و مربوط به کلمه کلیدی اصلی شما هستند.

موضوعات فرعی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی

اگر روی یکی از این موضوعات فرعی مانند کفش کلیک کنید، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی و موضوع فرعی مثل «indoor cycling shoes» را دریافت خواهید کرد.

کلمات کلیدی فرعی در ابزار کی وورد مجیک

حالا تعداد زیادی از کلمات کلیدی برای تولید محتوا را در اختیار دارید.

برای ذخیره کلمات کلیدی، کافی است کادرهای کنار آنها را علامت بزنید و روی «Add to keyword list» کلیک کنید.

اضافه کردن کلمات جدید به لیست کلمات کلیدی

سپس می‌توانید هر زمان که بخواهید آنها را در ابزار Keyword Manager مشاهده کنید.

یکی دیگر از روش‌های عالی برای ایده پردازی در مورد محتوا، استفاده از ابزار Semrush’s Topic Research است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوعی را در نوار جستجو تایپ کنید و روی «Get content ideas» کلیک کنید. در این مثال عبارت«gardening» را انتخاب کردیم.

ابزار جستجوی موضوع در semrush

سپس این ابزار، کارت‌های متفاوت و حاوی موضوعات فرعی مرتبط و سایر ایده‌های مرتبط با موضوع اصلی شما را تولید می‌کند.

موضوعات فرعی مرتبط در semrush2

اگر روی یکی از کارت‌ها کلیک کنید، می‌توانید حجم جستجو، سختی و کارایی موضوع را مشاهده کنید. بعلاوه، عناوینی برای موضوع فرعی و سوالات کاربران را مشاهده می‌کنید.

بررسی حجم جستجو، سختی و کارایی موضوع

این ابزار ایده‌های زیادی برای تولید محتوا و کسب اعتبار سایت را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: کیورد گپ چیست؟

 

دستورالعمل‌های وب استنفورد

یکی دیگر از راه‌های تولید اعتبار برای سایت، توجه دقیق به دستورالعمل‌های اعتبار وب استنفورد (Stanford’s Web Credibility Guidelines) است که می‌گوید:

  • برقراری ارتباط با خودتان را آسان کنید.
  • بررسی صحت اطلاعات مندرج در سایت را ساده کنید.
  • سایت را به طور حرفه‌ای و مناسب اهدافتان طراحی کنید.
  • استفاده از سایت را ساده کنید.
  • محتوای سایت را به طور مداوم به روز رسانی کنید تا محتوای همیشه سبز داشته باشید. (حداقل نشان دهید که تازه بررسی شده است).
  • با احتیاط از هر گونه محتوای تبلیغاتی (مانند تبلیغات، پیشنهادات) استفاده کنید.
  • از انواع خطاها هر چقدر هم کوچک، اجتناب کنید.

اعتماد (Trustworthiness)

قابل اعتماد بودن، مهمترین عامل در Google E-E-A-T است. در اصل، گوگل در صورتی سایت شما را قابل اعتماد می‌داند که تجربه، تخصص و اعتبار را نشان دهد. اگر E-E-A-T را به عنوان چهار ستون در نظر بگیرید، قابل اعتماد بودن یک ستون افقی در بالا و E-E-A سه ستون پشتیبان در پایین است.

شاید یک پیج تجربه، تخصص و اعتبار را نشان ‌دهد، اما همچنان توسط ارزیابان کیفیت گوگل، غیرقابل اعتماد تلقی ‌شود.

بنابراین، اگر کاربران به صفحه شما اعتماد ندارند، سایر تلاش‌های سئوی شما هم تقریبا به هدر رفته است.

با این حال، اهمیت قابل اعتماد بودن یک صفحه یا سایت، به نوع محتوا بستگی دارد. گوگل در هنگام ارزیابیِ قابل اعتماد بودن محتوا، هدف مد نظر را لحاظ می‌کند.

قابل اعتماد بودن سایت با محتوای ymylفرض کنید که به ایرانیان توصیه می‌کنید که قبل از سفر به ژاپن، نیازی به دریافت ویزا ندارند. خب، معلوم است که نیاز دارند! اگر این توصیه در سایت شما پست شده است، حدس بزنید چه خواهد شد؟ هم کاربران و هم ارزیابان کیفیت گوگل، سایت شما را غیرقابل اعتماد می‌بینند.

بیایید به مثال دیگری نگاه کنیم:

اگر فروشگاه اینترنتی دارید، کاربران باید با اطمینان، هرگونه تراکنش مالی آنلاین را به درستی انجام دهند. حالا اگر سایت شما از رمزگذاری SSL (لایه سوکت ایمن) یا گواهی HTTPS (پروتکل انتقال ابرمتن امن) استفاده نمی‌کند و نمادهایی مثل نماد اعتماد نداشته باشید، بعید است که کاربران به شما اعتماد کنند.

روشی سریع و آسان برای بررسی امنیت سایت شما، استفاده از ابزار Site Audit در Semrush است.

بررسی امنیت سایت

ابتدا روی «Site Audit» کلیک کنید، دامنه خودتان را در نوار جستجو وارد کنید و روی «Start Audit» کلیک کنید.

بررسی امنیت سایت با Site Audit

سپس به منوی «Site Audit Settings» هدایت خواهید شد. اگر از تنظیمات پیش‌فرض راضی هستید، فقط روی «Start Site Audit» کلیک کنید.

تنظیمات ابزار Site Audit

یا اگر می‌خواهید تنظیمات را سفارشی کنید؛ می‌توانید از شش تب زیر استفاده کنید که عبارتند از:

  • دامنه و محدودیت صفحات (Domain and limit of pages)
  • تنظیمات کراولر (Crawler settings)
  • URL‌های مجاز و غیر مجاز (Allow/disallow URLs)
  • حذف پارامترهای URL (Remove URL parameters)
  • دور زدن محدودیت‌های وب‌سایت (Bypass website restrictions)
  • زمانبندی (Schedule)

تب های سفارشی سازی ابزار Site Audit

پس از اتمام وارسی، روی پروژه خودتان کلیک کنید.

اتمام پروژه وارسی سایت

در صفحه بعد، در بخش «Thematic Reports»، ویجت «HTTPS» را مشاهده خواهید کرد. روی «View details» کلیک کنید.

مشاهده جزئیات در Site Audit

سپس این ابزار، اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • امتیاز پیاده سازی HTTPS
  • به روز بودن گواهی‌های امنیتی شما
  • به روز بودن امنیت سرورتان
  • میزان امنیت معماری سایت شما

مشاهده جزئیات در Site Audit

اگر این وارسی، هر گونه مشکلی را در مورد امنیت سایت شما تشخیص داد، می‌توانید روی آن مشکل کلیک کنید و Semrush در مورد نحوه رفع آن به شما مشاوره می‌دهد.

بررسی مشکلات سایت در ابزار Site Audit

چگونه قابل اعتماد بودن را نشان دهیم؟

تا زمانی که سایت شما هدفی صادقانه دارد، اعتماد سازی هم چندان دشوار نیست. به خاطر بسپارید که بهترین راه برای انجام این کار نشان دادن تجربه، تخصص و اعتبار است.

راه‌های دیگری هم برای اعتماد سازی در سایت وجود دارد، از جمله موارد زیر:

  • اطلاعات تماس دقیق: ارائه جزئیات تماس بسته به نوع سایت شما، راه خوبی برای اعتماد سازی است. این امر به ویژه در سایت‌های تجارت الکترونیک یا فروشگاهی مهم است. باید یک صفحه تماس حاوی نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل را درج کنید. همچنین باید به حفظ حریم خصوصی و کوکی اشاره کنید. اگر کالاهایی را در سایت خودتان می‌فروشید، باید شرایط پس گرفتن محصولات را مشخص کنید.
  • پشتیبانی مشتری: علاوه بر ارائه اطلاعات تماس، باید جزئیات خدمات مشتری را هم ارائه دهید. زمانبندی پاسخگویی به کاربران را اعلام کنید، آنها را از کانال‌های پشتیبانی موجود و هرگونه کمک جانبی آگاه کنید.

تاکتیک طعمه کلیکی

  • از تاکتیک‌های تله کلیکی (Click-Bait) استفاده نکنید: شفاف عمل کرده و از تله کلیک اجتناب کنید. محتوای شما باید به طور دقیق در قالب عناوین متا، توضیحات متا و عناوین صفحات شما نمایش داده شود.
  • محتوای خود را به روز نگه دارید: محتوای شما باید به طور مرتب به روز شود. اگر سایت شما پر از محتوای قدیمی ‌است، گوگل اعتماد زیادی به آن نخواهد داشت.
  • نظرات واقعی را درج کنید: به کاربران امکان نوشتن نظراتشان را بدهید. بازخورد خوب باعث اعتماد سازی می‌شود و مواجهه با بازخورد منفی، نشان دهنده مسئولیت پذیری است.
  • تراکنش‌های مالی ایمن: اگر سایت شما، پرداخت‌ها یا سایر داده‌های حساس را پردازش می‌کند، باید از کاربران خودتان محافظت کنید. باید از اتصالات HTTPS ایمن و مجوز SSL معتبر استفاده کنید. همچنین باید نمادهای امنیتی تأیید شده را نمایش دهید.

 

مطلب پیشنهادی: معماری سایت چیست؟

 

سطوح E-E-A-T و دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل

دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل نشان می‌دهد که E-E-A-T سطوح مختلفی دارد: «کم ترین»، «فقدان»، «سطح بالا» و «سطح بسیار بالا».

هدف از سئو سایت، بالا بردن E-E-A-T صفحات شما تا بالاترین سطح ممکن است. اگر سایت و محتوای شما واقعا برای کاربران مفید است، بعید است که سطح E-E-A-T بسیار پایینی داشته باشد.

سطوح مختلف google eeat

سایت‌هایی که در پایین‌ترین سطح E-E-A-T قرار دارند، عموما اسپم هستند و تقریبا هیچ اعتباری ندارند. اگر می‌خواهید سایت شما به سطوح بالاتر E-E-A-T برسد، به تلاش و مراقبت نیاز دارد.

باید یک استراتژی محتوا تهیه کنید که بر اشتراک گذاری محتوای ارزشمند در هر مرحله از سفر به کاربران متمرکز است. اگر این کار را انجام دهید، در مسیر درستی خواهید بود. با این حال، شناخت سطوح مختلف E-E-A-T همانطور که در دستورالعمل‌ها آمده، مفید است.

کمترین مقادیر Google E-E-A-T

صفحات این دسته، اغلب اسپم و فاقد اعتبار هستند. آنها نمی‌توانند یک تجربه کاربری مثبت (UX) را ارائه دهند. طبق دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کیفیت جستجوی گوگل، صفحات زیر کمترین E-E-A-T را دارند:

جدول کمترین مقدار E-E-A-T گوگل

  • توجه: وقتی گوگل به «MC» اشاره می‌کند، مخفف «محتوای اصلی» است.

بنابراین، پیج‌هایی با پایین ترین سطح E-E-A-T طیف گسترده‌ای از اقدامات مضر، هرزنامه یا فریبنده را نشان می‌دهد.

باید بدانید که چه چیزی باعث ایجاد صفحاتی با پایین ترین سطح E-E-A-T می‌شود. اجتناب از این شیوه‌ها، حضور آنلاین مثبت و رعایت استانداردهای اخلاقی در تعاملات دیجیتال را میسر می‌کند.

فاقد E-E-A-T

طبق دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل، شاید یک پیج خاص با وجود معتبر بودن سایت، فاقد E-E-A-T شناخته شود.

برای مثال، فرض کنید که بلاگ سلامتی و تناسب اندام دارید. اکثر پست‌های بلاگ سایت شما با موضوعاتی مانند مکمل‌ها و راهنمای تمرین سروکار دارند.

آنها حاوی دانش مرتبط و تخصصی هستند که توسط افراد باتجربه نوشته شده است و سایت شما به طور کلی یک منبع قابل اعتماد است. با این حال، یکی از بلاگ‌های شما شامل فهرستی از گیتارهای گران قیمت است.

برای گوگل مهم نیست که سایر پست‌های شما درجه یک هستند. از آنجایی که آن پیج ارتباط موضوعی ندارد، به عنوان فاقد E-E-A-T طبقه بندی می‌شود.

دستورالعمل‌های گوگل برای ارزیابان

همانطور که گوگل در دستورالعمل‌های خودش گفته:

«در صورتی که صفحه فاقد E-E-A-T مناسب برای هدفش باشد، رتبه پاییی می‌گیرد. هیچ ملاحظات دیگری مانند شهرت مثبت یا نوع وب سایت نمی‌تواند بر کمبود E-E-A-T بر موضوع یا هدف صفحه غلبه کند.

سایر صفحات فاقد E-E-A-T

همچنین از نظر گوگل، سایر صفحات فاقد E-E-A-T به شرح زیر هستند:

  • تولیدکننده محتوا فاقد تجربه کافی است. مثلا منتقد رستورانی که اصلا اهل رستوران رفتن نیست.
  • محتوانویس فاقد تجربه کافی است. مثل مقاله چتربازی که نویسنده آن هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارد.
  • نویسنده یا سایتی که منبع معتبر یا معتمدی نیست، مثل دانلود کردن فرم مالیاتی از سایت آشپزی!
  • پیج یا سایتی که مطمئن نیست، مثل پیج فروشگاهی که اطلاعات خدمات مشتریان اندکی دارد.

برخلاف صفحاتی که کمترین سطح E-E-A-T را دارند، صفحات فاقد E-E-A-T به عنوان مضر یا آسیب زننده در نظر گرفته نمی‌شوند. آنها بیشتر نتیجه بی دقتی و بی کیفیتی و مرتبط نبودن با موضوع هستند.

گوگل ارزیاب‌های خودش را راهنمایی می‌کند تا مراقب موارد زیر باشند:

  • محتوای اصلی بی کیفیت که با اصالت، استعداد، تلاش یا مهارت کافی برای دستیابی به هدف صفحه تولید نشده است.
  • عناوینی که کمی ‌اغراق آمیز، تکان دهنده یا گمراه کننده هستند.
  • سایت‌ها یا تولیدکنندگان محتوا که شهرت کمی دارند.
  • اطلاعات ناکافی درباره تولیدکننده محتوا یا سایتی که درج آن برای پیج، ضروری است.
  • تبلیغات یا محتوای تکمیلی که با محتوای اصلی صفحه فرق دارد.

 

مطلب پیشنهادی: اهمیت محتوا در سئو سایت

 

بیایید نگاهی به پیجی بیاندازیم که حداقل یکی از این معیارها را دارد.

عنوان این مقاله «ایده‌های غذایی جشن تولد چهل سالگی» است. برخی از محتواهای اصلی در بالای پیج قرار گرفته‌اند.

ایده های غذایی جشن تولد 40 سالگی

همانطور که می‌بینید، به اشتباه نوشته شده است و خطاهایی دارد. متن به وضوح نشان دهنده تلاش و مهارت اندک نویسنده است. اما خیلی بدتر هم می‌شود. وقتی به پایین می‌روید، با تبلیغات متعددی روبرو می‌شوید.

تبلیغات متعدد در پایین سایت

اکنون، باید بگوییم ارزیابان گوگل، این تبلیغات را متمایز از محتوای اصلی می‌دانند. بنابراین، حتی اگر بقیه این سایت هم معتبر باشد، اما این پیج، تقریبا رتبه پایین E-E-A-T را دریافت می‌کند.

مقدار بالای Google E-E-A-T

پیج‌ها با سطح بالای E-E-A-T مقدار بالای تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن را نشان می‌دهند. باز هم شاید اکثر صفحات یک سایت، فاقد اعتبار باشند، اما هنوز هم یک یا دو صفحه با E-E-A-T بالا داشته باشد. در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل، ویژگی‌های صفحات با E-E-A-T بالا به شرح زیر است:

  • پیج‌های باکیفیت، اهداف مفیدی را دنبال می‌کنند.
  • انتظار آسیب‌زا بودن از پیج‌های با کیفیت نمی‌رود.
  • صفحه با هر موضوعی یا هر سایتی می‌تواند کیفیت بالایی را کسب کند.
  • بررسی دقیق موضوعات YMYL و سایت‌هایی مثل سایت فروشگاهی که به سطح بالای اعتماد نیاز دارند.
  • پیج‌های با کیفیت، دارای عنوانی هستند که کل صفحه را خلاصه می‌کند.
  • تبلیغات در پیج‌های با کیفیت، در محتوای اصلی تداخل پیدا نمی‌کند. بسیاری از پیج‌ها نیازمند کسب درآمد از تعامل با مخاطب هستند. پس فقط وجود یا فقدان تبلیغات، ملاک ارزیابی کیفیت نیست.
  • پیج‌های با کیفیت حاوی اطلاعات دقیق در مورد تولیدکننده محتوا و سایت هستند. در مورد فروشگاهها و سایت‌های دارای تراکنش مالی، اطلاعات مربوط به خدمات مشتریان را بررسی کنید.
  • برای افرادی که در انجمن‌ها یا پلتفرم‌های اجتماعی به تولید محتوا می‌پردازند، نام مستعار یا نام کاربری کفایت می‌کند.

در زیر نمونه ای از پیج با E-E-A-T بالا آورده شده است. گوگل این محتوا را هماهنگ با محتوای اعلام شده صفحه می‌داند.

پیج با E-E-A-T بالا

مقدار بسیار بالای E-E-A-T

صفحاتی با E-E-A-T بسیار بالا را تولیدکنندگان معتبر محتوا می‌سازند. آنها دانش عملی گسترده‌ای در مورد موضوع دارند و به عنوان منابع اطلاعاتی بسیار قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شوند. این کار منجر به رتبه بالای E-E-A-T می‌شود.

به عنوان مثال، اگر یک مقاله خبری در مورد یک موضوع مالی بخوانید، انتظار تخصص و تجربه را از نویسنده دارید. نگاهی به مقاله مالی زیر از CNBC بیندازید. نویسنده به وضوح قید شده است.

مقاله مالی از CNBC

اگر روی نام نویسنده کلیک کنید، به صفحه‌ای حاوی اطلاعات او می‌روید.

اطلاعات نویسنده در پیج با E-E-A-T بسیار بالا

اطلاعات ارائه شده به وضوح تجربه، تخصص و اقتدار نویسنده را نشان می‌دهد که باعث ایجاد اعتماد در محتوای مقاله می‌شود.

با این حال، اگر فهرستی از کتاب‌های مورد علاقه خودتان را می‌خوانید، لزوماً انتظار تخصص یا تجربه بالا در دنیای نشر را از نویسنده ندارید.

بنابراین، گوگل چگونه تجربه و تخصص یک نویسنده را تعیین می‌کند؟ خب، عوامل متعددی دخیل است:

  • سطح آموزش و تحصیلات نویسنده چقدر است؟
  • نویسنده چقدر مطلب منتشر کرده است؟
  • مدت زمان نوشتن نویسنده در مورد یک موضوع خاص چقدر است؟
  • از آخرین باری که نویسنده چیزی منتشر کرده چقدر می‌گذرد؟
  • شغل نویسنده، چقدر با محتوایی که منتشر می‌کند مرتبط است؟

با این حال، شهرت نویسنده برای دریافت رتبه بسیار بالای E-E-A-T کافی نیست. پیج به محتوای بسیار رضایت بخش و همسو با هدفش نیاز دارد.

آیا E-E-A-T یک عامل در رتبه بندی گوگل است؟

نه دقیقا، چون E-E-A-T یک معیار قابل اندازه گیری توسط سئو و گوگل نیست. یعنی E-E-A-T به عنوان یک عامل رتبه بندی و مستقیم از جانب گوگل، استفاده نمی‌شود. با این حال، سیگنال‌های E-E-A-T یک سایت، به سایر عوامل رتبه بندی سایت کمک می‌کند.

شما باید E-E-A-T را به جای عامل رتبه بندی  به عنوان یک مفهوم در نظر بگیرید. این مفهومی را باید در هر محتوایی بگنجانید. گوگل، E-E-A-T را به عنوان یک عامل مهم در تعیین ارزش صفحات شما برای کاربران می‌داند.

نقش E-E-A-T در رتبه بندی گوگل

گوگل در بخش «How Google fights misinformation» در مورد رتبه‌بندی E-E-A-T، می‌گوید:

«رتبه‌بندی‌های به‌دست‌آمده، بر رتبه‌بندی هیچ یک از ‌سایت‌ها تأثیر نمی‌گذارند، اما به ما کمک می‌کنند تا کیفیت نتایج خودمان را محک بزنیم، که به نوبه خود امکان ساخت الگوریتم‌ها را فراهم کرده تا در سطح جهانی، نتایج باکیفیتی را عرضه کنیم.»

بنابراین، حتی اگر E-E-A-T را یک عامل مستقیم رتبه‌بندی ندانیم، ولی بسیار مهم است.

 

مطلب پیشنهادی: اسپم اسکور چیست؟

 

چگونه E-E-A-T را بهبود دهیم؟

قبلاً در مورد نحوه نشان دادن E-E-A-T به ارزیابان کیفی گوگل توضیح دادیم. اما اگر E-E-A-T در وضعیت خوبی قرار ندارد، چگونه می‌توانید آن را بهبود دهید؟ خوشبختانه راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

لینک سازی محتوای معنایی (Semantic Content Linking)

از لینک‌های داخلی برای ایجاد ارتباط میان محتوای درون سایت خودتان استفاده کنید. با این ترفند، خوشه‌های موضوعی مرتبطی بسازید تا تخصص خودتان را در موضوعات خاصی به نمایش بگذارد و دانش خودتان را به گوگل نشان دهد.

به عنوان مثال، اگر پست بلاگی در مورد هتل‌های لوکس در جزیره کیش دارید، منطقی است که یک لینک داخلی به هر پست دیگری که جاذبه‌های کیش را پوشش داده، اضافه کنید.

لینک‌های داخلی باید با انکر تکست غنی و توصیف کننده محتوایی که به آن لینک خورده، همراه شوند. باید قرار گیری لینک‌ها در انکر تکست‌های توصیفی را در سرتاسر سایت بررسی کنید و انکر تکست ناهماهنگ با زمینه لینک را شناسایی کنید.

برای کمک به شناسایی انکر تکست غیر توصیفی در صفحات خودتان، می‌توانید از ابزار Site Audit در Semrush استفاده کنید. به «Site Audit» بروید و پروژه خودتان را انتخاب کنید. سپس، روی تب «Issues» کلیک کنید.

قرار گیری لینک‌ها در انکر تکست توصیفی

در مرحله بعد، باید به بخش «Notices» بروید و ببینید که آیا این ابزار، لینک‌های تعبیه‌شده در انکر تکست غیر توصیفی را شناسایی کرده است؟ در مثال زیر، یک نمونه از آن درون سایت وجود دارد.

تب Issues در لینک سازی محتوای معنایی

وقتی روی issue  کلیک ‌کنم، می‌توانم انکر تکست نیازمند بررسی و پیج مربوط به آن را ببینم.

انکر تکست نیازمند بررسی و پیج مربوط به آن

اگر این مشکل را در صفحات خودتان پیدا کردید، باید آن را با انکر تکست‌های توصیفی جابجا کنید تا پیش زمینه‌ای از محتوا را در اختیار خواننده و موتورهای جستجو قرار دهید.

همکاری با کارشناسان

باید به دنبال همکاری با کارشناسان شناخته شده در حوزه کاری خودتان بروید. این کار به معنای مشارکت در نویسندگی محتوا، بررسی محصولات با یکدیگر و… است.

برای اینکه کارشناسان از جانب گوگل به رسمیت شناخته شوند، باید سیگنال‌های قوی E-E-A-T را به واسطه موارد زیر نشان دهند:

  • سایت‌ها یا وبلاگ‌های کارشناسان
  • پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی آنها
  • انتشارات آنلاین
  • پروفایل سایت دانشگاه

همچنین باید درون محتوای خودتان از طریق لینک‌های خروجی، به متخصصان اشاره کنید. این امر به ویژه در مورد محتوای YMYL مهم است.

شکاف‌های دانش را پر کنید

اکثر محتوای آنلاین، شامل انتشار محتوای تکراری است. همه ما تجربه تحقیق در مورد یک موضوع را داریم و متوجه شدیم که نتایج برتر درون SERP‌ها، دقیقا اطلاعات مشابهی را مطرح می‌کنند. روش عالی برای نشان دادن E-E-A-T به گوگل، پر کردن شکاف دانش با طرح موارد جدید است.

این دانش شامل اطلاعات جالب است که در هیچ یک از نتایج برتر گوگل وجود ندارد. یا اینکه یک دیدگاه منحصر به فرد در مورد موضوعی که بارها پوشش داده شده را بیان کنید.

حالا کارشناسان چه می‌کنند؟ آنها چیزهایی را در مورد موضوع به شما می‌گویند که قبلا نمی‌دانستید. یکی از روش‌ها برای یافتن شکاف‌های دانش، استفاده از ابزار Topic Research در Semrush است. برای شروع، موضوع خودتان را تایپ کنید.

ابزارTopic Research در Semrush

در صفحه بعد، دامنه رقیب را اضافه کنید و روی «Get Content Ideas» کلیک کنید.

اضافه کردن دامنه رقیب در ابزار Topic Research

سپس این ابزار، کارت‌های مختلفی حاوی موضوعات فرعی مرتبط با موضوع اصلی شما را ارائه می‌دهد. رنگ‌های سبز که روی آنها یک تیک وجود دارد، مواردی هستند که رقیب شما بابت آنها در 100 نتیجه برتر گوگل قرار گرفته است. سایر موارد هم موضوعاتی هستند که رقیب شما هنوز پوشش نداده است.

موضوعاتی که رقبا پوشش داده‌اند.

اکنون می‌دانید که رقبای شما، کدام موضوعات فرعی را جا انداخته‌اند و می‌توانید تولید محتوا برای پر کردن این شکاف‌ها را شروع کنید.

 

مطلب پیشنهادی: تکنیک آسمان خراش

 

انواع محتوا را با هم ترکیب کنید

لازم نیست محتوای شما فقط در قالب متن تولید شود. باید خلاقیت به خرج داده و انواع مختلف محتوا را در سایت قرار دهید.

اضافه کردن محتواهای زیر مفید است:

  • پادکست‌ها
  • فیلم‌ها
  • وبینارها

اگر محصول را بررسی می‌کنید، پس ویدیوها اهمیت ویژه‌ای دارند. وقتی کاربر شما را در حین استفاده از یک محصول می‌بیند و نظرتان را در موردش می‌گویید، تجربه خودتان را نشان داده و به اعتمادسازی کمک می‌کنید.

از نشانه گذاری اسکیمای شخص (Person Schema Markup) استفاده کنید

نشانه گذاری اسکیمای شخص یک نوع داده ساختاریافته است. با اجرای این نوع داده‌های ساختاریافته در پیج خودتان، موتورهای جستجو هر چه بهتر روابط بین نویسندگان و محتوای آنها را می‌شناسند. اگر با اسکیما آشنایی ندارید، ابتدا مطلب «اسکیما چیست» را مطالعه کنید.

وقتی گوگل این اطلاعات مربوط به نویسنده را بشناسد، می‌تواند نتایج جستجوی غنی‌ مانند پنل‌های دانش (knowledge panel) حاوی اطلاعات مختصر و مرتبط با نویسندگان خاص را نمایش دهد.

نشانه گذاری اسکیمای شخص به ویژه برای صفحه«About Us» یا «درباره ما» مفید است. می‌توانید عکس‌ها، نام‌ها، نقش‌ها، مدارک تحصیلی و هر گونه اطلاعات مرتبط دیگر در مورد اعضای تیم خودتان را وارد کنید.

در اینجا نمونه‌ای از پنل دانش استیو جابز در گوگل آمده است:

پنل دانش استیو جابز در گوگل

محتوا را تر و تازه نگه دارید

باید به طور منظم محتوای جدیدی را به سایت خودتان اضافه کنید تا به گوگل نشان دهید که سایت شما به خوبی نگهداری می‌شود. همچنین نشانگر E-E-A-T هستید؛ چون به طور مداوم دانش جدیدی را در مورد یک موضوع ارائه می‌دهید.

نیاز به افزودن محتوای جدید، به نوع محتوا هم بستگی دارد. اگر به انتشار مقالات طولانی، بر اساس تحقیقات علمی ‌و سنگین معروف هستید، این که هر روز محتوای جدیدی اضافه نکنید، منطقی است.

از سوی دیگر، مثلا اگر بیشتر نظرات و نقدهای کوتاهی درباره فیلم‌های جدید می‌نویسید، پس باید به طور منظم‌تری محتوای جدید پست کنید.

به خاطر بسپارید که باید محتوای خودتان را به روز کنید. این فقط به معنای تغییر تاریخ عنوان از 2023 به 2024 نیست. گوگل احتمالاً گول این ترفند را نخواهد خورد. خود محتوا باید به روز شود تا تغییرات و اطلاعات جدیدی را منعکس کند.

سئوی فنی را در اوج نگه دارید

عملکرد سایت هم در E-E-A-T لحاظ می‌شود. اگر سایت شما به درستی کار نمی‌کند و تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌دهد، احتمال اعتماد کردن بازدیدکنندگان سایت به شما اندک است. همچنین اگر بارگذاری صفحات شما طول می‌کشد و ساختار سایت هم گیج کننده است، پس حس داشتن تخصص را القا نمی‌کند.

قبل از بروز هر گونه مشکل اثر گذار بر عملکرد سایت، بررسی‌های فنی منظم را انجام دهید. برای کمک به انجام این کار، می‌توانید از ابزار Site Audit در Semrush استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: روش های افزایش سرعت

 

در ادامه نحوه استفاده از آن آمده است.

به Site Audit بروید، پروژه خودتان را انتخاب کنید و روی تب «Issues» کلیک کنید. سپس این ابزار، لیستی از مشکلات شناسایی شده را در اختیارتان قرار می‌دهد. اینها شامل مشکلات فنی SEO مانند خطاهای 404، مشکلات مربوط به AMP و غیره هستند.

بررسی مشکلات سئو سایت

در کنار هر مشکل، می‌توانید روی «Why and how to fix it» کلیک کنید. این گزینه، اطلاعات بیشتری را در مورد مشکل نشان می‌دهد و به شما می‌گوید که چگونه به آن رسیدگی کنید.

نحوه حل مشکلات

اعتبار مثبتی را برای برند ایجاد کنید

اگر برند شما شهرت مثبتی دارد، به افزایش اعتماد سایت شما کمک می‌کند. از طرف دیگر، اگر شهرت منفی دارید، احتمالا کاربران شما را فاقد اعتبار می‌دانند.

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به شهرت مثبت، پاسخ دادن به نظرات خوب و بد است. اگر نظر منفی درباره برند خودتان دیدید، به روشی مفید و شفاف پاسخ دهید. بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی کنید و توصیه یا اطلاعاتی را برای کمک به حل مشکل ارائه کنید.

اگر نظر مثبتی را مشاهده کردید، از کاربر برای این تشکر کنید و آن را در پلتفرم خود به اشتراک بگذارید.

همچنین توصیه می‌کنیم کسب و کار خود را در نقشه گوگل و سایر نقشه‌های معتبر ثبت کنید. با این کار ساعات کاری، جزئیات تماس و مکان کسب‌وکار را به سادگی با مخاطبان در میان بگذارید. به علاوه، می‌توانید به سرعت به نظرات مشتریان پاسخ دهید.

ثبت کسب و کار در گوگل مپ

پروفایل کسب و کار گوگل در SERP‌ها مانند تصویر زیر نشان داده می‌شود:

پروفایل کسب و کار گوگل در SERP‌ها

با این حال، شاید پیگیری نظرات در مورد کسب و کارتان کمی ‌دردسرساز شود. برای کمک به شما در این زمینه، می‌توانید از ابزار Review Management در Semrush استفاده کنید. برای شروع روی Review Management کلیک کنید.

ابزار مدیریت نظرات  در Semrush

نام کسب و کارتان را تایپ کنید.

خدمات مدیریت نظرات

سپس باید جزئیات کسب و کار خودتان را اضافه کنید. پس از این کار، می‌توانید رتبه بندی ستاره‌های شرکت خودتان را در قالب یک نمودار کوچک و منظم مشاهده کنید.

رتبه بندی ستاره‌های شرکت

اگر به پایین بروید، می‌توانید تمام نظرات را مشاهده کرده و روی آنها کلیک کنید تا به سایتی که نظر در آن پست شده هدایت شوید.

مشاهده جزئیات نظرات

سپس می‌توانید به نظرات پاسخ دهید و قابل اعتماد بودن کسب و کارتان را افزایش دهید.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو سایت

 

پرسش‌های متداول

آیا E-E-A-T برای سئو در صنایع یا حوزه خاصی اهمیت دارد؟

در حالی که E-E-A-T برای همه انواع محتوا مهم است، ولی در مورد موضوعات YMYL بسیار مهم است. همانطور که قبلا هم اشاره شد، اینها صفحاتی هستند که در صورت نادرست بودن اطلاعاتشان، پیامدهای جدی بر سلامت و امور مالی افراد دارند.

چند نمونه از حوزه‌های YMYL عبارتند از:

  • امور مالی: محتوای مربوط به بانکداری، مالیات، سرمایه گذاری و غیره.
  • سلامت و ایمنی: مطالبی در مورد داروها، مسائل پزشکی، بیمارستان‌ها و غیره.
  • اخبار و رویدادهای جاری: محتوایی که با اخبار رویدادهای بین المللی، علمی، سیاسی، بلایای طبیعی و غیره سروکار دارد.
  • مدنی، دولتی و قانونی: محتوایی که مردم را در مورد مسائل حقوقی، رأی گیری، خدمات اجتماعی و غیره آگاه می‌کند.
  • خرید: صفحاتی که افراد می‌توانند در آنها خرید آنلاین انجام دهند.

رعایت اصول E-E-A-T در موضوعات YMYL کاملا حیاتی است. کاربران باید بتوانند به اطلاعاتی که ارائه می‌کنید، اعتماد کنند و باید خطر آسیب دیدن کاربران را به حداقل برسانید.

انواع محتوای YMYL

آیا ابزار خاصی برای ارزیابی سطح E-E-A-T یک وب سایت در دسترس است؟

همانطور که اشاره کردیم، E-E-A-T یک عامل رتبه بندی واحد و قابل اندازه گیری نیست. بهترین راه برای بررسی ارسال سیگنال‌های E-E-A-T از سمت صفحات خودتان به گوگل، آشنایی با دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل و پایبندی به آنها است.

رایج ترین اشتباهات Google E-E-A-T کدامند؟

رایج ترین اشتباهاتی که مدیران سایت در مورد E-E-A-T مرتکب می‌شوند عبارتند از:

  • بیان نادرست نوع تخصص
  • انتشار مطالب بی کیفیت
  • فقدان بک لینک‌های معتبر
  • نبود ارجاع و استناد
  • عدم ارائه اطلاعات تماس واضح
  • محتوای خود را به طور مرتب به روز رسانی نمی‌کنند
  • طرح ادعاهای اغراق آمیز
  • انتشار محتوای حاوی تله کلیک (click-bait)
  • عدم رعایت ایمنی سایت با استفاده از گواهی SSL
  • انتشار محتوای تکراری
  • نادیده گرفتن نظرات

 

در نهایت…

به خاطر بسپارید که E-E-A-T به عنوان یک عامل مستقیم در رتبه بندی گوگل مطرح نیست. با این حال، سیگنال‌های E-E-A-T یک سایت، به طور غیر مستقیم بر سایر عوامل رتبه بندی اثر گذار هستند.

 

منبع

https://backlinko.com/google-e-e-a-t

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • امین
    12 فروردین 1403

    سلام، با تشکر، بسیار محتوای غنی و ارزشمندی را تولید کردید.