گواهی اس اس ال (SSL) یا HTTPS چیست؟

22 فروردین 1401 - آخرین بروزرسانی: 22 فروردین 1401
گواهی ssl چیست
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

اس اس ال (SSL) مخفف کلمه Secure Sockets Layers می‌باشد. اس اس ال یک فناوری رمزگذاری بر روی داده‌های حساسی است، که از سمت مرورگر کاربر به وب سرورها ارسال می‌شوند.در واقع به کمک این فناوری داده‌های کاربر در فضای وب کاملا امن و خصوصی باقی خواهند ماند.

SSL با نام‌های دیگری همچون TLS نیز خوانده می‌شود که مخفف کلمه Transport Layer Security Protocol می‌باشد. این پروتکل‌ها با تکیه و تایید تعدادی گواهی‌نامه مخصوص موجود بر روی سایت، به کاربران استفاده کننده از آن سایت یا خدمات در مورد امنیت اطلاعاتشان و هویت واقعی وبسایت اطمینان می‌دهند.

زمانی که شما اس اس ال را بر روی وبسایت خود فعال کنید، آدرس سایت شما به عنوان مثال از http://www.karlancer.com به https://www.karlancer.com تغییر خواهد کرد. علاوه بر تغییر آدرس سایت، در تمامی مرورگرهای کامپیوتر و موبایل یک علامت قفل 🔒 را در کنار نام سایت خود مشاهده خواهید کرد که به معنی امن و ایمن بودن وبسایت است.

 

آیا برای وبسایت خود از SSL استفاده کنیم؟

پیشنهاد ما به تمام وبسایت‌ها مخصوصا وبسایت‌های وردپرسی استفاده از اس اس ال است. یکی از بهترین شیوه‌های حفظ امنیت و افزایش اعتماد به سایت در مشاوره‌های ما فعال کردن اس اس ال بر روی وبسایت است.

به این نکته توجه کنید که گوگل کروم و سایر مرورگرهای جدید و به روز، سایت‌هایی را که اس اس ال فعالی ندارند، به عنوان سایت‌های ناامن (Not Secure) به کاربر معرفی می‌کند و از کاربر می‌خواهد که ورود به سایت را تایید کند. این به این معناست که اگر شما یک اس اس ال فعال بر روی سایت خود نداشته باشید، احتمالا بسیاری از مشتریان خود را از دست خواهید داد و مشکلات بسیاری در زمینه سئو برای شما پیش خواهد آمد.

سایت غیر ssl

به عنوان یک بازدیدکننده از سایر سایت‌ها باید بسیار دقت کنید تا دچار فیشینگ اطلاعات و دزدی اطلاعات خود نشوید. سایت‌هایی که توسط مرورگرتان با برچسب ناایمن نمایش داده می‌شوند، در صورت ورود اطلاعات، احتمال دزدیده شدن اطلاعات شما را بسیار بالا خواهد برد.

ssl چیست

سایت‌هایی که اطلاعات شخصی کاربر را دریافت می‌کنند، حتما باید یک گواهی اس اس ال فعال که از مرجع معتبر ارائه گواهی خریداری شده است را داشته باشند. این سایت‌ها شامل تمام فروشگاه‌های وردپرسی و غیر وردپرسی، سایت‌های عضویت ویژه و یا هر سایتی که نیاز به ورود اطلاعات شخصی کاربر دارد، می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: انوع ریدایرکت

 

نحوه کار اس اس ال

اس اس ال با رمزگذاری، داده‌هایی که مابین وب سرور و مرورگر بازدیدکننده رد و بدل می‌شود، از اطلاعات کاربر محافظت می‌کند.

زمانی که از یک سایت بازدید می‌کنید، مرورگر شما به صورت خودکار وجود یک گواهی اس اس ال فعال و زمان‌دار را بررسی خواهد کرد.

 نحوه کار SSL

اگر گواهینامه سایت معتبر باشد، مرورگر شما از کلید عمومی وبسایت و گواهینامه برای رمزگذاری اطلاعات استفاده خواهد کرد. پس از رمزگذاری اطلاعات با کلید عمومی، این اطلاعات به وب سرور سایت مورد نظر ارسال می‌شود و در آنجا توسط کلید عمومی و کلید خصوصی که وجود دارد اقدام به رمزگشایی اطلاعات می‌شود.

اگر گواهینامه معتبر نباشد، به کاربر پیغام خطای، the connection is not private. It is important that site owners fix this error as soon as possible so that they don’t lose traffic.توسط مرورگر نمایش داده خواهد شد، که به معنای عدم وجود ارتباط امن با سایت می‌باشد.

پیغام your connection is not private

 

نحوه تهیه گواهی اس اس ال برای وبسایت

بیشتر شرکت‌های هاستینگ، این روزها خدمات اس اس ال رایگان را بر روی سرویس‌های خود ارائه می‌دهند. اگر سرویس هاستینگ شما از اس اس ال رایگان پشتیبانی نمی‌کند، پیشنهاد ما به شما خرید یک گواهی معتبر یا استفاده از سرویس‌های اس اس ال رایگان است.

اگر شما وبسایت خود را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید و قصد هزینه کردن زیاد ندارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سرویس اس اس ال رایگان Let’s Encrypt است.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب هاست مناسب

 

نحوه نصب گواهی SSL بر روی وردپرس

بعد از خرید و فعال کردن اس اس ال بر روی دامنه خود، شما باید سایت وردپرسی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که از پروتکل امن اس اس ال استفاده کند. همچنین برای حفظ عملکرد لینک‌ها و سئو وبسایت خود باید به گوگل نیز اطلاع بدهید که آدرس‌های قدیمی برای همیشه به آدرس جدید منتقل شده‌اند.

تمام موارد بالا اگر به صورت دستی انجام شود شاید کاری سخت و طاقت فرسا و زمان بر محسوب شود، به همین دلیل امروز با معرفی یک افزونه بسیار کاربردی کار انتقال را برای شما بسیار آسان خواهیم نمود.

تنها کاری که پس از تنظیم دی ان اس بر روی دامنه باید انجام دهید نصب افزونه Really Simple SSL می‌باشد، پس از نصب و فعال سازی این افزونه رایگان از داشبرد افزونه‌های وردپرس، تنها با یک کلیک می‌توانید تمام لینک‌های خود را به صورت همیشگی به لینک اس اس ال تغییر دهید.

نصب ssl در وردپرس

فعال سازی اس اس ال بر روی یک وبسایت وردپرسی، گاهی چالش‌های مخصوص به خود را دارد که قطعا آزار دهنده خواهند بود. در صورتی که در فعال سازی اس اس ال بر روی سایت خود به مشکل خورده‌اید، مشکل خود را در بخش نظرات این پست مطرح کنید تا راهنمایی لازم برای شما صورت بگیرد.

اخذ گواهینامه SSL، یکی از موارد مهم در چک لیست سئو پس از فرایند سفارش طراحی سایت است که باید انجام شود. آیا شما آدرس سایت تان را به https تغییر داده اید یا هنوز خیر؟ نظرات تان را در مورد این مقاله برای ما بنویسید.

 

منبع

https://www.wpbeginner.com/glossary/ssl

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه