آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین نویسنده‌ها شود؟!

20 تیر 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

نویسندگی هوش مصنوعی؛ متحول‌کننده‌ی دنیای نویسندگان

اتوماسیون یا همان خودکار شدن مشاغل توسط ماشین‌ها روزبه‌روز در حال گسترش یافتن است. تصور شهری که مشاغل سخت آن را ربات‌ها انجام می‌دهند و کارکردن ماشین‌ها زندگی را راحت‌تر کرده است، ایده‌ای تنها در فیلم‌های علمی تخیلی نیست و ربات‌ها در حال نفوذ کردن به تمام مشاغل هستند. از طرفی سوال‌های زیادی در مورد توانایی ماشین‌ها در خلق آثاری هنری وجود دارد، اما به‌تازگی هوش مصنوعی پیشرفت‌هایی در نویسندگی داشته است. با این‌ وجود حتی اگر ربات‌ها به طور کامل جایگزین نویسندگان نشوند، آن‌ها در دنیای نویسندگان تاثیر می‌گذارند.

در ادامه‌ی این مطلب ایده‌ی جایگزینی هوش مصنوعی به عنوان یک نویسنده را بررسی می‌کنیم.

 

تاریخچه کوتاهی از نویسندگی هوش مصنوعی

تاریخ هوش مصنوعی و نوشتن متن‌های جدید به‌صورت خودکار توسط کامپیوترها قدمت زیادی دارد. در سال 1953 کریستوفر استراچی از کامپیوتری به اسم Ferranti Mark 1 برای ساختن هوش مصنوعی نویسنده استفاده کرد. هدف این برنامه‌نویس در دانشگاه منچستر، ایجاد هوش مصنوعی ای بود که بتواند نامه‌های عاشقانه بنویسد. کریستوفر استراچی با قراردادن فرمول‌های مشخصی به دستگاه همانند [صفت] + [اسم] + من هستی” و همچنین لیستی از صفت‌ها و اسم‌ها برای جاگذاری توانست بیشتر از چند میلیون جمله جدید از کامپیوتر تحویل بگیرد که البته همه آن‌ها معنی‌دار نبودند.

نویسندگی هوش مصنوعی که تا دهه 1960 پیش رفته بود تبدیل به امری عادی شده بود. در سال 1962 اولین برنامه تلویزیونی به اسم “ماشین تفکر” با استفاده از کامپیوتری به اسم SAGA II ساخته شد. برنامه‌نویسان، صحنه‌ها و شخصیت‌ها را خلق می‌کردند و هوش مصنوعی با استفاده از مجموعه احتمالات یک داستان تولید می‌کرد. داستان ساخته شده توسط ماشین را بازیگران بازی می‌کردند و برنامه‌ای ساخته‌اند که نسبت به فیلم‌های امروزی چشمگیر نبوده است.

جهش بزرگ بعدی در نویسندگی هوش مصنوعی، برنامه ELIZA بود. این برنامه که در سال 1966 توسط جوزف وایزنبام طراحی شد که رباتی برای گفتاردرمانی بود. کاربران با چت کردن و دریافت بازخوردهایی از این ماشین در پروسه درمان قرار می‌گرفتند. نحوه کار این ربات باتوجه‌به اطلاعات دریافتی متفاوت بود، به طور مثال اگر کسی می‌نوشت «من با پدرم مشکل دارم» این دستگاه با عبارتی همانند «بیشتر درباره پدرت بگو» جواب می‌داد. توسعه نویسندگی هوش مصنوعی تا به جایی ادامه پیدا کرد که در سال 1976 جمیز میهان برنامه‌ای طراحی کرد که متغیرهایی همانند شخصیت‌ها، اهداف و تنظیمات خاصی را دریافت می‌کرد و داستان‌های پیچیده‌ای تولید می‌کرد. باوجوداینکه متن‌ها محدودیت‌های خاص خود را داشتند اما تغییر هر یک از متغیرها کل داستان تغییر می‌داد. ساختن این ماشین، مسیر توسعه داستان‌نویسی هوش مصنوعی را هموارتر کرد.

نویسندگی با هوش مصنوعی

 

زنجیره مارکوف و متن‌های طنز

در سال‌های بعد نویسندگی هوش مصنوعی به متن‌های طنز نیز رسید. برای انجام این کار در ماشین‌ها از زنجیره مارکوف استفاده کردند که علاوه بر تجزیه‌وتحلیل حجم وسعی از داده‌ها جملاتی را با احتمال طنز ارائه می‌داد که اغلب بی‌معنی بودند. از طرفی امروز زنجیره مارکوف در تکنولوژی‌های دیگری استفاده می‌شود. به طور مثال زمانی که تلفن همراه به شما گزینه‌های را برای تکمیل متنی که می‌نویسید می‌دهد، تلفن همراه شما در حال استفاده از زنجیره مارکوف است.

 

مطلب پیشنهادی: متاورس چیست؟

 

ورود GPT-3 به عرصه هوش مصنوعی

در چند دهه گذشته تولیدکننده‌های متن بی‌شماری توسعه یافته‌اند. در این‌ بین سیستمی به اسم OpenAI’s Generative Pre-trained Transformer-3 یا به اختصار GPT-3 ساخته شده است که یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های پردازش زبان طبیعی است. این سیستم از یادگیری عمیق هوش مصنوعی استفاده می‌کند. یادگیری عمیق در هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در جهت ایجاد افکار در هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی بر پایه تکرار شبکه‌های عصبی مغز انسان ساخته شده که می‌تواند مجموعه‌داده‌های عظیمی را استخراج کند. برنامه‌ای قدیمی همانند Old West SAGA II تنها از ده پارامتر تنظیم شده توسط برنامه‌نویسان، توسعه‌ یافته بود درحالی‌که GPT-3 توسط 175 میلیارد پارامتر که شامل ویکی‌پدیای انگلیسی، کتاب‌ها و موارد دیگر است توسعه‌یافته است.

نتیجه این پیشرفت‌ها، نویسندگی هوش مصنوعی به شکلی واقعی و متقاعدکننده‌تر شد. در سال 2020 روزنامه نیویورک‌تایمز از GPT-3 استفاده کرد تا مجموعه‌ای برای ستون Modern Love خود بنویسد اما این متن نوشته شده دارای مشکلاتی بود که یکی از واضح‌ترین آن‌ها تکرار جمله شام و نوشیدنی برای چندین بار در بخش آخر بوده است. بااین‌وجود، هوش مصنوعی داستان‌های خواندنی را نوشته است که البته هنوز بهترشدن دارد.

هوش مصنوعی gpt-3

GPT-3 برای استفاده عموم در دسترس نیست، اما می‌توانید از طریق وب‌سایت Sudowrite از آن استفاده کنید. Sudowrite خودش را به‌عنوان راهی برای پیداکردن ایده‌های جدید برای نویسندگان معرفی کرده است. روش استفاده از آن به این شکل است که شما داستانی را می‌نویسید و این برنامه با استفاده از GPT-3 پیشنهادهایی برای اینکه داستان شما به کجا می‌رسد می‌دهد.

در حال حاضر، GPT-3 در صدها برنامه استفاده می‌شود. نویسندگی هوش مصنوعی شاید بتواند ایده‌هایی جدید یا حتی متن‌هایی جالب بنویسد، اما قادر به نوشتن یک رمان عاشقانه یا کتابی علمی تخیلی همانند یک نویسنده نیست. بااین‌وجود GPT-3 بیشتر از هر زمان دیگر به مهارت نویسندگی قابل قبولی نزدیک شده است.

 

آینده دنیای نویسندگی

نظریه‌های زیادی درباره آینده نویسندگی با حضور هوش مصنوعی وجود دارد. این نظریه‌ها از زمان ایجاد GPT-3 بیشتر شده‌اند. یکی از نظریه‌های مطرح شده عدم توانایی ماشین‌ها در خلق متنی کامل نو است که می‌گوید GPT-3 نمی‌تواند جایگزین انسان شود و فقط متن‌های قدیمی را بازنویسی می‌کند. اما عده‌ای بر این باور هستند که ربات‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور نویسنده‌های زیادی را بیکار می‌کنند. دراین‌بین یکی از دلایلی که GPT-3 برای استفاده عموم منتشر نشده است، ترس از استفاده نادرست از آن برای ساختن اخبار جعلی است. همزیستی نویسندگان و هوش مصنوعی یکی دیگر از نظریه‌های مطرح شده است. ووهینی وارا در مقاله‌ای به اسم “روح” در مجله Believer از GPT-3 برای نوشتن مقاله‌ای درمورد خواهرش که در جوانی درگذشته بود استفاده کرد. این بزار برای پردازش احساساتی که ووهینی وارا از ابراز آن می‌ترسید کمک زیادی کرد و او علاوه‌برآن مقاله توانست 9 مقاله متفاوت بنویسد.

اگر خوش‌بین باشیم، ممکن است هوش مصنوعی در نهایت یک ابزار برای استفاده نویسندگان باشد. این احتمال نیز وجود دارد که شغل یک نویسنده بیشتر شبیه به ویراستار شود و متن‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را به آثار هنری منحصربه‌فرد تبدیل کند. شاید این نظر زیاد جالب نباشد اما ایده بهتری نبست به نظریه‌هایی همانند جایگزینی کامل هوش مصنوعی با نویسندگان است.

همانند تمام شغل‌هایی که هوش مصنوعی به آن‌ها وارد شده و آن‌ها را متحول کرده است هوش مصنوعی احتمالاً در دهه‌های آینده تحول بزرگی در دنیای نویسندگان ایجاد خواهد کرد. این تحول که هم مفید و هم مضر خواهد بود دنیای جدیدی از مسائل را به همراه می‌آورد که بخشی از آن را در این مطلب خواندیم.

هوش مصنوعی

نظر شما درباره نویسندگی یا تولید محتوا توسط هوش مصنوعی چیست؟ به نظر شما هوش مصنوعی، جایگزین نویسندگان و محتوانویسان در آینده خواهد شد؟ آیا تاکنون از سایت‌ها یا ابزارهای ساخت متن توسط هوش مصنوعی استفاده کرده اید؟

دیدگاه‌های خود را حتما برای ما بنویسید.

 

منبع

https://www.babbel.com/en/magazine/will-ai-replace-writers

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه