معرفی انواع داده های ساختار یافته (Structured Data) نتایج گوگل

27 تیر 1399 - آخرین بروزرسانی: 02 مرداد 1401
انواع structured data
زمان تقریبی مطالعه: 16 دقیقه

داده ساختاریافته چیست؟ 

در گوگل متفاوت از بقیه دیده شوید! گوگل برای شناخت محتوای وب سایت و صفحات مجازی از داده ساختار یافته یا Structured Data استفاده می‌کند. با کمک داده ساختار یافته شما با ثبت اطلاعات خاصی در کدنویسی سایت، به گوگل کمک می‌کنید تا سایت شما، را با ویژگی‌ها و ظاهر متفاوت تری در فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود. داده های ساختاریافته یا آنگونه که مصطلح است اسکیما ها ابزاریست که با استفاده از آن می توانید اطلاعات دقیق یک صفحه در وب سایت خود را به گوگل بگویید. در حقیقت شما به وسیله این داده ها به گوگل کمک می کنید راحت تر متوجه مفهوم و محتوای صفحه وبسایت شما شود. سپس، گوگل می تواند از این اطلاعات برای ایجاد نتایج آموزنده، غنی و قابل استفاده برای کاربران استفاده کند . در این مقاله ویژگی‌های انواع محتوا و داده‌های ساختار یافته را به شما معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است که این داده های ساختار یافته، با نام های ریچ اسنیپت (Rich Snippets) و اسکیما (Schema) هم شناخته می‌شوند.

توجه: جهت استفاده از هر کدام از موارد زیر در سایت‌تان، کافی است که وارد این لینک شوید و طبق دستورالعمل‌های نوشته شده، کدهای مورد نظر را در سایت خود تعریف کنید. توجه کنید که برخی از این داده ها، برای سایت های ایرانی ممکن است قابل استفاده نباشند یا برای کسب و کار شما، کاربردی نداشته باشند.

 

سفارش سئو سایت

انواع داده های ساختار یافته یا اسکیماهای گوگل

مقاله (Article)

با اضافه کردن داده‌های ساختاریافته به صفحه مقالات خبری، ورزشی و بلاگ‌ها، می‌توانید نمایش صفحه در نتایج جستجوی گوگل را تقویت کنید. تقویت یعنی در کروسل Top Stories، Host و Visual قرار گرفته و به ویژگی‌هایی مثل نمایش متن headline و تصاویر بزرگتر از thumbnail دسترسی پیدا می‌کنید. براساس کدی که روی صفحه قرار می‌دهید، امکان دریافت ویژگی‌های مختلفی را پیدا می‌کنید:

صفحه AMP با داده ساختار یافته: صفحه AMP با داده ساختار یافته در کروسل Top Stories، کروسل هاست، Visual Stories و Rich Result در جستجوی موبایلی ظاهر می‌شوند. این نتایج شامل تصاویر، لوگوها صفحه و سایر ویژگی‌های جذاب جستجو است.

صفحه وب AMPNon با داده ساختار یافته: صفحات مقاله AMP-Non شامل داده‌های ساختار یافته‌ای است که با ویژگی‌های Rich Result باعث افزایش احتمال نمایش صفحه در نتایج می‌شود.

داده ساختار یافته مقاله

 

کتاب (Book)

کدها در این حوزه باعث می‌شوند تا موتور جستجوی گوگل بتواند کتاب‌ها و نویسندگان را شناسایی کرده و کاربران را به سرعت از موتور جستجو به صفحه خرید کتاب‌ها برساند. اگر تأمین کننده کتاب‌های الکترونیک هستید؛ پس باید داده‌های ساختار یافته را در اختیار گوگل قرار دهید.

داده ساختاریافته کتاب

بردکرامب (Breadcrumb)

دنباله بردکرامب در صفحه نشان دهنده موقعیت صفحه‌ها در سلسله مراتب سایت است و به کاربران در جهت شناخت و کاوش کارآمد یک سایت کمک می‌کند. یکی از بزرگترین مزایای داشتن اسکیمای بردکرامب این است که نرخ کلیک از طریق جستجو را بهبود می بخشد. همانطور که در بالا دیدیم، از آنجایی که گوگل از این طرح در نتایج جستجوی واقعی استفاده می کند، نتیجه شما را برای کاربران بسیار جذاب تر می کند. همچنین به گوگل کمک می کند تا بفهمد وب سایت شما چگونه ساختار یافته است. کاربر می‌تواند با توجه به آخرین بردکرامب در دنباله بردکرامب، مسیرش را در سلسله مراتب سایت پیدا کند.

داشتن بردکرامب یک عنصر ضروری برای بهبود سئو سایت می باشد، زیرا آنها ناوبری را آسان تر می کنند – این نقش اصلی برد کرامب است و به همین دلیل است که کاربران آنها را دوست دارند. آنها افراد را تشویق می کنند تا قبل از خروج از یک وب سایت از صفحات بیشتری بازدید کنند و بنابراین باعث کاهش نرخ پرش سایت یا بانس ریت (bounce rate) می شوند. 

 

داده بردکرامب

 

کروسل (Carousel)

هر کروسل، نتیجه‌ای فهرست مانند و قابل مشاهده روی گوشی‌های هوشمند است. کروسل چند کارت را از یک سایت نمایش می‌دهد (به کروسل host هم معروف است). برای داشتن کروسل در سایت باید داده ساختار یافته کروسل را به همراه یکی از محتواهای پشتیبانی شده زیر به سایت اضافه کنید:

  • کورس (Course)
  • فیلم (Movie)
  • رسپی (Recipe)
  • رستوران (Restaurant)

 

پس از استفاده از کروسل، سایت شما در موتور جستجوی گوگل به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

داده ساختار یافته کروسل

 

 

کورس یا دوره آموزشی (Course)

دوره‌ها یا کورس های آموزشی در فهرست خاصی به نمایش در می‌آیند . این دوره‌ها حاوی عنوان، تأمین کننده دوره و توصیف کوتاهی از دوره هستند.

داده کورس یا دوره آموزشی

 

نقد یا مرور منتقد (Critic review)

قسمتی کوتاه از یک نقد، که ویراستار آن را نوشته یا برای چاپ کردن گردآوری کرده است. مرورهای انتقادی در فهرست نتایج جستجو، با قسمتی کوتاه از منتقد، نام منتقد و آیکون ناشر ظاهر می‌شوند. خوانندگان با این داده به راحتی نقدها را پیدا کرده و برای خواندن متن کامل مقاله به سایت شما می‌رسند. مقالات مروری در حوزه‌های زیر نوشته می‌شوند:

  • کسب و کارهای محلی
  • فیلم‌ها
  • کتاب‌ها

داده مقاله مروری

 

دیتاسِت (Dataset)

هنگامی که اطلاعاتی مثل نام، توصیف، تولید کننده و فرمت‌های انتشار داده‌ها را وارد می‌کنید، یافتن دیتاسِت ها ساده می‌شود. گوگل برای یافتن دیتاست از schema.org و سایر استانداردهای متادیتا استفاده می‌کند که قابل اضافه شدن به صفحات حاوی توصیف این دیتاست ها هستند. هدف از این کدها، یافتن سریعتر دیتاست‌های مرتبط با رشته‌هایی مثل دانش زیستی، علوم اجتماعی، یادگیری ماشینی، داده‌های مدنی و دولتی و غیره است. با ابزار Dataset Search می‌توان دیتاست ها را جستجو کرد.

 

داده ساختار یافته دیتاست

 

برخی از نمونه‌های دیتاست به شرح زیر هستند:

  • جدول یا فایل CSV حاوی داده
  • مجموعه سازماندهی شده از جداول
  • فایل اختصاصی حاوی داده
  • مجموعه فایل‌هایی که با هم دیتاست معناداری را تشکیل می‌دهند.
  • ساختاری متشکل از داده با فرمت‌های قرار گرفته در ابزار خاص به منظور پردازش
  • داده‌های تصویری
  • فایل‌های مرتبط با یادگیری ماشینی مثل پارامترهای آموزشی یا تعاریف مرتبط با ساختار شبکه عصبی
  • هر چیزی که از نظر شما مثل یک دیتاست به نظر می‌رسد.

 

رتبه کلی کارفرما (Employer Aggregate Rating)

اگر سایت شما رتبه بندی کاربران در مورد سازمان‌های استخدامی را منتشر می‌کند؛ باید داده‌ ساختار یافته تحت عنوان Employer Aggregate Rating را به وب سایت اصافه کنید. این رتبه بندی، با توجه به نظرات کاربران زیادی که به ارزیابی سازمان استخدامی می‌پردازند؛ به دست می‌آید. در نتیجه کارجویان با توجه به رتبه‌های یک سازمان استخدامی راحت‌تر به انتخاب شغل می‌پردازند. همچنین این رتبه بندی جایگاه برند برتر را در تجربه شغلی جستجو شده در گوگل نشان می‌دهد.

 

داده های ساختاریافته رتبه کلی کارفرما

 

رویداد (Event)

افراد با استفاده از قابلیت Event، به راحتی رویدادها را از طریق جستجوی گوگل و سایر محصولات گوگل مثل گوگل مپ پیدا می‌کنند. این ویژگی فواید زیر را به همراه دارد:

  • به نتایج تعاملی‌تری می‌رسد: رویدادهای قید شده در سایت در Event Experience گوگل نمایش داده می‌شوند که شامل لوگوی شما، توصیف رویداد و غیره هستند.
  • افزایش احتمال یافتن رویداد و گفتگو در مورد آن: افراد روش جدیدی برای برقراری ارتباط با رویداد شما پیدا کرده و در سایت شما روی آن کلیک می‌کنند. به کارگیری Eventbrite تا 100 درصد می‌تواند ترافیک سایت را از طریق سرچ گوگل افزایش دهد.

داده ساختاریافته ایونت

نمایش رویداد مدنظر شما در گوگل به واسطه سه گزینه میسر می‌شود:

  • اگر از وب سایت ثالث برای گذاشتن رویدادهای خود استفاده می‌کنید (برای مثال اگر رویدادها را روی وب سایت‌های صدور بلیط یا پلتفرم‌های اجتماعی منتشر می‌کنید)، باید قرارگیری ناشر رویداد در Event Search Experience گوگل را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید که رویداد شما در این سایت، در نتایج گوگل به شکل بالا نشان داده می‌شود یا خیر.
  • اگر از CMS (مثل وردپرس) استفاده می‌کنید و به HTML دسترسی ندارید، بررسی کنید که پلاگین برای اضافه کردن داده ساختار یافته در سایت وجود دارد یا نه. در عوض می‌توانید از Data Highlighter استفاده کنید تا بدون ویرایش HTML سایت هم در مورد رویداد مدنظرتان به گوگل اطلاع دهید.
  • اگر به راحتی به HTML دسترس دارید می‌توانید به طور مستقیم از داده ساختار یافته برای یکپارچه شدن با گوگل استفاده کنید. پس تنها به ویرایش HTML صفحات مرتبط با رویداد نیاز دارید.

 

بررسی حقیقت (Fact Check)

اگر صفحه‌ای برای بررسی درستی یا نادرستی ادعاهای دیگران دارید، باید داده ساختار یافته ClaimReview را در صفحه قرار دهید. این داده، امکان خلاصه کردن نسخه‌ای از فکت چک را فراهم می‌کند تا در نتایج جستجوی گوگل به نمایش درآید. اگر نمی‌خواهید این کد را به صورت دستی وارد کنید؛ می‌توانید از Fact Check Markup tool استفاده کنید.

داده فکت چک

 

سوالات پرتکرار (FAQ)

صفحه پرسش‌های متداول (FAQ) حاوی فهرستی از پرسش‌ها و پاسخ‌های پرتکرار در مورد موضوع خاصی است. اگر صفحه را به عنوان FAQ ثبت کنید، در نتایج سرچ گوگل و Action on the Google Assistant به نمایش در می‌آید و به کاربران هدف نمایش می‌دهد. مثالی از FAQ در ادامه ارائه می‌شود.

صفحه پرسشهای متداول

 

چگونه؟ (How-to)

با داده ساختار یافته می‌توان صفحات How-to (مطالبی که عنوان آن ها با “چگونه” آغاز می‌شوند) را مشخص کرد. این گونه گوگل می‌فهمد که صفحه شما در مورد نحوه انجام یک کار است. کاربران در این صفحات برای انجام موفقیت آمیز یک فعالیت، از مراحل مشخصی عبور می‌کنند. می‌توانید در این صفحات از ویدئو، تصاویر و متن استفاده کنید. برای مثال «چگونه کراوات ببندیم» یا «چگونه پشت ظرفشویی را کاشی کنیم». هرگام از این فرایند باید به طور متوالی مطالعه شود. با ثبت داده ساختار یافته How-to  به خوبی از محتوای تولید شده، حمایت می‌کنید. داده ساختار یافته How-to در هنگامی که نحوه انجام امور، مرکز توجه صفحه است؛ به کارتان می‌آید.

 

صفحات howto

 

با ثبت صفحات به عنوان داده How-to به خوبی در نتایج سرچ گوگل و Action on the Google Assistant ظاهر می‌شوید که سایت را به کاربران مناسب نمایش می‌دهد.

 

لایسنس تصویر در تصاویر گوگل (Image License)

هنگامی که اطلاعات مربوط به مجوز تصاویر لایسنس دار یا کپی رایت دار را روی وب سایت ثبت می‌کنید، تصویر با نشان Licensable روی تامبنیل تصویر در  Google Images به نمایش در می‌آید. افراد به این شیوه، به اطلاعات لایسنس تصویر و نحوه استفاده از آن به صورت قانونی، دسترسی پیدا می‌کنند. 

داده ساختاریافته مجوز تصویر

 

ارسال آگهی استخدام (Job Posting)

با اضافه کردن داده ساختار یافته Job Posting به صفحات وب شغلی، می‌توانید تجربه جستجوی شغل را برای افراد دنبال کار خوشایند کنید. با اضافه کردن این داده، سمت‌های شغلی معرفی شده در سایت، هماهنگ با تجربه مدنظر کاربر در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود. می‌توانید با استفاده از سایت شغلی ثالث هم در این مورد (در صورت استفاده از این داده) استفاده کنید.

داده ساختاریافته جاب پستینگ

این ویژگی فواید زیادی برای کارفرمایان و مالکان سایت با محتوای شغلی دارد:

  • نتایج تعاملی‌تری حاصل می‌شود: سمت‌های ارسالی شما در جستجوی شغلی گوگل، به همراه لوگو، نقد و بررسی، رتبه بندی‌ها و جزئیات شغل به نمایش در می‌آید.
  • پیدا کردن کارجویان به صورت هدفمندتر: کارجویان می‌توانند انواع معیارها مثل مکان و عنوان شغلی را فیلتر کنند. پس به احتمال بیشتری به کارجویان مدنظرتان می‌رسید.
  • شانس اکتشاف و گفتگو افزایش می‌یابد: کارجویان به مسیر جدیدی برای تعامل با فرصت‌های شغلی ارسالی شما رسیده و در سایت شما روی آگهی‌ها، کلیک می‌کنند.

 

مهارت های شغلی (Job Training)

کارجویان و دانشجویان، به دنبال کسب مهارت شغلی هستند و یافتن برنامه‌ها، مقایسه هزینه‌ها و شناخت مشاغل مورد نیاز برایشان دشوار است. ویژگی Job Training در جستجوی گوگل، به یافتن مسیر حرفه‌ای جدید و کسب مهارت‌های لازم برای شغل بعدی کمک می‌کند.

می‌توانید با اضافه کردن داده ساختار یافته به صفحات وب خودتان با تجارب آموزش شغلی هماهنگ شوید. گوگل با کمک این داده ساختار یافته، محتوای صفحه شما را می‌شناسد و برنامه‌های آموزش شغلی را بهتر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

داده ساختار یافته آموزش شغلی

 

کسب و کار محلی (Local Business)

هنگامی که کاربران در گوگل سرچ و گوگل مپ به دنبال کسب و کارها هستند، نتایج جستجو به صورت Knowledge Graph Card یا جزئیات در مورد کسب و کار جستجو شده نمایش داده می‌شود. زمانی که کاربران، کسب و کار خاصی را جستجو می‌کنند. به کروسل کسب و کارهای مرتبط با جستجو می‌رسند. با داده ساختار یافته کسب و کار محلی در مورد ساعات کاری، بخش‌های مختلف کسب و کار، نقد و بررسی ها و سایر موارد مرتبط با کسب و کارتان به گوگل اطلاع می‌دهید. اگر می‌خواهید به کاربران برای رزرو کردن یا سفارش دادن مستقیم از طریق نتایج جستجو کمک کنید، می‌توانید از Maps Booking API برای ثبت سفارش، پرداخت‌ها و سایر فعالیت‌ها استفاده کنید.

داده کسب و کار محلی

 

لوگو (Logo)

لوگوی سازمان‌تان را در جستجوی تصویری در گوگل به کار ببرید تا آن را در نتایج جستجو  و Knowledge Graph نمایش دهد. سرچ گوگل از نشانه گذاری، برای تشخیص تصویر به عنوان لوگوی سازمان استفاده می‌کند. با این روش در حین جستجو در مورد شرکت، تصویر لوگو هم در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. این گونه نشانه گذاری، علامت قدرتمندی برای الگوریتم‌های سرچ گوگل است تا تصویر را در نمایش‌های Knowledge Graph نمایش دهند.

داده لوگو

 

فیلم (Movie)

با این داده ساختار یافته، می‌توانید فیلم خودتان را نشانه گذاری کنید تا کاربران از طریق سرچ گوگل قادر به جستجوی فیلم‌ها شوند. می‌توانید جزئیات فیلم‌ها مثل عنوان فیلم، سازنده و تصویر آن را قید کنید. کروسل فیلم تنها روی گوشی‌های هوشمند در دسترس است.

داده برد کرامب

 

حقوق محاسبه شده (Estimated Salary)

داده ساختار یافته Occupation، امکان ارزیابی دامنه حقوقی و میانگین حقوق برحسب منطقه برای انواع مشاغل و جزئیات شغلی مثل مزایا، صلاحیت‌ها و مدارک تحصیلی مورد نیاز را برحسب عواملی مثل سطح تجربه یا سازمان محل خدمت فراهم می‌کند.

این داده ساختار یافته در گوگل سرچ ظاهر شده و به عنوان نتیجه ارزیابی حقوق شغل مدنظر کاربر محسوب می‌شود.  از این داده می‌توان برای ارزیابی‌های حقوقی یا سایر اطلاعات شغلی استفاده کرد.

 

داده ساختار حقوق ارزیابی شده

 

پادکست (Podcast)

گوگل از طریق پلتفرم‌های مختلف پادکست گوگل، پادکست شما را در اختیار شنوندگان قرار می‌دهد که شامل موارد زیر هستند:

  • گوگل سرچ که روی تمامی مرورگرها، دسکتاپ و موبایل کاربر می‌تواند اپیزودهای پادکست شما را روی مرورگر پخش کند.
  • اپلیکیشن گوگل سرچ برای اندروید
  • اپلیکیشن گوگل پادکستز برای ابزارهای موبایلی
  • سیستم اسپیکر گوگل هوم
  • Content Action برای Google Assistant
  • Android Auto در خودرو شما

اگر داده ساختار یافته را درست وارد کنید؛ پادکست شما در هر کدام از فرمت‌های فوق ظاهر می‌شود. گوگل در برخی زبان‌ها می‌تواند محتوای صوتی را بشناسد و شنونده آن زبان را به محتوای مدنظرش برساند.

داده پادکست

 

سایر پلتفرم‌های پادکست گوگل

پلتفرم‌های پادکست دیگری هم در گوگل وجود دارند. اگر می‌خواهید محتوای صوتی شما به صورت پلتفرم‌های زیر  ظاهر شود، باید دستورالعمل گوگل را دنبال کنید.

  • Google News Briefings- پلی لیست‌های خبری مبتنی بر موضوع یا تأمین کننده عمومی هستند که در مناطق بسیاری در دسترس قرار دارد.
  • Your News Update- پلی لیست اخبار به طور سفارشی برای هر کاربر تهیه می‌شود که در تمامی مناطق در دسترس نیست.

 

محصول (Product)

با نشانه گذاری صفحات محصول، گوگل می‌تواند جزئیات اطلاعات محصول را در نتایج جستجو فراهم کند که شامل Google Image است. کاربران می‌توانند قیمت، دسترسی پذیری و رتبه بندی‌ها را در نتایج جستجو مشاهده کنند.

با نشانه گذاری می‌توانید خریداران بالقوه‌ای را جذب کنید که در حال جستجوی محصولات در گوگل هستند. اطلاعات محصولی دقیق و جدید را وارد کنید تا مشتریان به اقلام مدنظرشان برسند.

نشانه Product، مجوز نمایش محصولات در Google Images است که کاربران بیشتری را برای کلیک کردن محتوا تشویق می‌کند.

داده ساختار یافته محصول

از این نشانه گذاری می‌توان در دو نوع صفحه استفاده کرد:

  • صفحه‌ای که محصول واحدی را توصیف می‌کند.
  • صفحه فروشگاهی که فهرستی از اطلاعات محصول را به همراه اطلاعات فروشندگان مختلف ارائه می‌دهد.

 

سوال و جواب (Q&A)

صفحات Q&A حاوی داده‌ها با فرمت پرسش و پاسخ هستند که بعد از هر پرسش، پاسخ‌هایش قرار دارند. برای محتوای حاوی پرسش و پاسخ‌ها باید داده‌ها را با کدهای QAPage،  Question و Answer نشانه گذاری کنید.

نشانه گذاری مناسب صفحات باعث نمایش مناسب آنها در صفحات نتایج جستجو می‌شود. این کار دستیابی سایت به کاربران مناسب را از طریق سرچ گوگل فراهم می‌کند.

با نشانه گذاری صفحه به عنوان Q&A گوگل هم به اسنیپت های بهتری از صفحه رسیده و محتوای شما در نتایج جستجو بالا می‌آید.

داده ساختاریافته پرسش و پاسخ

 

رسپی یا دستورالعمل آشپزی (Recipe)

با داده ساختار یافته به گوگل در مورد رسپی (دستورالعمل آشپزی یا پخت) اطلاع می‌دهید تا کاربران به راحتی محتوای شما را پیدا کنند. هنگامی که اطلاعاتی مثل رتبه بندی‌های بازدید کنندگان، زمان پخت و آماده سازی و اطلاعات مواد غذایی را ارائه کنید؛ گوگل هم بهتر رسپی را تشخیص داده و آن را به روش‌های جذابی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. رسپی ها در گوگل سرچ و گوگل ایمیج ظاهر می‌شوند.

 

داده رسپی

 

ریویو اسنیپت یا امتیازدهی (Review Snippet)

این اسنیپت، به طور معمول میانگین نمرات و امتیازهای کاربران به صفحات سایت را ارائه می‌دهد که احتمالا آن را به صورت چند ستاره (از 5 ستاره) در برخی نتایج گوگل دیده باشید. هنگامی که گوگل به مقالات دارای نقد و بررسی معتبر یا نشانه‌های رتبه بندی می‌رسد، اسنیپت کاملی از ستاره‌ها و سایر چکیده‌های اطلاعاتی را در اختیارمان قرار می‌دهد که حاوی ارزیابی بر اساس مقیاس عددی (مثل یک تا پنج) است. ریویو اسنیپت ها، در نتایج گوگل یا Google Knowledge Panels به نمایش در می‌آیند. می‌توانید رتبه بندی‌ها برای انواع داده‌های زیر را فراهم کنید:

  • کتاب
  • کورس یا دوره آموزشی
  • ایونت یا رویداد
  • How-to یا چگونگی انجام کار
  • کسب و کار محلی
  • فیلم
  • محصول
  • رسپی
  • اپلیکیشن ها

داده اسنیپت مروری

 

کادر جستجوی سایت لینک (Sitelinks search box)

کادر جستجو یا  Sitelinks search box روش سریع برای جستجو، داخل سایت مورد نظر در صفحه نتایج جستجو است. کادر جستجو از پیشنهادات لحظه‌ای و سایر ویژگی‌ها بهره می‌برد.

سرچ گوگل به طور خودکار، کادر جستجوی وب سایت شما را هنگامی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود؛ نمایش می‌دهد و به هیچگونه کار اضافی دیگری نیاز ندارید. این کادر جستجو از سرچ گوگل قدرت می‌گیرد. با این حال، با اضافه کردن داده ساختار یافته های مختلف نیز می‌توانید اطلاعاتی را در اختیار گوگل قرار دهید تا بهتر سایت شما را شناسایی کند.

کادر جستجوی سایت لینک

 

نرم افزار اپلیکیشن (Software App)

اگر اطلاعات یک اپلیکیشن را در بدنه کدهای صفحه وب قرار دهید، جزئیات این اپلیکیشن هم بهتر در نتایج سرچ گوگل به نمایش در می‌آید.

داده اپلیکیشن نرم افزاری

 

قابلیت خواندن متن (Speakable)

کد Speakable، بخش‌های درون مقاله یا صفحه وب مناسب برای پخش صوت با کمک (text-to-speech (TTS (تبدیل متن به صوت) را نشان می‌دهد. اضافه کردن این نشانه باعث می‌شود تا موتورهای جستجو و سایر اپلیکیشن ها، محتوای قابل خواندن متن با صدای بلند به کمک TTS را روی دستگاه های پشتیبانی کننده از Google Assistant، شناسایی کنند. صفحات دارای داده ساختار یافته Speakable می‌توانند از Google Assistant برای توزیع محتوا در کانال‌های جدید و دستیابی به پایگاه وسیع‌تر کاربران استفاده کنند.

دستیار گوگل (Google Assistant) از داده ساختار یافته  Speakable برای پاسخگویی به پرسش‌های خبری روی اسپیکرهای هوشمند استفاده می‌کند. زمانی که کاربران به دنبال اخبار در مورد موضوع خاصی هستند؛ Google Assistant به سه مقاله در فضای وب مراجعه کرده و با استفاده از TTS موجود در بخش‌هایی از مقاله که دارای داده ساختار یافته Speakable هستند، از پخش صدا پشتیبانی می‌کند. هنگامی که Google Assistant، بخش Speakable را با صدای بلند می‌خواند، منبع را مشخص نموده و آدرس مقاله کامل را از طریق اپلیکیشن Google Assistant برای گوشی موبایل کاربر ارسال می‌کند.

 

speakable

 

محتوای پولی  (Subscription and paywalled content)

این داده ساختار یافته به گوگل کمک می‌کند تا محتوای پولی (یا نیاز به عضویت در سایت برای مشاهده) را از پنهان کاری یا کلوکینگ (Cloaking) تشخیص دهد. کلوکینگ باعث نقض دستورالعمل‌های گوگل می‌شود.

داده کیف پول

 

ویدئو

افراد برای جستجو و مشاهده ویدئو از سرچ گوگل استفاده می‌کنند. با این که گوگل به طور خودکار به دنبال شناخت جزئیات ویدئو است، ولی می‌توانید اطلاعاتی مثل شرح ویدئو، URL تامبنیل، داده های آپلود، طول ویدئو و غیره را با نشانه گذاری ویدئو به صورت VideoObject در اختیار گوگل قرار دهید. ویدئوها با این روش در نتایج جستجوی گوگل، نتایج جستجوی ویدئو، گوگل ایمیج و گوگل دیسکاور به نمایش در می‌آیند.

داده ساختاریافته ویدئو

 

سفارش سئو سایت

در نهایت…

با انواع داده‌های ساختار یافته و مورد استفاده موتور جستجوی گوگل، در این مقاله آشنا شدید. با وارد کردن کدهای مربوط به هر کدام از موارد فوق، اطلاعات جامعی را در اختیار گوگل قرار می‌دهید تا شما را در نتایج جستجو بالا آورده و کاربران مناسب را به صفحه وب شما برساند. آیا تا به حال از داده‌های ساختار یافته فوق در طراحی سایت استفاده کرده‌اید؟ این داده ها اثری روی ترافیک سایت شما داشته‌اند؟ لطفاً نظرات خودتان را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم های گوگل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • جواد.ح
    09 مرداد 1399

    بهترین و جامع ترین مطلب فارسی در مورد کدهای schema و rich snippets ها بود و تمام مدل هاشم با عکس نوشتید. مرسی. با اجازه تون و با ذکر منبع، تو کانال تلگرامم قرار میدم برخی مواردشو. ????????

    • karlancer
      09 مرداد 1399

      خیلی خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده