طراحی تجربه کاربری یا UX

16 دی 1398 - آخرین بروزرسانی: 19 بهمن 1399
تجربه کاربری
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

طراح تجربه کاربری‌‌ واقعاً چه‌کار می‌کند؟ این پرسشی است که از زمان به پایان رساندن دوره طراحی تجربه کاربری‌‌ سایت CareerFoundry اغلب از من پرسیده شده است. با کمال تعجب نه تنها دوستان و خانواده، بلکه کارمندان و افرادی که در بخش فناوری اطلاعات کار می‌کنند نیز این پرسش را مطرح می‌کنند.

هنوز ابهامات زیادی درباره این حوزه وجود دارد، به همین دلیل اغلب درمی‌یابید اولین کاری که در مقام طراح تجربه کاربری‌‌ در محل کار و شغل جدیدتان انجام می‌دهید این است که باید ارزش‌هایی که برای شرکت به همراه می‌آورید و نحوه انجام این کار را به‌وضوح توضیح دهید.

 

سفارش پروژه UX

 

این مقاله دو هدف دارد. اگر طراح تجربه کاربری‌‌ هستید، این مقاله پاسخ مختصر و واضحی برای پرسش – طراح تجربه کاربری‌‌ واقعاً چه‌کار می‌کند؟ – در  اختیار شما قرار می‌دهد.

و افرادی که حقیقتاً مطمئن نیستند کار طراح تجربه کاربری‌‌ چیست، تا آخر مقاله حتماً خواهند فهمید.

این موارد را مرور خواهیم کرد:

  1. مبانی طراحی تجربه کاربری‌‌
  2. مراحل اولیه طراحی تجربه کاربری‌‌
  3. شخصیت کاربر فرضی و معماری اطلاعات
  4. طرح‌های اولیه و آزمایش توسط کاربر
  5. طراحی بصری
  6. آزمایش قابلیت استفاده و مراحل بعد از آن
  7. طراح تجربه کاربری‌‌ به چه مهارت‌هایی نیاز دارد
  8. نتیجه‌گیری
  9. مطالعات بیشتر

 

 

1. مبانی طراحی تجربه کاربری‌‌

اجازه دهید قبل از آنکه ببینیم طراحی رابط کاربری و یا طراح رابط و  تجربه کاربری‌‌ واقعاً چه‌کار می‌کند، ابتدا به نحوه به وجود آمدن طراحی تجربه کاربری‌‌ نگاهی بیاندازیم.

تجربه کاربری‌‌ چیز جدیدی نیست، در واقع این واژه از اوایل دهه 90 میلادی مورد استفاده بوده است. این واژه توسط دونالد نورمن که به‌عنوان دانشمند علوم شناختی به شرکت اپل پیوست، ایجاد شده است. او تمایل داشت تمام جنبه‌های تجربه کاربر از جمله طراحی صنعتی، آثار گرافیکی، رابط کاربری و نحوه تعامل با دفترچه راهنمای فیزیکی را کاوش و کشف کند. می‌توانید در اینجا تاریخچه کامل طراحی تجربه کاربری‌‌ را مطالعه کنید.

از آن زمان این واژه تکامل یافته و تقاضا برای طراحان تجربه کاربری‌‌ به‌طور بنیادین و اساسی افزایش یافته است. با توسعه تلفن‌های همراه و فناوری‌های پوشیدنی و برنامه‌های کاربردی و افزایش جهانی استفاده از اینترنت، تقاضا برای طراحان تجربه کاربری‌‌ رو به افزایش است.

شرکت‌ها در حال پی بردن به ارزشی که طراحان تجربه کاربری‌‌ برای مشتریان و کسب‌وکار آن‌ها به ارمغان می‌آورند، هستند. حقوق سالیانه طراحان تجربه کاربری‌‌ بسیار بالا است و پیش‌بینی می‌شود در موقعیت‌های شغلی که در 10 سال آینده ایجاد می‌شوند، این عددسالیانه 18 درصد رشد داشته باشد.

این صنعت در حال رشد و شکوفایی است، اما کار روزانه یک طراح تجربه کاربری‌‌ چیست؟ اگر به دنبال شغلی در این حوزه هستید، چه انتظاری می‌توانید از این شغل داشته باشید؟

نوع پروژه‌ها، اندازه گروه و اولویت‌های کاری، بین شرکت‌ها تفاوت چشمگیری خواهد داشت. تجربه شغلی من در زمینه تجربه کاربری‌‌ دربرگیرنده تحقیق، آزمایش، تجزیه و تحلیل کسب‌وکار و مدیریت پروژه، روانشناسی و ایجاد طرح اولیه، بوده است.

علی‌رغم کارهای متنوعی که این نقش ارائه می‌دهد، چند وظیفه عمومی وجود دارد که انتظار می‌رود طراح تجربه کاربری‌‌، صرف‌نظر از شرکتی که در آن کار می‌کند، آن‌ها را انجام دهد.

این وظایف عمومی را در بخش بعد مرور خواهیم کرد. همچنین در پایان این بخش، ویدئویی از یک روز کاری معمولی رایان، که اخیراً واجد شرایط طراح تجربه کاربری‌‌ شده، اضافه کرده‌ام – توصیه می‌کنم این ویدئو را تماشا کنید تا دریابید امروزه کار کردن به‌عنوان طراح تجربه کاربری‌‌ چگونه است.

2. مراحل اولیه طراحی تجربه کاربری‌‌

UX design

تحقیقات (جادو) در اینجا انجام می‌شود. معمولاً طراح تجربه کاربری‌‌ اطلاعات مختصری از مشتری یا مدیری که از او خواسته روی این پروژه تحقیق کند، دریافت می‌کند.

اجازه دهید از خوراک‌شناسان یک رستوران زنجیره‌ای فست‌فود فرضی برای نمونه استفاده کنیم: تصور کنید این خوراک‌شناسان به شرکتی که شما در آن کار می‌کنید مراجعه کرده و نرم‌افزار کاربردی جدیدی درخواست می‌کنند.

تجمیع تحقیقات کتابخانه‌ای و تحقیقات میدانی، برای به دست آوردن دید کلی از کسی که طراحی را برای او انجام می‌دهید، می‌تواند اولین کار طراح تجربه کاربری‌‌ باشد. این کار می‌تواند شامل بررسی وب‌سایت کنونی جهت یافتن توانایی‌های آن، مصاحبه با کاربران فعلی برای یافتن فرصت‌ها و نقاط ضعف و تحقیق درباره رقبا برای مشاهده دیگر امکانات موجود، باشد.

این کارها طراح تجربه کاربری‌‌ را قادر می‌سازد ویژگی‌های اصلی مورد نیاز برای کمینه محصول دوام‌پذیر را به‌دقت تعیین کرده و پیش‌نویس شخصیت‌های اولیه کاربر فرضی را آغاز کند. ویژگی‌های اصلی برای خوراک‌شناسان می‌تواند منوی غذا، امکان رزرو آنلاین و برنامه شعبه‌یاب باشد.

 

3. شخصیت کاربر فرضی و معماری اطلاعات

پس از آنکه درباره ویژگی‌های اصلی تصمیم‌گیری شد، نوبت آن است که به کارهایی که هر شخصیت کاربر فرضی انتظار دارد برنامه انجام دهد و علت آن، نگاه عمیق‌تری بیاندازیم.

سامانتا که جوانی حدوداً 20 ساله و فعال است و دوست دارد موقع ناهار سالاد میل کند، می‌تواند یک شخصیت کاربر فرضی خوراک‌شناسی باشد. نمونه کار برای او می‌تواند چنین باشد :

«سامانتا دوست دارد برای صرفه‌جویی در زمان استراحت بین جلسات، سالاد گوشت بره مراکشی‌اش را به‌وسیله نرم‌افزار کاربردی روی تلفن همراهش از قبل سفارش دهد».

هنگامی که این فرآیند برای شخصیت کاربر فرضی کامل شد، می‌‌توان محتوی مورد نیاز را تصحیح کرده و معماری اطلاعات و نقشه سایت را تعبیه کرد و شروع به ساخت نمونه‌‌های اولیه کاغذی نمود.

نمونه‌‌های اولیه کاغذی، طرح‌‌های بسیار ابتدایی هستند که می‌‌توانید آن‌ها را به همکارانتان نشان داده و به‌سرعت و سهولت آن‌ها را بهبود ببخشید.

 

4. طرح‌‌های اولیه و آزمایش توسط کاربر

بعد از نمونه‌‌های اولیه کاغذی و طرح‌‌های اولیه، نوبت به آزمایش توسط کاربر و چندین‌‌بار تکرار و اصلاح می‌‌رسد. طرح‌‌های اولیه معمولاً مراحل زیادی را طی می‌‌کنند و هیچ روش صحیح یا غلطی برای انجام آن‌ها وجود ندارد.

این طرح‌‌ها معمولاً از طرح‌‌های سیاه‌وسفید بسیار ابتدایی شروع شده و سپس به طرح‌‌های تعاملی تبدیل می‌‌شوند که کاربر می‌‌تواند مانند محصول نهایی بین صفحات آن‌ها حرکت کند، سپس به طرح‌‌هایی با وضوح بالا تبدیل می‌‌شوند که تصور شفافی از ظاهر محصول نهایی به کاربر منتقل می‌‌کند.

در مقالات زیر می‌‌توانید اطاعات بیشتری درباره طرح‌‌های اولیه کسب کنید.

  1. چگونه نخستین طرح اولیه را تولید کنیم
  2. تفاوت میان طرح اولیه، نمونه اولیه و مدل آزمایشی
  3. نحوه ایجاد طرح اولیه برای برنامه‌‌های کاربردی تلفن‌‌همراه و وب‌‌سایت‌‌ها

 

5. طراحی بصری

UX design

سپس نوبت به طراحی بصری می‌‌رسد که در آن طرح‌‌های اولیه به مدل‌‌های آزمایشی تبدیل می‌‌شوند. مدل‌‌های آزمایشی شامل تصاویر نهایی، رنگ‌‌آمیزی و صفحه‌‌بندی هستند. تمرکز اصلی آن‌ها روی ظاهر و حسی که کاربر از برنامه می‌گیرد، است. این مدل‌‌ها باید بسیار دقیق باشند و دقیقاً نشان دهند که طرح بعد از پیاده‌‌سازی چه ظاهری خواهد یافت تا بعد از شروع تولید بتوان از آن‌ها به‌عنوان راهنما استفاده کرد.

برخی طراحان تجربه کاربری‌‌، خودشان با استفاده از برنامه‌‌هایی مانند فتوشاپ طراحی بصری را انجام می‌‌دهند. با این حال طراحی بصری اغلب زیرمجموعه طراحی رابط کاربری محسوب شده و معمولاً توسط طراحان رابط کاربری انجام می‌‌شود.

6. آزمایش قابلیت استفاده و مراحل بعد از آن

پس از آنکه طراحی بصری انجام شد، نمونه اولیه کاربردی از محصول به دست می‌‌آید و شرکت‌‌کنندگانی که با شخصیت کاربر فرضی مشخص شده هم‌‌خوانی دارند، می‌‌توانند قابلیت استفاده از آن را کاملاً آزمایش کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله راهنمای مبتدیان برای آزمایش قابلیت استفاده را مطالعه کنید.

قبل از آنکه طرح کاملاً اصلاح شود، ممکن است چندین مرحله آزمایش صورت گیرد. زمانی که طرح اصلاح شد، محصول جدید در نهایت آماده ورود به مرحله تولید است. همچنین طراحان تجربه کاربری‌‌، در جلسات متعددی شرکت می‌‌کنند تا بر تولید محصول نظارت کرده و اطمینان حاصل کنند که هیچ ویژگی از قلم نمی‌‌افتد (که طبق تجربه من معمولاً این اتفاق می‌‌افتد!) و هر زمان که لازم بود اصلاحات مختصری در طرح ایجاد کنند.

آخرین نکته‌‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که به‌ندرت کار طراحان تجربه کاربری‌‌ بعد از ارائه محصول به پایان می‌‌رسد. همان‌‌طور که رایان در ویدئوی زیر توضیح می‌‌دهد، اصلاحات، تغییرات جزئی و نسخه‌‌های جدیدی وجود خواهد داشت که باید انجام شوند، همچنین باید بازخوردها را جمع‌‌آوری کرده و تجزیه‌وتحلیل‌ها را با گروه در میان گذاشت. فناوری دائماً در حال تکامل است و همگام بودن با آخرین پیشرفت‌‌ها بسیار ضروری است وگرنه از غافله جا می‌‌مانیم.

 

7. طراح تجربه کاربری‌‌ به چه مهارت‌‌هایی نیاز دارد؟

با چنین وظایف گوناگونی، طراحان تجربه کاربری‌‌ باید مجموعه بسیار متنوعی از مهارت‌‌ها را داشته باشند. طراحان تجربه کاربری‌‌ علاوه بر مهارت‌‌های فنی و طراحی از قبیل تولید طرح اولیه، تولید نمونه اولیه و تفسیر داده و بازخورد، به مهارت‌‌های «نرم» خاصی نیز نیاز دارند.

مهارت‌‌های سازگاری و وقف‌‌پذیری، روابط عمومی، حل مسئله و کار گروهی جز مهارت‌‌های نرم ضروری هستند. در مقام یک طراح تجربه کاربری‌‌، همکاری مؤثر با افرادی که در اطرافتان هستند – از مشتریان و سهام‌‌داران گرفته تا تولیدکنندگان نرم‌‌افزار و همکاران طراح و نهایتاً تا کاربر نهایی – اهمیت زیادی دارد.

دانش کسب‌وکار، نیز در صنعت طراحی تجربه کاربری‌‌ تأثیر بسزایی دارد. درک اهداف شرکت و نیازهای مخاطبان هدف، و همسو کردن این دو در زمان اتخاذ تصمیمات درباره طراحی بسیار مهم است.

آموزش رایگان مهارت‌‌هایی که در مقام طراح تجربه کاربری‌‌ نیاز دارید، در این مقاله آمده است.

 

8. نتیجه‌‌گیری

طراحی تجربه کاربری‌‌ مسیر شغلی شگفت‌‌انگیز، متنوع و رضایت‌‌بخشی است که می‌‌تواند راه‌‌های فراوانی پیش پای شما قرار دهد و امید است این مقاله توانسته باشد درک خوبی از آن به شما داده باشد. دوره‌‌ای مانند دوره طراحی تجربه کاربری CareerFoundry می‌‌تواند زمینه واقعاً خوبی برای هر نوع کار در حوزه تجربه کاربری‌‌ فراهم کند و من به‌عنوان دانشجوی سابق این رشته شدیداً آن را توصیه می‌‌کنم.

9. مطالعات بیشتر

آیا طراحی تجربه کاربری‌‌ شغل مناسب شما است؟ هنوز اطمینان ندارید؟ پس شاید بخواهید درباره مسیرهای شغلی معمول طراح تجربه کاربری‌‌، مقدار حقوقی که می‌‌توانید انتظار داشته باشید، یا نحوه انتخاب کارگاه آموزشی طراحی تجربه کاربری‌‌ مناسب، بیشتر مطالعه کنید. و اگر هنوز سؤالات بی‌‌پاسخی دارید، به راحتی با ما تماس بگیرید و پاسخ آن‌ها را دریافت کنید!

 

حال باید چه‌‌کار کنید

  1. اگر معرفی گام‌به‌گام می‌‌خواهید تا بفهمید آیا طراحی تجربه کاربری‌‌ برای شما مناسب است یا نه، از اینجا در دوره کوتاه هفت روزه رایگان تجربه کاربری‌‌ ما ثبت‌‌نام کنید.
  2. اگر تمایل دارید طراح تجربه کاربری‌‌ شوید، به دوره طراحی تجربه کاربری‌‌ ما سری بزنید (مهارت‌‌های ضروری که کارفرمایان به آن‌ها نیاز دارند را خواهید آموخت).
  3. درباره فارغ‌‌التحصیلان ما، مسیری که طی کرده‌‌اند، پروژه‌‌های نمونه کارشان و افزایش حقوقشان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر از این مقاله لذت بردید، پس برای دوستانتان هم مفید است. پس چرا آن را به اشتراک نمی‌‌گذارید …


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب آرش آدمی
مدیر بازاریابی دیجیتال، علاقه مند به سئو و بازاریابی محتوایی و...

دیدگاه شما

2 دیدگاه