انکر تکست (Anchor Text) چیست؟ اهمیت آن در سئو

09 شهریور 1402 - آخرین بروزرسانی: 11 شهریور 1402
انکر تکست چیست
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

به احتمال زیاد شما هم برای سئوی سایت و بهینه سازی آن، با عبارات و واژه‌های متفاوتی مواجه شده‌اید. یکی از این اصطلاحات انکر تکست (Anchor Text) است. انکر تکست یک فاکتور مهم برای رتبه بندی سایت است. اما در صورت استفاده نادرست از آن، باید آمادگی از دست دادن جایگاه خود در صفحات نتایج گوگل باشید. با توجه به میزان اهمیت این فاکتور در اصول سئو، در این مقاله به بررسی موارد مهمی مانند انکر تکست چیست، انواع انکر تکست، کاربردهای آن در سئوی سایت و… می‌پردازیم.

 

انکر تکست چیست؟

به کلمات و یا عباراتی که معمولا در متن به به صورت بولد یا به رنگ دیگری مانند رنگ آبی، نارنجی یا مشخص شده‌اند و با کلیک بر روی آن، به صفحه دیگری هدایت می‌شوید، انکر تکست گفته می‌شود. (مثل این: PBN چیست). استفاده از انکر تکست، باعث تحت تاثیر قرار گرفتن کلمات و در نتیجه منجر به ارتقاء جایگاه مقاله‌ی شما در رتبه بندی گوگل می‌شود.
اگر بخواهیم یک مثال واضح برای استفاده از انکر تست را بیان کنیم، در همین متن به قسمت‌هایی که به رنگ نارنجی هستند توجه کنید. با کلیک بر روی این عبارات، به صفحات مرتبط دیگر سایت هدایت می‌شوید. انکر تکست‌ها به موتورهای جستجوگر گوگل کمک می‌کنند تا با حوزه کاری شما و نحوه عملکردتان آشنا شود و بتواند راحت‌تر آن را بشناسد. از طرفی دیگر، انکر تکست کمک می‌کند تا موتورهای جستجوی متفاوت مانند یاهو، گوگل، یاندکس و… در نشان دادن سایت‌ها در نتایج جستجو، به یک نتیجه‌ واحد برسند.

 

میزان استفاده از انکر تکستانکر تکست

در نظر داشته باشید برای بهینه سازی انکر تکست، هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر تعداد از آن‌ را در سایت‌های متفاوت می‌توان استفاده کرد. اما در یک مقاله نمی‌توان از یک کلمه مرتباً برای لینکدهی استفاده کرد و این موضوع برای هر کلمه در یک محتوا فقط یکبار یا تعداد خیلی کم صدق می‌کند. برای مثال اگر قصد لینکدهی از طریق کلمه (آشنایی با سئو) را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فقط یکبار از آن استفاده کنید و لینکدهی در قسمت‌های دیگر مقاله، دقیقا با همین نام و املا را پیشنهاد نمی‌کنیم.
همانطور که به این موضوع اشاره کردیم محدودیتی برای استفاده از انکر تکست وجود ندارد، اما استفاده زیاد از آن هم در مقالات، باعث آسیب جدی به سئوی سایت شما خواهد شد و با نتیجه‌ای معکوس مواجه می‌شوید.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و خاکستری

 

انواع انکر تکست

انکر تکست‌ها انواع متفاوتی دارند. چرا که متن‌های مختلفی برای اتصال به یک آدرس مشخص، قابل استفاده هستند. همانطور که در قسمت‌ قبلی به آن اشاره نمودیم، ممکن است افراد از یک کلمه و یا یک جمله برای تبدیل شدن به انکر تکست استفاده کنند. هر کدام از انکر تکست‌ها نقاط ضعف و قوت خود را دارند. این کدام شما از کدام نوع آن برای بهینه سازی سئو استفاده می‌کنید به این بستگی دارد که لینک شما در کجا قرار دارد و یا چه هدفی دارد. اما در ادامه به معرفی انواع انکر تکست می‌پردازیم.

انواع انکر تکست

انکر تکست عمومی (Generic Anchors)

انکر تکست‌های عمومی (Generic Anchors) با عناوینی مانند اینجا کلیک کنید” و یا مطلب پیشنهادی” شناخته می‌شوند. در سال‌های گذشته، استفاده از این انکرتکست‌ها بسیار مرسوم بوده است. در حال حاضر با تغییرات و آپدیت جدید الگوریتم‌های گوگل، این انکر تکست‌ها در صورت استفاده نادرست، می‌توانند تاثیر منفی بر روی سئوی سایت شما بگذارند. در ادامه چند نمونه از انکر تکست‌های عمومی معرفی شده‌اند:

  • درباره نویسنده
  • این لینک را چک کنید
  • اطلاعات بیشتر
  • ادامه مطلب
  • رو این لینک کلیک کنید
  • بیشتر بخوانید

    انکر تکست نام تجاری (Branded Anchors)

    لینک‌هایی که از نام تجاری در متن آن‌ها استفاده شود، انکر تسکت برند یا نام تجاری نامیده می‌شوند. استفاده از نام تجاری، به صورت کلی تاثیر منفی در سئو ندارد، مگر آن که نام تجاری با کلمه کلیدی استفاده شده، یکسان باشد و موتور جستجو را به اشتباه بندازد. سایت‌های Moz و Best buy بیشترین میزان استفاده از این نوع انکر تکست را دارند و معولاً از نام تجاری خود برای لینکسازی استفاده می‌کنند.

    انکر تکست عریان (Naked Link Anchors)

    انکر تکست عریان (Naked Link Anchors) که با نام  URL Anchor Text نیز شناخته می‌شود. انکر تکست عریان، در متن خود کلمه کلیدی خاصی ندارد و فقط از URL سایت به عنوان متن در آن استفاده می‌شود. در این نوع انکر تکست، تولیدکنندگان محتوا مستقیماً صفحه هدف مد نظر خود را در محتوا قرار می‌دهند و از کاربران می‌خواهند بر روی آن لینک کلیک کنند. برای مثال در لینک https://www.karlancer.com/blog/link-building-tutorial از این نوع انکر تکست استفاده شده است.

    با آن که دقیقا کسی نمی‌داند موتورهای جستجو چگونه با انکرتکست‌های عریان رفتار می‌کنند، ولی گفته می‌شود تاثیر این نوع انکرتکست‌ها در سئو، از سایر انواع انکرتکست‌ها کمتر است.

     

    مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو

     

    انکر تکست تصویر (Image Anchors)

    برای طبیعی جلوه دادن لینک سازی به گوگل، پیشنهاد می‌کنیم در تصاویر سایتتان، از لینک استفاده کنید. در این موارد Alt Tag تصاویر به عنوان انکر تکست شناسایی می‌شوند. علاوه بر این، در صورت لود نشدن تصاویر دارای لینک، مرورگرها متن جایگزین (Alternate Text) تصاویر را به شکل یک انکر تکست به کاربران نمایش می‌دهند. با این احتساب، در صورت استفاده از تصاویر، باید به انکر تکست‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید و با دقت آن‌ها را بنویسید.

    کلمه کلیدی اصلی (Exact Match Link Text)

    انکر تکست Exact Match یکی از مهمترین انکر تکست‌ها است. چرا که در این نوع انکر تکست فقط از کلمه کلیدی هدف در متن لینک استفاده می‌شود. این نوع انکر تکست تاثیر زیادی در سئوی سایت شما دارد. اما در نظر داشته باشید استفاده بیش از حد آن می‌تواند منجر به جریمه شدن سایت و تاثیر منفی بر سئوی سایت شما داشته باشد. فعالیتی غیر طبیعی که آن را می‌توانیم یک سئو کلاه سیاه در نظر بگیریم.

    انکر تکست (Partial Match)

    در انکر تکست Partial Match، کلمه کلیدی اصلی شما به صورت جزئی و کوتاه در آن استفاده می‌شود و شامل تغییراتی کوچک است. برای مثال اگر کلمه کلیدی مد نظر شما “سفارش طراحی سایت حرفه ای” است و آن را در قالب “طراحی سایت” استفاده می‌کنید، در واقع این انکر، همان انکر تکست Partial Match است.

     

    مطلب پیشنهادی: سئو کلاه خاکستری چیست؟

     

    انکر تکست دم دراز یا طولانی (Long tail Anchor Text)

    انکر تکست Long tail از لحاظ تعریف، شبیه به انکر تکست Partial Match است و تنها تفاوت این دو، در طولانی بودن کلمه مد نظر است. برای مثال اگر کلمه کلیدی صفحه مقصد شما “سئو کلاه سفید” باشد و از انکر تکست “سئو کلاه سفید و آشنایی با تکنیک‌های آن” استفاده کنید، در واقع این همان انکر تکست Long tail است.

    انکر تکست هم معنی (LSI Anchor Text)

    انکر تکست‌های هم معنی و یا LSI Anchor Text معادل کلمات کلیدی هستند. از نظر گوگل بسیاری از کلمات با یکدیگر هم معنی هستند و استفاده از آن‌ها به جای یکدیگر امکان پذیر است. استفاده از انکر تکست‌های LSI یک روش معمول و بسیار مفید در جهت بهینه سازی سئوی سایت است. برای مثال “آموزش تدوین فیلم” و یا “چگونه فیلم تدوین کنیم” نمونه‌هایی از این نوع انکر تکست هستند.

     

    مطلب پیشنهادی: سئو کلاه سفید

     

    نحوه نوشتن بهترین انکر تکست‌ها

    ساخت انکر تکست

    از آنجایی که سایت شما قرار است برای مخاطبین ارزش آفرینی کند، بهتر است از همان ابتدا به صورت مشخص و خلاصه اصل مطلب را توضیح دهید. برای عبارات و کلید واژه‌ها، از کلمات نامربوط و پیچیده استفاده نکنید و خیلی طبیعی رفتار کنید.
    به هر میزان که انکر تکست شما ساده‌تر و گویاتر باشد، برای مخاطبان جذاب‌تر خواهد بود. انکر تکست‌های ساده باید کاربران را تشویق کند تا بر روی لینک کلیک کنند. علاوه بر این، صفحه هدف باید صادقانه باشد یعنی دقیقا مرتبط با عبارتی که کاربر بر روی آن کلیک می‌کند.

    انکر تکست‌های سئو-محور (SEO-Friendly) دارای مشخصه‌های زیر هستند.

    • کم بودن چگالی کلید واژه‌ها
    • کلمات مرتبط با لینک هدف
    • ساده، مشخص و گویا هستند.
    • از نوع نامشخص و یا Generic نیستند.

    موتورهای جستجوگر از ابتدای پیدایش، راه‌های بسیاری را برای مشخص کردن میزان ارتباط انکر تکست و صفحه هدف یافته‌اند. اگر موتورهای جستجوگر تشخیص دهند که انکر تکست و صفحه هدف با یکدیگر کاملاً مرتبط هستند، هر دو صفحه ی لینک دهنده و لینک گیرنده، شانس بالایی برای رسیدن به جایگاه‌های بالای گوگل پیدا خواهند کرد. اگر وبسایت فروش لباس، مطالبی در رابطه با نحوه ست کردن لباس‌ها بر اساس رنگ، بهترین جنس برای تابستان و مواردی از این قبیل داشته باشد، قطعاً شرایط خوبی در انتظار آن خواهد بود تا اینکه کاربران به صفحات بی ربطی مانند فروش لپ‌تاپ و…(!) هدایت شوند.

     

    مطلب پیشنهادی: مزرعه لینک چیست؟

     

    اشتباهات ساخت انکر تکست

    همانطور که در قسمت‌های قبل به آن اشاره نمودیم، محتوای لینک‌های شما باید دقیقاً همان چیزی باشد که در انکر تکست‌ها ذکر شده‌اند و انجام هر کار غیر اصولی، قطعاً به ضرر سایت شما خواهد بود. کارهای زیر را به هیچ وجه حین ساخت انکر تکست انجام ندهید:

    • استفاده از کلمات فریبکارانه مانند (عکس‌های لو رفته از …)
    • استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌های متفاوت در ساخت انکر تکست
    • استفاده اسپم گونه از لینک‌ها
    • استفاده بیش از حد از انکر تکست‌هایی مانند (این لینک را چک کنید)
    • دستکاری کدهای HTML و CSS و تغییر رنگ و یا کارهایی مانند برداشتن خط زیر انکر تکست‌ها در جهت فریب کاربران

     

    سخن نهایی

    موتورهای جستجو هر روز در حال بروزرسانی و آپدیت الگوریتم‌های خود هستند. بنابراین بیش از پیش نسبت به فاکتورهای رتبه بندی سایت توجه می‌کنند. یکی از این فاکتورهای مهم، لینک سازی‌ است. موتورهای جستجو به دو روش به بررسی موضوع یک صفحه می‌پردازند: محتوایی که در یک صفحه ایجاد کرده‌اید و انکر تکست‌هایی که برای آن صفحه ساخته شده‌اند.
    اگر به بهینه سازی این دو فاکتور توجه نکنید، قرار گرفتن سایت شما در صفحات اولیه نتایج گوگل سخت خواهد بود. بنابراین توجه به این موضوع که محتوای سایت شما با متن لینک‌ها همخوانی داشته باشد، از موارد ضروری است.
    همخوانی محتوا با لینک‌های ایجاد شده، تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان شما ایجاد می‌کند. در واقع مخاطب انتظار دارد وقتی بر روی لینک “UTM چیست” کلیک می‌کند، با مقاله‌ی معرفی لینک های UTM و نحوه استفاده از آن‌ها مواجه شود و به صفحات غیر مرتبط هدایت نشود. در صورتی که کاربر بر روی لینک کلیک کند و با محتوای غیر مرتبط مواجه شود، مطمئن باشید در کسری از ثانیه سایت شما را ترک می‌کند.
    توجه داشته باشید استفاده از لینک‌های متنوع باعث می‌شود گوگل ساختار لینک‌های سایت شما را طبیعی شناسایی کند و به سایت‌تان توجه بیشتری می‌کند.

    منتظر نظرات شما هستیم.

    آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
    بلهخیر
    نویسنده مطلب ژاله برومند
    توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

    دیدگاه شما

    بدون دیدگاه