سرچ والیوم چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

02 شهریور 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
سرچ والیوم
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

سرچ والیوم چیست؟ تا به حال برایتان سؤال شده است که چه موضوع یا کلمه کلیدی را باید در سایت یا بلاگ خود استفاده کنید که بیشترین بازدید را کسب کند؟ از کجا بایستی این کلمه کلیدی‌ها را پیدا کنید؟ جواب تمامی این سؤالات را پاسخ خواهیم داد، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

سرچ والیوم چیست؟

سرچ والیوم (Search Volume) یا حجم جستجو، همان طور که از اسمش مشخص است مقدار جستجوی یک کلمه کلیدی را در موتور‌های جستجوگر به ما نشان می‌دهد. با استفاده از این معیار، ما می‌توانیم به علاقه افراد به یک موضوع و یک کلمه کلیدی خاص پی ببریم. به طور معمول ابزار‌هایی که سرچ والیوم را مورد سنجش قرار می‌دهند، مقدار جستجو یک کلمه را در طول مدت زمان‌های مشخصی از جمله یک ماه تا چند ماه و یک سال نشان می‌دهند.

هر چقدر حجم جستجو یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، احتمالاً رقابت در آن برای رسیدن به نتایج اول گوگل هم دشوار‌تر است. البته گاهی مواقع امکان دارد که یک کلمه کلیدی، با این که دارای سرچ والیوم زیادی است، اما رقابت در آن کم باشد. در این مواقع یک سئوکار حرفه‌ای بایستی از موقعیت استفاده کند و سعی کند با تولید محتوا و سایر اقدامات مربوط به سئو، به رتبه‌های برتر گوگل برساند.

یک نکته دیگر که باید هنگام بررسی سرچ والیوم به آن توجه کنید، نوع کسب و کارتان است. برای مثال خرید لوازم خانگی یا تلفن همراه، کلماتی هستند که همیشه جستجو می‌شوند و از حجم جستجو بالایی برخوردار هستند. اما همان مقدار، رقابت در کلمات کلیدی مربوط به آن‌ها سخت است. ولی بعضی از کسب و کار‌ها در کل، سرچ والیوم بسیار زیادی ندارند. پس شما نباید دلسرد شوید، بلکه باید به این موضوع فکر کنید که رقابت کار شما کمتر است. با این که حجم جستجوی مربوط به کار شما می‌تواند کم باشد، ولی همان تعداد کم، با سئو مناسب از سمت شما، راحت‌تر تبدیل به مشتری می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی: مزرعه لینک چیست؟

 

تأثیر سرچ والیوم در سئو

تاثیر سرچ والیوم در سئو

تاثیر سرچ والیوم در سئو بسیار زیاد است. تقریباً میشه گفت اساسی‌ترین و زیرساخت تولید یک محتوای سئو شده، پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. در واقع اگر شما بهترین محتوا را تولید کنید و سعی کنید به بهترین شکل آن را سئو کنید، ولی از کلمه کلیدی مناسب که ارزش بالایی دارد استفاده نکرده باشید، فایده زیادی برای شما نخواهد داشت.

فرض کنید یک کلمه کلیدی که سرچ والیوم بسیار کمی دارد و یا این که یک کلمه کلیدی که منجر به خرید هیچ کالایی از سایت شما نمی‌شود را انتخاب کردید و برای آن محتوای سئو شده و خوبی نوشتید. درست است که این محتوای شما احتمالاً جایگاه خوبی به دست می‌آورد، اما برای شما سودآوری نخواهد داشت و یا سودآوری بسیار اندکی خواهد داشت. در این شرایط، شما هزینه و زمان‌تان را بدون سودآوری برای آن محتوا صرف کرده‌اید.

از تأثیر سرچ والیوم در سئو به هیچ عنوان غافل نشوید. قبل از هر چیزی، کلمات کلیدی مناسب که ارزش بالایی دارند را انتخاب کنید. بعد از آن، زمان خودتان را برای تولید محتوا و سئو در زمینه آن کلمه کلیدی و کلمات مشابه آن صرف کنید. با انتخاب درست کلمات کلیدی و سئو مناسب محتوایی که منتشر می‌کنید، شاهد رشد سریع کاربران سایت خودتان خواهید بود. همان طور که مشخص است رشد سریع سایت، یعنی افزایش فروش محصولات یا خدماتی که در سایت‌تان ارائه می‌کنید، در واقع همان هدفی که از سایت خودتان دارید.

 

مطلب پیشنهادی: سئو خارجی چیست؟

 

نحوه درست انتخاب کلمات کلیدی

سرچ والیوم

انتخاب کلمات کلید، به نظر کار آسانی می‌آید و حتی خیلی از افراد برای آن زمان کافی نمی‌گذارند. اما در واقع کلمه کلیدی، بسیار مهمتر از چیزی است که فکر می‌کنید. شما اگر علاقه کاربران خودتان را درک کنید، می‌توانید وب سایت خودتان را پر رونق‌تر کنید، در غیر این صورت، کاربران سایت شما با رشد کم زیاد خواهند شد.

برای سایت‌هایی با کاربران کم و سایت‌های تازه تأسیس، توصیه می‌شود که از کلمات لانگ تیل (طولانی) و کم سرچ تر استفاده کنند، شما با استفاده از این کلمات شاید کاربران کمی را به سمت سایت خودتان بکشید، اما به مرور زمان همین کاربران کم زیاد می‌شوند. برای این که بهتر منظور را درک کنید به این مثال توجه کنید:

کلمه “خرید عطر مردانه” یک کلمه کلیدی است که سرچ بالایی دارد، اما قطعاً رقابت در آن نیز بالاست و برای سایتی که ورودی کمی دارد، تقریباً غیر ممکن است به نتایج اول گوگل برسد. اما کلمه کلیدی “خرید عطر مردانه با ماندگاری بالا” و یا نام یک برند عطر مردانه، بهترین انتخاب برای یک سایت با ورودی کم است. با گرفتن رتبه در این کلمات کلیدی سایت شما کاربران خودش را کسب خواهد کرد و رفته رفته این کاربران بیشتر می‌شوند و شما می‌توانید حالا به سراغ کلمات کلیدی اصلی‌تری بروید.

به این نکته توجه کنید که شاید کلمات کلیدی لانگ‌تیل ورودی کمی داشته باشند، اما همان ورودی که از آن‌ها دریافت خواهید کرد، احتمال فروش شما را بالا می‌برد. چون کاربر می‌داند به دنبال چیست و شما با ارائه دادن آن محصول یا خدمت، شانس فروش بالایی خواهید داشت. هر چند این که کاربر شما به خریدار تبدیل شود، به پارامتر‌های مختلفی مربوط است، اما قسمتی از آن کلمه کلیدی مناسب محتوای شماست. پس صرفاً سرچ والیوم دلیل برتری یک کلمه کلیدی نیست و شما در انتخاب کلمات کلیدی باید به جزئیات، دقت فراوانی کنید.

نکته بعدی این است که شما نباید از یک کلمه کلیدی در چند محتوای خودتان استفاده کنید. به جای آن می‌توانید از کلمات کلیدی مشابه به آن استفاده کنید و از آن به سایر صفحات با کلمات کلیدی مشابه، لینک داخلی دهید. برای مثال از “خرید عطر زنانه” به “خرید ادکلن زنانه” لینک دهید. با این کار شما با دو محتوای جداگانه و تخصصی رتبه خواهید گرفت.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش لینک سازی

 

چگونه بر اساس سرچ والیوم، محتوا بنویسیم؟

همان طور که قبلاً گفتیم اولین کار در تولید محتوا، پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است و یا همان اهمیت دادن به حجم جستجو و علاقه مخاطبینی که داریم. بعد از آن شما باید با توجه به وضعیت سایتی که دارید، کلمات کلیدی با سرچ والیوم بالا و رقابت کم انتخاب کنید. منظور از وضعیت سایت در واقع این است که اگر سایت شما تازه تأسیس باشد و هیچ کار سئویی تا به حال روی آن انجام نشده باشد، باید سعی کنید کلمات کلیدی بلند را که دارای ارزش هستند را انتخاب کنید. به طور معمول این کلمات کلیدی، دارای رقابت‌های کمتری هستند، اما اگر سایت شما دارای بازدید ماهانه خوبی است، می‌توانید کلمات کلیدی کوتاه‌تر با رقابت‌های سخت‌تر را نیز انتخاب کنید. در هر صورت بهترین کار در انتخاب کلمه کلیدی، پیدا کردن کلمه‌ایست که دارای سرچ والیوم بالا و رقابت کمی باشد و این کار را باید نسبت به اعتباری که سایتتان دارد انجام دهید.

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بهترین آن‌ها را از نظر علاقه کاربران و رقابت به عنوان کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید. بعد از آن، کلمات کلیدی مشابه به آن را نیز در محتوای خودتان بگنجانید تا محتوای شما با کلمات مختلف به کاربران نشان داده شود. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما، “طراحی لوگو” است، می‌توانید از کلماتی مانند “طراحی لوگو سریع” و یا “طراحی لوگو حرفه ای“نیز در محتوای خودتان استفاده کنید. ولی مراقب باشید که از این کلمات خیلی استفاده نکنید، وگرنه امکان دارد گوگل آن‌ها را به عنوان کلمه کلیدی اصلی شما شناسایی کند. با استفاده از این روش شما می‌توانید از کلمات کلیدی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و با این کار احتمال بازدید کاربران از سایت خودتان را افزایش دهید.

 

مطلب پیشنهادی: کیورد گپ چیست؟

 

ابزار‌های بررسی سرچ والیوم

ابزاری های سرچ والیوم

حالا وقت آن است که بهترین ابزار‌های سرچ والیوم را به شما معرفی کنیم. بعضی از این ابزار‌ها پولی هستند و یا اینکه بخشی از خدمات آن‌ها پولی است. دقت کنید که این ابزار‌ها شاید برای زبان فارسی نتایج خیلی دقیق نداشته باشند اما باز هم قابل اعتماد هستند. در صورتی هم که سایتی که بر روی آن فعالیت می‌کنید به زبان انگلیسی و یا سایر زبان‌های معتبر دنیاست می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی از این ابزار‌ها استفاده کنید.

 

ابزار گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

این ابزار را می‌توان به عنوان یک ابزار مدیریتی برای سایت‌ها دانست. شما با گوگل سرچ کنسول می‌توانید رتبه هر کدام از صفحات خودتان را به همراه لینک صفحه و کلمه کلیدی که شما را گوگل با آن شناخته مشاهده کنید. همچنین با Google Search Console می‌توانید از تعداد کلیک‌ها و بازدید‌های ارگانیک هر کدام از صفحات سایت خودتان هم اطلاعات کسب کنید.

با استفاده از این ابزار خیلی راحت می‌توانید از سرچ والیوم کلماتی که با آن‌ها در گوگل ایندکس و دیده شده‌اید هم اطلاعات کسب کنید. در کل می‌توان گفت که گوگل سرچ کنسول، یکی از بهترین ابزار مدیریتی سایت است که خود گوگل به شما ارائه می‌دهد. این ابزار مثل اکثر ابزار‌های گوگل کاملاً رایگان است. اگر سایت دارید و سئو سایت برای شما مهم است باید حتماً از این ابزار استفاده کنید تا در ادامه مسیر تولید محتوا و سئو یک همراه بسیار مفید داشته باشید. اگر کار با این ابزار را بلد نیستید، مقاله “آموزش گوگل سرچ کنسول” را در کارلنسر مطالعه بفرمایید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای رفع خطاهای گوگل سرچ کنسول

 

ابزار Ahrefs

یکی از معروف‌ترین ابزار‌های سرچ والیوم وب سایت، Ahrefs است. این سایت نه تنها به ما در بررسی کلمات کلیدی و یافتن مناسب‌ترین کلمات کلیدی کمک می‌کند، بلکه در سایر بخش‌های سئو هم به متخصصین سئو اطلاعات بسیار مفیدی عرضه می‌کند. برای مثال این ابزار ما را در سئو داخلی،برای پیدا کردن کلمات کلیدی با سرچ والیوم بالا و رقابت کم و همچنین ایجاد تقویم محتوایی کمک می‌کند. در سئو خارجی هم به ما کمک می‌کند تا بک لینک‌های رقبای خودمان و البته اعتبار سایت آن‌ها را بررسی کنیم و با توجه به آن‌ها، برنامه سئو خودمان را پیش ببریم.

متأسفانه Ahrefs مانند اکثر ابزار‌های سئو رایگان نیست و برای استفاده از بیشتر امکانات آن بایستی پلن‌های ماهانه یا سالانه آن را تهیه کنید. هزینه این اشتراک‌ها به صورت دلاری است و همین موضوع می‌تواند امکان استفاده از این ابزار را برای متخصصین سئو در ایران سخت کند. هرچند که تهیه اشتراک این سایت می‌تواند سخت یا گران باشد، ولی باید بدانید که با تهیه این اشتراک‌ها، دست شما برای بررسی وضعیت سایت خود و رقبایتان بسیار باز خواهد شد.

 

ابزار SEMRush

ابزار semrush

این نرم‌افزار در سال ۲۰۰۸ توسط Oleg Shchegolev و Dmitry Melnikov طراحی شده است. می‌توان گفت یکی از قوی‌ترین ابزارها در زمینه سئو، SEMRush است. این ابزار به عنوان یکی از اولین ابزار‌های مربوط به سئو شناخته می‌شود و به شما داده‌های بسیار زیادی در حوزه سئو می‌دهد. از اطلاعات رقبای خودتان گرفته تا یافتن کلمات کلیدی بسیار ارزشمند که می‌توانید با تولید محتوای مناسب درباره آن کلمات به سرعت سایت خودتان را رشد دهید. با این حال این ابزار هم رایگان نیست و شما بایستی برای استفاده از آن مبلغی را به دلار پرداخت کنید. ولی داده‌ها و دسترسی‌هایی که این ابزار بعد از تهیه اشتراک به شما می‌دهد فوق العاده است. بعضی از این امکانات را شما در هیچ ابزار دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

 

ابزار Google Keyword Planner

Google Keyword Planner یک ابزار رایگان است برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی، جهت تبلیغات در گوگل است. اما از آن برای یافتن کلمات کلیدی با سرچ والیوم بالا جهت مقالات و…هم استفاده می‌شود. این ابزار همان طور که گفته شد کاملاً رایگان است، ولی شما برای استفاده از آن، باید از داخل پنل گوگل ادز استفاده کنید. اگر به دنبال دقیق‌ترین تعداد جستجوی عبارات یا هزینه به ازای کلیک (CPC) آن‌ها هستید، این ابزار دقیق‌ترین آمار را نسبت به رقبا به شما می‌دهد.

 

ابزار KWFinder

kwfinder ابزار

این ابزار معروف و کاربردی، مشابه Keyword Planner گوگل است و تعداد تخمینی سرچ ماهانه کلمات کلیدی، سختی کلمات، کیوردهای مشابه، CPC و PPC و… را به شما نمایش می‌دهد. البته رایگان نبودن و محدودیت روزانه تعداد کیوردها، از معایب این ابزار معروف است. [بخوانید: PPC چیست؟]

 

ابزار Google Trends

درست است که این ابزار، “تعداد” سرچ‌ کلمات را به ما نمی‌گوید، ولی برای مقایسه سرچ والیوم یا میزان جستجوی دو یا چند کلمه کلیدی، عالی است. برای آشنایی با این ابزار رایگان و کاربردی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله گوگل ترندز چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

 

مطلب پیشنهادی: تکنیک آسمان خراش در سئو

 

کیوردچی

نوبتی هم باشه نوبت ابزار‌های مربوط به سرچ والیوم ایرانی است. کیوردچی یکی از این ابزارهاست که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با توجه به حجم جستجو، بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید. شما می‌توانید به طور کاملاً رایگان با استفاده از اطلاعاتی که این ابزار به شما می‌دهد کلمات کلیدی مشابه و پربازدید مربوط به حوزه فعالیتی خودتان را پیدا کنید. کیوردچی به به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید خروجی اکسل بگیرید و تمام کلمات کلیدی که با موضوع کاری شما سرچ می‌شوند را شناسایی کنید.

کیوردچی

این ابزار برای هر سئوکار و یا حتی صاحبان سایت، بسیار مفید و ضروری است. خوبی این ابزار این است که هم رایگان است و هم ایده های بسیار خوبی را در مورد کلمات کلیدی مد نظرتان به شما می‌دهد. اما یکی از معایب این ابزار هم این است که به ما، تعداد سرچ‌های ماهانه و یا روزانه را نشان نمی‌دهد و صرفاً کلمات کلیدی پر تکرار را به ما نشان می‌دهد. ولی خوب این را هم باید در نظر گرفت که نباید بیش از این، از یک ابزار رایگان انتظار داشت.

 

میزفا تولز

میزفا تولز یکی دیگر از ابزار‌های بسیار کارآمد در زمینه سئو و تعیین سرچ والیوم است. خوبی این ابزار این است که نه تنها به ما کلمات پربازدید با سرچ والیوم بالا را نشان می‌دهد، بلکه تعداد سرچ تقریبی هفتگی و ماهیانه هر کدام از این کلمات را هم برای ما نشان می‌دهد. از دیگر خدمات این ابزار می‌توانیم به نشان دادن سختی کلمه کلیدی هم اشاره کنیم. اما این ابزار رایگان نیست و شما برای استفاده از خدمات میزفا تولز بایستی اشتراک آن را تهیه کنید.

خوبی این ابزار نسبت به ابزار‌های مشابه خارجی این است که هم برای زبان فارسی دقیق‌تر است و هم اینکه شما به راحتی می‌توانید اشتراک‌های این ابزار را با هزینه بسیار ارزان‌تر از ابزارهای خارجی تهیه کنید.

 

در آخر

حتماً شما ضرب و المثل معروف “خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج‏‎” را شنیده‌اید. در هنگام تولید محتوا و بعد از آن یعنی سئوی محتوا، انتخاب کلمه کلیدی حکم خشت اول را دارد. پس سعی کنید با توجه به اطلاعاتی که از این محتوا کسب کردید کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای خودتان انتخاب کنید. دقت کنید که هنگام انتخاب کلمات کلیدی به سرچ والیوم آن کلمه و البته رقابت در آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ضمن فراموش نکنید که با توجه به موقعیت و وضعیت سایت خودتان کلمات کلیدی و انتخاب کنید و به دنبال اهداف دور نباشید. اول اهداف نزدیک خودتان را به دست بیاورید و با کمک به آن به سراغ اهداف بعدی بروید.

امیدوارم از این محتوا استفاده برد باشیدو هر گونه سؤال و نظر خودتان را می‌توانید برای ما بنویسید تا شما را راهنمایی کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • رضا
    06 مهر 1402

    ابزار ایرانی جت سئو به طور کامل سرچ والیوم را ارائه می دهد و ابزارهای متنوع خوبی برای تحقیق کلمات کلیدی دارد. پیشنهاد میکنم حتما جت سئو را نیز بررسی کنید.