سئو تضمینی؟! چگونه قرارداد سئو بنویسیم؟

19 شهریور 1402 - آخرین بروزرسانی: 07 فروردین 1403
سئو تضمینی
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

سئو تضمینی؟! احتمالا این عبارت را شنیده باشید. آیا می‌توان در مورد سئو تضمین داد؟ اگر نه، پس چگونه باید با کارفرما یا سئوکار، قرارداد سئو ببندیم؟

همه صاحبان یا مدیران وبسایت ها، مایل هستند که با عبارات دلخواه خود، در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو همانند گوگل دیده شوند. بنابراین تمامی سایت‌ها، علاوه بر طراح و برنامه نویس سایت، طراح گرافیک، پشتیبان فنی، تولیدکننده محتوا و…، به استخدام سئوکار حرفه ای نیز نیازمندند. پلتفرم فریلنسینگ کارلنسر نیز این امکان را هم برای دارندگان سایت (کارفرمایان) و هم فریلنسرهای سئوکار (مجری) قرار داده است تا در یک بستر امن و با یک هزینه مناسب توافقی، بتوانند باهم همکاری کنند.

 

متخصص سئو چه کارهایی انجام می‌دهد؟

سئو از شغل‌هایی است که برای کارفرمایان تا حد زیادی مبهم است. به این دلیل که به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله فاکتورهای ناشناخته ای که هیچکس جز موتورهای جستجو از آن‌ها اطلاع ندارند و از کنترل افراد خارج است. کارهایی که یک کارشناس سئو یا سئوکار انجام می‌دهد، بسته به قراردادی دارد که کارفرما با او می‌بندد. این کارها در زمینه سئو داخلی، خارجی و تکنیکال می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی صفحات از نظر فنی (سرعت، ریسپانسیو بودن، کدهای اسکیما و داده های ساختاریافته، نقشه سایت، فایل robots.txt، ساختار URLها و…) و ارائه گزارش به تیم فنی جهت تغییرات و رفع باگ‌ها
  • تحقیقات کلمات کلیدی (کیورد ریسرچ)
  • سفارش تولید محتوا، چک و انتشار محتوای تولید شده
  • لینک سازی داخلی و خارجی
  • سفارش رپورتاژ آگهی
  • افزایش رتبه کلمات کلیدی و رصد آن‌ها
  • رفع خطاهای سرچ کنسول، آنالیتیکس، تگ منیجر و…
  • بهینه سازی متاتگ صفحات
  • آنالیز سایت‌های رقیب
  • افزایش ترافیک سایت با روش‌های مختلف (جستجوی ارگانیک، تبلیغات در گوگل، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی و…)
  • ارائه گزارش‌های مختلف از سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و سایر ابزارها
  • و هر روش و ترفندی که باعث بهبود وضعیت و رتبه سایت شما شود

سئو سایت

به علت تفاوتی که پروژه های سئو، با سایر پروژه های رایج در سایت دارد، نیاز است که نکاتی را قبل از سفارش یا انجام پروژه های سئو در نظر بگیریم:

1- سئو تضمینی نیست و به عوامل زیادی وابسته است. الگوریتم های گوگل روزانه در حال تغییر و بروزرسانی هستند. همچنین بسیاری از عوامل و فاکتورهای رتبه بندی سایت ها، از کنترل ما خارج است و اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها نداریم! سئو، صرفا خرید بک لینک یا رپورتاژ آگهی نیست. کدنویسی و ساختمان استاندارد سایت، سرعت سایت، متاتگ صفحات، زبان، کیفیت و کمیت محتوای روی سایت و بسیاری از عوامل کمترشناخته شده و خارج کنترل ما، همگی روی سئو و رتبه بندی صفحات تاثیر دارند. بنابراین سئوی تضمینی سایت، صرفا یک ادعای غیر علمی و بی پایه و اساس است که از جانب برخی شرکت‌ها یا افراد سودجو، مطرح می‌شود.

 

انتظار که ندارید گوگل، تمام الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه بندی اش را علنا به همه بگوید؟!

 

2- اگر یک متخصص سئو، ادعای تضمین رتبه را کرد یا اگر کارفرمایی چنین درخواستی کرد که حتما می‌خواهم در رتبه اول قرار بگیرم، در مورد همکاری با او، تردید کنید. توجه داشته باشید اولا سئو و رتبه گرفتن کلمات، زمان‌بر است و ممکن است حداقل 3 تا 6 ماه طول بکشد. همچنین همان طور که بالا هم گفتیم، بسیاری از عوامل رتبه بندی از کنترل ما خارج هستند. بنابراین اگر یک سئوکار چنین تضمینی را داد، حتی اگر با ترفندهای غیرمعمول و پرریسک (مثل سئو کلاه سیاه) و فریب موتورهای جستجو، سایت شما را به سرعت به رتبه بالا آورد، مطمئن باشید که این رتبه، دوام زیادی نخواهد آورد و به احتمال خیلی بالا در مدتی کوتاه، رتبه سایت‌تان سقوط شدیدی خواهد کرد! که جبران آن هم بسیار زمان‌بر و هزینه بر است. به نظرتان ارزشش را دارد؟

همچنین در نظر داشته باشید که اگر فریلنسری در کارلنسر، به هر علتی ادعایی در این باره کرد (برای مثال تضمین کرد که ظرف یک ماه، شما را در کلمه ی X، به رتبه 1 گوگل می‌رساند!)، در صورت عدم تحقق این ادعا و درخواست داوری کارفرما، تیم داوری کارلنسر مجبور است که به نغع کارفرما رای دهد. بنابراین اگر سئوکار هستید، توصیه می‌کنیم که تضمینی درباره رتبه دقیق کلمات ندهید.

جان مولر

جان مولر (گوگل): گاهی هیچ راه حلی برای سئو وجود ندارد!

3- در نظر داشته باشید که برخی کارفرمایان، صاحبان سایت‌ها و کسب و کارها (مخصوصا افراد سنتی‌تر یا مسن‌تر)، فقط نتیجه کار مثل تعداد تماس‌ها، خریدها یا بازدید سایت برایشان اهمیت دارد. این که شما دقیقا چه کارهایی برای سئو انجام دادید، برای این افراد اهمیت خاصی ندارد! شما نمی‌توانید به کارفرمایی که فقط منتظر تماس یا سفارش از طریق سایتش است، بگویید برای شما این همه بک لینک ساخته ام یا تولید محتوا کرده ام! پس چگونه می‌توان با این کارفرماها قرارداد سئو بست، به طوری که زحمات شما هم هدر نرود؟!

 

چگونه قرارداد سئو ببندیم؟

1- کارها و وظایفی که قرار است سئوکار و کارفرما انجام دهند، یا اطلاعاتی که قرار است در اختیار یکدیگر قرار دهند را به صورت شفاف و با جزییات مشخص کنید.

2- با توجه به این که نتایج سئو و تغییر رتبه ها، در طی چند ماه دیده می‌شود، پروژه های سئو را به صورت بلند مدت تعریف کنید. (مثلا چند ماهه). می‌توانید پروژه را چند مرحله ای هم تعریف کنید و هر مرحله از کار که توسط سئوکار انجام شد و خروجی یا گزارش آن تحویل داده شد، مبلغ آن را آزاد کنید. یک هزینه هم می‌توانید برای آخر کار و نتیجه نهایی (از نظر بررسی رتبه یا بازدید و…) تعیین کنید.

3- هدف اصلی خود را از پروژه سئو مشخص کنید. آیا هدفتان رتبه گرفتن برخی کلمات است؟ یا افزایش بازدید یا کلیک؟ برای مثال اگر می‌خواهید در برخی کلمات کلیدی رتبه بگیرید، آنها را به صورت دقیق مشخص کنید و برای سئوکار بفرستید. مثلا: “خرید کفش ورزشی”، “خرید کفش پسرانه”، “خرید کفش دخترانه”، “خرید کفش کوهنوردی”، “سفارش آنلاین کفش”، “کفش نایک اوریجینال”، “کفش آدیداس اوریجینال” و…

اگر کارفرما هستید و خودتان نمی‌توانید کلمات کلیدی سایت‌تان را پیدا کنید، از سئوکار بخواهید تا سایت شما را بررسی و عبارات مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

با توجه به سختی کلمه کلیدی، ممکن است رتبه گرفتن برخی از آن‌ها، بسیار زمانبر یا پرهزینه تر باشد. سئوکار باید در ابتدای کار و قبل از شروع پروژه، سختی کلمات کلیدی را بررسی کند تا بتواند در مورد زمان و هزینه آن با کارفرما توافق کند.

در قرارداد سئو، به جای تعیین رتبه دقیق کلمات، به صورت بازه ای و تقریبی توافق کنید. برای مثال:

طبق قرارداد، حداقل 70 درصد کلمات تعیین شده، طی 6 ماه، با IP ایران، در صفحه اول گوگل [یا 5 رتبه اول] قرار خواهند گرفت.

و یا اگر در مورد افزایش بازدید سایت قرارداد می‌بندید، برای مثال:

طبق قرارداد، آمار کلیک های ارگانیک سایت، طی 3 ماه، حداقل 20% افزایش پیدا خواهد کرد.

سئو

4- تمامی خروجی ها و گزارش های مورد نظر را باهم طی کنید. سئوکار در انتهای کار (یا هر مرحله)، باید چه اطلاعاتی را برای شما بفرستد؟ وضعیت رنک (رتبه) عبارات کلیدی، میزان افزایش بازدید سایت، تعداد بک لینک‌ها و لینک رپورتاژ آگهی های گرفته شده، تغییرات صفحات (متاتگ‌ها، محتوا، تصاویر، سرعت و…)، گزارش گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و…هر آن چه برایتان مهم است که به صورت گزارش به شما داده شود را مشخص کنید.

5- وظیفه تولید یا سفارش محتوا با چه کسی است؟ اگر با کارفرماست، کارفرما موظف است که محتواهای تولید شده را مطابق استاندارد مد نظر فریلنسر سئوکار و در زمان مناسب، در اختیار او قرار دهد. اگر با فریلنسر است، توجه داشه باشید که معمولا خودِ کار تولید محتوا با سئوکار نیست. سئوکار وظیفه انتخاب نوع محتواها، موضوعات، هدینگ‌ها، کلمات کلیدی، لینک ها و در نهایت سفارش محتوا به محتوانویس و چک کردن کیفیت محتوای تحویل گرفته را به عهده دارد. پس کارفرما، در صورتی که این کار را به فریلنسر واگذار کرده، باید هزینه تولید و سفارش محتوا هم برای فریلنسر واریز کند.

سفارش تولید محتوا

6- یکی از ترفندهای سئو، ساخت بک لینک یا سفارش رپورتاژ آگهی در سایت‌های مختلف است و این کار هزینه بر است. هزینه رپورتاژ آگهی یا خرید بک لینک با کارفرماست. اگر سئوکار باید ابتدا خودش هزینه های سفارش رپورتاژ آگهی یا بک لینک را به سایت‌ها پرداخت کند، کارفرما باید این هزینه ها را نیز هنگام محاسبه مبلغ توافقی پروژه جهت واریز برای فریلنسر در نظر بگیرد. هر چند پیشنهاد می‌کنیم که در مورد هزینه های سئوی خارجی، خود کارفرما، مستقیما پرداخت های مورد نیاز در سایت‌های مختلف مانند رپورتاژ آگهی را پرداخت کرده و ادامه روند (سفارش و بارگذاری محتوا و…) را به فریلنسر واگذار کند.

سفارش نوشتن رپورتاژ آگهی

7- سئو، یک کار شخصی نیست، بلکه یک کار تیمی است. کارشناسان فنی، تولید محتوا و…سایت، باید با سئوکار هماهنگ باشند و موارد مورد نظر سئوکار را در سایت پیاده سازی کنند. برای مثال ممکن است سئوکار تغییراتی را در مورد سئوی فنی سایت درخواست کرده باشد، ولی طراح سایت آن را پیاده سازی نکند و در نتیجه پروژه سئو به نتیجه نرسد! موارد این چنینی هم باید در ابتدای پروژه در نظر بگیرید. سئوکار می‌تواند به کدام بخش های سایت دسترسی داشته باشد؟ سئوکار باید با چه افرادی در ارتباط باشد و تسک‌ها و تغییرات فنی مد نظر خود را به چه کسی باید بگوید؟ آیا امکان تغییرات مد نظر سئوکار، از نظر فنی در سایت وجود دارد؟

سئو

تفاوتی که پروژه‌های سئو یا سایر پروژه‌ها دارند، پیچیده یا مبهم بودن آن، برای برخی کارفرمایان است. تضمینی نبودن سئو هم به آن اضافه کنید. بنابراین آن چیزی که مهم است این است که قبل از شروع پروژه، با جزییات کامل، در مورد هر کاری که قرار است انجام شود، گزارش‌ها، هزینه‌ها، راه های ارتباطی و… باهم گفتگو کنید و توافقات لازم را انجام دهید. هر چقدر موارد شفاف تر و با جزییات بیشتر باشد، در هنگام بروز اختلاف، تیم داوری کارلنسر بهتر می‌تواند در مورد خروجی نهایی قضاوت کند.

برای ارتباط سریع‌تر و راحت‌تر کارفرما با فریلنسر سئوکار در کارلنسر، کارفرما می‌تواند پروژه خود را به تمام وقت ارتقا دهد. در این حالت، طرفین می‌توانند از طریق تلفن، ایمیل و پیامرسان‌ها هم در ارتباط باشند. (در این رابطه بیشتر بخوانید: پروژه تمام وقت در کارلنسر چیست؟)

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو

 

به نتیجه نرسیدن پروژه سئو

در قرارداد مشخص کنید که اگر سئو، به نتیجه مورد نظر کارفرما نرسید، چه اتفاقی برای هزینه پرداخت شده بیفتد. چند مثال برایتان می‌زنیم:

طبق قرارداد، حداقل 70 درصد کلمات تعیین شده، طی 6 ماه، با IP ایران، در صفحه اول گوگل [یا 5 رتبه اول] قرار خواهند گرفت.

  • در صورتی که پس از 6 ماه، بین 50 تا 70 درصد کلمات قرار گیرند، 30 درصد مبلغ هزینه بازگشت داده شود.
  • در صورتی که پس از 6 ماه، بین 30 تا 50 درصد کلمات قرار گیرند، 50 درصد مبلغ هزینه بازگشت داده شود.
  • در صورتی که پس از 6 ماه، کمتر از 30 درصد کلمات قرار گیرند، تمام هزینه بازگشت داده شود..

طبق قرارداد، آمار کلیک های ارگانیک سایت، طی 3 ماه، حداقل 20% افزایش پیدا خواهد کرد.

  • در صورتی که 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کند، 40 درصد مبلغ، بازگشت داده شود
  • در صورتی که کمتر از 10 درصد افزایش پیدا کند، کل مبلغ، بازگشت داده شود

طبق قرارداد، باید تا 2 ماه آینده، حدقل 20 محتوا با رعایت نکات سئو در سایت منتشر شده باشد.

  • به ازای هر روز تاخیر و یا هر محتوای منتشر نشده، 5 درصد از مبلغ پروژه، بازگشت داده شود.

سئو

شرایط خاص!

اتفاقات پیش بینی نشده و خارج از کنترل کارفرما یا سئوکار، (مثل فیلترینگ، قطع سرور یا اینترنت، حوادث طبیعی، سئوی منفی، هک یا… توسط رقبا و…) که موجب تاثیرگذاری روی سایت و سئوی آن شود را نیز در نظر بگیرید که در این شرایط، چه اقداماتی را باید برای چنین زمان‌هایی انجام دهید. تیم داوری کارلنسر هم در صورت بروز چنین اتفاقات پیش بینی نشده ای، حتما آن را در نظر می‌گیرد تا حق کسی تضییع نشود.

نظرات و سوالات خود را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سروش کفایتی
سروش کفایتی هستم. از سال 1398 با کارلنسر در بخش مارکتینگ و سئو همکاری دارم. محتوانویس نیستم. گاهی در مورد برخی موضوعات مورد علاقه ام می‌نویسم. https://www.karlancer.com/profile/24945

دیدگاه شما

بدون دیدگاه