مارکت پلیس چیست؟ مارکت پلیس‌های معروف در دنیا و ایران

08 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 08 بهمن 1402
مارکت پلیس
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

امروزه ارائه محصولات و کالاها به روش‌های مختلفی در دنیا انجام می‌شود که از مهمترین روش‌ها، ارائه محصولات در بستر اینترنت و سایت است. احتمالا اگر شما هم درگیر خرید آنلاین باشید، با واژه مارکت پِلِیس (Marketplace) حداقل یکبار مواجه شده‌اید. اما مارکت پلیس چیست و چرا از محبوبیت بالایی برخوردار است؟ مارکت پلیس یک پلتفرم آنلاین است که امکان خرید و فروش محصولات را برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌کند. این پلتفرم به فروشندگان اجازه می‌دهد تا در غرفه‌های مجازی خود، محصولاتشان را عرضه کنند و خریداران نیز می‌توانند از این غرفه‌ها بازدید کنند و محصولات مورد نیازشان خود را بخرند. مارکت پلیس‌ها به علت ویژگی‌هایی همچون امکان مقایسه قیمت‌ها، تنوع بالای محصولات و کالاها، کاهش هزینه‌های عملیاتی از محبوبیت بالایی برخوردارند. در این مقاله، قصد داریم به معرفی مارکت پلیس‌های برتر، مزایای مارکت پلیس و موارد مهم دیگر بپردازیم.

 

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس

مارکت پلیس، بستری است که فروشندگان می‌توانند فروشگاه خود را در آن ایجاد کنند تا محصولات خود را به مشتریان و بازار هدف انتخاب شده خود بفروشند.
نقش یک مارکت پلیس، گرد هم آوردن فروشندگان و مشتریان مناسب برای طی کردن فرایند قیف فروش از طریق یک پلتفرم استثنایی و چند منظوره است. با این فضا، فروشندگان مکانی برای دیده شدن و فروش محصولات خود دارند و صاحبین مارکت پلیس، از طریق هر فروش، پورسانت مشخصی را دریافت می‌کنند. از طرف دیگر، فروشگاه آنلاین و غرفه‌های موجود در مارکت پلیس، محصولات خود را به صورت آنلاین به مشتریان متعددی در شهرهای مختلف به فروش می‌رسانند.
تمام روند بازاریابی و این فرایند توسط پلتفرمی که صاحب وب سایت و محصولات است مدیریت می‌شود. حتی تبلیغات مارکت پلیس و خدمات قابل ارائه توسط خود شرکت‌ها و استارتاپ‌ها انجام می‌شود که سرانجام به دیده شدن و رشد غرفه داران کمک بزرگی می‌کند.

مثال‌هایی برای مارکت پلیس‌ها، شرکت‌های بزرگی با تعدد بالای محصولات و فروشندگان، آمازون، eBay یا پلتفرم‌های خاص مانند Etsy (صنایع دستی)، Runnics (لباس ورزشی برای دویدن) یا Shop.Surf (تجهیزات و مد برای موج‌سواری و اسکیت) هستند. در مقابل این مارکت پلیس‌ها، فروشگاه‌های آنلاین مانند زارا، اپل یا نایک وجود دارند که محصولات خود را به صورت آنلاین از طریق فروشگاه تعریف شده در پلتفرم به فروش می‌رسانند.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای کاهش هزینه‌ استارتاپ

 

ویژگی‌های مهم مارکت پلیس‌ها

مارکت پلیس‌ها، مدیریت موجودی را آسان می‌کنند، مقیاس پذیر هستند و به مدیران اجازه می‌دهند بیشتر بر روی کاربر نهایی تمرکز کنند. در ادامه به بررسی بیشتر در رابطه با ویژگی‌های مارکت پلیس‌ها می‌پردازیم.

مارکت پلیس

رضایت بیشتر مشتریان

راه اندازی یک فروشگاه آنلاین، دغدغه‌های زیادی مانند مدیریت موجودی، پشتیبانی سایت، خدمات مشتری، بازاریابی، فروش، رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوا و موارد دیگر را برای صاحبین کسب و کار بوجود می‌آورد. در مقابل، هنگام راه اندازی یک مارکت پلیس، تمرکز اصلی صرفاً ارائه بهترین پلتفرم برای کاربران است.

البته، هیچکدام از این موارد به این معنی نیست که اداره یک مارکت پلیس آسان است. مدیریت محتوا، بازاریابی، ساخت تیزر تبلیغاتی، طراحی سایت استاندارد، طراحی کمپین تبلیغاتی و موارد متعدد دیگر چیزهایی هستند که این پلتفرم‌ها باید برنامه ریزی دقیقی برای آن‌ها داشته باشند. اما زمانی که این مارکت پلیس‌ها شناخته شوند، می‌توانند جامعه بزرگی از مشتریان را ب سمت خود جذب کنند و روز به روز بزرگتر می‌شوند.

امکان ارائه خدمات پس از فروش

برخی از مارکت پلیس‌ها خدمات پس از فروش مانند گارانتی و بازپرداخت را به خریداران ارائه می‌دهند. این امر به ویژه برای خریدارانی که نگران کیفیت محصولات یا خدمات هستند، بسیار حائز اهمیت است.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

مارکت پلیس‌ها به فروشندگان کمک می‌کنند تا هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند. این امر به دلیل صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به ساخت و نگهداری یک وب سایت یا فروشگاه فیزیکی است.

مقایسه قیمت‌ها

مارکت پلیس‌ها به خریداران این امکان را می‌دهند تا قیمت‌های محصولات و خدمات مختلف را در یک بستر به راحتی مقایسه کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین قیمت را برای محصولات مورد نیاز خود پیدا کنند.

 

مطلب پیشنهادی: راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر

 

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس

مارکت پلیس‌ها را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد. یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها بر اساس نوع محصولات یا خدمات ارائه‌شده، می‌باشد. بر اساس این دسته‌بندی، مارکت پلیس‌ها را می‌توان به چند دسته عمودی، افقی و جهانی تقسیم کرد.

مارکت پلیس‌های عمودی (Vertical Marketplaces)

مارکت پلیس‌های عمودی بر روی یک نوع خاص از محصولات یا خدمات تمرکز می‌کنند. به عنوان مثال، مارکت پلیس‌هایی که در زمینه فروش لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، پوشاک، خودرو، املاک و مستغلات و غیره فعالیت می‌کنند، از جمله مارکت پلیس‌های عمودی هستند. در واقع، مارکت پلیس‌های عمودی تنها بر روی یک حوزه خاص متمرکز هستند و تمامی محصولات این نوع مارکت پلیس مربوط به یک دسته بندی هستند.

مزایای مارکت پلیس عمودی شامل؛

  • تمرکز بر روی یک حوزه خاص
  • رضایت بیشتر مشتریان
  • تنوع بیشتر بر روی محصولات

مارکت پلیس‌های افقی (Horizontal Marketplaces)

مارکت پلیس افقی طیف گسترده‌ای از محصولات یا خدمات را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، مارکت پلیس‌هایی که در زمینه خرید و فروش کالاهای دست دوم، خدمات آنلاین، و غیره فعالیت می‌کنند، از جمله مارکت پلیس‌های افقی هستند.

برای خریداران، مارکت پلیس‌های افقی گزینه‌های زیادی را برای انتخاب ارائه می‌دهند و امکان مقایسه قیمت‌ها و محصولات مختلف را فراهم می‌کنند. همچنین، برای فروشندگان، مارکت پلیس‌های افقی فرصتی برای دسترسی به بازارهای جدید و افزایش فروش خود فراهم می‌کنند.

مارکت پلیس جهانی (Global Marketplace)

مارکت پلیس جهانی (Global Marketplace) یک نوع فروشگاه آنلاین است و بدون هیچ محدودیتی با تنوع در دسته‌بندی محصولات یا خدمات، به مشتریان مختلف در سطح جهانی خدمات ارائه می‌دهد. این نوع مارکت پلیس‌ها معمولاً از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل در دسترس هستند و به مشتریان این امکان را می‌دهند که محصولات و خدمات متنوعی از سراسر جهان را انتخاب کنند.

 

مطلب پیشنهادی: شتابدهنده چیست؟

 

تفاوت مارکت پلیس و تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تفاوت اصلی بین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و مارکت پلیس در این است که پلتفرم‌های تجارت الکترونیک توسط یک فروشنده مدیریت می‌شوند، در حالی که مارکت پلیس‌ها توسط یک پلتفرم و چندین فروشنده مدیریت می شوند. علاوه بر این، یکی دیگر از تفاوت این دو مورد، رویکرد آن‌ها برای مدیریت تراکنش بین مشتریان و فروشندگان است. در یک پلتفرم تجارت الکترونیک، یک شرکت یا فرد محصولات یا خدمات خود را به صورت مستقیم به مشتریان می‌فروشد. این شرکت مسئول تمام جنبه‌های فروش، از جمله تأمین کالا، انبارداری، حمل و نقل و خدمات مشتری است. اما در یک مارکت پلیس، چندین فروشنده محصولات یا خدمات خود را از طریق یک پلتفرم مشترک به فروش می‌رسانند. پلتفرم مارکت پلیس مسئول ارائه زیرساخت‌های لازم برای فروش، از جمله وب سایت، پرداخت، حمل و نقل و خدمات مشتری است. سایر تفاوت‌های کلیدی این دو مورد شامل موارد زیر است:

بازاریابی

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک معمولاً برای بازاریابی بر تبلیغات و برندسازی خود متکی هستند و مسئولیت صفر تا صد روند برندینگ با همان پلتفرم است. مارکت پلیس‌ها معمولاً برای بازاریابی خود بر جذب فروشندگان و هدایت ترافیک به سمت وبسایت متکی هستند.

هزینه

هزینه راه اندازی و نگهداری یک پلتفرم تجارت الکترونیک معمولاً بیشتر از یک مارکت پلیس است. این به این دلیل است که پلتفرم‌های تجارت الکترونیک معمولاً دارای ویژگی‌ها و امکانات بیشتری هستند.

گستردگی محصول

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، معمولاً محصولات محدودتری را نسبت به مارکت پلیس‌ها ارائه می‌دهند. این به این دلیل است که پلتفرم‌های تجارت الکترونیک معمولاً بر یک دسته خاص از محصولات یا خدمات تمرکز می‌کنند.

 

مطلب پیشنهادی: راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه

 

چند نمونه مارکت پلیس خارجی

مارکت پلیس

برای اینکه به درک تفاوت‌های کلیدی بین مارکت پلیس و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک برسید، در این قسمت چند نمونه از مارکت پلیس‌های محبوب را معرفی می‌کنیم.

Etsy

Etsy بهترین نمونه از یک بازار سنتی است که در زمینه جواهرات دست ساز، صنایع دستی و اکسسوری‌ها فعالیت می‌کند. در Etsy میلیون‌ها فروشنده می‌توانند محصولات خود را در یک فضای دیجیتالی یکپارچه به فروش برسانند که ظاهر و احساسی شبیه به یک فروشگاه آنلاین دارد.

Amazon

آمازون در ابتدا به عنوان یک بازار کتاب در سال 1995 تأسیس شد. اما به سرعت قابلیت‌های دیگری نیز به سایت اضافه کرد. در حال حاضر، آمازون بیش از 300 میلیون محصول از بیش از 2 میلیون فروشنده شخص ثالث را ارائه می‌دهد.

آمازون یک پلتفرم آنلاین است که به فروشندگان و خریداران اجازه می‌دهد تا کالاها و خدمات را بدون نیاز به تعامل مستقیم با یکدیگر معامله کنند. آمازون یکی از بزرگترین بازارهای آنلاین در جهان است و طیف گسترده ای از محصولات و خدمات را از جمله کتاب‌ها، کالاهای الکترونیکی، پوشاک، غذا و موارد دیگر ارائه می‌دهد.

eBay

eBay یکی دیگر از پلتفرم‌های آنلاین محبوب است که در آن کاربران می توانند اقلام را از طریق حراج یا لیست قیمت ثابت خریداری کرده و بفروشند. eBay در ابتدا به عنوان یک سایت حراج آنلاین برای فروش محصولات دست دوم راه اندازی شد. در طول سال‌ها، eBay به یک مارکت پلیس همه جانبه برای فروش محصولات جدید و دست دوم تبدیل شده است. eBay در حال حاضر در بیش از 180 کشور جهان فعال است و بیش از 18 میلیون فروشنده و 138 میلیون کاربر فعال دارد.

‌Fiverr

Fiverr یک بازار آنلاین است که فریلنسرها را با افرادی که به خدمات آن‌ها مانند طراحی گرافیک، توسعه وب، ساخت ویدیو، ترجمه، نویسندگی، و غیره نیاز دارند، متصل می‌کند. Fiverr با ارائه خدمات با قیمت‌های مقرون به صرفه، به یکی از محبوب‌ترین مارکت پلیس‌های خدمات در جهان تبدیل شده است. در حال حاضر، بیش از 4 میلیون فریلنسر در Fiverr فعالیت می‌کنند و بیش از 20 میلیون کارفرما از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

Alibaba

علی بابا بیش از 100 میلیون خریدار و فروشنده از بیش از 240 کشور و منطقه را در پلتفرم خود جای داده است. این پلتفرم طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله کالاهای مصرفی، کالاهای صنعتی، تجهیزات و خدمات را ارائه می‌دهد. علی بابا از طریق کمیسیون فروش، تبلیغات و سایر خدمات درآمد کسب می کند. این پلتفرم یکی از موفق‌ترین مارکت پلیس‌های در جهان است و به عنوان الهام بخش بسیاری از مارکت پلیس‌های دیگر در سراسر جهان عمل کرده است.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای جذب مشتری

 

چند نمونه از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک

مارکت پلیس

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک زیادی در سراسر جهان مشغول ارائه خدمات به کاربران هستند که در ادامه به بررسی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

Shopify

یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک است که به شما این امکان را می‌دهد تا فروشگاه‌های آنلاین ایجاد کنید، موجودی خود را مدیریت کنید، پرداخت‌ها را بررسی کنید و وبسایت‌های خود را سفارشی سازی کنید.

WooCommerce

یک افزونه تجارت الکترونیک است که وب سایت وردپرس شما را به یک فروشگاه آنلاین با ویژگی‌هایی مانند مدیریت موجودی و گزینه‌های حمل و نقل تبدیل می‌کند.

 

معایب مارکت پلیس

مارکت پلیس‌ها علاوه بر دارا بودن مزایا و ویژگی‌های متعدد، شامل معایبی نیز هستند.

پرداخت پورسانت برای فروشندگان

فروشندگان در مارکت پلیس‌ها معمولاً باید درصدی از مبلغ فروش خود را به مالک پلتفرم پرداخت کنند. این موضوع تا حدودی می‌تواند سود فروشندگان را کاهش دهد. اما فروشندگان باید در نظر داشته باشند، هزینه‌هایی مانند هزینه‌های اداری، قبوض، اجاره و غیره را با فعالیت در مارکت پلیس‌ها نخواهند داشت.

رقابت شدید

رقابت بین فروشندگان در مارکت پلیس‌ها بسیار بالا است. این مسئله می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های بازاریابی برای فروشندگان شود. ممکن است کالایی مشابه کالای شما در یک مارکت پلیس وجود داشته باشد و شما برای رقابت، دائما باید بر روی قیمت محصولات خود نظارت داشته باشید.

کنترل کم

فروشندگان در مارکت پلیس‌ها کنترل کمی بر نحوه نمایش محصولات خود دارند. این امر می‌تواند منجر به کاهش ترافیک و فروش محصولات شود.

 

مطلب پیشنهادی: دعا برای رونق کسب و کار

 

مارکت پلیس‌های محبوب در ایران

مارکت پلیس‌های ایرانی در سال‌های اخیر توانسته‌اند با ارائه خدمات و محصولات در میان مردم محبوبیت و جایگاه خود را بدست آوردند.

پلتفرم چیست

دیجی کالا

دیجی کالا بزرگترین مارکت پلیس ایرانی است که از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرد. دیجی کالا طیف گسترده ای از محصولات را از جمله کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی، کتاب، لوازم ورزشی و غیره ارائه می‌دهد. این پلتفرم با بیش از 2 میلیون بازدید روزانه و 150 هزار فروشنده فعال، سهم قابل توجهی از بازار تجارت الکترونیکی ایران را در اختیار دارد.

باسلام

باسلام یک مارکت پلیس اجتماعی است و از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد. این پلتفرم با هدف حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی، امکان خرید محصولات باکیفیت و ارگانیک را به کاربران فراهم می‌سازد. در حال حاضر، باسلام با بیش از 1 میلیون بازدید روزانه و 100 هزار فروشنده فعال، به یکی از محبوب‌ترین مارکت پلیس‌های ایرانی تبدیل شده است.

ترب

ترب یک مارکت پلیس تخصصی در زمینه فروش مواد غذایی است که در سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد. این پلتفرم محصولات مختلفی با قیمت‌های مناسب را به کاربران ارائه می‌دهد. ترب با بیش از 500 هزار بازدید روزانه، به یکی از محبوب ترین مارکت پلیس های ایرانی تبدیل شده است.

 

سخن نهایی

مارکت پلیس‌ها به عنوان پلتفرم‌های آنلاینی که امکان خرید و فروش محصولات را برای افراد و کسب و کارها فراهم می‌کنند، در سال‌های اخیر در دنیا به محبوبیت بالایی رسیده‌اند. در حال حاضر، تعداد زیادی مارکت پلیس در کشورهای مختلف در حال فعالیت هستند که هر کدام با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های خود، مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. در این مقاله به معرفی مارکت پلیس‌های مطرح در دنیا و ایران، ویژگی‌های مارکت پلیس‌ها و موارد مهم دیگر پرداختیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه