روش ها و راهکارهای افزایش و جذب مشتری

23 آبان 1402 - آخرین بروزرسانی: 18 آذر 1402
جذب مشتری
زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه

جذب مشتری و افزایش تعداد آن، برای همه افرادی که در دنیا شغل آزاد دارند و دوست ندارند به صورت کارمندی فعالیت کنند، یک امر واجب است. افرادی که شغل آزاد دارند، یک نقطه مشترک با همدیگر دارند. همه این افراد باید به دنبال مشتری باشند. مهم نیست که شما در کارتان محصولی تولید می‌کنید و یا حتی خدمات ارائه می‌دهید، مهم نیست که محصول شما گران قیمت و یا ارزان باشد. برای موفق شدن در کارتان و افزایش فروشتان باید به دنبال جواب یک سؤال مهم باشید:
چگونه جذب مشتری داشته باشیم؟ چگونه بازاری بزرگ را برای خودمان ایجاد کنیم؟ این‌ها سؤالاتی است که باید از خودتان بپرسید و حالا جوابش را کجا می‌توانید پیدا کنید؟ اینجا همان جایی است که پاسخ سؤالاتتان را خواهید یافت.

جذب مشتری

راهکار‌های جذب مشتری

راهکار‌های جذب مشتری در دنیای امروز به تعداد نامحدودی وجود دارد. برخی از این راهکار‌های جذب مشتری غلط هستند و دیگر به کار نمی‌آیند، بعضی از آن‌ها نیاز به سرمایه سنگینی دارند. شما باید با توجه به نوع کسب و کارتان، سرمایه و زمانی که دارید، بهترین راهکار جذب مشتری را برای خودتان انتخاب کنید. در این محتوا ما راهکار‌های افزایش مشتری را به دو دسته جذب مشتری آنلاین و جذب مشتری آفلاین تقسیم کرده‌ایم. و انتخاب روش جذب مشتری را به شما سپرده‌ایم، اگر کسب و کاری دارید که امکان فعالیت و فروش به شکل مجازی را دارید، می‌توانید از همه راهکار‌های این دو دسته استفاده کنید و اگر هم فقط قصد فروش به صورت آفلاین را دارید می‌توانید از روش آفلاین استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: نقشه سفر مشتری چیست؟

 

یک سری نکات را باید هنگام پیاده‌سازی راهکار‌هایی که ما به شما در این محتوا ارائه می‌دهیم، در نظر خودتان قرار دهید. اول از همه این که تمامی این راهکار‌ها می‌توانند برای همه کسب و کار‌ها مفید نباشند و ما صرفاً مهمترین و بهترین راهکار‌هایی که در اکثر کسب و کار‌ها مشترک هستند را در این محتوا قرار دادیم. دوم این که برای استفاده از هر کدام راهکار‌ها، اول به طور آزمایشی و سرمایه اولیه کم شروع کنید و در صورتی که نتیجه بخش بود، سرمایه بیشتری را برای جذب مشتری از راهکاری که انتخاب کردید، به کار ببرید. نکته سوم این که برای استفاده از روش‌های جذب مشتری باید تنبلی را کنار بگذارید و واقعاً تلاش کنید که این روش‌ها را به درستی انجام دهید. برای مثال اگر تا به امروز برای افزایش مشتری، از روش‌های قدیمی استفاده می‌کردید، سعی کنید بعد از خواندن این محتوا به سمت روش‌های نوین‌تر و آنلاین بروید.

 

اصول جذب مشتری

در این قسمت سعی می‌کنیم تا شما را با یکسری از اصول جذب مشتری آشنا کنیم که ربطی به روشی که قصد دارید از طریق آن مشتریان خودتان را جذب کنید ندارد. این اصول جذب مشتری برای تمامی روش‌ها کاربرد و شما برای افزایش بیشتر مشتری‌های خودتان باید از آن‌ها استفاده کنید.

  1. دروغ نگویید، راستگو هم نباشید: زمانی که می‌خواهید جذب مشتری انجام دهید، نباید درباره محصول خودتان دروغ بگویید و برای مشتری خودتان خیالبافی کنید. اما فراموش هم نکنید که نیازی نیست همه واقعیت‌ها را در مورد محصولی که قصد فروشش را دارید عیناً بیان کنید. در ضمن مشتری اگر درباره نقطه ضعف محصولتان از شما سؤال کرد، صادقانه جواب دهید.
  2. به محصولتان اعتماد داشته باشید: اگر به محصولی که قصد فروش آن را دارید اعتماد نداشته باشید، به هیچ طریقی نمی‌توانید آن را بفروشید و برای کسب و کارتان جذب مشتری کنید. پس محصول و یا خدماتتان را به شکلی ارائه کنید که خودتان هم به ارزشمند بودن آن اعتماد داشته باشید.
  3. مخاطب هدفتان را بشناسید: دقت کنید که برای جذب مشتری حتماً بایستی مخاطب هدفتان را بشناسید. اگر خدمات و یا محصولات شما برای جنسیت، سن و یا گروه خاصی مناسب است، سعی کنید تبلیغات و بازاریابی خودتان را به سمتی پیش ببرید که این دسته از افراد بیشتر جذب شوند. افزایش مشتری که مخاطب هدف شماست، احتمال فروشتان را بیشتر از سایر مشتری‌ها می‌کند.
  4. صبوری کنید و نا‌امید نشوید: راهکار‌های جذب مشتری، نیاز به صبر و شکیبایی دارد. شما نباید توقع داشته باشید که در کمترین زمان ممکن، تبلیغات و بازاریابی که انجام می‌دهید، به نتیجه برسد. همچنین فراموش نکنید که نا‌امید شدن شما برای جذب مشتری می‌تواند باعث تمام شدن کسب و کارتان شود. هر چقدر کسب و کار شما کوچک‌تر باشد، شروع جلب مشتری برای شما سخت‌تر خواهد بود اما نباید به هیچ عنوان حس ناامیدی کنید.
  5. نگهداری بعد از جذب را فراموش نکنید: خیلی از کسب و کار‌ها را می‌شناسیم که در یک بازه زمانی توانسته‌اند جذب مشتری خوبی داشته باشند و به درستی راهکار‌های افزایش مشتری را انجام داده‌اند، اما پس از مدتی کسب و کارشان شروع به افت کردن کرده است. دلیل آن این است که صاحبان این کسب و کار‌ها فقط سعی داشته‌اند در یک بازه زمانی جذب مشتری انجام دهند. ولی بعد از افزایش مشتری، فکری برای نگهداری از مشتریان خودشان نداشته‌اند. پس جذب مشتری همه کاری که باید انجام دهیم نیست و نگهداری از مشتریان هم بسیار مهم است.

 

مطلب پیشنهادی: CLV چیست؟

 

حالا که به درک درستی از اصول جذب مشتری و همچنین راهکار‌های جذب مشتری رسیدیم وقت آن شده است تا بالاخره در مورد انواع روش‌های افزایش مشتری بدانیم. در ادامه سعی کردیم تا برای شما بهترین روش‌های جذب مشتری را معرفی کنیم پس به هیچ عنوان ادامه این محتوا را از دست ندهید.

جذب مشتری

جذب مشتری آنلاین

اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید که امکان فروش آنلاین برای شما وجود دارد، ما به شما جذب مشتری آنلاین را پیشنهاد می‌کنیم. زمانی که هدف شما جذب مشتری آنلاین باشد، می‌توانید با کمترین سرمایه و صرفاً داشتن پیج اینستاگرام و یا یک سایت کوچک مشتریان خودتان را افزایش دهید. در ادامه انواع روش‌های جذب مشتری آنلاین را برای شما معرفی می‌کنیم و هزینه‌ای که قرار است برای بازاریابی و تبلیغات این روش‌ها هم بپردازید را به صورت تقریبی معرفی می‌کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی درونگرا چیست؟

 

۱) جذب مشتری در اینستاگرام

یکی از بهترین راهکار‌های جذب مشتری در فضای آنلاین استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است. فضای اینستاگرام پر است از محتوا‌های مختلف. بعضی از این محتوا‌ها سرگرم‌کننده، برخی کاربردی و برخی دیگر آموزشی هستند. این که شما می‌خواهید از این برنامه چگونه استفاده کنید، به خودتان ربط دارد. اما در مورد موضوع جذب مشتری، شما بایستی از پلتفرمی مثل اینستاگرام در راستای معرفی محصولات خودتان استفاده کنید. جذب مشتری در اینستاگرام کار آسانی در شروع نخواهد بود اما یکی از بهترین روش‌های افزایش مشتری است که می‌توانیم نام ببریم. اگر کمی صبر داشته باشید و به صورت مدام محتوا‌های باکیفیت و خلاقانه تولید کنید (مانند ساخت تیزر تبلیغاتی یا ساخت انیمیشن)، می‌توانید خیلی زود یک بازارچه اینترنتی برای خودتان درست کنید که مخاطب‌های هدفتان، شما را در آن دنبال می‌کنند. با این کار مشتری‌هایی که جذب شما می‌شوند، خیلی ساده‌تر به خریدار تبدیل می‌شوند.

همچنین این نکته را هم باید در نظر بگیرد که اینستاگرام می‌تواند برای کسب و کار‌ها شبیه مغازه‌ای در یک بازار پاخور باشد که روزانه هزاران نفر از جلوی در این مغازه رد می‌شوند. حالا اینکه چند نفر از این میلیون نفر جذب مغازه و محصولات شما شوند، به نوع جذب مشتری در اینستاگرام شما بستگی دارد. سعی کنید به صورتی تولید محتوا را انجام دهید که رده سنی و جنسیتی که برای آن‌ها محصول تولید می‌کنید، جذب پیج شما شوند و انگیجمنت ریت بالایی داشته باشید. جذب مشتری در اینستاگرام را به هیچ عنوان کار ساده‌ای ندانید و تلاش کنید با هر هویت کاری که دارید از طریق اینستاگرام مشتری‌های خودتان را افزایش دهید. 

جذب مشتری از اینستاگرام

۲) جذب مشتری از شبکه‌های مجازی

از سایر برنامه‌هایی که می‌توانید از آن برای جذب مشتری از طریق شبکه‌های مجازی استفاده کنید، می‌توان به توییتر، لینکدین، یوتیوب و … اشاره کرد. شما با استفاده از این برنامه‌های می‌توانید افراد بیشتری را جذب به کسب و کار خودتان کنید. همچنین نباید فراموش کنید که در هر فضایی بایستی نسبت به نوع همان فضا، تولید محتوا انجام دهید. یعنی اگر فکر می‌کنید که در تولید محتوای متنی موفق‌تر هستید، لینکدین و توییتر انتخاب مناسبی برای شما می‌تواند باشد. و اگر هم به تولید محتوای ویدیویی علاقه دارید، می‌توانید از یوتیوب استفاده کنید. در هر صورت فعالیت در شبکه‌های مجازی، با توجه به این که نیازی به سرمایه اولیه ندارد و برای شروع تبلیغات هم نهایتاً نیاز به ۱۰ میلیون تومان بودجه دارید، یک روش مناسب برای جذب مشتری آنلاین است.

 

مطلب پبشنهادی: چرا در کنار پیج اینستاگرام، به وب سایت هم نیاز داریم؟

 

۳) جذب مشتری از سایت

یکی دیگر از روش‌های جذب مشتری آنلاین کمک گرفتن از گوگل و سایتی است که برای کسب و کارتان طراحی می‌کنید. جذب مشتری از سایت، یک روش عالی برای کسب و کار‌هایی است که محصولشان را می‌توانند به صورت آنلاین به فروش برسانند. در قدم اول شما باید یک سایت طراحی کنید که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حداقل در اوایل کار خودتان، یک سایت وردپرسی طراحی کنید. بعد از طراحی سایت، نوبت به این می‌رسد که سئو سایت خودتان را افزایش دهید تا بتوانید در نتایج گوگل رتبه بگیرد و جذب مشتری داشته باشید.

با این کار شما می‌توانید محصولات خودتان را بدون این که به صورت فیزیکی درگیر باشید، به فروش برسانید و جذب مشتری آنلاین کسب و کارتان را افزایش دهید. اما موفق شدن از این روش نیازمند تولید محتوا و سئو مستمر است. شاید ۶ ماه الی ۱ سال طول بکشد تا بتوانید اولین جذب مشتری از سایت را تجربه کنید، ولی بعد از آن شاهد سیر صعودی از مشتریان خواهید بود. بهترین ترکیب برای جذب مشتری آنلاین کمک گرفتن هم از شبکه‌های مجازی و هم سایت است تا بتوانید بهترین نتیجه را در بهترین زمان به دست بیاورید.

جذب مشتری از سایت

۴) جذب مشتری از تبلیغات بنری و کلیکی

یکی دیگر از روش‌های جذب مشتری آنلاین، کمک گرفتن از تبلیغات بنری و کلیکی است که در اینترنت وجود دارد. شما برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، اما بهترین نتیجه را زمانی از این روش می‌گیرید که یک سایت اینترنتی برای کسب و کار خودتان داشته باشید. در این روش، شما محصول یا خدمت‌تان را در قالب متن یک بنر تبلیغاتی، در نتایج موتورهای جستجو و یا یک یا چند سایت پر بازدید قرار می‌دهید و از این طریق جذب مشتری برای سایت خودتان می‌کنید. می‌توانید از  گوگل ادز و یا سرویس‌های داخل ایران مانند یکتانت، مدیااد و… استفاده کنید. با این کار نرخ بازدید سایت شما افزایش پیدا می‌کند و رفته رفته جذب مشتری از سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

۵) موقعیت مکانی فروشگاه را بر روی گوگل مپ ثبت کنید

در پنجمین روش جذب مشتری آنلاین، می‌رسیم به یکی از مهمترین نکاتی که باید آن را حتماً رعایت کنید. مهم نیست که کسب و کار شما چیست. هر نوع کسب و کاری که دارید، باید آن را بر روی گوگل مپ و سایر نقشه‌های آنلاین ثبت کنید. در حال حاضر خیلی از مردم برای پیدا کردن دفتر یا فروشگاه شما، از نقشه‌های آنلاین استفاده می‌کنند. ثبت کردن کسب و کارتان در نقشه‌های آنلاین به مردم کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر جای شما را پیدا کنند. همچنین از جمله سایر نقاط مثبت این روش می‌توان به پیدا کردن کسب و کار شما از طریق سرچ گوگل اشاره کرد.

بگذارید با یک مثال واضح‌تر به شما توضیح دهیم. شاید برایتان پیش آمده باشد که خواستید به دنبال یک نانوایی، سوپر مارکت، رستوران و … بگردید و در نقشه‌های جستجو به دنبال نزدیکترین آن‌ها گشته‌اید. و یا این که به دنبال بهترین رستوران محل خود می‌گشتید و در گوگل سرچ کرده‌اید و با رستوران‌های مختلفی مواجه شدید که مردم به آن‌ها نظر و امتیاز داده‌اند. اگر کسب و کار شما در گوگل مپ و سایر نقشه‌های آنلاین ثبت نشده باشد، شما تمامی این شانس‌های جذب مشتری آنلاین را از دست خواهید داد. پس اولین کاری که باید انجام دهید، بدون در نظر گرفتن اینکه فروش آنلاین دارید یا حضوری، بایستی به دنبال ثبت کسب و کارتان در نقشه‌های آنلاین باشید.

ثبت مکان در نقشه گوگل

 

جذب مشتری آفلاین

حالا که با روش‌های جذب مشتری آنلاین آشنا شدیم، وقت آن شده است که روش‌های جذب مشتری آفلاین را هم بیاموزیم. درست است که تا الان روی افزایش مشتری به روش آنلاین تأکید داشتیم، ولی نباید از اهمیت روش‌های حضوری بگذریم. اگر بیشتر فروش شما به صورت حضوری است، حتماً تلاش کنید روش‌هایی را که در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم را برای کسب و کارتان انجام دهید. در کنار آن جذب مشتری آنلاین را هم شروع کنید تا بتوانید رفته رفته از تمامی پتانسلی‌های ممکن برای افزایش مشتری استفاده کنید. دقت کنید که منظور از جذب مشتری حضوری، استفاده کردن از روش‌های پیش پا افتاده و قدیمی نیست، بلکه شما بایستی از روش‌های نوین برای جذب حضوری مشتری استفاده کنید.

1) تبلیغات چریکی

همان طور که گفتم برای جذب مشتری حضوری باید از روش‌های نوین استفاده کرد تا افراد در دنیای امروز که پر از تبلیغات‌های مختلفی است جذب کسب و کار شما شوند. بازاریابی چریکی هم یکی از این روش هاست برای جلب مشتری فوق‌العاده است. در این روش شما باید تلاش کنید که مخاطب خودتان را غافلگیر کنید. در واقع باید آن را میخکوب تبلیغ خودتان کنید و نگذارید که به راحتی از کنار تبلیغ شما بگذرد. خود این بازاریابی هم روش‌های مختلفی دارد که ما آن را برای شما در محتوای جداگانه به صورت کامل توضیح داده‌ایم. اما خلاصه کلام این است که برای پیش بردن این نوع روش شما باید دست بر روی احساسات، علایق و خواسته مشتری خودتان بگذارید تا بتوانید آن را ترغیب کنید که نام برند شما را به خاطر بسپارد. نام دیگر این روش گوریلا مارکتینگ است.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی ویروسی چیست؟

 

2) نورومارکتینگ

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی نیز یکی دیگر از روش‌های نوین جذب مشتری آفلاین است. در این روش شما با استفاده از تحقیقاتی که بر روی پارامتر‌های مختلفی انجام شده است، یک تبلیغات مناسب کار خودتان را انتخاب می‌کنید. این تحقیقات مربوط به واکنش مغز به معیار‌های مختلفی است؛ برای مثال این که رنگ‌های مختلف چه حسی را در انسان ایجاد می‌کنند. یا افراد میانسال، جوان و یا نوجوان که در تبلیغات شما قرار دارند، چه تأثیری می‌توانند بر روی ذهن مخاطبان ایجاد کنند. انجام دادن این روش‌ها بسیار هزینه بر است و مناسب برند‌های مطرح است. اما شما می‌توانید برای کسب و کار خودتان از سایر تحقیقات استفاده کنید. کار سختی هم نیست، برای مثال می‌توانید رنگ مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید. مثلاً رستوران‌ها می‌توانند از رنگ قرمز یا زرد استفاده کنند چون باعث افزایش حس گرسنگی در افراد می‌شود. [بخوانید: روانشناسی رنگ ‌ها در تبلیغات] به طور کلی به این دسته از بازاریابی‌ها، بازاریابی نورومارکتینگ می‌گویند.

رنگ در نورومارکتینگ

3) شرکت در نمایشگاه‌ها

شما با شرکت کردن در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف می‌توانید نام برندتان را در میان سایر کسب و کار‌های مشابه خود زنده کنید. با این کار می‌توانید ارتباطات بیشتری با کسب و کار‌های اطراف خودتان برقرار کنید. همکاری با سایر کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا از اوضاع بازار اطلاعات کسب کنید. همچنین اگر در جشنواره‌ها برنده جایزه‌ای شوید می‌توانید از آن به عنوان یک رزومه معتبر استفاده کنید. پس شرکت در نمایشگاه‌ها را جدی بگیرید تا بتوانید برندتان را به عنوان یک برنده زنده و پویا به بقیه رقبایتان معرفی کنید. همچنین در این نمایشگاه‌ها می‌توانید جذب مشتری کنید و افرادی را که برای بازدید آمده‌اند را تبدیل به مشتری و پس از آن خریدار کنید.

4) اسپانسر شدن

یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید جذب مشتری داشته باشید، اسپانسر شدن است. بهتر است اسپانسر تیم، گروه، کسب و کار و… شوید که به محصول تولیدی و یا خدماتی که ارائه می‌کنید مربوط باشد. برای مثال اگر شما در صنعت قطعات خودرو کار می‌کنید، می‌توانید اسپانسر یک تیم خودروسازی شوید و یا یک استارت آپی که مربوط به تولید خودرو باشد. روش دیگر نیز این است که با توجه به سن، جنسیت، و به طور کلی خصوصیاتی که مخاطبین شما دارند اسپانسر گروهی شوید که بر روی مخاطبین شما بیشتر تأثیر می‌گذارد. برای مثال اگر شما یک برند غذایی دارید که خوراکی‌هایی برای کودکان تولید می‌کنید، می‌توانید اسپانسر یک جشنواره و یا برنامه کودکان شوید تا جامعه مخاطب محصولی که تولید می‌کنید نام شما را همیشه در ذهن خودش بسپارد.

برای اسپانسر شدن هم نیاز نیست همیشه هزینه سنگینی پرداخت کنید. شما می‌توانید صرفاً با جایزه دادن محصولاتتان و یا پرداخت هزینه‌ای به جشنواره خاصی، نام خودتان را به عنوان اسپانسر در بین مردم زنده کنید. اسپانسر شدن، یکی از بهترین روش‌های تبلیغات است که باعث جذب مشتری لحظه‌ای برای کالای شما می‌شود. به همین دلیل بهتر است که اگر اسپانسر جشنواره‌ای شدید، غرفه‌ای برای فروش تهیه کنید تا از جذب مشتری لحظه‌ای خودتان کمال استفاده را ببرید و آن‌ها را به خریدار تبدیل کنید.

افزایش مشتری

5) اخذ استاندارد‌ها

کسب استاندارد‌ها، از جمله مهمترین روش‌هایی است که شما می‌توانید برند خودتان را به عنوان یک برند حرفه‌ای و درجه یک در بازار و بین مردم معرفی کنید. برای مثال اگر در زمینه مواد غذایی فعالیت می‌کنید، باید تلاش کنید تا تمامی استاندارد‌های غذایی که برای محصول شما نیاز است را کسب کنید. با این کار مشتری هنگام مواجه شدن با کالای شما احساس می‌کند کالای شما ایمن و مفید است. جذب و افزایش مشتری به کمک استاندارد‌ها، در تمام دنیا به عنوان یکی از مهمترین روش‌ها شمرده می‌شود. همچنین نباید فراموش کنید که برای فروش عمده و زیاد بسیاری از کالا‌ها شما بایستی استاندارد‌های لازم را کسب کنید برای همین بهتر است از همان اول به فکر اخذ استاندارد‌های مورد نیاز کالا‌هایتان باشید.

 

مطلب پیشنهادی: بازار هدف چیست؟

 

6) روش جذب مشتری از مشتریان سابق

یکی از روش‌های دیگر جذب مشتری، کمک گرفتن از مشتری‌های سابق خودتان است. در واقع شما با ارائه خدمات و یا محصولات مفید، از مشتریان خودتان درخواست می‌کنید که شما را به آشنایان و سایر دوستان خودشان معرفی کنند. با این کار شما بدون پرداخت هزینه‌ای، تبلیغات کار خودتان را انجام می‌دهید. برای اینکه مشتریان بیشتری را مجاب کنید تا کسب و کار شما را به افراد بیشتری معرفی کنند، می‌توانید جایزه‌ای را نیز برای مشتریانی که شما را به سایر افراد معرفی می‌کنند در نظر بگیرید. با توجه به کسب و کار و میزان بودجه خودتان، می‌توانید مبلغ جوایز را تغییر دهید. البته اگر در اوایل مسیر کاری خودتان هستید، می‌توانید جوایز را به عنوان تخفیف خرید محصول به مشتریانتان هدیه کنید.
به طور کلی این روش به دلیل این که هزینه بسیار کمی برای شما دارد و حتی در مواردی کاملاً برای شما رایگان به حساب می‌آید، روش بسیار خوبی برای کسب و کار‌های نوپا و تازه تأسیس شده است. مطمئن باشید به مرور زمان شاهد افزایش مشتری از این طریق خواهید بود. در رابطه پیشنهاد میکنیم مقاله افیلیت مارکتینگ را مطالعه بفرمایید.

جذب مشتری از پیامک

7) جذب مشتری از طریق پیامک و ایمیل

شما می‌توانید با توجه به موقعیت مکانی که فروشگاه شما وجود دارد برای افرادی که در حوالی آن منطقه زندگی می‌کنند، از طریق پیامک، کار خودتان را تبلیغ کنید. برای این کار بهتر است خبر یک تخفیف مناسب را برای مردم پیامک کنید و حتماً آدرس فروشگاه حضوری، سایت و یا پیج اینستاگرامی خودتان را در پیامک قرار دهید. با این روش، مشتری حضوری شما به سرعت افزایش پیدا می‌کند، ولی شما باید با همان پیامک، تخفیف‌ها یا آفرهای خوبی هم به مشتریان‌تان ارائه کنید تا از این طریق مشتریان را به خریداران خودتان تبدیل کنید. جذب مشتری از طریق پیامک شاید یک روش قدیمی باشد ولی شما می‌توانید با توجه به خلاقیتی که دارید طوری محتوای پیام را بنویسید که افراد با دیدن آن جذب فروشگاه و تبلیغات شما شوند.
نکته‌ای که در روش جذب مشتری وجود دارد این است که شما باید بدانید که این روش برای مدت زمان کوتاه عملکرد مناسبی دارد و روش تبلیغاتی همیشگی نیست. برای همین بهتر است در بازه‌های زمانی از این روش استفاده کنید که فکر می‌کنید نیازمندی به کالای شما بیشتر از سایر زمان‌ها است.

ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی نیز یکی از روش‌های جذب مشتری است. شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ، در یک لحظه به هزاران مشتری بالقوه ایمیل ارسال کنید. البته این که به چه افرادی ایمیل بفرستیم، آدرس ایمیل مخاطبان را از کجا پیدا کنیم، ظاهر ایمیل به چه صورت باشد و…، از موارد مهمی است که در مقاله نکات ایمیل مارکتینگ به آن پرداخته ایم.

 

مطلب پیشنهادی: اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

 

حرف پایانی

در این محتوا، تکنیک‌ها و روش‌های جذب مشتری آنلاین و آفلاینی را برای شما نام بردیم که در حال حاضر در سراسر دنیا از آن‌ها به عنوان بهترین روش‌های جذب مشتری نام می‌برند. دقت کنید که شما با توجه به کسب و کاری که دارید بایستی از یک و یا ترکیب چند تا از روش‌هایی که نام بردیم استفاده کنید. افزایش مشتری برای هر کسب و کاری مانند سوخت آن کسب و کار است، فراموش نکنید که صرفاً زیاد شدن مشتریان برای شما پول‌سازی نمی‌کند. چیزی که باعث می‌شود شما بتوانید به درآمد بیشتری برسید تبدیل مشتری به خریدار است.

قبل از استفاده هر یک از روش‌هایی که برای شما نام بردیم باید چند اصل را مد نظر خودتان قرار دهید. اول اینکه برای روشی که انتخاب می‌کنید برنامه طولانی مدت و میان مدت داشته باشید. دوم این که با توجه به بودجه‌ای که قصد دارید برای بازاریابی صرف کنید، روش را انتخاب کنید. در نهایت صبر را هم به لیست کار‌هایی که باید انجام دهید اضافه کنید. ‌امیدواریم در این مطلب به شما کمک کرده باشیم تا بتوانید به خوبی روشی را برای جذب مشتری نسبت به کسب و کارتان انتخاب کنید. نظرتان را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه