راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه؛ رویا یا واقعیت؟

20 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 21 شهریور 1401
فروشگاه اینترنتی
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر باعث رونق کسب‌وکارهای آنلاین شده است، این واقعیت است که این گونه کسب‌وکارها در مقایسه با مشاغل سنتی به هزینه اولیه بسیار کم‌تری نیاز دارند. گاهی اوقات پشت یک فروشگاه اینترنتی نسبتا خوب با محصولات متنوع، تنها چند نفر فریلنسر مشغول به دورکاری وجود دارند که به امور فروشگاه رسیدگی می‌کنند. اما آیا می‌توان کاملا بدون هزینه اولیه یا با هزینه پایین، یک فروشگاه اینترنتی را راه انداخت؟ در این مطلب با چند و چون راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و حداقل هزینه‌ها و منابع انسانی لازم برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی آشنا خواهیم شد.

 

محصول مناسب را شناسایی کنید

در ابتدا اولین کاری که باید انجام دهید شناخت محصولی است که قصد ارائه آن را دارید. باید متوجه شوید که آیا محصولی که قصد ارائه آن را دارید پتانسیل لازم برای رشد را دارد؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ قیمت محصولات مشابه چه میزان است و این که شما چه نوآوری را می‌توانید در این محصول لحاظ کنید؟

به این توجه کنید که خریداران این محصول چه کسانی هستند و این که آیا می‌توانید از طریق این خریداران جامعه مخاطبان خود را گسترش دهید یا خیر؟

فروشگاه اینترنتی

این بخش را می‌توانید به تنهایی و با جست‌وجو و مطالعه در اینترنت به سرانجام برسانید؛ بنابراین هزینه‌ای برای شما در پی نخواهد داشت. البته این را در نظر بگیرید که با آزمون و خطا ممکن است در اوایل کار محصول خود را تغییر دهید و این کاملا طبیعی است.

 

مخاطبان را شناسایی کنید

وقتی محصول مناسب را یافتید، زمان آن است که شخصیت مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به آن تلاش کنید یک تجربه مشتری خوب طراحی کنید. نکته قابل توجه این است که بخشی از مخاطبان شما در بازار مشتریان بالفعل شما هستند که محصول دقیقا برای آن‌ها طراحی شده است و بخش دیگر مشتریان بالقوه شما را تشکیل می‌دهند.

این موضوع اهمیت زیادی دارد که هر دو بخش را به خوبی بشناسید و برای آن‌ها برنامه‌ای در سر داشته باشید.

 

برنامه کسب‌وکار خود را مشخص کنید

در اینجا باید مشخص کنید که آیا در ابتدای راه نیاز به راه‌اندازی وبسایت دارید یا خیر؟ و این که خرید محصولات اولیه برای شما چقدر هزینه در پی خواهد داشت. البته باید به دو نکته توجه زیادی کنید. نکته اول این است که بهتر است در ابتدای راه از شبکه‌های اجتماعی برای شناخت مخاطبان خود کمک بگیرید. این پلتفرم‌ها به شما کمک می‌کنند بدون نیاز به برنامه‌نویسی و هزینه‌های ثانویه کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید. از سوی دیگر ماه‌های اول کسب‌وکارتان که به آزمون و خطا خواهد گذشت، برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.

موضوع دوم این است که هرگز در دام خرید محصولات و یا مواد اولیه تهیه محصول زیاد نیفتید. با این روش تنها به خود ضرر مالی زیادی را تحمیل خواهید کرد. بهتر است که با مقدار کم کار خود را آغاز کنید و اجازه دهید تا با افزایش تعداد دنبال‌کنندگان‌تان کار شما گسترش پیدا کند.

 

مطلب پیشنهادی: چرا در کنار پیج اینستاگرام، به وب سایت هم نیاز داریم؟

 

می‌توانید عملکردی مشابه مارکت‌پِلیس (marketplace) داشته باشید

در ابتدای کار این که محصول را از بازار با قیمت پایین‌تری خریده و سپس آن را به فروش بگذارید، ایده چندان بدی به نظر نمی‌رسد. این کار به شما حاشیه سود تضمین شده می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا مجبور نباشید حجم زیادی از سرمایه را بر روی کار خود بگذارید؛ در حالی که هنوز از نتیجه آن اطمینان کافی ندارید.

مارکت پلیس

 

از نرم‌افزارهای اوپن سورس استفاده کنید

این یک حقیقت است که بیشتر افراد اگر بدانند در پس یک فروشگاه اینترنتی، سایت فروشگاهی با درگاه پرداخت وجود دارد، راحت‌تر به آن اطمینان پیدا می‌کنند. پس در هر مرحله‌ای که توان پرداخت دستمزد طراحی وب یک فریلنسر را داشتید اقدام به این کار کنید. البته همواره در نظر داشته باشید که در ابتدای راه، استفاده از نرم‌افزارهای طراحی سایت اوپن سورس می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد که هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

طراح گرافیک و تولیدکننده محتوا را فراموش نکنید

اگر نویسنده خوبی باشید تا جایی که تعداد محصولات و مشتریان افزایش زیادی پیدا نکرده است، قادر خواهید بود که خود تولید محتوای وبسایت و پیج را در دست بگیرید، اما پس از آن به یک تولیدکننده محتوا احتیاج پیدا می‌کنید که بتواند با شناخت دقیق مخاطب، آن‌ها را به خرید محصولاتتان ترغیب کند.

شما برای طراحی وبسایت، طراحی لوگو و تولید محتوای شبکه های اجتماعی خود نیاز به استخدام گرافیست هم دارید. اما از خاطر نبرید که در گام‌های اول می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند Canva استفاده کنید تا هزینه‌ها را در پایین‌ترین اندازه ممکن نگه‌دارید. البته پیشنهاد می‌کنیم که از همان ابتدای راه برای طراحی لوگوی خود از یک گرافیست کمک بگیرید، زیرا یک لوگوی گویا و زیبا نقش زیادی در جذب مخاطب دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که قرار نیست لوگوی انتخابی شما تا همیشه همراه فروشگاه آنلاین شما باشد و در هر زمانی که بخواهید می‌توانید با یک ریبرندینگ مناسب آن را تغییر دهید.

 

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی لوگو

 

تبلیغات را فراموش نکنید

در هر مرحله‌ای از رشد خود که باشید احتیاج دارید، هزینه‌ای را برای اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر بگیرید. البته این هزینه، قرار نیست که لزوما هزینه بسیار زیادی باشد یا این که بخواهید از همان ابتدا به اینفلوئنسرهای مشهور با فالورهای بالا سفارش تبلیغات بدهید.

اتفاقا خبر خوب برای شما این است که در ابتدای راه میکرواینفلوئنسرها برای شما می‌توانند عملکرد بسیار مفید تری داشته باشند. معمولا به اینفلوئنسرهایی که بین 10 هزار تا 50 هزار فالور دارند میکرواینفلوئنسر گفته می‌شود.

اینفلوئنسر

مزیت همکاری با میکرواینفلوئنسرهای این است که هزینه زیادی بابت تبلیغ پرداخت نمی‌کنید اما بازدهی بسیار خوبی خواهید داشت. زیرا معمولا اینفلوئنسرهایی با این محدوده از مخاطبان می‌توانند تعامل خوبی با فالوورهای خودشان برقرار و این تعامل را حفظ کنند. این موضوع کمک می‌کند تا تبلیغ شما در پیج این اینفلوئنسرها بازدهی بسیار خوبی داشته باشد.

 

سخن آخر

همان‌طور که در طول متن اشاره شد، شما برای هر مرحله از راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین خود، گزینه‌های بدون هزینه، کم‌هزینه و پر هزینه زیادی را پیش‌رو دارید. اما توصیه ما به شما این است که اجازه دهید خود کسب‌وکارتان سرعت رشد آن را تعیین کند. در غیر این صورت احتمال شکست پروژه تا حد زیادی بالا می‌رود.

به طورکلی بخش‌های هزینه‌بر راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری به هزینه راه‌اندازی وبسایت، دستمزد برنامه‌نویس، گرافیست، تبلیغات و شاید حتی طراحی اپلیکیشن موبایل مخصوص به آنلاین شاپتان تقسیم می‌شود. در هر یک از این بخش‌ها اگر خودتان دستی بر آتش داشته باشید می‌توانید به طور قابل توجهی از هزینه‌های آن کم کنید. اگر راضی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ابتدای راه شوید و اپلیکیشن‌های مناسب طراحی گرافیک را بشناسید، می‌توانید تا زمان سوددهی فروشگاهتان هزینه‌های خود را فقط به هزینه‌های خرید محصول یا مواد اولیه تقلیل دهید.

مهم‌ترین نکته در راه‌اندازی فروشگاه آنلاین این است که بدانید بازار بهترین آموزگار شما است و آماده باشید تا در هرجا که لازم است کار خود را تصحیح کنید و یا بهبود دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه