نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر تا 100

13 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 18 آذر 1402
کسب و کار اینترنتی
زمان تقریبی مطالعه: 19 دقیقه

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی امروزه از واجبات است. چند سالی می‌شود که موجی برای تبدیل کردن کسب و کار‌های فیزیکی به کسب و کار‌های اینترنتی راه افتاده است. در دنیای امروز که همه چیز به سمت آنلاین شدن پیش می‌رود، شما نباید فرصت راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی را از دست دهید. مردم بیشتر از هر زمان دیگری وقت خودشان را در فضای وب و اینترنت به سر می‌برند. برای سرگرمی، جمع‌آوری اطلاعات، کسب اطلاعات در مورد اخبار و خرید لوازم مورد نیاز به اینترنت مراجعه می‌کنند. و همین موضوع نشان می‌دهد که داشتن یک کسب و کار اینترنتی شبیه داشتن یک فروشگاه داخل یک بازار بسیار پر تردد است. چه چیزی بهتر از این برای کسب و کار‌ها وجود دارد؟
در این محتوا قرار است به طور جامع به هر چیزی که شما برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز دارید بپردازیم. این محتوا شبیه یک دفترچه راهنمایی خواهد بود که مسیر شروع کسب و کار شما را تا رسیدن به نقطه سوددهی و حتی بعد از آن را برایتان مشخص می‌کند. برای شروع و قبل از هرچیزی باید با معنای کسب و کار اینترنتی آشنا شویم.

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به معنای ایجاد یک بیزینس در فضای وب با کمک گرفتن از اینترنت و روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. البته از زمانی که شبکه‌های اجتماعی پدیدار شده‌اند، این بیزینس صرفاً دیگر در قالب وب سایت‌ها نیست و آنلاین شاپ‌های زیادی وجود دارند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. زمانی که در مورد کسب و کار اینترنتی حرف می‌زنیم، منظور ما روشی است که شما خودتان و شخصاً صاحب کسب و کاری هستید و این نوع بیزینس، تا حد زیادی متفاوت با کسب درآمد از اینترنت است. چرا که روش‌های زیادی وجود دارد که شما را از اینترنت به درآمد می‌رساند، ولی جزء کسب و کار اینترنتی نیست؛ مانند تولید محتوا در یوتیوب، فریلنسری، کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال و … همه این فعالیت‌ها روش‌هایی هستند برای کسب درآمد از اینترنت و متفاوت با کسب و کار اینترنتی می‌باشند.

چگونه کسب و کار اینترنتی خودمان را شروع کنیم؟

زمانی که حرف از راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی می‌شود، مردم فکر می‌کنند که حتماً بایستی یک‌ ایده جدید و متفاوت با‌ ایده‌هایی که تا به الان وجود داشته را به وجود بیاورند، اما همیشه این طور نیست. البته چه بهتر که شما به وجود آورنده یک کسب و کار جدید باشید، چون با این کار خیلی می‌توانید کسب و کار خودتان را بزرگ‌تر هم کنید، ولی اگر هم نتوانستید‌ ایده‌ای جدید به وجود بیاورید، می‌توانید کسب و کار فیزیکی خودتان را تبدیل به یک بیزینس آنلاین کنید. برای مثال اگر شما فروشنده لباس هستید، می‌توانید در کنار فروش حضوری در بوتیک خودتون از طریق فروش آنلاین هم کسب درآمد کنید و این درآمد زایی را صرفاً مختص یک شهر و یک محله نکنید. شما با داشتن فروش آنلاین می‌توانید کالای خودتان را به سراسر ایران و یا حتی خارج از ایران هم ارسال کنید. و این یعنی فروش شما بسیار بیشتر از چیزی می‌شود که در حال حاضر و به صورت فیزیکی می‌فروشید. اما راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی هم به این آسانی‌ها نیست. هر کاری نیاز به تلاش و مهارت خودش دارد.
قبل از هر چیزی باید‌ایده‌هایی که به نظرتون می‌شود از طریق فروش آن به صورت آنلاین درآمد کسب کرد را لیست کنید و یکی را انتخاب کنید. در مسأله کسب و کار اینترنتی مسأله زمان ارسال و نحوه ارسال مهمترین بخش است. برای مثال اگر شما یک طباخی دارید، فروش به صورت آنلاین شما محدود به شهر یا نهایت شهر‌های اطراف می‌شود. برای مثال اگر طباخی شما در تهران باشد نمی‌توانید از شهر‌های دیگر سفارش قبول کنید. بنابراین باید به دنبال یک کسب و کاری باشید که بتوانید به صورت آنلاین درآمد کسب کنید.
در درجه دوم باید به دنبال این باشید که رقبای خودتان را بررسی کنید. در صورتی که حس کردید رقبای شما قدرت بسیار زیادی دارند، ترجیحا دنبال‌ایده دیگری باشید که رقبای بسیار قدرتمند‌تری در آن نداشته باشید. البته رقیب در هر بیزینس متفاوت است. مثلاً اگر صد‌ها هزار فروشگاه آنلاین در اینستاگرام وجود داشته باشد که لباس می‌فروشند باز هم شما می‌توانید وارد این بیزینس شوید. چرا که نیاز پوشاک بسیار زیاد است. بنابراین امکان وارد شدن به این بیزینس وجود دارد. بنابراین حتماً با بررسی درست و دقیق کسب و کارتان را آغاز کنید. به هیچ عنوان هیجانات را وارد تصمیم خودتان نکنید اگر یک‌ ایده را بسیار دوست داشتید اما دیدید که رقابت در آن بسیار زیاد است، سعی کنید دنبال‌ ایده دیگری بگردید و یا آن ایده را به شکل متفاوتی ارائه دهید تا سرمایه خودتان را از دست ندهید. در ادامه این محتوا به تک تک مواردی که شما برای شروع کسب و کار خودتان باید به آن‌ها توجه کنید اشاره می‌کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: روش های کسب درآمد با موبایل

 

مراحل راه‌ اندازی کسب و کار اینترنتی

در این قسمت قصد داریم تا شما را با ۵ مرحله از راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم. با استفاده از این مراحل شما می‌توانید دید بهتری نسبت به کسب و کار اینترنتی داشته باشید و همچنین راحت‌تر کارتان را شروع کنید:

  1. ایده کسب و کارتان را پیدا کنید
  2. کسب و کار و رقبای خودتان را بشناسید
  3. برای محصول خودتان قیمت‌گذاری کنید
  4. رسانه‌های خودتان را برای بازاریابی و فروش انتخاب کنید
  5. بازاریابی اینترنتی را با توجه به محصولتان تولید کنید

ایده راه اندازی کسب و کار

۱‌) ایده کسب و کارتان را پیدا کنید

ببینید که چه چیزی نیاز مردم است. برای اینکه بهترین‌ایده را پیدا کنید، باید به دنبال رفع یک نیاز باشید. در واقع این نیاز می‌تواند خیلی ساده هم باشد. ببینید با توجه به شاخه‌ای که در آن فعالیت دارید و یا تحصیل کرده‌اید، چه چیزی مشکل دارد یا چه کمبودی وجود دارد. سعی کنید با تولید و یا ارائه خدماتی این نیاز را رفع کنید. قطعاً اگر چند روز به مشکلاتی که در روز به آن‌ها بر می‌خورید فکر کنید، می‌توانید خیلی زود نیازی را پیدا کنید که می‌توانید آن را با یک‌ایده ساده رفع کنید.
حالا که‌ ایده کسب و کار اینترنتی خودتان را پیدا کرده‌اید، وقت آن شده که این‌ ایده را به صورت یک کسب و کار در بیاورید. سعی کنید محصول یا خدمت خود را با حداقل قیمت بفروشید تا بتوانید سوددهی خودتان را افزایش دهید.

 

مطلب پیشنهادی: راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه

 

۲) کسب و کار رقبای خودتان را بشناسید

در مرحله دوم شما باید به دنبال این باشید که رقبای خودتان را به خوبی بشناسید. باید ببینید که آیا شما اولین نفری هستید که به این‌ ایده رسیده‌اید یا رقبای دیگری هم دارید. اگر رقیب خاصی داشتید حتماً و می‌بایست ضعف آن‌ها را پیدا کنید و تلاش کنید که آن ضعف را در کسب و کار آینده خودتان پوشش دهید. یا اگر می‌توانید‌ ایده جدیدی را با توجه به رقیب خودتان در همان کار به وجود بیاورید. برای مثال دسته‌بندی خاصی طراحی کنید یا یک امتیاز مثبتی را در محصول خودتان به وجود بیاورید که شما را از رقیبتان برتر می‌کند یا در اصطلاح، مزیت رقابتی داشته باشید.
همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، اگر حس کردید رقیب شما بسیار قدرتمند است و اصلاً توانایی رو به رو شدن با آن را به عنوان یک کسب و کار اینترنتی نوپا ندارید، قید آن‌ ایده را بزنید و به دنبال یک‌ ایده دیگر باشید. برای مثال در حال حاضر ساخت و ارائه یک اپلیکیشن مشابه اسنپ و تپسی، کار بسیار دشواری است؛ چرا که این دو شرکت بخشی بسیار زیادی از درآمد و بازار تاکسی‌های اینترنتی کشور را نصیب خودشان کرده‌اند. با توجه به این نکات تصمیم بگیرید که‌ ایده خودتان را شروع کنید و یا این که دوباره به مرحله اول بازگردید و سعی کنید یک‌ ایده جدید پیدا کنید و دوباره مرحله دوم را انجام دهید. در صورتی که رقیب نداشتید و یا رقبایی داشتید که امکان جلو زدن از آن‌ها را داشتید، سراغ مرحله سوم بروید.

رقیب

۳) برای محصول یا خدمت خودتان قیمت‌گذاری کنید

حالا وقت آن شده که یک نمونه از محصول را تولید کنید و یا این که به فروش برسانید. بعد از اولین تولید، شما می‌توانید قیمت محصول یا خدمتتان را تعیین کنید. اگر حس کردید که قیمت خدمت یا محصولتان بسیار بیشتر از رقبایتان است و یا برای مردم، هزینه محصولتان بیش از اندازه است، سعی کنید قیمت تولیدی کالای خودتان را به هر صورتی کاهش دهید تا با یک قیمت مناسب کالای خودتان را در اختیار مردم قرار دهید. با این کار می‌توانید فروش خودتان را بیشتر کنید و همچنین راحت‌تر محصولتان را در ذهن مردم جای دهید. محصولی که گران قیمت باشد، در همان ابتدا برای اکثر مردم به خصوص مردم ایران به عنوان یک محصول لاکچری به خاطر سپرده می‌شود. که باعث می‌شود برای خرید آن به عنوان یک محصول مورد نیاز فکر نکنند. به همین دلیل باید بسیار با دقت قیمت‌گذاری محصولتان را انجام دهید.

۴) رسانه خودتان را برای فعالیت انتخاب کنید

حالا وقت آن شده که رسانه خودتان را برای فعالیت کردن انتخاب کنید. هر کسب و کاری زمانی که می‌خواهد به صورت آنلاین محصولات خودش را بفروشد، نیاز به داشتن یک رسانه دارد. این رسانه می‌تواند شبکه‌های اجتماعی یا سایت باشد. شما باید تصمیم بگیرید که طبق نیازی که مشتری شما دارد و همچنین جامعه مخاطبینی که دارید کدوم یکی از رسانه‌ها را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. برای انتخاب کردن رسانه باید به این دقت کنید که برای مشتریان شما استفاده از آن راحت باشد، بتوانید خیلی راحت با مخاطبین خودتان از طریق آن ارتباط برقرار کنید، فروش شما به آسودگی انجام بگیرد، و همچنین در تحویل دادن محصولات هم سریع عمل کند. شما باید رسانه‌ای را پیدا کنید که این پارامتر‌ها در آن‌ها به بهترین شکل وجود داشته باشد. البته برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی عالی می‌بایست در همه پلتفرم‌ها حضور داشته باشید. ولی یکی از آن‌ها را باید به عنوان رسانه اصلی خودتان انتخاب کنید. برای مثال ما در کارلنسر رسانه اصلی خودمان را سایت قرار دادیم، ولی در تمامی شبکه‌های اجتماعی دیگر از جمله اینستاگرام، تلگرام و توییتر هم فعالیت می‌کنیم تا بیشتر با مخاطبین خودمان در ارتباط باشیم.

 

مطلب پیشنهادی: چرا در کنار پیج اینستاگرام، به وب سایت هم نیاز داریم؟

 

۵) بازاریابی اینترنتی مناسب محصولتان را انجام دهید

حالا که بیزینس شما راه افتاده است، وقت آن شده که به سراغ بازاریابی بروید. برای انجام دادن این کار بایستی حتماً جامعه مخاطبین خودتان را بشناسید. اگر در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید مخاطبین خاصی را مد نظر خودتان قرار می‌دهید باید روش بازاریابی را پیدا کنید که روی همان عده خاص تأثیر بیشتری بگذارید. اصلاً برای شروع به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که سراغ روش‌های بازاریابی بروید که جامعه مخاطب آن تعداد افراد زیادی هستند. چرا که این دسته از بازاریابی بسیار گران قیمت هستند برای همین بهتر است برای شروع بر روی دسته خاصی از مخاطبین خود تمرکز کنید. برای این کار باید جنسیت، سن، محل زندگی و رسانه‌ای که بیشتر در آن فعالیت می‌کنند را بررسی کنید. و با توجه به اطلاعاتی که کسب کردید طرح بازاریابی خودتان را شروع کنید. بهترین این است که زمانی که محصولتان را می‌فروشید از مشتریان خودتان بخواهید تا فرمی از سؤالات را پاسخ بدهند. در سؤالات خودتان این پارامتر‌ها را بپرسید تا به این صورت اطلاعات مشتریان را به دست بیاورید.
شاید سؤال کنید که قبل از اینکه اولین مشتریان خودتان را به دست بیاورید باید چه کنید؟ ببینید شما باید برای کسب اولین مشتریان بر روی تولید محتوا و یا سئو سایت خودتان تمرکز کنید. به این صورت شما به احتمال زیاد می‌توانید نهایت در بازه زمانی ۶ ماه به اولین مشتری خودتان دست پیدا کنید. اگر دیدید که در این مدت مشتری نداشتید، بهتر است با یک متخصص سئو و یا تولید محتوا کار کنید. اگر باز هم به نتیجه‌ای نرسیدید، باید استراتژی یا روش کار خود را تغییر دهید و یا به سراغ یک کسب و کار دیگری باشید. باید این واقعیت را قبول کنید که درست رقبا و جامعه مخاطبین خودتان را نشناخته‌اید و یا حتی محصولی که تولید می‌کنید برای مردم ارزش خرید ندارد. ولی اگر توانستید اولین مشتریان خودتان را به دست بیاورید، باید از آن‌ها اطلاعاتی که بالاتر گفتیم را کسب کنید.

بعد می‌توانید از یک تیم بازاریابی کمک بگیرید و یا این که خودتان با توجه به پارامتر‌های مخاطبین‌تان، تبلیغات‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها انجام دهید. مثلاً اگر شما روسری یا پوشاک زنانه می‌فروشید، می‌توانید از پیج‌های آشپزی که ادمین آن یک خانم است بخواهید تا پیج شما و یا سایت شما را برای مشتریانش تبلیغ کند. این روشی است که به کسب و کار اینترنتی شما کمک می‌کند تا بتوانید یک بازاریابی عالی و مفید را انجام دهید. بعد از این که تبلیغات شما برایتان مشتری بیشتری ایجاد کرد، شما باز هم باید قسمت زیادی از سود خودتان را در راه بازاریابی و تبلیغات خرج کنید. این گونه برند شما معروف‌تر می‌شود و سهمی از بازار را برای خودش می‌کند.

بازاریابی برای کسب و کار اینترنتی

بازاریابی برای کسب و کار سایت

اگر تحت عنوان یک سایت می‌خواهید کار کنید، می‌توانید از رپورتاژ‌های آگهی هم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که سئو سایت شما هم بهتر شود، ولی برای این کار حتماً بایستی با یک متخصص سئو کار کنید. چون رپورتاژ‌های اشتباه و غیر استاندارد می‌تواند به سایت شما ضربه سنگینی بزند. رپورتاژ باعث می‌شود تا ورودی‌های سایت شما افزایش پیدا کند و ورودی بیشتر یعنی مشتریان بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر برای کسب و کار اینترنتی که دارید. نکاتی که در این قسمت گفتیم برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار حائز اهمیت است. پس به هیچ عنوان آن‌ها را نادیده نگیرید. بازاریابی اصولی کار آسانی نیست، برای همین باید صبر داشته باشید و فراموش نکنید که کلید موفقیت در بازاریابی، کسب اطلاعات مشتریانی است که دارید.

کسب درآمد اینترنتی با استفاده از سایت فروشگاهی

یکی از روش‌های راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی، ساخت سایت فروشگاهی است. شما با ساخت یک وب سایت فروشگاهی، خیلی راحت می‌توانید محصولات خودتان هر زمانی از شبانه روز به فروش برسانید. بدون اینکه نیازی باشد با مخاطب خودتان صحبت خاصی انجام دهید و یا اینکه نیرویی را استخدام کنید تا این کار را انجام دهد. مشتریان شما وارد سایت می‌شوند محصولشان را انتخاب می‌کنند و برای خرید به درگاه اینترنتی خدایت می‌شوند و خرید خودشان را انجام می‌دهند. به این طریق خبری از فرستادن فیش‌های دروغین نیز وجود ندارد. اما فکر نکنید صرفاً با طراحی و ساخت یک سایت می‌توانید خیلی سریع مشتری پیدا کنید. اصلاً این طور نیست! شما دو راه برای فروش از طریق سایت دارید. یک این که از طریق شبکه‌های اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنید مشتریان خودتان را هدایت کنید تا به سایت شما رجوع کنند و محصولشان را خریداری کنند. حالا شاید بپرسید که چرا در همان اینستاگرام محصول را مستقیم نفروشیم؟
چند دلیل دارد، یک اینکه شما در اینستاگرام نمی‌توانید در مورد محصولتان توضیحات کافی دهید. دوم این که برای فروش مستقیم شما نیاز دارید که یک ادمین استخدام کنید و یا اینکه خودتان به صورت مستقیم مسئول فروش شوید که این کار هزینه بر و زمان بر است. همچنین شما نمی‌توانید در هر تایمی با مشتری‌های خودتان در ارتباط باشید. ولی در سایت خیلی راحت و بدون نیاز به اینکه با مخاطبین در ارتباط مستقیم باشید، می‌توانید محصول خودتان را به فروش برسانید آن هم در هر زمانی که مشتری شما به سایت رجوع می‌کند. سوم اینکه شما می‌توانید از طریق خود گوگل و سایت هم مشتریانی را به سمت خرید از محصولتان هدایت کنید. و این یعنی ایجاد جامعه مخاطب بزرگ‌تر و فروش بیشتر از قبل که داشتید.

 

مطلب پیشنهادی: چطور از اینستاگرام برای توسعه کسب و کارمون استفاده کنیم؟

 

راه دوم فروش شما این است که محصولات خودتان را به صورت مستقیم از سمت سایت به مشتریان به فروشید. مانند کاری که دیجیکالا و سایت‌های مشابه آن انجام می‌دهند. برای این کار باید از یک سئو کار و متخصصین تولید محتوا کمک بگیرید تا بتوانید محصول خودتان را در نتایج گوگل در رتبه‌های اول قرار دهید. این کار البته زمان بر است و نیاز به نیروی متخصص دارد، اما فروش آن هم بسیار بالا است. فرض کنید که شما با سرچ “خرید لباس مردانه” رتبه اول نتایج باشید. این یعنی هر کسی در هر جایی از ایران قصد خرید لباس مردانه داشته باشد در طول روز سایت شما را مشاهده می‌کنید و همین باعث می‌شود شما فروش بسیار فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید.
اگر در روز صرفاً هزار نفر هم کلمه خرید لباس مردانه را سرچ کنند و شما جزء رتبه‌های برتر باشید و از این هزار نفر، فقط و فقط صد نفر از این افراد هم به سایت شما وارد شوند و از این صد نفر هم، ده نفر خرید کنند. این یعنی در طول روز شما فقط و فقط با یک سرچ یک کلمه، ده لباس مردانه فروخته‌اید. حالا فرض کنید که شما در کلمات دیگری مثل خرید لباس زنانه، خرید کفش مردانه و … هم رتبه داشته باشید اصلاً عجیب نیست که در طول روز ۱۵۰ تا از محصولات خودتان را به فروش برسانید. این را در نظر بگیرید که شما پول اجاره جا یا حتی پرسنل هم نمی‌دهید و این یعنی سود بیشتر برای شما و کسب و کار اینترنتی که دارید. فکر کنم تا به اینجا ترغیب شده باشید که دست به راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی بزنید. این بیزینس خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید سودآوری برای شما دارد اما لازمه آن داشتن یک تیم کاربلد و البته صبر و تلاش است.

مزایای کسب و کار اینترنتی

مزایای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی چیست؟

همان طور که در چند سال اخیر متوجه شده‌اید، هر روز علاقه مردم به خرید از کسب و کار اینترنتی در حال افزایش است. دیگر کسی حرف از بی‌اعتمادی نسبت به از خرید آنلاین نمی‌زنند. هر روز بیش از پیش مردم دوست دارند که به جای خرید به صورت روش‌های قدیمی و فیزیکی، به صورت آنلاین نیاز‌های خودشان را برطرف کنند. صرفاً هم موضوع خرید یک کالای خاص نیست، برای مثال تاکسی‌های اینترنتی که خیلی زود و سریع جای آژانس‌ها را گرفتند. به شماره تلفن از آژانسی که قبل می‌شناختید تماس بگیرد، احتمال خیلی زیاد با غیر فعال بودن آژانس‌ها رو به رو خواهید شد. بنابراین مهمترین مزایای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی این است که شما با سیر عظیمی از مردم روبرو خواهید شد که هر روز بیشتر از قبل به سمت کسب و کار شما می‌ایند.
کسب و کار اینترنتی به شما کمک می‌کند تا با استخدام کمترین پرسنل سودآوری بالایی داشته باشید. نیازی نیست تا ۲۴ ساعته کار کنید فقط کافی است در شروع کمی با مخاطبین خودتان ارتباط برقرار کنید. یکی از نکات مهم دیگری نیز این است که کسب و کار اینترنتی در بسیاری از موارد (و البته بسته به کسب و کارتان)، نیاز به اجاره مکان اصلاً ندارد. و فقط کافی است سالانه مبلغ بسیار کمی را بابت سرور سایت و دامنه‌ای که دارید بپردازید. اگر در شبکه‌های اجتماعی بخواهید فعالیت کنید که اصلاً نیاز به پرداخت این مبلغ هم ندارید.
از دیگر مزایای کسب و کار اینترنتی می‌توان به وجود داشتن مشتری در سراسر ایران و حتی جهان اشاره کرد. اینترنت، محدودیت فیزیکی شما را ازبین می‌برد مشتری شما می‌تواند از هر جایی از ایران اقدام به خرید محصول شما کند. حتی می‌توانید برای مشتریان خارجی خودتان هم محصولتان را ارسال کنید.
رشد خیلی سریعی که بیزینس‌های آنلاین دارد را نمی‌توانید با هیچ بیزینس دیگری مقایسه کنید. شما با دو الی سه سال فعالیت مداوم و البته درست می‌توانید به سرعت کسب و کارتان را گسترش دهید با فروش‌های بسیار زیادی رو به رو خواهید بود. همه این‌ها بخشی از مزایای بسیار زیاد کسب و کار‌های اینترنتی است که شما فقط با استفاده از این روش می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای جذب مشتری

 

معایب کسب و کار اینترنتی چیست؟

هر کسب و کاری و هر روشی بالاخره معایبی هم دارد. برای همین در این محتوا از آنجایی که قصد داریم به طور صادقانه در مورد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی به شما صحبت کنیم باید در مورد معایب این روش هم به شما اطلاعات دهیم. شما باید بدانید که نمی‌توانید هر چیزی را از طریق اینترنت به فروش برسانید. برای مثال مواد غذایی آماده را از این طریق برای مسافت‎‌های طولانی، معمولا نمی‌توانید بفروشید. چرا که ارسال آن به مسافت‌های طولانی یا شهر دیگر، هم زمان بر است و هم محصولات ممکن است خراب شوند.

از سمت دیگر این که اگر در یک موضوعی رقبای سرسختی داشته باشید ورود به آن کار به صورت آنلاین واقعاً سخت است. چون مثل یک فروشگاه فیزیکی نیست که شما اگر در یک محله حضور داشته باشید، حداقل افراد محلی آنجا از شما خرید کنند. رقبای شما هم برای کسب رتبه‌های برتر گوگل در حال جنگ و رقابتند. پس ورود به موضوعاتی که رقبای سختی در آن دارید، بسیار دشوار است، مگر اینکه سرمایه اولیه زیادی داشته باشید. البته این موضوع در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است و همچنین شما باید نیاز عرضه و تقاضای محصولتان را هم در نظر بگیرد.

به جز این دو مورد این راهم باید در نظر بگیرد با اینکه رفته رفته مردم به فروشگاه‌های آنلاین اعتماد بیشتری از قبل می‌کنند ولی هنوز هم یک سری از افراد به خرید آنلاین علاقه‌ای ندارند. یک سری از این افراد نمی‌توانند اعتماد کنند یک سری دیگر هم نمی‌توانند خودشان را با خرید آنلاین و دنیای تکنولوژِی امروزی تطبیق دهند.

مورد آخر اینکه در کسب و کار اینترنتی نظرات مردم بسیار پر اهمیت است. حتی خیلی بیشتر از کسب و کار‌های فیزیکی، چرا که مردم خیلی راحت می‌توانند نظرات خودشان را در مورد وب سایت شما بنویسند و یا به سایر افراد منتقل کنند و همین باعث می‌شود که خیلی زود در صورتی که از سایت شما ناراضی باشند، کسب و کارتان شکست بخورد. البته برعکس این مورد هم وجود دارد، یعنی در صورتی که برای سایت شما نظرات مثبت ثبت شود، خیلی زود مشتریان به شما اعتماد می‌کنند.

کسب و کار آنلاین

حرف پایانی

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. کاری نیست که فکر کنید به سادگی انجام می‌شود، بله شاید نیاز به فعالیت فیزیکی شدیدی نداشته باشد، ولی قطعاً نیاز به فکر زیادی دارد. شما باید فکر کنید که چه محتوایی تولید کنید تا مردم به آن علاقه نشان دهند. باید محتوای شما چه در شبکه‌های اجتماعی باشد چه در سایت ساده، گیرا، جذاب و حل‌کننده یک نیاز باشد. همچنین باید ماه‌ها تلاش کنید تا بتوانید خودتان را به عنوان یک فروشگاه آنلاین یا یک کسب و کار اینترنتی مطرح کنید. اما این تلاش‌ها و صبر‌ها بدون شک ارزشمند هستند. زمانی که کسب و کار شما به جایگاه اصلی خودش برسد، فروش فوق‌العاده آن را حس خواهید کرد. ولی برای رسیدن به این جایگاه باید از نیرو‌های متخصص استفاده کنید.

اگر قصد دارید در سایت کار کنید باید از متخصصین سئو و تولید محتوا کمک بگیرید تا یک محتوای ارزشمند برای سایت شما تولید کنند. اگر خواستید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خودتان را ادامه دهید باید از ادمین‌ها (مانند ادمین اینستاگرام) و یا افرادی کمک بگیرید که هم در تولید محتوا حرفه‌ای هستند هم الگوریتم اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی را به خوبی می‌شناسند. اگر این نکات را رعایت کنید و به خوبی به مزایای و معایبی که برای شما شرح دادیم توجه کنید و همچنین مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی را به خوبی مطالعه کرده باشید، مطمئن باشید می‌توانید یک کسب و کار حرفه‌ای و سودآور برای خودتان ایجاد کنید. ‌امیدواریم این محتوا به شما کمک کرده باشد تا بتوانید به جواب سؤالات خودتان درباره کسب و کار اینترنتی برسید. این روش از کسب درآمد بدون شک پویا‌ترین و بروز‌ترین شکل یک بیزینس است که اگر به درستی رعایتش کنید قطعاً تا چند سال آینده شما هم جزء صاحبان موفق کسب و کار آنلاین خواهید شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه