بک لینک PBN چیست؟ و چرا نباید از آن استفاده کنیم؟

15 دی 1401 - آخرین بروزرسانی: 15 دی 1401
بک لینک PBN
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

لینک سازی، دشوار است. وقتی لینک سازی از جانب شما به سرعت نتیجه نمی‌دهد، شاید به شبکه‌‌ای از وب‌سایت‌ها برای قرار دادن لینک‌هایتان فکر کنید. البته این ایده جدید نیست. این شبکه‌های سایتی تحت عنوان PBN یا شبکه خصوصی لینک شناخته می‌شوند و استفاده از آنها، خلاف دستورالعمل‌های گوگل است.

 

آشنایی با بک لینک‌های PBN یا Private Blog Networks

بک لینک‌های شبکه خصوصی لینک (PBN) لینک‌های متشکل از شبکه سایت‌های خصوصی به سمت سایت هدف هستند. سایت‌های پی بی ان فقط برای لینک دادن به سایت اصلی وجود دارند و امیدواریم تا رتبه صفحات سایت در موتورهای جستجو را بالا ببرند.

آشنایی با بک لینک‌های پی بی ان

پی بی ان‌ها  کار می‌کنند، چون الگوریتم گوگل در هنگام تصمیم گیری در مورد رتبه بندی سایت، از پروفایل لینک سایت استفاده می‌کند. صفحات سایت هم، زمانی لینک‌ها را جذب می‌کنند که محتوایشان ارزش لینک دادن را دارد. بنابراین تعداد بالای لینک‌ها، نشانگر کیفیت بالای صفحه است.

البته، اگر لینک‌های خودتان را از یک پی بی ان، به سایت اصلی خودتان اضافه کنید، اصلا به معنای با کیفیت بودن محتوایتان نیست. در واقع شما سعی در فریب دادن گوگل دارید!

به همین دلیل موتورهای جستجو هم، بک لینک پی بی ان را دوست ندارند. این روش در گذشته برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها موثر بود، ولی حالا گوگل در کشف این شبکه‌ها و مجازات افراد استفاده کننده از آنها، هوشمند شده است.

 

مطلب پیشنهادی: روش ساخت بک لینک

 

آیا باید از بک لینک‌های پی بی ان استفاده کنید؟

در اکثر موارد، تولید بک لینک پی بی ان، ایده بد و پرریسکی است. این کار می‌تواند منجر به جریمه‌های عمده و افت رتبه سایت شود. این استراتژی لینک سازی پرخطر، در کوتاه مدت مفید است، ولی در بلند مدت به سایت شما لطمه خواهد زد.

لینک pbn

 

دیگران چگونه PBN می‌سازند؟

بک لینک‌ها زمانی موثرتر هستند که از دامنه‌های معتبر بیایند. اما ساخت این نوع سایت، هزینه بر و زمان بر است.

به همین دلیل، افرادی که پی بی ان را اجرا می‌کنند، از میانبرهای متعددی استفاده می‌کنند.

اول اینکه، آنها سایت‌ها را بر روی دامنه‌های منقضی شده می‌سازند که به دلیل لینک‌های ایجاد شده توسط مالک قبلی، معتبر است. مالک جدید، فقط محتوا را به دامنه منقضی شده اضافه می‌کند و لینک‌هایی را درون این مقالات اضافه می‌کند.

افزودن محتوا به وب‌سایت با کیفیت، پر هزینه است. بنابراین مالکان پی بی ان، از محتوای ارزان و کم کیفیت یا به طور فزاینده‌ از محتوای تولید شده توسط ابزارهای کپی‌ رایتینگ هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

همچنین صاحبان پی بی ان در اغلب مواقع، واقعیت مرتبط بودن سایت‌ها را پنهان می‌کنند. آنها برای این کار از هاست‌های مختلف، اضافه کردن محتوای لینک نشده به سایت خودشان و تم‌های مختلف، استفاده می‌کنند تا شبکه توسط موتورهای جستجو شناسایی نشود.

نحوه تولید بک لینک‌های  پی بی ان

دو روش اصلی برای تولید بک لینک پی بی ان وجود دارد.

اولین مورد این است که خودتان یک شبکه بسازید و از آن برای پشتیبانی سایت یا سایت‌های خودتان استفاده کنید.

اگر این مسیر را دنبال کنید، لینک سازی شبکه‌ای را مخفی نگه می‌دارید و به طور انتخابی از شبکه به وب سایت‌های خودتان لینک می‌دهید. این شبکه‌ها اگر به اندازه کافی خوب اجرا شوند، برای مدتی موثر هستند.

روش دیگر برای دریافت بک لینک پی بی ان، خریداری آنها از شبکه موجود است. اگر این مسیر را انتخاب کنید، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی لینک دریافت کنید.

نحوه تولید بک لینک پی بی ان

اما افرادی که این شبکه‌ها را اداره می‌کنند، اغلب مراقب پنهان کردن سایت‌ها در شبکه خودشان نیستند. حتی شاید به خریداران بگویند که صاحب کدام سایت هستند! بنابراین بعید است که این شبکه‌ها مزیت خاصی را برای خریداران لینک به همراه آورند. اغلب فروشندگان PBN در واقع سودجویانی هستند که با طراحی شبکه های بی کیفیت و آشکار، با فریب خریداران بابت لینک‌های بی اثر یا کم اثر، پول می‌گیرند.

 

همه شبکه‌های سایتی، پی بی ان نیستند

بسیاری از افراد، دارای چندین وب سایت هستند و بین آنها لینک می‌زنند. این نوع لینک سازی با پی بی ان یکسان نیست. تا زمانی که زیاده روی نکنید و لینک‌ها منطقی باشند، هیچ اشکالی در لینک زدن بین سایت‌های متعلق به شما وجود ندارد.

شبکه‌ای از وب سایت‌ها زمانی به PBN تبدیل می‌شوند که تنها با هدف لینک دادن به سایت‌های دیگر، طراحی شوند.

 

مطلب پیشنهادی: لینک UTM چیست؟

 

آیا باید لینک‌های PBN بسازید؟

در اکثر موارد، نباید لینک‌های پی بی ان بسازید. در ادامه نگاهی به برخی از مزایا و معایب این کار می‌اندازیم.

مزایای پی بی ان

✔️ پی بی ان‌ها راهی آسان برای بک لینک زدن به سایت شما هستند.

✔️ می‌توانید صفحات دقیقی را برای نشان دادن لینک‌ها انتخاب کنید.

✔️ انکرتکست بهینه را انتخاب کنید.

✔️ امکان لینک‌ سازی در حجم بالا را دارید.

✔️ اگر صاحب پی بی ان هستید، لینک‌ها برایتان رایگان هستند.

✔️ لینک سازی شبکه‌ای در برخی شرایط، مانند افزایش ترافیک در کوتاه مدت مفید است.

مزایا و معایب بک لینک پی بی ان

معایب پی بی ان

❌ شبکه‌های خصوصی لینک می‌توانند باعث جریمه‌های شدید سایت از جانب گوگل شوند.

❌ راه اندازی پی بی ان‌ها گران است، زیرا باید در کنار دامنه های جدید، دامنه‌های منقضی شده را بخرید و به آنها محتوا اضافه کنید.

❌ لینک‌های پی بی ان قابل خریداری شده، تقریباً بی ارزش یا کم ارزش هستند.

❌ حتی اگر افزایش رتبه‌بندی را مشاهده کنید، باز هم وقتی گوگل، پی بی ان را پیدا کند، احتمال حذف رتبه وجود دارد.

❌ فروش سایت‌های ساخته شده با لینک‌های پی بی ان، احتمالا دشوار است.

 

موضع گوگل در قبال پی بی ان

گوگل، لینک‌های پی بی ان را دوست ندارد. در حالی که دستورالعمل‌های موجود، به طور اختصاصی به PBN‌ها اشاره نمی‌کنند، اما بسیاری از اقدامات مرتبط را مورد بحث قرار می‌دهند.

بعلاوه، گوگل در دسامبر 2022 یک به روز رسانی در مورد لینک اسپم منتشر کرد که لینک‌های این نوع سایت‌ها را هدف قرار می‌داد. در این به روزرسانی آمده: هر لینکی «به منظور دستکاری رتبه صفحه یا سایت در نتایج جستجوی گوگل، احتمالاً بخشی از کلاهبرداری لینکی و نقض دستورالعمل‌های گوگل در نظر گرفته می‌شود.»

موضع گوگل

در نهایت، اگر می‌خواهید مقررات گوگل را رعایت کنید، از لینک‌های پی بی ان استفاده نکنید.

موارد زیادی از نقض دستورالعمل‌های گوگل و واقعیت‌های صنعت سئو وجود دارد. برای مثال، لینک‌های پولی مخالف دستورالعمل‌های گوگل هستند، اما به طور فزاینده‌ای رایج (از آنجایی که مدیران وب‌سایت‌ها به دنبال کسب درآمد هستند) و موثر هستند.

اما  بهتر است تا حد امکان از پی بی ان‌ها اجتناب کنید. موتور جستجو در شناسایی این شبکه‌ها ماهر است و بسیاری از سایت‌هایی که از این لینک‌ها استفاده کرده‌اند، جریمه و از نتایج جستجو حذف شده‌اند.

 

مطلب پیشنهادی: کاربرد پست مهمان برای سئو

 

اگر از بک لینک‌های PBN استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به دنبال خرید لینک ‎های PBN هستید، معمولاً به یکی از سه نتیجه زیر خواهید رسید.

1) پولتان را هدر خواهید داد

اولین نتیجه این که هیچ تأثیری بر رتبه بندی نخواهید دید. سایت شما بالا نمی‌رود و پایین هم نمی‌آید، فقط کیف پول شما کمی‌ سبک تر خواهد شد!

این شرایط، معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد کمی ‌لینک در وب‌سایتی دارید که گوگل می‌داند بخشی از یک PBN است. بنابراین الگوریتم موتور جستجو، به سادگی لینک را نادیده می‌گیرد.

چرا گوگل این سایت‌ها را جریمه نمی‌کند؟

گوگل در بسیاری از موقعیت‌ها به جای جریمه کردن سایت‌ها، لینک‌ها را نادیده می‌گیرد. به اعتقاد متخصصان این حوزه، این کار برای کاهش تاثیر حملات منفی سئو است که از بک لینک‌های اسپم برای کاهش رتبه سایت رقیب استفاده می‌کنند.

جریمه سایت از جانب گوگل

اگر بتوانید رتبه‌بندی یک سایت را با نشان دادن چند لینک PBN به سمت آن از بین ببرید، پس هر کسی که می‌خواهد بالاتر از رقبای خودش قرار بگیرد، از این استراتژی به ضرر رقبا استفاده خواهد کرد.

گوگل مطمئن نیست که سایت، عمداً به ایجاد لینک‌های مصنوعی مشغول است. پس منصفانه آن است که لینک‌ها را نادیده بگیرد.

2) جریمه دستی (manual penalty) خواهید شد

زمانی که یک بررسی انسانی تشخیص می‌دهد که پروفایل بک لینک شما غیر طبیعی است، جریمه دستی می‌شوید.

اگر جریمه دستی دریافت کنید، یک هشدار در اکانت گوگل سرچ کنسول خودتان دریافت خواهید کرد. این شرایط می‌تواند منجر به کاهش رتبه و حتی حذف سایت شما شود.

البته می‌توانید لینک‌های پی بی ان را با ارسال فایل disavow (صفحه‌گسترده‌ای حاوی فهرستی از لینک‌های بد) به گوگل، حذف کنید. سپس می‌توانید درخواست تجدید نظر ارسال کنید و موتور جستجو می‌تواند رتبه بندی شما را بازیابی کند.

3) شاهد افزایش رتبه بندی خواهید بود

شاید بتوان این گونه فرض کرد که PBN‌ها هرگز کارآیی ندارند، اما اگر یکی را با دقت بسازید و به اندازه کافی از آن استفاده کنید، می‌توانید به نتایج مثبتی (حداقل در کوتاه مدت و قبل از اینکه گوگل، شبکه را پیدا کند) برسید.

برای اثباتش، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به وب سایت Empire Flipper بروید و سپس نتایج جستجو را بر اساس سایت‌هایی که از پی بی ان استفاده می‌کنند، فیلتر کنید. تعداد زیادی نیستند، اما همین تعداد هم ده‌ها هزار بازدید ماهیانه و هزاران دلار سودآوری دارند که نشان از کارآیی شبکه خصوصی لینک در برخی شرایط است.

افزایش موقت رتبه بندی سایت

مشکل اینجاست که اگر سایتی را با استفاده از PBN بسازید، همیشه در معرض خطر جریمه شدن از جانب گوگل هستید. شاید در کوتاه مدت با افزایش رتبه و درآمد مواجه شوید، ولی این شرایط می‌تواند رتبه بندی و درآمدزایی شما را در هر لحظه ناپدید کند.

همچنین نتایج مثبت زمانی رخ می‌دهد که افراد خودشان شبکه خصوصی لینک را بسازند. اگر در حال خرید لینک از اشخاص ثالث هستید، احتمال کارکرد این لینک ها تقریباً صفر است.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو سایت

 

نحوه تشخیص بک لینک‌های PBN

تا اینجا فهمیدیم که لینک سازی شبکه‌ای در بیشتر موارد، برای وب سایت شما مضر است. سوال بعدی این است: چگونه متوجه می‌شوید که سایت شما از شبکه لینک خصوصی، لینک گرفته است؟

حتما با خودتان می‌گویید:«من که هرگز بک لینک PBN نساختم!»

دلایل متعددی برای وجود لینک‌های PBN بدون تولیدشان از جانب خودتان وجود دارد.

مثلا:

1.شاید یک سرویس لینک سازی کم کیفیت، این لینک‌ها را ایجاد کرده است.

2.مورد حمله سئو منفی (negative SEO attack) قرار گرفته‌اید.

3.سایتی که در آن لینک سازی کرده‌اید، به عنوان بخشی از PBN تغییر کاربری داده است.

خبر خوب اینجاست که تشخیص لینک‌های PBN معمولاً آسان است. فقط باید از ابزارهای سئو استفاده کنید تا اطلاعات مربوط به وب سایت‌های لینک دهنده به خودتان را مشاهده کنید. سپس می‌توانید به دنبال لینک‌های غیر طبیعی بگردید. برای مثال، می‌توانید از Ahrefs برای شناسایی لینک‌های بد استفاده کنید.

کافی است به قسمت گزارش «Backlinks» بروید و سپس نتایج را از نظر لینک‌های «Dofollow» فیلتر کنید و سپس آن را روی «One link per domain» تنظیم کنید.

ابزار تشخیص بک لینکهای بد

علائم لینک‌های بد

با این کار تمام دامنه‌هایی که به وب سایت شما لینک دارند، مشخص می‌شود. علائم موجود در این گزارش که نشان دهنده دریافت لینک از یک PBN است عبارتند از:

  • انکر تکست مشکوک
  • ترافیک ارگانیک اندک
  • جهش‌های بزرگ و ناگهانی در ترافیک ارگانیک
  • ریدایرکت از سایر دامنه‌ها

به خاطر بسپارید که شبکه‌های خصوصی لینک اغلب روی دامنه‌های منقضی شده ساخته می‌شوند، بنابراین شاید از اعتبار دامنه بالایی برخوردار باشند.

گزینه دیگر هم استفاده از ابزار Moz برای یافتن وب سایت‌هایی با نمره اسپم (Spam Score) بالا است. این معیار، نشان‌دهنده درصد سایت‌هایی با ویژگی‌های مشابه با سایت جریمه شده از جانب گوگل و پیدا شده به دست Moz است.

این معیار، درست است. زیرا PBN‌های خوبی به عمد، متفاوت از PBN‌های دیگر ساخته می‌شوند. اما حتما باید سایت‌هایی با نمره اسپم بالا را بررسی کنید.

پیدا کردن لینک‌های مشکوک

هنگامی‌ که لینک‌های مشکوک را پیدا کردید، برای بررسی بهتر، روی وب سایت کلیک کنید. برخی از بزرگترین نشانه‌های وب‌سایت‌های کم کیفیت عبارتند از:

  • محتوای بد
  • لینک‌های خروجی مشکوک
  • هیچگونه اطلاعات یا جزئیات تماس و صفحه« درباره ما» وجود ندارد.

 

حذف لینک‌های سمی

اگر در فرایند بررسی فوق، لینک یا لینک‌های مشکوکی پیدا کردید، چندین گزینه در اختیار دارید.

اولین مورد این است که کاری نکنید.

اگر لینک‌های مشکوک زیادی ندارید و رتبه بندی جستجوی شما ثابت است، به احتمال زیاد، گوگل این لینک‌ها را نادیده می‌گیرد. می‌توانید روی سایر جنبه‌های سئو (مانند تولید محتوا یا لینک‌ سازی معتبر به روش‌های دیگر) متمرکز شوید.

حذف لینک‌های سمی

اگر لینک‌های مشکوک زیادی دارید یا نگران هستید که لینک‌ها بر رتبه‌بندی شما تأثیر بگذارند، می‌توانید با ایجاد و آپلود فایل disavow در گوگل، آنها را حذف کنید.

فقط باید یک فایل .txt حاوی تمام دامنه‌هایی که می‌خواهید بک لینک‌هایشان را حذف کنید، تهیه کنید. سپس آن را در ابزار disavow در گوگل سرچ کنسول، آپلود کنید.

سپس گوگل، لینک‌ها را به ایندکس خودش اضافه می‌کند. به گفته این شرکت، اجرای کامل این فرآیند می‌تواند چند هفته طول بکشد.

 

منبع

https://linkbuilder.io/pbn-backlinks

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه