گوگل ترندز چیست؟ + آموزش تصویری استفاده از گوگل ترند

31 تیر 1402 - آخرین بروزرسانی: 26 دی 1402
گوگل ترندز چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

گوگل ترندز  (Google trends) چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ گوگل ترندز یکی از کاربردی ترین ابزارهای گوگل است که نشان می‌دهد میزان محبوبیت یک عبارت در موتور جستجوی گوگل نسبت به حجم کل جستجوی سایت در یک دوره زمانی معین به چه میزان است. با مراجعه به سایت گوگل ترندز در آدرس : https://trends.google.com/trends/  می‌توانیم اطلاعات خوبی در زمینه مقایسه کلمات کلیدی و میزان سرچ کلمات کلیدی طبق یک اتفاق و رویداد در بازه های زمانی مشخص به دست آوریم. حجم عظیم سرچ‌ها یعنی بیش از تریلیون بار در سال، Google Trends را به یکی از بزرگترین مجموعه داده‌های جهان تبدیل می‌کند. در ادامه به آموزش کار با گوگل ترندز و فواید استفاده از گوگل ترندز می‌پردازیم.

 

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز یا تلفظ غلط مصطلح آن گوگل ترند یکی از ابزارهای کاربردی گوگل برای بررسی و مقایسه موضوعات روز و مورد جستجوی کاربران در موتور جستجوس گوگل است. داده‌های Google Trends را می‌توان برای اندازه‌گیری میزان علاقه افراد به یک موضوع، مکان یا زبان خاص در بازه‌های زمانی خاص تجزیه و تحلیل نمود. توجه داشته باشید که این ابزار، بر خلاف تصور اشتباه بسیاری افراد، تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی را نشان نمی‌دهد. بلکه میزان محبوبیت آن (نسبت به عدد 100) را در یک بازه زمانی نشان می‌دهد. هر چه عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، محبوبیت آن  کلمه بیشتر بوده است. البته می‌توان از آن برای مقایسه میزان جستجوهای دو یا چند کلمه کلیدی مختلف استفاده کرد.

آموزش استفاده از گوگل ترندز

زمانی که به Google Trends مراجعه می‌کنید، با 4 دسته بندی در ابتدا مواجه می‌شوید که در تصویر پایین می‌توانید متوجه شوید چگونه فیلترها را ایجاد کنید.

آموزش گوگل ترندز

انتخاب محل جستجو: در این قسمت می‌توانید محدوده جغرافیایی و کشور خود را مشخص کنید. با مشخص کردن کشور، فقط سرچ‌های مرتبط با آن نمایش داده می‌شود.

بازه زمانی جستجو: در این قسمت می‌توانید بازه زمانی را بر روی ساعت گذشته، چهار ساعت گذشته، هفت روز گذشته، یک ماه گذشته و… قرار دهید.

دسته بندی موضوعی: در قسمت دسته بندی موضوعی می‌توان فیلترهایی مانند زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت و… را مشخص نمایید.

نوع دسته بندی: در نوع دسته بندی می‌توان مشخص کرد که جستجوی شما از نوع عکس، خبری، محصول و … است.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

 

قابلیت‌های مهم گوگل ترندز

با ما همراه باشید تا با آموزش استفاده از گوگل ترندز  و قابلیت‌های هیجان انگیز آن آشنا شوید.

کسب بهترین جایگاه

گوگل ترندز در ایران ابزاری بی نظیر برای کسب یک جایگاه عالی است و محدودیت خاصی برای کار با آن نخواهید داشت. برای شروع کار با گوگل ترندز، می‌توانید بازه زمانی سرچ کلمه کلیدی خود را به زمان‌های متفاوتی تبدیل کنید و مطمئن شوید حجم جستجوی کاربران در حال کاهش و یا افزایش است. همچنین می‌توانید روندهای فصلی را نیز چک کنید.

گوگل ترندز چیست؟

در اینجا نمونه ای از یک کلید واژه در Google Trends آمده است: رژیم لاغری و لاغری.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش سرچ کنسول

 

در این نمونه شما می توانید به وضوح ببینید که در چند ماه گذشته کلمه کلیدی کفش مردانه رشد سرسام آوری داشته است. در مارس یعنی اسفند ماه شاهد یک اوج ناگهانی بودیم که این دقیقا برای بازه زمانی قبل از شروع سال نو است. با این حال، این به بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید این کالا را در زمان‌های دیگری به فروش برسانید. بنابراین این محصول پرطرفدار باید برای مدتی بیشتر تحت نظر باشد.

کاربرد گوگل ترندز

یافتن دسته بندی محصولات مرتبط در موضوعات مرتبط

فرض کنید که یک فروشگاه خاص با تمرکز بر فروش کفش بسکتبال دارید. پس از مالکیت جایگاه خود، ممکن است علاقه مند به گسترش در سایر بخش‌ها باشید. بنابراین به جای اینکه فقط کفش بسکتبال را در فروشگاه خود بفروشید، می‌خواهید دسته بندی‌های محصولات دیگری را بفروشید که ممکن است مردم نیز به آن علاقه مند باشند. در قسمت Related Topics می‌توانید «موضوعات مرتبط» را پیدا کنید.
اگر موضوع غیر مرتبطی را در Related Topics مشاهده نمودید، تعجب نکنید چرا که این محصولات می‌توانند به عنوان دسته‌بندی محصولات در فروشگاه شما منطقی باشند. هدف شخصی که خرید کفش بسکتبال است، می‌تواند خرید کفش برند نایکی نیز باشد.

 

مطلب پیشنهادی: ترفندهای سرچ در گوگل

 

تحقیق کلمات کلیدی

اگر در Google Trends، کلمه کلیدی لباس زنانه سرچ کنید و فیلتر در بازه زمانی و منطقه جغرافیایی مشخص کنید، به شما روند صعودی این محصول نشان داده می‌شود. اما اگر می‌خواهید بفهمید که کدام کلمات کلیدی را باید دنبال کنید، چگونه دسته بندی محصولات خود را نامگذاری کنید و چگونه یک پست وبلاگ را در مورد لباس‌های زنانه بهینه کنید. ترفند کوچکی که میتوانید انجام دهید این است که نگاهی گذرا به «Related Topics» بیندازید، که در سمت راست بخش «موضوعات مرتبط» است که در قسمت قبلی در مورد آن صحبت کردیم.
همان طور که گفته شد گوگل ترندز تعدادجستجوهای واقعی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و به میزان محبوبیت آ‌ن‌ها از 0 تا 100 نمره می‌دهد. می‌توانید برای تخمین تعداد سرچ عبارات در گوگل، از ابزارهای دیگری مثل KWFinder یا Keyword Planner کمک بگیرید.

همچنین در مراحل بررسی کلمات کلیدی خود یا رقبا ممکن است به دنبال کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی باشید که هردو از آنها غافل شده باشید. در این صورت، گوگل ترندز برای بررسی میزان محبوبیت هر کلمه کلیدی مناسب است. اصولا کلماتی که آمار جستجو توسط کابران را دارند، مطلب دقیقی برای آنها وجود ندارد و سرچ و به دنبال آن رقابت زیادی ندارند، بهترین گزینه ها هستند.

 

مطلب پیشنهادی: کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی چیست؟

 

تبلیغ فروشگاه طبق فصل

ترندهای فصلی نقش مهمی برای موفقیت کسب و کار شما ایفا می‌کنند. در طول سال فروش یک محصول شیب صعودی و نزولی خواهد داشت که بر فروش ماهانه شما تأثیر می گذارد.
در فصول صعودی، رقابت و فروش به طور کامل افزایش خواهد یافت. اما با بررسی در طول شیب، ممکن است شروع به فروش محصولات فصلی کنید. اگر می‌خواهید کسب و کارتان با موانع زیادی مواجه نشود، به محصولاتی فکر کنید که به طور طبیعی مکمل محصولات فروشگاه شما هستند، اما برای خارج از آن فصل مناسب هستند.

استفاده از Google Trends برای محتوای همیشه سبز

قابلیت های گوگل ترندز

ایجاد محتوای وبلاگ برای وب سایت شما می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. یکی از راه‌های هدایت ترافیک به سمت وب سایت، استفاده از محتوای همیشه سبز است. یعنی شما باید برنامه‌ای برای مدیریت زمان و حذف محتوای قدیمی، اضافه کردن جزئیات جدید و انتشار مجدد محتوای وبلاگ خود داشته باشید.

ایجاد محتوا طبق ترندهای روز

در صفحه اصلی Google Trends، می‌توانید بخش جستجوهای پرطرفدار را ببینید. جستجوهای پرطرفدار، داغ ترین موضوعات لحظه ای هستند که به افزایش ترافیک سایت شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید جستجوهای پرطرفدار روزانه را با توجه به جستجو بر اساس کشور، مرور کنید.

بررسی موقعیت رقبا

یکی از مزایای استفاده از گوگل ترندز بررسی رقبا و فعالیت‌های آن‌ها است. بررسی عملکرد رقبا در برابر برند شما، به میزان قابل توجهی در پیشرفت کسب و کارتان تاثیر می‌گذارد. با این قابلیت Google Trends، همیشه یک قدم جلوتر از رقبا خواهید بود.

 

مطلب پیشنهادی: هدف کاربر چیست؟

 

بررسی رفتار کاربران

Google Trends اطلاعات را از جستجوی Google، Google News، Google Images، Google Shopping و YouTube جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات  به شما این امکان را می‌دهد که روندهای رفتار جستجوی کاربر را در بین محصولات محبوب Google بر اساس حجم جستجو بیابید. با دانستن اینکه مردم بیشتر در هر پلتفرم گوگل چه موضوعات و عباراتی را جستجو می کنند، به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را برای هر سرویس برنامه ریزی کنید.

چه زمانی می‌توان از گوگل ترندز استفاده کرد؟

  • زمانی که امکان استفاده از سرویس‌های پولی مانند کیورد پلنر را دارید.
  • زمانی که می‌خواهید میزان محبوبیت یک موضوع در زمان خاصی را بررسی کنید.
  • گوگل ترندز به دلیل رایگان بودن، برای بررسی شکل‌های مختلف یک کلمه بسیار کاربردی است.

سخن نهایی

گوگل ترندز یکی از ابزارهای محبوب و کاربردی سئو است و اطلاعات مهمی برای ترندهای روز را در اختیار شما قرار می‌دهد. با آنالیز ترندها و و اطلاعات، می‌توانید میزان محبوبیت کلمات در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی کنید و مخاطبان خود را هدف قرار دهید. با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید بر روی موضوعات جنجالی و مهم تمرکز کنید و در کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کار خود از آن‌ها استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه