تگ Alt چیست؟ آشنایی با متن جایگزین تصاویر

21 تیر 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
انیمیشن بررسی محتوای وبسایت توسط موتور جستجو
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

آیا می دانستید که ممکن است بیش از 20 درصد از جستجوهای جهانی وب را به دلیل انجام ندادن یکی از کلیدی ترین تکنیک های بهینه سازی سئو از دست بدهید؟ این تکنیک، متن تگ alt تصویر نامیده می شود و یک ابزار کلاسیک HTML است که دنیای اینترنت در حال آشنا شدن با آن هستند و و مسلما بین متخصصان HTML شناخته شده است.

تصاویر در وبسایت‌ها استفاده و نمایش بسیاری از اطلاعات و محتوا را فراهم می‌کنند. با این حال، برخی از موارد مانند عدم بارگیری تصویر یا عدم قابلیت دسترسی به تصاویر ممکن است مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند. به همین دلیل، استفاده از تگ جایگزین تصاویر بسیار مهم است. همچنین alt تصاویر یکی از روش های بهینه سازی محتوای سایت است که با استخدام متخصص بهینه سازی محتوا، می توانید از اعمال تگ alt به شکل صحیح در همه ی صفحات سایت خود مطمئن شوید.

وظیفه اصلی این تگ، ارائه یک توضیح متنی برای تصویر است که هم توسط موتور جستجوگر بررسی می شود و هم در صورت عدم نمایش تصویر، به عنوان تگ جایگزین تصویر (alternative text) به جای آن نمایش داده می‌شود. بررسی این تگ توسط موتور جستجوگر، در رتبه بندی سایت تاثیر دارد. این تگ همچنین به کاربران با محدودیت بصری کمک می‌کند تا متوجه شدند که تصویر چه محتوایی را نمایش می‌دهد.

استفاده صحیح از تگ جایگزین تصاویر، مزایای بسیاری را به همراه دارد. یکی از مهم ترین مزایای آن، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) است که قطعا متخصصان سئو با آن آشنا هستند. با قرار دادن متن جایگزین مناسب و حاوی کلمات کلیدی مرتبط، موتورهای جستجو قادر خواهند بود محتوای تصویر را درک کنند و در نتایج جستجو نمایش دهند. علاوه بر این، استفاده از تگ alt تصاویر دسترسی‌پذیری وبسایت را افزایش می دهد. با ارائه تگ alt مناسب، کاربران با محدودیت بصری و کاربرانی که از نرم‌افزارهای کمکی (مانند screen reader) استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود تا محتوای صفحه را درک کنند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

 

چرا تگ alt تصاویر اهمیت زیادی دارد؟

طبق این داده ها، روزانه حدود 1 میلیارد نفر از Google Images استفاده می کنند. آمار جستجوی گوگل نشان می دهد که 10.1 درصد از ترافیک گوگل مربوط به images.google.com است. مردم در حال جستجو برای تصویری هستند و حدود 1 میلیارد بار در روز روی آن کلیک می کنند. تگ alt تصویر با ارائه توضیحات متنی به راحتی توسط الگوریتم ها قابل تشخیص است و به شدت بر نتایج تصاویر گوگل تأثیر می گذارد.

با این حال،  با وجود ضرورت استفاده از تگ alt برای تصاویر و مزایای واضح آن، 55 درصد از سایت‌های موجود در اینترنت در استفاده درست از تگ alt کوتاهی می کنند، و این در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر که تنها 0.1 درصد از تصاویر ارسال شده در توییتر شامل متن جایگزین هستند، بسیار بدتر است.

تگ alt تصویر با افزودن یک برچسب متنی به کد HTML برای یک تصویر قرار گرفته در یک وب سایت کار می کند. تگ alt را کاربران در صفحات سایت ها نمی بینند. بلکه نوعی متن نامرئی در سایت شما است که ربات‌های موتور جستجو برچسب‌ها را در بک اند (back-end) سایت شما می‌بینند و از توضیحات هر عکس استفاده می کنند تا صفحات شما را با آنچه کاربران جستجو می کنند تطبیق بدهند. هرچه تگ alt بهتری برای تصاویر بنویسید، رتبه بهتری در موتور جستجو کسب خواهید کرد. از آنجایی که استفاده از تگ alt یکی از راه های افزایش سرعت کراول و ایندکس شدن سایت به شمار می رود، استفاده از آن ضروری است.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه سرعت ایندکس شدن سایت را افزایش دهیم؟

 

تگ alt تصاویر نه تنها برای سئو سایت مفید است، بلکه برای کاربرانی که دارای اختلالات بینایی هستند نیز ضروری است. سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که 285 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل برخی ناتوانی ها نیاز به صفحه خوان برای دسترسی به وب دارند. بر اساس این گزارش، از 1198 کاربر، به طور متوسط 14 درصد از کاربران برای جستجو در وب به یک اسکرین ریدر (screen reader) نیاز دارند. اکثر این کاربران بین سنین 21 تا 40 سال هستند و 88 درصد از کل کاربران اظهار داشته اند که به دلیل ناتوانی از اسکرین ریدر استفاده می کنند. با استفاده نکردن از تگ alt برای تصاویر وب سایت خود، در واقع میلیون ها بازدید کننده را از دست می دهید، زیرا در اکثر نتایج نشان داده نمی شوید.

تصویر آپلود شده در وب

 

چطور تگ alt بنویسیم؟

  •  کلمات کلیدی خود را در قالب جملات مقطع به زور نگنجانید. این مورد صرفا اضافات بیش از حد به تصویر اضافه می کند. در واقع انجام این کار بد است، زیرا درک ارتباط تصویر با بقیه صفحه وب را برای گوگل دشوار می کند و سپس منجر به سخت شدن رتبه بندی واقعی برای تصاویر می شود. با استخدام نویسنده محتوا می توانید نوشتن محتوای صفحات سایت و تصاویر به کار رفته را به راحتی به یک متخصص بسپارید.
  • توصیف تصویر را در تگ alt به گونه ای منسجم بنویسید، به طوری که درک تصویر را برای گوگل آسان تر می کند.
  • هنگامی که تگ alt یک تصویر را می نویسید، باید به گونه ای دقیق و توصیفی باشید. به عنوان مثال، اگر بخواهید تگ alt را برای یک تصویر بنویسید، ممکن است به این فکر کنید: «بازیکن فوتبال در حال ضربه زدن به توپ در زمین فوتبال». بله، این توصیفی است، اما دقیق نیست. بنابراین، در عوض، باید در تگ alt دقیق‌تر شوید. برای چنین تصویری بهترین تگ alt این است که از نام بازیکن و تیمی که در آن حضور دارد استفاده کنید و کاری که دقیقا انجام می دهد را توصیف کنید.
  • از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید.
  • اگر چندین تصویر یا زیرنویس اطلاعات یکسانی را بیان می کند، تگ alt را تکرار نکنید.
  • تگ alt را برای تصاویر غیر ضروری استفاده نکنید.
  • مبهم و غیر اختصاصی ننویسید.
  • از کلمه «تصویر» را در ابتدای توضیحات خود استفاده نکنید. زیرا گوگل از قبل می داند که این یک تصویر است.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارهای سئو

 

ممکن است تعجب کنید که چگونه یک تصویر جایگزین به وب سایت خود اضافه کنید. هر CMS کمی متفاوت خواهد بود، اما به عنوان یک قاعده کلی، همیشه راهی برای اضافه کردن متن جایگزین هنگام آپلود یک تصویر وجود دارد.

خواندن متن جایگزین تصویر توسط مرورگر

 

تگ Alt در شبکه های اجتماعی

توییتر

توییتر به عنوان یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی، به شدت ویژگی تگ alt را تبلیغ کرده است. هنگامی که شما تصویر مورد نظر خود را آپلود کنید، به دنبال دکمه alt در گوشه پایین بگردید، سپس توضیحات خود را قبل از ارسال توییت تایپ کنید. استفاده از تگ alt در توییتر در واقع نوعی مارکتینگ در توییتر محسوب می شود و در صورتی که کسی ترند یا هشتگ به خصوصی را جستجو کند، باعث نمایش توییت های شما در نتایج و بیشتر دیده شدن شما خواهد شد.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو سایت

 

فیسبوک

فیس بوک نیز مشابه توییتر است. ابتدا تصویری را که می خواهید به پست خود اضافه کنید انتخاب کنید. سپس، روی سه نقطه بزنید، ویرایش متن جایگزین را انتخاب کنید، سپس توضیحات خود را تایپ کنید. برخلاف توییتر، فیس بوک در واقع به شما اجازه می دهد تا متن جایگزین خود را پس از آپلود تصویر ویرایش کنید. فقط به دنبال همان سه نقطه باشید.

اینستاگرام

افزودن متن جایگزین در اینستاگرام کمی پیچیده تر است، اما در تنظیمات پیشرفته (advanced settings)، نوشتن متن جایگزین (write alt text)، آن را پیدا خواهید کرد.

لینکدین

هنگامی که تصویری را برای ارسال انتخاب می کنید، لینکدین به صورت خودکار ابزار متن جایگزین را درست در پایین صفحه انتخاب می کند.

مهم نیست که در چه پلتفرمی هستید، ایجاد تگ alt برای تصاویر  با کیفیت بالا روشی موثر برای جستجوپذیرتر کردن محتوای شما است و باعث می‌شود محتوای شما برای افراد دارای معلولیت در دسترس‌تر باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه