CDN چیست؟ شبکه تحویل محتوا؛ مزایا و کاربردهای آن

22 اردیبهشت 1400 - آخرین بروزرسانی: 04 آبان 1400
cdn چیست
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

آیا مالک وب سایت یا اپلیکیشن هستید و هر لحظه با چند کاربر سرو کار دارید؟ مشتریان شما در سراسر جهان پراکنده‌اند و به دنبال بهترین نوع خدمت رسانی به آنها هستید؟ پس در این مقاله با ما همراه شوید تا یکی از ابزارهای بهبود خدمت رسانی به مخاطبان را به شما معرفی کنیم. این ابزار همان شبکه تحویل محتوا یا Content Delivery Network است که به اختصار آن را CDN می‌نامند.

CDN_Blog

شبکه تحویل محتوا، پلتفرمی از سرورهای پراکنده در یک منطقه جغرافیایی است. این سرورها فاصله میان سرورو و کاربر را کاهش می‌دهند. در نتیجه محتوای مدنظرتان هر چه سریعتر در اختیار مخاطبان و مشتریان قرار می‌گیرد. حالا با دسترسی به این شبکه در رقابت شدیدی که میان کسب و کارهای مشابه خودتان در جریان است، از سایر رقبا عقب نمی‌مانید.

 

شبکه تحویل محتوا به زبان ساده

همان گونه که اشاره شد، این شبکه به گروهی از سرورها اشاره دارد که در یک منطقه پراکنده‌اند و در کنار هم به فعالیت می‌پردازند تا محتوای اینترنت هر چه سریعتر در اختیار کاربران قرار گیرد. با CDN، امکان انتقال سریعتر صفحات HTML، فایل‌های جاوا اسکریپت، استایل شیت ها، تصاویر و ویدئوها فراهم می‌شود که همه آنها برای بارگذاری محتوای اینترنتی مورد نیاز هستند.

محبوبیت شبکه تحویل محتوا روز به روز در حال افزایش است. در حال حاضر اکثر ترافیک وبی که در CDN مدیریت می‌شود، حاصل از سایت‌های بزرگی همچون فیسبوک، نتفلیکس و آمازون است. بعلاوه شبکه‌ای با پیکربندی مناسب می‌تواند از وب سایت‌ها در برابر حملات بدافزاری مثل حملات (DDoS) Distribution Denial of Service محافظت کند.

 

آیا CDN همان وب ‌هاست (Web host) است؟

با این که شبکه تحویل محتوا، خودش، هاست یا میزبان محتوا نیست و نمی‌تواند جای وب هاستنیگ را بگیرد ولی به کش محتوا در شبکه کمک می‌کند که باعث تقویت عملکرد وب سایت می‌شود. بسیاری از وب سایت‌ها برای بهبود عملکردشان با کمک خدمات موسوم هاستینگ مشکل دارند؛ به همین دلیل به دنبال شبکه‌های تحویل محتوا هستند.

cdn vs host

شبکه‌های تحویل محتوا از کشینگ برای کاهش پهنای باند استفاده می‌کند که مانع از تأخیر در عرضه خدمات شده و امنیت سایت را افزایش می‌دهند. از این رو CDN علاج خوبی برای نواقص اصلی وب هاستینگ است.

 

مزایای شبکه تحویل محتوا

با این که CDN مزایای مختلفی دارد؛ ولی فواید اصلی آن برای کاربران را می‌توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

1.بهبود زمان لود شدن یا بارگذاری وب سایت

بازدیدکنندگان با کمک سرور CDN نزدیکشان، سریع‌تر به محتوا دسترسی پیدا می‌کنند و زمان بارگذاری محتوای سایت کاهش می‌یابد. بازدید کنندگان علاقه‌ای به سایت‌های کند ندارند، پس شبکه تحویل محتوا قادر به کاهش نرخ پرش یا بانس ریت است. در نتیجه زمان حضور کاربران روی سایت افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر سایت سریع تر به معنای تعداد بازدیدکنندگان بیشتر و افزایش وقت گذرانی آنها رد سایت است. خدمات CDN به روش‌های زیر به روشهای کاهش زمان لود سایت کمک می‌کند:

  • توزیع جهانی CDN به معنای کاهش فاصله میان کاربران و منابع وب سایت است. شبکه تحویل محتوا به جای این که کاربران را به سرور اصلی وب سایت متصل کند؛ می‌تواند آنها را به نزدیک‌ترین مرکز داده متصل کند. فاصله کمتر برای جابجای داده به معنای دریافت سریعتر خسارت است.
  • بهینه سازی نرم افزاری مثل متعادل سازی بارگذاری و هارد درایوهای Solid-State به انتقال سریعتر داده‌ها کمک می‌کنند.
  • شبکه‌های تحویل محتوا قادر به کاهش مقدار داده از طریق کاهش حجم فایل هستند. آن‌ها برای این منظور از تاکتیک‌هایی مثل minification و فشرده سازی فایل استفاده می‌کنند. حجم کمتر فایل به معنای زمان لود شدن سریعتر است.
  • این شبکه‌های تحویل محتوا با بهینه سازی کانکشن قادر به استفاده از مجوزهای TLS/SSL هستند که سرعت سایت را افزایش می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: AWS چیست؟

 

2.کاهش هزینه‌های پهنای باند

هزینه پهنای باند مصرفی از جانب هاستینگ وب، یکی از هزینه‌های اصلی وب سایت‌ها محسوب می‌شود. شبکه تحویل محتوا با کمک کشینگ و سایر ابزارهای بهینه سازی، مقدار داده‌های فراهم شده از جانب سرور منطقه‌ای را کاهش می‌دهد. در نتیجه هزینه‌های هاستینگ برای مالکان وب سایت کاهش می‌یابد.

 

3.افزایش دسترسی به اطلاعات و تکرار آنها

حجم بالای ترافیک یا مشکلات سخت افزاری می‌تواند عملکرد طبیعی وب سایت را مختل کند. شبکه‌های تحویل محتوا با توجه به ماهیت پراکنده‌ای که دارند، قادر به هدایت ترافیک بیشتری هستید و مشکلات سخت افزاری را بهتر از بسیاری از سرورهای اصلی مدیریت می‌کنند.

Content-Delivery-Network

هرکسی که سرمایه‌ای در اینترنت دارد به Uptime اهمیت می‌دهد. مشکلات سخت افزاری و مشکلات ترافیکی به خاطر حملات بدافزاری یا حتی افزایش محبوبیت سایت، تأثیر زیادی روی توان عملکردی سرور داشته و کاربران را از دستیابی به سایت یا خدماتش، باز می‌دارد. شبکه تولید محتوا با چند ویژگی زیر می‌تواند زمان از کارافتادگی را به حداقل برساند:

  • متعادل‌سازی بارگذاری باعث توزیع ترافیک شبکه در میان چند سرور می‌شود؛ در نتیجه هدایت ترافیک به طور راحت‌تر و سریعتر انجام می‌شود.
  • حتی اگر یک یا چند سرور CDN هم به خاطر مشکلات سخت افزاری، آفلاین شوند، باز هم مشکلی در خدمت رسانی ایجاد نمی‌شود چون باز هم ترافیک به سمت سایر سرورهای فعالی هدایت می‌شود.
  • در صورتی که مرکز داده با مشکلات فنی مواجه شود، ترافیک به سمت مرکز داده دیگری هدایت می‌شود تا هیچ کاربری از دستیابی به داده جا نماند.

 

4.تقویت امنیت وب سایت

شبکه تحویل محتوا با تأمین DDoS mitigation قادر به تأمین مجوزهای امنیتی و سایر بهینه سازی های امنیتی است. امنیت اطلاعاتی بخش تفکیک ناپذیر CDN است. این شبکه‌ها با کمک مجوزهای TLS/SSL قادر به تأمین امنیت سایت هستند که استاندارد بالای احراز هویت، رمزگردانی و یکپارچگی را فراهم می‌کند. مسائل امنیتی مربوط به شبکه‌های تحویل محتوا را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید که چه کاری در جهت تأمین محتوای ایمن انجام می‌دهند.

 

عملکرد CDN چگونه است؟

شبکه تحویل محتوا به عنوان شبکه‌ای از سرورها با هدف عرضه سریع، ارزان، معتبر و امن اطلاعات تشکیل شده است. یک CDN به منظور افزایش سرعت و قدرت برقراری ارتباط، سرورها را در نقاط تبادل در بین شبکه‌های مختلف قرار می‌دهد.

این نقاط تبادل اینترنتی (IXPs)، نقاط اولیه‌ای هستند که تأمین کنندگان مختلف اینترنت به منظور دستیابی به ترافیک در شبکه‌های مختلف، از طریق آنها به یکدیگر متصل می‌شوند. تأمین کننده CDN با اتصال به این نقاط پر سرعت و متصل به یکدیگر، قادر به کاهش هزینه‌ها و انتقال داده با سرعت بالا است.

cdn work

شبکه تحویل محتوا علاوه بر قراردهی سرورها در نقاط تبادل اینترنتی، براساس استانداردهای تبادلی مشتری یا سرور به انجام بهینه سازی می‌پردازد. شبکه‌های تحویل محتوا، مراکز داده را در مناطق استراتژیک سراسر جهان قرار می‌دهند تا امنیت را افزایش دهند و در برابر انواع مختلف مشکلات و ازدحام اینترنتی در امان بمانند.

 

چرا به CDN نیاز داریم؟

شبکه‌های تحویل محتوا، روشی ساده برای افزایش سرعت و کاهش تأخیر در بارگذاری سایت هستند. بنابراین به کارگیری این شبکه برای ارائه سریع و کارآمد محتوا به کاربران سراسر جهان، اهمیت دارد. این محتوا، تنها محدود به محتوای سایت نمی‌شود و ویدئوهایی با کیفیت 4K و HD، فایل‌های صوتی، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و آپدیت‌های سیستم عامل را هم در بر می‌گیرد. دامنه توجه بازدیدکنندگان وب سایت بسیار کوتاه شده است؛ پس محتوا هم باید تا حد امکان، سریع‌تر در اختیارشان قرار بگیرد.

هر چقدر کسب و کارهای بیشتری به فعالیت آنلاین بپردازند و تمام دنیا برای خرید کردن، برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات در اینترنت دور هم جمع شوند؛ پس تأمین کنندگان این روابط هم با چالش‌های بیشتری مثل عرضه انواع مختلف محتوا، تنظیم روابط میان دستگاههای مختلف و تأمین امنیت داده‌های کاربران مواجه هستند. بنابراین تأمین کنندگان شبکه تحویل محتوا در جهت کمک به کسب و کارهای مختلف برای ارائه محتوای رسانه‌ای کمک می‌کنند.

 

تأمین کننده شبکه تحویل محتوا کیست؟

شرکت‌های تأمین کننده CDN در حدود 20 سال است که محور عرضه محتوای آنلاین برای کسب و کارهای مختلف از جمله خرده فروشی‌ها، امور مالی، بهداشتی و غیره هستند. آن‌ها از دسترسی تمامی کاربران در سراسر جهان به محتوای مدنظرشان اطمینان پیدا می‌کنند.

cdn

سایت‌های فاقد تأمین کننده شبکه تحویل، باید محتوا را از سرورهای اصلی برای هر کاربر بارگذاری کنند که باعث کندی فرایند شده و در صورت افزایش ترافیک دچار مشکل می‌شوند. یک CDN به خوبی با دسترسی به سرور نزدیکتر به کاربر نهایی، این مشکلات ترافیکی را حل می‌کند.

سفارش تولید محتوا

 

چگونه بهترین تأمین کننده CDN را پیدا کنیم؟

تأمین کنندگان زیادی در این حوزه فعالیت دارند که هر کدام امکانات خاصی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. مهم‌ترین عواملی که در انتخاب CDN مناسب دخیل است؛ شامل تعداد مراکز داده، امنیت و امکان گزارش دهی است.

تعداد مراکز داده

یکی از مزایای اصلی استفاده از CDN، دسترسی به چند سرور است که منطقه جغرافیایی وسیعی را پوشش می‌دهند؛ تا فاصله هر سرور با بازدید کننده نزدیکش، به حداقل برسد. در نتیجه زمان بارگذاری و عملکرد سایت بهبود یافته و تجربه کاربری بهتری رقم می‌خورد. تأمین کنندگانی که تعداد سرورهای بیشتری دارند، عملکرد بهتری هم از خودشان نشان می‌دهند. شبکه‌های سرور گسترده هم با کمک کشینگ و سایر روشهای بهینه سازی داده باعث کاهش زمان بارگذاری پهنای باند روی سرور اصلی شده و به نفع مالکان سایت‌ها عمل می‌کنند.

 

امنیت

بهترین تأمین کنندگان دارای کارشناسانی خبره برای رفع مشکلات شبکه، تحویل داده و حل مشکلات کاربران نهایی هستند. زیرساخت CDNها مبتنی بر کلود است. بنابراین با کمک DDoS mitigation و فایروال وب اپلیکیشن قادر به حفاظت از سایت‌ها در برابر حملات سایبری و هکرها هستند. بنابراین ترافیک سایت به طور مستمر مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد تا الگوهای متداول در حملات DDoS شناسایی شوند و از آنها پیشگیری شود.

DDoS

 

گزارش دهی

تأمین کنندگان شبکه تحویل محتوا، حجم زیادی از ترافیک اینترنت را اداره می‌کنند که باعث تولید اطلاعات در مورد فعالیت‌ها و تجارب کاربران نهایی در سراسر جهان می‌شود. تأمین کننده خبره به خوبی اطلاعات کاربردی مثل تحلیل کش برای ارزیابی عملکرد CDN و تحلیل‌های مفصل محتوای رسانه‌ای را ارائه می‌دهد تا نحوه تعامل کاربران با محتوای وب را مشخص کند.

 

در نهایت . . .

به کارگیری شبکه تحویل محتوا، قادر به تقویت عملکرد سایت و جابجایی محتوای مدنظرتان در سراسر جهان است. هر CDN شبکه‌ای از سرورهای پراکنده است و هر مجموعه از آن در منطقه جغرافیایی متمایزی قرار می‌گیرد. با داشتن این شبکه، کاربر نهایی برای دریافت اطلاعات به جای سرور اصلی به نزدیک ترین سرور متصل می‌شود. در نتیجه تأخیر در بارگذاری کاهش یافته و سریعترین تجربه کاربری فراهم می‌شود. آیا شما هم در کسب و کارتان با تأمین کننده شبکه تحویل محتوا سر و کار دارید؟ آیا از خدمات رایگان یا پولی این تأمین کنندگان استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

منابع

https://www.cloudflare.com/learning/cdn/what-is-a-cdn/

https://digital.com/cdn-providers/

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه