12 راه کاهش بانس ریت (نرخ پرش) سایت

02 آبان 1399 - آخرین بروزرسانی: 02 مرداد 1401
کاهش بانس ریت سایت
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

آیا بانس ریت bounce rate یا نرخ پرش در سایت شما خیلی زیاد است؟ آیا به دنبال کاهش آن هستید؟ در این مقاله 12 روش برای کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل کاربران به مشتریان در سایت شما ارائه خواهد شد.

بانس ریت (Bounce Rate) یکی از عوامل کشنده در زمینه فرایند تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان واقعی است. اگر اغلب کاربران تان از همان صفحه اول سایت، آن را ترک کنند، یعنی شانس تبدیل آنها به مشترک یا مشتری را از دست می‌دهید.

بانس ریت (نرخ پرش) چیست؟

 

بانس ریت

 

بانس ریت یا نرخ پرش به تعداد کاربران وارد شده به سایت اشاره دارد که بدون بازدید از صفحه دوم سایت، آن را ترک می‌کنند. نرخ پرش بالا یعنی نتوانسته‌اید کاربر را برای ماندن در سایت و اقدام عملی (مثل خرید محصول) متقاعد کنید.

بازدید کننده با کلیک روی لینک دیگر، کلیک روی دکمه بازگشت یا بستن پنجره و تب مرورگر، تایپ کردن URL جدید یا به خاطر session time out (حاصل از خطاهای وب ‌هاستینگ) می‌تواند از سایت شما پرش کند. شاید این رفتارها را طبیعی بدانید، ولی این نرخ پرش‌های خوب در برابر نرخ پرش‌های بد قرار می‌گیرند. حالا نگاهی به نرخ پرش متوسط در کسب و کارهای مختلف پرداخته و نرخ پرش خوب را بررسی می‌کنیم.

متوسط بانس ریت در کسب و کار‌های مختلف+ نرخ پرش خوب چیست؟

شاید نرخ پرش خوب واژه‌ای عجیب به نظر برسد. ولی یک قاعده سرانگشتی به شرح زیر وجود دارد:

  • نرخ پرش 80 درصد خیلی بد است.
  • 70 تا 80 درصد ضعیف است.
  • 50 تا 70 درصد متوسط است.
  • 30 تا 50 درصد عالی است.
  • کمتر از 20 هم احتمال وجود خطا در ردیابی را نشان می‌دهد (چون کدهای تحلیلی دو برابر شده مثلاً رویدادهای ردیابی و افزونه‌هایی مثل چت زنده به خوبی عملی نمی‌کنند).

با اینکه مقادیر فوق برای شروع کار مناسب هستند ولی بانس ریت در صنایع مختلف و برای محتواهای متفاوت، فرق دارد. نرخ پرش به تفکیک صنایع مختلف در تصویر قابل مشاهده است.

 

بانس ریت در صنایع مختلف

 

اگر نرخ پرش در سایت شما بیشتر از مقدار متوسط است پس دلایل زیادی مثل زمان بارگذاری کند، ناوبری ضعیف، طراحی بد، بی ثباتی، فقدان اقدام عملی واضح و غیره در آن دخیل هستند. حالا نگاهی به ارتقای نرخ پرش می‌اندازیم.

 

روش‌های کاهش بانس ریت

شناسایی و اصلاح مشکلات بارگذاری صفحات سایت به راحتی مشکل نرخ بالای پرش را برطرف می‌کند. در ادامه برخی از متداول ترین خطاها در زمینه نرخ بالای پرش و نحوه صلاح آنها را بررسی خواهیم کرد. قبل از شروع کار اول باید صفحات برتر سایت از نظر بالاترین نرخ پرش را مشخص کنید. با رفتن به سایت Google Analytics و کلیک روی مسیر Behavior>Site Content>Loading Pages این کار را انجام دهید.

 

کاهش بانس ریت

 

با شناخت صفحات دارای بالاترین نرخ پرش قادر به حل مشکلات آنها هستید. در ادامه هم 12 نکته برای کاهش نرخ پرش معرفی می‌شود.

 

1.به طور کلی تجربه کاربری بهتری به وجود آورید

 

تجربه کاربری بهتر برای کاهش بانس ریت

 

گروه نیلسن نورمن، شرکت مشاور پژوهشی برجسته، تجربه کاربری را به این صورت تعریف می‌کند: «تجربه کاربر تمامی جنبه‌های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولاتش را در بر می‌گیرد».

به طور کلی تجربه کاربر عبارت از احساس کلی کاربر در حین برقراری تعامل با وب سایت است. تجربه کاربری خوب به معنای تجربه سهولت و خوشایندی در حین مرورگری در سایت است.

سایتی مفید و فوق العاده در تمامی پلتفرم‌ها و ابزارهای دیجیتال بسازید. رفتار کاربران و عوامل مؤثر بر تصمیم‌های آنها را به دقت بررسی کنید. در این مقاله نکات دیگری  هم در مورد تجربه کاربر مطرح شده است. احساسات کلی کاربر در حین استفاده از وب سایت را تجربه کاربر می‌نامند. پس عوامل مختلفی در این حوزه جای می‌گیرند.

 

2.محل قرارگیری دکمه اقدام عملی را بهینه سازی کنید

اغلب کاربران در همان دو ثانیه اول تصمیم می‌گیرند که آیا سایت شما را دوست دارند یا ندارند. غالباً با چند نگاه ساده بدون مرور کردن به این تصمیم می‌رسند. این حوزه در ابزارهای مختلف کمی متفاوت است.

 

بهینه سازی اقدام عملی برای کاهش نرخ پرش

 

حالا که می‌دانید کاربران تان به دنبال چه چیزی هستند باید به بهینه سازی این حوزه بپردازید. دکمه اقدام عملی باید به سرعت خدمات شما را معرفی کرده و به خوبی دیده شود. اقدام عملی واضح و صادقانه‌ای را مطرح کنید. با ایجاد سوء تفاهم برای کاربران به تجربه کاربری  بدی می‌رسید که دلیل اصلی نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل پایین است.

 

3.سرعت سایت را تقویت کنید تا بانس ریت کاهش یابد

همان گونه که قبلاً هم اشاره شد، کاربران در همان چند ثانیه اول در مورد وب سایت شما تصمیم گیری می‌کنند. نباید این وقت را با نمایش دادن صفحه سفید و دانلود کردن محتوا، تلف کنید. از ابزارهایی مثل Pingdom و Google Page Speed برای بهینه سازی بارگذاری سایت استفاده کنید.

 

بهینه سازی سرع سایت در کاهش بانس ریت

 

طبق اظهار نظر شرکت Strangeleoop، تأخیر یک تا دو ثانیه در  حدود 7 درصد از فروش، 11 درصد از بازدید و 16 درصد از رضایت مشتریان می‌کاهد.

 

تآخیر بارگذاری در بانس ریت

 

 

برای افزایش سرعت سایت باید تصاویر را بهینه سازی نموده؛ از Content Delivery Network استفاده کرده؛ کش بهتر و تأمین کننده ‌هاستینگ سریعتر را به کار بگیرید. یکی از سریعترین و ساده ترین روش‌های حفظ سرعت وب سایت به کارگیری CDN است. تأمین کنندگان CDN قادر به افزایش سرعت وب سایت شما هستند.

 

4.تست کردن A/B + صفحات ورودی هدفمند

شاید هدلاین یا دکمه اقدام عملی (Call-to-action) به خوبی عمل نمی‌کند. از این رو تست A/B اهمیت دارد. از راهبردهای محتوایی متفاوت روی هر صفحه استفاده کرده و تست A/B را اجرا کنید تا عملکرد هر کدام را بررسی کنید.

 

تست A B در کاهش نرخ پرش

 

همچنین می‌توانید صفحات ورودی (لندینگ) متفاوتی برای مخاطبان، مناطق، کلیدواژه‌ها و سایر متغیرها بسازید. اگر در خدمت مخاطبان بین المللی کار می‌کنید پس مکان کاربر را تشخیص داده و صفحه ورودی محلی را در اختیارشان قرار دهید. محتوای هماهنگ با زبان کاربران، ارز آنها و زمینه فرهنگی متناسب را نمایش دهید تا تجربه کاربری را تقویت کنید.

 

صفحات ورودی هدفمند در کاهش بانس ریت

 

5.برای برقراری تعامل با مخاطب از ویدئوها استفاده کنید

محتوای ویدئویی بسیار جذاب تر از محتوای متنی و تصویری است. می‌توانید از ویدئوهای فول اسکرین به عنوان بک گراند استفاده کرده یا آنها را در کنار دکمه اقدام عملی قرار دهید.

 

ویدئوها در کاهش بانس ریت

 

ویدئوها قدرتمند هستند. می‌توانید از انیمیشن‌ها، موسیقی، صوت، دکلمه، رنگ‌ها و سایر ابزارهای متقاعد کننده استفاده کنید. می‌توانید با بودجه کم و استخدام فریلنسر، ویدئوی خوبی تهیه کنید.

 

6.برای جلب توجه کاربر از تصاویر با کیفیت استفاده کنید.

یکی دیگر از ابزارهای اثربخش برای کاهش بانس ریت، تصاویر هستند. به همین دلیل بسیاری از وب سایت‌ها از عکس‌های با کیفیت به عنوان پس زمینه کامل سایت استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مثل گوگل که به خاطر پس زمینه سفید و ساده شهرت داشتند، حالا از تصاویر با کیفیت در صفحات ورودی استفاده می‌کنند.

 

صفحه ورودی گوگل

 

می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای را از روی سایت‌های عکاسی خریداری کنید. می‌توانید از این تصاویر با کیفیت به صورت تمام صفحه، اسلاید شو یا در کنار دکمه‌های اقدام عملی استفاده کنید.

 

7.به مشتریان اجازه دهید تا به جای شما صحبت کنند

در برخی وب سایت‌ها یک اسلایدر کوچک، هر از چند گاهی نقل قولی از یک مشتری را نمایش می‌دهد. می‌توانید موفق تر هم در این زمینه عمل کنید. نقل قول‌های مشتریان را از طریق عناصر صوتی، ویدئویی و تصویری به داستان‌های موفقی تبدیل کرده و در اختیار مشتریان قرار دهید. مردم عاشق داستان‌های موفق هستند و به مطالعه در این زمینه رغبت دارند. همچنین می‌توانید نقل قول‌های مشتریان را در یک صفحه ثبت کنید.

 

نظرات مشتریان برای کاهش بانس ریت

 

8.راهبرد محتوایی پایداری را برنامه ریزی کنید

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازاریابی باید راهبردهای محتوایی متفاوتی را بررسی کنید. ولی باید طرح محتوایی پایدار را هم مدنظر قرار دهید. چگونه باید به طور همزمان به هر دو جنبه رسید؟ بسیاری از وب سایت‌های موفق از دهه 90 تاکنون به هر دو جنبه توجه کرده‌اند. یعنی باید برنامه محتوایی بسازید که امکان به کارگیری انواع راهبردهای محتوایی را به طور همزمان فراهم کند.

نگاهی به BuzzFeed بیاندازید. آنها از فهرست رو به رشد پلتفرم‌ها، رسانه‌ها و قالب‌های محتوای اجتماعی در راهبرد محتوایی خودشان استفاده می‌کنند. آنها از گیف‌ها تا اسلایدشوها و از اسنپ چت گرفته تا یوتیوب را به کار گرفته‌اند. اگر آنها از نظر کاربران به مفهومی تعاملی برسند، از آن استفاده می‌کنند.

 

راهبرد محتوایی بازفید در کاهش بانس ریت

 

شاید کسب و کارتان مشابه باز فید نیست ولی هدف مشابهی دارید. شما هم به ماندن کاربران در صفحه، علاقمند هستید.

 

9. سایتی خوانا طراحی کنید

 

سایت خوانا برای کاهش بانس ریت

 

اغلب محتوای سایت در قالب متن است. این محتوای تعاملی و مهم در زمینه تجربه کاربران روی سایت، غالباً نادیده گرفته می‌شود. حتی در همین لیست هم شماره 9 را به آن اختصاص داده ایم! با این حال یکی از مهم ترین عناصر در جلب رضایت بصری کاربر در متن سایت نهفته است.

متن روی وب سایت شما باید به راحتی در تمامی دستگاه‌های دیجیتالی خوانده شود. خط نباید خیلی ریز انتخاب شود تا کاربر برای خواندنش روی صفحه زوم کند. از حروف مناسب روی صفحه نمایش‌های کوچکتر استفاده کنید.

تایپوگرافی یا خوانایی تنها منحصر به انتخاب اندازه و رنگ خط نمی‌شود. متن روی وب سایت باید زیبا به نظر برسد. باید فاصله بین خطوط، درشتی خط و حاشیه‌ها به خوبی انتخاب شود تا به متن زیبا و واضحی برسیم. زبان و سبک نگارش روی وب سایت را مدنظر قرار دهید. از زبان ساده و با لحن گفتاری استفاده کنید.

 

سفارش طراحی سایت

 

10. اعتبارتان را نشان دهید

کاربران هر روز، هوشمندتر عمل می کنند؛ یعنی قبل از رسیدن به پیش فرض ذهنی، فرایند بررسی دقیقی را طی می‌کنند. مشتریان بعد از ارزیابی اولیه محصولات به سرعت به دنبال نشانه‌های اعتباری وب سایت شما می‌روند. به راحتی نمی‌توان به یک کسب و کار اعتماد کرد و پول و اطلاعات در اختیارش قرار داد. مشتری جدید اطلاعی از کیفیت کسب و کارتان و سطح اعتبارتان ندارد.

پس Review ها از محصولات یا خدمات خودتان که از جانب وب سایت‌های معتبر دیگر مطرح شده  را نمایش دهید. جوایز، مجوزها، گواهی‌ها، رتبه‌های کیفی و شعبات صنعتی خودتان را اعلام کنند. امکان خرید و فروش‌های امن را فراهم کنید. با این کارها باعث جلب اعتماد کاربران می‌شوید. آنها هم به راحتی کارت اعتباری و اطلاعات شخصی خودشان را در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

اعتبار وب سایت در کاهش بانس ریت

 

11.کاربرانی که وب سایت را ترک می‌کنند، هدف قرار دهید

گاهی اوقات با وجود تمام تلاشهایتان، برخی از کاربران، وب سایت را ترک خواهند کرد. این حالت تقصیر شما نیست. شاید مشکلی برایشان پیش آمده و مجبور به ترک سایت شده اند. حالا دو گزینه دارید: یا آنها را رها می‌کنید یا آنها را به مشترک سایت تبدیل می‌کنید.

با کمک فناوری Exit-Intent® technology قادر به ردیابی کاربر در حین ترک سایت هستید و پیام هدفمندی را در زمان مناسب برایش نمایش می‌دهید. این تکنیک روشی اثربخش با نرخ موفقیت اثبات شده است.

 

هدف قرار دادن کاربران برای کاهش بانس ریت

 

اغلب وب سایت‌ها فقط نشانی ایمیل کاربران را از آنها میگیرند. با این روش از طریق ارسال ایمیل با کاربر در ارتباط می‌مانند و پیشنهادها را برایشان ارسال می‌کنند تا در نهایت به مشتری تبدیل شوند. همچنین در دقیقه 90 می‌توانید از exit-intent popup استفاده کنید. البته اگر کاربر پیشنهادتان را نپذیرد، این پنجره را به راحتی می‌بندد و هیچگاه دوباره بر نمی‌گردد. اگر پیشنهاد خروجی را با فرم ثبت اشتراک همراه کنید باز هم فرصت برقراری تماس با مشتریان را از طریق ارسال خبرنامه پیدا خواهید کرد.

 

12.کاربران تعاملی را هدف قرار دهید

حتی کاربرانی که با محتوای شما تعامل برقرار می‌کنند هم بدون انجام اقدام عملی دچار پرش می‌شوند. آنها پست‌های وبلاگ و منابع مدنظرشان را بررسی کرده و بعد می‌روند. کاربر مقاله شما را می‌خواند، محتوای مدنظرش را به دست آورده و بعد می‌رود ( این امر کاملاً طبیعی است). این شرایط کمکی به بهبود نرخ تبدیل نمی‌کند. دراین مورد باید پیشنهادات مرتبط با محتوای مورد بررسی را در اختیار کاربر قرار دهید.

 

محتوای مرتبط در کاهش بانس ریت

 

برای مثال اگر به بلاگی با موضوع آشپزی مراجعه کرده پس به جای مفاهیم و اقلام مرتبط با مد، کتاب‌های آشپزی را به او معرفی کنید. با استفاده از ابزارهای مجازی مثل Page-Level targeting می‌توانید پیشنهادهای سفارشی بر اساس صفحات بازدید شده از جانب بازدیدکنندگان، منابع ترافیک و غیره را در اختیار کاربران قرار دهید. با این کار می‌توانید بانس ریت را کاهش داده، نرخ تعامل و تبدیل را افزایش دهید.

 

در نهایت . . .

امیدواریم از نکات قید شده در این مقاله برای کاهش بانس ریت یا نرخ پرش وب سایت خودتان استفاده کنید. تمامی این موارد در جهت افزایش نرخ تبدیل کاربران و بازدیدکنندگان سایت به مشتریان کسب و کارتان عمل می‌کنند. لطفاً نظرات خودتان در مورد این مقاله را با ما در میان بگذارید.

 

سفارش بهبود سئوی سایت

 

منبع

https://optinmonster.com/12-tips-to-reduce-bounce-rate-and-boost-your-conversions

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه