روش‌های افزایش نرخ کلیک سایت یا CTR در گوگل ادز

24 مرداد 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
نرخ کلیک سایت
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

آیا وب سایتی دارید که با وجود تبلیغ در گوگل ادز، کسی آن را نمی‌بیند؟ پس به فکر افزایش نرخ کلیک سایت خودتان افتاده‌اید؟ افزایش نرخ کلیک (CTR) باعث افزایش آگاهی مخاطبان، تعامل بیشتر با مشتریان و در نهایت هم توسعه کسب و کارتان می‌شود. همچنین افزایش CTR در افزایش کیفیت تبلیغ شما (Quality Score) و در نتیجه کاهش CPC نقش بسزایی دارد. پس این مقاله را با دقت بخوانید.

 

نرخ کلیک سایت چیست؟

نرخ کلیک سایت معادل عبارت Click Though Rate است. این نرخ به معنای کلیک‌های حاصل از نمایش (impressions) وب سایت شما در نتایج جستجو است. پس برای محاسبه دستی این نرخ می‌توانید تعداد کل کلیک‌ها را تقسیم بر تعداد کل نمایش‌ها کنید. عدد به دست آمده را ضربدر صد کنید. برای مثال اگر 7 کلیک از 100 نمایش صفحه به کاربران به دست آورده‌اید، پس نرخ کلیک سایت شما برابر با 7 درصد است. ابزارهای آنلاین تحلیل عملکرد سایت، به راحتی قادر به محاسبه این نرخ هستند.

 

مطلب پیشنهادی: راه های کاهش بانس ریت سایت

 

تقویت نرخ کلیک سایت در گوگل ادز

بهبود و افزایش نرخ کلیک سایت با سه روش زیر ممکن است:

  • کلید واژه و نوع آن
  • زبان متن تبلیغاتی
  • هدفگذاری و انتخاب مخاطب

ارزیابی نرخ کلیک سایت

هر کدام را به طور جداگانه شرح می‌دهیم تا بتوانید با استفاده از آنها، CTR را تقویت کنید.

1.انتخاب کلید واژه و نوع آن برای افزایش نرخ کلیک سایت

انتخاب کلید واژه و نوع آن، بیشترین تأثیر را روی CTR دارد. با این که سایت شما در کسری از ثانیه به نمایش در می‌آید، ولی تا زمانی که در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) به نمایش در نیاید، فایده‌ای ندارد.

اگر گروه تبلیغاتی شما کلیدواژه‌های بسیار گسترده‌ای را مدنظر قرار دهد، احتمال دارد که در جستجوهای غیرمرتبط به نمایش در بیایید. می‌توانید از ابزار کلید واژه پیشنهادی گوگل (Keyword Suggestion Tool) استفاده کنید تا کلید واژه‌های مناسب را پیدا کنید. البته نباید از تنظیمات خودکار علایم match-type استفاده کنید. در این حالت به طور پیش فرض برای طیف گسترده‌ای از جستجوها به نمایش در می‌آیید.

کلید واژه در افزایش نرخ کلیک سایت

این علایم، نوع مناسب کلید واژه شما را مشخص می‌کنند و به شرح زیر هستند:

کلید واژه گسترده (Modified Broad)

این کلید واژه با علامت «+» مشخص می‌شود. اگر این علامت را به کلمه کلیدی اضافه کنید، تبلیغات سایت شما تنها برای عبارات جستجو شده‌ای که حاوی آن کلمه کلیدی هستند به نمایش در می‌آید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای کامل پرداخت به ازای کلیک (PPC)

 

کلمه عبارتی (phrase)

این نوع کلیدواژه با علامت «” ”» مشخص می‌شود. این نوع عبارت، کنترل بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. در اینجا باید عبارت کلیدی شما به همراه کلماتی در پیش و پس آن در سرچ باکس تایپ شود تا سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شود.

کلمه دقیق (Exact)

این کلیدواژه با علامت «[ ]» مشخص می‌شود. اگر این علامت را به کلمه کلیدی خودتان اضافه کنید، کاربران باید عین عبارت کلیدی شما را در سرچ باکس قید کنند تا سایت و تبلیغات شما در قالب نتایج جستجو در معرض دید آنها قرار بگیرد.

نرخ کلیک سایت یا ctr

انتخاب کلید واژه و انواع آن نقش مهمی در CTR دارد. شما نمی‌خواهید که محصول یا خدمات شما در جستجوهای مرتبط با سایر صنایع و کسب و کارها به نمایش درآید. برای مثال روزانه افراد زیادی در تهران به دنبال سفارش اتوبار جهت اسباب کشی هستند. شرکت های تبلیغ دهنده در تهران، مایل نیستند ساکنان بقیه شهرها این تبلیغ را ببینند و روی آن کلیک کنند. در این حالت باید عبارت «اتوبار در تهران» را از نوع کلمه دقیق بدانیم و تنظیمات «exact» را اعمال کنیم.

کلمه دقیق برای افزایش نرخ کلیک سایت

می‌توانید از کلید واژه‌های منفی (negative Keywords) برای مسدود کردن جستجوهای حاوی کلید واژه‌های نه چندان مرتبط و سایر مفاهیم مرتبط با کلید واژه خودتان استفاده کنید.

برای مثال کلمه توانبخشی، هم به معنای آموزش مهارتهای فردی و هم به معنای مراجعه به پزشک، فیزیوتراپ، کادر درمانگر و غیره است. از طرفی هزینه‌های تبلیغات و تبدیل در این حوزه‌ها هم بسیار متفاوت است. پس باید بر اساس بودجه خودتان تا حد امکان از به کارگیری عبارات مبهم، اجتناب کنید.

کلید واژه‌های مدنظر برای بهینه سازی و افزایش نرخ کلیک سایت باید احتمال رسیدن به جستجوها و سرچ های سودآور را افزایش دهند.

اگر می‌توانید از کلیدواژه‌های بلندتر یا لانگ تیل (بیش از 3 کلمه) استفاده کنید تا CTR افزایش یابد.

اگر حجم سرچ در صنعت شما کم است، پس به راحتی می‌توانید از کلید واژه‌های بلندتر و منفی استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: 7 نکته برای هدایت ترافیک به سمت وب سایت

 

2.زبان متن تبلیغاتی

برای ایجاد هرگونه تغییر در تبلیغات سایت، باید اول تبلیغات را پاک کنید و تبلیغ جدید را ثبت کنید (URL و tracking template را حفظ کنید).

متن تبلیغاتی فراتر از یک تعریف، اغراق آمیز عمل می‌کند. متن‌های تبلیغاتی، حاوی عناوین اصلی، فرعی و توصیف محصولات و خدمات هستند. این متن‌ها به دنبال برقراری ارتباط با مشتریان احتمالی می‌روند.

بهترین نسخه از متن تبلیغاتی هم عمر خاص خودش را دارد و از دور خارج می‌شود. ابزارهایی برای بررسی اثرگذاری متن‌های تبلیغاتی در طول زمان وجود دارد. در تصویر زیر آمار ابزار Word Stream را مشاهده می‌کنید.

ترندهای نرخ کلیک سایت

با توجه به تصویر فوق مشاهده می‌کنید که توصیف بیشتر در متن تبلیغاتی، بازده بهتری نسبت به داشتن عناوین فرعی بیشتر، دارد. این امر به دو دلیل است:

  • در موبایل غالباً دو عنوان به نمایش در می‌آید، ولی تمامی توصیف قابل مشاهده خواهد بود.
  • توصیف بیشتر باعث افزایش حجم تبلیغ شده و تبلیغ بزرگتر به CTR بیشتر می‌رسد.

تبلیغاتی که دارای عناوین فرعی و توصیف‌های مرتبط هستند، نرخ کلیک بالاتری هم دارند.

 

مطلب پیشنهادی: عوامل رتبه بندی گوگل

 

خلاقیت به خرج دهید

تبلیغات فاقد اقدام عملی (CTA  یا Call To Action)  فایده‌ای ندارد و بی هدف است. اگر تبلیغات سایت شما فاقد موارد زیر است پس پولتان را هدر داده‌اید:

  • تماس تلفنی
  • یادگیری مطالب بیشتر
  • امتحان کردن محصول یا خدمات
  • گفتگو
  • ثبت اشتراک یا خبرنامه
  • ثبت نام
  • نصب نسخه آزمایشی و غیره

تبلیغات  به دنبال دادن آزادی عمل به کاربران است. می‌توانید CTA مدنظرتان را در عنوان دوم از متن تبلیغاتی قرار دهید. برخی هم می‌خواهند، CTA را در اولویت قرار دهند. می‌توانید هر دو رویکرد را تست کنید تا مکان مناسب برای CTA مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کنید.

خلاقیت در افزایش نرخ کلیک سایت

تکرار بیش از حد عبارات، به نرخ کلیک سایت لطمه می زند. اگر از یک کلمه بیش از سه بار در متن تبلیغاتی استفاده کنید، حالت رباتیک و مصنوعی پیدا می‌کند. مخاطبان می‌خواهند با ماهیت انسانی کسب و کار شما تعامل برقرار کنند، پس متن‌های ملموس و تأثیرگذار بنویسید.

 

3.هدفگذاری و انتخاب مخاطب

تبلیغات و محتوای سایت شما به دنبال خدمت رسانی به چه افرادی است؟ آن‌ها از چه دستگاههایی در چه مکان و زمانی این محتوا را می‌بینند؟ تمامی این موارد روی نرخ کلیک سایت اثر دارد. افراد و مخاطبان، روشهای فکری و عملی متفاوتی دارند، پس باید تمامی جوانب را بسنجید. اگر بیش از یک منطقه اصلی را برای نمایش تبلیغات در نظر بگیرید با مخاطبان مختلفی مواجه می‌شوید.

ارائه پیام واحد به مخاطبان مختلف، کار مدیریت اکانت تبلیغاتی شما را ساده می‌کند، ولی احتمال کاهش CTR و نرخ تبدیل وجود دارد.

شناخت مخاطب در افزایش نرخ کلیک سایت

گوگل امکان انتخاب موقعیت مکانی کمپین تبلیغاتی را فراهم کرده است. پس بهتر است کمپین‌های اولیه را به دو یا سه بازار اصلی محدود کنید.

هنگامی که داده‌های مناسب را جمع آوری کردید، می‌توانید کارتان را به بازارهای دیگر توسعه دهید و تبلیغات و کلید واژه‌هایتان را متناسب با الگوهای سرچ محلی، تغییر دهید.

زمانی که محتوای متن آگهی را در ساعات غیراداری، از «برقراری تماس» به «با شما تماس حاصل خواهد شد» تغییر می‌دهید، یعنی به فکر مشتریان احتمالی هستید. حالا مخاطب می‌داند که فقط به فکر برقراری تماس با مشتریان فعلی نیستید و برای تمامی مخاطبان، ارزش قائلید.

 

مطلب پیشنهادی: روش‌های جذاب برای متون کپی رایتینگ

 

هدفگذاری و تنظیم متن تبلیغاتی هماهنگ با مخاطب روی نرخ کلیک سایت اثر دارد

با توجه به مخاطبان کسب و کارمان می‌توانیم مشتریان احتمالی را از قبل، ارزیابی کنیم. در نتیجه نیازهای این مشتریان را در هدفگذاری یا متن تبلیغاتی به کار می‌گیریم.

برای مثال در کمپین‌هایی که به کلیدواژه‌های حجیم نیاز دارند، از محرومیت‌های مخاطبان صحبت کنید. این امر از رسیدن به عموم مخاطبانی که قبلاً به مشتری تبدیل شده اند، خدمات نامناسب دریافت کرده‌اند یا سایر کاربران بی ارزش، خودداری می‌کند.

 

در نهایت . . .

روش‌های بسیار زیادی برای افزایش نرخ کلیک سایت وجود دارد. باید متغیرهای مختلف را به طور مجزا تست کنید تا اثرشان روی CTR را بررسی نمایید. شما تا به حال از چه روشی استفاده کرده‌اید؟ آیا نتیجه هم گرفته‌اید؟

 

منبع

https://www.searchenginejournal.com/improve-click-through-rate/371354/

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه