افزونه یوست (Yoast) چیست؟ روش نصب و فرق نسخه رایگان با نسخه پولی

02 آبان 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
افزونه یواست سئو
زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

آیا کار با وردپرس را تازه آغاز کرده‌اید؟ شاید هم می‌خواهید بلاگتان را از نظر سئو بهینه کنید؟ به هر حال، به احتمال زیاد تا قبل از این، نام افزونه یواست (یوست) سئو را شنیده‌اید. یواست سئو (Yoast SEO) یکی از افزونه‌های محبوب وردپرس است.

بیش از 3 میلیون نسخه از آن نصب شده و هر روز هم بیش از 150 هزار نسخه از آن دانلود می‌شود. پس جای تعجب ندارد که نسخه رایگان این افزونه، انتخاب اول بلاگرها است. در این مقاله به مرور کلی این افزونه و نسخه‌های مختلفش می‌پردازیم.

 

مرور کلی افزونه یوست (یواست)

در واقع وردپرس، پلتفرمی فوق العاده برای بلاگ نویسی است. وردپرس به خوبی مقالات شما را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نموده و دیگران را بدون زحمت زیاد به محتوای شما می‌رساند. اگر می‌خواهید که سایت شما در رتبه‌های بالای نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرد، باید وارد بازی سئو شوید. در این مسیر افزونه یواست سئو بهترین رفیقتان است.

مرور کلی افزونه یواست سئو

بهینه سازی خودکار سئو

این افزونه به طور خودکار می‌تواند استانداردهای سئو را اعمال کند. افزونه یواست بدون این که متوجه شوید متاتگ‌ها و سایر عناصر مهم از نظر موتورهای جستجو را بهینه سازی خواهد کرد. همچنین این افزونه به کارگیری permalink ها را در صورت عدم بهینه سازی مطلوب سایت، به شما پیشنهاد می‌کند.

با یواست می‌توانید صفحات سایت را کنترل نموده و برخی از آنها را در صورت نیاز از دید عموم، پنهان کنید. این گزینه تنها در موارد خاصی ضرورت دارد.

 

مطلب پیشنهادی: پلاگین‌های وردپرس برای سئو

 

کمک رسانی و تحلیل صفحه

هنگامی که پست جدیدی می‌نویسید، مفیدترین راهنمایی این افزونه را مشاهده خواهید کرد. یواست سئو به طور مستمر متون شما را بررسی نموده و پیشنهاداتی را در جهت ارتقای آنها ارائه می‌کند. برای مثال، کاربرد مناسب کلید واژه در متن را به شما نشان می‌دهد. کلمات داخل متن را می‌شمارد و عناوین بهتری را پیشنهاد می‌کند. همچنین در مورد سایر عناصر نگارشی مفید به شما اطلاع می‌دهد تا مقاله شما در صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش درآید. برای مثال اگر از جملات بلند استفاده کرده‌اید، توصیه‌هایی برای بازنویسی آنها در اختیارتان قرار می‌دهد.

تحلیل افزونه یواست سئو

این افزونه علاوه بر راهنمایی‌های نگارشی، پیش نمایش اسنیپت را در اختیارتان قرار می‌دهد. پس قبل از انتشار عمومی پست می‌توانید نتیجه موتور جستجو را شبیه سازی کنید.

دو ویژگی مهم در این افزونه به شرح زیر است.

  • نمره خوانایی متن: در اینجا دشواری کلمات و جملات مورد استفاده در متن مورد بررسی قرار گرفته و مورد تأیید بودن یا نبودن آن با سیستم نمره دهی به شکل سه رنگ چراغ راهنمایی به شما اعلام می‌شود.

نمره خوانایی در افزونه یواست سئو

  • نمره سئو: در این قسمت میزان درک محتوای صفحه از جانب موتور جستجو مشخص می‌شود. نمره سئو هم با سیستم چراغ راهنمایی به صورت خوب (چراغ سبز)، مورد تأیید (چراغ نارنجی) و دارای مشکل (چراغ قرمز) ارائه می‌شود.

سایت مپ های XML

موتورهای جستجو بدون وجود سایت مپ در سایت شما سردرگم می‌مانند. این افزونه تنها با یک گزینه می‌تواند نقشه سایت شما را منتشر کند تا گوگل هم بتواند به درستی وب سایت شما را بخواند و ایندکس کند. بدون سایت مپ انگار که اصلاً سایتی وجود ندارد.

یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی

امروزه داشتن سایت بدون اتصال به شبکه‌های اجتماعی، ارزشی ندارد. افزونه یواست دارای تنظیماتی برای شبکه‌های اجتماعی محبوب است تا دیگر نگران انتشار درست محتوا در آنها نباشید.

 

نصب افزونه یواست سئو

برای نصب افزونه یواست، گام‌های زیر را دنبال کنید.

1.در قسمت داشبورد وردپرس به قسمت افزونه‌ها یا Plugins بروید.

2.سپس Yoast را سرچ کرده و آن را دانلود کنید. [لینک دانلود]

نصب افزونه یواست سئو

3.بعد از نصب روی قسمت Active کلیک کنید. در این حالت افزونه یواست سئو با وب سایت وردپرس شما یکپارچه می‌شود.

فعالسازی افزونه یواست سئو

می‌توانید ویژگیهای محبوب سئو را در افزونه فعال کنید. برای این منظور، گام‌های زیر را دنبال کنید.

4.وارد داشبورد Yoast SEO شوید.

5.روی تب تنظیمات General کلیک کنید.

6.حالا ویژگیهای مدنظرتان را انتخاب کنید و بعد روی دکمه Save کلیک کنید.

تنطیمات افزونه یواست سئو

 

تفاوت نسخه رایگان و پولی افزونه یواست سئو

نسخه پولی یا پریمیوم یواست ویژگی‌هایی مثل پیشنهاد دهی لینک‌ها، کلید واژه‌های چندگانه، پیش نمایش شبکه اجتماعی و پیشتیبانی یک ساله را در اختیارتان قرار می‌دهد تا به راحتی بتوانید URL های قدیمی را به جدید ریدایرک کنید. ولی نسخه رایگان یواست فقط محتوای شما را از نظر یک کلیدواژه بهینه سازی می‌کند.

مرور کلی نسخه پولی افزونه یواست: آیا ارزش پولی را که پرداخت می‌کنید، دارد؟

اول نسخه پولی را بررسی می‌کنیم تا بهفمید که ارزش پولی دارد یا نه! بعد هم در مورد افزونه رایگان صحبت خواهیم کرد. برخی از مزایای کار با افزونه پریمیوم برای ارتقای سئو را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

مطلب پیشنهادی: چک لیست سئو سایت در سال 2021

 

1.می‌توانید از کلیدواژه‌های چندگانه استفاده کنید

با نسخه پولی یواست می‌توانید تا 5 کلید واژه را در نظر بگیرید و بهینه سازی کنید. این ویژگی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

کلیدواژه های چندگانه در افزونه یواست سئو

کلیدواژه‌های چندگانه به جذب ترافیک بیشتر از کلیدواژه‌های متفاوت کمک می‌کنند. ولی مراقب باشید چون محتوای کلی باید از نظر موتورهای جستجو، بهینه سازی شود.

هنگامی که دو کلیدواژه را با هم جستجو می‌کنید، به دنبال محتوای مرتبط و مشابه می‌گردید. پس در حین نوشتن عنوان مقاله هم باید کلیدواژه اولیه را هماهنگ با هدف جستجو و کلیدواژه ثانویه را هم تا حدی هماهنگ با هدف از جستجو بنویسید. در واقع این کلمات را باید از پاراگراف دوم تا کل محتوا و حتی در اسنیپت پخش کنید.

اگر از مترادف‌های کلیدواژه ثانویه استفاده کنید، ولی افزونه یواست فقط خود کلیدواژه را تشخیص دهد، با اخطارهای زیادی در تب تحلیل محتوای افزونه مواجه خواهید شد.

پس گزینه کلیدواژه‌های چندگانه در این افزونه برای بررسی کلیدواژه‌های ثانویه مناسب است و در واقع برای بهینه سازی محتوا چندان سودمند نیست.

با کمک قابلیت تکمیل خودکار متن جستجو شده در گوگل می‌توانید کلیدواژه‌های اولیه و ثانویه را شناسایی کنید تا بدانید آیا مورد جستجو قرار گرفته‌اند؟ با کمک افزونه Mozbar هم می‌فهمید که رقابت در حوزه این کلیدواژه‌ها چقدر است.

اصلاً چرا باید از کلید واژه‌های چندگانه استفاده کرد؟

برای انتخاب کلیدواژه به سرچ کردن نیاز دارید. اگر می‌خواهید پست شما رتبه خوبی را برای چند کلید واژه دریافت کند، پس انتخاب یک کلیدواژه دشوار می‌شود. اگر هم می‌خواهید که بابت کلیدواژه متفاوتی رتبه بگیرید، استفاده از کلیدواژه‌های چندگانه، بسیار مفید است. در ادامه 4 مثال ارائه می‌شود که در آنها بهینه سازی محتوا از نظر چند کلیدواژه، بهترین راهبرد ممکن است.

1.مترداف‌ها

مردم از عبارات مختلفی در حین سرچ کردن استفاده می‌کنند. برای مثال کاربران می‌خواهند در مورد مقاصد مسافرتی جستجو کنند. شاید برخی از کاربران از عبارت سفر جاده‌ای، برخی از تعطیلات، سفر یا گردش استفاده کنند. پس برای رسیدن به افراد مختلف باید مطمئن شوید که پست شما برای کلیدواژه‌های مختلف، رتبه می‌گیرد.

2.بیش از یک موضوع

گاهی اوقات یک پست دارای موضوعات یا عناوین فرعی متفاوت است. برای مثال «یوگا برای ستون فقرات» و «یوگا برای درد پشت» را در نظر بگیرید. این دو موضوع برای قرارگیری در یک مقاله بسیار مناسب هستند. در چنین شرایطی می‌خواهید که رتبه خوبی برای هر دو موضوع دریافت کنید. البته می‌خواهید بابت مهم‌ترین کلیدواژه یعنی «حالت‌های یوگا» هم رتبه بگیرید.

3.انواع کلیدواژه لانگ تیل

اگر می‌خواهید که محتوایتان در گوگل رتبه بگیرد، پس روی کلیدواژه‌های لانگ تیل متمرکز می‌شوید. به طور معمول رقابت کمتری بر سر این کلیدواژه‌ها وجود دارد و رتبه گرفتن برای آنها به نسبت ساده است. اگر بتوانید برای چند کلیدواژه لانگ تیل در یک پست رتبه بگیرید که خیلی بهتر است.

کلید وازه لانگ تیل در افزونه یواست سئو

یکی از راهبردهای عالی در این زمینه تعیین انواع کلیدواژه‌های لانگ تیل برای کلیدواژه اصلی است. اگر متن را برای انواع کلیدواژه‌های لانگ تیل بهینه سازی کنید، فرصت دستیابی به عبارات سرچ بیشتری را پیدا خواهید کرد.

4.عبارات کلیدی

کاربران از عبارات کلیدی خاصی در حین سرچ کردن استفاده می‌کنند. گاهی اوقات ترتیب کلمات درون این عبارات اهمیت دارد. پس بهینه سازی پست از نظر انواع مختلف کلیدواژه و ایست واژه (Stopword) مفید است.

گوگل به دنبال کلمات همانند می‌گردد و ترتیب کلمات هم اهمیت دارد. پس جستجوهای حاوی ایست واژه‌ها به طور متفاوتی در گوگل تحلیل می‌شوند. با داشتن نسخه پریمیوم یواست سئو می‌توانید پست را از نظر چند کلیدواژه، بهینه سازی کنید. فقط باید روی تب درون باکس یواست سئو پریمیوم کلیک کنید و کلیدواژه جدید را اضافه کنید.

2.محتوای یتیم (Orphaned Content)

محتوای یتیم از هیج جای وب سایت شما لینک نشده و به سادگی در دسترس موتورهای جستجو و کاربران سایت قرار ندارد. چون شما از هیچگونه لینک داخلی برایش استفاده نکرده‌اید.

به عبارت ساده‌تر اگر پستی در بلاگتان، هیچگونه لینک داخلی ندارد، به عنوان محتوای یتیم لحاظ می‌شود. چون این محتوا تنهاست. یعنی یتیمی که هیچگونه لینک داخلی به سایت شما و سایر پست‌های درون آن ندارد. [بیاموزید: آموزش لینک سازی]

افزونه پریمیوم یواست به شما می‌گوید که کدام یک از پست‌های شما در دسته محتوای یتیم قرار می‌گیرند. در این صورت به سرعت این مشکل را حل می‌کنید تا رتبه خوبی در موتورهای جستجو دریافت کنید. ظاهر این محتوا در داشبورد افزونه به شکل زیر است.

محتوای یتیم در افزونه یواست سئو

هنگامی که ویژگی محتوای یتیم را با ویژگی لینک زنی داخلی یواست همراه می‌کنید به سرعت تمامی مشکلات لینک زنی داخلی و محتوای یتیم، حل می‌شود. این ویژگی فقط در اختیار کاربران حرفه‌ای یواست قرار دارد.

3.ریدایرکت زدن URL های قدیمی به جدید

گاهی اوقات فرقی ندارد که صفحات روی سایت را پاک یا جابجا کرده‌اید، به هر حال نیازمند پاک کردن پست‌ها یا صفحه‌ها می‌شوید. این کار در هنگامی که URL های قدیمی بازدید کننده داشته‌اند، بسیار پر ریسک است. چون بازدیدکنندگان با خطای «404 not found» مواجه می‌شوند.

در مورد صفحات پربازدید باید URL قدیمی را به جدید ریدایرکت بزنید. چون می‌دانید که بازدیدکنندگان به آن علاقه دارند. یا می‌توانید به بازدیدکنندگان بگویید که محتوا حذف شده یا موقتاً صفحه دیگری را نمایش دهید. با داشتن نسخه پریمیوم افزونه یواست سئو می‌توانید تمامی کارهای مذکور را از درون داشبورد وردپرس انجام دهید. البته یکی از سردرگمی های کارشناسان سئو، انتخاب بین ریدایرکت 301 و تگ کنونیکال است که در بلاگ کارلنسر درباره تگ کنونیکال، به این سوال پاسخ می دهیم.

ماژول ریدایرکت به حل این مشکلات کمک می‌کند. انواع ریدایرکت قابل استفاده در یواست پریمیوم به شرح زیر است:

  • 301 – Moved permanently
  • 302 – Found
  • 307 – Temporary redirect
  • 410 – Content deleted
  • 451 – Content unavailable for legal reasons

همچنین نسخه پریمیوم امکان ریدایرکت های REGEX یا Regular Expressions را فراهم کرده است تا گروهی از URL های حاوی کلمه یا عبارت خاصی را به یکی، ریدایرکت دهید.

 

مطلب پیشنهادی: راه میان‌بر سئو داخلی

 

4.لینک سازی داخلی عالی

افزونه یواست پیشنهاداتی عالی برای لینک سازی داخلی دارد. با دقت به تصویر زیر به خوبی متوجه منظورم می‌شوید.

لینک سازی داخلی در افزونه یواست سئو

نسخه پریمیوم یواست، لینک‌های زیادی را برای محتوای در حال نگارش ارائه می‌دهد. این ویژگی، بسیار مفید است. چون با لینک سازی داخلی باعث تقویت سئو می‌شوید. این ویژگی در نسخه رایگان وجود ندارد.

برقراری لینک‌های داخلی، کار چندان آسانی نیست. البته یکی از راهبردهای مهم سئو هم محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید رتبه خوبی بگیرید، پس محتوای با کیفیت، مرتبط و آگاهی دهنده در مورد کلیدواژه‌ها تولید کنید.

سفارش تولید محتوای باکیفیت

 

حالا چطور باید به گوگل بگوییم که کدام پست‌ها با هم درارتباط هستند و مهم‌ترین‌شان کدامند؟

در اینجا، لینک سازی به شما کمک می‌کند. کاربران نسخه پریمیوم افزونه یواست سئو کادر جدیدی را در سمت راست سایت مشاهده خواهد کرد که Yoast Internal Linking نامیده می‌شود. در اینجا مجموعه‌ای از لینک‌های مرتبط با متن در حال نگارش قرار دارد. این ویژگی برای یافتن پست‌های مشابه از کلمات برجسته‌ای که قبلاً در ابزار Yoast SEO Insights تعریف کرده‌اید، استفاده می‌کند.

5.پیش نمایش در شبکه‌های اجتماعی برای تقویت فعالیت رسانه‌ای

اگر می‌خواهید توجه مخاطبانتان را به سمت بلاگتان جلب کنید، بنابراین پست‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

با کمک نسخه پریمیوم به راحتی  ظاهر پست‌ها در فیسبوک یا توئیتر را بدون رفتن به این کانال‌ها چک می‌کنید. فقط باید به meta box افزونه یواست مراجعه کرده و تصویر مدنظرتان و نمایش مناسب آن را انتخاب کنید.

 

مطلب پیشنهادی: سوشیال سیگنال چیست؟ چه اهمیتی برای سئو دارد؟

 

ویژگی‌های نسخه پریمیوم افزونه یواست سئو

  • می‌توانید برای هر پست عنوان سئو و متا دیسکریپشن را بر حسب طبقه، تگ و صفحات آرشیو نویسنده تغییر دهید.
  • می‌توانید تنظیمات Permalink را تغییر داده و برخی از پارامترها مثل حذف ایست واژه‌ها از Slugs، مدیریت برخی از ریدایرکت ها و تنظیمات کنونیکال را تغییر دهید.

تنظیمات پرمالینک در افزونه یواست سئو

  • می‌توانید پیش نمایش اسنیپت گوگل را مشاهده کنید.
  • این افزونه امکان اجرای اصلاحات مربوط به Google Webmaster Tools، Yahoo Site Explorer و Bing Webmaster Tools را دارد.
  • نسخه پریمیوم یواست دارای مدیریت قدرتمند ریدایرکت است و به سرعت می‌توانید ارورهای 404 در کنسول سرچ گوگل را با تنظیم ریدایرکت‌ها رفع کنید.
  • سایت مپ ها سریع‌ترین و ساده‌ترین روش برای ایندکس شدن هستند و به موتورهای جستجو در مورد محتوای شما اطلاع رسانی می‌کنند. با کمک یواست به راحتی می‌توانید سایت مپ های XML را در وردپرس ایجاد کنید.
  • یکی از ویژگی‌های برتر این افزونه، یکپارچگی سایت با پلتفرم‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توئیتر و… است.
  • با کمک ویژگی کلیدواژه‌های چندگانه می‌توانید پست را از نظر چند کلیدواژه بهینه سازی کنید.

 

مرور کلی نسخه رایگان افزونه یواست سئو

1.برای بهینه سازی محتوای سازگار با موتورهای جستجو، بهترین گزینه است

افزونه یواست سئو یکی از ابزارهای عالی تحلیل محتوا محسوب می‌شود. تحلیلگر محتوای این افزونه در داخل meta box درست در زیر ویرایشگر متن وردپرس قرارگرفته است.

با کمک ویرایشگر اسنیپت می‌توانید ظاهر محتوا درون سرپ ها را مورد بررسی قرار دهید. امکان سفارشی سازی عنوان سئو و بازنویسی متادیسکریپشن هم فراهم است که نقش زیادی در تقویت CTR دارند.

 

مطلب پیشنهادی: انواع داده های ساختار یافته (Structured Data) نتایج گوگل

 

برای استفاده از ابزار تحلیل محتوا فقط باید کلیدواژه اصلی را وارد کنید. در نسخه رایگان فقط امکان وارد کردن یک کلید واژه فراهم است. این افزونه بعد از وارد کردن کلیدواژه، متن را از نظر 12 عامل سئو مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی از این عوامل شامل چگالی کلیدواژه، خوانایی و تعداد لینک‌های خروجی هستند. همچنین به کارگیری کلیدواژه در عنوان، متادیسکریپشن و پاراگراف اول محتوا هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بهینه سازی محتوا با افزونه یواست سئو

سیستم نمره گذاری این افزونه به شکل چراغ راهنمایی و رانندگی است. چراغ سبز هم به معنای محتوای مورد تأیید از نظر سئو است. تمامی حوزه‌های نیازمند تقویت مورد بررسی قرار می‌گیرند. این سیستم از حضور در سرپ ها اطمینان پیدا می‌کند.

2.توانایی استفاده از سایت مپ‌ها

نسخه رایگان یواست هم دارای کارایی در حوزه سایت مپ است. کاربران با کمک این افزونه سایت مپی می‌سازند که به طور خودکار با اضافه شدن پست جدید، آپدیت می‌شود. با کلیک روی «XML Sitemap» در داشبورد افزونه یواست به راحتی می‌توانید سایت مپ ها را فعال کنید.

با فعال شدن این ویژگی، هرگاه که محتوای جدیدی منتشر کنید، به موتورهای جستجو اطلاع رسانی می‌شود. بنابراین محتوای شما هم ایندکس می‌شود که به معنای به نمایش درآمدن درون سرپ ها است.

3.هماهنگی یواست با شبکه‌های اجتماعی

با رفتن به قسمت SEO در افزونه یواست و کلیک روی «Social» می‌توانید URL مربوط به هشت شبکه اجتماعی محبوبتان را معرفی کنید. می‌توانید وب سایت خودتان را با چهار ابزار شبکه اجتماعی به نام‌های Facebook Open Graph، Twitter Cards، Pinterest Open Graph و… هماهنگ کنید.

هماهنگی افزونه یواست سئو با شبکه های اجتماعی

همچنین ویژگی Social media در متاباکس تحلیل محتوا هم قابل مشاهده است. روش نمایش محتوا درون شبکه‌های اجتماعی در زیر تب «Social» قابل تنظیم است. می‌توانید عنوان را ویرایش کرده، متادیسکریپشن بنویسید و تصویر سفارشی را آپلود کنید.

ویژگی‌های نسخه رایگان افزونه یواست سئو

  • کارکردهای سئو برای رفع نیازهای وب سایتتان را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • ابزار تحلیل محتوای قدرتمندی برای بهینه سازی هر پست قرار گرفته روی پیج یا وب سایت دارد.
  • امکان Breadcrumb Navigation، متاتگ های Open graph، فایل txt و ویرایشگر .htaccess را فراهم می‌کند. ویژگی Breadcrumb به خوانندگان نشان می‌دهد که در کجای ساختار بلاگ شما قرار گرفته‌اند.
  • این افزونه دارای پلاگین‌های جانبی و پولی مثل Video SEO، Local SEO و News SEO برای سایت‌های اختصاصی با نیازهای ویژه است.
  • این افزونه از سیستم نمره دهی چراغ راهنمایی و رانندگی در حین تهیه پیش نویس پست استفاده می‌کند. چراغ سبز به معنای شرایط سئوی مطلوب است. چراغ قرمز هم به معنای وضعیت سئوی ضعیف و نیازمند تغییرات است. چراغ نارنجی هم به معنای نیاز به بررسی یک یا دو عامل برای رسیدن به چراغ سبز و مورد تأیید است.

 

مطلب پیشنهادی: کاربرد پروتکل اُپن گراف (Open Graph) در سئو

 

در نهایت . . .

افزونه یواست یکی از کامل‌ترین روش‌های بهینه سازی سئو برای وردپرس است. این افزونه ویژگیهای گسترده‌ای برای کمک به سئوی سایت دارد. اگر در این حوزه، تازه کار هستید، از نسخه رایگان افزونه یواست استفاده کنید. ولی اگر مدتی به بلاگ نویسی پرداخته‌اید و می‌خواهید ترافیک کلی موتور جستجو را تقویت کنید، از نسخه پولی یا پریمیوم یواست سئو استفاده کنید.

نسخه پریمیوم برای یک سال فقط 89 دلار هزینه دارد که ارزشش را دارد. شما از کدام نسخه استفاده می‌کنید؟ چه افزونه دیگری برای بهینه سازی سئو در وردپرس می‌شناسید؟

 

منابع

Yoast SEO WordPress Plugin Review

https://seoneurons.com/wordpress/set-up-yoast-seo-plugin/

https://bloggerspassion.com/yoast-seo-premium-vs-free-plugin

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه