فول استک چیست و فول استک دولوپر به چه کسی می‌گویند؟

15 دی 1402 - آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403
فول استک دولوپر چیست
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

احتمالا این روزها شما هم واژه فول استک و یا فول استک دولوپر را به کرات شنیده‌اید، به خصوص اگر به تازگی برنامه نویسی را شروع کرده باشید. اما توسعه دهنده فول استک چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ توسعه دهندگان فول استک Full Stack Developer اشخاصی هستند که توانایی توسعه برنامه‌های کامل وب را در هر دو بخش فرانت اند Front End  و بک اند Back End دارند. به عبارت دیگر، یک توسعه‌دهنده فول استک توانایی طراحی، توسعه و اجرای قسمت‌های مربوط به بازدیدکنندگان و سرور را دارد. اما سوالاتی مانند اینکه “درآمد برنامه نویس فول استک چقدر است؟”، “استخدام فول استک به چه صورت است”، “چگونه یک برنامه نویس فول استک شویم” و غیره برای هر فردی که وارد این اقیانوس بی انتها شده است، پیش می‌آید. به همین علت، قصد داریم در این مقاله به بررسی تخصصی از این قبیل سوالات بپردازیم.

 

فول استک چیست؟

فول استک و یا Full stack به معنی کل مجموعه است. در دنیای فناوری و وب، فول استک دولوپر به توسعه دهندگانی گفته می‌شود که توانایی پیاده سازی هر دو سمت فرانت‌اند و بک‌اند یک وب سایت یا اپلیکیشن را دارند. فرانت‌اند، بخش قابل مشاهده وب سایت یا اپلیکیشن است که کاربران با آن به صورت مستقیم تعامل دارند. بک‌اند، بخش غیرقابل مشاهده وب سایت یا اپلیکیشن است که منطق تجاری و عملکردهای آن را اجرا می‌کند. به همین علت، فول استک دولوپرها باید باید با زبان‌ها، تکنولوژی‌ها و اصول طراحی مختلف آشنا باشند و بتوانند یک پروژه را به صورت کامل و حرفه‌ای از صفر تا صد انجام دهند. این موضوع برای تمامی فول استک دولوپرها باید در برگیرنده‌ی تمامی قسمت‌های طراحی اپلیکیشن و سایت باشد.

 

فول استک دولوپر و یا Full stack web Developers چیست؟

فول استک دولوپر (Full stack web Developers) یک برنامه‌نویس وب است که می‌تواند هر دو سمت فرانت‌اند و بک‌اند یک وب سایت یا اپلیکیشن را پیاده‌سازی کند و توسعه دهد. فرانت‌اند، بخش مشتری ‌محور یک وب سایت یا اپلیکیشن است که کاربران در آن زمان خود را سپری می‌کنند و با آن تعامل می‌کنند. بک‌اند بخش سرور ‌محور آن است که منطق و عملکرد وب سایت یا اپلیکیشن را تأمین می‌کند. از آنجایی که توسعه دهندگان فول استک با تمام جنبه‌های فرآیند توسعه درگیر هستند، باید در هر دو تخصص بالا و قابل قبولی داشته باشند.
ساده‌ترین راه برای درک مفهوم فول استک این است که یک رستوران را تصور کنید. در این رستوران، قسمت ظاهری و فرانت آن شامل قسمت‌های نشیمن با تزئینات خوب و منحصر به فرد است که بازدیدکنندگان از غذای خود بدون داشتن دغدغه‌ لذت می‌برند.
در قسمت بک و یا پست این ماجرا، آشپزخانه و انباری وجود دارد که تمامی فعالیت‌های شکل گرفته در آن از دید مشتریان پنهان است. در قسمت پشتی آشپزها (توسعه دهندگان) مواد ذخیره شده را از انباری (پایگاه داده) جمع آوری می‌کنند و عملیات را در آشپزخانه (سرور) انجام می‌دهند و سپس وعده‌های غذایی (اطلاعات) کاملاً آماده را برای (کاربر) سرو می‌کنند.
این دقیقا همان کاری است که توسعه دهندگان فرانت اند برای بهینه سازی قسمت‌های قابل مشاهده یک برنامه برای مرورگرهای وب و دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌دهند. در مقابل، توسعه دهندگان بک اند Back end به اصلاح کد نرم افزاری را که با سرورها و پایگاه‌های داده یا سایر نرم افزارهای اختصاصی ارتباط برقرار می‌کند، می‌پردازند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مطلب تفاوت برنامه نویسی فرانت اند و بک اند را هم مطالعه بفرمایید.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

 

وظایف توسعه دهنده فول استک

فول استک دولوپر چیست

توسعه دهندگان فول استک طیف وسیعی از مسئولیت‌ها را بر عهده دارند. این افراد باید در طراحی و ایجاد وب سایت‌هایی با معماری داخلی قوی و ارائه یک رابط تعاملی و بصری به مشتریان تسلط بالایی داشته باشند. علاوه بر این، توسعه دهندگان فول استک باید به HTML ،CSS و جاوا اسکریپت مسلط باشد. همچنین، افراد متخصص در این زمینه روندهای فعلی صنعت و تکنولوژی‌های نوظهور مطلع باشند و بدانند که چگونه فناوری‌های آینده را مطابق با نیازهای کارفرمایان خود به کار گیرند.اما به صورت کلی وظایف توسعه دهندگان فول استک شامل؛

  • توسعه و نگهداری خدمات و رابط‌های وب
  • انجام تست، عیب یابی نرم افزار و رفع اشکال
  • کار با CSS، HTML و جاوا اسکریپت، همراه با پیش پردازشگرهای CSS، برای ایجاد پلتفرم‌های فرانت اند برای مشتریان
  • مدیریت پایگاه داده‌ها و سرورها
  • کدنویسی برای بررسی عملکرد در چندین زبان و پلتفرم
  • ارتباط با توسعه دهندگان دیگر و تیم طراحی گرافیک برای ارائه بهترین محصول ممکن
  • نمونه اولیه حداقل محصولات بادوام برای ارتباط با سهامداران شرکت
  • توسعه API و خدمات RESTful
  • توجه به مسائل مهم مانند امنیت، مقیاس پذیری و موارد دیگر نرم افزار

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی با چت جی پی تی

 

مهارت‌های مورد نیاز فول استک دولوپر

استخدام فول استک دولوپر

بهتر است توسعه دهندگان فول استک مواردی مانند خلاقیت، دید گرافیکی و آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های مربوط به دنیای اینترنت را داشته باشند. علاوه بر این، این افراد باید بر روی مواردی که در ادامه معرفی شده‌اند، تسلط داشته باشند.

توسعه فرانت اند Front-end

فول استک دولوپرها باید بر فرایند طراحی رابط کاربری مسلط باشند. این موارد شامل گزینه‌هایی مانند جزئیات کدگذاری مانند منوهای کشویی، انتخاب فونت‌، رنگ‌ها و طرح بندی صفحه است. توسعه دهندگان فول استک همچنین باید بدانند که چگونه با فناوری‌های فرانت اند مانند HTML ،CSS و زبان‌های برنامه نویسی مانند برنامه نویسی پایتون کار کنند تا وب سایت‌ها و برنامه‌ها را از نظر بصری قابل اجرا و جذاب کنند.

توسعه بک اند Back-end

مهارت‌های توسعه بک اند مستلزم استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مانند Python ،PHP ،Ruby on Rails ،CakePHP و درک نحوه کار الگوریتم‌ها است.

طراحی وب Web design

متخصصان فول استک بهتر است با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ آشنایی داشته باشند. آشنایی با اصول طراحی UI و یا رابط کاربری برای کمک به ایجاد عناصر پس زمینه و عناصر صوتی و تصویری مفید خواهد بود.

مدیریت پایگاه داده

مهارت‌های مدیریت پایگاه داده برای توسعه دهندگان فول استک از موارد مورد نیاز است. اگرچه تسلط بر روی این موضوع برای توسعه دهندگان بک اند ضروری‌تر به نظر می‌رسد، اما،  یک توسعه دهنده فول استک باید بتواند پرس و جوهای پایگاه داده و ذخیره سازی وب را طراحی، درک و حتی تغییراتی در آن ایجاد کند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین زبان های برنامه نویسی

 

زبان‌ها و ابزارهای برنامه نویسی برای فول استک دولوپر

  • Angular JS
  • Apache HTTP Server
  • AWS
  • CSS
  • js
  • JavaScript
  • jQuery
  • Laravel
  • Microsoft SQL Server
  • MySQL
  • Nginx
  • js
  • PHP
  • Polymer
  • React
  • Ruby on Rails
  • js

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی شی گرا چیست؟

 

چگونه یک توسعه دهنده فول استک شویم؟

چگونه یک توسعه دهنده فول استک شویم؟

برای تبدیل شدن به یک فول استک دولوپر حرفه‌ای باید برای یادگیری زبان‌های پر کاربرد، آخرین تکنولوژی و اصول طراحی مورد نیاز برای توسعه بک اند و فرانت اند آمادگی داشته باشید و موارد زیر را حتما در این راه همواره در نظر داشته باشید.

مهارت هایی را که باید بیاموزید شناسایی کنید

اگر یک فرد مبتدی هستید، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک به آموزش تخصصی و تجربه برای پروژه‌های مختلف نیاز دارید.

تعیین جدول زمانی ایده آل شخصی

اگر درگیر یک شغل تمام وقت یا تحصیل بوده‌اید، شروع یک مهارت جدید می تواند چالش برانگیز باشد. اما به هیچ وجه غیرممکن نیست. در مورد تغییراتی که می خواهید برای زندگی خود ایجاد کنید فکر کنید و با مدیریت زمان به سمت اهداف خود قدم بردارید.

آموزش مهارت‌های کدنویسی

برای اینکه یک فول استک دولوپر ماهر شوید، باید دانش خود را در مورد زبان‌های برنامه نویسی کاربردی ارتقاء دهید. گذراندن دوره‌های آموزشی به زبان‌های مرتبط مانند زبان برنامه نویسی CSS، پایتون و جاوا اسکریپت را در الویت کار خود بگذارید.

یک رزومه قوی بسازید

اگر در زمینه فول استک به صورت عملی رزومه کاملی ندارید، باید مهارت‌ها و تخصص خود را به نمایش بگذارید. سعی کنید پروژه‌ها و یا دوره‌های آموزشی را که قبلاً آن را سپری کرده‌اید، جمع آوری کنید و هر یک را به طور کامل شرح دهید.

جستجو برای کار را شروع کنید

هنگامی که یک نمونه کار با دو یا چند پروژه را آماده کردید، زمان جستجو برای یک کار مناسب می‌رسد. اگرچه این کار کمی دلهره آور است، اما رزومه و مجموعه مهارت‌های شما می تواند توجه شرکت‌ها را برای استخدام فول استک دولوپر جلب کند.

سوالات مصاحبه فنی را تمرین کنید

مصاحبه برای موقعیت‌های شغلی مرتبط با فناوری اغلب شامل یک بخش فنی است. در طول این مصاحبه، ممکن است از شما خواسته شود که یک مورد مرتبط با برنامه نویسی را به صورت آنلاین و یا آفلاین را تکمیل کنید.

آمادگی برای مصاحبه منابع انسانی

استخدام فول استک دولوپر در شرکت‌ها فقط به کدنویسی و برنامه نویسی محدود نمی‌شود و شرکت‌ها افرادی را می‌خواهند که علاوه بر داشتن مهارت‌های لازم با فرهنگ آن‌ها سازگار باشند. قبل از مصاحبه، پاسخ‌هایی را آماده کنید که نشان می‌دهد چگونه با استرس، اختلافات کاری یا چالش‌های کاری رفتار می‌کنید. رایج‌ترین سوالات مصاحبه‌های شرکت‌های موجود را بخوانید تا غافلگیر نشوید.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی اندروید بهتره یا طراحی سایت؟

 

کلید واژه‌های مهم برای توسعه دهندگان فول استک

حوزه کاری توسعه فول استک پر از اصطلاحات و واژه‌های منحصر به فرد است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • API: نرم افزاری که به دو اپلیکیشن اجازه تبادل اطلاعات را می‌دهد و مخفف Application Programming Interface است.
  • Bootstrap: مجموعه‌ای منبع باز از ابزارهای فرانت اند برای ایجاد وب سایت‌ها و برنامه‌ها
  • Flask: یک فریم ورک اپلیکیشن میکرو وب است که در پایتون نوشته شده است.
  • فریم ورک و یا چارچوب: ساختار لایه‌ای است که پایه‌ای را برای توسعه برنامه های کاربردی نرم افزاری فراهم می کند.
  • نرم‌افزار متن‌باز (OSS) : نرم‌افزاری که دارای کد منبعی است که می‌توان آن را تغییر داد، توزیع کرد یا به‌ راحتی در پروژه‌های دیگر آن ادغام کرد.
  • PHP: مخفف Hypertext Preprocessor می‌باشد که یک زبان برنامه نویسی سمت سرور یعنی بک اند برای توسعه وب است.
  • پایتون: یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و سطح بالا است.
  • Stack: مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری هایی که توسعه دهندگان برای انجام کارهای خود از آن‌ها استفاده می کنند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین فریم ورک های بک اند

 

درآمد فول استک دولوپرها چقدر است؟

درامد فول استک دولوپرها

حقوق توسعه دهندگان نرم افزار فول استک بر اساس تجربه، عنوان شغل، مکان و تجربه متفاوت است. میزان درآمد شهرهای بزرگتر اغلب به هزینه زندگی بالاتری نیاز دارند، بنابراین توسعه دهندگان فول استک در این شهرها معمولاً دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند. اما توسعه دهندگان فول استک در کشورهای بزرگ مانند آمریکا حقوق بسیار خوبی دریافت می‌کنند و متوسط درآمد برنامه نویس فول استک به صورت سالانه در ایالات متحده 85469 دلار است. درآمد متخصصان فول استک در ایران نسبت به متخصصان بک اند و فرانت اند بالاتر است و متوسط درآمد این افراد میانگین از 14 تا 40 میلیون متغیر است. در نظر داشته باشید این اعداد و ارقام نسبت به شرایط اقتصادی و نوسانات بازار متغیر است.

 

مزایای شغل Full stack

انتخاب شغل برنامه نویسی فول استک مزایای بسیار زیادی با خود به همراه دارد. این مزایا شامل؛

  • برنامه نویسان فول استک می‌توانند طیف وسیعی از پروژه‌ها را به تنهایی انجام دهند و تقاضا برای این شغل بسیار بالا است.
  • این شغل، می‌تواند نقش‌های بیشتری را در یک سازمان بر عهده بگیرد. این موضوع می‍‌تواند به مشاغل در صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره وری کمک کند.
  • برنامه نویس فول استک، می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن یک نمونه اولیه بسازد.
  • افراد متخصص در این حوزه می‌توانند به راحتی میان موقعیت شغلی بک اند و فرانت اند یکی را انتخاب کنند.

 

مطلب پیشنهادی: لاراول چیست؟

 

معایب شغل Full stack

خیلی از افراد بر این باورند که شغل برنامه نویسی فول استک همزمان بر روی چندین حوزه تکنولوژی متمرکز است. به همین علت، ممکن است افراد این حوزه مانند افرادی که به صورت تخصصی به آموزش بک اند و یا فرانت اند می‌پردازند، حرفه‌ای نباشند. اما معایب این شغل به صورت کلی شامل:

  • مسئولیت و حجم کاری بالا
  • چالش‌های کاری بالا
  • یادگیری نسبتاً سخت
  • بسیاری از شرکت‌های بزرگ تیمی جدا برای بک اند و فرانت اند دارند.
  • کد نویسی بر روی یک پروژه ممکن است زمان زیادی ببرد.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی فرانت اند و بک اند چه تفاوتی با هم دارند؟

 

سخن نهایی

فول استک دولوپر چه وظایفی دارد؟

فول استک دولوپر (Full-stack developer) فردی است که هم در بخش فرانت اند (Frontend) و هم در بخش بک اند (Backend) یک پروژه وب، متخصص است. فرانت اند بخش قابل مشاهده یک وب سایت یا اپلیکیشن است، یعنی آنچه کاربر می‌بیند و با آن تعامل می‌کند. همچنین، بک اند بخش غیرقابل مشاهده یک وب سایت یا اپلیکیشن است، یعنی آنچه در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و داده‌ها را مدیریت می‌کند. استخدام فول استک دولوپرها در فضاهای مختلفی مانند استارتاپ‌، شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند توسعه وب، توسعه اپلیکیشن، توسعه بازی و توسعه نرم افزار فعالیت کنند. یک فرد فول استک دولوپر هم می‌تواند به صورت حضوری و همچنین به صورت پروژه‌ای کار کند. افراد متخصص در این زمینه می‌توانند در کنار شغل اصلی خود پروژ‌ه‌های مختلفی مانند انجام پروژه فلسک، Django، Laravel و… را ارائه دهند و درآمد بالایی را کسب کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه