برنامه نویسی فرانت اند و بک اند چه تفاوتی با هم دارند؟

15 مرداد 1399 - آخرین بروزرسانی: 13 خرداد 1402
تفاوت فرانت اند و بک اند
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

برنامه نویس یا توسعه دهنده فرانت اند (Front-End) و بک اند (Back-End) دو عبارت متداول در حوزه توسعه وب هستند. این دو موقعیت شغلی در توسعه وب بسیار حیاتی هستند؛ ولی با هم فرق دارند. هر کدام از آنها باید با یکدیگر تعامل برقرار کرده و با یکدیگر به صورت کارآمد در قالب یک واحد یکپارچه عمل کنند تا عملکرد وب سایت تقویت شود.

 

توسعه فرانت اند

کاربران در بخش فرانت‌ اند به طور مستقیم با فرانت اند تعامل برقرار می‌کنند. فرانت اند را جنبه مشتری اپلیکیشن هم می‌نامند. این جنبه شامل تمامی مواردی است که کاربران به طور مستقیم آنها را تجربه می‌کنند. این موارد شامل رنگ و سبک متن‌ها، تصاویر، نمودارها، جداول، دکمه‌ها، رنگ‌ها و فهرست ناوبری می‌شود. زبان‌های مورد استفاده در توسعه فرانت اند شامل HTML، CSS و جاوا اسکریپت هستند.

هر آنچه که در هنگام ظاهر شدن وب سایت‌ها، اپلیکیشن های وب یا اپلیکیشن های موبایلی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود؛ از جمله ساختار، طراحی، رفتار و محتوا در اختیار توسعه دهندگان فرانت اند قرار دارد. دو هدف اصلی از توسعه فرانت اند، پاسخگو بودن و عملکرد است. توسعه دهنده باید از پاسخگو بودن سایت، اطمینان پیدا کند یعنی سایت به درستی روی تمامی دستگاه‌ها در تمامی اندازه‌ها به نمایش در آید و هیچ بخشی از وب سایت به طور نامناسب در صفحه نمایش خاصی به نمایش در نیاید. استخدام برنامه نویس فرانت اند یکی از نیازهای اساسی کسب و کارهای اینترنتیست. 

 

سفارش یا انجام پروژه برنامه نویسی

 

زبان‌های فرانت اند

بخش فرانت اند با کمک برخی از زبان‌ها ساخته می‌شود که در ادامه تشریح می‌شوند:

  • HTML: HTML مخفف Hyper Text Markup Language است. از این زبان برای طراحی فرانت اند سایت با کمک زبان markup استفاده می‌شود. زبان HTML ترکیبی از زبان Hypertext و Markup است. لینک بین صفحات وب با Hypertext تعریف می‌شود. زبان markup هم برای تعریف اسناد متنی درون تگ به کار می‌رود تا ساختار صفحات وب تبیین شود.
  • CSS: مخفف CSS به صورت Cascading Style Sheets است که زبانی ساده برای ساده کردن فرایند طراحی صفحات وب است. با CSS می‌توانید از سبک‌های صفحات وب استفاده کنید. با این زبان هر صفحه را به طور مستقل از HTML، طراحی می‌کنید.
  • Java Script: جاوا اسکریپت معروف‌ترین زبان برنامه نویسی مورد استفاده در سایت‌ها برای ایجاد جلوه‌های بصری جذاب است. با این برنامه، عملکرد وب سایت در جهت اجرای بازی‌های فوق العاده و نرم افزارهای وب محور را بهبود می‌دهید.

 

فریم‌ورک ها و  کتابخانه (Library)های فرانت اند

  • AngularJS: یکی از فرم ورک های منبع باز فرانت اند جاوا اسکریپ، AngularJS است که برای توسعه اپلیکیشن های وب تک صفحه‌ای (SPA ها) به کار می‌رود. این فریم‌ورک به طور مستمر در حال رشد و توسعه است تا روش‌های بهتری را برای توسعه اپلیکیشن های وب فراهم نماید. با این فریم‌ورک می‌توان به HTML پویا رسید. این پروژه منبع باز به طور رایگان قابل استفاده و دستکاری است. این فریم‌و‌رک با استفاده از دایرکتیوها و داده‌های متصل به HTML قادر به توسعه ویژگی‌های HTML است.
  • React.js: یکی از لایبرری های انعطاف پذیر و کارآمد جاوا اسکریپت برای ایجاد رابط‌های کاربری است. این لایبرری منبع باز و مؤلفه محور در قبال View Layer اپلیکیشن مسئول است. فیسبوک از این قابلیت بهره می‌برد.
  • Bootstap: ابزار منبع باز و رایگان جهت ایجاد وب سایت‌ها و اپلیکیشن های پاسخگو است. یکی از فریم ورک های محبوب HTML، CSS و جاوا اسکریپ برای توسعه وب سایت‌های ریسپانسیو و موبایلی است.
  • JQuery: لایبرری منبع باز جاوا اسکریپت است که تعامل میان داکیومنت HTML/CSS یا تعامل میان (DOM) Document Object Model و جاوا اسکریپت را دقیق‌تر و ساده‌تر می‌کند. کدها را تشریح کرده و دستکاری و کار با داکیومنت HTML را ساده کرده، وقایع مرورگر، انیمیشن‌های DOM، تعامل‌های Ajax و توسعه Cross-brawser را هدایت می‌کند.
  • SASS: معتبرترین و دقیق‌ترین زبان است. برای توسعه CSS موجود در یک سایت قابل استفاده است و هر چیزی از جمله Variables، inheritance و nesting را به راحتی در بر می‌گیرد.
  • برخی دیگر از کتابخانه‌ها و فریم ورک ها عبارت هستند از: Semantic-UI، Foundation، Materialize، Backbone، Ember.js، Express.js و غیره.

برنامه نویسی

 

توسعه بک اند

جنبه سروری سایت را بک اند می‌نامند. این بخش به ذخیره سازی و سازماندهی داده‌ها پرداخته و از عملکرد مناسب جنبه مشتری سایت اطمینان می‌یابد. این بخش از وب سایت برای مخاطب قابل مشاهده نیست و با آن تعامل برقرار نمی‌کنید. این بخش از نرم افزار به طور مستقیم با کاربر در تماس قرار نمی‌گیرد. ویژگی‌ها و بخش‌های تولید شده از جانب طراحان بک اند به طور غیر مستقیم و از طریق اپلیکیشن فرانت اند در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. فعالیت‌هایی مثل نگارش API ها، ساخت کتابخانه‌ها و کار با مؤلفه‌های سیستمی بدون رابط‌های کاربری یا حتی سیستم‌های برنامه نویسی علمی در بک اند قرار می‌گیرند.

 

زبان‌های بک اند

نقش بک اند با کمک زبان‌های زیر طراحی می‌شود:

  • PHP: زبان کدنویسی در بخش سرور است که به طور اختصاصی برای توسعه وب طراحی شده است. از آنجا که کد PHP روی سرور قابل اجرا است پس این زبان Server-side نامیده می‌شود.
  • ++C: هدف زبان برنامه نویسی محسوب شده و امروزه به طور گسترده در برنامه نویسی رقابتی به کار می‌رود. البته به عنوان زبان بک اند هم به کار می‌رود.
  • Java: یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌ها و پلتفرم‌های برنامه نویسی است. این زبان به راحتی قابل مقیاس بندی است و مؤلفه‌هایش به راحتی در دسترس قرار دارند.
  • Python: با زبان برنامه نویسی پایتون به سرعت برنامه نویسی نموده و سیستم‌ها را به طور کارآمدتر با هم تلفیق می‌کنید.
  • Java Scriot: از جاوا اسکریپت می‌توان به عنوان زبان برنامه نویسی در هر دو حوزه فرانت اند و بک اند استفاده کرد.
  • js: محیطی منبع باز و میان پلتفری برای اجرای کد جاو اسکریپت در خارج از مرورگر است. این زبان نوعی فریم وورک یا زبان برنامه نویسی نیست. اغلب چنین اشتباهی می‌کنند. غالباً از Node.js برای ایجاد خدمات بک اند مثل API ها مثل اپلیکیشن سایتی یا موبایلی استفاده می‌کنیم. از آن در محصولات شرکت‌های بزرگی مثل پی پال، اوبر، نتفلیکس، والمارت و غیره هم استفاده شده است.

 

فریم‌ورک های بک اند

  • فهرست فریم ورک‌های بک اند شامل Express, Django, Rails, Laravel, Spring و غیره است.
  • سایر زبان‌های برنامه نویسی یا Scripting شامل C#، Ruby، REST، Go و غیره هستند.

تفاوت فرانت اند و بک اند

 

تفاوت میان فرانت اند و بک اند

توسعه فرانت اند و بک اند با هم فرق دارند ولی دو جنبه از یک موقعیت مشابه هستند. کاربران فرانت اند را می‌بینند و با آن تعامل برقرار می‌کنند ولی عملکرد همه چیزهای قرار گرفته روی مرورگر با بک اند مشخص می‌شود.

  • فرانت اند بخشی از وب سایت است که کاربران می‌بینند. و با آن تعامل برقرار می‌کنند؛ مانند رابط کاربر گرافیکی (GUI) و خط فرمان که شامل طراحی، منوهای ناوبری، متن‌ها، تصاویر، ویدئوها و غیره است. در مقابل بک اند به عنوان بخش غیرقابل مشاهده و وب سایت برای کاربران است.
  • جنبه‌های بصری وب سایت که قابل مشاهده از جانب کاربران است، فرانت اند نام دارد. از طرف دیگر هر آنچه که در پس زمینه این ظاهر به وقوع می‌پیوندد به بک اند مربوط می‌شود.
  • زبان مورد استفاده برای فرانت اند شامل HTML، CSS و جاوا اسکریپ است؛ در حالی که زبان مورد استفاده برای بک اند شامل جاوا، Ruby، Python و Net. است.

 

سفارش یا انجام پروژه برنامه نویسی

 

در نهایت . . .

در طراحی سایت و اپلیکیشن، استخدام توسعه دهنده فرانت اند و بک اند حرفه‌ای اهمیت دارد. هر کدام از این سمت‌ها به مهارت‌های خاصی نیاز دارند. در این مقاله با تفاوت‌های این دو جنبه از طراحی سایت و اپلیکیشن آشنا شدید. هر کدام از این جنبه‌های طراحی به تسلط روی زبان‌های برنامه نویسی و کد نویسی خاصی نیاز دارند. برای استخدام فریلنسرهای توسعه دهنده فرانت اند و بک اند یا سفارش پروژه برنامه نویسی می‌توانید از پلتفرم دورکاری کارلنسر استفاده کنید.

 

مطلب پبشنهادی: 10 زبان محبوب برنامه نویسی در سال 2020

 

منبع

https://www.geeksforgeeks.org/frontend-vs-backend/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • ستایش سلیمیان
    28 مرداد 1399

    مطالب وبلاگ تون خیلی خوب و مفیدن و استفاده میکنم همیشه. موفق باشید همیشه ????????????

  • Ronni1edug
    03 مهر 1400

    Great post