لاراول چیست؟ آشنایی با فریمورک Laravel

07 مرداد 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
لاراول
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

لاراول یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین  فریمورک های زبان برنامه نویسی PHP است. در سالیان اخیر تقاضای زیادی برای استخدام برنامه نویس لاراول ایجاد شده است. ارایه قبلیت های مختلف برای برنامه نویسان در سطوح مختلف و ساده سازی فرآیندها یکی از دلایل رواج و فراگیری لاراول است.

 

فریم ورک لاراول چیست؟

لاراول (Laravel) فریم ورک مبتنی بر PHP است که طبق اصل ام وی سی (model-view-controlling) عمل می‌کند. این فریم ورک PHP بسیار پرکاربرد است و 25 درصد از اپلیکیشن ها با آن ساخته شده‌اند. کاربری ساده و کاربردهای گسترده این نرم افزار باعث محبوبیت آن شده است. همچنین Laravel امنیت بالایی هم دارد. در این فریم ورک می‌توانید برخی قابلیت‌ها را از سایر شبکه‌ها بردارید که همین امر، فرایند توسعه و طراحی را ساده می‌کند.

لارواول چیست؟

البته نباید گول سادگی مفهوم آن را بخورید. تنها توسعه دهندگان ماهر قادر به کار با این نرم افزار هستند. برای کار با این نرم افزار نیازمند آشنایی با مفاهیم خاصی هستید. شما به دانش پایه و پیشرفته در حوزه‌های HTML و PHP نیاز دارید.

فریم ورک لاراول تاریخچه‌ای 15 ساله دارد و مسیر توسعه طولانی را طی کرده است. آپدیت‌های منظم این نرم افزار به لطف جامعه کاربران گسترده فراهم شده است.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین فریم‌ورک‌های CSS

 

اهمیت فریم ورک لاراول

چرا باید این فریم ورک را به سایر فریم ورک ها یا سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) ترجیح دهید؟ این قضیه تا حد زیادی به اولویت‌های فردی، تیمی و نوع پروژه شما وابسته است. در اینجا تا حدی به شما در تصمیم گیری در این زمینه کمک می‌کنیم.

توسعه دهندگان PHP در سراسر جهان به خاطر مزایای Laravel در مقایسه با سایر فریم ورک‌ها، آن را انتخاب می‌کنند. آن‌ها با این فریم ورک بیشتر از جلوه‌های بصری اپلیکیشن ها روی کدنویسی متمرکز می‌شوند. پس می‌توانید از تجربه جامعه کاربران فعلی این فریم ورک به خوبی استفاده کنید. هر چقدر توسعه دهندگان نرم افزار حس راحتی بیشتری با پلتفرم پیدا کنند، به نتیجه بهتری هم می‌رسند.

اهمیت لاراول

این پلتفرم مزایای خاصی در حوزه تجارت الکترونیک دارد. همین مزایا باعث شده تا بسیاری از استارتاپ‌ها، لاراول را به سایر CMS ها ترجیح دهند. در ادامه به این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • پکیج‌های تجارت الکترونیک پیش ساخته در حوزه Laravel وجود دارد. پس دیگر نیازی به ساخت پکیج کامل ندارید. البته یافتن پکیج متناسب با کسب و کارتان که تمامی جنبه‌های مدنظرتان را دارد، کمی زمان می‌برد.
  • این پکیج‌ها دارای کارکردهای مشخصی هستند. پس قادر به مدیریت امور مختلفی از امنیت فروش تا بارگذاری خودکار اطلاعات هستید. می‌توانید کدها را دستکاری کرده، سفارشی کنید یا جریان کاری مدنظر را برای پلتفرم کسب و کارتان طراحی کنید.
  • این پکیج‌ها رایگان هستند. ولی برای مدیریت این پکیج‌ها به استخدام کدنویس نیاز دارید. کدها به طور رایگان در دسترس هستند ولی نحوه کار با آنها به مهارت و دانش مهندسی و برنامه نویسی نیاز دارد. تهیه این پکیج‌ها کاری مقرون به صرفه است و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کدنویسی می‌توانید از محتوای آموزشی و مشورت با توسعه دهندگان PHP استفاده کنید.
  • اجرای این پکیج مستقل از سیستم اجرا کننده آن است. یعنی فروشگاهتان به خاطر مشکلات آپدیت سیستم، از کار نمی‌افتد. بعلاوه نیازی به هزاران افزونه جانبی ندارید.

 

ویژگی‌های اصلی

در اینجا نگاهی به ویژگیهای استثنایی Laravel می‌اندازیم:

ویژگیهای لاراول

  • قالب‌ها یا تمپلیت های متعددی از این پلتفرم وجود دارد که آن را به پلتفرمی جذاب برای کدنویسان تبدیل کرده است. آن‌ها به راحتی، چیدمان‌ها یا Layout های مختلفی از لاراول را می‌سازند. بعلاوه ویجت های (Widgets) زیادی هم با امکان تلفیق JS و CSS دارد.
  • نگاشت ارتباط با شی یا (ORM) Object-relational mapping یکی از امکانات فوق العاده در لاراول است. کدنویس با کمک ابزار Eloquent ORM می‌تواند به جای SQL از PHP برای انتشار کدها در دیتابیس استفاده کند.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی شی گرا چیست؟

 

  • اصل MVC باعث تقویت منطق، ثبت و عملکرد کدنویسی شده و کارکردهای چندگانه را در اختیار کدنویس قرار می‌دهد.
  • سیستم مایگریشن (migration) لاراول امکان توسعه دیتابیس‌ها را بدون نیاز به بازسازی فراهم کرده است. این امر باعث حفظ امنیت داده‌ها شده و امکان از دست رفتن داده‌ها را به حداقل می‌رساند.
  • انتقال داده هم با کمک PHP قابل انجام است که به نفع کدنویسان تمام می‌شود.
  • امنیت یکی از ویژگیهای ضروری Laravel است. این پلتفرم از جمله معدود پلتفرم‌هایی است که در داخل خود پلتفرم، امنیت را برقرار می‌کند. برای مثال پسوردها هیچگاه به صورت متنی درون دیتابیس‌ها ذخیره نمی‌شوند.

 

مزایا و معایب لاراول

در اینجا به مزایا و معایب کلی لاراول به ویژه در حوزه تجارت الکترونیک اشاره خواهیم کرد. شاید این مزایا و معایب به حوزه کاری خاصی محدود نشوند و آنها را در سایر زبانهای برنامه نویسی هم ببینید.

مزایای لاراول

مزایای این فریم ورک

  • این فریم ورک، رایگان است. لاراول هم مثل تمامی راهکارهای اُپن سورس، رایگان است. پس در این قسمت نیازی به بودجه ندارید. جامعه پشتیبان بزرگی، از این فناوری حمایت می‌کند. در نتیجه به روزرسانی مستمر و مشورت با افراد با تجربه به طور رایگان فراهم است.
  • فرایند تست کردن با کمک Laravel بسیار ساده است. در واقع قابلیت Unit testing فراهم است. اعمال تغییرات در بخش‌هایی از اپلیکیشن، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. این قابلیت برای طراحی اپلیکیشن های بزرگ و پیچیده، اهمیت زیادی دارد.
  • در اینجا هم مایگریشن، قابلیتی فوق العاده است. توسعه دهندگان نرم افزار به راحتی می‌توانند از پلتفرمی دیگر یا درون Laravel مایگریت انجام دهند. این قابلیت امکان مدیریت ساده‌تر دیتابیس‌ها را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد.
  • لاراول دارای زمانبندی خط فرمان است تا تکالیف از قبل مشخص شده را به طور خودکار اجرا کند. این فعالیت‌ها شامل ارسال خودکار ایمیل یا پاکسازی دیتابیس برای ذخیره فضای هاستینگ هستند. این کار به راحتی با یک ورودی Corn قابل اجرا است.
  • کد منطق تجاری (business logic) را می‌توان از کد نمایش (presentation) جدا کرد. در اینصورت تیم طراحی می‌تواند بدون برقراری ارتباط با توسعه دهندگان PHP، تغییرات مدنظر را اجرا کند. همین امر، ساعت کار مورد نیاز برای به روزرسانی یا اصلاح ظاهری اپلیکیشن را کاهش داده و به طور کلی بودجه مورد نیاز را کاهش می‌دهد.
  • بیش از 20 لایبرری داخلی برای Laravel وجود دارد. که اهداف مختلفی دارند. مثلاً احراز هویت با لایبرری Authentication مسئول حفظ امنیت است.

 

معایب این فریم ورک

فقط نباید روی نقاط مثبت یک پلتفرم متمرکز شویم. در ادامه تعدادی از معایب سیستم Laravel را شرح می‌دهیم.

توسعه دهندگان خبره لاراول

  • یافتن توسعه دهندگان خبره لاراول دشوار است. زبان برنامه نویسی PHP بسیار محبوب است، ولی هنوز هم متخصصان واقعاً خوب و با تجربه محدودی در این زمینه فعال هستند. اگر هم یکی پیدا کنید، هزینه استخدامش بالاتر از حد انتظارتان است.
  • با اینکه پکیج‌های مخصوص تجارت الکترونیک Laravel، ساده و پر از قابلیت‌های کاربردی هستند ولی تعداد زیادی از آنها تولید نشده است. این امر مشکل خاصی نیست ولی انتخاب‌هایتان را محدود می‌کند.
  • به روزرسانی ورژن فریم ورک کمی مشکل ساز است. چون تداوم بین آنها وجود ندارد. پس باز هم به این مشکل بر می‌خورم که برای به روزرسانی هایی که خدشه‌ای به کل سیستم وارد نمی‌کند به توسعه دهنده یا تیمی با مهارت نیاز داریم.
  • جامعه پشتیبان لاراول به اندازه جامعه پشتیبان سایر زبان‌های برنامه نویسی، بزرگ نیست. شاید این مسأله هم مشکل خاصی محسوب نشود. ولی اغلب خبره‌های این حوزه در ایالات متحده هستند که همین امر منجر به کمبود منابع مشورتی برای توسعه دهندگان سایر کشورها می‌شود.

 

لاراول یا وردپرس؟

شاید با این دور راهی مواجه شدید که باید وب سایت ورد پرسی یا پلتفرمی متمایزتر با کمک Laravel بسازید؟ چه چیزی باعث می‌شود تا یک فناوری نسبت به دیگری اولویت پیدا کند؟ برای پاسخ این پرسش، شباهت‌ها و تفاوتهای وردپرس و لاراول را بررسی خواهیم کرد.

شباهت‌های وردپرس و لاراول

با کمک لاراول و وردپرس می‌توانید وب سایتهایی بسیار کاربردی با تجربه کاربری عالی و پنل های ادمینی با مدیریت ساده طراحی کنید.

لاراول در برابر وردپرس

بعلاوه وردپرس و لاراول دارای قابلیت‌های زیر هستند:

  • هرکدام از فناوری‌های وب اپن سورس و رایگان بهره می‌برند.
  • مبتنی بر PHP (یا پیش پردازنده فرامتن) هستند.
  • سریع، انعطاف پذیر و عملگرا هستند.
  • مبتنی بر ساختار شی گرا (object-oriented) هستند.
  • دارای جوامع آنلاین حمایت کننده هستند.

هر چیزی در پلتفرم‌های لاراول و ورودپرس قابل سفارشی سازی است. اگرچه وردپرس دارای ساختار مبنی بر تم با معماری پلاگین است (بیش از 57 هزار پلاگین وردپرس وجود دارد). ولی Laravel دارای پکیج‌ها و فیچرهای قابل سفارشی سازی در کنار مجموعه لایبرری (کتابخانه)های PHP است که قابل استفاده مجدد هستند.

 

تفاوت‌های لاراول و وردپرس

در حال حاضر بیش از 38 درصد از وب سایتهای سراسر جهان روی وردپرس اجرا می‌شوند. پس این سیستم یکی از محبوب‌ترین روش‌های توسعه وب است. با این حال محبوبیت لاراول هم رو به افزایش است و وب اپلیکیشن های بیشتر و بیشتری در حال ساخت با فریم ورک Laravel هستند.

تفاوتهای لاراول و وردپرس

با توجه به اینکه وردپرس را سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر PHP و لاراول را فریم ورک PHP می‌دانیم، تفاوت‌های اصلی میان آنها به شرح زیر است.

  • وردپرس در مقایسه با لاراول به تجربه کمتری در حوزه توسعه PHP نیاز دارد.
  • نمودار یادگیری وردپرس بسیار ساده‌تر از Laravel است.
  • نگارش کوئریهای دیتابیس (database queries) و مایگریتینگ دیتابیس‌ها با Laravel بسیار ساده‌تر از وردپرس است.
  • اغلب کارکردهای وردپرس وابسته به پلاگین ها یا افزونه‌ها است. ولی لاراول برای اعتبارسنجی، احراز هویت، اعمال کنترل و غیره دارای فیچرهای داخلی است.
  • استفاده از پلاگین‌های بسیار زیاد می‌تواند سرعت سایتهای وردپرس را کم کند. ولی صفحات Laravel به خاطر این که به راحتی تکالیف خودکار را مدیریت می‌کنند، سرعت لود شدن بالاتری دارند.
  • امنیت سایت‌های وردپرسی به آپدیت‌ها و داشتن پلاگین های مرتبط وابسته است. ولی امنیت و ثبات پلتفرم‌های Laravel به قابلیت‌هایی مثل احراز هویت، حفاظت در برابر برنامه نویسی بین سایتی (XSS)، به حداقل رساندن جعل درخواست بین سایتی (CSRF) و غیره وابسته است.
  • بعلاوه وردپرس به خاطر اینکه امکان به روزرسانی مداوم محتوای وب سایت را فراهم کرده، جذابیت بیشتری برای کاربران مبتدی دارد. از طرف دیگر Laravel روش بهتری برای طراحی وب سایت سفارشی، مدیریت داده و کار با سیستم‌های بزرگ است.

 

چه زمانی باید از وردپرس استفاده کنیم؟

سایت‌های وردپرسی متکی بر تم‌ها هستند. البته می‌توانید تم خودتان را از ابتدا طراحی کنید یا تم‌های موجود را متناسب با نیازتان دستکاری کنید. برای اینکه از صفر بتوانید وب سایت وردپرسی بسازید باید از WordPress Codex استفاده کنید، چون مهم‌ترین منبع ثبت WP محسوب می‌شود. برای بهره برداری از وردپرس موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • وب سایت تجاری سازگار با سئو تهیه کنید.
  • یک پرتفولیوی آنلاین را با شبکه‌های اجتماعی یکپارچه کنید.
  • می‌توانید از وب سایت وردپرسی برای مصارف شخصی یا حرفه‌ای استفاده کنید.
  • وردپرس برای وبلاگ، پرتال‌های خبری یا پلتفرم‌هایی که بار محتوای نوشتاری سنگینی دارند، مناسب است.
  • برای طراحی وب سایت فروشگاهی ساده یا وب سایت تجاری در اندازه متوسط، مناسب است.

ووکامرس در کنار لاراول

اگر می‌خواهید سایت تجارت الکترونیک را روی وردپرس بسازید، بهترین روش استفاده از ووکامرس (WooCommerce) است. ووکامرس، پلتفرم وردپرسی سفارشی شده برای اهداف تجارت الکترونیک است. به طور کلی اگر می‌خواهید وب سایتی ریسپانسیو، بهینه و با عملکرد عالی را در سریعترین زمان ممکن بسازید، پس احتمالاً وردپرس بهترین گزینه است.

 

چه زمانی باید از لاراول استفاده کنیم؟

اگر نیازهای پیچیده‌تری دارید و به دنبال وب اپلیکشن های سفارشی با داکیومنتیشن زیاد هستید، پس باید لاراول را در نظر بگیرید.

در واقع هدف اصلی از طراحی Laravel در سال 2011، کمک به توسعه دهندگان PHP برای ساده کردن کارهای پیچیده بود. به همین دلیل این فریم ورک روی کدنویسی انعطاف پذیر و ساده متمرکز است.

بهترین موارد استفاده از Laravel به شرح زیر است:

  • طراحی وب اپلیکیشن‌های پیچیده
  • طراحی وب سایت‌های داینامیک با سیستم‌های back-end انعطاف پذیر
  • پلتفرم‌های مبتنی بر عضویت که اطلاعات زیادی را پردازش می‌کنند
  • وب سایت‌های تجارب الکترونیک بزرگ با بیش از 10 هزار محصول

یکی از ویژگی‌های مهم Laravel به کارگیری فیچر Unite-testing است که امکان تست‌های چندگانه و همزمان در کنار ثبات بیشتر در اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند. بعلاوه دارای الگوی MVC عملگرا است که آن را به ابزاری بسیار کارآمد در حوزه توسعه طراحی وب تبدیل کرده است.

مصارف لاراول

برای شروع طراحی وب سایت Laravel باید داکیومنتیشن قرار گرفته روی وب سایت شرکت را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری را در مورد داکیومنت های مورد نیاز پروژه خودتان کسب کنید. فایل‌های آموزشی تصویری و ویدئویی هم در این زمینع به زبان فارسی و انگلیسی در سایت‌های ایرانی قرار دارند.

 

آیا ترکیب لاراول با وردپرس امکان پذیر است؟

می‌توان لاراول را با وردپرس ترکیب کرد و از هر دو در کنار هم استفاده کرد. در این شرایط پنل اجرایی بک‌اند را با وردپرس و فرونت اند را با Laravel هدایت می‌کنید.

معروف‌ترین روش برای استفاده از این ترکیب با کمک کالکشن PHP classes تحت عنوان Corcel میسر است. این کالکشن اپن سورس براساس تکنیک Eloquent از لاراول ساخته شده تا توسعه دهندگان PHP بتوانند داده‌ها را به طور مستقیم از دیتابیس وردپرس دریافت کنند.

ترکیب وردپرس و Laravel راه حل مفیدی برای تکیه بر CMS وردپرس  در عین مدیریت تکالیف پیچیده در لاراول است.

 

در نهایت . . .

انتخاب لاراول برای طراحی سایت به اولویت‌های فردی و ویژگیهای پروژه وابسته است. به طور کلی Laravel روش بهتری برای طراحی وب سایتهای تجاری بزرگ، وب اپلیکیشن‌های پیچیده، سیستم‌های بک‌اند پیچیده و سایر طراحی‌های سفارشی است. البته ترکیب لاراول با وردپرس هم راه حل خوبی برای توسعه دهندگان حرفه‌ای PHP است که با هر دو حوزه آشنایی دارند.

پس با توجه به مزایا و معایب فریم ورک Laravel می‌توانید از آن در پروژه بعدی طراحی سایت یا پلتفرم دیجیتالی و تخصصی استفاده کنید.

 

منابع

https://binariks.com/blog/pros-and-cons-of-laravel-for-ecommerce

https://www.designrush.com/trends/wordpress-vs-laravel

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه