برنامه نویسی اندروید بهتره یا طراحی سایت؟

02 آذر 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
برنامه نویسی اندروید بهتره یا طراحی سایت
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

برنامه نویسی اندروید و طراحی سایت هر دو گزینه‌های شغلی عالی هستند. آیا نمی‌دانید که کدام یک برایتان مناسب تر است؟ بسیاری از برنامه نویسان در طول یادگیری متوجه می‌شوند که یک حوزه از طراحی نرم افزار، با علایق و آرزوهای شغلی آنها سازگارتر است.

در این پست، تفاوت اصلی برنامه نویسی اندروید با طراحی سایت را از نظر مسیرهای شغلی، حقوق، الزامات یادگیری و سایر موارد بررسی خواهیم داد تا در پایان، بدانید که یادگیری را از کجا باید شروع کرد.

 

مقایسه کلی برنامه نویسی اندروید و طراحی سایت

  • برنامه نویسان اندروید، اپلیکیشن‌های موبایلی را برای پلتفرم اندروید تهیه می‌کنند.
  • طراحان سایت، وب اپلیکیشن هایی را می‌سازند که در مرورگرهای وب در دسترس است.
  • بسیاری از طراحان سایت، یادگیری طراحی فرانت اند را آسان تر از اندروید می‌دانند.
  • برنامه نویسان اندروید و سایت هر دو می‌توانند در شرکت دولتی و خصوصی یا به عنوان فریلنسر کار کنند.
  • یک چشم انداز شغلی بلند مدت و قوی برای طراحان اندروید و وب وجود دارد.

طراحی سایت و برنامه نویسی اندروید به مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند، بازارهای متفاوتی دارند و کاربردهای متنوعی دارند. هنگام انتخاب، باید آنها را بر اساس چارچوب‌های مورد نیاز برای یادگیری طراحی سایت و اندروید، سطح دشواری، فرصت‌های شغلی، حقوق و روندهای آتی مقایسه کنیم.

در ادامه، برنامه نویسی اندروید و طراحی سایت را تعریف کرده و بعد بر اساس تمام پارامترهای لازم مورد مقایسه قرار خواهیم داد تا گزینه شغلی مناسب خودتان را انتخاب کنید. شما می توانید با آموزش برنامه نویسی به صورت آنلاین از طریق بخش خدمات آموزشی کارلنسر شروع به پا گذاشتن در مسیر حرفف ای برنامه نویسی نمایید.

 

برنامه نویسی اندروید چیست؟

برنامه نویسی اندروید به معنای ساخت اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید است. این سیستم عامل متن باز تلفن همراه توسط گوگل ایجاد شده و بر روی تلفن‌ها، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و بسیاری از دستگاه‌های دیگر اجرا می‌شود. در واقع اندروید محبوب ترین سیستم عامل گوشی‌های هوشمند است که در حال حاضر بیش از 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

برنامه نویسی اندروید چیست

بسیاری از برنامه نویسان مبتدی، یادگیری اندروید را سخت‌تر از طراحی فرانت اند (front-end) می‌دانند، اما در عین حال بسیار هم مفید است. زمانی که برنامه نویسان اندروید جنبه‌های منحصر به فرد، طراحی اپلیکیشن اندروید (مانند کار با Android SDK) را یاد بگیرند، کارشان بسیار ساده تر می‌شود. از آنجایی که اندروید منبع باز است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، جامعه جهانی بزرگی دارد که برای شروع یادگیری مفید است.

تقاضا برای استخدام برنامه نویس اندروید در کنار رشد پلتفرم اندروید و به طور کلی افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، همچنان در حال افزایش است. از آنجایی که یادگیری اندروید کمی‌دشوارتر است، رقابت کمتری برای استخدام برنامه نویسان با تجربه اندروید وجود دارد.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی اپلیکیشن چقدر زمان می‌برد؟

 

جنبه‌های کلیدی برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسان اندروید، مسئول طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های اندروید هستند که معمولاً برای انتشار در فروشگاه گوگل پلی استفاده می‌شود. این فرایند شامل نوشتن کد جاوا یا کاتلین است که از قابلیت‌های متنوعی با Android SDK برای تهیه اپلیکیشن اندروید استفاده می‌کند. بیشتر کارهای برنامه نویسی در Android Studio انجام می‌شود، که یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) و شامل ابزارهای ضروری برای نوشتن و رفع باگ کد است.

همچنین برنامه نویسان اندروید کدی را می‌نویسند که با API‌ها و پایگاه‌های داده در تعامل است تا اطلاعات را با سیستم‌های بک اند یا شخص ثالث به اشتراک بگذارد و ذخیره کند. این فرایند به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند مدیریت حساب کاربری یا پردازش پرداخت را در اپلیکیشن‌های اندرویدی خودشان ادغام کنندکه گنجاندن آن‌ها در خود بسته نرم افزاری دشوار است.

برخی از برنامه نویسان تلفن همراه نیز یادگیری برنامه نویسی iOS را انتخاب می‌کنند تا بتوانند برای هر دو پلتفرم اصلی تلفن همراه، اپلیکیشن بسازند. از آنجایی که داشتن تخصص عمیق در توسعه اپلیکیشن‌های بومی ‌برای اندروید و iOS چالش برانگیز است، برخی از تیم‌های برنامه نویسی، فریمورک موبایلی چند پلتفرمی (cross-platform) ‌مانند فلاتر یا React Native را انتخاب می‌کنند. محبوبیت این رویکرد چند پلتفرمی‌ در حال افزایش است، اما به مجموعه مهارت‌های بسیار متفاوتی نسبت به برنامه نویسی ‌اندروید نیاز دارد.

فرصت‌های شغلی برنامه نویسی اندروید

راه‌های مختلفی برای به کارگیری مهارتهای برنامه نویسان اندروید وجود دارد. شاید برنامه نویسان با تجربه تر بخواهند برای خودشان به عنوان یک فریلنسر کار کنند، اما احتمالاً بیشتر مبتدیان، کار خود را با کار در یک شرکت شروع می‌کنند.

فرصت‌های شغلی برنامه نویسی اندروید

می‌توانید برای یک استارت‌آپ کوچک که بازی‌های موبایلی می‌سازد یا در یک شرکت بزرگ نرم افزاری، به عنوان برنامه نویس اپلیکیشن اندروید، به عنوان بخشی از پروژه بزرگ‌تر طراحی اپلیکیشن‌ها برای کارمندان یا مشتریان کار کنید. محبوبیت اپلیکیشن‌های موبایلی تقریباً در هر صنعتی – از بازی‌ها و خدمات مالی گرفته تا سلامتی و خرده‌فروشی- در حال افزایش است، بنابراین فرصت‌های شغلی مختلفی برای انتخاب وجود دارد.

بسیاری از شرکت‌ها (به خصوص کوچک تا متوسط) فاقد منابع لازم برای استخدام تیم توسعه داخلی هستند. در عوض، این کار را به شرکت متخصص در ساخت اپلیکیشن و یا فریلنسر طراح اپلیکیشن، برون سپاری می‌کنند. کار کردن در یک شرکت یا فریلنسری، به برنامه نویسان اندروید این فرصت را می‌دهد که در مدت زمان کوتاه تری تجربه توسعه انواع اپلیکیشن‌ها را کسب کنند.

دانش لازم برای برنامه نویسی اندروید

در اینجا برخی از مهارت‌های اساسی که یک برنامه نویس مبتدی اندروید باید یاد بگیرد، آورده شده است:

  • برنامه نویسی جاوا (و به طور فزاینده‌ای Kotlin)
  • XML (زبان نشانه گذاری توسعه پذیر)
  • استفاده از Android Studio IDE (محیط توسعه یکپارچه)
  • کار با Android SDK (کیت توسعه نرم افزار)
  • مهارت‌های اولیه طراحی رابط کاربری اندروید
  • ارتباط با API‌ها
  • کار با پایگاه‌های داده

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای تصویری انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

 

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت شامل ساخت وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها است که در اینترنت از طریق مرورگرهای وب در دسترسی هستند، اما چند حوزه متفاوت برای برنامه نویسان وب وجود دارد.

برنامه نویسان فرانت اند روی کاربر وب یا PWA تمرکز می‌کنند. این کار نیازمند شناخت HTML، CSS و جاوا اسکریپت است تا به موکاپ‌ها یا وایرفریم‌ها جان دهند. اکثر برنامه نویسان فرانت اند علاقمند به طراحی تجربه‌های کاربری عالی هستند.

طراحی سایت چیست

برنامه نویسان بک اند با پایگاه داده‌ها و سرورها کار می‌کنند تا عملکردهای پیچیده‌تر یک وب را مدیریت کنند. این امر مستلزم شناخت نوعی زبان برنامه نویسی بک اند مانند جاوا، پایتون، روبی یا حتی جاوا اسکریپت است. همچنین برنامه نویسان بک اند نیازمند آشنایی با ساخت API، تعامل با سیستم‌های مدیریت پایگاه داده و نگهداری سرورها هستند.

برنامه نویسان فول استک (Full-stack) هم در توسعه فرانت اند و هم در بک اند مهارت دارند. این کار به آنها درک بسیار جامع تری از فرایند ساخت وب اپلیکیشن را می‌دهد. برنامه نویسی فول استک در حال حاضر یکی از پرمتقاضی ترین مشاغل طراحی وب است.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت برنامه نویسی فرانت اند و بک اند

 

جنبه‌های کلیدی طراحی سایت

طراحان وب مسیرهای شغلی متعددی دارند، اما هر نقشی یک هدف مشترک دارد که ساخت یک وب سایت یا وب اپلیکیشن کاربر پسند است. حوزه خاصی که در آن تخصص دارید به استعدادها و علایق شما بستگی دارد. برنامه نویسان فرانت اند به طور کلی خلاق تر هستند و به طراحی توجه دارند در حالی که برنامه نویسان بک اند از حل مشکلات پیچیده و کار با داده‌ها لذت می‌برند.

فرصت‌های شغلی طراحی سایت

برنامه نویسان وب هم می‌توانند مانند برنامه نویسان اندروید، مهارت‌های خودشان را به عنوان یک فریلنسر یا کار در یک شرکت ارائه دهند. تقریباً هر شرکتی حداقل یک وب‌سایت دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگتر در حال راه‌اندازی وب اپلیکیشن‌های با ویژگی‌های پیشرفته‌تر هستند. بنابراین فرصت‌های کاری تقریباً نامحدودی وجود دارد.

فرصت های شغلی طراحی سایت

دانش لازم برای طراحی سایت

طراح فرانت اند:

  • HTML
  • CSS
  • جاوا اسکریپت
  • ارتباط با API‌ها (رابط برنامه نویسی کاربردی)
  • فریمورک‌های وب فرانت اند مانند js یا React.js
  • بهینه سازی بین مرورگرها
  • دانش طراحی تجربه کاربری (UX) برای وب سایت‌ها یا وب اپلیکیشن‌ها

طراح بک اند:

  • مهارت برنامه نویسی با یک زبان پشتیبان (پایتون، جاوا، پی اچ پی یا جاوا اسکریپت)
  • ساخت و نگهداری APIها
  • فریمورک‌های بک اند مانند Flask یا Django
  • SQL (زبان جستجوی ساختاریافته)
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت پایگاه داده
  • الگوریتم‌های رایج و ساختارهای داده
  • مدیریت پایه سرور

مراحل یادگیری طراحی سایت

 

مراحل یادگیری طراحی سایت و برنامه نویسی اندروید

طراحی سایت

مرحله 1: زمینه مورد علاقه خودتان را از میان  فرانت اند، بک اند یا فول استک را انتخاب کنید.

مرحله 2: برنامه نویسان فرانت اند باید مهارت‌های مورد نیاز مانند موارد زیر را یاد بگیرند:

  • طراحی با استفاده از HTML
  • استایل دادن به صفحه وب با استفاده از ویژگی‌های مختلف در CSS (Cascading Style Sheet)
  • جاوا اسکریپت چگونه کوئری‌ها را fetch می‌کند، به آنها پاسخ می‌دهد و به اضافه کردن ویژگی‌های تعاملی مانند صدا، ویدئو و تصاویر کمک می‌کند.
  • طرح‌های ریسپانسیو که به صفحات وب کمک می‌کند تا با دستگاه تنظیم شوند (Bootstrap)
  • سیستم‌های کنترل نسخه مانند Git و GitHub نیز باید مورد استفاده قرار گیرند، زیرا امکان ردیابی تغییرات ایجاد شده و بازگشت به نسخه‌های قبلی را فراهم می‌کنند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین زبان برنامه نویسی تحت وب و اندروید

 

اگر به توسعه بک اند علاقه مند هستید، می‌توانید موارد زیر را یاد بگیرید:

  • زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا یا پایتون،
  • فریمورک‌های سمت سرور مانند Node JS
  • سیستم‌های پایگاه داده SQL و NoSQL مانند MYSQL، MongoDB که در آن داده‌ها ذخیره، بازیابی و به روز می‌شوند.

مرحله 3: همچنین باید در مورد پروتکل‌های HTTP و ابزارهای استقرار، اطلاعاتی داشته باشید که امکان انتقال فایل‌ها/داده‌ها به سرور و دریافت از آن را فراهم می‌کند.

یادگیری DevOps بسیار عالی است، زیرا به یک تیم کمک می‌کند تا کل چرخه عمر توسعه اپلیکیشن را پیاده سازی کند.

برنامه نویس اندروید و طراح سایت شدن

برنامه نویسی اندروید

مرحله 1: اصول اولیه توسعه اندروید را بیاموزید که شامل

  • جاوا SDK
  • آشنایی با هر زبان برنامه نویسی از جمله جاوا یا کاتلین
  • طراحی رابط کاربری اندروید

مرحله 2: مهارت‌های پیشرفته توسعه اندروید را بیاموزید که شامل

  • مسلط به استفاده از Git، REST API
  • شناخت سیستم‌های پایگاه داده
  • طراحی اپلیکیشن‌هایی پیرامون رابط کاربری، API پیام ابری و ادغام مداوم

 

سطح دشواری یادگیری برنامه نویسی

طراحی سایت فرانت اند کمی‌ساده تر از طراحی سایت بک اند است، زیرا در بک اند علاوه بر ذخیره و نگهداری داده‌ها، باید داده‌های پردازش شده را هم پیگیری کنید. طراحی کلی وب نسبتا ساده تر از طراحی اندروید است. با این حال، این امر عمدتاً به پروژه‌ای که می‌سازید بستگی دارد. به عنوان مثال، طراحی یک صفحه وب با استفاده از HTML و CSS در مقایسه با ساخت یک اپ اندرویدی پایه، کار آسان تری است.

سطح دشواری یادگیری برنامه نویسی اندروید

 

فرصت‌های شغلی برنامه نویسی اندروید در برابر طراحی سایت

بازار جهانی توسعه اپلیکیشن موبایل احتمالا نرخ رشد 14 درصدی خواهد یافت. به طور مشابه، فرصت‌های شغلی برای طراحان سایت هم تا سال 2024 بین 25 تا 27 درصد رشد خواهد کرد. بنابراین، بازار کار برای هر دو فناوری به طور مداوم در حال افزایش است. اما از آنجایی که یادگیری طراحی سایت نسبتاً ساده تر از برنامه نویسی اندروید است، رقابت در میان طراحان سایت بسیار زیاد است! از سوی دیگر، تعداد برنامه نویسان اندروید نسبتاً کمتر از طراحان وب است، بنابراین تقاضا برای استخدام آن‌ها کمی ‌بیشتر است. در مجموع برنامه نویسان ماهر در توسعه اندروید و وب بیشترین تقاضا را خواهند داشت زیرا فرصت‌های شغلی بسیار بیشتری برای آنها در هر دو زمینه در حال ظهور است.

 

مطلب پیشنهادی: درآمد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت؟

 

منحنی یادگیری برنامه نویسی و طراحی

طراحی سایت و توسعه اندروید هر دو مهارت‌های عالی و چشمگیری هستند. طراحی سایت به ما دانش زبان‌های مختلف مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت و همچنین فریمورک‌هایی مانند ReactJS، AngularJS و فریم ورک‌های سمت سرور مانند NodeJS را می‌دهد. در طراحی اپلیکیشن موبایل، می‌توانید طراحی اپلیکیشن iOS و اندروید را بیاموزید. در اینجا، فرصتی برای یادگیری و پیاده سازی زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا، کاتلین و غیره خواهید داشت. یادگیری Git و GitHub و سیستم‌های مدیریت پایگاه داده یک نیاز رایج در هر نوع فرآیند توسعه نرم افزار هستند.

منحنی یادگیری برنامه نویسی اندروید و طراحی سایت

 

حقوق و دستمزد و پیشرفت‌های آینده

حقوق یکی از معیارهای مهم در هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه‌های شغلی است. بسته به تجربه و تخصص، دستمزدهای متفاوتی پرداخت می‌شود. دستمزد برنامه نویسان iOS کمی بیشتر از اندروید است، چون تعداد برنامه نویسان ماهر iOS در مقایسه با برنامه نویسان اندروید کمتر است. برنامه نویسان اندروید می‌توانند اپ اندرویدی خودشان را به صورت مستقل راه اندازی کنند که می‌تواند به گزینه‌ بسیار سودآوری تبدیل شود.

میانگین دستمزده برنامه نویسان فرانت اند از برنامه نویسان بک اند کمی کمتر است که نشانگر سطح تخصص بیشتر برای توسعه بک اند است. البته دستمزدها بسته به موقعیت مکانی، تجربه، نقش و تعدادی از سایر عوامل می‌توانند بسیار تغییر کنند.

 

در نهایت…

از آنجایی که پیشرفت‌های تکنولوژی روز به روز در حال رشد هستند، طراحان سایت و برنامه نویسان اندروید هر دو آینده خوبی در پیش دارند. تقاضا برای اپلیکیشن‌های موبایلی و وبی خوب و کاربرپسند به طور مداوم افزایش می‌یابد و به این زودی‌ها متوقف نمی‌شود!

 

منابع

https://blog.teamtreehouse.com/android-developer-vs-web-developer

https://www.geeksforgeeks.org/web-developer-or-android-developer-which-one-is-better-career-choice

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه