بهترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی در سال 2024

07 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 13 دی 1402
برترین زبان های برنامه نویسی
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

گیت هاب وضعیت سالانه خود را در زمینه برنامه‌نویسی منتشر کرده است و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و پروژه‌های منبع آزاد در سرویس تقسیم کد برای برنامه‌نویسان را معرفی کرد. درست در چند سال گذشته، مایکروسافت GitHub را با مبلغ ۷/۵ میلیارد دلار به عنوان بخش اصلی برنامه خود برای جذب بیشتر توسعه‌دهندگان بدست آورد. اکنون GitHub به قطبی تبدیل شده است که از ۴۰ میلیون برنامه‌نویس برای دورکاری، همکاری و اشتراک‌گذاری کد برای پروژه‌های شخصی، حرفه‌ای و غیره استفاده می‌کند. در ادامه با ۱۰ زبان محبوب برنامه‌نویسی آشنا می‌شویم. با کارلنسر همراه باشید.

برنامه نویسی

۱۰) Ruby

Ruby  یک زبان برنامه‌نویسی منبع باز است. این زبان تلاش کرده است تا بتواند سادگی استفاده و کدنویسی با استفاده از آن را اولویت خود قرار دهد. به گفته سازنده زبان روبی، فلسفه تمرکز این زبان بر روی سادگی، تلاش برای افزایش توان تولید برنامه‌نویسان است. Ruby  توسط Yukihiro “Matz” Matsumoto ایجاد شده است. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و پس از آن به مرور زمان محبوبیتش رو به افزایش گذاشت.

زبان روبی یک زبان کاملا شی‌گرا و به شدت پویا است. روبی با توجه به کاربری آسانش، انتخاب بسیار مناسبی برای زمانی است که می‌خواهید به سرعت برنامه‌ای را کدنویسی کنید. معمولا در میان زبان‌های برنامه‌نویسی روبی را با پایتون مقایسه می‌کنند؛ در این مقایسه، در حوزه توسعه وب، روبی بدون شک برنده است. این در حالی است که بسیاری یادگیری پایتون را بسیار آسان‌تر از روبی می‌دانند.

 

مطلب پیشنهادی: درآمد برنامه نویسی بیشتر است یا طراحی سایت؟

 

۹) C

C یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که امروزه مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد و توسط دنیس ریچی در سال ۱۹۷۲ ساخته شده است. این زبان در واقع یک زبان برنامه‌نویسی است که برای طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کامپیوتری و سخت افزاری طراحی شده است. بسیاری از زبان‌های محبوب از جمله Java ، PHP و JavaScript، در زبان C ریشه دارند.

بسیاری از برنامه‌نویسان زبان C را یک زبان پایه برای برنامه‌نویسی می‌دانند. زبان C را می‌توان تقریبا یک زبان همه‌کاره دانست که دامنه کاربرد آن از نرم‌افزارهای سیستم و برنامه‌های دسکتاپ تا اینترنت اشیا و ارزیابی معادلات ریاضی متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده است تا این زبان در تمام این سال‌ها در میان زبان‌های برنام‌نویسی محبوب قرار بگیرد، انعطاف و سازگاری بالای آن است.

این زبان برنامه‌نویسی در کنار C++ و جاوا، متلب را ایجاد کرده‌اند. زبان متلب در علوم مهندسی کاربرد دارد و نام آن از ترکیب دو کلمه Matrix و Laboratory به وجود آمده است. انجام پروژه‌ متلب نیاز به داشتن درک ریاضی و فناوری‌های پروژه مورد نظر از سمت برنامه‌نویس دارند و این زبان عموما برای محاسبات ریاضیاتی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توان به سابروتین آباکوس اشاره کرد که در حوزه مهندسی مکانیک کاربرد دارد و به تعیین رفتار مکانیکی مواد مختلف می‌پردازد.

 

سفارش یا انجام برنامه نویسی C

 

۸) Shell

زبان Shell مخصوصاً در بخش IT بسیار محبوب است و به کاربران اجازه می‌دهد تا دستوراتی بنویسند که به طور مستقیم به سیستم عامل بگوید چه کاری انجام شود. این زبان می‌تواند برای اتوماسیون فرایندهای رایج مانند نصب یا حذف برنامه از راه دور یا مدیریت، تهیه نسخه پشتیبان و کپی فایل‌ها استفاده شود. شل در لینوکس و یونیکس کاربرد داد و رابط کاربری آن به نام خط فرمان هم معروف است.

تاریخچه این زبان برنامه‌نویسی به سال 1970 برمی‌گردد. این زبان توسط کن تامسون نوشته شده بود و سپس در سال 1977 بورن شل توسعه آن را ادامه داد. نسخه‌های بعد سال 1980 شل بر محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی و نسخه‌های جانبی آن افزودند.

مزیت اصلی شل که آن را تبدیل به یک زبان برنامه‌نویسی محبوب می‌کند، قابلیت آن در خودکار سازی کارهای تکرار شونده است. می‌توان کاربردهای این زبان را با زبان‌های C و C++ مقایسه کرد؛ اما به طورکلی کار با شل ساده‌تر از کار با زبان سی است.

 

۷) TypeScript

TypeScript یک زبان برنامه‌نویسی منبع باز است که توسط مایکروسافت ارائه و توسعه می‌شود. این زبان نه تنها یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی نیست، بلکه یکی از زبان‌هایی است که سریع‌ترین رشد را داشته است. این زبان به جاوا اسکریپت بسیار نزدیک است اما با ویژگی‌هایی قدرتمندتر به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌هایی کاربردی را در مقیاس بزرگ بسازند. TypeScript در ویرایشگر کد مایکروسافت با نام Visual Studio هم پشتیبانی می‌شود.

اگر با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت آشنایی دارید، استفاده از تایپ اسکریپت برای شما کار دشواری نخواهد بود. تایپ اسکریپت با کتابخوانه‌های محبوب جاوا اسکریپت هم سازگاری دارد و این موضوع کار شما را راحت‌تر خواهد کرد. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی، افزایش راندمان تیم‌های برنامه‌نویسی در هنگام استفاده از تایپ اسکریپت است. البته این زبان معایب خاص خودش را هم دارد که از میان آن می‌توان به پیچیدگی بیش از حد سیستم تایپ آن اشاره کرد.

programmer

 

۶) ++C

قدمت زبان ++C این زبان به سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد. Bjarne Stroustrup زبان ++C را در حالی که مشغول به کار بر روی پایان نامه‌ی دکتری خود بود، ایجاد کرد. او این زبان را به عنوان راهی برای افزودن ویژگی‌های اضافی به زبان C ارائه کرد. در حال حاضر این زبان هنوز هم به طور گسترده استفاده می‌شود، زیرا در بسیاری از سیستم عامل‌ها، مرورگرها و بازی‌ها یک زبان اصلی و پایه‌ای به شمار می‌رود.

دو ویژگی اصلی که این زبان را تبدیل به زبانی محبوب کرده است، سرعت بالای آن و تطابق سخت افزاری آن است. این زبان هم مانند زبان برنامه‌نویسی روبی، یک زبان شی‌گرا است. این زبان در ساخت انیمیشن‌ و ساخت بازی هم کاربرد گسترده‌ای دارد. جالب است که بدانید زبان زبان ++C را به عنوان امن‌ترین زبان برنامه‌نویسی هم می‌شناسند.

 

۵) #C

#C (سی‌شارپ) در سال 2000 توسط مایکروسافت im team به سرپرستی Anders Hejlsberg ساخته شد. این زبان شبیه به زبان برنامه نویسی جاوا است و با کمک آن می‌توان برنامه‌های کاربردی گوشی هوشمند، بازی و نرم افزارهای سازمانی ساخت. این زبان، یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا و چند پارادایمی است.

سی‌شارپ یک زبان برنامه‌نویسی بسیار امن است که بر پایه زبان C و C++ ساخته شده است؛ با این حال استفاده از سی شارپ نسبت به این دو زبان برنامه‌نویسی بسیار آسان‌تر است. برنامه‌هایی را که با زبان سی‌شارپ نوشته شده‌اند، می‌توان در هر سیستم عاملی به کار برد. ایراد اصلی این زبان انعطاف ناپذیر بودن آن است. این زبان در موتور یونیتی هم کاربرد دارد. تا سال 2020 این زبان نزدیک به 12 بار توسط مایکروسافت به‌روزرسانی شده است.

سفارش یا انجام برنامه نویسی #C

 

۴) PHP

PHP مخفف Hypertext Preprocessor، یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای توسعه وب و ایجاد صفحات وب تعاملی است. این زبان همچنین با بانک‌های اطلاعاتی به خوبی کار می‌کند و توسط فیس بوک و یاهو مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، توسعه‌دهندگان مدت طولانی است که آن را یکی از بدترین زبان‌های برنامه نویسی می‌دانند و این زبان را مسخره می‌کنند.

این زبان توسط Rasmus Lerdorf دانمارکی نوشته شد. ایده اولیه ساخت این اسکریپت در سال 1994 در ذهن Lerforf آغاز شد و آن را برای انجام برخی کارها در وبسایت شخصی خود نوشته بود. او در سال 1997 نسخه دوم و در سال 1998 نسخه سوم این زبان برنامه‌نویسی را توسعه داد. در سال 2015 ورژن هفتم این زبان ارائه شد که تغییرات بسیار زیادی را با خود به همراه داشت.

از معایب بزرگ این زبان می‌توان به کندی آن، باگ‌های امنیتی و مناسب نبودن آن برای برنامه‌های دسکتاپ اشاره کرد. از سوی دیگر از بزرگترین مزایای PHP، یادگیری آسان آن است.

 

سفارش یا انجام برنامه نویسی PHP

 

۳) Java

جاوا برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط Sun Microsystems ساخته شد. البته این زبان بعدا توسط اوراکل به نتیجه رسید. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی اوپن سورس و شی‌گرا است که توسط شرکت‌هایی مانند توییتر و نتفلیکس استفاده می‌شود. جالب است بدانید که جاوا برای شرکت‌های بزرگ، یک زبان استاندارد به شمار می‌رود. توسعه دهندگان از Java برای ایجاد برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و وب‌، بازی‌ها و نرم افزارهای مبتنی بر پایگاه داده استفاده کرده‌اند. این زبان شبیه به ++C و #C است و از نظر نوشتاری اشتراکات زیادی با C++ دارد. این زبان دائما در حال به روزرسانی است.

اسم این زبان مخفف عبارت Just Another Vague Acronym است. این عبارت نشان از علاقه زیاد سازندگان این زبان به قهوه دارد؛ علاقه‌ای که علاوه بر نام جاوا در لوگوی آن هم خود را نشان می‌دهد. یادگیری جاوا آسان است و این موضوع در کنار امنیت این زبان برنامه‌نویسی، موجب محبوبیت جاوا شده. این زبان برای حوزه اینترنت اشیا و توسعه ابری یک زبان برنامه‌نویسی ایده‌آل است. با این حال UI هایی که با استفاده از این زبان ساخته می‌شوند جذابیت کم‌تری دارند و این موضوع یکی از معایب اصلی جاوا به شمار می‌رود. جالب است که بدانید برنامه‌نویسانی که با این زبان کار می‌کنند از پردرآمدترین برنامه‌نویسان هستند.

جاوا

شعاری که جاوا بر اساس آن ساخته شده است، این است:« یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن»

سفارش یا انجام برنامه نویسی جاوا

 

۲) Python

پایتون هم یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و هم یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. از نظر محبوبیت، این زبان به مقام سوم در سال ۲۰۱۹ رسیده است. این زبان اوپن سورس و شی‌گرا اغلب برای برنامه‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علوم داده استفاده می‌شود. یادگیری و شروع کار با این زبان به نسبت دیگر زبان‌ها بسیار آسان‌تر است و بسیاری از پیچیدگی‌های دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی در پایتون وجود ندارد. از سوی دیگر پایتون روی هر سیستم عاملی قابل اجرا است.

قدمت این زبان به سال 1991 بازمی‌گردد. زبان پایتون در این سال و توسط گایدو­ون راسوم خلق شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت پایتون این است که مراحل کدنویسی در این زبان با گام‌های کم‌تری به نسبت دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی انجام می‌شود. یادگیری پایتون آسان است و بهره‌وری بالای این زبان باعث شده است تا بسیاری از توسعه‌دهندگان این زبان برنامه‌نویسی را ترجیح دهند.

با این وجود پایتون مقدار زیادی از حافظه را درگیر می‌کند و این موضوع در کنار سرعت کم از اصلی‌ترین معایب این زبان برنامه‌نویسی محبوب به شمار می‌روند.

 

سفارش یا انجام برنامه نویسی پایتون

 

۱) JavaScript

جاوا اسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان است. دلیل این امر این است که این زبان یکی از زبان‌های اصلی بوده که در ساخت صفحات وب استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت استفاده گسترده‌ای در طراحی وبسایت دارد. این زبان به تعامل صفحات وب کمک می‌کند و همچنین برای ساخت بازی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه دهندگان این زبان را به دلیل سبک بودن، انعطاف‌پذیر بودن و قدرتمند بودن دوست دارند. شاید تصور کنید همان‌طور که زبان C، زبان #C و زبان C++ به یکدیگر مرتبطند، احتمالا جاوا و جاوا اسکریپت نیز دارای ریشه‌های یکسانی هستند، اما این موضوع درست نیست و جاوا و جاوا اسکریپت هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

این زبان برنامه‌نویسی یکی از پرتقاضاترین زبان‌ها به شمار می‌رود و یکی دیگر از دلایل علاقه‌مندی برنامه‌نویسان به این زبان، موقعیت شغلی مناسب آن است. با توجه به این که امروزه بسیاری از برنامه‌نویسان در شرکت‌های بین‌المللی و یا سایت فریلنسری برنامه نویسی مشغول کار می‌شوند، اطلاع از ظرفیت‌های کاری جهانی برای این زبان، بر محبوبیت آن در میان برنامه‌نویسانی که علاقه‌مند به دورکاری هستند افزوده است.  این نکته را هم نباید فراموش کنید که این زبان به راحتی می‌تواند با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی ادغام شود و قابلیت یکپارچه‌سازی دارد.

این زبان در سال 1995 توسط شرکت نت‌اسکیپ  خلق و در ابتدا با نام LiveScripts شناخته می‌شد. خالق این زبان برندان آیک نام داشت. پس از تغییر نام این زبان به نام جاوا اسکریپت و به دلیل محبوبیت زبان جاوا در آن دوران، بسیاری به اشتباه این دو زبان را یکی می‌دانستند. مشکل امنیت و نفوذپذیری بزرگترین نقطه ضعف جاوا اسکریپت در حال حاضر است. کند بودن و دشواری رفع اشکال‌ برنامه نوشته شده، از دیگر معایب این زبان برنامه‌نویسی به شمار می‌روند.

 

سفارش یا انجام برنامه نویسی جاوا اسکریپت

اگر برنامه نویس هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه یک برنامه نویس موفق شویم را هم بخوانید. شما به کدام زبان برنامه نویس بیشتر علاقه دارید؟ چرا؟ نظرات خود را برایمان بنویسید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب آرش آدمی
مدیر بازاریابی دیجیتال، علاقه مند به سئو و بازاریابی محتوایی و...

دیدگاه شما

5 دیدگاه

  • مهستا
    22 فروردین 1399

    آینده دست پایتون و جاواست

    • آینده
      25 مرداد 1399

      کی این حرفو زده؟

    • 02 بهمن 1399

      کی این حرفو زده که یکی از بدترین زبان ها php هست وات د فاز؟

  • رضا
    14 شهریور 1401

    به نظرم پایتون خیلی خوبه هم در زمان و تایم صرفه جویی میشه. هم سرعت خیلی بالایی داره

  • سینا
    30 شهریور 1401

    C++ همچنان بهترین هست
    مقاله ی جالبی بود