چگونه یک بلاگ پست بنویسم؟

29 فروردین 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بلاگ پست

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 36 دقیقه

حتما تا به حال بلاگ پست خوانده‌اید. نظرتان در مورد بلاگ پست‌ها چیست؟ اگر پست‌ها برایتان کارآمد و مفید واقع شوند، احتمالا نظر مثبت شما در مورد نویسنده یا برند مرتبط را در پی خواهند داشت.

هر کسی می‌تواند از طریق وبلاگ نویسی با مخاطبان خودش ارتباط برقرار کند. مزایای بی شمار وبلاگ نویسی شامل جذب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو، تولید محتوای تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی و شناخت مخاطب جدید است.

اگر با وبلاگ نویسی آشنا شده‌اید، اما مبتدی هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، این مقاله نحوه نوشتن و مدیریت یک بلاگ حرفه ای را در اختیارتان قرار می‌دهیم. همچنین الگوهای مفیدی را برای ساده کردن وبلاگ نویسی ارائه می‌کنیم.

بلاگ پست چیست

بیایید کارمان را با یک سوال مهم شروع کنیم. آیا وبلاگ نویسی بسته به جایگاه کسب و کارتان، معانی مختلفی دارد؟ کارمان را از تعریف مفهوم بلاگ پست آغاز می‌کنیم:

 

بلاگ پست چیست؟

به هر مقاله، خبر یا راهنمای منتشر شده در بخش وبلاگ یک وب سایت، بلاگ پست می‌گویند. یک بلاگ پست معمولاً موضوع یا کنکاش خاصی را پوشش می‌دهد، ماهیت آموزشی دارد، از 600 تا 2000+ کلمه متغیر است و شامل انواع محتوای چند رسانه‌‎ای مانند تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها و نمودارهای تعاملی است.

بلاگ پست‌ها به شما و کسب و کارتان این امکان را می‌دهد تا بینش، افکار و داستان‌ها با  هر موضوعی را در وب سایت خودتان منتشر کنید. آنها می‌توانند به شما در افزایش آگاهی از برند، اعتبار، تبدیل و درآمد کمک کنند. مهمتر از همه، آنها می‌توانند به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک کنند.

اما برای شروع تهیه پست بلاگ برای یک وبلاگ، ابتدا باید چگونگی راه اندازی وبلاگ را یاد بگیرید.

 

نحوه راه اندازی یک وبلاگ

1.مخاطبان‌تان را بشناسید.

2.رقبا را بررسی کنید.

3.موضوعات مدنظرتان را مشخص کنید.

4.دیدگاه منحصر به فردتان را تعیین کنید.

5.نام بلاگ خودتان را مشخص کنید.

6.دامنه بلاگ را مشخص کنید.

7.یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) انتخاب کنید و بلاگ خودتان را راه اندازی کنید.

8.ظاهر بلاگ خودتان را سفارشی کنید.

9.اولین بلاگ پست خودتان را بنویسید.

 

1.مخاطبان‌تان را بشناسید.

قبل از شروع به نوشتن بلاگ پست، مطمئن شوید که درک واضحی از مخاطبان هدف دارید.

 

مخاطبان

سوالاتی از این قبیل را بپرسید: در مورد چه چیزی می‌خواهند بدانند؟ چه چیزی برایشان مهم است؟

اینجاست که فرآیند ایجاد پرسونای خریدار به کار می‌آید. در حین انتخاب موضوع برای پست خودتان، در مورد دانسته‌های خودتان در مورد شخصیت‌های خریدار و علایق آنها را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر خوانندگان شما از نسل هزاره و به دنبال راه اندازی یک کسب و کار هستند، احتمالاً نیازی به ارائه اطلاعات در مورد شروع کار در شبکه‌های اجتماعی ندارید – اکثر آنها قبلاً این اطلاعات را دارند.

با این حال، شاید بخواهید به آنها اطلاعاتی در مورد نحوه جذب فالوئر در شبکه‌های اجتماعی هایی که عضو هستند، بدهید (به عنوان مثال: روش های افزایش فالوئر اینستاگرام). این ترفند به شما کمک می‌کند تا مطالبی را در مورد موضوعات مورد علاقه و مورد نیاز مخاطبان، منتشر کنید.

 

این پست اینستاگرام کارلنسر را ببینید:

پرسونا

2.رقبا را بررسی کنید.

آیا نگاه کردن به بلاگ‌های موفق رقبا، راه خوبی برای الهام گرفتن نیست؟ نگاه کردن به وبلاگ‌های محبوب و پربازدید ارزشمند است، زیرا:

استراتژی و سبک نگارش آنها باعث افزایش اعتبارشان شده است. هدف از انجام این کار کپی کردن این عناصر نیست، بلکه به دست آوردن بینش بهتر در مورد مفاهیم مورد علاقه خوانندگان یک وبلاگ باکیفیت است.

در هنگام انجام تحلیل رقابتی به موارد زیر توجه کنید:

  • تصاویر: به مارک، پالت رنگی و تم وبلاگ رقبا نگاه کنید.
  • نگارش: لحن و سبک نوشتن را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید خوانندگان به چه چیزی به خوبی پاسخ می‌دهند.
  • موضوعات: ببینید خوانندگان آنها از تعامل با چه موضوعی لذت می‌برند.

 

مطلب پیشنهادی: فرق کپی رایتر با تولید کننده محتوا

 

3. موضوعات مدنظرتان را مشخص کنید.

قبل از اینکه چیزی بنویسید، موضوعی را انتخاب کنید که می‌خواهید درباره آن بنویسید. برای شروع، موضوعی بسیار کلی را انتخاب کنید، زیرا جایگاه مورد نظر خود را در وبلاگ نویسی پیدا می‌کنید.

موضوعات بلاگ پست

برخی از راه‌های انتخاب موضوعات مناسب، عبارت از پرسیدن سؤالاتی از قبیل:

  • می‌خواهم برای چه کسی بنویسم؟
  • چقدر با این موضوع آشنایی دارم؟
  • آیا این موضوع مرتبط است؟

4.دیدگاه منحصر به فردتان را تعیین کنید.

چه دیدگاه متمایزی را نسبت به دیگران ارائه می‌دهید؟ این امر برای تعیین مسیر آینده وبلاگ شما اهمیت کلیدی دارد و راه‌های زیادی برای انتخاب این زاویه دید وجود دارد.

  • چه تجربه منحصر به فردی شما را به یک متخصص یا رهبر فکری قابل اعتماد در مورد موضوع تبدیل می‌کند؟
  • کدام مشکل خوانندگان را حل خواهید کرد؟
  • آیا نظرات خودتان را در مورد بحث‌های پرطرفدار به اشتراک می‌گذارید؟
  • نحوه انجام کاری را به خوانندگان‌تان می‌آموزید؟
  • تحقیق اصلی را مورد مقایسه قرار داده یا به اشتراک می‌گذارید؟

انتخاب زاویه دید منحصر به فردتان، کاملا به خودتان بستگی دارد.

5.نام بلاگ خودتان را مشخص کنید.

این مرحله فرصتی برای صرف خلاقیت است و به خوانندگان در مورد انتظاری که از وبلاگتان خواهند داشت، ایده می‌دهد. برخی از نکات در مورد نحوه انتخاب نام بلاگ عبارتند از:

  • نام بلاگ را با هجی و املای آسان انتخاب کنید.
  • نام بلاگتان را به پیام برند خودتان پیوند دهید.
  • در نظر بگیرید که مخاطب هدف شما به دنبال چه چیزی است.
  • اگر هنوز به کمک بیشتری نیاز دارید، از نام-سازهای بلاگ (blog name generator) استفاده کنید.

مطمئن شوید نامی‌که انتخاب کرده اید، قبلاً انتخاب نشده باشد. زیرا می‌تواند قابلیت دیده شدن شما را کاهش دهد و خوانندگان علاقمند به محتوای شما را سردرگم کند.

6.دامنه بلاگ را مشخص کنید.

دامنه بخشی از نامگذاری آدرس وب است که از آن برای یافتن وب سایت یا صفحه‌ای از وب سایت شما به صورت آنلاین استفاده می‌شود.

نام بلاگ پست

دامنه بلاگ شما به این صورت خواهد بود: www.yourblog.com  نام بین دو نقطه به شما بستگی دارد، البته تا زمانی که این نام دامنه هنوز در اینترنت وجود نداشته باشد.

آیا می‌خواهید یک زیر دامنه (subdomain) برای وبلاگ خودتان ایجاد کنید؟ اگر قبلاً صاحب یک کسب و کار آشپزی در نشانی www.yourcompany.com هستید، شاید وبلاگی به این شکل ایجاد کنید: blog.yourcompany.com. به عبارت دیگر، زیر دامنه وبلاگ شما در بخش yourcompany.com قرار دارد.

هنگامی که وبلاگ شما به جای وب‌سایت کسب‌وکارتان، روی یک CMS قرار داشته باشد؛ برخی از پلتفرم‌های CMS، زیردامنه‌ها را به ‌عنوان یک سرویس رایگان ارائه می‌کنند. برای مثال، شاید به این صورت باشد: yourblog.contentmanagementsystem.com . با این حال، برای ایجاد زیر دامنه متعلق به وب سایت شرکت خودتان، آن را در یک سایت وب‌هاست ثبت کنید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب نام دامنه سایت

 

7.یک CMS انتخاب کنید و بلاگ خودتان را راه اندازی کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک برنامه نرم افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک وب سایت را تقریبا بدون نیاز به کدنویسی از ابتدا بسازند و نگهداری کنند. پلتفرم‌های CMS می‌توانند دامنه‌ها (جایی که وب‌سایت خودتان را ایجاد می‌کنید) و زیر دامنه‌ها (جایی که یک صفحه وب ایجاد می‌کنید که به وب‌سایت موجود متصل می‌شود) را مدیریت کنند.

8.ظاهر بلاگ خودتان را سفارشی کنید.

هنگامی‌که نام دامنه خودتان را تنظیم کردید، ظاهر وبلاگ را سفارشی کنید تا منعکس کننده موضوع محتوایی مد نظر و برندتان شود.

به عنوان مثال، اگر در مورد پایداری و محیط زیست می‌نویسید، شاید باید به رنگ سبز در طراحی وبلاگ خودتان توجه کنید.

بلاگ پست سفارشی

اگر قبلاً یک وب سایت را مدیریت می‌کردید و اولین پست را برای وب سایت موجود می‌نویسید، مطمئن شوید که مقاله از نظر ظاهری و موضوعی با وب سایت مطابقت دارد. دو راه برای انجام این کار عبارتند از:

  • لوگو: این می‌توانید از همان نام و لوگوی کسب‌وکارتان استفاده کنید – به خوانندگان وبلاگ یادآوری می‌کند که چه کسی محتوا را منتشر کرده است (با این حال، اینکه چقدر می‌خواهید برند وبلاگتان را معرفی کنید، به خودتان بستگی دارد.)
  • پیج «درباره ما»: شاید قبلاً یک پیج «درباره ما» داشته باشید که خودتان یا کسب و کارتان را توصیف می‌کند. بخش «درباره ما» وبلاگ همان مفاهیم را در سطحی بالاتر بسط می‌دهد. آن را به عنوان بیانیه ماموریت وبلاگ خودتان در نظر بگیرید که از اهداف شرکت شما هم پشتیبانی می‌کند.

9.اولین بلاگ پست خودتان را بنویسید.

هنگامی‌ که وبلاگ خودتان را راه اندازی کردید، تنها چیزی که ندارد، محتوا است. در حالی که داشتن طراحی و چیدمان سرگرم کننده و کاربردی ضروری است، ولی این محتوا است که خوانندگان شما را به سمت خودش جذب می‌کند و آنها را از رفتن، منصرف می‌کند. بنابراین واقعاً چگونه می‌توانید یک پست جذاب و اطلاعاتی بنویسید؟

 

نگارش اولین بلاگ پست

نگارش اولین بلاگ پست

حالا که نکات فنی و عملی را در اختیار دارید؛ زمان آن رسیده تا اولین بلاگ پست خودتان را بنویسید. بلاگ پست فضایی برای معرفی خودتان و وبلاگ جدیدتان نیست (یعنی «به وبلاگ من خوش آمدید!)

کارتان را با حجم کم شروع کنید و در مورد یک موضوع بسیار خاص بنویسید که به بخش کوچکی از مخاطبان هدف شما خدمت می‌کند.

شاید درکش دشوار است. با خودتان می‌گویید: اگر افراد بیشتری به دنبال یک عبارت یا موضوع هستند، این به معنای خوانندگان بیشتری برای من خواهد بود.

اما این درست نیست. اگر موضوعی کلی و بسیار جستجو شده را انتخاب کنید که توسط رقبای اصلی یا برندهای معتبرتر پوشش داده شده، بعید است که پست شما در صفحه اول صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) قرار بگیرد. با انتخاب موضوعی که تعداد کمی‌ از وبلاگ نویسان درباره آن نوشته‌اند، به وبلاگ تازه متولد شده خودتان فرصت عرض اندام دهید.

بیایید این روند را با هم طی کنیم.

1.موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقمند و از آن آگاه هستید.

قبل از نوشتن هر چیزی، موضوعی را برای پست خودتان انتخاب کنید. موضوع اولیه می‌تواند بسیار کلی باشد. به عنوان مثال، اگر شرکتی هستید که یک پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM را به مشاغل کوچک می‌فروشید، شاید پستی در مورد اهمیت استفاده از یک نرم افزار واحد برای همسو نگه داشتن تیم‌های بازاریابی، فروش و خدمات تهیه کنید. [بخوانید: ارتباط تیم مارکتینگ با تیم فنی]

نکته حرفه ای: شاید درست نباشد برای اولین پست خودتان مقاله «آموزنده» بنویسید.

چرا؟

اعتبار شما هنوز ثابت نشده است. قبل از اینکه به دیگران آموزش دهید چگونه کاری را انجام دهند، ابتدا باید نشان دهید که در زمینه کاری خودتان، یک رهبر و یک منبع معتبر هستید.

به عنوان مثال، اگر شما یک لوله کش هستید که اولین پست خودش را می‌نویسید، هنوز پستی با عنوان “چگونگی تعویض سیستم لوله کشی حمام» نخواهید نوشت. ابتدا، می‌توانید در مورد نصب شیرآلات مدرن بنویسید یا داستان موفقیت خاصی را در زمینه نجات شیر آبی قبل از زیر سیل بردن خانه مشتری تعریف کنید! 🙂

در اینجا چهار نوع دیگر از وبلاگ پست‌ها وجود دارند که می‌توانید با آنها کارتان را شروع کنید:

  • لیستی یا فهرست وار: 5 روش برای تعمیر شیر آب نشتی
  • مجموعه منتخب: 10 برند شیر و سینک که امروز باید در نظر بگیرید
  • ارائه اسلایدی: 5 نوع شیر آب برای جایگزینی شیر قدیمی(با تصاویر)
  • خبری: مطالعه جدید نشان می‌دهد که X٪ از مردم به اندازه کافی شیر آب خود را تعویض نمی‌کنند

طوفان فکری (brainstorming)

اگر در ارائه ایده‌های موضوعی با مشکل مواجه هستید، پس داشتن جلسه طوفان فکری برایتان مفید است. می‌توانید تک تک ایده‌ها را به ایده‌های متعدد تبدیل کنید. مشابه مثال‌ «نشتی شیر آب» در بالا، «موضوعات قدیمی ‌را تکرار می‌کنید تا ایده موضوعات جدید منحصر به‌فرد و متقاعدکننده‌ای در ذهن‌تان جرقه بزند».

بارش فکری در نگارش بلاگ پست

این فرایند به روش‌های زیر میسر است:

  • تغییر دامنه موضوع
  • تنظیم بازه زمانی
  • انتخاب مخاطب جدید
  • اتخاذ رویکرد مثبت/منفی
  • معرفی فرمت جدید

و اگر هنوز گیر کرده‌اید، بیایید به چند ایده برای نوشتن اولین بلاگ پست نگاهی بیندازیم.

مطلب پیشنهادی: راهنمای بازاریابی محتوا

 

ایده‌های نگارش اولین بلاگ پست

تفاوت بین [موضوع تخصصی] و [موضوع تخصصی]، که [کارشناس] توضیح می‌دهد.

  • فرق بین SEM و SEO که توسط یک کارشناس سئو توضیح داده شده است.
  • تفاوت بین سدان و کوپه که توسط مکانیک خودرو توضیح داده شده است.
  • فرق بین پختن و کباب کردن که توسط یک نانوای حرفه‌ای توضیح داده شده است.

10 نمونه از بهترین و بدترین [ابزارهای تخصصی] برای [فعالیت تخصصی]

  • ده نمونه از بهترین و بدترین نرم افزارهای طراحی لوگو برای ساخت لوگو
  • 10 نمونه از بهترین و بدترین CRM‌ها برای افزایش مشتریان احتمالی
  • ده نمونه از بهترین و بدترین خودروهای خانوادگی برای سفرهای بین‌المللی

8 اشتباه رایج در [فعالیت تخصصی] (+ راه‌هایی برای رفع آنها)

  • هشت اشتباه رایج در نگارش غیرداستانی (+ راه‌هایی برای رفع آنها)
  • 8 اشتباه رایج در پختن ماهی قزل آلا (+ راه‌هایی برای رفع آنها)
  • هشت اشتباه رایج در تعمیر و نگهداری خودرو (+ راه‌هایی برای رفع آنها)

9 نکته اثبات شده برای [فعالیت تخصصی]

نکات نگارش بلاگ پست

چرا از [ابزاری] به [ابزار دیگر] رجوع کردیم (مقایسه)

  • چرا از ios به اندروید رجوع کردیم (مقایسه)
  • به نظرتان چرا از Microsoft Word به Scrivener رجوع کردیم (مقایسه)
  • چرا از ویندوز به لینوکس مهاجرت کردیم (مقایسه)

[ابزار تخصصی] در مقابل [ابزار تخصصی]: کدام [ابزار] برای شما بهتر است؟

  • کورل دراو در مقابل ایلوستریتور: کدام نرم افزار برایتان بهتر است؟
  • سرخ کن در مقابل اجاق: کدام یک برایتان بهتر است؟
  • مزدا میاتا در مقابل تویوتا سوپرا: کدام خودروی اسپرت برایتان بهتر است؟

جمع بندی نهایی نکات و ترفندهای [فعالیت تخصصی]

  • خلاصه نهایی نکات و ترفندهای رمان نویسی
  • جمع بندی نهایی نکات و ترفندهای پخت ماکارونی
  • خلاصه نهایی نکات و ترفندهای طراحی اینفوگرافیک

حالا اولین بلاگ پست خودتان را بر اساس موضوع انتخابی و مخاطبان هدف، بنویسید.

2.یک کلمه کلیدی کم حجم را برای بهینه سازی مورد هدف قرار دهید.

آن کلمه کلیدی که کمتر در گوگل جستجو شده را پیدا کنید (توصیه می‌کنیم حدود 10 تا 150 جستجوی ماهانه را هدف قرار دهید). این موضوعات، رقابت کمتری را ارائه می‌دهند. بنابراین به پست جدید شما اجازه می‌دهند تا راحت تر رتبه بندی شود.

ایده‌های بلاگ پست

برای انتخاب موضوع، می‌توانید یک جلسه طوفان فکری یا تحقیق در مورد کلمات کلیدی را انجام دهید. ما دومی ‌را پیشنهاد می‌کنیم زیرا در واقع می‌توانید ببینید که چند نفر به دنبال آن موضوع هستند.

از عبارت «تحقیق در مورد کلمات کلیدی» نترسید. این کار فقط مخصوص بازاریابان نیست، بلکه برای وبلاگ نویسان جدید نیز مناسب است. انجامش هم واقعاً آسان است.

برای شروع سریع تحقیق کلمات کلیدی خودتان، ابتدا کارتان را با شناسایی موضوع کلی وبلاگ شروع کنید.

فرض کنید که لوله کش هستید. شاید موضوع عمومی ‌و سطح بالا در کارتان «لوله کشی» است (67 هزار جستجوی ماهانه).

سپس، این عبارت را در یک ابزار بررسی کلمات کلیدی مانند موارد زیر قرار دهید:

  • Ahrefs
  • Moz
  • Ubersuggest
  • Wordtracker

هنگامی‌ که این عبارت را از طریق ابزار، بررسی می‌کنید، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط ظاهر می‌شود. لیست را اسکن کنید و یکی را با حجم جستجوی کمتر انتخاب کنید. برای این مثال، از «لوله کشی زیر سینک» (1.4 هزار جستجوی ماهیانه) استفاده می‌کنیم.

دوباره این کلمه کلیدی جدید را در ابزار تحقیق کلمات کلیدی وارد کنید. به کلمات کلیدی مرتبط نگاه کنید. یکی را با حجم جستجوی کمتر پیدا کنید. این کار را دوباره تکرار کنید.

برای این مثال، ما به «مشکلات لوله کشی زیر سینک آشپزخانه» (10 جستجوی ماهانه) رسیدیم. این موضوع برای اولین پست ما مناسب است.

بنابراین، یک کلمه کلیدی کم حجم و کم رقابت انتخاب کنید که پست شما را به رتبه اول می‌رساند.

3.این عبارت را در گوگل جستجو کنید تا هدف جستجوی مخاطبان خودتان را بفهمید.

شما موضوع خودتان را انتخاب کرده‌اید. اکنون، باید بررسی کنید که هدف جستجوی کاربر با یک بلاگ پست برآورده می‌شود؟

معنی آن چیست؟

اگر کسی به دنبال« مشکلات لوله کشی زیر سینک آشپزخانه» است، شاید به دنبال آموزش، نمودار، مقاله یا محصولی باشد که بتواند مشکلش را برطرف کند. اگر آنها به دنبال سه مورد اول هستند، می‌توانید آنها را در یک بلاگ پست پوشش دهید. با این حال، موضوع معرفی محصول، فرق دارد و پست شما رتبه بندی نمی‌شود.

چگونه هدف جستجو را دوباره بررسی می‌کنید؟

عبارت را گوگل کنید و به نتایج نگاه کنید. اگر مقالات و پست‌های وبلاگ دیگر برای آن عبارت رتبه‌بندی می‌شوند، شما هم رتبه خواهید گرفت. اگر فقط صفحات محصول یا فهرست‌هایی از نشریات اصلی  راپیدا می‌کنید، به دنبال موضوع جدیدی برای اولین پست خودتان بگردید.

اصطلاح « لوله کشی زیر روشویی» (30 جستجوی ماهانه) را در نظر بگیرید. به نظر کاملاً مناسب است، زیرا جستجوهای ماهانه کمی‌ داشت.

بنابراین، قبل از نوشتن اولین بلاگ پست خودتان در مورد موضوعی با حجم کم جستجو، دوباره هدف جستجوی کار بر را  با جستجوی مجدد کلمه کلیدی در گوگل، بررسی کنید. همچنین، فراموش نکنید که نگاهی به نویسندگان فعلی آن موضوع بیندازید. اگر در این بین یک برند بزرگ حضور دارد، پس در مورد موضوع دیگری بنویسید.

4.سوالات و اصطلاحات مربوط به آن موضوع را بیابید.

شما یک موضوع بسیار منحصر به فرد دارید که تا کنون تنها توسط چند نفر پوشش داده شده است. زمان آن فرا رسیده که با پوشش موضوعات مرتبط یا مجاور، آن را تقویت کنید.

موضوع بلاگ پست

از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • Answer the Public: وقتی کلمه کلیدی خود را در این ابزار قرار می‌دهید، لیستی از سوالات مربوط به آن عبارت را به شما ارائه می‌دهد.
  • گوگل: گوگل بهترین دوست شماست. عبارت را جستجو کنید و در قسمت «People also ask» و «People also search for» را جستجو کنید. حتما آن موضوعات را در پست بگنجانید.

همچنین می‌توانید از این ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که در بالا و در مرحله اول ذکر کردیم هم استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: چرا باید کارشناس تولید محتوای خوب استخدام کنیم؟

 

5.به عنوان موقت و کارا (working title) برسید.

شاید به چند عنوان موقت و کارا برسید – به عبارت دیگر، این عناوین، اشکال مختلف و نزدیکی از موضوع برای کمک به تمرکز روی نوشتارتان هستند.

به عنوان مثال، شاید تصمیم بگیرید موضوع خودتان را به «ابزارهایی برای تعمیر نشت شیرآلات» یا «علل رایج نشت شیرآلات» محدود کنید. عنوان مشخص است و پست شما را هدایت می‌کند تا بتوانید نوشتن را شروع کنید.

بیایید یک پست واقعی را به عنوان مثال در نظر بگیریم: «چگونه یک موضوع قدرتمند برای بلاگ پست بعدی خودمان انتخاب کنیم».

به نظرتان مناسب است؟ در اینجا موضوع احتمالی، وبلاگ نویسی است. سپس عنوان موقت احتمالی چیزی شبیه به «فرایند انتخاب موضوع پست» است. عنوان پایانی هم این است که «چگونه یک موضوع قدرتمند برای بلاگ پست بعدی خودمان انتخاب کنیم.»

این تغییر از موضوع، به عنوان موقت و بعد به عنوان نهایی را می‌بینید؟ حتی اگر در نهایت عنوان موقت، همان عنوان نهایی نباشد، همچنان اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید بلاگ پست خودتان را روی مفهومی خاص تر از یک موضوع کلی و فراگیر متمرکز کنید.

6.یک طرح کلی (outline) ایجاد کنید.

گاهی اوقات، بلاگ پست‌ها حاوی حجم زیادی از اطلاعات (برای خواننده و نویسنده) هستند. ترفند این است که اطلاعات را به گونه ای سازماندهی کنید تا خوانندگان از طولانی بودن یا مقدار زیاد محتوا شوکه نشوند. این سازماندهی اشکال مختلفی – بخش‌ها، فهرست‌ها، نکات – دارد.

طرح کلی بلاگ پست

بیایید نگاهی به بلاگ« روش های کسب درآمد با گوشی » بیندازیم. محتوای زیادی در این پست وجود دارد، بنابراین با استفاده از عناوین توصیفی به چند بخش تقسیم می‌شود. بخش‌های اصلی به زیربخش‌هایی تقسیم می‌شوند که به جزئیات بیشتری می‌پردازند و خواندن محتوا را آسان‌تر می‌کنند.

برای تکمیل این مرحله، تنها کاری که باید انجام دهید این است که طرح کلی پست خودتان را مشخص کنید. به این ترتیب، قبل از شروع نوشتن، می‌دانید که چه نکاتی را می‌خواهید پوشش دهید و بهترین ترتیب برای انجام این کار را دارید. برای آسان‌تر کردن کارها، می‌توانید تمپلیت‌ها یا قالب‌های رایگان بلاگ پست را دانلود کرده و استفاده کنید. فقط باید جاهای خالی را پر کنید!

7.مقدمه (جذاب) بنویسید.

ابتدا توجه خواننده را جلب کنید. اگر خواننده را در چند پاراگراف اول – یا حتی جملات اول – مقدمه از دست بدهید، آنها خواندن را متوقف می‌کنند (حتی قبل از اینکه پست شما را وارسی کنند). می‌توانید این کار را به چند روش انجام دهید: یک داستان یا یک جوک بگویید، همدلی کنید یا خواننده را با بیان یک واقعیت یا آمار جالب درگیر کنید.

سپس، هدف پست خودتان را شرح دهید و توضیح دهید که چگونه می‌تواند مشکل احتمالی خواننده را برطرف کند. این هدف، به خواننده دلیلی برای ادامه خواندن می‌دهد و به آنها نشان می‌دهد که چگونه این پست به آنها کمک می‌کند تا کار یا زندگی خودشان را بهبود بخشند.

در اینجا نمونه‌ای از مقدمه‌ای جذاب برای خواننده ارائه می‌شود:

سرسری خواندن! همه نویسندگان – آماتور یا حرفه‌ای، مشتاق یا با تجربه – با این تجربه ترسناک حرکت سرسری نشانگر ماوس روی صفحه‌ نمایش، آشنایی دارند و از آن می‌ترسند. این امر باعث می‌شود تا نوشتن مقدمه جذاب اهمیت بیشتری پیدا کند.

8.هر بخش از طرح کلی را خودتان بسازید.

در واقع مرحله بعدی – اما نه آخرین مرحله – نوشتن محتوا است.

اکنون که طرح کلی یا الگوی خودتان را دارید، آماده هستید تا جاهای خالی را پر کنید. از طرح کلی خودتان به عنوان راهنما استفاده کنید و در صورت نیاز همه نقاط را گسترش دهید. در مورد چیزهایی که قبلاً می‌دانید بنویسید و در صورت لزوم، تحقیقات بیشتری را برای جمع آوری اطلاعات، مثال‌ها و داده‌های بیشتر برای پشتیبانی از نکات خودتان انجام دهید. در حین استفاده از منابع خارجی، رفرنس مناسب را ارائه دهید. همیشه سعی کنید تا داده‌های دقیق و قانع کننده‌ای برای استفاده در پست خودتان پیدا کنید.

هر بخش از طرح بلاگ پست

اگر در نوشتن جملات در کنار هم مشکل دارید، تنها نیستید. پیدا کردن «جریان مناسب» برای بسیاری از افراد چالش برانگیز است. خوشبختانه، ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با تکیه بر آنها به بهبود نوشتن خودتان کمک کنید.

9.اولین پست خودتان را به هر طریقی که می‌توانید منتشر و تبلیغ کنید.

به عنوان یک وبلاگ نویس جدید، احتمالاً هنوز در شبکه‌های اجتماعی دنبال کننده‌ای ندارید. خوشبختانه، قبل از ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی، نیازی به دنبال‌کنندگان زیادی ندارید.

یک استراتژی تبلیغاتی، طرح اصلی شما برای نحوه ایجاد، ارسال و تعامل با محتوای شبکه‌های اجتماعی خودتان است. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا از فناوری‌های اجتماعی و دیجیتال برای به اشتراک گذاشتن کسب و کار یا محتوای خودتان استفاده کنید. داشتن استراتژی تبلیغاتی قوی از طریق کانال‌های بازاریابی مختلف، راه‌های بیشتری برای یافتن بلاگ پست‌های شما را در اختیار مخاطبان‌تان قرار می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: محتوای همیشه سبز

 

چگونه می‌توان به بلاگ پست خوب رسید؟

قبل از نوشتن یک بلاگ، پاسخ سوالاتی مانند «چرا کسی باید به خواندن کل این بلاگ پست ادامه دهد؟» و «چه چیزی باعث برگشت بیشتر مخاطبان می‌شود؟» را مشخص کنید.

برای شروع، داشتن یک بلاگ پست خوب، جالب و آموزنده است. وبلاگ‌ها باید به سوالات پاسخ دهند و به خوانندگان کمک کنند تا چالشی را که با آن مواجه هستند حل کنند. شما باید این کار را به روشی جالب انجام دهید.

فقط پاسخ دادن به سؤالات یک نفر کافی نیست – همچنین باید مراحل عملی را نیز ارائه دهید. به عنوان مثال، مقدمه باید خواننده را جذب کند و او را وادار کند که به خواندن پست شما ادامه دهد. سپس از مثال‌هایی استفاده کنید تا خوانندگان را به آنچه می‌گویید؛ علاقه مند کنید.

بلاگ پست خوب

به یاد داشته باشید، یک بلاگ پست خوب، خواندنی است و محتوای آموزشی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

نکات مهم برای  نوشتن وبلاگ

  • برای اظهار نظر کردن از جانب خودتان، در صورت لزوم تحقیق کنید.
  • محتوای خود را با قابلیت مرور سریع (skimmable) تهیه کنید. آن را به قطعات قابل درک تجزیه کنید.
  • نقل قول‌ها یا حقایق جالب را برای تأکید بر موضوع درج کنید.
  • یک شَمای کامل را با کمک تصاویر، گرافیک یا ویدئو ترسیم کنید.
  • از ابزارهای گرامری برای تشخیص اشتباهات استفاده کنید.
  • اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، با گفتن یک داستان شروع کنید.
  • به پست‌های شبکه‌های اجتماعی ارجاع دهید.
  • هر جمله باید یک ایده واحد را منتقل کند.

تا اینجا چندین ابزار و نکات را در اختیارتان قرار دادیم، حالا می‌خواهیم دستورالعمل‌های فرمت بندی یا قالب‌بندی  را به شما آموزش دهیم تا قبل از انتشار پست خودتان، از آنها استفاده کنید.

 

دستورالعمل‌های فرمت وبلاگ

1.از عناوین H2 برای مرتب کردن ایده‌ها استفاده کنید.

2.تصاویر خودتان را در مرکز صفحه قرار دهید.

3.متن جایگزین (alt) را اضافه کنید.

4.از جملات واضح و مختصر استفاده کنید.

5.از محتوای چند رسانه‌ای به صورت هدفمند استفاده کنید.

1.از عناوین H2 برای مرتب کردن ایده‌ها استفاده کنید.

هنگامی‌ که شروع به تایپ محتوای وبلاگ می‌کنید، مهم است که پاراگراف‌ها را به بخش‌هایی تقسیم کنید تا خواننده راحت تر بتواند مطالب مورد نیاز خودش را پیدا کند.

اگر تازه شروع کرده اید، روی H2‌های فراگیر که می‌خواهید در مورد آنها صحبت کنید تمرکز کنید. می‌توانید در ادامه به سرفصل‌های فرعی‌تر برسید.

2.تصاویر خودتان را در مرکز صفحه قرار دهید.

این یک تمرین ساده برای حرفه ای تر دیده شدن پست است. قرار دادن تصاویر در مرکز صفحه، توجه خواننده را به موضوع جلب می‌کند.

قرار گیری تصاویر بلاگ پست در مرکز

هنگام انتقال از کامپیوتر شخصی به دستگاه‌های تلفن همراه هم وسط قرار دادن تصویر، بهتر به نظر می‌رسد. همانطور که فرمت صفحه نمایش یا پنجره، کوچکتر می‌شود، تصویر همچنان در مرکز نقطه کانونی باقی می‌ماند.

3.متن جایگزین تصویر (alt) را اضافه کنید.

بنابراین، برای تصاویری که قبلاً در مرکز قرار دادید، متن جایگزین توصیفی هم در نظر بگیرید.

متن جایگزین تصویر به موتورهای جستجو مانند گوگل اجازه می‌دهد تا بلاگ پست شما را بهتر از صفحات فاقد این عنصر، جستجو کرده و رتبه بندی کنند. همچنین اگر کلمات کلیدی موجود در وهله اول همان موارد مد نظر مخاطبان باشند، موتورها جستجو آنها را به سمت پست شما هدایت می‌کنند.

متن جایگزین تصویر علاوه بر ویژگی‌های SERP، با ارائه دسترسی بیشتر برای خوانندگان مفید است. متن جایگزین تصویر به افراد این امکان را می‌دهد که تصاویر را در زمانی که نمی‌توانند ببینند، بهتر تجسم کنند. با استفاده از فناوری کمکی هم امکان خوانده شدن متن جایگزین تصویر به صورت شنیداری و با صدای بلند وجود دارد تا مردم از آن لذت ببرند.

 

مطلب پیشنهادی: فرق کپی رایتر با تولید کننده محتوا

 

4.از جملات واضح و مختصر استفاده کنید.

وقتی شروع به کار بر روی بدنه بلاگ پست خودتان می‌کنید، مطمئن شوید که خوانندگان به وضوح می‌توانند منظورتان را درک کنند.

شما نباید با جزئیات غیر ضروری پست خودتان را طولانی کنید. به احتمال زیاد اگر آن را مختصر نگه دارید، خوانندگان هم بهره بیشتری از کار شما خواهند برد.

5.از محتوای چند رسانه‌ای به صورت هدفمند استفاده کنید.

در صورت صلاحدید، یکنواختی بلاگ پست خودتان را با محتوای چندرسانه‌ای از بین ببرید.

خواننده شما از دیدن یک صفحه وبلاگ با تصاویر، فیلم‌ها، نظرسنجی‌ها، صدا یا نمایش اسلایدی در مقابل یک صفحه متن سیاه و سفید لذت می‌برد.

تصویر در بلاگ پست

همچنین با این کار به محتوایی تعاملی تر می‌رسید و بهینه سازی موتور جستجوی صفحه (SEO) را بهبود می‌بخشید.

حالا، آیا می‌خواهید با چند نمونه واقعی از بلاگ پست‌ها آشنا شوید؟ ببینید اولین بلاگ پست شما بر اساس موضوع منتخب و مخاطب هدف، چگونه خواهد بود.

 

نمونه‌های بلاگ پست

  1. بلاگ پست فهرستی
  2. پست رهبری فکر
  3. پست مجموعه منتخب
  4. ارائه اسلایدی
  5. پست موج سواری خبری
  6. بلاگ پست اینفوگرافیک
  7. پست آموزشی (How-to)
  8. پست مهمان

 

1.بلاگ پست فهرستی

مثال: 17 اشتباه وبلاگ نویسی که باید از آنها اجتناب کرد.

بلاگ پست فهرستی

پست‌های فهرستی گاهی اوقات «listicles» هم نامیده می‌شوند که ترکیبی از کلمات «list» و «article» است. اینها مقالاتی هستند که اطلاعات را در قالب یک لیست ارائه می‌کنند. فهرست از سرفصل‌های فرعی استفاده می‌کند تا بلاگ پست را به تکه‌های جداگانه تقسیم کند. همچنین به خوانندگان کمک می‌کند تا مطالب شما را راحت‌تر بررسی و هضم کنند.

همانطور که در مثالی از وبلاگ ما مشاهده می‌کنید، لیست‌ها می‌توانند نکات و روش‌های مختلفی را برای حل یک مشکل ارائه دهند.

2.پست رهبری فکر

مثال: مشتریان HubSpot هنجار بعدی را شکل می‌دهند.

بلاگ پست رهبری فکری

پست‌های رهبری فکری به شما این امکان را می‌دهد که تخصص خود را در مورد یک موضوع خاص به اشتراک بگذارید و دانش خودتان را با خوانندگان به اشتراک بگذارید.

این قطعات – که می‌توانند به صورت اول شخص نوشته شوند، مانند پست نشان داده شده در بالا – به شما کمک می‌کند تا بین مخاطبان خودتان اعتماد ایجاد کنید تا مردم همچنان وبلاگ شما را جدی بگیرند.

3.پست مجموعه منتخب

مثال: 8 نمونه از تکامل در عمل

بلاگ پست مجموعه منتخب

مجموعه‌های انتخاب‌شده نوع خاصی از بلاگ پست فهرستی هستند. این نوع پست به جای به اشتراک گذاشتن نکات یا روش‌هایی برای انجام کار، فهرستی از نمونه‌های واقعی را به اشتراک می‌گذارد که همگی دارای اشتراکاتی هستند تا یک نکته بزرگ‌تر را ثابت کند.

در پست مثال بالا، شرکت Listverse هشت نمونه واقعی از تکامل در عمل را در بین هشت حیوان مختلف به اشتراک می‌گذارد  که با شب پره فلفلی شروع می‌شود.

4.ارائه اسلایدی

مثال: کد فرهنگی HubSpot

بلاگ پست اسلایدی

ابزار HubSpot Slides برای ارائه مناسب است و به ناشران کمک می‌کند تا اطلاعات زیادی را در اسلایدهایی قرار دهند که به راحتی قابل اشتراک گذاری هستند. به این ارائه مانند یک پاورپوینت اما در وب، فکر کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، بلاگ پست‌های SlideShare به شما کمک می‌کند تا SlideShare خودتان را تبلیغ کنید تا به جریان ثابتی از بازدیدکنندگان برسید.

اسلایدها بر خلاف وبلاگ‌ها، اغلب در موتورهای جستجو رتبه خوبی ندارند، بنابراین به یک پلتفرم برای رساندن پیام خودتان به افرادی که به دنبال آن هستند نیاز دارید. با قرار دادن و خلاصه کردن SlideShare خودتان در یک بلاگ پست، می‌توانید اطلاعات زیادی را به اشتراک بگذارید و همزمان به آن فرصتی برای رتبه بندی در گوگل بدهید.

به چند ایده برای ارائه اسلاید نیاز دارید؟ در مثال بالا، ما «کد فرهنگی» را به ارائه اسلایدهایی تبدیل کردیم که هر کسی می‌تواند آن را بررسی کند و از آن درس بگیرد، سپس آن را در یک بلاگ پست تبلیغ کردیم.

5.پست موج سواری خبری (Newsjacking Post)

مثال: آیوی با اپلیکیشن جدید برای طراحان، به [دنیای] موبایل قدم برمیدارد.

بلاگ پست موج سواری خبری

موج سواری خبری نام مستعار خوبی برای استفاده از وبلاگ جهت انتشار اخبار مهم و مرتبط با صنعت شما است. بنابراین، پست موج سواری خبری نوعی مقاله است که تنها هدف آن جلب توجه مصرف‌کنندگان است و ضمن ارائه توصیه‌های حرفه‌ای همیشگی به آنها، ثابت می‌کند که وبلاگ شما منبعی قابل اعتماد برای یادگیری در مورد چیزهای بزرگی است که در صنعت شما اتفاق می‌افتد.

مثال بالا توسط شرکت Houzz، یک تاجر دکوراسیون منزل و منبع طراحی داخلی، درباره ساخت اپلیکیشن موبایل جدید است که فقط برای طراحان داخلی راه اندازی شده بود. شرکت Houzz این اپلیکیشن را راه اندازی نکرد، اما خبر راه اندازی آن هم برای مخاطبان Houzz مهم بود.

6.بلاگ پست اینفوگرافیک

مثال: مزایای کلیدی تحصیل آنلاین [اینفوگرافیک]

بلاگ پست اینفوگرافیک

پست اینفوگرافیک هدفی مشابه پست SlideShare دارد – چهارمین مثالی که در بالا توضیح داده شد – به این دلیل که اطلاعاتی را منتقل می‌کند که شاید نسخه وبلاگ ساده بهترین قالب برایش نباشد.

به عنوان مثال، زمانی که به دنبال به اشتراک گذاشتن اطلاعات آماری زیادی هستید (بدون خسته کردن یا سردرگم کردن خوانندگان)، قرار دادن این داده‌ها در یک اینفوگرافیک با طراحی خوب و حتی جذاب می‌تواند خوانندگان شما را با محتوای شما درگیر کند. همچنین به خوانندگان کمک می‌کند تا اطلاعات را مدت‌ها پس از ترک وب سایت شما به خاطر بسپارند.

 

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی اینفوگرافیک

 

7.پست آموزشی (How-to)

مثال: نحوه نوشتن بلاگ پست: راهنمای گام به گام

برای این مثال، به بلاگ پستی که در حال حاضر می‌خوانید، نگاه کنید! راهنماهایی مانند این مقاله به حل مشکل خوانندگان کمک می‌کنند. آنها مانند یک کتاب آشپزی برای صنعت شما هستند که مخاطبان را گام به گام در پروژه ای راهنمایی می‌کنند تا سواد آنها را در این زمینه افزایش دهند.

هر چه بیشتر از این دست پست‌ها ایجاد کنید، خوانندگان هم برای همکاری با شما و سرمایه‌گذاری در خدماتی که ارائه می‌دهید؛ مجهزتر خواهند بود.

8.پست مهمان

مثال: راهنمای اندازه‌های تصویر در شبکه‌های اجتماعی در سال 2021 [اینفوگرافیک]

بلاگ پست میهمان

پست‌های مهمان نوعی بلاگ پست هستند که می‌توانید از آنها برای درج بیانات دیگران در وبلاگ خودتان استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید نظر یک متخصص خارجی را در مورد موضوعی جویا شوید، یک پست مهمان برایش مناسب است.

بعلاوه، این پست‌ها به وبلاگ شما از نظر موضوع و دیدگاه تنوع می‌بخشد. اگر مشتری شما مشکلی دارد که نمی‌توانید آن را حل کنید، پست مهمان یک راه حل عالی است.

اگر شروع به قبول پست‌های مهمان کردید، دستورالعمل‌های مقالات را تعیین کنید تا مطمئن شوید که آنها مطابق با استانداردهای پست‌های شما هستند.

تا اینجا انواع مختلفی از بلاگ پست‌ها را بررسی کردیم، اما چگونه می‌توانید بلاگ پست‌های باکیفیت ایجاد کنید تا بینندگان‌تان از آن لذت ببرند؟

راهنمای نوشتن یک بلاگ پست

 

 

نحوه نگارش بلاگ پست

1.از پرسوناهای خریدار و آنچه در مورد مخاطبانتان می‌دانید، استفاده کنید.

2.از استراتژی محتوایی خودتان یا طوفان فکری استفاده کنید.

3.آنچه در گفتمان موجود وجود ندارد را شناسایی کنید.

4.نوع بلاگ پست را انتخاب کنید.

5.چند عنوان مختلف تولید کنید و بهترین را انتخاب کنید.

6.طرح کلی بلاگ پست خودتان را مشخص کنید و H2 و H3 غنی از کلمات کلیدی را تعیین کنید.

7.بلاگ پست خودتان را بنویسید!

8.پست خودتان را تصحیح کنید.

9.تصاویر و سایر عناصر رسانه‌ای را برای پشتیبانی از ایده‌های خودتان را اضافه کنید.

10.پست را در CMS خودتان آپلود کنید.

11.یک مسیر تبدیل را تعیین کنید (کاری که می‌خواهید مخاطبان بعد از خواندن پست، انجام دهند).

12.برای هدایت مخاطبان به سمت اقدام مدنظر، فراخوانی برای اقدام (call to action) را اضافه کنید.

13.از محتوای خودتان به سمت سایر پست‌های مرتبط، لینک بزنید.

14.بهینه سازی سئو داخلی صفحه را انجام دهید.

15.بلاگ پست را منتشر و تبلیغ کنید.

16.عملکرد بلاگ پست را در طول زمان پیگیری کنید.

1.از پرسوناهای خریدار و آنچه در مورد مخاطبانتان می‌دانید، استفاده کنید.

قبل از شروع نوشتن بلاگ پست خودتان، مطمئن شوید که درک واضحی از مخاطبان هدف دارید.

سوالاتی از این قبیل بپرسید: در مورد چه چیزی می‌خواهند بدانند؟ چه چیزی آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

پرسونای خریدار در بلاگ پست

اینجاست که فرآیند ایجاد پرسونای خریدار به کار می‌آید. وقتی موضوعی را برای بلاگ پست خودتان مطرح می‌کنید، در مورد شخصیت‌های خریدار و علایق آنها چه می‌دانید؟

به عنوان مثال، همانگونه که قبلا هم اشاره شد، اگر خوانندگان شما از نسل هزاره و به دنبال راه اندازی یک کسب و کار هستند، احتمالاً نیازی به ارائه اطلاعات در مورد شروع کار در شبکه‌های اجتماعی ندارید – اکثر آنها قبلاً این اطلاعات را دارند.

2.از استراتژی محتوایی خودتان یا طوفان فکری استفاده کنید.

اگر از قبل یک مجموعه نمونه کار دارید، به نفع شماست که از ایده‌های طوفان فکری یا استراتژی محتوایی قبلی برای نگارش پست استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: استراتژی محتوا چیست؟

 

3.آنچه در گفتمان موجود وجود ندارد را شناسایی کنید.

جاهای خالی گفتمان موجود را در موضوع انتخابی خودتان پر کنید.

می‌خواهید نیازی را برآورده کنید که قبلاً در خوشه موضوعی شما برآورده نشده است. در غیر این صورت، در معرض خطر نوشتن محتوا برای موضوعاتی بیش از حد اشباع شده هستید. وقتی می‌خواهید در برابر نشریات معتبر رتبه‌ کسب کنید، شکست دادن عبارت‌های جستجوی اشباع شده دشوار است. اما اگر محتوای شما به سؤالاتی پاسخ می‌دهد که رقبا به آن‌ها پاسخ نداده است، شکست دادنشان غیرممکن نیست.

4.نوع بلاگ پست را انتخاب کنید.

انواع مختلفی از بلاگ پست‌ها با فرمت‌های مختلفی وجود دارند. شش مورد از رایج ترین فرمت‌ها عبارتند از:

  • پست فهرستی
  • بلاگ پست «چیستی».
  • پست‌های ستونی (راهنمای نهایی)
  • پست موج سواری خبری
  • بلاگ پست اینفوگرافیک
  • پست‌های «آموزنده»

5.چند عنوان مختلف تولید کنید و بهترین را انتخاب کنید.

عنوان وبلاگ شما باید به خوانندگان بگوید که انتظار چه چیزی را بکشند. با این حال باعث می‌شود که آنها برای بیشتر دانستن ترغیب شوند. گیج کننده نیست؟

به همین دلیل باید برای ارائه عنوان یک پست به طوفان فکری در مورد چند عنوان بپردازید.

6.طرح کلی بلاگ پست خودتان را مشخص کنید و H2 و H3 غنی از کلمات کلیدی را تعیین کنید.

هنگام ترسیم طرح کلی، باید ایده‌های اصلی خودتان را روی H2 و H3 های غنی از کلمات کلیدی متمرکز کنید. اینها سرصفحه‌ها و سرفصل‌هایی هستند که خوانندگان معمولاً جستجو می‌کنند و گوگل هم هنگام فهرست‌بندی و رتبه‌بندی محتوا در بین شان کراول می‌کند.

عنوان پست بلاگ

7.بلاگ پست خودتان را بنویسید!

قبلاً در این پست به شما گفتیم که چگونه طرح کلی خودتان را بسازید، بنابراین به سرعت یک بار دیگر به نکات اصلی خواهیم پرداخت.

شما قبلاً عناوین اصلی و فرعی خودتان را مشخص کرده اید، بنابراین اکنون زمان اضافه کردن متن است.

در مورد چیزهایی که قبلاً می‌دانید، بنویسید. در صورت لزوم، تحقیقات بیشتری را برای جمع آوری اطلاعات، مثال‌ها و داده‌های بیشتر برای پشتیبانی از نکات خودتان انجام دهید. در حین استفاده از منابع خارجی، رفرنس مناسب را ارائه دهید. در این حین، همیشه سعی کنید داده‌های دقیق و قانع کننده‌ای را برای استفاده در پست پیدا کنید.

همچنین فرصتی برای نشان دادن شخصیت  شما در نوشته‌هایتان فراهم است. بلاگ پست‌ها نباید کاملاً اطلاعاتی باشند، اگر هدفی از بیان ایده‌هایتان دارید، می‌توانند آنها را با داستان‌های جالب و حتی طنز آمیز همراه کنید.

اگر در نوشتن جملات در کنار هم مشکل دارید، ناامید نشوید، شما تنها نیستید. یافتن موضوعی که «شیفته» آن هستید، چالش برانگیز است، اما ابزارهای زیادی برای تسهیل این روند وجود دارد.

8.پست خودتان را تصحیح کنید.

فرآیند ویرایش یا ویراستاری، بخش مهمی‌ از وبلاگ نویسی است. آن را نادیده نگیرید.

از یک همکار آگاه به دستور زبان بخواهید که ویرایش و تصحیح پست شما را انجام دهد. همچنین می‌توانید از چک‌ لیست ویرایش نهایی کمک بگیرید یا اگر محتوای شما به زبان انگلیسی است، از یک چک‌کننده گرامر رایگان مانند Grammarly استفاده کنید.

9.تصاویر و سایر عناصر رسانه‌ای را برای پشتیبانی از ایده‌های خودتان اضافه کنید.

وقتی بررسی دستور زبان را تمام کردید، عناصر دیگری به غیر از متن را به بلاگ پست اضافه کنید. ایجاد یک پست خوب بسیار فراتر از کپی کردن است. در ادامه برخی از عناصر برای تقویت این جنبه، آورده شده است:

تصویر شاخص

یک تصویر بصری جذاب و مرتبط برای پست خودتان انتخاب کنید. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی به محتوا با تصاویر بیشتر، اهمیت می‌دهند، پس تصاویر بصری بیش از هر زمان دیگری مسئول موفقیت محتوای وبلاگ شما هستند.

تصویر شاخص در پست بلاگ

ظاهر بصری

هیچ کس یک بلاگ پست عاری از جذابیت را دوست ندارد. فقط تصاویر نیستند که یک پست را از نظر بصری، جذاب می‌کنند. قالب بندی و سازماندهی پست نیز اهمیت دارد.

در یک پست با قالب بندی خوب و  دارای جذابیت بصری ، متوجه خواهید شد که هدر اصلی و فرعی برای شکستن بلوک‌های بزرگ متنی استفاده می‌شوند.

در اینجا نمونه ای از  یک پست جذاب آورده شده است:

ظاهر بصری بلاگ پست

اسکرین‌شات‌ها همیشه باید حاشیه‌های مشخص و مشابهی داشته باشند تا در فضا شناور به نظر نرسند. این سبک باید از پستی به پست دیگر ثابت بماند.

حفظ این یکنواختی باعث می‌شود که محتوای شما حرفه ای تر و روان تر به نظر برسد.

موضوعات و برچسب‌ها (تگ ها)

به کلمات کلیدی خاص و عمومی ‌برای توصیف یک پست، برچسب یا تگ می‌گوییم. آنها همچنین به خوانندگان اجازه می‌دهند تا محتوای بیشتری را در همان دسته در وبلاگ شما جستجو کنند. از افزودن لیست برچسب‌ها به هر پست خودداری کنید. در عوض، به استراتژی برچسب گذاری وبلاگ کمی ‌فکر کنید.

برچسب‌ها را به عنوان «موضوعات» یا «دسته‌هایی» در نظر بگیرید و 10 تا 20 برچسب را انتخاب کنید که نشان دهنده تمام موضوعات اصلی است که می‌خواهید در وبلاگ خودتان پوشش دهید.

10.پست را در CMS خودتان آپلود کنید.

شما پست خودتان را پر از محتوای بهینه سازی شده کردید، اکنون زمان انتشار آن در سیستم مدیریت محتوا (CMS) است.

می‌توانید فوراً محتوا را پست کنید، آن را به ‌عنوان پیش‌نویس ذخیره کنید یا زمان پست شدنش را برنامه‌ریزی کنید.

 

مطلب پیشنهادی: اهمیت محتوا در سئو سایت

 

11.یک مسیر برای تبدیل را تعیین کنید (کاری که می‌خواهید مخاطبان بعد از خواندن پست، انجام دهند).

مسیر تبدیل فرآیندی است که طی آن یک بازدیدکننده وب سایت ناشناس به یک لید شناخته شده (مشتری احتمالی) تبدیل می‌شود. این فرایند ساده به نظر می‌رسد، اما ایجاد یک مسیر تبدیل کارآمد، مستلزم درک روشنی از مخاطبان هدف و نیازهای آنها است.

داشتن مسیر تبدیل مهم است. زیرا زمانی که محتوای خودتان را در وب به اشتراک می‌گذارید، باید ایده ای در مورد کارهای بعدی مخاطبان داشته باشید، یا به عبارت دیگر، مسیری رو به جلو برای آنها فراهم کنید.

مدل HubSpot Flywheel یک مثال عالی از این موضوع است، زیرا نشان می‌دهد که چگونه این سازمان، لید‌ها را به دست آورده و حفظ می‌کند.

مدل نگارش بلاگ پست

12.برای هدایت مخاطبان به سمت اقدام مدنظر، فراخوانی برای اقدام (Call To Action) را اضافه کنید.

فراخوانی برای اقدام (CTA) بخشی از یک صفحه وب، تبلیغات یا محتوایی است که مخاطب را به انجام کاری تشویق می‌کند. می‌توانید آنها را به بلاگ پست خودتان اضافه کنید تا خواننده را با «مراحل بعدی» یا در مسیر تبدیل، راهنمایی کنید.

انواع مختلف فراخوان برای اقدام عبارتند از:

  • مشترک خبرنامه شوید تا ببینید چه زمانی محتوای بیشتری منتشر می‌شود.
  • عضو یک انجمن آنلاین در این وبلاگ شوید.
  • درباره موضوعی با محتوای قابل دانلود، بیشتر بیاموزید.
  • چیزی را به صورت رایگان یا با تخفیف ارائه کنید تا خوانندگان را به مشتری تبدیل کنید.

13.از محتوای خودتان به سمت سایر پست‌های مرتبط، لینک بزنید.

در حین تکمیل پست، باید محتوای مرتبط را در سراسر آن لینک دهید. برای مثال ما مطلب مرتبط “آموزش لینک سازی” را در همین جا به بلاگ آن لینک داده ایم.

ارائه محتوای مرتبط در سراسر پست می‌تواند اطلاعات مفیدتری را در اختیار خوانندگان شما قرار دهد و به‌ طور بالقوه رتبه‌بندی موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی طولانی و مرتبط را افزایش می‌دهد.

در مرحله بعدی بیشتر در مورد چگونگی بهبود رتبه صحبت خواهیم کرد.

14.بهینه سازی سئو داخلی صفحه را انجام دهید.

پس از پایان نوشتن، به عقب برگردید و عناصر درون پست را بهینه کنید.

سئو داخلی بلاگ پست

در مورد تعداد کلمات کلیدی که باید بگنجانید وسواس به خرج ندهید. اگر فرصت‌هایی برای ترکیب کلمات کلیدی مورد نظر شما وجود دارد و بر تجربه خواننده تأثیر نمی‌گذارد، این کار را انجام دهید. اگر می‌توانید URL خودتان را با توجه به کلمات کلیدی، کوتاه‌تر و مناسب‌تر  تنظیم کنید. اما کلمات کلیدی را فشرده نکنید و به دنبال چگالی کلمات کلیدی دلخواه نروید. چون گوگل هوشمندتر از این حرف‌هاست!

در ادامه به چند مورد در زمینه بررسی و بهینه سازی سئوی بلاگ اشاره شده است:

توضیحات متا را بنویسید

توضیحات قرار گرفته در زیر عنوان پست در صفحات نتایج جستجوی گوگل را توضیحات متا می‌نامیم. این توضیحات قبل از کلیک بر روی پست، خلاصه‌ای کوتاه از پست را در اختیار جستجوگران قرار می‌دهد. آنها در حالت ایده آل بین 150-160 کاراکتر هستند.

در حالی که توضیحات متا، مستقیما در الگوریتم رتبه‌بندی گوگل نقشی ندارد، اما به کاربران جستجوکننده، خلاصه ای از محتوای پست را ارائه می‌دهد و به بهبود نرخ کلیک حاصل از جستجو، کمک می‌کند.

 عنوان و هدر صفحه را بهینه کنید.

اکثر نرم افزارهای وبلاگ نویسی از همان عنوان پست به عنوان عنوان صفحه استفاده می‌کنند که مهمترین عنصر سئوی داخلی صفحه است. اگر تا کنون از فرمول این مقاله پیروی کرده اید، پس از قبل یک عنوان موقت دارید که به طور طبیعی شامل کلمات کلیدی یا عبارات مورد علاقه مخاطب هدفتان است.

عنوان خودتان را با تلاش برای قرار دادن کلمات کلیدی در جایی که طبیعتاً به آنها تعلق ندارند، بیش از حد پیچیده نکنید. با این اوصاف، اگر فرصت‌های واضحی برای افزودن کلمات کلیدی مورد نظرتان به عنوان و هدر پست وجود دارد، با خیال راحت این کار را انجام دهید. همچنین، سعی کنید تیترهای خودتان را کوتاه نگه دارید (در حالت ایده آل، کمتر از 65 کاراکتر) تا در نتایج موتور جستجو بریده نشوند.

هنگامی‌ که به صفحات دیگر لینک می‌دهید، بهترین روش‌های انکر تکست (Anchor Text) را در نظر بگیرید.

انکر تکست کلمه یا کلماتی است که به صفحه دیگری – چه در وب سایت شما یا در وب سایت دیگر- لینک می‌شوند. با دقت کلمات کلیدی را که می‌خواهید به صفحات دیگر در سایت خودتان پیوند دهید، انتخاب کنید. زیرا موتورهای جستجو در هنگام رتبه بندی صفحه شما از نظر کلمات کلیدی خاص، این موضوع را در نظر می‌گیرند.

لینک دهی در بلاگ پست

همچنین به صفحاتی که لینک می‌دهید هم توجه کنید. به صفحاتی که می‌خواهید برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه دریافت کنند، لینک بزنید. در نهایت با این کارها می‌توانید پست را به جای صفحه دوم، در صفحه اول نتایج گوگل قرار دهید. کار سختی نیست!

   برای همه تصاویر خودتان متن جایگزین بنویسید.

متن جایگزین تصویر، «چرایی»  ارتباط یک تصویر با محتوای پست شما را به گوگل نشان می‌دهد. با افزودن متن جایگزین مرتبط با خوشه‌های موضوعی و کلمات کلیدی پست، گوگل بهتر می‌تواند جستجوهای کاربران را به سمت شما هدایت کند.

همه تصاویر  را برای افزایش سرعت صفحه، فشرده کنید.

وقتی گوگل وب‌سایت‌های مختلف را بررسی می‌کند، سرعت بارگذاری صفحه در رتبه‌بندی صفحه تاثیرگذار است. از بزرگ نبودن تصاویر روی صفحه، اطمینان پیدا کنید تا مدت زمان بارگذاری را کاهش دهند.

 

مطلب پیشنهادی: روش های کاهش زمان بارگذاری سایت

 

مطمئن شوید که بلاگ پست شما سازگار با موبایل است.

بیش از 60 درصد از بازدیدهای ارگانیک روی دستگاه تلفن همراه انجام می‌شود. به این ترتیب، داشتن وب سایت با طراحی ریسپانسیو بسیار مهم است. [بخوانید: چک لیست طراحی ریسپانسیو سایت] بعلاوه، اطمینان از اینکه بازدیدکنندگان وب سایت شما (از جمله بازدیدکنندگان وبلاگ شما) بهترین تجربه ممکن را در کار با موبایل دارند، امتیاز سئو  را به وب سایت شما می‌دهد.

15.بلاگ پست را منتشر و تبلیغ کنید.

انتشار بلاگ پست

پست خود را در تمام کانال‌های بازاریابی موجود در استراتژی خودتان به اشتراک بگذارید. هر چه دسترسی بیشتر باشد، احتمال پیدا شدن از جانب خوانندگان هم بیشتر است.

کانال‌هایی برای گسترش استراتژی تبلیغاتی بلاگ پست شما عبارتند از:

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی: به اشتراک گذاری محتوا در محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و غیره.
  • ایمیل مارکتینگ: به اشتراک گذاری جدیدترین پست‌ها با مشترکین ایمیلی خودتان.
  • پست‌های تقویت شده یا تبلیغات پولی: تخصیص بودجه به تبلیغات در موتورهای جستجو به صورت غیر ارگانیک.
  • بازاریابی دهان به دهان: تأثیرگذاری فعال بر مردم برای خواندن محتوای شما به صورت ارگانیک.

16.عملکرد بلاگ پست را در طول زمان پیگیری کنید.

پست شما برای دیدن جهانیان منتشر می‌شود. مطمئن شوید که عملکرد آن را در طول زمان زیر نظر دارید تا ببینید که آیا استراتژی بلاگ پست شما به اندازه کافی برای اهدافتان کارآمد است یا خیر.

ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای درک بهتر رفتار مخاطبان در پست‌های خودتان استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارهای سئو

 

در نهایت …

وبلاگ نویسی به شما در ایجاد آگاهی از برند، تبدیل شدن به یک رهبر فکری و متخصص در صنعت خودتان، جذب لیدهای واجد شرایط و افزایش تبدیل کمک می‌کند. مراحل و نکاتی را که در بالا توضیح دادیم دنبال کنید تا همین امروز شروع به انتشار و بهبود وبلاگ خودتان کنید.

 

منبع

https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-start-a-blog

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه