سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ معرفی انواع CMS

07 اردیبهشت 1400 - آخرین بروزرسانی: 07 اردیبهشت 1400
سیستم مدیریت محتوا
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

سیستم مدیریت محتوا یک برنامه نرم‌افزاری است که کاربران را قادر به ایجاد، ویرایش، انتشار و ذخیره محتوا‌های دیجیتالی می‌کند. اگر شما جز آن دسته از کاربرانی هستید که علم برنامه نویسی ندارید، اصلا نگران نباشید. سیستم مدیریت محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی و بدون احتیاج به دانش و مهارت خاص بتوانید محتویات سایت‌های خود را آپدیت کنید یا حتی آن‌ها را تغییر دهید. پس اگر دنبال راه‌حلی هستید که با منابع محدود شما را به شناخت صحیح در رابطه با وب سایت‌ها برساند این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله ما تلاش می‌‌‌کنیم به تمام جوانب استفاده از CMS بپردازیم.

 

سایت چگونه ساخته می‌شود؟

برای درک نحوه عملکرد CMS  اول باید درک کنید که ساخت سایت از ابتدا چگونه است. شما در سایت خود برای افزودن متن، تصاویر، میله‌های ناوبری و سایر عناصر سازنده یک سایت با HTML شروع می‌کنید. سپس CSS را اضافه می‌کنید تا عناصر مورد نظر را متناسب با ظاهر و احساس منحصر به فرد برند خود تنظیم کنید.

در سایت باید هر زمان که می‌خواهید تغییراتی ایجاد کنید، حتی موارد ساده مانند به روزرسانی محتوا باید پرونده‌ها را از سرور بارگیری کنید. آن‌ها را باز کنید و کد HTML را با دست تغییر دهید. سپس باید قبل از بارگذاری مجدد پرونده‌ها به سرور، مطمئن شوید که هیچ پیوند یا چیز دیگری را قطع نکرده‌اید. این ساز‌وکار‌ها پیچیده به نظر می‌رسد و در اصل هم فرآیند پیچیده‌ای است اما سیستم مدیریت محتوا این امکان را به شما داده ‌است که بدون طی کردن این مراحل بتوانید سایت خود را ارتقا دهید. در واقع CMS  میانبری برای سایت داران در رسیدن به سایتی بهتر و به‌روزتر است.

سیستم مدیریت محتوا

 

سیستم مدیریت محتوا در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

شما با استفاده از CMS می‌توانید محتوا را در یک رابط کاربر پسند ایجاد، مدیریت، اصلاح و منتشر کنید. شما می‌توانید به جای کدگذاری، با بارگیری یا خرید الگوها و برنامه‌های افزودنی، طراحی و عملکرد سایت خود را شخصی‌سازی کنید. می‌توانید چندین کاربر داشته باشید که در پشت همان ابزار کار می‌کنند و این امتیازات جز با به کارگیری سیستم مدیریت محتوا میسر نمی‌شود.

CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می‌شود.

 

سیستم مدیریت محتوا چه بخش‌ها و کاربرد‌هایی دارد؟

سیستم مدیریت محتوا دارای دو مولفه است:

  • برنامه مدیریت محتوا CMA

CMA یک برنامه گرافیکی است که کاربران را قادر به طراحی، ایجاد، اصلاح و حذف محتوا از یک سایت بدون نیاز به داشتن دانش خاصی می‌کند.

  • برنامه تحویل محتوا  CDA

خدمات پس‌زمینه‌ای را ارائه می‌دهد که از تحویل محتوا و مدیریت محتوا‌هایی که کاربر ایجاد کرده‌است پشتیبانی می‌کند.

 

سفارش تولید محتوا

 

ویژگی‌های سیستم مدیریت محتوا  CMS

ویژگی‌های سیستم مدیریت محتوا می‌تواند با توجه به نیاز کاربران متفاوت باشد و هرکس طبق نیاز و طبق سطح سایت و خواسته‌های خود می‌تواند از یک نوع آن استفاده و بهره بگیرد.

از جمله خدمات آن عبارت هستند از:

  • نمایه سازی بصری
  • جستجو و بازیابی راحت مطالب
  • آسان کردن شرایط دسترسی به داده‌ها بدون فوت وقت
  • تبدیل‌سازی اسناد و متون ساده به فرم‌های مختلف مانند PDF و …
  • بازنگری، به‌روزرسانی و ویرایش متن‌های منتشر شده
  • کنترل تغییراتی که افراد در متن‌ها به وجود آورده‌اند
  • پشتیبانی از زبان‌های مختلف و ترجمه چندین زبان مختلف
  • به نمایش گذاشتن بازدید کنندگان سایت
  • ایجاد شرایطی مناسب برای به وجود آوردن فروشگاه‌های مجازی

 

سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می‌کند؟

CMS به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به صورت فردی و با توجه به سلیقه و انتظارات کاربران خود مطالب مورد نیاز آن‌ها را ارائه دهید. به عنوان مثال اگر کاربری در گوگل دائما به جستجو در رابطه با دوربین‌های دیجیتالی بپردازد، معمولا بنر‌های تبلیغاتی که گوگل برای او به نمایش خواهد گذاشت هم در رابطه با همین موضوع است. زیرا الگوریتم‌های گوگل تشخیص داده‌اند که سبک سلیقه‌ای این مخاطب چیست و به دنبال چه موضوعاتی می‌گردد. سیستم مدیریت محتوا هم برای شما همین‌کار را می‌کند و مطالب را طبق سلیقه کاربرانتان به نمایش می‌گذارد.

 

مزایای استفاده از سیستم تولید محتوا  CMS

  • استفاده راحت و آسان برای همه

سیستم مدیریت محتوا حتی به کسانی که دانش و مهارت خاصی ندارند این امکان را می‌دهد تا به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و کار خود را بهبود ببخشند.

  • جستجوی اطلاعات به آسانی

با یک جستجوی ساده کاربران می‌توانند تمام مطالب مرتبط با موضوع دلخواه خود را پیدا کنند و به راحتی به تمام اطلاعاتی که می‌خواستند دست یابند.

تولید محتوا

  • مدیریت محتوا به صورت اصولی و بدون سختی

سیستم مدیریت محتوا مطالب را برایمان به آسانی حذف، اضافه و حتی آپدیت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که همیشه مطالب خوب و به‌روزی داشته باشید و بدون نیاز به اشخاص دیگر خودتان بتوانید با یک برنامه مدیریت سایتتان را به دست بگیرید.

  • قابلیت دسترسی در هر شرایط و هر جا

شما می‌توانید از طریق هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد به راحتی به محتوا‌های خود دسترسی پیدا کنید.

  • به‌روز‌رسانی‌های سریع

CMS به کاربران این امکان را می‌دهد که مدیریت محتوا و به‌روز‌رسانی مطالب را در زمان واقعی و بدون نیاز به انتظار انجام دهند.

 

چگونه بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای وب‌سایت خود انتخاب کنیم؟

با توجه به سازمان و حرفه‌تان انتخاب سیستم مدیریت محتوا می‌تواند برای شما متفاوت باشد اما در اصل باید به چند موضوع مهم توجه کنید :

  • رابط کاربری آسان
  • ویرایشگر
  • قابلیت جستجوی هوشمند

 

انواع سیستم مدیریت محتوا 

CMS های رایگان و محبوب

Joomla

جوملا یک CMS منبع باز است. آن‌چه جوملا را متمایز می‌کند پشتیبانی چند زبانه داخلی و گزینه های پیشرفته مدیریت کاربر و محتوا است که آن را برای عضویت، انجمن و شبکه های اجتماعی مناسب می‌کند.  به عنوان مثال UIDAI یک وب سایت چند زبانه است که توسط جوملا طراحی شده است. در نتیجه این یک منبعT دارای ویژگی‌هایی مانند پست‌گذاری برای وبلاگ‌ها، جستجو و پشتیبانی ترجمه‌ زبان‌های مختلف است.

 

WordPress

آیا می‌خواهید فرم‌ها و گفتگوی زنده و انجمن‌ها را به سایت خود اضافه کنید؟ با بهره‌گیری از افزونه‌ها و موضوعاتی مانند این، وردپرس می‌توانید یک تجربه منحصر به فرد برای برند تجاری شما ایجاد کنید. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان است. این سیستم مدیریت محتوا برای وبلاگ نویسی بسیار پر کاربرد است.

 

Backdrop

 این یک سیستم مدیریت محتوا ارزان قیمت است و معمولا برای سازمان‌های کوچک و متوسط ارائه می‌شود. این سیستم مدیریت محتوا به تنهایی می‌تواند اساسی‌ترین ویژگی‌های مدیریت محتوای وب را ارائه دهد.

 

WIX

این سیستم مدیریت محتوا هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی ارائه می‌شود و شامل ویژگی‌هایی مانند همکاری تیمی، ادغام شخص ثالث، امنیت سازمانی، الگوهای طراحی شده و … است.

 

Drupal

دروپال یک سیستم مدیریت محتوا بسیار انعطاف‌پذیر است که مورد علاقه شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی مانند ناسا است. اگرچه برای استفاده کامل از قدرت این پلتفرم به تجربه توسعه وب نیاز خواهید بود، اما مجبور نیستید از ابتدا شروع کنید.

 

CMS هایی که برای خرید آن‌ها احتیاج به صرف هزینه است

HubSpot CMS

این سیستم مدیریت محتوا به کاربران خود این امکان را می‌دهد که مشتریان و محتوا را ردیابی کنند. مثلا آن‌ها را قادر می‌سازد که بتوانند محتوای تولید شده توسط کاربران خود را از لحاظ سئو و محتوای وب سایت، با سرعت بالایی بررسی کنند. همچنین با استفاده از این پلتفرم می‌توانید محتوای شخصی سازی شده‌ای برای بازدید کنندگان خود ایجاد کنید و فضای امنی را برایشان به ارمغان آورید.

 

سیستم مدیریت محتوا Magnolia

مگنولیا سیستم مدیریت محتوا بسیار انعطاف‌پذیر و ایمن است، اما یادگیری آن و استفاده از تمام قابلیت‌های داخلی و خارجی آن دشوار است.

با Magento می‌توانید چندین فروشگاه را مدیریت کنید. همچنین از قابلیت‌های آن در سراسر جهان استفاده کنید و با کشورهای گوناگون، زبان‌ها و ارزهای مختلف معامله کنید. بنابراین اگر وقت و منابع لازم برای سرمایه گذاری و راه ا‌ندازی و نگهداری وبسایت را داشته باشید می‌توانید یک فروشگاه آنلاین با تعداد زیادی محصول و دامنه جهانی ایجاد کنید.

 

Webflow

یک سیستم مدیریت محتوای بصری است که برای پرکردن شکاف بازار برای طراحان وب طراحی شده است که می‌خواهند بدون نگرانی در مورد میزبانی، امنیت و شخصی سازی سایت تمرکز کنند.

 

سیستم مدیریت محتوا Ghost

اگر به دنبال CMS ساده و سبک‌تری هستید که به وبلاگ نویسی اختصاص داده شده باشد، Ghost گزینه بسیار خوبی است Ghost  یک CMS بدون سر است، به این معنی که بدن (مخزن محتوا) از سر (لایه ارائه) جدا شده است.

Ghost  با یک ویرایشگر بصری و ابزارهای داخلی سئو توجه وبلاگ نویسان و مبتدیانی را که می‌خواهند یک سایت اساسی ایجاد و مدیریت ساده داشته باشند، را جلب می‌کند.

 

  Sitecore

Sitecore یک CMS بدون سر‌و‌صدا در سطح شرکت است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت‌های شخصی، ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و تجربیات تلفن همراه را ایجاد و تحویل دهید.

 

چرا به سیستم مدیریت محتوا نیازمندیم؟

ما قبلاً به برخی از مزایای استفاده از CMS اشاره کرده‌ایم، اما بیایید چند روش خاص را بررسی کنیم که می‌تواند بر روند راه اندازی، بهره‌وری تیم و دید آنلاین شما تأثیر بگذارد.

 

هیچ دانش برنامه نویسی مورد نیاز نیست

سیستم های CMS با ایجاد امکانات مناسب برای توسعه دهندگان و سایر کاربران برای ایجاد وب سایت های بدون کدگذاری، انقلابی در طراحی وب ایجاد کرده اند. دیگر دوران اعتماد به توسعه دهندگان و طراحان وب برای حضور دائمی در محل کار شما برای مدیریت وبسایت شما گذشته است. شما می توانید محتوا را ایجاد و مدیریت کنید، طراحی سایت خود را سفارشی کنید و برنامه های افزودنی را برای افزودن قابلیت به سایت خود نصب کنید، همه این موارد بدون کدگذاری ممکن است.

در نتیجه، کاربران با منابع فنی و زمان محدود هنوز هم می‌توانند یک وب سایت قدرتمند برای کسب و کار خود بسازند.

 

منبع پیشنهادی: تفاوت طراح سایت و توسعه دهنده سایت

 

سیستم مدیریت محتوا و همکاری آسان

چندین کاربر می توانند به طور همزمان در انتهای سیستم CMS دسترسی داشته باشند و کار کنند. این به آن معنا است که در هر روز مشخص، بازاریابان شما می‌توانند محتوا تولید کنند. متخصصان IT شما پروتکل های امنیتی را اجرا می‌کنند و توسعه دهندگان شما کد سفارشی را به موضوع شما اضافه می‌کنند. درواقع، همه آن ها می‌توانند در یک صفحه کار کنند.

به طور خلاصه CMS می‌تواند به بهبود روند کار و بهره‌وری در تیم شما کمک کند.

 

ویژگی ها و برنامه های افزودنی سئو

سیستم عامل‌های CMS ویژگی‌های داخلی و همچنین افزونه‌هایی را برای کمک به شما در بهینه‌سازی سایت خود برای موتورهای جستجو ارائه می‌دهند.

با استفاده از ابزارهای داخلی یا شخص ثالث می‌توانید:

  • عنوان صفحه و توضیحات را سفارشی کنید.
  • ساختارهای URL مناسب سئو را انتخاب کنید.
  • نقشه سایت XML ایجاد کنید.
  • متن alt تصویر را اضافه کنید.
  • زمان بارگذاری صفحه را بهینه کنید. [بخوانید: روش های کاهش زمان بارگذاری سایت]

اجرای این روش ها به بهبود شانس شما برای رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی مهم کمک می‌کند.

 

الگوهای از پیش طراحی شده

اکثر سیستم عامل‌های CMS مانند CMS Hub دارای مجموعه‌ای از الگوهای از پیش طراحی شده هستند که می‌توانید برای شخصی‌سازی سریع ظاهر سایت خود از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها همچنین می‌توانند بر رفتار سایت شما تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، انتخاب الگوی ریسپانسیو باعث می‌شود که سایت شما در هر دستگاهی خوب جلوه کند. بدون این که شما بخواهید یک دسته کد بنویسید. الگوها نه تنها قبل از راه اندازی سایت در زمان طراحی شما صرفه جویی می‌کنند، بلکه می‌توانند طراحی وب سایت را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر انجام دهند.

 

سیستم مدیریت محتوا و به‌روز‌رسانی‌های ساده

همانطور که در بالا بیان کردیم، CMS شما را قادر می‌سازد تغییرات را در سایت خود سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهید. از به‌روزرسانی‌های مهم مانند طراحی مجدد وب‌سایت، تا به روزرسانی‌های جزئی مانند تغییر تصویر در صفحه اصلی. به جای استخدام یک توسعه دهنده مستقل یا تلاش برای ویرایش کد می‌توانید به داشبورد CMS خود بروید و محتوای وب‌سایت خود را به روز و ویرایش کنید. با این کار می توانید محتوای خود را پویا و مرتبط نگه دارید.

 

سخن پایانی

امروزه کسب‌و‌کار‌های اینترنتی، ساخت وب‌سایت‌های گوناگون و در کل آشنا شدن با اینترنت و راه‌های استفاده صحیح و بهره‌مندی از آن می‌تواند در پیشرفت و موفقیت شما بسیار تاثیر‌گذار باشد.

در گذشته راه‌های پیشرفت کردن و رسیدن به موفقیت بسیار سخت بود اما امروزه ابزار‌ها و برنامه‌هایی وجود دارد که بدون نیاز به مهارت خاص و با اندکی تحقیق شما می‌توانید در جاده موفقیت قدم بردارید.

سیستم مدیریت محتوا نیز یکی از همین راه‌ها است که به وسیله آن شما بدون نیاز به داشتن علم برنامه‌نویسی و فنون دیگر تنها با اندکی تحقیق و مطالعه می‌توانید به بهبود سایت خود کمک کنید. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به بخش زیادی از سوالات شما در رابطه با سیستم تولید محتوا و کارایی آن پاسخ داده ‌باشیم.

 

منابع:

https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/7969/what-is-a-cms-and-why-should-you-care.aspxhttps://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/7969/what-is-a-cms-and-why-should-you-care.aspx

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب فرزانه شریعتی
همیشه عاشق کتاب و کتاب خوندن بودم. 5،4 سال در زمینه تولید محتوا فارسی و انگلیسی فعالیت دارم و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی هستم. رشته‌ای که بهش عشق می‌ورزم. یادگیری شعاره هر روزه منه. اصلا هر روز باید یه نکته واسه یادگیری بیشتری داشته باشه... https://www.karlancer.com/profile/2082

دیدگاه شما

بدون دیدگاه