نکات داستان سرایی در ساخت انیمیشن

19 آذر 1399 - آخرین بروزرسانی: 01 اسفند 1399
داستان سرایی
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

هنر داستان سرایی هم مثل هر مفهوم دیگری با گذشت زمان، تکامل یافته است. حالا به دورانی نزدیک می‌شویم که داستان سرایی بصری به تنها راه پیشرفت در کسب و کار تبدیل می‌شود. تنها مشکل پیش روی شما حجم بالای محتوای بصری است که هر روز به اشتراک گذاشته می‌شود. پس، وقت زیادی برای جلب توجه مخاطب ندارید. باید در طول چند ثانیه، ذهن مخاطب را تحت تأثیر قرار دهید. در این مقاله شما را با اهمیت و نکات داستان سرایی در ساخت انیمیشن آشنا خواهیم کرد.

 

اهمیت داستان سرایی در تبلیغات انیمیشنی

ما در دنیای داستان‌ها زندگی می‌کنیم. از دوران کودکی و قصه‌های شبانه گرفته تا اخبار تلویزیون و پروپوزال‌های کاری همگی نمونه‌های داستانی هستند. حتی هویت شخصی هر فردی را می‌توان نوعی داستان در نظر گرفت. در مورد اینکه چه کسی هستیم، داستان سرایی کرده و آن را به طور مداوم بازنویسی می‌کنیم. حالا این داستان برای آژانس‌های برندسازی و مالکان کسب و کار چه معنایی دارد؟ داستان سرایی در بازاریابی و توسعه برند چه نقشی دارد؟ آیا داستان‌ها اهمیت دارند؟ دلیل این اهمیت در چیست؟

 

سفارش ساخت انیمیشن

 

چرا داستان سرایی در کسب و کار اهمیت دارد؟

بزرگترین چالش در ادبیات تبلیغاتی، جلب توجه مخاطب است. مصرف کنندگان در طول روز با بیش از 1500 تبلیغ مواجه می‌شوند. پس جنگی بر سر جلب توجه مخاطب بر پاست. در بین این آشوب چطور باید توجه مخاطب را به سمت کسب و کارتان جلب کنید؟ بله، از داستان سرایی کمک بگیرید.

 

اهمیت داستان سرایی در انیمیشن

 

داستانی جذاب می‌تواند حقایق خسته کننده را متحول نموده و مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. طبق مطالعات علمی، داستان سرایی قوی ترین شکل از تعامل انسانی است. هر برندی که به دنبال ارتباط هوشمندانه با مشتریان است باید در داستان سرایی خبره شود. داستان خوب، ضامن موفقیت کسب و کارتان است. پس آن را جدی بگیرید.

حالا که با اهمیت داستان سرایی در کسب و کار آشنا شدیم به اهمیت آن در تبلیغات انیمیشنی می‌پردازیم. اگر فیلمنامه خوب با شخصیت‌های خواستنی دارید ولی به خوبی از عهده روایت آن بر نمی‌آیید؛ پس مخاطبان هم به سرعت شما را فراموش خواهند کرد. درگیری عاطفی و هیجانی، راز ماندگاری در ذهن مخاطب است. تبلیغ انیمیشنی به این درگیری عاطفی توجه دارد. شاید به دلایل زیادی بخواهید از انیمیشن برای تبلیغ برندتان استفاده کنید. در اینجا به پنج دلیل اشاره می‌کنیم.

 

1.تبلیغات انیمیشنی، تعامل خوبی برقرار می‌کنند

مخاطب با شنیدن یک داستان کامل، خودش را درون آن تصور کرده و فاصله میان دنیای مجازی و واقعی را فراموش می‌کند. یعنی مشتریان را درون جهانی جذاب و منحصر به فرد که برای برندتان ساخته‌اید، غرق می‌کنید.

 

2.تبلیغات انیمیشنی، ما را وادار به شنیدن می‌کند

ماهیت پرنشاط تبلیغات انیمیشنی، مقاومت ما را کنار زده و قلبمان را پذیرای مفهوم درون تبلیغ می‌کند. بسیاری از ماها، انیمیشن را تداعی روزهای خوب کودکی می‌دانیم. انیمیشن را بیشتر از تبلیغ به عنوان نوعی سرگرمی ‌در نظر می‌گیریم و با تمایل بیشتری به آن گوش می‌کنیم. مادامی‌که هر چیزی را در قالب داستانی کوتاه و جذاب روایت می‌کنید به مفهومی ‌تعاملی می‌رسید.

 

3.پیچیده ترین مفاهیم با انیمیشن قابل درک می‌شوند

با انیمیشن به مفاهیم انتزاعی جان می‌دهید. ویدئوهای انیمیشنی به خوبی مفاهیم مختلف را تشریح می‌کنند. آنها این مفاهیم را به شکل محسوس، مجسم می‌کنند. تبلیغات انیمیشنی به فرم استانداردی از ویدئوهای توصیفی تبدیل شده است. چون عملکرد بهتری در مقایسه با سایر انواع تبلیغات ویدئویی دارند.

 

داستان سرایی در انیمیشن

 

4.تبلیغات انیمیشنی برای هر کسب و کاری مناسب است

تمامی ‌کسب و کارها و صنایع مختلف از انیمیشن استفاده می‌کنند. فرقی ندارد که به دنبال تشریح خدمات یا تبلیغ محصولات در تبلیغات هستید؛ به هر حال آزادی مورد نیازتان در ماهیت انعطاف پذیر انیمیشن نهفته است. هر چیزی که قابل تخیل است، در قالب انیمیشن ترسیم می‌شود.

 

5.تبلیغات انیمیشنی، کارآمد است

آمار به دست آمده نشان دهنده کارآمدی این نوع تبلیغات است. وجود تبلیغات ویدئویی روی صفحه ورودی سایت می‌تواند نرخ تبدیل مخاطب را تا 80 درصد یا بیشتر افزایش دهد. داستان‌های موفق هم در همه جا حضور دارند. برای مثال ویدئوی توصیفی و انیمیشنی از برند Crazy Egg نرخ تبدیل آنها را تا 64 درصد افزایش داد.  بازاریابی ویدئویی، آینده صنعت تبلیغات است و تبلیغات انیمیشنی هم رونق خواهد گرفت.

حالا که با اهمیت داستان سرایی و تبلیغات انیمیشنی آشنا شدید در ادامه هفت نکته در مورد داستان سرایی انیمیشن را مطرح خواهیم کرد.

 

هفت نکته داستان سرایی در ساخت تبلیغ انیمیشنی

1.اجازه دهید تا تصاویر به جای شما صحبت کنند!

به جای اینکه خودتان داستان را روایت کنید می‌توانید از تصاویر بصری جذابی استفاده کنید. به جای بیان کلامی‌ داستان، از انیمیشن‌ها برای داستان سرایی استفاده کنید. دیدن انیمیشن فردی که فقط در مورد تجارتش حرف می‌زند، کسل کننده است.

 

نکته اول در داستان سرایی

 

این کار بعد از مدتی باعث چرت زدن مخاطبان می‌شود یا اصلاً توجهی به شما نمی‌کنند.

 

تصاویر در داستان سرایی

 

2. کاراکترهای داستان نباید گم و گور شوند

هر داستان حول کاراکترهای اصلی شکل می‌گیرد. پس باید روی کاراکترها متمرکز شوید تا توجه همه روی آنها متمرکز شود. پس شخصیت اصلی را در مرکز دید قرار دهید. مخاطب نباید به دنبال شخصیت اصلی بگردد. قهرمان را به آنها نشان دهید.

 

3. حس و حال مناسبی را روایت کنید

اگر حس و حال مناسبی را ترسیم نکنید، حتی بهترین فیلمنامه‌ها هم فاجعه بار می‌شوند. انیمیشن‌های جالب، پس زمینه‌های مرتبط و موسیقی مناسب، بخش حیاتی هر ویدئوی عالی است. این موارد به شناخت شرایط خاص داستان کمک می‌کند.

 

نکته سوم داستان سرایی

 

در تصویر فوق آسمانی صاف با هوای خوب به ترسیم کشیده شده ولی شخصیت اصلی ترسیده است! در اینجا شاید مخاطب حس کند که کودک خودش را به خنگی زده یا شاید اصلاً متوجه موضوع اصلی انیمیشن نشوند.

 

حس و حال داستان سرایی

 

در صحنه فوق خفاش‌ها و فضای گورستان به نمایش در آمده است که حس بیقراری را به مخاطب القا می‌کند. پس در حین طراحی صحنه انیمیشن به این جزئیات توجه کنید تا داستانی اثر گذار را روایت کنید.

 

4.جان بخشی را مدنظر قرار دهید

جان بخشیدن یعنی صفات، هیجان‌ها یا مقاصد انسانی را به موجودات غیرانسانی مثل حیوانات یا اشیاء نسبت می‌دهیم. در روش‌های عادی داستان سرایی می‌توانید از نمایش رفتار انسان‌ها و حیوانات استفاده کنید. ولی در دنیای انیمیشن قواعد متداول داستان سرایی جایی ندارد. می‌توانید به حیوانات، صفات انسانی را نسبت دهید. در تصویر زیر رفتار عادی حیوانی دیده می‌شود.

 

نکته چهارم داستان سرایی

 

ولی در صحنه زیر، شرایط به طور کامل تغییر کرده است. مخاطب به سرعت جذب انیمیشن می‌شود. انیمیشن‌های سینمایی مثل ماداگاسکار و زوتاپیا با همین روش به شهرت رسیدند.

 

جان بخشی در داستان سرایی

 

5.با فوکوس کردن، از شلوغی صحنه کم کنید

همان گونه که اشاره شد باید کاراکترهای اصلی را در مرکز دید قرار دهید. این کار با فوکوس روی کاراکتر هم میسر است. صحنه را با جزئیات زیاد، شلوغ نکنید. اگر هم مجبور به اضافه کردن جزئیات هستید می‌توانید روی مهم ترین بخش صحنه، فوکوس کنید.

 

نکته پنجم داستان سرایی

 

در صحنه فوق، چیزهای زیادی وجود دارند که درک داستان را دشوار می‌کنند. با فوکوس روی کاراکترهای اصلی در صحنه زیر، مخاطبان به راحتی داستان اصلی را درک می‌کنند. مخاطبان هم انسان هستند؛ پس آنها را گیج نکنید.

 

فوکوس در داستان سرایی

 

6.انتقال‌ها را ملایم کنید

نحوه پایان دادن به یک صحنه و آغاز صحنه بعدی داستان را انتقال (Transition) می‌نامیم. انتقال‌ها در انیمیشن همانند تزئینات روی کیک هستند. برای این کار می‌توانید از fade effect یا blur effect در حین انتقال از یک صحنه به صحنه دیگر استفاده کنید.

 

نکته ششم داستان سرایی

 

با کمک این افکت‌ها می‌توانید صحنه‌ای کسل کننده را به صحنه‌ای جذاب تبدیل کنید.

 

داستان سرایی با انتقال

 

7.از جلوه‌های ویژه به عنوان چاشنی داستان سرایی استفاده کنید

بسیاری از افراد، فیلمنامه عالی دارند ولی گاهی اوقات اثرگذار عمل نمی‌کنند. چون داستان سرایی آنها فاقد چاشنی موفقیت است. در هر ثانیه از ساخت انیمیشن باید اثرگذار عمل کنید. اگر کاراکتر جدیدی را معرفی می‌کنید باید مخاطب را میخکوب کنید. برای مثال کاراکتر جدید می‌تواند با افکت گردباد وارد صحنه شود.

 

نکته هفتم داستان سرایی

 

جلوه های ویژه در داستان سرایی

 

جلوه‌های ویژه ساده هم می‌تواند صحنه‌های جذاب تری را نسبت به صحنه‌های ساده خلق کند.

 

به انیمیشن‌سازان کارلنسر بپیوندید!

 

در نهایت . . .

نود درصد از اطلاعات ورودی به مغزمان را داده‌های تصویری تشکیل می‌دهند. بعلاوه مردم هشتاد درصد از آنچه را که می‌بینند و بیست درصد از آنچه را که می‌خوانند به خاطر می‌آورند. پس می‌توانیم تبلیغی را در اختیار مخاطب قرار دهیم که مدت زمان بیشتری در خاطرش بماند. در تبلیغات انیمیشنی به داستان سرایی بپردازید و نکات قید شده در این مقاله را به کار ببرید. لطفاً نظرات خودتان در مورد نکات داستان سرایی در ساخت انیمیشن را با ما در میان بگذارید.

 

مطلب پیشنهادی: موشن گرافیک چیست؟

 

منابع

https://dreamfarmstudios.com/blog/storytelling-in-animated-commercial/

https://www.animaker.com/blog/visual-storytelling-tips/

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه