لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

15 فروردین 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
لندینگ پیج
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

لندینگ پیج (Landing page) در بازاریابی دیجیتال، یک صفحه وب مستقل است که به طور اختصاصی برای یک کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی ایجاد شده است. به احتمال زیاد تا به حال وارد لندینگ پیج‌های زیادی شده‌اید. بازدیدکننده پس از کلیک بر روی لینکی در یک ایمیل، تبلیغات گوگل، بینگ، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر یا مکان‌های مشابه در وب، روی لندینگ پیج فرود می‌آید.

برخلاف صفحات وب که معمولاً اهداف زیادی دارند و گردش بیشتر در سایت را تقویت می‌کنند، صفحات فرود روی هدف واحدی متمرکز می‌شوند که همان دعوت به اقدام (یا به اختصار CTA) است.

همین امر لندینگ پیج‌ها را به بهترین گزینه برای افزایش نرخ تبدیل در کمپین‌های بازاریابی و کاهش هزینه کسب لید یا فروش تبدیل می‌کند.

صفحات فرود در قیف بازاریابی شما به شکل زیر قرار می‌گیرند:

قیف بازاریابی

همانطور که در تصویر فوق می‌بینید، پس از اینکه مشتریان احتمالی در بالای قیف روی لینک آگهی تبلیغاتی، ایمیل یا هر جای دیگری در وب کلیک می‌کنند، به لندینگ پیج می‌رسند. در اینجا، عمل تبدیل (مانند خرید، ثبت نام یا ثبت اشتراک) انجام می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: روش‌های افزایش نرخ کلیک در گوگل ادز

 

آیا هر صفحه‌ای را می‌توان لندینگ پیج محسوب کرد؟

از نظر فنی این طور است. به عنوان مثال، این اصطلاح در گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس به همین شکل استفاده می‌شود. اما همه صفحات مقصد، مشابه یکدیگر نیستند. در اینجا، منظورمان از اصطلاح «صفحه فرود» توصیف یک صفحه اختصاصی کمپین است که تنها یک فراخوان برای اقدام (Call To Action) دارد و فاقد ناوبری (Navigation) سایت است.

 

تفاوت کلیدی بین هوم پیج و لندینگ پیج

به نظرتان چرا صفحات فرود برای تبدیل، بسیار خوب هستند؟

در تصویر زیر یک هوم پیج و یک لندینگ پیج داریم که در کنار هم قرار گرفته‌اند. تعداد زیاد لینک‌ها در هوم پیج و یک لینک در لندینگ پیج را مشاهده کنید. این امر کاملاً عادی است.

تفاوت لندینگ پیج با هوم پیج

در حالی که هوم پیج (صفحه اصلی سایت) دارای ده‌ها عامل حواس پرتی بالقوه است، ولی صفحه فرود بسیار متمرکز است. داشتن لینک‌های کمتر در صفحه فرود، تبدیل‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا کلیک‌های وسوسه‌انگیز کمتری وجود دارد که بازدیدکنندگان را از اقدام کردن دور می‌کند. به همین دلیل بازاریابان متخصص همیشه از یک صفحه فرود اختصاصی به عنوان مقصد ترافیک استفاده می‌کنند.

هوم پیج، صفحه ای شگفت انگیز به نظر می‌رسد. نام تجاری را نشان می‌دهد، به افراد امکان می‌دهد تا طیف وسیعی از محصولات را بررسی کنند و اطلاعات بیشتری در مورد شرکت و ارزش‌های آن ارائه می‌دهد. بازدیدکننده از اینجا، می‌تواند به هر جایی برود (درخواست شغلی دهد، برخی از اطلاعیه‌های مطبوعاتی را بخواند، شرایط خدمات را مرور کند، اظهار نظر کند و غیره).

اما آنها لزوماً خریدی نمی‌کنند و این امر، نکته مهمی است.

اهمیت لندینگ پیج

لندینگ پیج، هدف کاملاً متفاوتی را در مورد مشتری دنبال می‌کند. این پیج با تبلیغات فوق العاده شیک در مورد یک پیشنهاد واحد، در تلاش برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. تبدیل ترافیکی که برند از قبل دریافت کرده، کار بهتری است. این همان قدرت صفحات فرود است!

اگر فقط برای افزایش ترافیک هزینه کنم، بهتر نیست؟

اجرای تبلیغات یا کمپین‌های ایمیلی پرهزینه است و بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) هم زمان می‌برد. با استفاده از صفحات فرود، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان فعلی را تبدیل کرده و منابع بسیار مهمتان (پول و زمان) را بیشتر توسعه می‌دهید.

 

مطلب پیشنهادی: نکات ایمیل مارکتینگ

 

انواع لندینگ پیج‌ها

بسته به ویژگی‌های کسب‌وکار، می‌توان تغییرات زیادی در لندینگ پیج اعمال کرد. اما در واقع دو الگوی قدیمی برای لندینگ پیج وجود دارد (که اهداف خاصی دارند):

انواع لندینگ پیج

لندینگ پیج لید پرور (Lead Generation Landing Pages)

این صفحات تحت عنوان «lead gen» یا «lead capture» نیز نامیده می‌شوند. این صفحات از یک فرم برای دعوت به اقدام استفاده می‌کنند. این فرم تقریباً همیشه داده‌های لید مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان را جمع آوری می‌کند.

بازاریاب‌های B2B و شرکت‌هایی که اقلامی با قیمت بالا را می‌فروشند از این نوع صفحه فرود برای تهیه فهرستی از مشتریان احتمالی استفاده می‌کنند. آنها گاهی اوقات در ازای اطلاعات تماس، چیزی را رایگان ارائه می‌دهند (مانند کتاب الکترونیکی یا وبینار). همچنین برندهای تجارت الکترونیک می‌توانند از این صفحات برای فهرست سازی یا ارائه ارسال رایگان یا معاملات ویژه نیز استفاده کنند.

لندینگ پیج کلیکی

اغلب توسط بازاریابان تجارت الکترونیک وSaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) استفاده می‌شود، صفحات کلیکی، مستقیم به سمت فروش یا ثبت اشتراک پیش می‌روند. آنها معمولاً، یک دکمه ساده برای اقدام کردن دارند که بازدیدکننده را به سمت پرداخت (مانند فروشگاه برنامه) یا تراکنش سوق می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی پس زمینه وب سایت

 

هدایت ترافیک به سمت لندینگ پیج‌ یا صفحات فرود

برای این که صفحه فرود شما کار کند، باید قیف را پر از بازدیدکننده کنید. خوشبختانه، شما گزینه‌های زیادی برای این کار دارید. بیایید برخی از منابع رایج تر ترافیک به سمت صفحات فرود را بررسی کنیم.

ترافیک سرچ پولی (Paid Search Traffic)

بیشتر موتورهای جستجو، شامل تبلیغات پولی هستند. وقتی کسی چیزی را جستجو می‌کند (مثلاً برند آدیداس)، این تبلیغات به وضوح در نتایج جستجو برجسته می‌شوند. در اینجا یک مثال معمولی از گوگل آورده شده است:

هدایت ترافیک به سمت لندینگ پیج

برخلاف سایر نتایج موجود در صفحه، تبلیغات کلیکی توسط بازاریابان تهیه و اجرا می‌شود. کسی که کلیک می‌کند با نسخه جذاب محصول (و گاهی اوقات تصاویرش) آشنا می‌شود. پس احتمالاً بازدید کنندگان را بر اساس عبارت جستجو، داده‌های جمعیت شناختی یا علایقشان، هدف قرار داده‌اید.

مهم‌تر از همه، هنگامی‌که یک تبلیغ تهیه می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که لینک‌تان، بازدید کننده را کجا ببرد. بله، می‌توانید انتخاب کنید که آنها را به هوم پیج بفرستید. اما، همان طور که در زیر بررسی خواهیم کرد، بسیار بهتر است تا یک لندینگ پیج مستقل ایجاد کنید که با نسخه تبلیغاتی شما مطابقت دارد و یک فراخوان برای اقدام کردن ارائه دهد.

سفارش راه اندازی و مدیریت کمپین گوگل ادز

 

ترافیک شبکه های اجتماعی پولی (Paid Social Traffic)

اجرای تبلیغات در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر یا لینکدین، روشی ساده برای هدف قرار دادن افراد و جوامعی است که به برند شما علاقمند هستند (صرف نظر از این که هنوز در بازار حضوردارند یا ندارند).

ترافیک اجتماعی به سمت لندینگ پیج

برای مثال به جای جستجوی افرادی که عبارت «cheese of the month club» را سرچ کرده‌اند، می‌توانید برای افرادی که «cheese appreciation» را به لیست علایق خودشان در پروفایل فیسبوک اضافه کرده‌اند، تبلیغ کنید. جالبش اینجاست که می‌توانید قبل از این که مشتریان شروع به جستجوی محصول شما کنند یا قبل از این که آن را بخواهند، با مشتریان ارتباط برقرار کنید!

هر شبکه اجتماعی جدا از داشتن ویژگی‌های هدفگیری پیشرفته، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. برای مثال اینستاگرام برای محصولات و برندهای سبک زندگی با جذابیت بصری قوی به خوبی کارآمد است. از سوی دیگر، تبلیغ‌کنندگان B2B ترجیح می‌دهند از لینکدین برای دسترسی به حرفه‌ای‌هایی استفاده کنند که در صنایع خاص کار می‌کنند.

 

مطلب پیشنهادی: نکات بازاریابی در لینکدین

 

کمپین‌های ایمیلی

ایمیل به دلیل دسترسی بسیار زیاد (و هزینه کم) آن در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها، اغلب به عنوان مؤثرترین کانال بازاریابی مطرح می‌شود. طبق نتایج مطالعه گروه Radicati  در سال 2018 تا سال 2022، 4.2 میلیارد کاربر ایمیلی وجود خواهد داشت. این مقدار بیشتر از نصف جمعیت‌ کره زمین است!

ترافیک سرچ پولی به سمت لندینگ پیج

می‌توان از ترکیب قدرتمند ایمیل‌ها با صفحات فرود برای تقویت روابط موجود با مشتریان و برای به دست آوردن روابط جدید استفاده کرد. پس از ایجاد لیستی از مخاطبین، با ساخت ایمیلی دقیق می‌توانید خوانندگان را به سمت پیشنهاد خودتان جذب کنید، در عین حال باید لندینگ پیج را پر از جزئیات کنید و بازدیدکنندگان را به سمت اقدام کردن هدایت ‌کنید.

 

مطلب پیشنهادی: اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

 

ترافیک سرچ ارگانیک به سمت لندینگ پیج

اصطلاح «ترافیک ارگانیک» به هر بازدیدکننده‌ای اشاره دارد که از منبعی بدون پرداخت پول می‌آید؛ مانند کلیک روی نتایج قرار گرفته در نیمه پایین نتایج جستجوی گوگل یا بینگ (SERP). با ایجاد محتوای مفید و قانع کننده در وب سایت یا صفحات فرود خودتان، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کسب و کارتان بیشتر در جستجوهای مرتبط ظاهر می‌شود. هرچه رتبه محتوای شما بالاتر برود، بهتر است.

البته کسب ترافیک ارگانیک کاملاً هم بدون هزینه نیست و نیاز به سرمایه گذاری زمان و پول است. در واقع مجموعه کاملی از متخصصان از طریق برقراری تعادل میان استراتژی دقیق، دانش فنی و تولید محتوای باکیفیت، تا حد امکان ترافیک ارگانیک را از گوگل جمع آوری می‌کنند. این فرایند به طور خلاصه همان بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است.

ترافیک ارگانیک لندینگ پیج

در نهایت…

لنیدنگ پیج ها در کسب جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری اهمیت فراوانی دارد، بنابراین نحوه طراحی آن و ترکیب بندی المان‌های داخل آن مهم است. برای طراحی لندینگ پیج باید از متخصصان حرفه ای و باسلیقه در زمینه طراحی سایت کمک بگیرید تا هزینه‌هایتان هدر نرود.

 

منبع

https://unbounce.com/landing-page-articles/what-is-a-landing-page

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • علیرضا
    16 فروردین 1401

    خیلی عالیه. فقط لطفا روی عکسها واتر مارک کارلنسر رو قرار بدید که عکسها رو کش نرن