چگونه یک طراح سایت موفق شویم؟

12 اردیبهشت 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
طراح سایت موفق
زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

اگر تازه وارد دنیای فناوری شده‌اید، طراحی سایت مکانی عالی برای کسب مهارت است. اما سوال اینجاست که: چگونه یک طراح سایت موفق شویم؟

برای تبدیل شدن به یک طراح سایت موفق، به مهارت فنی لازم برای ساختن وب سایت‌های کاربردی، در کنار توانایی هنری و حساسیت در طراحی نیاز دارید تا تجربه‌ای عالی را برای کاربران رقم بزنید.

اگر فردی خلاق و فنی هستید، پس احتمالا حوزه طراحی سایت برایتان مناسب است. در ادامه پنج گام برای تبدیل شدن به یک طراح سایت موفق را برایتان توضیح خواهیم داد.

 

در پنج گام به یک طراح سایت موفق تبدیل شوید:

  1. اصول نظری طراحی سایت را بیاموزید.
  2. ابزارهای کلیدی طراحی وب را بشناسید.
  3. روی پروژه‌های خودتان کار کنید تا مهارت‌های طراحی سایت را افزایش دهید.
  4. نمونه کارهایتان را برای نمایش مهارت خودتان در طراحی سایت ارائه کنید.
  5. برای استخدام در مشاغل مرتبط با طراحی وب درخواست دهید.

 

گام اول: اصول نظری طراحی سایت را بیاموزید

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح وب، یادگیری تئوری طراحی وب است. اصول نظری از جمله تجربه کاربری، ساختار و تئوری رنگ برای ایجاد وب سایت‌های خوب وجود دارد.

طراح سایت و آشنایی با اصول نظری

روش‌های مختلفی برای یادگیری اصول نظری طراحی وب وجود دارد. یکی از روش‌های محبوب، شرکت در یک دوره طراحی وب یا بوت کمپ کدنویسی (یا یک بوت کمپ طراحی UX یا توسعه وب) است. بوت کمپ‌های طراحی وب، برنامه‌های آموزشی کوتاه، فشرده و همه جانبه ای هستند که می‌توانند افراد تازه وارد را با فناوری طراحی آشنا کند. شرکت در این دوره‌ها شما را در حدود 12 هفته آموزش، به طراح سایت آماده به کار تبدیل می‌کند (بیشتر بوت کمپ‌هاT دارای دوره‌های  آموزشی پاره وقت هم هستند، اما تکمیل آنها بیشتر طول می‌کشد.)

همچنین آموزش‌های جالب زیادی در مورد اصول نظری طراحی وب سایت در یوتیوب وجود دارد. اگر می‌خواهید قبل از شرکت در دوره آموزشی طولانی‌تر، از مناسب بودن یادگیری طراحی سایت برای خودتان، مطمئن شوید، می‌توانید در دوره‌های رایگان پلتفرم‌هایی مانند Coursera، Sololearn یا DesignContest ثبت نام کنید.

یادگیری اصول نظری طراحی وب با سایر اشکال یادگیری نظری متفاوت است. زیرا رشته طراحی سایت به طور مداوم در حال تغییر است. به همین دلیل است که یک طراح سایت موفق، متعهد به یادگیری مداوم و ارتقاء مهارت‌هایش است.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک

 

گام دوم: ابزارهای کلیدی طراحی وب را بشناسید

قبل از این که بتوانید به عنوان یک طراح سایت شروع به کار کنید، باید مجموعه‌ای از ابزارهای طراحی وب را یاد بگیرید. با گذشت زمان، نرم افزارها و ابزارهای طراحی وب بهتر و قوی تری ساخته و عرضه شدند. در نتیجه طراحان وب همواره در موقعیت بهتری برای طراحی وب سایت‌های زیبا و کاربردی قرار دارند.

اگر می‌خواهید به یک طراح سایت موفق تبدیل شوید، توصیه می‌کنیم تا با ابزارهای زیر آشنا شوید:

وردپرس

در حال حاضر وردپرس قدرت 27 درصد از تمام وب سایت‌های اینترنت و 76 درصد از سهم بازار CMS (سیستم مدیریت محتوا) سراسر جهان را در اختیار دارد. وردپرس دارای بیش از 1000 تم و افزونه داخلی است که به شما امکان سایت سازی، ویرایش، سفارشی سازی، بهبود و بهینه سازی آن را به راحتی می‌دهد. 

طراح سایت و وردپرس

InVision Studio

اگرچه وردپرس هنوز هم به طور کلی محبوب ترین ابزار مدیریت محتوا است، ولی InVision از نظر بسیاری از طراحان وب به دلیل داشتن مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و نمونه سازی سریع، بهترین ابزار برای طراحی یک وب سایت است. با حرکاتی مانند کلیک کردن، swiping و hovering می‌توانید تبدیل‌ها و انیمیشن‌های سفارشی ایجاد کنید.

فتوشاپ

طراحان وب باید تصاویر چشم نواز و خلاق بسازند. به همین دلیل هم فتوشاپ یکی از مهمترین اعضای مجموعه نرم افزارهای ادوبی برای طراحان وب است. این نرم افزار با داشتن مجموعه بی حد و حصری از امکانات رنگ آمیزی و گرادیان‌های مختلف، هر آنچه را که برای کنار هم قرار دادن الگوهای خیره کننده نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد.

استخدام فتوشاپ کار دورکار

 

Dreamweaver

یکی دیگر از اجزای مجموعه ادوبی که طراحان وب باید با آن آشنا شوند، Dreamweaver است. حتی اگر یک حرفه‌ای در برنامه‌نویسی نیستید، باز هم با این ابزار می‌توانید به طور مستقیم طراحی وب‌سایت خودتان را کدنویسی کنید. تمپلیت‌های طراحی آماده و سایر امکانات این ابزار، برای تازه‌واردانی که به دنبال طراحی جذاب و واکنش‌گرا هستند، بسیار مفید است.

طراح سایت و دریم

Sketch

ابزار Sketch که معمولاً برای طراحی‌ رابط کاربری استفاده می‌شود، یک ابزار ضروری برای ایجاد رابط‌ها و نمونه سازی است. وقتی با طرح‌های برداری و گرافیکی کار می‌کنید، Sketch می‌تواند کارتان را بسیار آسان‌تر کند.

Google Web Designer

این ابزار قدرت ساخت محتوای HTML5 جذاب و خیره‌کننده را به شما می‌دهد. با Google Web Designer می‌توانید از انیمیشن و عناصر تعاملی استفاده کنید. همچنین به طور یکپارچه با سایر محصولات گوگل از جمله گوگل ادز و گوگل درایو ادغام می‌شود تا به دید خلاقانه خودتان واقعیت بدهید.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی

 

گام سوم: روی پروژه‌های خودتان کار کنید تا مهارت‌های طراحی سایت را افزایش دهید

حالا که جعبه ابزار طراحی وب خودتان را آماده کرده اید، آماده شروع طراحی وب سایت هستید. احتمالاً در حین آموزش، مهارت‌های زیادی را به دست خواهید آورد. برخی از این‌ها، مهارت‌های فنی یا مهارت‌های «سخت» مانند برنامه نویسی به زبان‌های HTML، CSS یا حتی جاوا اسکریپت هستند. بهترین راه برای تقویت این مهارت‌ها فقط شروع به کار است. هر چه سایت‌های بیشتری بسازید، بهتر خواهید بود. [بخوانید: کاربردهای جاوا اسکریپت]

همچنین تعدادی از مهارت‌های طراحی تجربه کاربری وجود دارند که داشتنشان برای طراحان وب مفید است. طراحان وب، صفحاتی را برنامه نویسی می‌کنند که کاربران با آنها در تعامل هستند. با شناخت طراحی کاربر محور و ریسپانسیو می‌توانید به موفقیت بیشتری برسید. [بخوانید: چک لیست طراحی ریسپانسیو سایت]

طراح سایت و تجربه کاربری

در حین طراحی سایت‌ها، به نحوه تعامل یک کاربر با آنها، نقاط درد یا مسائل ناوبری (Navigation) توجه کنید. چگونه می‌توان سایت را بهبود بخشید؟ در این شرایط، به ذهنیت طراحی تجربه کاربری (UX) می‌رسید که برای طراحی محصولات وب مهم است.

 

گام چهارم: نمونه کارهایتان را برای نمایش مهارت خودتان در طراحی سایت ارائه کنید

داشتن نمونه کار عالی که استعداد شما را برای طراحی وب را به نمایش می‌گذارد، بهترین ابزارتان در هنگام ارسال تقاضای شغل به عنوان طراح وب است.

سبد پروژه‌های مختلف و مختصر را در نظر بگیرید. فقط طرح‌های زیبا، حرفه‌ای و استاندارد و آن‌هایی که دوستشان دارید را لحاظ کنید. به هر حال، باید نشان دهید که انواع مختلفی از سایت‌ها با سطوح متفاوت زیبایی را طراحی کرده‌اید. هنگامی‌ که در حال چت یا مصاحبه با کارفرما هستید، نمونه کارها را سفارشی کنید تا کارهای هماهنگ با حس و حال شرکت یا کارفرما را به نمایش بگذارید.

برای داشتن یک نمونه کار خوب، باید بدانید که چه چیزی شما را به  یک طراح وب سایت خاص تبدیل می‌کند. کاری را انتخاب کنید که بر نقاط قوت شما تأکید دارد. همچنین، نحوه ارائه نمونه کارهایتان را در نظر بگیرید. به خاطر بسپارید که UI و UX پروژه طراحی، هر دو باید عالی اجرا شوند.

در نهایت، کارفرمایان دوست دارند ببینند که چگونه این وب سایت‌های زیبا را تهیه و طراحی می‌کنید. در واقع، بسیاری از طراحان وب دوست دارند تا از متن و توضیح کتبی، برای نشان دادن فرآیند فکری و مشکلی که در تلاش برای حلش هستید، استفاده کنید. بعلاوه، با این کار، میزان آگاهی خودتان از نحوه برقراری  ارتباط را نشان می‌دهید که مهارت نرم عالی برای یک طراح وب است.

نمونه کارهای طراح سایت

گام پنجم: برای استخدام در مشاغل مرتبط با طراحی وب درخواست دهید

مشاغل زیادی در زمینه طراحی وب وجود دارد. فردی با مهارت‌های طراحی وب و ترکیب مناسبی از تحصیلات و تجربه در نهایت برای هر یک از مشاغل زیر واجد شرایط است:

  • طراح وب
  • توسعه دهنده فرانت اند
  • طراح فرانت اند
  • طراح UX/UI
  • مدیر تولید
  • طراح بصری
  • طراح تعاملی
  • توسعه دهنده موبایل

اگر به تازگی وارد یک بوت کمپ یا سایر برنامه‌های آموزشی شده اید، احتمالاً به دنبال مشاغل سطح ابتدایی در این زمینه‌ها خواهید رفت. با این حال، اگر تجربه قبلی در این حوزه دارید (حتی اگر در طراحی سایت نبوده) باز هم واجد شرایط موقعیت‌های پردرآمد هستید.

همچنین می‌توانید رزومه و نمونه کارهایتان را برای استخدام شدن، در سایت‌های کاریابی و فریلنسینگ بارگذاری کنید. اگر تصمیم به شرکت در یک دوره آموزشی دارید، اکثر آنها خدمات شغلی مانند آمادگی برای مصاحبه و کمک به نگارش رزومه را ارائه می‌دهند.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت فرانت اند و بک اند

 

مهارت‌های نرم برای تبدیل شدن به یک طراح سایت موفق

حالا که با مهارت‌های سخت آشنا شدید، فقط باید مهارت‌های نرم‌ را کسب کنید تا در کار طراحی سایت به موفقیت برسید. اکثر طراحان وب موفق، این مهارت‌ها را ضروری می‌دانند. بنابراین با یادگیری آن‌ها، در زمان خودتان صرفه جویی کنید.

مدیریت زمان

فرقی ندارد که علاقمند به یادگیری طراحی وب برای فعالیت فریلنسری یا استخدام تمام وقت در یک شرکت هستید، به هر حال برای تبدیل شدن به یک طراح وب موفق، باید پروژه‌های خودتان را برنامه ریزی کنید و مدیریت زمان مناسبی برای انجام کارها در نظر داشته باشید. این کار به معنای آشنایی با اپلیکیشن‌هایی مانند نرم افزارهای مدیریت پروژه و تقویم کاری است. به خصوص که در صورت اشتغال در سازمانی بزرگ، با ابزارهای ردیابی پروژه مانند Trello یا JIRA سرو کار دارید. با هر ابزاری می‌توانید کارهایتان را در جهت موفقیت (و رسیدن به سلامت روان!) در دنیای شلوغ طراحی وب، برنامه ریزی کنید.

طراح سایت و مدیریت زمان

مهارت‌های ارتباطی

برقراری ارتباط و انتقال نقطه نظرات خودتا به دیگران هم از مهارت‌های ضروری برای یک طراح سایت موفق است. نمی‌توانید بدون برقراری ارتباط عالی، از ساختن وب سایت‌ها امرار معاش کنید. شما باید مشتریان را از پیشرفت پروژه‌هایشان مطلع کرده، ایده‌ها را مطرح کنید و خلاقیت‌هایتان را توضیح دهید. شاید از شما خواسته شود تا برای سایت‌ها به ویژه سایت‌های فروشگاهی، کپی‌ رایتینگ یا ویرایش لنجام دهید. بنابراین به مهارت‌های نوشتاری و کلامی خودتان توجه کنید و مطمئن شوید که هدفتان را با مشتریان و همکاران‌تان به اشتراک خواهید گذاشت.

سئو، دیجیتال مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی

مهارت سئو (بهینه سازی موتور جستجو)، بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی شاید بیشتر برای یک بازاریاب یا فروشنده مناسب برسد. اما، از آنجایی که امروزه بسیاری از شرکت‌ها، کار فروش را از طریق اینترنت انجام می‌دهند، طراح سایت هم باید با این مهارت‌ها آشنا شود. حتی دانستن اصول اولیه هر کدام و در نظر گرفتن آنها برای مشتریان و سایت‌های خودتان، شما را در مسیر موفقیت طراحی وب قرار می‌دهد.

مهارتهای نرم طراح سایت

مدیریت کسب و کار  و ارتباط با مشتری

به عنوان یک کارمند یا یک فریلنسر، با کمک این مهارت نهایی، از سودآوری و پایداری کار و شرکت خودتان اطمینان پیدا خواهید کرد. لازم نیست مدرک MBA بگیرید، اما باید ایده ای در مورد اهداف و امور مالی کارفرما یا کسب و کار خودتان داشته باشید تا بتوانید از آنها برای هدایت کارتان استفاده کنید. اگر مستقیماً برای مشتریان کار می‌کنید، باید برنامه‌ای برای اطمینان از جریان نقدینگی و داشن پروژه‌ در کوتاه‌مدت و بلندمدت تهیه کنید.

 

انواع موقعیت استخدامی برای طراح سایت

سه نوع مختلف از مشاغل طراحی وب با سه ترتیب کاری بسیار متفاوت وجود دارد که شامل طراح سایت فریلنسر، طراح سایت شرکتی و طراحان سایت تمام وقت هستند.

طراح سایت فریلنسر یا دورکار

طراحان سایت فریلنسر، در اصل خوداشتغال هستند. یعنی باید بین مدیریت و بازاریابی کسب و کارشان تعادل برقرار کنند و در عین انجام کار طراحی فعلی، به فکر دریافت سفارش جدید باشند.

طراح سایت فریلنسر

بنابراین باید در نظر بگیرید که آیا آزادی در انتخاب پروژه‌های کاری، ارزش زمان و تلاش لازم برای راه اندازی کسب و کار و یافتن مشتریان را دارد یا نه؟

 

مطلب پیشنهادی: مزایای دورکاری

 

طراح سایت شرکتی

کار کردن در شرکت طراحی سایت، به شما امنیت و اطمینان کافی در مورد دریافت حقوقتان را می‌دهد، اما در عوض باید بیشتر یا حتی تمام کنترلی را که روی مشتریان و پروژه‌های فریلنسری دارید را واگذار کنید.

بعلاوه شاید این شرکت‌های طراحی سایت در صنایع یا جایگاه‌های خاصی تخصص دارند که چندان مورد علاقه شما نباشند.

طراح سایت تمام وقت

طراحان تمام وقت معمولاً روی یک یا چند وب سایت برای یک شرکت کار می‌کنند. همچنین شاید این طراحان مسئول یک ویژگی خاص یا بخش خاصی از یک وب سایت بزرگتر شوند. به عنوان مثال، شاید شخصی منحصراً روی محصولات موبایلی یک شرکت کار کند.

طراحان تمام وقت، چندان وجه نگران جلب رضایت مشتریان نیستند، اگرچه سایت زیر دست آنها، ذینفعان زیادی خواهد داشت. از جنبه منفی، آنها فاقد تنوع کاری مشابه سایر طراحان هستند.

به خانواده طراحان سایت کارلنسر بپیوندید!

 

چگونه می‌توانم به یک فریلنسر در طراحی سایت تبدیل شوم؟

برای تبدیل شدن به یک طراح سایت فریلنسر، باید مهارت‌های لازم را کسب کنید، نمونه کار تهیه کنید و شروع به ایجاد پایگاه مشتری خودتان کنید.

طراح فریلنسر بودن مزایای زیادی از جمله کنترل خلاقانه، برنامه زمانی منعطف و حقوق نامحدود دارد. البته کار به عنوان یک فریلنسر،  مستلزم نظم، فداکاری و سختکوشی است. اما با آموزش صحیح، می‌توان به سرعت به یک فریلنسر حرفه‌ای در زمینه طراحی وب سایت تبدیل شد.

بسیاری از طراحان وب دارای تحصیلات رسمی ‌در این زمینه هستند، که شامل مدرک دانشگاهی یا دیپلم در هنرهای زیبا یا طراحی گرافیک یا شرکت در دوره‌های آموزش خصوصی است. به طور معمول، این آموزش شامل تئوری طراحی، طراحی وب سایت، طراحی ریسپانسیو و تحقیقات کاربر در کنار جنبه فنی طراحی وب، از جمله برنامه‌ها، ابزارها و سایر مهارتها است.

برخی از طراحان در ابتدا در یک شرکت یا آژانس طراحی کار می‌کنند تا نمونه کارها و شبکه‌های تماس خودشان را قبل از فریلنسری تهیه کنند. اگر چند سال فرصت دارید، پس مشتریان خودتان را پیدا کنید، مهارت‌های خودتان را توسعه دهید و پول کنار بگذارید تا در نهایت کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید.

استخدام طراح سایت

هیچ وقت برای شروع برنامه ریزی تجاری دیر نیست. فریلنسرها باید وب‌سایت‌های شرکتی خودشان را به صورت ریسپانسیو، زیبا، حرفه ای و عاری از خطا تهیه کنند. به طراحی وب سایتی برای خودتان برای تامین اهداف بازاریابی و برقراری تماس با مشتریان فعلی فکر کنید. در نظر داشته باشید که رزومه و نمونه کار خودتان را در آنجا قرار دهید.

اگر تازه، کارتان را شروع کرده‌اید، باید بدانید که بسیاری از طراحان وب، خدمات خودشان را به صورت رایگان در اختیار گروه‌های داوطلب یا خیریه قرار می‌دهند. در طول این مدت، بعید است که اولین پروژه‌های فریلنسری شما درآمد بالایی به دست آورند. چند سال تجربه جمع کنید تا به درآمد بالاتری برسید.

 

آیا تقاضای خوبی برای استخدام طراح سایت وجود دارد؟

تقاضا برای استخدام طراحان سایت با استعداد با سرعتی بسیار بالا در هر صنعتی رو به رشد است.

در نتیجه، هیچ کمبود شغلی برای طراحان وب ماهر وجود ندارد. طبق پیش بینی BLS، استخدام توسعه‌دهندگان وب از سال 2018 تا 2028 تا 13درصد رشد خواهد کرد که بسیار بیشتر از میانگین پنج درصدی برای سایر مشاغل است.

طراحان وب، قادر به کدنویسی (با کمی دانش پشتیبانی) در یک کلاس جداگانه قرار دارند. طراح وبی که راهش را در میان زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت، SQL و پایتون پیدا می‌کند بسیار متمایز و دارای حقوق بسیار بالاتری خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از طراحان سایت شاغل، در دوره‌های آموزشی توسعه وب شرکت می‌کنند تا مجموعه مهارت‌های خودشان را تکمیل کنند.

تقاضا برای استخدام طراح سایت

مهارت‌های UX (تجربه کاربری) هم برای یک طراح وب بسیار ارزشمند است. تسلط بر اصول طراحی UX، تحقیق و استراتژی طراحی، طراحی ریسپانسیو، تحقیقات کاربر، طراحی رابط کاربری و مجسم سازی‌ها، شما را به عنوان یک طراح وب بسیار ارزشمند برای هر شرکتی تبدیل می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی پس زمینه وب سایت

 

چگونه بدون تجربه به یک طراح سایت موفق تبدیل شوم؟

اول از همه، شما می‌توانید بدون تجربه کاری قبلی هم یک طراح سایت شوید. نظرسنجی مهارت‌های دیجیتال نشان داده که تنها 54 درصد از طراحان سایت، کارشان را در با طراحی شروع کرده‌اند. بنابراین در حالی که تجربه یا تحصیل در یک رشته مرتبط با طراحی گامی‌ عالی برای تبدیل شدن به یک طراح وب است، ولی ضروری نیست.

برخی از طراحان وب از کسب و کارها یا رشته های کاملاً متفاوتی می‌آیند. برخی از روی سرگرمی یا تجارت جانبی که برای مثال روی یک سایت وردپرسی کسب کرده اند، متوجه علاقمندی به این کار شده‌اند.

همچنین بسیاری از مهارت‌های قابل یادگیری برای کمک به شما به عنوان یک طراح سایت وجود دارد. برای مثال، همدلی بسیار مهم است. یعنی باید بفهمید که کاربران محصول یا خدمات شما در یک موقعیت خاص، چگونه فکر و عمل می‌کنند. مهارت همکاری نیز در بسیاری از نقش‌ها، به ویژه برای طراحان سایت، کلیدی است. این شغل مستلزم تعامل با تیم‌های مختلف، گوش دادن فعال، پذیرش بازخورد، طوفان فکری و موارد دیگر است. همه کسب و کارها به یک شخصیت مثبت و علاقمند به همکاری در یک محیط تیمی، ‌نیاز دارند.

 

منابع

brainstation.io/career-guides/how-to-become-a-web-designer

skillcrush.com/blog/be-a-successful-web-designer

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه